🔰 "مدخلی بر فهم گفتار ویژه امام در سال ۵۶ (اسلام شناسی جامع)"
🖋#یادداشت حجتالاسلام رضا #محمدآبادی
طلبه درس خارج تشکل طلبگی ربیون
♦️بخش اول
1⃣این دغدغه و طرح بحث امام درباره ضرورت جامعیت اسلام شناسی و چالشهای فقدان آن در طول تاریخ اسلام از ابتدا(تأويل آيات و اخبار ب حوزه تخصصی هر فرد، اثر سیاسی اون از جمله تخطئه دیگران) از ۵۶ شروع و در پاریس ۵۷ ادامه و تقریبا تا حدود ۵۸ هست و بعد از آن به نظر کم تکرار میگردد.(با این گفتار)
2⃣شاید ب تعبیر برخی خاستگاه شروع این گفتار از امام، نامه شهید مطهری به امام درباره شریعتی باشد.
3⃣ به نظر درست است که میشود گفتار امام در باب #اسلامشناسی جامع را در فضای معرفتی هم دنبال کرد و از چرایی پیدایش اسلام شناسی های بخشی و غیرجامع در تخصصهای اسلامیای چون کلام، فلسفه، عرفان، فقه، تاریخ و... و همچنین چگونگی تحقق "اسلام شناسی جامع" سخن گفت؛ اما امام اینجا گویا بیشتر در موضع وحدتبخشی فکری و فرهنگی به نهضت و اداره نهضت هستند تا ضمن آنکه تمام ظرفیتهای فرهنگی اسلام در طول تاریخ را ضرب در نهضت مینمایند از اختلاف انقلابیون در فهم اسلام بمثابه مقصد انقلاب جلوگیری کنند.
🔸برای فهم بیشتر این موقف ویژه، میتوان آن را با بیان علامه طباطبایی در مقدمه المیزان نیز مقایسه نمود. این دو ضمن اشتراکاتی در طرح مسئله، ولی تفاوتهای مهمی دارند.
🔸دغدغه امام #جامعیت_اسلام و ضرورت اسلامشناسی جامع است که آن را مدلّل به لبّ عالم بودن انسان(العالم انسان کبیر و الانسان عالم صغیر)، جامعیت مراتب وجودی او و احتیاج به غیب، وحی و انبیا برای رشد تمام این مراتب مینمایند و زیاد سخن از لازمه روشی آن نمیکنند.
🔸اما دغدغه #علامه، درباره زبان مختص قرآن و بنابراین ضرورت پیگیری روش تفسیر قرآن به قرآن است.
4⃣ وجوه دیگر این دغدغه و این موقف را پس از پیروزی انقلاب هم میشود رصد کرد از جمله دغدغه وحدت حوزه و دانشگاه( ر.ک پیام سال ۶۷ قطعنامه و ضرورت نزدیک شدن و ذوب فرهنگ حوزه در دانشگاه)، اجتهاد جامع(در پیام منشور روحانیت) و... که خود مجال بررسی و تأمل مستقل میطلبد.
🆔 @rezatakmele
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
🔰 "مدخلی بر فهم گفتار ویژه امام در سال ۵۶ (اسلام شناسی جامع)"
🖋#یادداشت حجتالاسلام رضا #محمدآبادی
طلبه درس خارج تشکل طلبگی ربیون
♦️ بخش دوم
اما فقط یک اشاره به چرایی و چگونگی:👇
5⃣ چرایی: اینکه چرا در طول تاریخ، ما مبتلا به اسلامشناسیهای غیرجامع(به تعبیر امام شناخت اوراقی از اسلام و تأويل باقی آيات و اخبار بر آن اساس) شدهايم؟
🔸دو احتمال به نظر میآید:
چالش را از متخصصین بدانیم که غافل گشتهاند و پا از تخصص خود بیرون گذاشتهاند و خود را تمام اسلام شمردهاند یا سهم اساسی را به هویت و تعیّنِ دستگاههای معرفتیِ آنان برگردانیم که تمحض بر موضوع و مسائل هر یک و اتخاذ روش ویژه آنها اساسا اقتضای چنین اطلاقی را دارد!
🔸اما پاسخ: همانطور که گفته شد امام ورود تفصیلی به این سطح بحث ندارند و اصلا شاید اساسا اقتضای موقف ایشان چنین چیزی نباشد، هر چند که شاید حدسهایی بتوان زد؛ از جمله استقلال هر ساحت معرفتی در دستیابی به حقیقت در حیطه موضوع و مسائل خود و هماهنگی قهری آنها. البته شایان ذکر است که گاهی ایشان در این سلسله گفتار، مصداقِ اسلامشناس جامع را #امیرالمؤمنین (ع) و انبیاء و علم آنها دانستهاند که تمام وجوه اسلام مُدغَما و مُنضمّاً در نزد آنان جمع است.
6⃣چگونگی: با توجه به مورد قبل میتوان به چگونگی نیز ورود نمود؛ به هر حال این خود به جدّ نیازمند تامل و مطالعه است که چگونه میتوان به این مقامِ جمع دست یافت؟
🔸از شواهد بیانات امام میتوان دریافت که فاجعه ابتلا به این اسلامنشناسیها و غربت اسلام پس از پیامبر آغاز گردیده است.
شاید بشود اين چنین گفت که آنچه سبب شده است که این ابتلا کشف گردد مواجهه با دنیای جدید است که امام از آن با تعبیر جریان متاخر یاد میکند.
دلیل هم آن است که پیش از این مواجهه، معنای علم و سپس طبقهبندی علمی که در حکمت بررسی میشده است نوعی از بهنجاری به تناسب آن موقف تاریخی را داراست( ر.ک: طبقه بندی فارابی در "احصاءالعلوم" و یا بیان خواجه و دیگران و حتی در سنت ارسطویی چنین سازواریای حاصل میگردد) ولی پس از مواجهه با دنیای مدرن چالش هویتی تاریخی اسلام و اسلامیان به ساحت علم آنان نیز راه مییابد و آن توضیحات کفایت خود را از دست میدهد و الا میتوانستیم همچون دوره مغول رقیب و دشمن خود را هضم و جذب در خود نماییم.
✅راه حل امام چیست؟ این نیازمند مطالعه و دقت بیشتر است اما حسب رجوع ولو ناقص نگارنده به نظر پاسخ امام ساخت انسانهای جامع معقول و منقول و جامع ماوراءالطبیعه و طبیعت و همه چیز نیست آن طور که پس از انقلاب عده ای به آن گرویدند بلکه امام درصدد #نهادمند_شدن ساختار دانشی است به گونه ای که متخصص هر حوزه کار خود را نماید ولی در مجموع وحدت داشته باشند.(شاهدهای متعددی این مطلب در همین سلسله گفتار دارد)
🔴 در پایان لازم است تذکر داده شود که این یادداشت طرحی اولیه از پاسخ به سوالات فوق است و طبیعتا نیازمند اصلاح و تکمیل از سوی خود نگارنده و دیگران می باشد.
🆔 @rezatakmele
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#بازنشر
#دهه_فجر
#منشور_روحانیت
📚 بازنشر #جزوه کلاس حجت الاسلام و المسلمین احمد #رهدار به مناسبت دهه فجر
💢نقش #رهبران_دینی در سه موج اصلاحاتی معاصر
نهضت های مشروطه، ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی
⭕️ارائهشده در دومین دوره معرفتی، تشکیلاتی عصر اقامه؛ مرداد ۹۹
↙️لینک دانلود
https://b2n.ir/x99255
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
#بازنشر
#دهه_فجر
#منشور_روحانیت
📚 بازنشر #جزوه کارگاه #جمهوریت دکتر #یزدانی به مناسبت دهه فجر
🔽سرفصل ها
🔸رویکردهای مختلف بررسی مفهوم جمهوریت
🔹ابعاد جمهوریت
🔸تعریف جمهوریت
🔹چرا امام جمهوریت را طرح کرد؟
🔸چرا جمهوریت هم تراز اسلام قرار گرفته است؟
🔹دلایل بی توجهی به مفهوم جمهوریت
⭕️ارائهشده در دومین دوره معرفتی، تشکیلاتی عصر اقامه؛ مرداد ۹۸
↙️لینک دانلود
https://b2n.ir/u84622
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
🔸نظام فقه ولایی🔸
💢وجه تمایز نظریه فقه ولایی آیتالله #مددی و تفاوت آن با نظام فقهی و اصولی موجود
🔰با ارائه
حجت الاسلام شیخ احمد #میرزایی
🗓پنجشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
⏰ساعت ۱۵
🕌بین کامیاب ۳۶ و ۳۸
طبقه فوقانی مسجد حجتالمهدی
دفتر تشکل طلبگی ربیون
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#گزارش_تصویری
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
🔸نظام فقه ولایی🔸
💢وجه تمایز نظریه فقه ولایی آیت الله #مددی و تفاوت آن با نظام فقهی و اصولی موجود
🔰با ارائه
حجت الاسلام شیخ احمد #میرزایی
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#صوت
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
🔸نظام فقه ولایی🔸
💢وجه تمایز نظریه فقه ولایی آیت الله #مددی و تفاوت آن با نظام فقهی و اصولی موجود
🔰با ارائه
حجت الاسلام شیخ احمد #میرزایی
↙️لینک دانلود
🌐https://b2n.ir/Ostadmirzaie
✅ صوت تکمله
🌐https://b2n.ir/Takmele
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#بیانیه_گام_دوم
#دهه_فجر🇮🇷
🔹گام دوم ما🔹
🔸اواخر دهه ۹۰، در فضایی که دشمنِ خبیث، زیرکانه #ابزار_پیشرفت ملت ایران یعنی #امید را هدف گرفته بود و برساخت رسانهای واقعیت جمهوری اسلامی را ۴۰ سال افول و ناکارآمدی مینمود، رهبر انقلاب -این حکیم یکه تاز در عرصه جهاد تبیین- بیانیهی گام دوم انقلاب را صادر کرد.
🔸بیانیهای لبریز از روح امید و پیشرفت که با عقلانیتی الهی، واقعیتهای گذشته و حال جمهوری اسلامی را روایت کرده است. پیامی که حفظ و استمرار #انقلابیگری را تنها راه پیشرفت بسوی تمدن نوین می داند و مخاطب اصلی آن جوانان هستند.
🔰اکنون در #چهارمین سالگرد صدور این نقشه راه، دگرباره در ابعاد مختلف آن درنگ و تامل می کنیم.
♦️به راستی امروز در کدام نقطه از گام دوم ایستادهایم؟
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#بیانیه_گام_دوم
#دهه_فجر
✅#نقشه_هوایی بیانیه گام دوم
🔰دکتر جمال #یزدانی
بهار ۱۳۹۹
🔹چنانچه این بیانیه را راهبرد و سیاستگذاری کلان از سنخ چشمانداز ۴۰ ساله بدانیم، این راهبرد دو هدف دارد؛
یکی تغییر مسیر جهان با پدید آمدن دوگانه #اسلام و #استکبار است و ذيل اين هدف، "تغيير نگاه ملتهاى زير ستم و آزادىخواه به ما" هدف ديگر مي باشد.
🔹همانطور كه دال مركزى كل صحيفه امام دوگانه اسلام ناب و اسلام آمريكايي است و تمام بحث ها ذيل اين دو گانه ساماندهي پيدا مي كند؛ اينجا هم آقا دوگانه اسلام و استكبار را مطرح كرده است.
🔹حــالا براى اين هدف كلان ذيل اين دوگانه مفهومــي و محتوايي يك نقطه تمركز حياتي وجود دارد كه با كليدواژه هاى مختلف طرح بحث شده است. اين هدف محقق نمي شود مگر با اين نقطه تمركز: "پيشرفت همه جانبه ايران با جان مايه #اراده_ملي"
🔹آقا با تعابيرى مثل «خودباورى» و «ما مي توانيم» در طول پيام اين نقطه تمركز راشرح داده است.
🔹در گام دوم پروژه چیست که باید رویش کار کنیم؟
تبدیل ایران به الگوی کامل نظام پیشــرفته اسلامی، هدف جهانی ما است، اما نقطه تمرکز و پروژه داخلی است. بــرای تحقق این پروژه یا راهکارهای پــروژه در انتهای بیانیه رهبری ٧ محور بیان کرده اند.
🔹مجري پروژه کیست؟
یک تغییری در مجری اصلی داریم با این جمله که
"اینجانب همواره به دانشگاهها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی در اینباره تذکّر و هشدار و فراخوان دادهام، ولی اینک مطالبهی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید." رهبر معظم انقلاب،
🔹مجریان پروژه مدیران جوان،کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان و فعالان جوان هستند.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#گزارش_تصویری
🛑 برگزاری #نمایشگاه_انسانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن توسط طلاب تشکل طلبگی ربیون
🔰"مردم این دولت را و این جمهوری را بپا کردند و آن هم، نه همه مردم؛ این مردم #پابرهنه، این بازاری و این متوسطین و این #محرومین. فشار انقلاب روی دوش این محرومین بوده.
این #مردماند که باید این #جمهوری را ببرند تا آخر."
امام خمینی (ره)
💠 "تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion