#گزارش_تصویری
#پاتوق_مکتب_امام
🔰برگزاری سلسله جلسات مباحثه #صحیفه_حضرت_امام در دفتر تشکل ربیون
🔸"اینکه در روایت است که اسلام #غریب است، از اول غریب بوده و الان هم غریب است، برای اینکه غریب آن است که نمی شناسند او را، در یک جامعه ای هست او، اما نمی شناسند، نمی شناسند اسلام را، هیچ وقت شناخته نشده به آنطوری که باید باشد.
اسلام همه چیز است آقا ،اسلام آمده انسان درست کند و #انسان همه چیز است، همه عالم است انسان. آن که مربی انسان است باید همه عالم را آشنا بر آن باشد و انسان را به همه مراتب آشنا به آن باشد تا بتواند این انسان را به آن مدارجی که دارد برساند، اسلام را به همه جهاتش بشناسد."
صحیفه نور، جلد ۸، صفحه ۷۲
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#گزارش_محتوا
#پاتوق_مکتب_امام
❇️ سلسله جلسات مباحثه صحیفه حضرت امام در دفتر تشکل ربیون
🔰 خلاصهای از نکات بیان شده توسط حاضران در مباحثه، پیرامون سخنرانی امام در ۶ مهر سال ۵۶ در جمع روحانیون نجف
🔸آقای حسینی زری:
در باب #جدایی_دین_از_سیاست، امام میگوید این تفکر ابتدا در ذهن مردم بود سپس در ذهن آخوندها آمد و سپس علما هم آن را تئوریزه کردند. این فرهنگ سازی که با این دقت و عمق و گستردگی در جامعه ایرانی و مذهبی جا افتاده بود، خیلی مسئله عجیبی است. این حرف که حرف غرب است، بگونه ای توسط غرب اینجا بوجود آمد که علما هم همان حرف غرب را زدند، رادیکال تر هم زدند و تئوریزه هم کردند. مسئله جدایی دین از سیاست از کجا بوجود آمد کلا؟
🔸آقای وحیدی:
1⃣داعی و انگیزه امام از این سخنرانی دقیقا چه بوده است؟ صدر و ذیل صحبت به هم نمیخورد. امام در صدد رقم زدن چه مسئله ای بود؟
2⃣نکته بعدی اینکه تاثیرگذاری امام بر مخاطبش هم از نظر معرفتی و هم از نظر عملی یک الگوی خوب برای من نوعی به عنوان یک منبری و مبلغ است.
🔸آقای رضایی شریف:
در فضای دینداری و #استقامت در مسیر حق، دینداران بالاخره کجا میخواهند اسلام شناسی خود را خرج کنند؟ در این سخنرانی امام، وضع به شدت فاجعه بار بود. چه شد که دینداران اینقدر منفعل بودند؟
🔸آقای فیاض:
1⃣لازمهی فهم صحیح قرآن و سنت چیست؟ آیا صرفِ عدم منحصر شدن در یک علم و پرداختن به علوم متعدد ظاهری و باطنی برای فهم زوایا و لایه های مختلف دین کافیست؟
2⃣نکته مهم این است که ما اگر میخواهیم دنبال #پیشرفت باشیم، باید چنین نگاهی نسبت به اسلام را ترویج کنیم. این نگاه به اسلام لزوم پیشرفت است.
🔸آقای طحان زاده:
1⃣آیا مرحوم امام حاکمیتی را که با مردم در یک مسیر طاغوتی و شر ارتباط داشته باشد، رابطه حاکمیت و مردم میداند؟ یا رابطه حاکمیت با مردم را فقط در دایره خیر و در راستای توحید میداند؟
2⃣آیا میشود ادعا کرد انقلاب و قیام تنها از مکتب فقهی و اصولی که امام در آن تنفس میکرده است برمیآید فلذا خیلی انتظار نباید داشت که علمای دیگر حرفی بزنند؟
میتوان گفت چیزی که باعث شد امام انقلاب کند، همین فقه و اصول و فلسفه او بود؟ اگر این باید، آن وقت برای حل مسائل این انقلابی که امام با منظومه علمی خودش بوجود آورده است، باید با همین مکتب علمی خودش او باشد نه با مکتب علمی و فقه و اصول دیگری.
بر همین اساس ممکن است بشود یک ادعای دیگر کرد و آن اینکه علمای عراق در مباحث علمی و حجت هایشان، قطع جایگاه ویژه ای داشت. لذا تا قطع نمیکردند کنشی هم نمیکردند.
🔸آقای قوی:
#اسلام_جامع خیلی مهم است در مکتب امام. این حدیث حضرت عیسی و حضرت موسی، ناظر به جامعیت شریعت ختمی است. شریعتی که کامل است و به همه ابعاد انسان توجه دارد. از مادیترین تا روحانیترین. این خیلی کلیدی است در فضای علمی حوزوی و هم در فضای اجتماعی. اگر این نگاه نباشد، حرکت در معنویات، مادیات را تضعیف میکند و بالعکس.
جدایی دین از سیاست را هم امام یک اتفاق متاخر میداند. میگوید بخاطر استعمار و شکست مشروطه است.
🔸آقای مروارید:
برداشت ها و فهم هایی که از اسلام صورت میگرفته است، چقدر ناشی از تفکراتی بوده است که صاحبان قدرت آن را قبول داشته اند؟ مثلا قدرت گرفتن تفکر عرفانی دیدن دین و تخطئه فقه، آیا متاثر از حاکمیت آن زمان نبوده است؟
یک شاهد اینکه امام میگوید: الان حاکمیت در جهان، دنیاگرایی را میخواهد لذا دین هم دنیایی تفسیر میشود.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
🔰 "مدخلی بر فهم گفتار ویژه امام در سال ۵۶ (اسلام شناسی جامع)"
🖋#یادداشت حجتالاسلام رضا #محمدآبادی
طلبه درس خارج تشکل طلبگی ربیون
♦️بخش اول
1⃣این دغدغه و طرح بحث امام درباره ضرورت جامعیت اسلام شناسی و چالشهای فقدان آن در طول تاریخ اسلام از ابتدا(تأويل آيات و اخبار ب حوزه تخصصی هر فرد، اثر سیاسی اون از جمله تخطئه دیگران) از ۵۶ شروع و در پاریس ۵۷ ادامه و تقریبا تا حدود ۵۸ هست و بعد از آن به نظر کم تکرار میگردد.(با این گفتار)
2⃣شاید ب تعبیر برخی خاستگاه شروع این گفتار از امام، نامه شهید مطهری به امام درباره شریعتی باشد.
3⃣ به نظر درست است که میشود گفتار امام در باب #اسلامشناسی جامع را در فضای معرفتی هم دنبال کرد و از چرایی پیدایش اسلام شناسی های بخشی و غیرجامع در تخصصهای اسلامیای چون کلام، فلسفه، عرفان، فقه، تاریخ و... و همچنین چگونگی تحقق "اسلام شناسی جامع" سخن گفت؛ اما امام اینجا گویا بیشتر در موضع وحدتبخشی فکری و فرهنگی به نهضت و اداره نهضت هستند تا ضمن آنکه تمام ظرفیتهای فرهنگی اسلام در طول تاریخ را ضرب در نهضت مینمایند از اختلاف انقلابیون در فهم اسلام بمثابه مقصد انقلاب جلوگیری کنند.
🔸برای فهم بیشتر این موقف ویژه، میتوان آن را با بیان علامه طباطبایی در مقدمه المیزان نیز مقایسه نمود. این دو ضمن اشتراکاتی در طرح مسئله، ولی تفاوتهای مهمی دارند.
🔸دغدغه امام #جامعیت_اسلام و ضرورت اسلامشناسی جامع است که آن را مدلّل به لبّ عالم بودن انسان(العالم انسان کبیر و الانسان عالم صغیر)، جامعیت مراتب وجودی او و احتیاج به غیب، وحی و انبیا برای رشد تمام این مراتب مینمایند و زیاد سخن از لازمه روشی آن نمیکنند.
🔸اما دغدغه #علامه، درباره زبان مختص قرآن و بنابراین ضرورت پیگیری روش تفسیر قرآن به قرآن است.
4⃣ وجوه دیگر این دغدغه و این موقف را پس از پیروزی انقلاب هم میشود رصد کرد از جمله دغدغه وحدت حوزه و دانشگاه( ر.ک پیام سال ۶۷ قطعنامه و ضرورت نزدیک شدن و ذوب فرهنگ حوزه در دانشگاه)، اجتهاد جامع(در پیام منشور روحانیت) و... که خود مجال بررسی و تأمل مستقل میطلبد.
🆔 @rezatakmele
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
🔰 "مدخلی بر فهم گفتار ویژه امام در سال ۵۶ (اسلام شناسی جامع)"
🖋#یادداشت حجتالاسلام رضا #محمدآبادی
طلبه درس خارج تشکل طلبگی ربیون
♦️ بخش دوم
اما فقط یک اشاره به چرایی و چگونگی:👇
5⃣ چرایی: اینکه چرا در طول تاریخ، ما مبتلا به اسلامشناسیهای غیرجامع(به تعبیر امام شناخت اوراقی از اسلام و تأويل باقی آيات و اخبار بر آن اساس) شدهايم؟
🔸دو احتمال به نظر میآید:
چالش را از متخصصین بدانیم که غافل گشتهاند و پا از تخصص خود بیرون گذاشتهاند و خود را تمام اسلام شمردهاند یا سهم اساسی را به هویت و تعیّنِ دستگاههای معرفتیِ آنان برگردانیم که تمحض بر موضوع و مسائل هر یک و اتخاذ روش ویژه آنها اساسا اقتضای چنین اطلاقی را دارد!
🔸اما پاسخ: همانطور که گفته شد امام ورود تفصیلی به این سطح بحث ندارند و اصلا شاید اساسا اقتضای موقف ایشان چنین چیزی نباشد، هر چند که شاید حدسهایی بتوان زد؛ از جمله استقلال هر ساحت معرفتی در دستیابی به حقیقت در حیطه موضوع و مسائل خود و هماهنگی قهری آنها. البته شایان ذکر است که گاهی ایشان در این سلسله گفتار، مصداقِ اسلامشناس جامع را #امیرالمؤمنین (ع) و انبیاء و علم آنها دانستهاند که تمام وجوه اسلام مُدغَما و مُنضمّاً در نزد آنان جمع است.
6⃣چگونگی: با توجه به مورد قبل میتوان به چگونگی نیز ورود نمود؛ به هر حال این خود به جدّ نیازمند تامل و مطالعه است که چگونه میتوان به این مقامِ جمع دست یافت؟
🔸از شواهد بیانات امام میتوان دریافت که فاجعه ابتلا به این اسلامنشناسیها و غربت اسلام پس از پیامبر آغاز گردیده است.
شاید بشود اين چنین گفت که آنچه سبب شده است که این ابتلا کشف گردد مواجهه با دنیای جدید است که امام از آن با تعبیر جریان متاخر یاد میکند.
دلیل هم آن است که پیش از این مواجهه، معنای علم و سپس طبقهبندی علمی که در حکمت بررسی میشده است نوعی از بهنجاری به تناسب آن موقف تاریخی را داراست( ر.ک: طبقه بندی فارابی در "احصاءالعلوم" و یا بیان خواجه و دیگران و حتی در سنت ارسطویی چنین سازواریای حاصل میگردد) ولی پس از مواجهه با دنیای مدرن چالش هویتی تاریخی اسلام و اسلامیان به ساحت علم آنان نیز راه مییابد و آن توضیحات کفایت خود را از دست میدهد و الا میتوانستیم همچون دوره مغول رقیب و دشمن خود را هضم و جذب در خود نماییم.
✅راه حل امام چیست؟ این نیازمند مطالعه و دقت بیشتر است اما حسب رجوع ولو ناقص نگارنده به نظر پاسخ امام ساخت انسانهای جامع معقول و منقول و جامع ماوراءالطبیعه و طبیعت و همه چیز نیست آن طور که پس از انقلاب عده ای به آن گرویدند بلکه امام درصدد #نهادمند_شدن ساختار دانشی است به گونه ای که متخصص هر حوزه کار خود را نماید ولی در مجموع وحدت داشته باشند.(شاهدهای متعددی این مطلب در همین سلسله گفتار دارد)
🔴 در پایان لازم است تذکر داده شود که این یادداشت طرحی اولیه از پاسخ به سوالات فوق است و طبیعتا نیازمند اصلاح و تکمیل از سوی خود نگارنده و دیگران می باشد.
🆔 @rezatakmele
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#بازنشر
#دهه_فجر
#منشور_روحانیت
📚 بازنشر #جزوه کلاس حجت الاسلام و المسلمین احمد #رهدار به مناسبت دهه فجر
💢نقش #رهبران_دینی در سه موج اصلاحاتی معاصر
نهضت های مشروطه، ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی
⭕️ارائهشده در دومین دوره معرفتی، تشکیلاتی عصر اقامه؛ مرداد ۹۹
↙️لینک دانلود
https://b2n.ir/x99255
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
#بازنشر
#دهه_فجر
#منشور_روحانیت
📚 بازنشر #جزوه کارگاه #جمهوریت دکتر #یزدانی به مناسبت دهه فجر
🔽سرفصل ها
🔸رویکردهای مختلف بررسی مفهوم جمهوریت
🔹ابعاد جمهوریت
🔸تعریف جمهوریت
🔹چرا امام جمهوریت را طرح کرد؟
🔸چرا جمهوریت هم تراز اسلام قرار گرفته است؟
🔹دلایل بی توجهی به مفهوم جمهوریت
⭕️ارائهشده در دومین دوره معرفتی، تشکیلاتی عصر اقامه؛ مرداد ۹۸
↙️لینک دانلود
https://b2n.ir/u84622
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbiion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
🔸نظام فقه ولایی🔸
💢وجه تمایز نظریه فقه ولایی آیتالله #مددی و تفاوت آن با نظام فقهی و اصولی موجود
🔰با ارائه
حجت الاسلام شیخ احمد #میرزایی
🗓پنجشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
⏰ساعت ۱۵
🕌بین کامیاب ۳۶ و ۳۸
طبقه فوقانی مسجد حجتالمهدی
دفتر تشکل طلبگی ربیون
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#گزارش_تصویری
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
🔸نظام فقه ولایی🔸
💢وجه تمایز نظریه فقه ولایی آیت الله #مددی و تفاوت آن با نظام فقهی و اصولی موجود
🔰با ارائه
حجت الاسلام شیخ احمد #میرزایی
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#صوت
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
🔸نظام فقه ولایی🔸
💢وجه تمایز نظریه فقه ولایی آیت الله #مددی و تفاوت آن با نظام فقهی و اصولی موجود
🔰با ارائه
حجت الاسلام شیخ احمد #میرزایی
↙️لینک دانلود
🌐https://b2n.ir/Ostadmirzaie
✅ صوت تکمله
🌐https://b2n.ir/Takmele
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion
#بیانیه_گام_دوم
#دهه_فجر🇮🇷
🔹گام دوم ما🔹
🔸اواخر دهه ۹۰، در فضایی که دشمنِ خبیث، زیرکانه #ابزار_پیشرفت ملت ایران یعنی #امید را هدف گرفته بود و برساخت رسانهای واقعیت جمهوری اسلامی را ۴۰ سال افول و ناکارآمدی مینمود، رهبر انقلاب -این حکیم یکه تاز در عرصه جهاد تبیین- بیانیهی گام دوم انقلاب را صادر کرد.
🔸بیانیهای لبریز از روح امید و پیشرفت که با عقلانیتی الهی، واقعیتهای گذشته و حال جمهوری اسلامی را روایت کرده است. پیامی که حفظ و استمرار #انقلابیگری را تنها راه پیشرفت بسوی تمدن نوین می داند و مخاطب اصلی آن جوانان هستند.
🔰اکنون در #چهارمین سالگرد صدور این نقشه راه، دگرباره در ابعاد مختلف آن درنگ و تامل می کنیم.
♦️به راستی امروز در کدام نقطه از گام دوم ایستادهایم؟
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐@rebbiion