🔸 #رجال
💠 واقفی نبودن سماعه
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
🔻سماعه از واقفه شمرده شده است ولی این مطلب درست نیست. سماعه در اوائل دوران امام کاظم علیه السلام از دنیا رفته و دوره طولانی از دوران آن حضرت را درک نکرده است. روات اصلی سماعه یعنی زرعه و عثمان بن عیسی واقفی بودند به خصوص آنکه زرعه به جای سماعه در مسجد او نماز می خوانده است. همچنین واقفه روایاتی را در تأیید وقف جعل کردند و از سماعه نقل کردند. همچنین افرادی که با نام ابن سماعه ...
📚 درس خارج فقه، ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی را دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2583
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔔اولین دوره آموزش کاربردی مهارتهای نوین پژوهشهای حدیثی بر اساس منابع دیجیتال
🔹مزایا و امتیازات:
🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی
🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی
🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر
⏳ #تمدید مهلت ثبت نام تا: ♦️یکشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۱♦️
📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران
✍️شیوه ثبتنام: مراجعه به سایت حوزه علمیه خراسان، پورتال طلبگی بخش دوره غیر تحصیلی، ثبت نام دوره عمومی تربیت پژوهشگر حدیث شناسی کاربردی
📞شمارههای تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
دراسة_حول_كتاب_مصباح_الشريعة_إبراهيم_جواد.pdf
7.81M
دراسة حول كتاب «مصباح الشريعة»
يعدّ كتاب «مصباح الشريعة» المنسوب إلى الإمام الصادق (عليه السلام) من المصنّفات المتداولة في التراث الشيعيّ ولا سيّما منذ القرن السابع الهجريّ حيث أشاد به السيّد ابن طاوس (رحمه الله) ناسباً إيّاه إلى الإمام (عليه السلام)، وقد اختلفت كلمات الأعلام في نسبة الكتاب، فمنهم من ذهبَ إلى أنّه للإمام الصادق (عليه السلام)، ومنهم من نفى هذه النسبة.
وقد أفردتُ لهذا البحث دراسةً تتعرض لبيان هذه المسألة من كافة جوانبها، انتهتْ إلى عدم ثبوت نسبة الكتاب إلى الإمام الصادق (عليه السلام)، وأن الكتاب من مؤلفات الصوفية، وأنّ مؤلفه شقيق البلخيّ.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 #رجال
💠 کذب متعرضین به شیخین نزد عامه
🔻
یکی از تضعیفات عامه که برخی از علمای اهل سنت مثل ذهبی بدان معتقد هستند بدگویی از شیخین است ذهبی در ترجمه ی ابان بن تغلب او را صدوق معرفی می کند و می گوید:« فلنا صدقه وعليه بدعته»[1]بعد سوالی مطرح می کند که چگونه شخصی که اهل بدعت می باشد توثیق شود؟در جواب بدعت را به دو قسم تقسیم می کند بدعت صغری و بدعت کبری و معتقد است ابان بن تغلب اهل بدعت صغری بوده است.....
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید.👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2594&pid=9200#pid9200
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
#دوره_تربیت_پژوهشگر
#حدیث_شناسی_کاربردی
دومین روز از دوره تربيت پژوهشگر حديث شناسي كاربردي1
موضوعات و اساتید روز دوم
حجت الاسلام والمسلمی ربانی بیرجندی
موضوع: کاربرد تطبیقی حدیث در رشته های حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی
موضوع: حدیث شناسی کاربردی با تاکید بر اعتبارسنجی
آقای مهندس وحید شریفی
موضوع : کاربری حرفه ای نرم افزار پژوهشیار و مهرات های پژوهش فناورانه
زمان برنامه:
روز سه شنبه 21 تیرماه 1401
از ساعت 16:30 الی اذان مغرب
🔔اولین دوره آموزش کاربردی مهارتهای نوین پژوهشهای حدیثی بر اساس منابع دیجیتال
🔹مزایا و امتیازات:
🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی
🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی
🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر
✅ مکان برگزاری دوره: ميدان ده دي بين امام خميني 32و34 ساختمان هيئت هاي انديشه ورز
📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران
✍️شیوه شرکت مجازی، مراجعه به آدرس lms گروه رجال و حدیث👇 و ثبتنام در سامانه
🆔 آدرس سامانه lms جهت شرکت مجازی: http://rejal.lms2.hozehkh.com/
📞شمارههای تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
#دوره_تربیت_پژوهشگر
#حدیث_شناسی_کاربردی
#روز_سوم
🔰سومین روز از دوره تربيت پژوهشگر حديث شناسي كاربردي1
🔹موضوعات و اساتید روز سوم
💠حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی
موضوع: اهمیت و مهارت های کاربرد حدیث شناسی در دروس خارج
💠حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی
موضوع: سبک شناسی اعتبار محتوایی حدیث
💠آقای مهندس وحید شریفی
موضوع : تحلیل شبکه های اجتماعی و ابزار های آن (کاربرد پژوهشی)
♦️زمان برنامه:
روز چهارشنبه 22 تیرماه 1401
از ساعت 16:30 الی اذان مغرب
🔹مزایا و امتیازات دوره:
🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی
🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی
🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر
📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران
✅مكان دوره جهت شرکت کنندگان حضوری: ميدان ده دي بين امام خميني 32و34 ساختمان هيئت هاي انديشه ورز
لینک شرکت بصورت مجازی
http://rejal.lms2.hozehkh.com/
📞شمارههای تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💠 دفاعی از شیخ طوسی در جمع بین اخبار
🔻 یکی از اشکالات رایج بر شیخ طوسی در تهذیبین جمع های تبرعی است.
مرحوم شیخ انصاری در جلد آخر رسائل فرموده:عمده ی تعارضی که در روایات وجود دارد به جهت کثرت اراده ی خلاف ظاهر است.این امر یا به جهت فقدان قرائن متصله است که به جهت تقطیع یا نقل به معنی حاصل شده یا به جهت اختفاء قرائن منفصله حالی یا مقالی است یا بدون قرینه بوده به جهت مصلحتی که خود امام می دانستند مثل تقیه یا غیر آن.
شیخ طوسی در تهذیبین به دنبال این جهت بوده که امکان جمع بین روایات را مطرح کند. چه بسا در روایات محاملی برای جمع وجود دارد که به مراتب ابعد از احتمالات شیخ است و همین جهت احتمالات شیخ را نسبت به مراد معصوم غیر بعید می سازد.....
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی را پیگیری کنید👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2604
#جمع_تبرعی
#استبصار
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢حدیث و پژوهش تاریخی
✍️ دکتر حسن انصاری
یکی از وظائفی که یک مؤرخ در عرصه مطالعات تاریخ ادیان و مذاهب باید انجام دهد تشخیص و تمایز اخباری پر تعدادی است که حاصل نوعی شایعات و از جنس آن است با اخباری که گرچه از جنس اخبار به اصطلاح "آحاد" است اما ماهیت واقع نماتری در مراتب مختلف خود دارد. از نقطه نظر فقهی، اصولیان بحث های زیادی درباره اخبار آحاد و متواتر و یا شهرت ها و اجماعات کرده اند و شرایط آنها را بررسیده اند اما این دیدگاه ها لزوماً نمى تواند عیناً مانند دیدگاه های یک مؤرخ باشد.
همچنین است روایاتی تاریخی که ناشی از توهمات راویان و یا دیدگاه های مذهبی آنان است، گرچه لزوماً به قصد دروغپردازی پیشنهاد نشده باشد. گاه یک خبر و یا روایت در گذر زمان، چه از طریق نقل های متوالی در منابع روایی، تاریخی و حدیثی و چه از طریق کاتبان دچار تحریفات و یا حذف و اصلاحاتی شده که لزوماً راهکار تشخیص همه آنها بحث های سنتی در علم رجال حدیث نیست. این است که گاه مؤرخ ناچار است به بخشی از یک روایت تکیه کند و بخشی را از همان روایت فروگذارد.
از همه مهمتر بازسازی متن های تاریخی و روایی و "انتخاب" ها اهمیت دارد. هر سخنی کانتکست خود را دارد. اگر روایتی از جایی دیگر و پیش زمینه ای متفاوت کنده شود و در کانتکست کاملاً جدیدی قرار داده شود انتظار ما چیست؟ آیا می توان آن را در خانه جدید خود همانطور فهمید که در منبع اصلی روایت شده بود؟ انتخاب ها اشکال مختلفی دارد: گاه انتخاب یک تکه از روایت است و حذف تکه ای دیگر. در اين سبک و در بسيارى موارد آن در واقع نوعی پوشاندن و سانسور حقیقتی هدف بوده است و به هرحال فهم ما را از حدیث و روایتی تاریخی معیوب می کند.
گاهی هم انتخاب یک سند و فرو گذاشتن سندی دیگر است که در واقع به انتخاب و گزینش میان مراجع و اتوریته های نقل و انتخاب میان آنها مربوط است. این هم برای یک مؤرخ بار معنایی بسیار مهمی دارد. گاهی نیز باید مؤرخ تشخیص دهد نویسندگان منابع روایات تاریخی و یا مذهبی با بهره گیری از چه الگوهای تبلیغاتی دست به تدوین روایات خود زده اند؟ تشخیص روایاتی تاریخی از روایاتی با محوریت الگوهای تبلیغاتی و هویت طلبی مذهبی طبعاً کار یک مؤرخ است و بایسته پژوهشی تاریخی.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
#دوره_تربیت_پژوهشگر
#حدیث_شناسی_کاربردی
#روز_هفتم
🔰 هفتمین روز از دوره تربيت پژوهشگر حديث شناسي كاربردي1
🔹موضوعات و اساتید ؛
💠 جلسه #اول:استاد محترم حجت الاسلام حامد مقیسه (استاد سطح عالی حوزه علمیه قم)
♦️موضوع: بررسی نرم افزار های دانشنامه ای
💠 جلسه #دوم: استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین محسن مقیمی (مدیر علمی نرم افزار درایة)
♦️موضوع: رجال کاربردی و پرونده احادیث
♦️زمان برنامه:
روز پنج شنبه ۳۰ تیرماه 1401
از ساعت 16:30 الی 19:30
🔹مزایا و امتیازات دوره:
🔸فراهم سازی ارتباط با برترین اساتید مجرب و نخبگان پژوهشی
🔸حمایت از استعداد های برتر در قالب همکاری در طرح های پژوهشی
🔸 همراه با اعطای گواهینامه معتبر
📌 ویژه طلاب و دانشجویان/ برادران و خواهران
✅مكان دوره جهت شرکت کنندگان حضوری: ميدان ده دي بين امام خميني 32و34 ساختمان هيئت هاي انديشه ورز
لینک شرکت بصورت مجازی
http://rejal.lms2.hozehkh.com/
📞شمارههای تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: ۰۹۳۹۸۱۰۵۷۳۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
https://t.me/Rejalkh
🔶 تعجب میکنم كه چرا او در زمره اصحاب اجماع نیست!
✍🏻 مجلسی اول رحمه الله:
هر گاه در کتاب من لا یحضره الفقیه "حلبى" تنها اطلاق شود، مراد از آن عبيد الله است، و جمعى ديگر كه ايشان را حلبى گويند برادران و برادر زادههاى اويند و همه ثقهاند، و ليكن اگر از ايشان روايت كند نام ايشان را مىبرَد تا مشتبه به يك ديگر نشوند، و عبيد اللَّه ممتاز است از ايشان بوجوه بسيار؛ يكى آنكه كتاب خود را بر حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه عرضه نمود و حضرت تحسين و تصحيح فرمودند و آن كتاب نزد محدثين به منزله تصنيف آن حضرت شده بود ...
و تعجب دارم كه چرا او داخل نيست در زمره اصحاب اجماع! و آنچه بخاطر مى رسد آن است كه جمعى كه ارباب اجماعند، ايشان را مجتهد مى دانسته اند در جمع بين الروايات و در فتاوى، به خلاف امثال او كه از نهايت ورع فتوى نمى داده اند، بلكه محتاج به آن نبوده اند، چون همه احكام را مشافهة از معصوم شنيده بودند، مانند فرقى كه در ميان كلينى است و صدوق، كه صدوق را از ارباب در آيه و روايت هر دو مى دانسته اند و از او اقوال نقل مى كنند، به خلاف كلينى كه او را ارباب روايت فقط مى دانسته اند، لهذا از او مذهب نقل نمى كنند، با آنكه بر متتبع ظاهر است فرق ميانه هر دو و غافل شده اند كه او از ارباب درايت نيز هست و در ابتداء كتاب كافى اظهار كرده است ترجيح خود را، كه در احاديث متعارضه قايل به "تخيير" است و مع هذا هر حديثى را كه اقوى مى دانسته است نقل كرده است و معارض آن را نقل نكرده است كه محتاج شود در جمع بين الأخبار، به امثال گفته هاى صدوق و شيخ با نهايت رعايت ورع و تقوى...
📚 لوامع صاحبقرانی، ج ٦ ص ٦٨٤
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
💢کتابشناسی کافی
✔️استاد سید احمد مددی:
🔹نمیتوان گفت که کلینی حدیث ضعیف آورده است، بلکه باید گفت: علی المبنای ایشان احادیث صحیح بوده است، إلا در باب النوادر و روضه شاید بگوییم قبول نداشته است. عبارت نجاشی درباره ایشان که درباره کسی دیگر نگفته است: «اوثق الناس فی الحدیث و اضبطهم فیه» این درست است خود ما هم به این نتیجه میرسیم. بعد بگوییم 9 هزار روایت او ساقط است! خیلی مشکل است. کتاب صحیح الکافی و اینکه برویم از کافی، با معیار صحیح بیاوریم مقبول نیست.
🔸مرحوم کلينى، فوارق بين فهرست و رجال، تحليل فهرستى و تحليل رجالى و ضوابط اينها را خوب تجزيه و تحليل ننموده است. از عجايب کار، اين است که کلينى در بخش فهرستى، ضعيف است و ما نمى دانيم چرا!
🔹....کلينى، اضبط است و چون کلينى اضبط است، اکثر فقها به کلينى مراجعه مى کنند. امّا من معتقدم که صدوق چون متأخّر است، ناظر است به تصحيح تُراث کلينى. .... کلینی از کتاب علی بن محبوب نقل نمیکند جز یک مورد درحالیکه جلیل القدر است. دلیل آن را نمیدانیم.
📗درس خارج 92/9/16
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
📆۳۰ ماه ذیالحجه سال ۱۴۸ق
🗓رحلت حکیم متاله متفلسف
🏳شاگردخالص امامین صادقین
🏳فقیه کلامی، زرارة بن أعین
💠رهبرانقلاب
‼️آزاد فکری و عقلانیت شیعه، این دو عنصرِ در کنار هم، مایهی افتخار ماست. تفکرات شیعه، عقلانی است. ما از اول تشیع در تعالیم ائمه به سوی عقل، منطق و استدلال سوق داده شدیم و همینطور هم باید عمل بکنیم؛ حتّی در فقه. شما ببینید شاگردان برجستهی امام صادق و امام باقر در مواردی با حضرت طوری حرف میزدند که حضرت با آنها استدلالی حرف میزدند. «یعرف هذا و اشباهه من کتاب الله، ما جعل علیکم فی الدّین من حرج»؛ یعنی حضرت به «زراره» یاد میداد که اینطوری باید از کتاب خدا استفاده کنی؛ یعنی امام روش اجتهاد و استنباط از قرآن را به او یاد میدهد. ما از اول این طوری رشد کردیم؛ شیعه عقلانی و با آزاد فکری رشد کرده است. این را باید قدر دانست و دنبال کرد. ۸۵/۸/۱۷
#نشربامنبع
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@Jahade_tabein
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri