💠 روایت حریز از امام صادق علیه السلام
📝 استاد سید احمد #مددی
♦️ #یعقوب_بن_یزید یک نسخه از کتاب #حریز و #حماد از طریق ایشان در دست قمیین بوده است شواهد ما بر این مطلب زیاد نیست اما قابل اثبات است و یک نسخه هم از ابراهیم بن هاشم است نسخه #ابراهیم_بن_هاشم در بین قمی ها جا افتاده ولی نسخه یعقوب با این که به نظر ما به مراتب أجل شأنا از ابراهیم هست جا نیفتاد
سر این مطلب را نمی دانیم، آیا نسخه ایشان از کتاب حماد و یا حریز نسخه شاذ بوده است و یا....
مشکل دیگر روایت این است که ،عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام نقل میکند که به نظر ما حریز مستقیم از حضرت روایت نقل نمی کند و یک واسطه در این بین باید باشد البته مرحوم استاد این مطلب را قبول نداشتند و نوشته اند که این مطلب از یونس هست که وارد شد و حضرت (حجبه) راهش ندادند و یک یا دو روایت مستقیماً از حضرت نقل کرده است
و این مطلب خودش سند درستی ندارد
و حدود ۱۵۰ روایت در کتب اربعه هست که عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام و در بعضی آمده که سألت اباعبدالله علیه السلام
ولی این سالتُ که شاهد خوبی نیست مثلا #عمر_بن_اذینه در وسائل دو روایت آورده در ابواب الحج در جایی نوشته کتبتُ الی ابی عبدالله علیه السلام و واسطه را هم می گوید و در جایی هم این روایت را آورده و نوشته سألت اباعبدالله علیه السلام یعنی سألت بالکتابه ،لذا امکان دارد که روایاتی که با سألتُ هست از حریز همینطور باشد و مشافهة از خود حضرت نقل نکرده باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
💠 اعتبار بخشیدن به کتب إمامیه از طریق استنساخ، سماع و #قرائت أصحاب نزد اساتید و #مشایخ (۱)
📌اصحاب و شاگردان مکتب اهل بیت علیهم السلام، در اعتماد به کتب، به صرف اجازه در نقل روایت از کتاب اکتفا نمی کردند، بلکه اعتبار کتب، به استنساخ و سپس قرائت و سماع آن ها نزد استاد و شیخ بوده است.
بر مدعای فوق، شواهد بسیاری در کتب حدیث و فهرست وجود دارد که از باب نمونه چند مورد از آن ها ذکر میشود:
1⃣مرحوم #نجاشی در ترجمه حسن بن علی بن زیاد #الوَشّاء می نویسد:
أخبرنی ابن شاذان قال: حدثنا أحمد بن محمد بن یحیی عن سعد عن أحمد بن محمد بن عیسی قال: خرجت إلی الکوفة فی طلب الحدیث، فلقیت بها الحسن بن علی الوَشّاء، فسألته أن یخرج لی (إلیّ) کتاب العلاء بن رزین القَلّاء و أبان بن عثمان الأحمر، فأخرجهما إلیّ فقلت له: أحبّ أن تجیزهما لی.
فقال لی: یا رحمک الله و ما عجلتک! إذهب فاکتبهما و اسمع من بعد.
فقلت: لا آمن الحدثان.
فقال: لو علمت أنّ هذا الحدیث یکون له هذا الطلب، لاستکثرت منه، فإنّی أدرکت فی هذا المسجد تسعمائة شیخ کل یقول حدثنی جعفر بن محمد و کان هذا الشیخ عیناً من عیون هذه الطائفة.
✅ رجال النجاشی، رقم۸۰، ص۳۹-۴۰
🔸 عبارت فوق صراحتاً دال بر استنساخ کتاب و سپس قرائت و سماع آن نزد شیخ و استاد و پس از آن اجازه ی نقل روایت از آن است. یعنی برای اخذ روایت از یک کتاب، مراحل فوق بایستی طی شود، تا روایت غیر مقبول و حتی اشتباه و سهو القلم در نسخه جدید راه پیدا نکند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
💠 اعتبار بخشیدن به کتب إمامیه از طریق استنساخ، سماع و #قرائت أصحاب نزد اساتید و #مشایخ (۱) 📌اصحاب و
💠 شواهد اعتبار کتب إمامیه از طریق استنساخ، #سماع و #قرائت أصحاب نزد اساتید و #مشایخ (۲):
2⃣مرحوم #نجاشی در ترجمه #حسن_بن محمد_بن_سماعة، بعد از آن که نزدیک به بیست کتاب از وی را برمی شمرد می نویسد:
و قال لنا أحمد بن عبدالواحد: قال لنا علی بن حبشی: حدثنا حُمَید بن زیاد قال: سمعت من الحسن بن محمد بن سَماعة #الصیرفی -و کان ینزل کِندة- کتبه المصنَّفة، و هی علی هذا الشرح و زیادة کتاب زیارة أبی عبدالله علیه السلام.
✅ رجال النجاشی، رقم۸۴، ص۴۲
🔸 طبق این گزارش، #حُمَید_بن_زیاد، بیست کتاب از ابن سماعة را سماع کرده و این گونه نبوده که هر کتابی را به صرف منسوب بودن به شخص اخذ کند. یعنی از طریق #وجاده روایت نمی کرده است.
3⃣مرحوم شیخ #صدوق در دیباچه ی کتاب من لا یحضره الفقیه می فرماید: هذا مع نسخة لأکثر ما صحبنی من مصنّفاتی و سماعه لها و روایتها عنّی و وقوفه علی جملتها و هی ماثتا کتاب و خمسة و أربعون کتابا.
کسی که این کتاب را به درخواست او می نویسم (شریف الدین ابوعبدالله معروف به نعمة) ۲۴۵ کتاب من را استنساخ و سپس سماع کرده است.
✅ کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
🗒 احادیث اهل بیت علیهم السلام و آفت #افراط و #تفریط
✅ احادیث اهل بیت علیهم السلام مجموعه ارزشمندی از معارف اسلامی است و پاسداری از آن، وظیفه هر مسلمان متعهدی است.
در این میان، برخی اصل را بر عدم پذیرش احادیث قرار داده اند، و به اندک بهانه ای، در پی این هستند که احادیث را نا معقول و نا مقبول جلوه دهند.
در مقابل، گروهی دیگر در صددند با توجیهات بارد و نچسب، از هر رطب و یابسی که به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده می شود دفاع کنند، و گویا این کار را پاسداری از اهل بیت علیهم السلام و معارف آنها می دانند.
مرحوم #کاشف_الغطاء در رساله الحق المبین از برخی #اخباریون (البته اخباری های معتدلی همانند مرحوم شیخ یوسف #بحرانی از این نسبت ها بری هستند) نقل می کند که اعتقادشان این است: هر چه را به اهل بیت علیهم السلام نسبت داده شده باید پذیرفت حتی اگر آن سخن از زبان ناشناسی باشد که از دروازه شهر وارد شده و مطلبی را از امام صادق علیه السلام نقل کند!
شاید - و بلکه مطمئنا - مفسده این نگاه، بیش از باوری است که به تار و مار کردن احادیث اعتقاد دارد.
گمان نمی کنم اگر کسی برای اهل بیت علیهم السلام حرمتی به اندازه یک وزیر یا رئیس جمهور (و نه بیشتر) قائل باشد به خود اجازه دهد هر رطب و یابسی را به اهل بیت علیهم السلام نسبت دهد و یا در صدد توجیه آن بر آید.
✅ این مقدمه را نوشتم تا بگویم - بر خلاف آنچه برخی گمان می کنند - پرداختن به مباحث رجالی و سندی، #مصدر_شناسی و #نسخه_شناسی، تخطئه احیانی محدثان بزرگ و ذکر برخی از لغزش ها و اشتباهات آنها، و به طور کلی هر آنچه ما را به صدور یا عدم صدور روایتی مطمئن تر می سازد، همه و همه، نه برای بی احترامی به محدثان بزرگ و نادیده گرفتن زحمات آنها، و نه برای کنار گذاشتن احادیث اهل بیت علیهم السلام است، بلکه برای پاسداشت حرمت اهل بیت علیهم السلام است، تا خدای ناکرده، امری ناشایست و اندیشه ای ناصواب را به ایشان نسبت ندهیم و در این روزگار پر هیاهو، ذهنی را نسبت به معارف شیعی بد گمان نسازیم.
#محمدباقر_ملکیان
أقول: وفی قیاسه تأمل.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
✅درس « #رجال2» جلسه 76
📌 5شنبه 14 تیرماه 97 ساعت 7/30
مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله)
موضوع: انواع #تضعیفات_رجالی/ آشنایی با #فرقه_های_شیعی
@rejal_shobeiri
✅درس « #رجال2» جلسه 77
📌 5شنبه 14 تیرماه 97 ساعت 9
مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله)
موضوع: #فوائد_رجالی مختلف در #تمییز_مشترکات، #سندشناسی
و #اصطلاحات چهارگانه: #أصل #کتاب #نوادر #مصنف
@rejal_shobeiri
✅درس « #رجال2» جلسه 78 (جلسه آخر دوره چهارم)
📌 یکشنبه 17 تیرماه 97 ساعت 8/45
مدرسه آیت الله العظمی خوئی(رحمه الله)
موضوع: آشنایی با #منابع_حدیثی شیعی/ اعتبارسنجی روایات #کتب_أربعه
@rejal_shobeiri
⚡️ عرضه حدیث بر #امام_صادق (علیهالسلام)
📝 سیدمحمدجواد سیدشبیری
🌸 پدیده #جعل_حدیث و ورود اخبار ساختگی، از همان آغاز و در زمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نشان دهنده نفوذ سود جویان فرصت طلب در صفوف مسلمان است.
🌸 با شناخت این زمینه و مسائلی دیگر چون وجود #تقیه و #نسخ، امامان خود بر #عرضه_حدیث تاکید ورزیدند و اصحابشان را به این نکته متوجه کردند که پیش از دریافت حدیث، مجرای آن را بررسی کنند.
🌸 #امام_باقر (علیهالسّلام) میفرماید: "هرکس به دین الهی درآید بدون اینکه آن را از شخص صادقی بشنود، خداوند او را تا قیامت دچار حیرت وگمراهی کند".
این هشدار را در کنار احادیثی قرار دهید که شیعیان را به سوی اهل بیت (علیهالسّلام) فرا میخواند و آنان را مصداقهای بارز هدایت و اهل ذکر و درهای علم و راسخان در آن میداند.
🌸 عرضه مجموعههای متعدد روایی و احادیث متفاوت فراوان بر امام صادق (علیهالسّلام) نشانگر تشدید این جریان در عصر امام جعفر صادق (علیهالسّلام) است.
🌸 این عرضه موجب گشت، سادهاندیشی از دایره حدیث شیعه رخت بربندد و دست جاعلان از دامان حدیث کوتاه گردد.
🌸 از مهمترین جریانات نادرست این دوره، خط #غلو است. #غالیان مورد بیشترین هجوم از سوی #امام_صادق (علیهالسّلام) و یاران راستاندیش ایشان قرار گرفتند؛ به گونهای که نمونههای متعددی از آن را در کتابهای اصلی رجال و بخصوص رجال کشی در احوال غالیانی چون « #ابوالخطاب» و « #یونس_بن_ظبیان» مییابیم.
که #امام_صادق (علیهالسّلام) از اصحاب خود، اندیشههای سرکردگان خط غلو را جویا میشود و به رد و انکار آنان میپردازد.
برای نمونه، امام از « #عنبسة_بن_مصعب» میخواهد که شنیدههایش از « #ابوالخطاب» را بازگوید و آنگاه که او گفتهها را به پایان میبرد، امام با قسم جلاله به رد آنها میپردازد.
در نمونهای دیگر، « #حمادی» حدیثی مرفوعه را نقل میکند که حکایت از عرضهای دیگر دارد؛ راوی، گفتههای غالیان را که به امام منتسب ساختهاند، باور نکرده و آنها را به امام عرضه میکند.
🌸 همچنین #غلو و افراط غالیان در #علم_امام، زمینه را برای تردید #راویان_شیعه در احادیث مربوط به این موضوع، فراهم آورد و آنان را ناگزیر از عرضه این احادیث به امام نمود.
🌸 #امام_صادق (علیهالسّلام) برای عالمان بیرون از حوزه شیعی نیز به صورت پیشوایی بزرگ جهت تایید و رد حدیث، جلوه نموده بود و دگراندیشان بر اثر مراوده و گفتگوی علمی با اصحاب ایشان و دیگر شیعیان، شنیده هایشان را برای امام عرضه میکردند و پاسخ میگرفتند.
#عرضه_مجموعه_های_روایی
با توجه به جایز دانستن #کتابت_حدیث در نزد شیعه، مجموعههای روایی، تدوین و از طریق استنساخ و قرائت، تکثیر و رایج شد.
1⃣ از جمله، اصحاب حضرت علی (علیهالسّلام) فتواها و قضاوتهای متعدد ایشان را جمع آوری کردند و حضرت آن را به مثابه دستورالعمل حکومتی و اجرایی برای امیران و فرمانداران خود فرستاد. این کتاب را « #عبدالله_بن_سعید بن حیان بن ابجر» مشهور به « #ابوعمرو_المتطبب» به حضور امام صادق (علیهالسّلام) عرضه میکند و امام آن را تایید میکند. این کتاب به جهت اشتمال بر قضاوتهایی که بیشتر به احکام دیات مربوط بوده به #کتاب_الدیات معروف است و چون در طریق نقل آن شخصی به نام « #ظریف_بن_ناصح» وجود دارد که به کتاب ظریف هم نامبردار است.
گرچه بنا به گفته #نجاشی به همان اسم عرضه کننده یعنی عبدالله بن ابجر مشهورتر است.
2⃣کتاب دیگری که بر #امام_صادق (علیهالسّلام) عرضه شده، کتاب #عبیدالله_بن_علی بن ابی شعبة مشهور به « #حلبی» است. عبیدالله از #راویان_شیعه و از اصحاب و خواص امام صادق (علیهالسّلام) است. او روایتهایی را گرد آورده، سپس بر امام صادق (علیهالسّلام) عرضه میکند. امام آنها را صحیح میداند و به هنگام قرائت آن میفرماید: اتری لهولاء مثل هذا؛ آیا برای اینان، مانند این هست؟!
استحسان امام نسبت به این مجموعه را شیخ #طوسی نیز نقل کرده است.
📚 منبع برای مطالعه بیشتر: http://wikifeqh.ir/عرضه_حدیث_بر_امام_صادق
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
✅درس « #رجال2» جلسه 76 📌 5شنبه 14 تیرماه 97 ساعت 7/30 مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله) موضوع: انواع #ت
💠 معرفی فرقه #اسماعیلیه
📝 سیدمحمدجواد سیدشبیری
✅ فرقه #اسماعیلیه از فِرَق منشعب مذهب #شیعه است. ظهور این فرقه، نتیجه اختلاف در امامت اسماعیل با برادرش حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم (علیهالسلام) بوده است.
🌸 از موعود باوران غیر معتقد به حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) «اسماعیلیه» هستند که به امامت شش امام اول شیعیان اثناعشری معتقد بودند؛ اما پس از امام صادق (علیهالسّلام) بزرگترین فرزند او اسماعیل، یا فرزند او محمد را به امامت پذیرفتند و از پذیرش امامت امام موسی کاظم (علیهالسّلام) خودداری کردند.
⬛️ اسماعیل در زمان حیات پدر گرامشان از دنیا رفت؛ با این حال پس از #شهادت_امام_صادق (علیهالسّلام) گروهی به امامت وی معتقد شدند.
🌸 در روایات آمده است که حضرت صادق (علیهالسّلام) در تشییع جنازه اسماعیل چندین بار دستور داد جنازه را بر زمین بگذارند و کفن از روی اسماعیل پس میزند و به صورتش نگاه میکرد تا مردم در وفات وی شک نکنند.
🌸 از این فرقه با نامهای «سبعیه»، « #باطنیه»، « #قرامطه» و «شش امامی» نیز تعبیر شده است.
🌸 اسماعیلیان در آغاز به دو گروه انشعاب یافتند: خالصه و مبارکیه، چون آنها در مورد سرنوشت امامت پس از اسماعیل اتفاق نظر ندارند.
🔹اسماعیلیه خالصه: این گروه را «واقفه» نیز گویند. اینان چون اسماعیل بن جعفر (علیه السلام) از دنیا رفت، گفتند او نمرده است؛ بلکه از انظار غایب شده است و او همان مهدی موعود (علیهالسلام) است و روزی بازخواهد گشت.
🔹اسماعیلیه مبارکیه: این گروه، خود به گروههایی دیگر انشعاب یافته است. اینان مرگ اسماعیل بن جعفر (علیهالسلام) را پذیرفتند و #محمد_بن_اسماعیل- نوه امام صادق (علیهالسلام)- را جانشین پدر پنداشتند؛ امّا پس از مرگ محمّد بن اسماعیل، در امامت توقّف نکردند؛ بلکه- بر خلاف باورهای شیعه اثنی عشریه- سلسله امامان را تا امروز تداوم بخشیدند.
🌸 گزیدههایی از عقائد اسماعیلیه:
🔺اسماعیلیه قائلند عیسی پسر یوسف نجار بود و سخن قرآن که میگوید عیسی پدر نداشت بدینمعناست که او معلم نداشت.
🔺معنای قیامت، قیام قائم عصر است و آن عبارت از خروج هفتمین امام است.
🔺معاد برگشت هر چیز به اصل خودش از طبایع چهارگانه است. انسان مرکب از جسم و روح است. پس جسم تحلیل رفته و به اصل و طبیعت خود بر میگردد، اما روح انسان که همان نفس مدرکه باشد اگر با انجام عبادات صفا پیدا کرده ... به عالم روحانی که از آنجا جدا شده بر میگردد ... اما نفسهایی که در اثر عدم پیروی از امامان معصوم، از رشد بازماندهاند برای همیشه در شکل تناسخ باقی میمانند و از جسدها جدا نمیشوند.
🔺معنای غسل و باطن آن، تجدید پیمان با امام است، جماع، گفتگو کردن با کسی که آشنایی با #باطنیه ندارد و زنا، آموختن دانش به اوست.
🌸 با بررسی عقائد و عملکرد اسماعیلیه به این نتیجه میرسیم که آنان نه تنها از اهل بیت پیامبر (علیهمالسّلام) فاصله گرفتند بلکه از اسلام خارج شدند و از روی مسامحه از #فرقه_های_شیعی شمرده میشوند.
🌸 دلایل زیادی بر فساد عقیده #اسماعیلیه وجود دارد که به بعضی اشاره میشود:
🔺همه فرقههای اسلام چه شیعه و چه سنی ختم نبوت را، از مسائل ضروری و قطعی اسلام میدانند در حالیکه بعضی از اسماعیلیه قائلند محمد بن اسماعیل از پیامبران اولوالعزم است و شریعت اسلام را نسخ خواهد کرد!! این عقاید نزد شیعه و سنی کفر صریح و آشکار است.
🔺شیعه و سنی روایات زیادی از پیامبر محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل کردهاند مبنی بر اینکه او دوازده جانشین دارد. اعتقاد اسماعیلیه به هفت امام با تمام این روایات تنافی دارد.
🔺نام جانشینان دوازدهگانه پیامبر محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در روایات اهل بیت (علیهمالسّلام) مشخص و معین است. عقیده اسماعیلیه به امامت اسماعیل یا فرزندش محمد بن اسماعیل، با تمام این روایات مخالفت دارد و ...
📚 منبع برای مطالعه بیشتر:
http://wikifeqh.ir/اسماعیلیه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
emam sadegh.pdf
744.1K
⚫️ شهادت حضرت #امام_صادق (علیه السلام) را خدمت حضرت #ولی_عصر (عجل الله فرجه) و شیعیان تسلیت می گوئیم.
📚بیاد آن که مذهب حق یادگار اوست!
🔹بیانات آیت الله #وحید خراسانی (مد ظله العالی)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
📌مباحثی که در #کتاب مطرح شده:
1⃣اعتبار #کتاب_العلل از #فضل_بن_شاذان
2⃣ #توثیقات_عامه/توثیق #اصحاب_الصادق(علیه السلام)
3⃣تعیین #محمد_بن_اسماعیل ازمشایخ #کلینی
4⃣تفسیر عبارت« #اسند_عنه»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
mabahesrajalisistani@rejal_shobeiri.pdf
1.02M
📚 #مباحث_رجالیه
✅ #تقریر ات نکات رجالی دروس آیت الله #سیستانی (حفظه الله)
📝 به قلم سیدمرتضی #مهری
📌توصیه میکنم علاقمندان به مباحث #رجال و #کتاب_شناسی از مطالعه این کتاب غفلت نکنند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
✅پانزدهمین نشست رجال پژوهی
📌یکشنبه 31/4/97 ساعت 18
🔻مدرسه علمیه آیت الله خوئی رحمه الله
🔹 به حاضرین به موقع مدرک شرکت در نشست اعطاء می شود.
@rejal_shobeiri
www.rejalkh.ir
✅دوره جدید وفشرده درس #علم_رجال « #رجال2» در تابستان
📌 شروع از شنبه 6 مرداد 97
⏰ ساعت 7/15صبح و 4/30 عصر
مدرسه آیت الله العظمی خوئی(رحمه الله)
@rejal_shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
✅سلسله #نشست های #رجال_پژوهی
📌از سه شنبه 9مرداد تا 16 مرداد
⭕️تصحیح : ساعت 18⭕️
در مدرسه آیت الله العظمی خوئی (رحمه الله) برگزار می شود.
@rejal_shobeiri
نمونه سوالات رجال2.pdf
210.5K
نمونه سوالات امتحانی میان ترم #رجال2 (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره1
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
رجال2.pdf
235.3K
نمونه سوالات امتحانی #رجال2 (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره2
📌محدوده #رجال2 ازصفحه 204 تا آخر کتاب است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
💠تفسیر قرآن را به مسائل دیگر ترجیح میدهم
🔹«به خاطر روحیهای که در حال حاضر دارم، تفسیر قرآن را بر مسائل دیگر ترجیح میدهم» صاحب این سخن کوتاه و پر معنا «استاد محمدحسین حشمت پور» حکیم و فیلسوف بلندمرتبه و بیادعای روزگار ماست.
♦️استاد محمدحسین #حشمتپور از با سابقهترین مدرسان #حکمت و #فلسفه در ایران و تنها استاد توانمندی است که تاکنون در حوزه یا دانشگاه توانسته یک دور کامل کل کتاب شفای بوعلی سینا را تدریس کند.
🔹مردی متواضع که وصف آداب و ادب اخلاقیاش و یک عمر معلمی صادقانهاش به شاگردان فلسفه و حکمت، کار این قلم و این مجال نیست.
🔻گفتوگوی اختصاصی ایکنا با استاد محمدحسین حشمتپور را در لینک ذیل بخوانید.
بخشی از آنچه در این مصاحبه می خوانیم:
«📍کسی در حوزه به دنبال طبیعیات ابن سینا نیست
📍ماجرای چالش استاد دینانی و آیت الله مصطفوی در مورد برتری ابنسینا یا ملاصدرا
✅وقت خود را بی جهت هدر ندهید/ فیض به پدر همسرش (ملاصدرا) از جهت علمی اعتقاد نداشته
♨️ اگر ابنسینا اینجا بود و من زورم به او میرسید، سرش را به دیوار میکوبیدم
🔻 تمام این درسهایی که ما میخوانیم #مقدمهای هستند برای این ذیالمقدمه؛ یعنی #قرآن و #حدیث
👈 عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذیالمقدمه نرسیدهام. همواره دعا کردهام که: خدایا من را به این راه منتقل کن
👈الآن دیگر به شفای بوعلی فکر نمیکنم. فکر میکنم خدا اول #تنفر شفا را به من داد، بعد به این طرف (قرآن و حدیث) علاقهمندم کرد.»
1⃣ iqna.ir/00HYG4
2⃣ iqna.ir/00HY5b
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
👇👇
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
http://eitaa.com/shobeiri
🏴 شاید آخرین عاشورای عمر ما باشد
🏴 أَعْظَمَ اللّٰهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عليه السلام، وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاٰمُ.
🏴 تسلیت خدمت حضرت بقیة الله عجل الله فرجه الشریف
اعمال روز عاشورا :
❖ تعطیلی کار و کسب در روز #عاشورا
▪️حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:
"مَنْ تَرَكَ السَّعْيَ فِي حَوَائِجِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ يَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ"
ترجمه: کسی که در روز عاشورا به دنبال حوایج و خواسته هایش نرود خداوند نیاز دنیا و آخرت او را برآورده می کند.
و کسی که روز عاشورا، روز مصیبت و غم و گریه برایش باشد، خداوند تعالی روز قیامت را روز شادی و سرور او قرار می دهد.
#حدیث
📚 علل الشرائع، ج1، ص:227
⚫️ در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است :
در این روز شیعیان به یکدیگر #تسلیت بگویند وچه بهتر با این جمله ها باشد :
عظَّمَ الله اجورَنا بمُصابِنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بِثارِه مع ولیِّه الامام المهدی من آل محمد علیهم السلام .
⚫️ هزار مرتبه بر قاتلان
آن حضرت #لعنت کند و بگوید :
اللهم العن قتله الحسین علیه السلام .
⚫️ در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است :
هر کس در روز عاشورا " هزار مرتبه #توحید " را بخواند خداوند رحمان به وی نظر رحمت افکند ....
⚫️ شایسته است در این روز از #خوردن و #آشامیدن بدون قصد روزه خودداری نماید تا وقت عصر و از غذا و آب مختصری تناول کند .
⚫️ خواندن #زیارت_عاشورا باصد لعن و سلام و #زیارت_وارث .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
✅ برنامه دوره جدید دروس استاد در سال تحصیلی 97-98:
1⃣ شروع دوره ششم از ابتدای دانش #رجال_الحدیث « #رجال1» روزهای زوج (شنبه، دوشنبه، چهارشنبه)
ساعت12
2⃣ ادامه دوره چهارم #درایة_الحدیث
روزهای فرد (یکشنبه، سه شنبه)
ساعت12
📌مکان: مدرسه آیت الله خوئی(رحمه الله)، فاز قدیم، دفتر سابق
@rejal_shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
⭕️نشست 39
📌گروه #رجال_پژوهی حوزه علمیه خراسان با همکاری موسسه به سوی اجتهاد برگزار میکند:
✅نشست پژوهشی با موضوع جایگاه #علم_رجال در #اجتهاد✅
با حضور:
شیخ محمد #قائنی و سید منذر #حکیم
(از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم)
⏰فردا پنجشنبه 26 مهر
ساعت 9.30 الی 11 صبح
مکان:
بهجت 8.1 پلاک 415 موسسه الهادی علیه السلام
حضور در جلسه ارزشمند فوق، فقط از طریق ثبت نام و ارسال مشخصات به آیدی روابط عمومی یا سامانه پیامک مقدور میباشد⬇️
🔽
@Ravabet_omoomiii
سامانه پیامک🔽
100013971397
@rejalkh
Www.rejalkh.ir
🔸 أهمیت فضای علمی در #موفقیت طلبه
❖ آیتالله سید موسی شبیری #زنجانی: 🔻
طلبه باید رفقای صالح و درسخوانی را برای #معاشرت انتخاب کند و سعی کند محیط را برای خودش آماده کند.
🔹برای موفقیت در مسیر طلبگی، پیدا کردن رفیق صالح و درسخوان و محیط علم و تقوا، از خانواده و پدر و مادر تأثیر بیشتری دارد.
مسأله محیط آن قدر مهم است که در روایات آمده است که اگر انسان در محیطی نمیتواند خود را حفظ کند باید از آن کوچ کند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
✅علوم حدیث و رجال جایگاهی مقدم بر سایر علوم اسلامی دارند✅
🔹به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام سیدمحمدجواد سیدشبیری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که استنباط معارف و آموزه های دینی در نگاه شیعه، بر اساس سه منبع عقل و وحی و سنت است، گفت: گستره سنت آن را أصلی ترین و مهمترین منبع علوم اسلامی قرار داده که این مهم ضرورت بررسی و تنقیح گزارش هایی که از سنت وجود دارد و به نام حدیث شناخته می شود را دو چندان می کند.
وی افزود: نقش بی بدیل حدیث در کشف مواد أولیه إستنباط، باعث شده علوم حدیث همچون علم رجال، جایگاهی مقدم بر سایر علوم اسلامی مثل فقه، کلام، أخلاق و فلسفه در مسیر إجتهاد و در فرایند إستنباط پیدا کند تا آنجا که حدیث در این زمینه به عنوان مادر علوم اسلامی شناخته شود.
مدیر گروه #رجال_پژوهی حوزه علمیه خراسان با اشاره به میراث مکتوب شیعه در گذر تاریخ، آن را نشانگر این واقعیت دانست که عالمان شیعی بیشترین إهتمام خود را صرف تدوین، حفظ و نشر حدیث و دانش های وابسته به آن همچون فقه الحدیث، نقد الحدیث، درایة الحدیث، إختلاف الحدیث و ... کرده اند.
وی با تاکید بر أهمیت إعتبار سنجی أحادیث، جایگاه آن را مقدم بر سایر علوم حدیثی دانست و أفزود: کاربردی ترین رویکرد در إعتبار سنجی حدیث ملاحظه سند یا منبع آن بوده که بر همین اساس علماء شیعه کتاب ها و مجموعه های فراوانی در حوزه رجال و فهرست نگاشته اند.
حجت الاسلام سیدشبیری با بیان این که دانش رجال به بررسی ویژگی های تاثیر گذار راویان حدیث در پذیرش أخبار آنها می پردازد که این شناخت نقش محوری در کشف صدور روایت دارد و قابل مقایسه با نقد محتوایی حدیث نمی باشد، خاطر نشان کرد: دانش رجال با بررسی اتصال سند و راویان آن همچون پدر برای حدیث و به تبع آن سائر علوم اسلامی، أصل مهم انتساب را تضمین می کند.
این دانش آموخته حوزه علمیه خراسان با تاکید بر ضرورت برگزاری مباحث و جلسات رجالی در این حوزه خاطر نشان کرد: إفراط و تفریط در پذیرش حدیث جریانات مختلفی مثل أخباریان یا قرآن بسندگان بوجود آورده که می تواند صدمات جبران ناپذیری ایجاد کند.
وی با اشاره به ضرورت پرداختن به مسائل رجالی و حدیثی در حوزه های علمیه که متکفل بیان علوم دینی و اسلامی هستند، بیان کرد: علی رغم وجود أهمیت و نیاز فراوان کمتر به این مباحث پرداخته شده و تحصیل و تعلیم دانش رجال منحصر در یک مقطع تحصیلی و بسیار محدود است و نباید به این وضعیت کم جان و بی رمق بسنده کرد که به همین جهت مقام معظم رهبری (حفظه الله) در بعضی سخنان خود بر این مسأله تاکید کرده و فرمودند: «خلأ عظیمی در علم رجال وجود دارد و لازم است در این زمینه کارهای تحقیقات زیادی صورت گیرد».
حجت الاسلام سید شبیری ادامه داد: بر این اساس گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان با بهره گیری از اساتید این حوزه بالخصوص آیت الله مهدی مروارید در این زمینه فعالیت خود را آغاز نمود و در جلسات متعدد به برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی پرداخته است؛ همچنین در مدرسه تابستانی 1397 با برگزاری 4 دوره و در مجموع 38 نشست علمی با استقبال پر شور طلاب و مشارکت بیش از 300 نفر همراه بوده است و فضای رشد علمی و انگیزشی را در عرصه علم رجال فراهم ساخته است.
http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=28497
هدایت شده از سلمان مدیا🇮🇷
🆔 @Hozehnews
🔺 علوم #حدیث و #رجال جایگاهی مقدم بر سایر علوم اسلامی دارند
🔸مدیر گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان گفت : نقش بی بدیل حدیث در کشف مواد أولیه إستنباط، باعث شده علوم حدیث همچون علم رجال، جایگاهی مقدم بر سایر علوم اسلامی مثل فقه، کلام، #أخلاق و #فلسفه در مسیر إجتهاد و در فرایند إستنباط پیدا کند که حدیث در این زمینه به عنوان مادر علوم اسلامی شناخته شود.
✳️متن کامل خبر:
➡️http://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=28497
نمونه سوالات امتحان درس رجال1 .pdf
428.2K
مجموعه سوالات طراحی شده توسط طلاب درس #رجال1 [کلیات فی علم الرجال] : 👆
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri