هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰بررسی نقش جریانهای کلامی عصر امام رضا علیه السلام در حدیث شیعه
🔻گروه رجال و حدیث پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، نشست علمی « بررسی نقش جریانهای کلامی عصر امام رضا علیه السلام در حدیث شیعه» را برگزار کرد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40739
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
هدایت شده از اجتهاد
شیوههای بررسی حدیث در نظر علامه امینی.pdf
474.5K
💢شیوههای بررسی حدیث در نظر علامه امینی
✍️نویسنده: جاسم فلاح رزاق/ مترجم: صالحه سکوت
✔️نویسنده، گفتار خود را بر دو کتاب علامه امینی: الغدیر و ثمرات الاسفار مبتنی کرده و در سه قسمت سامان داده است. بررسی متن حدیث در نظر علامه امینی، دلالت نصّ نزد علامه امینی، دلالت حدیث غدیر. در بخش اول؛ عواملی مطرح میشود مانند سازگاری اعتبار متن با جایگاه شخص مورد توصیف، رکیک بودن متن، رجوع به بیانات عالمان اهل تسنن برای بررسی روایات کتابهای سنّی، کشف روایات عوارض با آن متن، خدشه در سند آن متن، جعل در احادیث تسنن. در بخش دوم، استفاده از لایههای پنهانی و مخالفت با عقل سلیم و نقل معتبر مطرح میشود. در بخش سوم به فهم صحابه، تابعان، مفسّران، محدّثان، شاعران دانشمند از حدیث غدیر، و دلالتهای بلاغی این حدیث، که در بیان علامه امینی آمده، اشاره میکند.
🌐سفینه سال دهم بهار 1392 شماره 38 «ویژه علامه امینی»
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢جریان حدیثی کلامی امامیه و تطور آن تا مدرسه اصفهان
✔️منابع رجالی و حدیثی امامیه نشاندهنده دو جریان اصلی در بین اصحاب ائمه(ع) هستند. اگرچه پیش از این برخی از این دو جریان با عنوان جریان عقلگرا و نقلگرا تعبیر میکردند، ولی این دو اصطلاح تا حد زیادی گویای اختلاف اصلی دو گروه نیست. چراکه اولاً همه اصحاب امامان از همان دوران نخست به حجیت عقل باور داشتند و حتی محدثان نیز روایات زیادی در این باره نقل کردهاند و ثانیاً متکلمان امامیه نیز به نقل و بیان احادیث توجه داشته و در همه مباحث کلامی، خود را موظف به رجوع به امام میدانستند. به همین دلیل بهتر است این دو گروه را متکلم- محدثان و محدث- متکلمان بنامیم.
تمایز اصلی این دو گروه در این بود که گروه نخست به تبیین و نظریهپردازی عقلانی و برونمتنی معارف دینی توجه داشتند؛ در حالی که گروه دوم در پی فهم دقیق و عقلانی این معارف و عرضه آن به جامعه مؤمنان در قالب همان احادیث منقول از ائمه اطهار(ع) بودند.
در حقیقت جریان محدث-متکلمان صرفاً به نقل روایات بسنده نمیکردند و به فهم عقلانی و گاه دفاع از آنها نیز توجه داشتند و تنها تمایز مهم آنان با متکلمان در این بود که نظامسازی و نظریهپردازی برونمتنی (اعم از قرآن و روایات) متکلمان را نمیپذیرفتند و خود را متعهد به نقل عین عبارات ائمه اطهار(ع) میدانستند.
👈 گزارشی از ارائه دکتر محمدجعفر رضایی: https://b2n.ir/n78007
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#نشست_پژوهشی
#گروه_پژوهشی
#رجال_پژوهی
🔰موضوع: بررسی نقش جریانهای کلامی عصر امام رضا علیه السلام در حدیث شیعه
🎙ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی غلامعلی
♦️چکیده نشست:
✔️تاریخ کلام شیعه بهویژه در دوران حضور امامان شیعه دارای فراز و نشیبهایی بوده و در دوران بیستسالهٔ امامت امام رضا(ع) جریانهای کلامی متعدد شیعی و غیر شیعی وجود داشتهاند که بدون تردید ظهور و افول هر یک از این جریانها، درحرکت و عملکرد اصحاب تأثیر داشته است.
✔️جریانهای درون شیعی همچون کیسانیه، ناووسیه و ... پیشازاین ظهور کرده بودند؛ ولی در میراث حدیثی بهجامانده از روزگار امامت امام رضا علیهالسلام حضوری پررنگ ندارند. در این دوران میتوان از سه جریان « واقفیان، گروهی از فطحیان و غالیان» که تعامل بیشتری با امام رضا علیهالسلام و یاران ایشان داشتهاند، نام برد که در روند احادیث شیعه تأثیرگذار بودهاند.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40739
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از اجتهاد
💢«مقبول بودن حدیث» و «انجبار ضعف سند با شهرت عملی اصحاب»: یکسانی یا تفاوت؟
گفته شده است که «مراد از قبول روایت، بودن شهرت عملی برابر آن روایت است». از این رو وقتی گفته میشود: شهرت عملی و فتوایی، سبب جبران ضعف سند روایت میشود، عبارت اخرای این تعبیر است: «روایت او را قبول کردهاند». این تعریف به آیتالله سید ابوالقاسم خوئی(ره) نسبت داده شده است.
اصطلاح اول در علم درایه مطرح گردیده و قاعدهی دوم در علم اصول بیان شده است. پس از تغییر شیوهی ارزیابی حدیث در اواخر قرن هفتم و ابتدای قرن هشتم توسط سید احمد بن طاوس یا علامه حلی، مشکل کثرت احادیث ضعیف در منابع حدیثی شیعه بروز نمود. اندیشمندان در جهت حل این مشکل روشهایی را پیش گرفتند. این روشها کلا به دو دسته تقسیم میشود:
👈 ادامه یادداشت حجتالاسلام سیدرضا شیرازی را بخوانید: https://b2n.ir/q58814
🆔https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢انتساب حديث به معصوم
✔️برگرفته از کتاب «نظریه تصحیح» اثر در دست انتشار حجتالاسلام علی نصیری، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم🔻
در تعریف متعارف متاخران از حدیث صحیح قید «اتصال به معصوم» آمده است. این قید خود در گام نخست بسیاری از روایات را از مدار صحت خارج میکند. روایاتی که سند آنها از آغاز، از میانه یا از آخر آن به هر دلیل دچار انقطاع و ارسال شده اند.
اما در تعریف مورد نظر نگارنده به جای قید «اتصال» از قید «انتساب» استفاده شده است و مراد آن است که رکن آغازین در پذیرش حدیث آن است که از معصوم نقل شده باشد نه از صحابه، تابعان پیامبر یا اهل بیت (ع). زیرا افزون بر قول، فعل و تقرير معصوم، بهخاطر تداول استعمال؛ بر قول، فعل و تقرير صحابه و تابعان يا صحابة اهل بيت نیز، حديث اطلاق شده است. با اين حال، اين تداول به اين معنا نيست که حديث غير معصوم از نظر ما حجّت باشد؛ زيرا عدم حجيت گفتار و کردار غير معصوم، جزو مسلّمات عقايد اماميه است.
باید توجه داشته باشیم که احادیث نقل شده در جوامع حدیثی از جهت منشأ صدور به دو دسته تقسیم میشوند:
یک؛ احادیثی که از یکی از معصومان؛ یعنی پیامبر اکرم، صدیقه طاهره و دوازده امام شیعه نقل شدهاند. اکثریت قاطع روایات شیعه از این نوع اند. بخش قابل توجهی از روایات عامه که به پیامبر اکرم (ص) نسبت داده شده چنین اند. مقصود ما از قید «انتساب» این دست از روایاتاند. این دست از از احادیث واجد نخستین شرط از شرایط «صحیح» خواهند بود.
دو؛ بخش محدودی از روایات شیعه و بسیاری از روایات عامه به یکی از صحابه یا تابعان عصر رسالت یا صحابه اهل بیت (ع) یا عالمی دیگر نسبت داده شده است.
این دست از روایات خود به دو دسته تقسیم می شوند:
1. گر چه اصل گفتار از صحابه پیامبر یا اهل بیت (ع) یا حکیمی است، اما اهل بیت آن گفتار را موافقانه نقل میکنند. در این صورت این حدیث بسان دسته نخست منسوب به معصوم خواهد بود؛ زیرا گویا امام خودش فرموده است؛ هر چند در ظاهر گفتار از فردی دیگر باشد. برخی از روایاتی که از اهل بیت (ع) نقل شده و در آنها گفتار و دیدگاههای کسانی همچون لقمان، سلمان و ابوذر بازتاب یافته از این نوع اند. در این صورت با فرض وجود سایر شرایط صحت، این حدیث صحیح تلقی خواهد شد.
2. گفتار به یکی از صحابیان پیامبر اکرم یا صحابه اهل بیت (ص) منتهی میشود و در ظاهر آن نامی از معصوم برده نمیشود، اما از قراین متعدد بدست میآید که آنان این گفتار را از یکی از معصومان دریافت کردهاند و گرچه نامی از آنان نمیبرند، اما نظر اصلی آنان این است که این مطالب و گفتارها را از پیامبر یا اهل بیت (ع) شنیدهاند یا اگر بر رفتاری به عنوان سنت شرعی تاکید دارند، نظر آنان این است که چنین رفتار و رویهای را از معصوم دیدهاند و در حقیقت ناقل سنت فعلی معصوماند. در این صورت با فرض صداقت صحابه و عدم راهیافت خطا در نقل، میتوان آن گفتار یا رفتار را به عنوان حدیثی صحیح تلقی کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢باز پژوهی حيات شخصی احمد بن علی نَجاشی
✔️دکتر سعید طاووسی مسرور، استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی🔻
به نظر میرسد نجاشی در عصر زندگیاش چندان مانند این زمان، نامی پرآوازه نداشته است حال یا فردی منزوی بوده و یا جویای تدریس و محفل درس نبوده و یا ازنظر حوزهی علمیهی بغداد تأملاتی در مورد وی بوده است.
تعداد شاگردان نجاشی بسیار کم است و به عدد انگشتان یکدست نمیرسد. شاگردان او شاید پنج نفر باشند یکی پسرش و چند نفر دیگر که البته اجازهای هم به شیخ طوسی داده است. طبق نقل علامه در اجازه به بنی زهره و هیچ استبعادی هم ندارد زیرا شیخ طوسی به برخی اساتید نجاشی مانند ابن نوح دسترسی نداشته لذا از طریق نجاشی به میراثشان دستیافته است که به این معنا نیست که وی شاگرد نجاشی بوده باشد.
قبر وی معلوم نیست و حتی سالهای پایان عمرش که در 447 از بغداد به روستای مطیلآباد کوچ کرده و در 450 وفات کرده است کاملاً بدون اطلاعات است و معمول این بوده که جنازه را به نجف منتقل میکردهاند زیرا از حله تا نجف فاصلهای نیست اما در مورد نجاشی گزارشی در این زمینه وجود ندارد.
اولین عالمی که از نجاشی یادکرده ابن طاووس است که او هم از طریق ابن نجار عامی (صاحب ذیل تاریخ بغداد) با نجاشی آشنا شده است و ابن طاووس وثاقت نجاشی را از ابن نجار نقل میکند و ظاهراً تنها کسی که از نجاشی شرححال نوشته همین ابن نجار در ذیل تاریخ بغداد بوده است که متأسفانه این قسمت از کتاب به ما نرسیده است؛ البته شرححال پسر نجاشی یعنی ابوالحسن علی در کتاب ذیل تاریخ بغداد به ما رسیده است.
تعداد بسیارکم شاگردان نجاشی و گمنامی سالهای پایانی عمر او، این امور و مواردی دیگر حاکی از مهجوریت کتاب نجاشی در عصر خود وی است و ابن طاووس و علامه باعث شدهاند که این کتاب فراگیر شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از خبرگزاری حوزه علميه خراسان
🔰باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشی
🔻نشست علمی « باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشي» به همت گروه رجال و حدیث پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40747
🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید.
🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
#رشته_تخصصی
📚رشته علوم ومعارف حديث
دانش پژوهان در این دوره، مبانی و مسائل علوم حدیث و دیدگاه های محدثان در زمینه معارف روایی را آموخته و توان بررسی، تحلیل، تدریس و پاسخگویی به سوالات و نیازهای رایج در مورد احادیث شیعه را کسب و پس از اتمام پایاننامه، موفق به دريافت مدرک سطح3 تخصّصی ميگردند.
در این رشته، 75 واحد دروس تخصّصی و 72 واحد دروس عمومی و مجموعاً 147 واحد گذرانده میشود.
🔰اهداف:
1-شناخت مبانی و مسائل علوم حدیث و دیدگاه¬های محدثان در زمینه معارف روایی
2-تربیت نیروهای توانمند علمی، جهت پاسخگویی به سؤالات در مورد احادیث شیعه
3-آشنایی با مکاتب مهم حدیثی
4-افزایش توان تحقیق در حدّ تحلیل و بررسی و زمینه سازی جهت گسترش پژوهش های حدیثی
5-شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث حدیثی و ایجاد توان فهم آن
6-زمینه¬سازی تربیت استاد برای دروس مرتبط با علوم حدیث
7-تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطح بالاتر
❇️برخي دروس تخصصي رشته :
فقه الحديث
آيات الاحکام
مكاتب حديثي و حديث پژوهي معاصر
سبك شناسي جوامع حديثي اهل سنت
جوامع رجالي شيعه
مباني و قواعد فقه الحديث
آشنايي با صحيفه سجاديه
آشنايي با نهج البلاغه
تاريخ حديث شيعه
كليات علم حديث
🔷 مدارس فعال دربرگزاري رشته:
🔹مركز تخصصي امام سجاد عليه السلام
📭مشهد مقدس- خیابان امام رضا (ع)- امام رضا(ع )19 حسینیه آیت الله شاهرودی
تلفن مدرسه :5138586460
🔹مركز تخصصي آخوند خراساني ره
📭چهارراه خسروي-دفترتبليغات اسلامي
تلفن مدرسه:5132233802
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
🔰باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشی
🔻نشست علمی « باز پژوهی حيات شخصي ابوالعباس نجاشي» به همت گروه رجال و حدیث پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
💠 بیشتر بخوانیم👇
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40747
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
╔═🦋🌸════╗
@howzehpajohesh
╚════🌼🦋═╝
هدایت شده از مطالعات اعتبارسنجی حدیث
#روز_قلم
🔹«روز قلم» فرصتی است برای یادآوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آنکه عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشتهاند.
14تیرماه روز قلم بر تمام اصحاب فرهنگ، محققین و پژوهشگران مبارک باد.
🌐 آدرس وب سایت «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» : http://vsh.journals.hozehkh.com/
کانال اطلاع رسانی دوفصلنامه مطالعات اعتبارسنجی حدیث
https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
🔷 با ما همراه باشید👇
•┈┈••••✾•☘🌺🌼🌸🍀•✾•••┈┈•
💐دوستانتان را نیز دعوت کنید
@rejalkh
هدایت شده از دانشگاه قرآن و حدیث
🔻 پذیرش دانشجو از طریق آزمون اختصاصی ویژه طلاب خواهر و برادر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به دو شیوه آموزش مجازی در سراسر کشور و حضوری در تهران، قم، مشهد و اصفهان
💢 ارائه مدرک معتبر و رسمی از وزارت علوم تحقیقات وفناوری
✅ %80 تخفیف در شهریه ثابت
🔹 ثبت نام تا 20 تیرماه
📱0935295129
☎️021- 51290
🌐 http://qhu.ac.ir
🆔 @qhuacir