eitaa logo
🌹 رساله تمام مراجع🌹
5.8هزار دنبال‌کننده
30.9هزار عکس
10.2هزار ویدیو
119 فایل
#تــــــــــــــــوجه👇👇👇 📚 کتاب هایی که قبل ازمرگ باید بخوانیم...👇✅ https://eitaa.com/joinchat/2373517458Cb099503ae7 مدیر @Hossein_Hajivand تبلیغات👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2953183246Ce6d64e22a6
مشاهده در ایتا
دانلود
💬سوال: حکم دست کاری کردن کنتور آب وگاز وبرق چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيت الله خامنه اي: زندگى کردن در خانه کسى که بطور غير قانونى از آب و برق شهرى استفاده مى‌کند چه حکمى دارد⁉️⁉️ استفاده از آب و برق سازمان آب و شرکت برق بدون اجازه و نصب کنتور انشعاب از طرف سازمانهاى مربوطه حکم غصب را دارد که حرام و انجام اعمال عبادى با چنين آبى باطل است، مگر آنکه در گذشته خودش غاصب نبوده، و موضوعاً اطلاع از غصب نداشته است که در اين صورت اعمال گذشته محکوم به صحّت است ولى ضامن هزينه آب و برق مصرفى است. 📝 آيت الله سيستاني در کشورهای غیر اسلامی، میتوان کنتورهای آب و برق و یا گاز را دست کاری کرد و احیانا از کار باز داشت⁉️⁉️ چنان کاری جایز نیست. 📝آيت الله شبيري زنجاني: استفاده و نصب برق بطور غیر قانونی و بدون نصب کنتور برق چه حکمی دارد⁉️حکم برقکاری که برای این کار اجیر شده چیست⁉️⁉️ استفاده از آب و برق غیر قانونی جایز نیست و اجیر شدن برای انجام کارهای فنی مربوط به آن هم حرام است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حكم خريد و فروش آنتن ماهواره چيست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام و وحيد: اگر منافع حرام و نامشروع آن بيش از منافع حلال آن باشد ـ به گونه اى كه منافع حلال بسيار نادر گردد ـ خريد و فروش آن جايز نيست و اگر قانونى در اين زمينه وجود دارد بايد مراعات گردد. 📝آيت اللّه  بهجت: با توجه به اينكه استفاده از منافع حرام و نامشروع آن، بيش از منافع حلال است ـ به گونه اى كه استفاده منافع مشروع آن بسيار نادر است ـ خريد و فروش آن جايز نيست. 📝آيات عظام تبريزى و فاضل: خريد وفروش آن درصورتى كه به منظور استفاده حرام نباشد، اشكال ندارد. [و اگر قانونى در اين زمينه وجود دارد] بايد بر طبق آن عمل شود. 📝آيات عظام خامنه اى و مكارم: دستگاه مذكور، هر چند از آلات مشترك است كه قابليت استفاده حلال را دارد؛ ولى چون غالبا از آن بهره بردارى حرام مى شود و افزون بر اين بهره گيرى از آن در خانه، مفاسد ديگرى را هم در بر دارد، بنابراين خريد و استفاده از آن در خانه جايز نيست، مگر براى كسى كه اطمينان دارد از آن استفاده حرام نمى كند و نصب آن در خانه نيز مفسده ديگرى در بر ندارد و اگر قانونى در اين زمينه وجود دارد، بايد رعايت شود. 📝آيت اللّه  سيستانى: خريد و فروش آن جايز نيست؛ مگر در صورتى كه اطمينان پيدا كند كه خود و يا ديگران از آن استفاده حرام نمى كنند. 📝آيت  اللّه  صافى: خريد و فروش و استفاده مشروع از آن، در صورتى كه مجتهد جامع شرايط به ملاحظه مصالح مهمه اى آن را ممنوع نكرده باشد، اشكال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا حرکات ورزشی اگر به همراه موزیک باشد اشکال دارد⁉️⁉️وآیا این حرکات حکم رقص را دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، سیستانی، فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی، می فرمایند: گوش دادن و یا نواختن هر نوع موسیقی که مطرب باشد جایز نیست. [و] ملاک در حرمت شاد یا غمناک بودن موسیقی نیست بلکه ملاک مطرب بودن یا نبودن آن است. 📝آیت الله گلپایگانی: شنیدن موسیقی و یا نواختن آن مطلقاً [چه لهوی و مطرب باشد یا نباشد] حرام است. 📝آیت الله صافی گلپایگانی: آنچه عرف مردم موسیقی می دانند. استماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن [مطلقا] حرام است. 📝آیت الله نوری همدانی: گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست. 📝آیت الله وحیدخراسانی: گوش دادن به هر آهنگ لهوی که مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی است جایز نیست. 📝آیت الله بهجت: استعمال [نوازندگی با] آلات مختص به لهو در غیر لهو بنابر احتیاط واجب جایز نیست و استعمال آنها در لهو مطلقاً حرام است و موسیقی مطرب استماع آن هم حرام است. 📝آیت الله تبریزی: موسیقی مناسب مجالس خوش گذرانی موسیقی لهوی است و نواختن و گوش دادن به آن حرام است. ✍بر این‌اساس هرچند ورزش فی نفسه اشکال ندارد .اما گوش دادن به موسیقی حرام در همین ورزش ها هم جایز نیست هرچند هدف از ورزش تندرستی وامثال آن باشد. اما بخش دیگر سوال که درباره حرکات ورزشی و رقص است باید گفت ،اگر این حرکات ورزشی مصداق رقص محسوب گردند حکم رقص را دارند وحرمت موسیقی جدای از حرمت رقص است ورقص حکم خاص خود را داراست. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آیا پولی که در عروسی به عنوان شادباش می گیرند حرام است ⁉️⁉️در صورت حرمت با آن چه باید کرد واگر برای رقصیدن نباشد هدیه باشد خمس دارد⁉️⁉️⁉ ✅پاسخ 📝آیت الله خامنه‌ای: شاباش اگر در مقابل رقص حرام باشد، جایز نیست و در هر صورت اگر صاحبان آنها را مى‌شناسند باید به صاحبان آنها برگردانند و اگر از پیدا کردن صاحبان آنها مأیوس هستند از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید و برای این کار بنا بر احتیاط واجب از حاکم شرع اذن بگیرند. خمس ندارد. 📝آیت الله سیستانی : گرفتن پول حرام نیست هر چند رقص آنها جلو دیگران حرام است و این پول خمس دارد. 📝آیت الله مکارم شیرازی : اگر شاباش را در برابر رقص بدهند اشکال دارد و چنانچه مقدار آن را می‌دانید و صاحبان آن را می‌شناسید آن را برگردانید. 📝آیت الله نوری همدانی: در صورتیکه پول در ازای رقص باشد دریافت آن حرام است و در صورتی‌که صاحبان آن را می‌شناسند باید به آنها برگردانند. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا استفاده از ظرف هاى طلا و نقره جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت و خامنه اى: نگه دارى و بكارگيرى آنها در زينت اطاق اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن از آنها حرام است. 📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى و يا بكارگيرى آنها در زينت اطاق و مانند آن اشكال ندارد. 📝آية اللّه  وحيد: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، هر چند بكارگيرى آن در زينت اطاق نيز جايز نيست؛ ولى نگه دارى آنها اشكال ندارد. 📝آيةاللّه  فاضل: نگه دارى آنها اشكال ندارد؛ ولى استفاده هاى ديگر مانند خوردن و آشاميدن و حتى بكارگيرى آنها در زينت اطاق حرام است. 📝آيات عظام صافى و مكارم: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتياط واجب، هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز جايز نيست. 📝آية  اللّه  نورى: خوردن و آشاميدن از ظرف هاى طلا و نقره و هرگونه استفاده ديگر، حتى نگه دارى آنها نيز حرام است 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا لازم است محل تيمم گرد و غبار هم داشته باشد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: خير؛ ولى مستحب است گردى هم داشته باشد. 📝آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: تا آنجا كه امكان دارد، بنابر احتياط واجب بايد گردى هم داشته باشد. 📝آية اللّه  مكارم: تا آنجا كه امكان دارد، بايد گردى هم داشته باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا تيمم بر گچ پخته (مثل گچ روى ديوار) صحيح است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام، تبريزى، صافى، فاضل و مكارم: بنابر احتياط واجب، با وجود خاك، تيمم بر گچ ديوار صحيح نيست. 📝آيات عظام بهجت و نورى: با وجود خاك، تيمم بر گچ ديوار صحيح نيست. 📝آيات عظام خامنه اى، سيستانى و وحيد: تيمم بر گچ ديوار صحيح است؛ ولى احتياط مستحب آن است كه با وجود خاك (و مانند آن) بر آن تيمم نكند. 📢تبصره: گچ ديوار نبايد مانعي همچو رنگ را داشته باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک، توییتر… ✅پاسخ: 📝آيت الله خامنه اي: حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی را بیان فرمایید⁉️⁉️ به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد. 📝آیت الله مکارم شیرازی: حکم شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی اخیرا شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی خیلی رایج شده است؛ لطفا حکم شرعی آن را مرقوم فرمایید⁉️⁉️ هر گاه این کار خلاف قانون بوده یا سبب تقویت دشمنان اسلام گردد و یا مفاسد اخلاقی یا اعتقادی و یا اجتماعی داشته باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال : آيا استفاده از بيمه ديگران، جايز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 همه مراجع: استفاده از دفترچه بيمه ديگرى، برخلاف مقررات و موجب ضمان استفاده كننده است. 📢[تبصره موجب ضمان است یعنی اینکه اگر بیمه هزینه خدمات درمانی را پرداخت کرده، لازم است پول آن خدمات و هزینه ها را به بیمه پس بدهد و مطابق قوانین عمل کند.] 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا ازدواج در اسلام واجب است؛ يا اينكه شخص مى تواند تا پايان عمر خود مجرد بماند⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع: اصل ازدواج در اسلام واجب نيست و از مستحباتى است كه به آن بسيار سفارش شده است؛ ولى اگر كسى به واسطه نداشتن همسر، به حرام بيفتد، ازدواج بر او واجب مى گردد و حق ندارد تا پايان عمر مجرد بماند. منظور از به گناه افتادن در اثر ازدواج نكردن چيست؟ آيا گناهان مقاربتى مقصود است يا گناهان ديگرى نظير نگاه شهوت آلود را نيز شامل مى شود⁉️⁉️ 📝همه مراجع: مقصود اعم است و شامل هر گناهى مى گردد. 🆔👇👇 @resule10📚
به رسم هر روز صبح با سلام  بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم  اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید. 🌺🌺🌺
دو چیز شما را تعریف میکند بردباری تان ، وقتی هیچ چیز ندارید و نحوه رفتارتان ، وقتی همه چیز دارید 🔸 تنها دو روز در سال هست که نمیتونی هیچ کاری بکنی؛ یکی دیروز و یکی فردا 🔸 دو شخص به تو می آموزد: یکی آموزگار، یکی روزگار اولی به قیمت جانش، دومی به قیمت جانت 🔸 آدما دو جور زندگی میکنن : یا غرور شونو زیر پاشون میذارن و با انسانها زندگی میکنن، یا انسانهارو زیر پاشون میذارن و با غرورشون زندگی میکنن 🔸 همه يادشون ميمونه باهاشون چيكار كردى، ولى يادشون نميمونه براشون چكار كردى. 💟 @resule10
💬سوال: كسانى كه قصد تشرف به حج و عمره دارند، براى حفظ نوبت بايد مبلغ مقررى را به بانك بسپارند كه اين مبلغ مطابق قرارداد مضاربه است و سودى نيز به آن تعلق مى گيرد. زمانى كه نوبت تشرف آنان فرا مى رسد، اصل پول و سود را دريافت و به سازمان حج و زيارت مى سپارند و به عمره و حج مشرف مى شوند و چنانچه كسى اين پول را به بانك نسپارد، نوبتى براى تشرف او منظور نخواهد شد؛ آيا در اين فرض به اصل پول و سود آن خمس تعلق مى گيرد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع (به جز بهجت و مكارم): اگر در سال سپرده گذارى پول به بانك (همان سال خمسى) به حج مشرف شود، خمس ندارد؛ ولى اگر نوبت حج پس از آن سال است، به اصل پول و سود آن خمس تعلق مى گيرد. 📝آيت اللّه بهجت: اگر براى رفتن به حج و عمره چاره اى جز سپرده گذارى و ثبت نام ندارد، به آن خمس تعلق نمى گيرد. 📝آيت اللّه مكارم: اگر پول سپرده گذارى از درآمد سالى باشد كه نام نويسى كرده، خمس ندارد (نه اصل و نه سود آن). 📢تبصره. حكم ياد شده در صورتى است كه شخص با بانك قرارداد شرعى (مانند مضاربه و…) انجام دهد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: تراشیدن ریش تمام صورت با ماشین یا تیغ چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝همه مراجع(به جز بهجت و صافی):تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است. 📝آیت الله صافی و بهجت:تراشیدن ریش حرام است. آیا گذاشتن ریش پروفسوری کفایت میکند⁉️⁉️ 📝آیات عظام امام خمینی، خامنه ای، بهجت، صافی، نوری و سیستانی: خیر، تراشیدن مقداری از ریش (دو طرف گونه ها) نیز حکم تراشیدن تمام آن را دارد. 📝آیات عظام تبریزی، مکارم و فاضل: اگر چانه و اطراف آن (یک چهارم صورت) تراشیده نشود، به طوری که در وقت مواجهه صدق کند ریش دارد، کفایت میکند. منظور از صدق ریش چیست⁉️⁉️ 📝همه مراجع :منظور آن است که در عرف مردم به آن ریش بگویند. آیا منظور از تراشیدن ریش همان تیغ زدن است یا ماشینهای نمره پایین را هم شامل میشود⁉️⁉️ 📝همه مراجع:هر وسیله ای که موهای صورت را بتراشد به گونهای که عرف مردم بگویید ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزاردیگری. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: بنده در کشور عربستان سعودی هستم. این جا جهت انجام نماز به روش شیعیان احساس خطر می کنم. آیا می توانم در هنگام نماز دستانم را به صورت بسته برروی هم بگذارم⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیة الله سیستانی : اگر تقیه اقتضای این کار را دارد بله می توانید. 📝 آیة الله مکارم شیرازی : اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضى از فرق اسلامى انجام مى دهند، حتّى اگر به قصد ادب دست ها را روى هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هرچند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روى فراموشى و ناچارى یا براى کار دیگرى مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد. 📝 آیة الله صافی گلپایگانی : چنانچه ممکن باشد با تأخیر نماز را در منزل بدون تکتف بخوانید تأخیر بیندازید و الا نماز با تکتف تقیه مجزی است. 🆔👇👇 @redule10📚
به رسم هر روز صبح با سلام  بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم  اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ التماس دعا ......روز خوبی داشته باشید. 🌺🌺🌺
💬سوال: بنده در کشور عربستان سعودی هستم. این جا جهت انجام نماز به روش شیعیان احساس خطر می کنم. آیا می توانم در هنگام نماز دستانم را به صورت بسته برروی هم بگذارم⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝 آیة الله سیستانی : اگر تقیه اقتضای این کار را دارد بله می توانید. 📝 آیة الله مکارم شیرازی : اگر دست بسته نماز بخواند آن گونه که بعضى از فرق اسلامى انجام مى دهند، حتّى اگر به قصد ادب دست ها را روى هم بگذارد، یا دست به سینه نماز بخواند، هرچند شبیه آنها نباشد احتیاط آن است که نماز را اعاده کند، امّا اگر از روى فراموشى و ناچارى یا براى کار دیگرى مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشکال ندارد. 📝 آیة الله صافی گلپایگانی : چنانچه ممکن باشد با تأخیر نماز را در منزل بدون تکتف بخوانید تأخیر بیندازید و الا نماز با تکتف تقیه مجزی است. 🆔👇👇 @redule10📚
💬سوال: حکم اقتدا به امام جماعت سنی مذهب در حالت عادی چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیة الله خامنه‌ای : در فرض مذكور اگر با فریضه تقیّه، منافات نداشته باشد باید بر چیزى كه سجده بر آن صحیح است سجده كنید. 📝 آیة الله مکارم شیرازی : در مواردی که با آنها معاشرت داشته باشید برای هدف مانعی ندارد مشروط بر این که دشمنی با شیعه نداشته باشند. ولی سجده بر فرش جائز نیست مگر به عنوان تقیه و در مساجد اهل سنت. 📝 آیة الله نوری همدانی: در صورت امکان باید بر مواضعی که سجده بر آن صحیح است سجده شود، ولی اقتدای مذکور بلا مانع است و نماز اعاده ندارد. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: اگر در حال تقیه نیستید کافی نیست و باید نمازها را قضا کنید. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: واجبات نماز چند چیز است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 1⃣: نیت، 2⃣: قیام یعنی ایستادن، 3⃣: تکبِیرَهُ الاحرام یعنی گفتن اللّه أکبر در اول نماز، 4⃣: رکوع، 5⃣: سجود، 6⃣: قرائت، 7⃣: ذکر (۱)، 8⃣: تشهد، 9⃣: سلام، 🔟: ترتیب و موالات یعنی پی در پی بودن اجزاء نماز. 📝(۱) (مکارم، زنجانی:) ذکر رکوع و سجود. از بین واجبات نماز کدامیک رکنی اند وفرق رکنی با غیر رکنی چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: بعضی از واجبات نماز رکن است، یعنی اگر انسان آنها را به جا نیاورد، (یا در نماز اضافه کند (۱)) عمداً باشد یا اشتباهاً، نماز باطل می شود. و بعضی دیگر رکن نیست، (۲) یعنی اگر عمداً کم یا زیاد شود، نماز باطل می شود و چنانچه اشتباهاً کم یا زیاد گردد نماز باطل نمی شود و رکن نماز پنج چیز است: اول: نیت. دوم: تکبیره الاحرام (۳). سوم: قیام در موقع گفتن تکبیره الاحرام و قیام متصل به رکوع، یعنی ایستادن پیش از رکوع. چهارم: رکوع. پنجم: دو سجده . 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: حکم بازی کردن پاسور از طریق موبایل یا کامپوتر چیست⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر بازی بین دو نفر باشد، حکم بازی با آلات قمار را دارد و حرام است و اگر به تنهایی بازی میکند، در صورتیکه مفسده ای بر آن مترتب نباشد، آیا استفاده از ورقهای پاسور در صورتی که برای بازی‌های فکری محض که بدون شرط بندی بوده و متضمّن مفاهیم علمی و دینی باشند، جایز است⁉️⁉️ بازی با ورقهایی که با چیدن آن‌ها به نحو خاصی، بعضی از شکل‌ها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد میشود و در عین حال استفاده از آن‌ها برای شرط‌بندی و مسابقه هم ممکن است، چه حکمی دارد⁉️⁉️ بازى با ورقهايى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقاً جايز نيست ولى بازى با ورقهايى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد. و به‌طور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست. و بازى با هر وسيله اى که جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشکال ندارد. 📝 آيت الله سيستاني ورق بازی با کامپیوتر چه حکمی دارد ⁉️⁉️ اگر در عرف محل شما این آلت یک بازی قماری شمرده شود بنابر احتیاط واجب بازی کردن با آن هرچند با کامپیوتر باشد جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚
سوال: دیدن مجسمه‌های برهنه بدون قصد لذت چه حکمی دارد⁉️⁉️ ✍پاسخ اجمالی: اگر مجسمه‌ انسان عریان به گونه‌ای باشد که معمولاً محرّک شهوت است، نگاه عمدی به آن‌ - بنابر احتیاط - جایز نیست. ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه‌ای : اگر مستلزم مفسده و ریبه باشد، جایز نیست. 📝 آیت الله سیستانی : با شهوت جایز نیست بلکه بدون شهوت بنا بر احتیاط واجب جایز نمی‌باشد. 📝آیت الله زنجانی: اگر نوعاً محرک باشد جایز نیست. 📝آیت الله مکارم : احتیاط، ترک است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: خرید و به گردن انداختن صلیب و نماد فروهر چه حکمی دارد⁉️ اگر کسی با این نمادها نمازبخواند آیا نماز باطل است⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای: اگر از طلا نباشد، نماز صحیح است ولی استفاده از زیورآلاتی که استعمال آن تقلید از فرهنگ تهاجمی دشمنان اسلام و مسلمین محسوب شود، جایز نیست. 📝آیت الله مکارم شیرازی: نگهداری صلیب و نمادهای دیگر هم حرام است⁉️ نگهداری جایز نیست. نگهداری صلیب و نماز خواندن با صلیب یا لباسی که آرم صلیب روی آن حک شده است چه حکمی دارد⁉️⁉️ نگهداری صلیب جایز نیست و نماز خواندن با صلیب یا با لباسی که آرم صلیب دارد اشکال دارد. 📝آيت الله سيستاني: معاملات حرام بسیار است، از آن جمله این موارد است: … چهارم: معامله با آلات حرام یعنی چیزهایی که به هیئتی ساخته شده است که معمولاً برای استفاده حرام بکار میآید و ارزش آن به سبب استفاده حرام است مانند بت و صلیب و وسایل قمار و آلات لهو حرام. 📝آيت الله صافي گلپايگاني خريد و فروش و به گردن انداختن صليب چه صورت دارد⁉️⁉️ معامله صليب و به گردن آويختن آن حرام است. 📝آيت الله نوري همداني: گردن بند طلا براي مردها و نيز صليب و نگهداري آن چه صورت دارد⁉️⁉️ جائز نيست 📝آيت الله بهجت: بُت و صليب و آلات لهو شكستن آنها واجب است. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: آيا عدالت معتبر در مرجع تقليد با عدالت امام جماعت، تفاوت دارد⁉️⁉️ ✅پاسخ: 📝آيات عظام امام خمینی، خامنه اى، فاضل و نورى: با توجه به اهميت منصب مرجعيت، بنابر احتياط واجب، مرجع تقليد بايد علاوه بر داشتن عدالت، حريص به دنيا نيز نباشد. 📝آيات عظام بهجت، سيستانى، صافى، مكارم و وحيد: عدالت در هر دو يكى است. 📝آيت اللّه  تبريزى: با توجه به اهميت منصب مرجعيت، مرجع تقليد بايد علاوه بر داشتن عدالت، سابقه فسق معروفى در بين مردم نداشته باشد. 🆔👇👇 @resule10📚
💬سوال: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست⁉️ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است⁉️⁉️بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ✅پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب میشود و فرقی نمیکند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد. مقصود از موسیقی و غنا چیست⁉️⁉️ غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى‌نفسه جايز است و اشکال ندارد. 📝 آیت الله مکارم شیرازی مدّتى است پیرامون موسیقى تحقیقاتى را آغاز نموده، لکن به مشکلى برخوردم، که تاکنون برایم حلّ نشده است. بنده به لحاظ عقلى نتوانستم خود را قانع کنم، که اسلام مطلق موسیقى را حرام کرده باشد. و اگر چنین است، باید ملاک و معیارى داشته باشد. این بود که به کتب فقهى و فتاواى بعضى از علماى بزرگوار مراجعه نمودم. متوجّه شدم که در مورد حرمت موسیقى، اختلاف نظر وجود دارد. از ظاهر عبارت شیخ در مکاسب به دست مى آید، که ایشان موضوع حرمت را لهو مى داند; امّا بعضى از بزرگواران، خصوصاً امام راحل(قدس سره) طرب را معیار آن ذکر مى کنند. با توجّه به مطالب بالا، خواهشمند است بیان فرمایید: آیا حرمت موسیقى به خاطر مطرب بودن است، که بر اثر مرور زمان (مثل شطرنج) تغییر پیدا کرده و تبدیل به لهو شده است⁉️ یا از همان ابتدا موضوع و عنوان حرمت موسیقى، لهو بوده و هست⁉️⁉️ در این صورت نظر علماى بزرگوار مبنى بر مطرب بودن را چطور توجیه مى کنید⁉️⁉️⁉️ بعید نیست آنچه فقها و مراجع در این زمینه مى گویند، غالباً به یک ریشه باز گردد، هر چند اختلافى در الفاظ آنها وجود دارد. و آن همان است که ما قبلا گفته ایم: آهنگهایى وجود دارد که در مجالس فساد نواخته مى شود، و در کنار آن غالباً هرزگى هاى دیگر وجود دارد. آهنگهایى که گاهى از آن به موسیقى مبتذل، و گاه فسادانگیز، و گاه مطرب، تعبیر مى شود. این آهنگها هر جا، و با هر محتوایى باشد، حرام است; ولى آهنگهاى دیگرى هست که چنین نیست. مانند آهنگهاى معروفى که اشعار مختلف مذهبى، مرثیه ها و موزیکهاى نظامى و ورزشى با آن نواخته مى شود، اینها حرام نیست; چرا که در تعریف قسم اوّل نمى گنجد. البتّه مصادیق مشکوکى هم وجود دارد که به درستى شناخته نمى شود، که آیا از قسم اوّل است، یا از قسم دوّم؟ و نظر به این که در شبهات تحریمیّه مصداقیّه اصل بر برائت مى باشد، در مصادیق مشکوک برائت جارى مى شود. 📝آيت الله سيستاني: با توجه به آنچه که در روایات آمده ، غناء را چگونه تعریف می کنید ⁉️⁉️ غنا خوانندگیست که از نظر مضمون لهوی و از نظر وزن دارای آهنگهای مناسب مجالس عیش وطرب و رقص باشد البته خواندن قرآن مجید و ادعیه و اذکار مبارکه به این نوع آهنگها نیز حرام است و همچنین است بنابراحتیاط لازم خواندن دیگر مضامین غیر لهوی باینگونه آهنگها و استماع آنها نیز همین حکم را دارد . حکم دقیق موسیقی به هر صورت یا انواع اصوات اعم از سرودهای بدون موسیقی یا نوحه ها یا مداحی ها به سبک جدید را خواستارم ⁉️⁉️ آوازهایی که مخصوص اهل لهو و لعب نیست اشکال ندارد و اما آنچه از الحان اهل لهو و لعب است اگر با کلام باطل باشد حرام است و اگر با نوحه و مداحی و امثال آن باشد به احتیاط واجب جایز نیست و موزیک اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است وگرنه حرام نیست. شنیدن آهنگ در صورتی که تأثیری بر روی شخص نگذارد و برای او عادی باشد چه حکمی دارد ⁉️⁉️ اگر مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است ولو این که تأثیر بر او نگذارد. 📝آيت الله صافي گلپايگاني: گوش‌دادن به موسیقی چه حکمی دارد⁉️⁉️آیا فرقی بین انواع موسیقی است⁉️⁉️ به نظر اینجانب تمام آهنگ هایی که از آلات طرب می باشد حرام است وهیچ نوعی جایز نیست. 🆔👇👇 @resule10📚