#دیه_سقط_جنین
💬سوال:
ديه سقط جنين چه مقدار است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
ديه براى نطفه، 20 مثقال شرعى طلاى سكه دار ؛ براى علقه (خون بسته شده )، 40 مثقال و براى مضغه (پاره گوشت )، 60 مثقال است. اگر استخوان داشته و بدون گوشت باشد، 80 مثقال و اگر گوشت آن را پوشانده و خلقت كامل شده باشد، 100 مثقال است. اگر روح در آن دميده شده ؛ چنانچه پسر باشد، 1000 مثقال و اگر دختر باشد، 500 مثقال شرعى طلاى سكه دار ديه دارد. گفتنى است روح در حدود چهار ماهگى، در جنين دميده مى شود.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#جشن_های_دانشگاه
💬سوال:
برگزارى جشن ها و مراسم در دانشگاه ـ كه در آن دختران و پسران مختلط اند ـ چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
اصل اجتماع دختران و پسران، در يك محيط اشكال ندارد ؛ ولى اگر بانوان حجاب كامل را رعايت نكنند و آقايان نگاه گناه آلود داشته باشند و محرمات ديگرى (از قبيل موسيقى حرام و مانند آن ) انجام گيرد، اجتماع آنان در آن محل جايز نيست.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
#مداد_چشم
💬سوال:
مداد چشم و ريمل، در هنگام وضو
چه حكمى دارد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
براى وضو، ريمل و مداد بيرون چشم ـ اگر جرم داشته باشد ـ بايد برطرف شود ؛ ولى مقدارى كه داخل چشم است، برطرف كردن آن لازم نيست.
‼️‼️تبصره. بعد از برطرف كردن جرم مواد آرايشى، باقى ماندن رنگ آن مانع وضو نيست.‼️
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#وجوب_ازدواج
💬سوال:
آيا ازدواج در اسلام واجب است؛ يا اينكه شخص مى تواند تا پايان عمر خود مجرد بماند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع: اصل ازدواج در اسلام واجب نيست و از مستحباتى است كه به آن بسيار سفارش شده است؛ ولى اگر كسى به واسطه نداشتن همسر، به حرام بيفتد، ازدواج بر او واجب مى گردد و حق ندارد تا پايان عمر مجرد بماند.
منظور از به گناه افتادن در اثر ازدواج نكردن چيست؟ آيا گناهان مقاربتى مقصود است يا گناهان ديگرى نظير نگاه شهوت آلود را نيز شامل مى شود⁉️⁉️
📝همه مراجع: مقصود اعم است و شامل هر گناهى مى گردد.
🆔👇👇
@resule10📚
#حکم_استفاده_از_دفتر_چه_بیمه_دیگران1
💬سوال :
آيا استفاده از بيمه ديگران، جايز است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝 همه مراجع: استفاده از دفترچه بيمه ديگرى، برخلاف مقررات و موجب ضمان استفاده كننده است.
📢[تبصره موجب ضمان است یعنی اینکه اگر بیمه هزینه خدمات درمانی را پرداخت کرده، لازم است پول آن خدمات و هزینه ها را به بیمه پس بدهد و مطابق قوانین عمل کند.]
🆔👇👇
@resule10📚
#شرايط_امام_جماعت
💬سوال:
امام جماعت باید دارای چه شرایطی باشد⁉️⁉️
امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامی و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند (۱) و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد (۲) و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست (۳) و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد.
👇توضیحاتی از آیات عظام در مورد مطالب فوق:
✅پاسخ
(۱) 📝آیت الله فاضل:و نیز امام جماعت باید مرد باشد حتی برای زنان بنا بر احتیاط واجب و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر مانعی ندارد.
(۲) 📝آیت الله گلپایگانی:بلکه در غیر نماز میّت احتیاط لازم آن است که زن امامت نکند هر چند مأموم زن باشد.. (صافی:) و در غیر نماز میت امامت زن بر زنها کراهت دارد.
📝آیت الله زنجانی: اقتدا کردن به بچه ممیّز که خوب و بد را می فهمد، بنا بر احتیاط واجب صحیح نیست؛ ولی بچه ممیّز، می تواند در نماز جماعت شرکت کرده و اقتدا نماید و احکام جماعت هم بر آن بار می شود.
📝آیت الله مکارم: ولی امامت زن برای زن مانعی ندارد. و هر انسانی حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود.
📝آیت الله سیستانی:صحّت اقتداء به بچّه ده ساله اگر چه خالی از وجه نیست ولی خالی از اشکال هم نمی باشد و عدالت این است که واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند و نشانه آن حُسن ظاهر است اگر انسان اطلاع از خلاف آن نداشته باشد.
(۳) 📝آیات عظام :اراکی، گلپایگانی، صافی: مانعی ندارد.
📝آیات عظام خوئی، تبریزی، نوری: مانعی ندارد، اگر چه آثار جماعت بر او مترتّب نمی شود.
📝آیت الله بهجت:امام جماعت باید شیعه دوازده امامی، عاقل، عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و بنا بر احتیاط باید بالغ باشد و نیز اگر مأموم مرد است، امام او هم باید مرد باشد.
🆔👇👇
@resule10📚
#آمپـول_زدن_نامحرم_تزريقات
💬سوال:
آمپول زدن زن به وسيله نامحرم چگونه است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر آمپول زدن توسط هم جنس در دسترس نباشد و ضرورت اقتضا كند، اشكال ندارد.
📝آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر آمپول زدن هم جنس در دسترس نباشد، يا غير هم جنس مهارتش در تزريق بيشتر باشد، اشكال ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#کثیرالشک
💬سوال:
شك بعد از محل را با مثال توضيح دهيد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
شك بعد از محل، مانند آن است كه در حال خواندن سوره، شك كند «حمد» را خوانده يا نه ؛ در ركوع شك كند سوره را خوانده يا نه ؛ در سجده شك كند ركوع را انجام داده يا نه ؛ بعد از سلام شك كند تشهد را خوانده يا نه و... در تمام اين موارد نبايد به شك خود اعتنا كند ؛ بلكه بايد نماز را ادامه دهد و نماز صحيح است.
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#خمس_کمک_هزینه
💬سوال:
خمس كمك هزينه
پرسش 234 . آيا به پولى كه در مدت تحصيل در دانشگاه به عنوان كمك هزينه دريافت مى شود، خمس تعلق مى گيرد⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع:
خير، خمس ندارد.
تبصره 1. كمك هزينه تحصيلى، وامى است كه در مدت تحصيل، به دانشجويان پرداخت مى شود و اقساط آن چند سال بعد، باز پس گرفته مى شود
‼️
تبصره 2. چنانچه كمك هزينه تحصيلى تا پس از پرداخت اقساط آن پس انداز شود، به اصل و سود آن خمس تعلّق مى گيرد.‼️
رساله تمام مراجع 👇👇🌹
http://eitaa.com/joinchat/1856176139C2afb2adf9f
#شک_های_مبطل_نماز
💬سوال:
کدام شک ها، موجب باطل شدن نماز می شوند⁉️⁉️
✅پاسخ:
شک های باطل کننده نماز عبارتند از:
1⃣. شک در شماره رکعت های نماز دو رکعتی مانند: نماز صبح و نماز مسافر؛
2⃣. شک در شماره نمازهای سه رکعتی مانند: نماز مغرب؛
3⃣. شک در نماز چهار رکعتی که یک رکعت خوانده یا بیشتر؛4. شک در 4⃣نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم که دو رکعت خوانده یا بیشتر؛
5⃣. شک در تعداد رکعت های نماز، که نداند چند رکعت خوانده؛
6⃣. شک بین دو و پنج رکعت یا دو و بیشتر از پنج؛
7⃣. شک بین سه و شش رکعت یا سه و بیشتر از شش؛
8⃣ شک بین چهار و شش رکعت یا چهار و بیشتر از شش، چه پیش از تمام شدن سجده دوم باشد یا پس از آن.
نکته1: این نوع از شک مربوط به نمازهای واجب است. چون در شک در رکعت های نماز مستحب، نماز را باطل نمی کند و به آن اعتنا نمی شود.
نکته 2: اگر یکی از شک های باطل کننده برای نمازگزار پیش آید، نمی تواند نماز را به هم بزند؛ بلکه باید اول مقداری فکر کند و اگر شک از بین نرفت و ادامه یافت، نماز باطل خواهد شد.
📝آیت الله سیستانی:
اگر یکی از شک های باطل کننده برای نمازگزار پیش بیاید، بهتر است همین که شک او ادامه یافت و از بین نرفت، نماز را به هم نزند؛ بلکه به قدری فکر کند که از یقین و گمان نا امید شود یا به خاطر طولانی شدن مکث و توقف صورت نماز به هم بخورد.
📝آیت الله صافی: اگر یکی از شک های باطل کننده برای نمازگزار پیش آید نباید نماز را به هم بزند و باید قدری فکر کند که یا از پیدا شدن یقین یا گمان ناامید شود و یا از صورت نمازگزار خارج شود.
🆔👇👇
@resule10📚
#نماز_قضا_در_وقت_مخصوص
💬سوال:
آيا ميشود نماز قضا را در وقتى که مخصوص نماز ديگرى است خواند⁉️⁉️ مثلاً نماز قضاى صبح را در چهار دقيقه اول بعد از اذان ظهر که مخصوص نماز ظهر است ،خواند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم:
خواندن نماز قضادر وقت مخصوص اول مانعی ندارد ولی در وقت مخصوص آخر اگر نماز واجب خود را نخوانده باطل است.
🆔👇👇
@resule10📚
#نماز_در_هواپیما_
💬سوال:
در این مورد از آیات عظام استفتاعاتی شده که درزیر باپاسخ می آوریم:
چنانچه نماز در هواپیما مانع استقرار و طمأنینه نشود و سایر شرایط، مثل قیام و رکوع و سجود مراعات گردد ولی جهت قبله را ندانند، آیا نماز در هواپیما جایز است و وظیفه چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر میتواند علم و اطمینان به قبله پیدا کند و نماز را در وقت بخواند، باید صبر کند ولی اگر نماز قضا میشود به هر طرف که گمان بیشتر دارد، نماز بخواند و اگر هیچ راهی برای یافتن جهت قبله ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمیرود بنابر احتیاط باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار طرف وقت ندارد، به هر اندازه که وقت دارد نماز بخواند.
📝آيت الله مكارم:
آیا نماز خواندن در وسایلی که در حال حرکت هستند (مانند قطار ، هواپیما و…) جایز میباشد⁉️⁉️
اگر مکان نمازگزار متحرّک باشد بطورى که نتواند کارهاى نماز را بطور عادى انجام دهد، نماز او باطل است بنابراین، نماز خواندن در کشتى و قطار و مانند آن اگر بتواند کارهاى نماز را صحیح انجام دهد اشکال ندارد و اگر از جهت تنگى وقت یا ضرورت دیگرى ناچار باشد نماز را در کشتى و اتومبیل و مانند آن بخواند و قبله دائماً در حال تغییر باشد باید تا آنجا که مىتواند به طرف قبله برگردد و در حال برگشتن به سوى قبله چیزى نخواند.
وقتی با هواپیما مسافرت میکنم تا هنگام رسیدن به مقصد، هوا روشن میگردد، برای نماز صبح چه باید کرد⁉️⁉️
در صورتی که میترسید آفتاب طلوع کند در همان هواپیما به همان حالت که هستید نماز را بخوانید سپس احتیاطاً آن را قضا کنید.
📝 آیتالله سیستانی:
نماز در هواپیما را چگونه باید خواند⁉️⁉️
اگر مکلف با هواپیما سفر کند، و بخواهد در آن نماز بخواند، در صورتى که بتواند به هنگام نماز رو به قبله بودن و استقرار داشتن و دیگر شرایط را رعایت کند، نمازش صحیح است، و گرنه در صورتى که وقت داشته باشد و بتواند پس از خروج از هواپیما نماز واجد شرایط را بجاى آورد، بنابر احتیاط نمازش در هواپیما صحیح نیست. لکن اگر وقت تنگ باشد، واجب است نماز را درون هواپیما بجاى آورد و در آن صورت اگر جهت قبله را بداند، باید بدان جهت نماز بخواند ونمازش بدون رعایت قبله ،جز درحال ضرورت صحیح نیست،ودر این حال بایدهرگاه هواپیمااز سمت قبله منحرف شد،بدان سو رو کندودر هنگام انحراف از قبله از قرائت وذکر دست بکشد واگرنتواندبه عین قبله توجه کندباید سعی کندبیش از نود درجه از قبله منحرف نشودواگرجهت قبله رانداند باید بکوشدآن را مشخص کند وطبق ظن خودعمل نماید واگر نتواندظن بدست آورد کافی است نماز را به هر جهتی که احتمال می دهد قبله در آن باشدبجای آورد.گرچه احتیاط مستحب آن است که نماز را به چهار جهت بجای آورد این در جایی است که بتواندبا شناخت قبله رو به قبله باشد واگر جز در تکبیرة الاحرام نتواند بدان اکتفا کندواگر اصلا نتواند شرط استقبال ساقط میشود.وجایز است انسان قبل ازوقت نمازاختیاراً با هواپیمامسافرت کند هرچندبدانددر هواپیماناچار به نماز فاقد شرط استقبال واستقرار خواهد شد.
🆔👇👇
@resule10📚