eitaa logo
وب‌سایت رِواق معرفت
834 دنبال‌کننده
467 عکس
237 ویدیو
12 فایل
↭💠﷽💠↭ 🌐 "رواق معرفت" وابسته به "مؤسسه معنویت تمدن‌ساز"، کانال رسمی نشر آثار و فعالیت‌های حجت‌الاسلام امین شمشیری در ساحت «عرفان، فلسفه، كلام و جريان‌شناسی‌دينی» می‌باشد. 👤 ادمین: @hessamkalhori ☎️ 02532938044 کانال دیگر ما: 🆔 eitaa.com/mtsaz_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
وب‌سایت رِواق معرفت
🔴 اصلاح زن؛ اصلاح جامعه 📌 اگر زن در جامعه و در محيط زنانه اصلاح شود، جامعه به‌طور كلّى اصلاح خواهد
🔴 مهم‌ترین انگیزهٔ اسلام؛ مبارزه با فساد در جامعه 📌در جامعه‌ای اگر فساد بود، خانواده ضعیف می‌شود و اگر خانواده قوی بود، فساد در جامعه، زمینهٔ رشد پیدا نمی‌کند. 📌 این یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های اسلام است؛ برای اینکه در سطح جامعه، بی‌بندوباری جنسی و برآمدن شهوات به‌صورت آزاد و بی‌قیدوشرط وجود نداشته باشد. ✨ حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله؛ ۱۳۶۵/۷/۱۸ 📖 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
📬 نامه‌های عرفانی 📩 قدر و ارزش نفس 📄 سفارش اکیدت می‌کنم که نفس خود را فراتر از این دنیای دون قرا
📬 نامه‌های عرفانی 📩 ملتفت باشد... 📄 ملتفت باشد که به هیچ‌وجه اذیت‌اش به‌ غیر نرسد و در قضاء حوائج مسلمین، لاسِیَّما عُلَماء و لاسِیَّما اَتْقیائهم، سعی بلیغ نمایند و در هر مجلس که مَظَنّهٔ وقوع در معصیت است، البته البته البته، اجتناب نماید، بلکه مجالست با اهل غفلت به غیر شغل ضرورة، مُضر است، اگر چه از معصیت خالی بوده باشد. کثرت اشتغال به مباحات و شوخی بسیار کردن و لغو گفتن و گوش به اراجیف دادن قلب را می‌میراند. 📃 اگر بی‌مراقبت مشغول به ذکر و فکر بشود، بی‌فایده خواهد بود، اگر چه حال هم بیاورد؛ چراکه آن حال دوام پیدا نخواهد کرد، گول حال که ذکر بیاورد بی‌مراقبه نباید خورد. ✨ آیت‌الله ملاحسینقلی همدانی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه 🏷 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
💠 آثار بدخُلقی ✨ امام على عليه‌السلام: 📜 منْ سَاءَ خُلْقُهُ مَلَّهُ أَهْلُه‏. 🍃 هر كس بد اخلاق
.💠 اخلاص و يقين ✨ امام على عليه‌السلام: 📜 الإخْلاصُ ثَمَرةُ اليَقينِ. 🍃 اخلاص، ميوه يقين است. 📖 غررالحكم و دررالكلم، ص۴۹. 📗 تميمى آمدى، عبدالواحد بن محمد؛ غررالحكم و دررالكلم؛ چ۲، قم، دارالكتاب الإسلامي‏، ۱۴۱۰ ه. ق. 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وب‌سایت رِواق معرفت
🟡 نقد‌ روش‌های اثباتی جریان مثبت‌اندیشی (بخش دوم) ✍️ برگرفته از کتاب واکاوی جریان مثبت‌اندیشی 📃 بر
🟡 نقد‌ روش‌های اثباتی جریان مثبت‌اندیشی (بخش سوم) ✍️ برگرفته از کتاب واکاوی جریان مثبت‌اندیشی 📃 برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا کلیک فرمایید. ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وب‌سایت رِواق معرفت
✨ «هو العلیم» 📚 سلسله دروس جریان‌شناسی؛ دوره مقدماتی «سنّت و تجدّد» 🎙فایل صوتی جلسه ۵ از ۱۲ ⏳۲۴ دق
جریان شناسی 6.mp3
9.66M
«هو العلیم» 📚 سلسله دروس جریان‌شناسی؛ دوره مقدماتی «سنّت و تجدّد» 🎙فایل صوتی جلسه ۶ از ۱۲ ⏳۲۶ دقیقه و ۳۷ ثانیه 📖 مبحث: جریان‌شناسی دینی 👤 استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🗓 زمستان ۱۳۹۹ 🔰 نشر برای نخستین‌بار (از دوره‌های مجازی زمان کرونا) 🍃 عناوین جلسه تقسیم‌بندی جریان‌های عربی در قبال تجدد | سلف | ویژگی‌ها و اهداف جریان اصلاح |‌پیشگامان جریان اصلاح(۱): سید جمال‌الدین اسدآبادی | محمد عبده | رشید رضا. 🏷 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
✨ بسم‌ الله الرحمن الرحیم 💠 چکیدۀ جلسه پنجم دوره مقدماتی جریان‌شناسی «سنّت و تجدّد» 🌀 ۱. عواملی که
بسم‌ الله الرحمن الرحیم 💠 چکیدۀ جلسه ششم دوره مقدماتی جریان‌شناسی «سنّت و تجدّد» 🌀 ۱. تقسیم‌بندی جریان‌های عربی در قبال تجدد 📌 تقسیم‌بندی اول: ▫️۱. عده‌ای طرفدار موضع سلبی (لا) شدند. سلبی همان جریان‌های سنتی محض و نیز سلفی و تکفیری‌ها هستند که غرب آنان را بنیادگرا نام می‌نهد. ▫️۲.عده‌ای دیگر طرفدار موضع ایجابی (نعم) شدند. ایجابی همان جریان‌های طرفدار غرب یعنی لیبرال‌ها، سکولارها و... هستند که در پی مدرن‌سازی جوامع مسلمین بودند. ▫️۳. دسته سوم طرف‌دار موضع میانی شدند که مدرنیته را از برخی جهات نفی و از جهاتی دیگر می‌پذیرد (لا و نعم). 🍃 موضع میانی همان جریان اصلاح است که با رهبری سید جمال‌الدین اسدآبادی آغاز به کار کرد که این جریان مهم‌ترین جریانی بود که در مقابل غرب واکنش نشان داد اما در ادامه به دو جریان سلفی، توسط رشید رضا و یک جریان سکولار تحویل رفت. 📌 تقسیم‌بندی دوم: ▫️۱. مدافعان مدرنیته و غرب‌گرایی. که خود به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. ● الف: تقلید بی‌چون‌وچرا از غرب و پذیرش کامل مدرنیته به‌جای سنت. یعنی همین سکولارها و لیبرال‌ها ... ● ب: تقلید از غرب و اولویت دادنِ مدرنیته بر سنت اما با درنظرگرفتن فرهنگ بومی جامعه اسلامی تا پروژه مدرنیته با کمترین آسیب احتمالی اجرا شود. ▫️ ۲. مخالفان مدرنیته . جریان‌های سنتی هستند غالباً و از درون آن‌ها برخی جریان‌های رادیکال و جهادی – سلفی تولید شده است. ▫️۳. نظریه اقتباس که خود به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. ● الف: گروهی که از دغدغه‌های دینی عمیقی برخوردار نیستند دین را قادر به حل مشکلات جامعه دینی نمی‌دانند و بالاتر از آن در مواجهه با موارد تعارض مدرنیته با دین، حاضرند به نفع مدرنیته از مواضع دینی خود عقب‌نشینی کنند. ● ب: گروه دوم که دین را حداکثری و کارآمد دانسته و از طرفی مدرنیته را کاملاً رد نمی‌کنند اما گاهی به نفع مدرنیته در موارد تعارض فتوا می‌دهند یعنی تو گویی حساب بخش ثابت و متغیر سنت را از همدیگر جدا می‌کنند. 📌 تقسیم‌بندی سوم: ▫️ ۱. گروهی گذشته تاریخی خود (سنت) را می‌خواند (بازخوانی) می‌کند تا آن را نفی کند = روشنفکران - روشنفکران سکولار. ▫️۲. گروهی دیگر گذشته تاریخی خود (سنت) را می‌خواند (بازخوانی) می‌کند تا ریشه‌های تجدد را در آن بیابد. جریان اصلاح (هدف جریان اصلاح: سازگار کردن بخشی از سنت و تجدد - خواندن گذشته به‌منظور گفتگو با غرب (تجدد)). ▫️۳. گروهی، گذشته تاریخی خود (سنت) را می‌خواند (بازخوانی) می‌کند تا بدون هیچ‌گونه تطبیقی بر غرب، غرب را نفی کند. (جریان‌های سلفی و سنتی). 🌀 ۲. سلف: مراد این گروه [گروه مصلحان] از سلف، نه بازگشت به مواضع و کارهای صحابه و تابعین و تابعین تابعین است [چنانچه جریان‌های سلفی – تکفیری قائل هستند]، بلکه بازگشت به اصول و فرامین اسلام که در کتاب و سنت آمده و درعین‌حال توجه به شرایط زمان و مکان و استفاده از عقلانیت است. 🌀 ۳. ویژگی‌ها و اهداف جریان اصلاح: اتحاد و وحدت اسلامی علیه استعمار – پرهیز از فرقه گرایی – مقابله با خرافات – بازگشت به اسلام – عقل گرایی و... 🌀 ۴. در این جلسه در مورد دو تن از پیشگامان جریان اصلاح یعنی سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده سخن گفته شده است و همچنین رشید رضا که این جریان را تا حدودی منحرف ساخته است. 🏷 🏷 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🔴 مهم‌ترین انگیزهٔ اسلام؛ مبارزه با فساد در جامعه 📌در جامعه‌ای اگر فساد بود، خانواده ضعیف می‌شود و
🟢 ارتباط متین، نشانهٔ سلامت و اسلامیّت 📌پوشش مناسب زنان و ارتباط متین و محترمانه مردان با زنان در محیط کار، برخورد شایسته با مراجعین، رعایت حدود اسلامی و اقامهٔ نماز در وقت ظهر از نشانه‌های سلامت و اسلامیّت محیط کار است و این مهم از یک سو با گفتار، سخنرانی، پخش جزوات مناسب، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و از سوی دیگر مقابله با عوامل مضرّ و خطاکار تحقّق خواهد یافت. ✨ حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله؛ ۱۳۷۱/۶/۴ 📖 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
📬 نامه‌های عرفانی 📩 ملتفت باشد... 📄 ملتفت باشد که به هیچ‌وجه اذیت‌اش به‌ غیر نرسد و در قضاء حوائ
📬 نامه‌های عرفانی 📩 طالب حق 📄 طالب حق را به غیر از دل و دلبر، كارى نیست. بلى من باب المقدمه بر او لازم است تطهیر و تنظیف قلب از «ارجاس» و «انجاس»، كه مقصود اخلاق رذیله بوده باشد، بلكه از ما سوى حق جل و علا كه تعبیر از آن مى شود به تخلیه و آرایش قلب و صیقل دادن آنست به اطاعات و عبارات و صفات حسنه و اخلاق كریمه تا قابلیت ظهور و حضرت حق جل و علا را بیاید كه تعبیر از آن مى شود «تجلیه» و «تحلیه». ✨ آیت‌الله سید احمد کربلایی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه 🏷 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
.💠 اخلاص و يقين ✨ امام على عليه‌السلام: 📜 الإخْلاصُ ثَمَرةُ اليَقينِ. 🍃 اخلاص، ميوه يقين است.
💠 دينداران اندک‏‌اند ✨ امام حسین عليه‌السلام: 📜 إنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا، وَ الدّينُ لَعقٌ عَلى ألسِنَتِهِم يَحوطونَهُ ما دَرَّت مَعايِشُهُم، فَإِذا مُحِّصوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ. 🍃 مردم، بنده دنيايند و به ظاهر، دم از دين مى‏‌زنند و تا زمانى كه زندگی‏شان تأمين شود، از آن دفاع می‌كنند؛ امّا چون در بوته آزمايش قرار گيرند، ديندارانْ اندک‏‌اند. 📖 تحف العقول؛ ص۲۴۵. 📗 ابن شعبه حرانى، حسن بن على؛ تحف العقول ؛ چ2، قم، جامعه مدرسين، ۱۴۰۴ ه. ق. 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🔵 راهکارهای مقابله با عرفان‌واره حلقه ۲ 📌 از آنجایی‌که در سراسر قرآن کریم و روایات معصومین علیهم‌ال
🔵 راهکارهای مقابله با عرفان‌واره حلقه ۳ 📌 با کاربردی‌سازی عرفان اسلامی، مخصوصا آنچه در دوران اخیر توسط آیت‌الله سید علی قاضی طباطبایی رضوان‌الله‌علیه و برخی شاگردان ایشان ارائه شده است به‌خوبی می‌توان راهکارهایی در مورد بیماری‌های جسمی و روحی ارائه داد. 📌 توحید عرفانی قادر است با ایجاد «وحدت درونی و روانی» در افراد، آنان را متوجه خداوند متعال ساخته و از درد و رنج آنان بکاهد. 🔻اولين اثرى كه توحيد بر انسان می‌گذارد وحدت‏ روانى‏ است... قرآن می‌فرمايد مَثل يک انسان موحد از نظر روانى، مَثل كسى است كه خالص و مخلص، تسليم يك شخص و يک مقام است و يك قدرت بر وجود او حاكم است... 🔻اما مشرک شخصيتش وحدت و همسازى و هماهنگى ندارد، در درون روان و روحش مانند كسى است كه چند نفر شريك، مالک وجود او هستند و در وجود او شريكند... حال، انسانى كه در درون روحش قدرت‌هاى متضاد و ناسازگار و ناهماهنگ حكومت كنند، هر قسمتى از روانش در اختيار يک مالک باشد، اين براى خود می‌كِشد و آن براى خود، شخصيتى می‌شود قطعه‌قطعه شده، روحى می‌شود تجزیه‌شده و پاره‌پاره. 🔅وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
💠 تقوا و مراتب آن ✨ «تقوی» از «وقایه» گرفته شده که به مفهوم حفظ نفس است از آنچه که آن را می‌آزارد و بدان زیان می‌رساند، که آن نیز مراتبی دارد: 🍃 نخستین مرتبۀ آن، مخالفت با نفس امّاره و هوی‌وهوس و پلشتی‌های اخلاقی است که موجب تقویت عوام می‌گردد. 🍃 مرتبۀ بعد، مخالفت با هر چیزی است که در دل وجود دارد، جز یاد و نام خدا. پس متّقی در این مرحله، کسی است که هر چه، جز خدا را از دل خویش که همان عرش الهی است، بیرون رانده باشد. متّقی در این وهله، کسی است که همۀ بت‌ها را شکسته و غیر خودی‌ها را از دل بیرون رانده باشد و تنها صاحب‌خانه را در آن، جای داده باشد. این گونه تقوا در عرف قرآن، دل را تقویت می‌کند. 🍃 مرتبۀ سوم، خودداری از دیدن مستقل عالم است. پس متّقی در این مرحله، کسی است که این سخن پروردگار را درک کند: «اللّٰهُ نُورُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ»؛ الله نور آسمان‌ها و زمین است. 🍃 او در این مرحله می‌تواند بگوید: «عمیت عین لا تراک»؛ کور باد دیده‌ای که تو را نبیند. یا بگوید: «ما رأیت شیئاً الاّ رأیت الله قبله و بعده و معه».چیزی ندیدم مگر آنکه پیش‌وپس و همراه آن «الله» را دیده‌ام. 🍃 او در این هنگام، قیومیت حق‌تعالی را در می‌یابد. چنین تقوایی از آن خواص است. 🍃 مرتبۀ چهارم، توجۀ نکردن به غیر حق است. شخص متّقی در این مرحله، جز الله هیچ نمی‌بیند. او در وحدت فرورفته است و کثرتی در پیش روی خود نمی‌یابد و اگر مجبور شود که به جهان کثرت توجّه کند آن را گناهی بزرگ خواهد شمرد. فرد متّقی در این هنگام، آن‌قدر که شدنی است از چنین رویکردی می‌پرهیزد. چنین تقوایی از آنِ اخصّ الخواص است. 📖 کاوشی نو در اخلاق اسلامی و شئون حکمت عملی؛ ص ۲۱۷. 📗 مظاهری (آیت‌الله)، حسین، کاوشی نو در اخلاق اسلامی و شئون حکمت عملی، ذکر، تهران - ایران، ۱۳۸۳ ه.ش. 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🟢 ارتباط متین، نشانهٔ سلامت و اسلامیّت 📌پوشش مناسب زنان و ارتباط متین و محترمانه مردان با زنان در م
🟠 مخالفت امام رضوان‌الله‌علیه با حمله به بدحجاب‌ها 📌 در سال ۶۴ ... من یادم نمی‌رود که عدّه‌ای از جوان‌ها در همین خیابان‌ها به بدحجاب‌ها حمله می‌کردند؛ امام - مکتوب - به ایشان نوشتند که بروید و این جوان‌هایی را که به بدحجاب‌ها حمله می‌کنند، بگیرید، بزنید، زندان و حبسشان کنید! 📌 امام، مخالف بود؛ درحالی‌که امام، آن مرد شجاع و بی‌نظیری بود که مسئلهٔ حجاب را به این کشور برگرداند! هیچ‌کس دیگر غیر از امام نمی‌توانست. 📌 این هم یکی از اختصاصات امام بود؛ اگر غیر از امام، هرکس دیگر بود - از همین بزرگان و مقدّسین علما - هیچ‌کس جرأت نمی‌کرد بگوید «زن‌ها باید باحجاب، بیرون بیایند»؛ امام در همان ماه‌های اوّل پیروزی انقلاب گفت «باید باحجاب بیایند»! 📌 این همان امام است؛ امّا درعین‌حال با آن روش، مخالف بود و ایستادگی کرد و گفت که بچّه‌های کمیته، جلوی این کار را بگیرند. ✨ حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله؛ ۱۳۷۶/۱۲/۱۴ 📖 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
📬 نامه‌های عرفانی 📩 طالب حق 📄 طالب حق را به غیر از دل و دلبر، كارى نیست. بلى من باب المقدمه بر او
📬 نامه‌های عرفانی 📩 سِرِّ دانش ✨ حضرت صادق علیه‌السلام به فرزندش اسماعیل فرمود: 📄 فرزندم، در آموختن علم سرّ یا دانش پنهان کوشش کن، که این علم، دارای برکات بی‌شماری است، افزون از آنچه که درباره آن گمان رود. فرزندم، هر کس که علم ظاهر و آشکار را آموخت و از علم سرّ و پنهان، روی بتافت، به هلاکت فرو افتاد و به سعادت و نیک‌بختی نرسید. 📑 فرزندم، اگر خواهی که پروردگارت اکرام نموده و علم سرّ را به تو اعطا فرماید، در دنیا به چشم دشمنی بنگر و شناسای اهمیت و ارزش خدمت به صالحین باش و موقع و شرایط خویش را برای مردن محکم ساز. 📃 آنگاه که این سه خصلت در تو جمع شد، پروردگار متعال تو را با عطای علم سرّ، اکرام خواهد فرمود. ✨ آیت‌الله شیخ حسنعلی نخودکی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه 🏷 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
💠 دينداران اندک‏‌اند ✨ امام حسین عليه‌السلام: 📜 إنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا، وَ الدّينُ لَعقٌ عَ
💠 ترک حرام ✨ پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله‌و‌سلم: 📜 ترْكُ دَانِقِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ مِائَةِ حِجَّةٍ مِنْ مَالٍ حَلَالٍ.‏ 🍃 رها كردن يک دانق [معرّب دانگ فارسى: يک‌ششم درهم] حرام نزد خداوند متعال، دوست‌داشتنى‌تر است از صد حجّ، كه از مال حلال باشد. 📖 مجموعة ورّام‏؛ ج۲، ص۱۲۰. 📗 ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى؛ مجموعة ورّام؛ ج۲،چ۱، قم، مكتبه فقيه، ۱۴۱۰ ه. ق. 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وب‌سایت رِواق معرفت
🌷 «هو العلیم» 📚 سلسله دروس «نقد عرفان‌وارۀ حلقه دورۀ تکمیلی» 🎙فایل صوتی جلسه ۳ از ۱۵ ⏳۲۷ دقیقه و ۱
نقد عرفان‌وارۀ حلقه دورۀ تکمیلی 4.mp3
9.83M
🌷 «هو العلیم» 📚 سلسله دروس «نقد عرفان‌وارۀ حلقه دورۀ تکمیلی» 🎙فایل صوتی جلسه ۴ از ۱۵ ⏳۲۶ دقیقه و ۵۵ ثانیه 📖 مبحث: نقد عرفان‌وارۀ حلقه دورۀ تکمیلی 👤 استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🗓 پاییز ۱۴۰۰ 🔰 نشر برای نخستین‌بار (از دوره‌های مجازی زمان کرونا) 📥 لینک دانلود و مطالعه کتاب عرفان‌واره‌ی حلقه دوره‌ی تکمیلی ☘️ عناوین جلسه: در تکاپوی ایجاد سازمان | اهمیت بررسی فرآیند شکل‌گیری سازمان حلقه | گاهشمار حیات رهبر سازمان | دهه اول |‌ دهه دوم | دهه سوم | مسابقات مخترعین | بررسی مجله مهر | شهودات کیهانی ادعایی | سلاح‌سازی |‌ مسافرت های خارج از کشور | جداسازی دریافت‌های رحمانی از شیطانی |‌دهه چهارم | دهه پنجم | شکل‌گیری اولین کلاس‌ها و کمیته‌ها | آشنایی با منصوری لاریجانی | چاپ کتاب عرفان کیهانی | فرادرمانگاه‌های غیرقانونی | شکل‌گیری کمیته‌های دیگر. 🌱 مؤسسه معنویت تمدن‌ساز | مجموعه روشنگری اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🌐 www.revaghemarefat.ir 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💧حرفی از معنا 🎞 هدف تربیت ✨ حجت‌الاسلام شمشیری 🏷 🔵 مؤسسه معنویت تمدن‌ساز وب‌گاه | آپارات | ایتا 🆔 @mtsaz_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🟠 مخالفت امام رضوان‌الله‌علیه با حمله به بدحجاب‌ها 📌 در سال ۶۴ ... من یادم نمی‌رود که عدّه‌ای از جو
🔵 لزوم کار هنری روی مسئلهٔ حجاب 📌هر ایده و اندیشه و انقلابی که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نخواهد بود. 📌 آن چیزی که ایده‌ها را در تاریخ نگه می‌دارد و در سطح جامعه گسترش می‌دهد و در عمق جان انسان‌ها می‌ریزد و از این نسل به نسل بعد منتقل می‌کند، یک رابطهٔ هنرمندانه است. 📌 آنچه در هنر مهم است جهت آن است و اگر هنر جهت ایمان داشته باشد، مطلوب است. 📌 بر روی مسئلهٔ حجاب کار هنری و کار زیبای تبلیغی باید صورت گیرد تا این مسئله در ذهن این عدّه جای گیرد. ✨ حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله؛ ۱۳۶۳/۳/۱۰ 📖 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
💠 ترک حرام ✨ پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله‌و‌سلم: 📜 ترْكُ دَانِقِ حَرَامٍ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ ت
💠 پشيمان‌ترين مردمان ✨ پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله‌و‌سلم: 📜 إنَّ أشَدَّ النّاسِ نَدامَةً يَومَ القِيامَةِ، رجُلٌ باعَ آخِرَتَهُ بدُنيا غَيرِهِ. 🍃 پشيمان‌ترين مردمان در روز رستاخيز كسى است كه آخرت خود را براى دنياى ديگرى بفروشد. 📖 نهج الفصاحة، ص۲۷۱. 📗 نهج الفصاحة؛ چ۴، تهران، دنياى دانش‏، ۱۳۸۲ ه. ش. 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🔵 راهکارهای مقابله با عرفان‌واره حلقه ۳ 📌 با کاربردی‌سازی عرفان اسلامی، مخصوصا آنچه در دوران اخیر ت
🔴 راهکارهای مقابله با عرفان‌واره حلقه ۴ 📌 امروزه ترویج فلسفه و عقلانیت از ضروری‌ترین کارهاست. بسیاری از شبهاتی که توسط مکاتب نوظهور همچون عرفان‌واره حلقه مطرح می‌شود، تنها توسط مبانی قویم فلسفی قابل پاسخگویی است. 📌 عرفان‌های نوظهور در دوران ما باورهای خود را در چهارچوب مسائل بسیار مهمی همچون زمان، ذهن و مسائل مرتبط با آن، انکار واقعیت، اصل علّیت، تردید در براهین خداشناسی، مجازی بودن هستی مبتنی بر علوم تجربی، سمبلیک‌انگاری و غیرواقعی دانستن موجودات مجرد و غیبی از راه زبان دین و... به‌صورت جدی ترویج می‌کنند. 📌 فلسفه اسلامی مخصوصاً حکمت متعالیه صدرایی به‌خوبی قادر به پاسخگویی به شبهات عرفان‌های نوظهور و ابطال آن می‌باشد. 🔅وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بررسی روایت منسوب به امام کاظم علیه‌السلام مبنی بر این که «هر کس خود را به اندوه بزند، اهل اندوه می‌شود» ✨ استاد امین شمشیری ⏳۶ دقیقه و ۲۹ ثانیه 🏷 ⚪️ وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🌐 وب‌گاه | آپارات | ایتا 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وب‌سایت رِواق معرفت
✨ «هو العلیم» 📚 سلسله دروس جریان‌شناسی؛ دوره مقدماتی «سنّت و تجدّد» 🎙فایل صوتی جلسه ۶ از ۱۲ ⏳۲۶ دق
جریان شناسی 7.mp3
9.6M
«هو العلیم» 📚 سلسله دروس جریان‌شناسی؛ دوره مقدماتی «سنّت و تجدّد» 🎙فایل صوتی جلسه ۷ از ۱۲ ⏳۲۶ دقیقه و ۲۷ ثانیه 📖 مبحث: جریان‌شناسی دینی 👤 استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین 🗓 زمستان ۱۳۹۹ 🔰 نشر برای نخستین‌بار (از دوره‌های مجازی زمان کرونا) 🍃 عناوین جلسه ‌پیشگامان جریان اصلاح(۲): حسن البنا | سید قطب | جریان ضدتجدّد (نووهابی ها) | جریان ضدتجدّد (نووهابی‌ها) | جریان‌های سکولار | زمینه‌های شکل‌گیری سکولاریسم در جهان عرب. 🏷 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
✨ بسم‌ الله الرحمن الرحیم 💠 چکیدۀ جلسه ششم دوره مقدماتی جریان‌شناسی «سنّت و تجدّد» 🌀 ۱. تقسیم‌بندی
بسم‌ الله الرحمن الرحیم 💠 چکیدۀ جلسه هفتم دوره مقدماتی جریان‌شناسی «سنّت و تجدّد» 🌀 پیشگامان جریان اصلاح: ۱. حسن البنا: وی مؤسس گروه اخوان المسلمین در سال ۱۹۲۸ میلادی است. پدرش از شاگردان محمدعبده بود. البنا فردی بود که به شدت با جدایی دین از سیاست (سکولاریسم) مخالفت می‌کرد. وی همچون سید جمال، عبده و دیگران از جریان اصلاح، برای حل مشکلات جامعه اسلامی بازگشت به سلف و قرآن را پیشنهاد می‌کرد و راه چاره می‌دانست. او معتقد بود که به جای فلسفه و مادی گری اروپا، این فرهنگ و تمدن اسلام است که باید پذیرفته شود. تأثیر پذیری او از رشید رضا در مباحث حکومتی و خلافت مشهود است.اما تندروی‌های او را نداشته است و روشش تقریب مذاهب بوده است. ● ۲. سید قطب: بزرگ‌ترین نظریه پرداز اخوان المسلمین و پدر فکری آنان و یکی از پرآوازه‌ترین چهره‌های قرن ۲۰ میلادی در جهان اسلام است. در دوره‌ی اولیه‌ی زندگی‌اش چندان با دین میانه‌ای نداشته است و سپس رفته رفته به مسائل اسلام گرایش بیشتری پیدا می‌کند. برخی افراد و غربی‌ها سید قطب را پدر جنبش‌های افراطی جهان اسلام می‌دانند. برخی دیگر معتقدند جریان‌های افراطی از اندیشه‌های وی سوء استفاده کرده‌اند. اما چیزی که مشخص است این است گفتمان رشید رضا، حسن البنّا و سید قطب از گفتمان سید جمال و عبده فاصله گرفته و مفهوم سلف را به گونه‌ای دیگر می‌فهمد. سالیانی (شاید ۱۰ سال) به همراه جمعیت زیادی از اخوان در زندان به سر برد در زمان ملک فاروق و جمال عبدالناصر دو کتاب معالم فی الطریق (نشانه‌های راه) و فی ضِلال القرآن (که یک تفسیر ادبی اجتماعی است) را در زندان نوشته است. کتاب معالم فی الطریق آنقدر در نزد اخوانی‌ها اهمیت داشت که آن را مانیفست (سرلوحه / بیانیه) اخوان می‌دانند. ● ۳. جریان ضد تجدّد (نووهابی ها): عوامل مختلفی باعث ترکیب فرقه وهابیت با اندیشه‌های متفکران رادیکال، از جمله سید قطب مصری شد. در میانه دهه ۱۹۵۰ رژیم جمال عبدالناصر بسیاری از اعضای اخوان المسلمین را از کشور اخراج کرد. رژیم عربستان سعودی نیز که در آن زمان با استفاده از درآمدهای هنگفت نفتی به ثبات نسبی رسیده بود، پذیرای این تبعیدیان شد. این اشخاص نقش بسیار مهمی در دانشگاه جدیدالتاسیس مدینه ایفا کردند و دانشجویانی از سراسر دنیای اسلام را تحت آموزش قرار دادند. القاعده، طالبان، سپاه صحابه، لشکر جَهَنگُوی و... از گونه های نووهابی هستند. ● ۴. جریان‌های سکولار: امروزه سکولار، به کسی گفته می‌شود که در تأمین سعادت دنیوی خود علقه ای به امور مذهبی نداشته و همه‌ی نیازمندی‌های خود را از علوم تجربی، عالم ماده و عقل خودبنیاد تأمین می‌کند. سکولاریسم را می‌توان گرایشی دانست که طرفدار و مروج حذف یا بی اعتنایی و به حاشیه راندن دین در ساحت‌های مختلف حیات انسانی است. سکولاریسم در این معنا، یکی از ویژگی‌های تمدن و فرهنگ دوره‌های جدید و از مؤلفه‌های مدرنیته‌ی غربی و بر اساس برخی تعابیر جوهره‌ی اصلی آن محسوب می‌شود. به هر حال در این مطلب شکی نیست سکولاریسم از باورهای جدی مدرنیته و تجدد است. ● ۵. زمینه‌های شکل گیری سکولاریسم در جهان عرب: ۱. حضور جوانان عرب در مراکز آکادمیک غرب ۲. تلاش مسیحیانِ عرب. 🏷 🏷 🏷 🔆 وب سایت تخصصی رواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
جانور فربه شود لیک از علف آدمی فربه ز عزم است و شرف آدمی فربه شود از راه گوش جانور فربه شود از حلق و نوش 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir