eitaa logo
وب‌سایت رِواق معرفت
822 دنبال‌کننده
483 عکس
245 ویدیو
12 فایل
↭💠﷽💠↭ 🌐 "رواق معرفت" وابسته به "مؤسسه معنویت تمدن‌ساز"، کانال رسمی نشر آثار و فعالیت‌های حجت‌الاسلام امین شمشیری در ساحت «عرفان، فلسفه، كلام و جريان‌شناسی‌دينی» می‌باشد. 👤 ادمین: @hessamkalhori ☎️ 02532938044 کانال دیگر ما: 🆔 eitaa.com/mtsaz_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Mastooreh1- Intro Book.pdf
1.86M
📖 فهرست و مقدمه کتاب «مَسْـتُـورِه» 🖇 پرسش‌و‌پاسخ پیرامون مسئلۀ حجاب 📗 دفتر اول ✍️ امین شمشیری 🔅 مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🆔 @mtsaz_ir
☘️ تجلی الهی در رسول اکرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم 🍃 انسانِ كامل غير محدود، انسان كاملى كه در همۀ صفات غير محدود است و ظل ذات اقدس الهى است.... رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم انسان كاملى است كه در رأس مخروطۀ اين عالَم واقع است. ذات مقدس حق تعالى كه غيب است و در عين حال ظاهر است، مستجمع همۀ كمال به طور غير متناهى است، در رسول اكرم متجلى است به تمام اسما و صفات و در قرآن متجلى است به تمام اسما و صفات. 📖 صحیفه امام؛ ج 12، ص 420. 📚 خمینی‌، روح الله،(حضرت امام رضوان الله علیه) ؛ مؤسسه تنظيم و نشر آثار ، 1378. 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🔰خرافات جدید 🔸 ترکیب فرضیه‌های اثبات نشده و برخواسته از ظن و گمان با اعمال وهمی و دست به دامان کائن
🔰استناد ذهنی‌بودن هستی به عرفان 🔸 در برخی از قرائت‌های آشفتۀ مثبت‌اندیشی و جریان‌های مشابه آن همچون عرفان‌های نوظهور برای اثبات ذهنی‌بودن هستی و نبود هیچ حقیقتی در خارج، به عرفان و فیزیک کوانتوم نسبت‌هایی داده شده است... همه علوم زبان و اصطلاحات مخصوص به خود را دارند. عرفان اسلامی نیز این‌گونه است. 🔹به نظر می‌رسد منشأ برداشت اشتباه مثبت‌اندیشان و جریان‌های همفکر از برخی واژه‌های عرفان اسلامی است. در عرفان اسلامی هیچ موجودی انکار نمی‌شود بلکه جز خدا به‌صورت مجازی و با حیثیت تقییدیه وجود، موجود هستند. برخی افراد که آشنایی مناسبی از عرفان ندارند از کلماتی همچون خیال، هیچ، پوچ، عدم و... در زبان عارفان این‌گونه برداشت کرده‌اند که اهل عرفان جز خداوند را نیست دانسته و منکر هستند. 📖 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🔵 فلسفۀ پوشش اسلامى 🔰 فلسفۀ پوشش اسلامى به نظر ما چند چيز است. بعضى از آن‌ها جنبۀ روانى دارد و بعضى
🟡 حجاب و حفاظت از بنیان خانواده 🔰 تدابير اسلام مبنى بر اينكه التذاذات جنسى محدود به محيط خانوادگى باشد، اجتماع بزرگ محيط كار و فعاليت‏ باشد نه كانون التذاذات جنسى، توصيه‌‏هاى اسلام مبنى بر اينكه برخوردهاى زنان و مردان در خارج از كادر زناشويى لزوماً و حتماً بايد پاک و بى آلايش باشد، همه و همه براى اين است كه اجتماعات خانوادگى از خطرات از هم پاشيدگى مصون و محفوظ بمانند. 🖇 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
الامام علی علیه السلام : عَلَيْكَ‏ بِالْجِدِّ وَ إِنْ لَمْ يُسَاعِدِ الْجَسَدُ. بر تو باد به تلاش کردن؛ هرچند بدن یاری نکند. 📖 غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص447 📚 تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم - قم، چاپ: دوم، 1410 ق. 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
📚 سلسله جلسات «نقد عرفان‌وارۀ حلقه» 🎞 ویدئوی کامل جلسه ۳ از ۵ ⏳۲۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه 👤 استاد امین شمش
98.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 سلسله جلسات «نقد عرفان‌وارۀ حلقه» 🎞 ویدئوی کامل جلسه ۴ از ۵ ⏳۳۱ دقیقه و ۳۹ ثانیه 👤 استاد امین شمشیری 🗓 خرداد و تیر ۱۴۰۰ 🌱 به همّت اداره کل تبلیغات اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی (در جمع معلمان و مربیان پرورشی) | مؤسسه معنویت تمدن‌ساز 🏷 ✨وب سایت تخصصی رواق معرفت 🌐 www.revaghemarefat.ir 🆔 @revaghemarefat_ir
وب‌سایت رِواق معرفت
🎙عبادت و ابراز عشق الهی 🍃 استاد شمشیری | بخشی از سلسله جلسات آشنایی با عرفان اسلامی ⏱ ۳ دقیقه و ۵
آشنایی با عرفان اسلامی26.mp3
419K
🎙ویژگی‌ها و نظام سلوکی مکتب عرفانی نجف 🍃 استاد شمشیری | بخشی از سلسله جلسات آشنایی با عرفان اسلامی ⏱ ۵۹ ثانیه 📃 برخی از ویژگی‌های مهم نظام سلوکی مکتب نجف: ▫️۱.توحید ▫️۲.معرفت نفس (ذکر و فکر) ▫️۳.توسل (مخصوصا به حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام) ▫️۴.مراقبه ▫️۵.نفی خواطر ▫️۶.دینداری و سلوک مبتنی بر عشق. 🔗 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘️ سیره توحیدی پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم 🍃 سیره ای که بر اساس اعتقاد به توحید خدای سبحان تنظیم و استوار گردد، همه اوصاف نفسانی، افعال و حرکات انسان را بر اساس توحید الهی تنظیم می کند، زیرا افعال و حرکات را اوصاف و ملکات نفسانی، و اوصاف نفسانی را عقاید تنظیم و هدایت می کند. 🍃 خدای سبحان، حدّ اعلای سیره توحیدی را به قلب پیامبرش القا فرمود. خدا در آیاتی که با کلمه «قل» آغاز می شود، عین مقول و مضمون آیه را در قلب پیامبر القا و ایجاد فرماید: «قل لن یصیبنا الاّ ما کتب الله لنا هو مولینا و علی الله فلیتوکّل المؤمنون» ؛ بگو هیچ گاه جز آنچه خداوند برای ما مقرر داشته است به ما نمی رسد، او سرور ماست و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند. خدای سبحان این مطلب آرام بخش را با کلمه «قل» در قلب پیامبر القا کرد و رسول اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم هم آن را از امّ الکتاب تلقّی کرد و به این صورت بینش توحیدی در جان پیامبر رسوخ کرد، پیامبر آگاه شده که هیچ رویدادی نصیب انسان نمی شود؛ مگر اینکه در ازل مقدّر باشد. البته گاهی به عنوان پاداش عطا می کند و گاهی به عنوان کیفر می چشاند که در هر صورت خالی از امکان نیست. 🍃 «هو مولینا و علی الله فلیتوکّل المؤمنون» ؛ خدای سبحان به پیامبرش می فرماید: بگو الله مولای ماست، یعنی ما در تحت ولایت خدا هستیم و این گفتن با تلقی قلبی همراه است؛ نه اینکه فقط به زبان بگو، بلکه قلب نورانی حضرت رسول صلّی الله علیه وآله وسلّم این معنا را دریافته که فقط خدا مولای ماست. این اصل کلی، در سوره «حدید»، با بیان دیگری آمده است: «ما أصاب من مصیبه فى الأرض و لا فى أنفسکم إلاّ فى کتاب من قبل أن نَبرَأها إن ذلک على الله یسیر» ؛ هیچ گزندی در زمین و به جان های تان نمی رسد، مگر پیش از آنکه آن را پدید آوریم، در کتابی (آمده) است؛ این بر خداوند آسان است. 🍃 پس تدوین ازلی به انسان اختصاص ندارد، بلکه زمین، گیاهان، جمادات، معادن، خاک، دریاها، حیوانات دریایی و...، همه و همه را شامل می شود، زیرا آنچه در نظام جزئی می گذرد، از پیش در کتاب کلی الهی تدوین شده است. بینشی که کل نظام را تحت تدبیر خدای سبحان می نگرد، بینش توحیدی است. پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم که دارای چنین بینشی بود، نه چیزی او را نگران می کرد و نه از چیزی خوشحال می شد، تنها فضل الهی او را مسرور می سازد: «لکیلا تأسوا على ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتاکم»، چون تمام رخدادها آزمون است و حوادث شیرین، گذشته از آزمون، جنبه امانی دارد؛ نه تملیک حقیقی. 🍃 کسی که چهره ظاهری حوادث را دیده و از روح آن بی خبر است و با دیدن حادثه ای ملایم، خوشحال می شود و حادثه ناملایمی او را نگران می کند، فخرفروش و خیال زده است: «والله لا یحب کل مختالٍ فخور»؛ اما انسان عاقل و موحد که همه این حوادث را مشمول نظام و آزمون الهی می داند، همه حوادث گوارا و ناگوار را امتحان خدا می یابد. 📖 پیامبر رحمت، ص 207- 210. 📚 عبدالله جوادی آملی (آیت الله)؛ پیامبر رحمت ؛ چ2، قم، مرکز نشر اسراء، 1388 ه.ش. 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وب‌سایت رِواق معرفت
🔰استناد ذهنی‌بودن هستی به عرفان 🔸 در برخی از قرائت‌های آشفتۀ مثبت‌اندیشی و جریان‌های مشابه آن همچون
🔰 تفاوت شعورمندی در ادیان با مثبت‌اندیشی 🔹در ادیان توحیدی شعورمندی و تسبیح موجودات و جهان هستی به معنای حاجت‌دهی آن‌ها نیست. ادیان الهی خداوند را قاضی الحاجات معرفی می‌نمایند؛ اما در جریان مثبت‌اندیشی و نحله‌های مشابه از آنجایی که خداوند معمار بازنشسته فرض شده است، کائنات عهده‌دار پاسخگویی نیازها شمرده‌شده و در مورد شعورمندی آن غلو می‌شود. 🔸از سوی دیگر آنان شعورمندی را به‌نوعی آگاهی موجودات تفسیر کرده و باور به وجود عنصر سومی به نام شعور یا آگاهی در کنار ماده و انرژی دارند. در حالی که شعورمندی موجودات در ادیان الهی به معنای عبادت و تسبیح‌گویی آنان و نوعی شناخت از خداوند عَزَّوَجَل است. از این بابت تفاوت گسترده‌ای میان این دو دیدگاه وجود دارد. 📖 🔆 وب‌سایت تخصصی رِواق معرفت 🆔 @revaghemarefat_ir