فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
📹 #اطلاع_نگاشت متحرک
#سرنیزه_رضاخانی علیه #حجاب زن ایرانی
🔺بیانات رهبرانقلاب اسلامی پیرامون سالروز واقعهی خونین کشتار مردم معترض به #کشف_حجاب رضاخانی در #مسجد_گوهرشاد مشهد که در تیرماه ۱۳۱۴ به وقوع پیوست، ابعاد حادثه مسجد گوهرشاد
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
ماجرای کشف حجاب شاه
✍️سال 1307 ه.ش خواستند با ترویج بدحجابی به سبک غربیها، نقشه شوم وابستگی فرهنگی را علنی کنند،(داستان در پیام بعدی) که با واکنش تند حضرت آیه الله بافقی(ره) مواجه شدند. این نهی از منکر آیه الله بافقی(ره) به شخص شاه و زن بد حجاب او که برای نوروز و حرمت شکنی به حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) آمده بودندباعث شد تا اجرای قانون کشف حجاب چندین سال عقب بیفتد و کسی جرات اجرای آن نکند.
چند سال بعد کم کم موفق شدند علنی ابلاغ و اجرا کنند با ایتن ترتیب که اول زمینه هایی را برای بی حجابی ایجاد کردند مانند اینکه در زمینه تولید لباس های ضد عفاف، کلاه و ... ایجاد کردند(1313ه.ش) و سپس ابلاغ و اجرا کردند.
[در این زمانه ما چیزی شبیه سند 2020]
با توجه به آگاهی بخشی علما به ویژه مرحوم آیه الله بهلول در مسجد گوهرشاد و به ضد سیاست های غرب گرایانه شاه، در تیر ماه سال ۱۳۱۴ هجری خورشیدی، صدهانفر برای دفاع از حجاب و عفاف در حرم امام رضا(علیه السلام) به شهادت رسیدند؛ این واقعه غم بار از رخدادهای مهم دوران حکومت رضا شاه پهلوی و نخستوزیری محمدعلی فروغی به شمار میآید.
خیزش مردم در جریان این واقعه، در اعتراض به اجباری شدن بر سرنهادن کلاه شاپو توسط حکومت مرکزی بود.
و سپس کشف حجاب در ایران زمانی اتفاق افتاد که رضا شاه قانونی را در ۱۷ دی ۱۳۱۴ به تاریخ ایران تصویب کرد که به موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر، روبنده و روسری منع شدند.
کتاب #کشف_حجاب (دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان)، نویسنده : حیدریان، فاطمه . انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دوم،88 ، کتابی است که لازم است هر جوان ایرانی آن را مطالعه کند.
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
#شهید مجتهد راه #عفاف_و_حجاب
چه کسی باعث شد قانون #کشف_حجاب هشت سال دیرتر اجرا شود؟
برخی از محققان، واکنشِ تند #آیةالله_محمدتقی_بافقی (ره) را به حضور زنان بیحجاب از طرف شاه، در حرم #حضرت_معصومه(سلام الله علیها) در نوروز۱۳۰۷ش، سبب تأخیر هشت ساله در کشف حجاب میدانند.
به طور کلی، شجاعت #آیةلله_بافقی در رویارویی با رضاخان، تأثیر شایانی درحوزه علمیه قم بر جای نهاد.
به طوری که #امام_خمینی(ره) در درس اخلاقی که در دهه ۱۳۱۰-۱۳۲۰ در آن شهر میداد، آیةلله بافقی را به عنوان نمونهای ذکر میکرد که باید سرمشق قرار گیرد.
تلاش مجدّانه او در #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر در شیوه زندگی مردم بسیار مؤثر بود. از جمله اینکه وی توانست آرایشگاه های مردانه قم را متعهّد سازد که ریش مشتریان را نتراشند.
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
یک بار، دولت خواست #آیتالله_بافقی و سایر علما را از این کار بازدارد، اما وقتی با جواب تند بافقی که رضاخان را با فراعنه مقایسه میکرد روبرو شد، موقّتاً از اصرار خود چشم پوشید. بافقی به گوشزدهای شفاهی قانع نبود؛ چنانکه گفته شده، چندین نامه به رضاخان نوشت و از وی خواست تا سیاستهایی را که به نظر #علما مخالف با اسلام است، تغییر دهد.
درگیری آیةالله بافقی با رضاخان در نوروز ۱۳۰۷ به اوج خود رسید. در این سال، همسر رضاخان و گروهی از زنان دربار، برای حضور در مراسم نوروزی، روز دوشنبه ۲۹ اسفند ماه ۱۳۰۶، وارد حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) شدند و در غرفه بالای ایوان آیینه بیچادر نشستند.
وقتی آیةالله بافقی از این ماجرا آگاه شد، پیغامی برای زنان فرستاد و به حضور آنان در حرم بدان وضع اعتراض کرد و چون مؤثر واقع نشد، شخصاً به آنجا آمد و از ایشان خواست تا حرم را ترک کنند.
خبر از طریق تلگراف به تهران وشاه رسید و شاه حرم و آیةالله بافقی را هتک حرمت و او را ری تبعید کرد.
تلاش های او ثمر داد. هشت سال قانون کشف حجاب به تاخیر افتاد.
امر به معروف های او مردم و جامعه را آباد کرد و رسیدگی اش به محرومین زبانزد خاص و عام شد.
با عزل رضاخان در ۱۳۲۰ ش، بافقی از تبعید رهایی یافت. پس از بازگشت به قم، در مدت کوتاهی که در آنجا اقامت داشت و از گشودن دکانهای مشروب فروشی در آن شهر جلوگیری کرد.
وی سپس از قم، عازم شهرهای مقدس عراق شد و حدود یک سال در آنجا به سر برد؛ امّا سالهای آخر عمر را در ری سپری کرد. بافقی در ۱۲ مرداد ۱۳۲۵ درگذشت و در حرم حضرت معصومه دفن شد. ( روح مهربان1، شیخ محمدتقی بافقی، و مجاهد شهید آیه الله شیخ محمدتقی بافقی)
🌸 پس از دهها سال از رحلت شهات گونه او، خوبی های سبک زندگی اسلامیش هنوز به گوش می رسد.
🌷 اعطای لقب «شهید راه عفاف و حجاب» شایسته اوست.
🍃یاد کنیم از علما و شهدا به ویژه شهدای راه #عفاف و #فضیلت با #صلوات
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
🔴 خاطرات #خود_نگاشت همسر امام
♦️ تا پای جان در مقابل کشف حجاب رضاخانی
♦️پاسبانی یک سر شالگردن را گرفته بود و زن بیچاره را به خاک میکشید. صورت زن سیاه شده بود. یک عده نامردان مردنما اطراف او ایستاده بودند و تنها تماشاگر معرکه بودند. به یکی از آنها گفتم: میترسم خود گرفتار پاسبان شوم شما را بهخدا بروید شالگردن را از دست این قداره بند بگیرید. این شیر زن دارد خفه میشد، بیغیرتی بس است پاسبان متوجه من شد و من فرار کردم زیرا حتماً نوبت خودم میشد ... نامردها ایستاده بودند، پاسبان با زن دست بهگریبان بود و زن مقاومت میکرد و این داستان هر روز در خیابانها و کوچهها تکرار میشد ...(زندگینامه بانو خدیجه ثقفی (همسر امام) ص ۱۶۵)
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینید
سخنرانی رهبر انقلاب درباره «بیحجابی اجباری» برای زنان ایرانی در دوران رضاخان پهلوی
➕ نقل آیتالله خامنهای از روایت مادرشان درباره مشقتهای دوران کشف حجاب
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
#کلام_امام
🔰 کشور امام زمان روحی فداه
🔻 #امام_خامنهای :
«تقارن تشییع پیکر این مسافرانِ به خانه برگشته، با روز شهادت صدیقهی طاهره سلاماللهعلیها مبشّر ابدیّت یاد و خاطرهی آنان و مژدهبخش خیر کثیری است که از ناحیهی آنان برای کشور امام زمان روحیفداه فراهم خواهد آمد انشاءالله.»
۱۴۰۰/۱۰/۱۵
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
🌠☫﷽☫🌠
رهبر انقلاب:
🔹 آن روزی که موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، یکی از ایّامالله است.
🔸 این که یک ملّتی، این قدرت و توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبّر زورگوی عالم این جور سیلی بزند، نشاندهندهی دست قدرت الهی است.
🔹 فریاد انتقام ملت ایران، سوخت حقیقی موشکهایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد.
🗓 ۱۸ دی : سالروز #یوم_الله شکسته شدن هیمنه آمریکا در عین الاسد
✊ #انتقام_سخت
#مرد_میدان
#حاج_قاسم
#افول_آمریکا
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
#اطلاعیه
🔻سخنرانی #امام_خامنهای به مناسبت سالروز #قیام_۱۹_دی
🔹به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶، سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مردم قم، ساعت ۱۰:۳۰ صبح یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ از شبکههای تلویزیونی یک و خبر و رادیو ایران، به صورت زنده و مستقیم پخش خواهد شد.
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
#کلام_امام
سخنان رهبر انقلاب درباره حمله موشکی ایران به پایگاههای نظامی #عین_الأسد دولت تروریست آمریکا در عراق
باید حضور فساد برانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود
رهبر انقلاب : یک حادثهی مهمی اتفاق افتاده است، بحث انتقام و این حرفها بحث دیگری است، حالا یک سیلیای دیشب به اینها زده شد، این مسئلهی دیگری است، آنچه که در مقام مقابله مهم است، این کارهای نظامی به این شکل کفایت آن قضیه را نمیکند، آنچه مهم است این است که بایستی حضور فساد برانگیز آمریکا در این منطقه منتهی بشود، تمام بشود.
آنها در این منطقه جنگ آوردند، اختلاف آوردند، فتنه آوردند، ویرانی آوردند، خراب شدن زیربناها را آوردند، البته هرجا قدم گذاشتند در دنیا همینجور عمل کردند، ما فعلا منطقهی خودمان جلوی چشم ما است، اصرار هم دارند که همین فساد و همین ویرانگری را نسبت به ایران عزیز و جمهوری اسلامی هم داشته باشند، هی اصرار میکنند، این مسئلهی مذاکره و نشستن پشت میز و اینها مقدمهی دخالتها و حضورها است دیگر؛ این باید به پایان برسد.
این منطقه قبول نمیکند حضور آمریکا را در کشورهای منطقه، ملتهای منطقه قبول نمیکنند، دولتهای برخاستهی از ملتها قبول نیمکنند، بدون تردید، اینکه حالا بحث مهم دیگری است در یک ناحیهی دیگری. ۹۸/۱۰/۱۸
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
#کلام_امام
🔻#امام_خامنهای :
🔹️ ۱۹ دی فرصتی است برای تمجید از مردم قم. #قم همانجایی است که سرچشمهای شد برای آن شطّ جوشان حرکت و مقدمهای شد برای انقلاب. قم شهر انقلاب و مرکز انقلاب و مادر انقلاب است.
🔸️ البته انگیزههایی وجود دارد که فضای قم را تغییر دهند و فضا و روحیهی #انقلابی قم را کمرنگ کنند. از کید و مکر دشمن نباید غافل شد.
👈 بزرگان و #جوانان قم باید نگذارند دستهای خائن، نقش مرکزی و کانونی قم را در انقلاب کمرنگ کنند.
🔺️ قم سرچشمهی اصلی انقلاب و حوزهی قم پشتوانهی معنوی برای آن حرکتی است که دنیا را تکان داد و البته ما هنوز در آغاز راهیم. ۹۷/۱۰/۱۹
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
#قیام_19_دی
#حماسه_جاوید
روز نوزدهم دی ماه، یادآور حماسه بزرگ و با شکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. 19 دی سالروز قیام خونین مردم قم است؛ همان روزی که در تاریکی استبداد و ستم روزنه ها را به سوی روشنایی گشود و روند انقلاب را به گونه ای شکل داد که طومار دو هزار و پانصد ساله نظام شاهنشاهی در مدت زمان کوتاهی در هم پیچیده شود. این روز بزرگ و به یاد ماندنی را گرامی می داریم و بر شهیدان و ایثار گران این حماسه جاوید درود می فرستیم .
شهر قیام و انقلاب
شهر مقدس قم در تاریخ انقلاب همواره به عنوان پایگاه اصلی و سازمان دهنده قیام و مبارزه علیه نظام ستم شاهی به شمار می رفته است. وجود حوزه علمیه و روحانیت متمرکز دراین شهرنیزدراین مهم تاثیر بسزایی داشته است. آغاز مبارزه و شکل گیری آن و نیز رهبری مردم توسط حضرت امام خمینی (ره) در همین شهر صورت پذیرفت. پس از قیام خونین 15 خرداد 42 نام قم به عنوان مرکز اصلی و هدایت کننده مبارزات بر سر زبان ها افتاد و پس از چهارده سال، قیام 19 دی 56 که آن را «جرقه انقلاب»(1) نیز نامیده اند بار دیگر موجب قیامی همگانی و مبارزاتی گسترده شد.
ذخیره الهی
مقام معظم رهبری درباره جایگاه شهر قم در پیروزی انقلاب اسلامی می فرماید: «برای ساختن یک بنا، اول باید پایه های محکم آن را کار گذاشت. هر چه بنا بزرگ تر و سنگین تر و ماندگارتر باشد، پایه های آن محکم تر و قوی تر و شکست ناپذیرتر خواهد بود. اگر ما مبارزه ملت ایران را که به طور عمومی و تعیین کننده، از سال پنجاه و شش آغاز شد به یک بنای رفیع و مستحکم تشبیه کنیم، پایه های قوی و شکست ناپذیر و ماندگارِ این بنای مستحکم، در قم نشانده و کار گذاشته شد. قم یک ذخیره الهی برای اسلام بود.»(2)
جرقه قیام
در روز هفدهم دی ماه سال 56 مقاله ای با عنوان «استعمار سرخ و سیاه»، با امضای احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات درج گردید. نویسنده این مقاله، که در سالروز کشف حجاب به چاپ رسید، به حضرت امام خمینی (ره) اهانت کرده بود. با این که برای اولین بار نبود که عوامل نظام به حضرت امام (ره) اهانت می کردند و این بار حتی اهانت به طور صریح صورت نگرفته بود، امّا جرقه ای در شهر مقدس قم زده شد که به قیامی خونین و تاریخ ساز مبدل گردید. این مقاله احساسات و عواطف مردم را نسبت به رهبر و مقتدایشان - که در تبعید به سر می برد - برانگیخت و خشم و انزجار عمومی از نظام را به همراه داشت.(3)
لقب امام خمینی(ره)
از عواملی که در شکل گیری قیام نوزده دی و تسریع شکل گیری انقلاب نقش مهمی داشت، شهادت فرزند گران قدر امام بود. شهادت سید مصطفی خمینی (ره) موجی از انزجار و نفرت را نسبت به نظام در بین مردم برانگیخت ؛ چرا که آن را اقدامی از سوی نظام و به دستور شاه می دانستند. به همین دلیل مجالس گرامی داشت حاج آقا مصطفی به صحنه های مبارزه علیه نظام و حمایت از امام تبدیل می شد. در همین محافل بود که مردم به پاس مجاهدت ها و رنج هایی که رهبرشان متحمل گردیده بود، به او لقب «امام» دادند. پیام ها و سخنان امام (ره) در آن ایام شعله های انقلاب را فروزان تر و مردم را بیدارتر نمود. نظام که از روی آوردن همه جانبه مردم به رهبرشان خشمگین شده بود در اقدامی عجولانه، با چاپ مقاله ای توهین آمیز شخصیت حضرت امام (ره) را زیر سؤال برد.(4)
این اقدام تاوان سختی برای نظام به همراه داشت و به قیام بزرگی علیه حکومت جور انجامید.
نویسنده مقاله
نویسنده مقاله اهانت آمیز «ارتجاع سرخ وسیاه» در روزنامه اطلاعات که خشم و انزجار عمومی مردم را بر انگیخت «رشیدی مطلق» معرفی شده بود. درباره این نویسنده حرف های فراوانی به میان آمده است. ولی آنچه از اسناد و مدارک و اعترافات کارگزاران نظام پلید پهلوی بر می آید، این است که شاه در چاپ آن نقش اساسی داشته است. محافل مطبوعاتی آن را به داریوش همایون، وزیر اطلاعات وقت نسبت می دهند. وی در خاطرات خود می گوید: «مقاله از وزارت دربار سرچشمه می گرفت. این مطلب که شاه روایت اولیه مقاله را نپسندید و گفت باید تندتر بشود، درست است».(5)
شعله های قیام
اولین حرکت اعتراض آمیزدربرابرانتشارمقاله موهن در روزنامه اطلاعات،توسط روحانیت ومردم قم،فردای انتشار آن یعنی روز هیجدهم دی ماه شکل گرفت. در این روز دروس حوزه تعطیل شدومراجع نیز درس خودراتعطیل نمودند. پس از آن بازار قم هم به حوزه ملحق گردید ومردم به همراه علما و روحانیان به منزل مراجع می رفتندوآمادگی خودرابرای اقدام علیه این حرمت شکنی اعلام می نمودند .مراجع هم با سخنان خود، ضمن آرام ساختن مردم وروحانیت وتسلی دادن به آنها،علاوه برمحکوم ساختن نظام در این اقدام توهین آمیز بر ادامه مبارزه واعتراض ها تاکید نمودند.(6)
#ادامه👇
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
سخنان آیت الله گلپایگانی (ره)
مردم و علما صبح روز هجدهم دی ماه به سمت منزل آیت الله گلپایگانی حرکت کردند. خیلی زود محوطه درونی و بیرونی منزل ایشان از جمعیت پر شد. آیت اللّه گلپایگانی با چهره ای غمگین و افسرده وارد می شوند. پس از این که ایشان آیه استرجاع (انا لله و انا الیه راجعون) را می خواند بغض مردم می ترکد وصدای گریه از هر سو بلند می شود .آیت اللّه گلپایگانی ادامه می دهند: «ما هم از وارد شدن این ضایعه بزرگ بر جامعه روحانیت و بر فقه و اجتهاد خبردار شدیم. این ها اشتباه می کنند ؛ این ها فکر نکنند، ما دیگر سکوت کرده ایم و چیزی نخواهیم گفت و دست بر می داریم. این ها باید بدانند که اگر سر نیزه را حتی به زیر گلوی ما بگذارند، ما حرفمان را می زنیم».(7)
دیدار با علما
صبح روز نوزدهم دی ماه 1356 ( برابر با بیست و نهم محرم 1398)، با تعطیل شدن بازار قم در حمایت از حوزه و محکوم کردن اقدام نظام و نیز ادامه تعطیلی دروس حوزه، جمعیت زیادی در مسجد اعظم گرد آمدند. رفتن به منازل آیات پی گرفته شد و به ترتیب آقایان آیت الله میرزا هاشم آملی، علامه طباطبائی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله مکارم شیرازی برای مردم سخنرانی و از حضرت امام خمینی (ره) حمایت نمودند.(8)
فریادهای خاموش
در بعد از ظهر نوزدهم دی ماه 56 آیت الله نوری همدانی سخنرانی کردند. مردم پس از سخنان ایشان آرام و بی سر و صدا به طرف منزل آیت الله مشکینی به راه افتادند. جمعیتی بیش از ده هزار نفر که در آن ایام خفقان و اضطراب جمعیت بسیار زیادی بود، با عزمی راسخ و اراده ای پولادین بر آن بودند تا قدرت پوشالی نظام شاهنشاهی را در زیر گام های استوارشان خرد کنند. مردم به توصیه آیات و مراجع، آرام راهپیمایی می کردند و فریادها در حنجره ها به دنبال راه گریزی می گشت. بعدها سخنرانان مذهبی از این سکوت بهره برده، رژیم را آماج حملات خود قرار دادند که چرا به روی مردمی که حتی شعار نمی دانند آتش گشود.(9)
آغاز درگیری
ساعت حدود 30:4 بعد از ظهر نوزده دی، مأموران شهربانی و ساواک که در یکی از میادین قم راه مردم را سد کرده بودند به دنبال یک برنامه ساختگی، با شکستن شیشه بانک به سوی مردم بی دفاع که حتی شعار هم نمی دانند، آتش گشودند. مردم نیز که ترسی به دل نداشتند با چوب و پرتاب سنگ، در برابر تیر و گلوله شجاعانه مقاومت کردند. با مشاهده اولین شهید، خشم و نفرت مردم نسبت به نظام بیش از پیش شد و ترس و وحشت از دل ها رخت بر بست . جمعیت با شعار «اللّه اکبر» و «لا اله الا اللّه» و با در دست داشتن سنگ و چوب به سوی عمّال شاه سرازیر شد و درگیری به اوج خود رسید.(10)
غروب غم انگیز
غروب روز نوزدهم دی ماه، شفقْ سرخ و گلگون بود و فضای شهر پر از غم و غربت شده بود. همه جا پر از مأموران شهربانی بود و تظاهر کنندگان پراکنده شده بودند. تنها چیزی که در منطقه درگیری به چشم می خورد عبا، عمامه و کفش هایی بود که از روحانیان و مردم به جا مانده و آغشته به خون بود. مردم به خیابان های اطراف رفته، این شعار را سر می دادند «از جان خود گذشتیم، با خون خود نوشتیم، یا مرگ یا خمینی». این شعار زیبا در پایان آن روز غم انگیز، عشق بی کران مردم را به رهبر محبوب خویش نشان می داد.
شهدا و مجروحین نوزده دی
در مورد شهدا و مجروحان قیام 19 دی آمار دقیقی در دست نیست .آن گونه که از گفته ها و نوشته های شاهدان عینی برداشت می شود خیلی از مجروحان از ترس ساواک به بیمارستان مراجعه نکرده بودند؛ زیرا در آن زمان، ساواک،تظاهر کنندگان زخمی را با زنجیر به تخت بیمارستان می بست تا پس از بهبودی آنها را به ساواک منتقل نمایند. در مورد شهدا نیز غیر از چند نفر که به طور یقین در آن روز به شهادت رسیده اند سخن از شهید دیگری به میان نیامده است. البته احتمال این که خانواده شماری از شهدا از ترس ساواک شهدای خود را مخفیانه به خاک سپرده باشند، ضعیف نیست. به هر تقدیر شمار مجروحان بسیار زیاد بود، اما تنها نام پنج شهید به ثبت رسیده است که سه تن از آنان طلبه، یک نفر جوان و دیگری نوجوانی سیزده ساله است.(11)
حضور همه اقشار
ویژگی خاص قیام نوزده دی شرکت و همکاری همه اقشارمردم بود. این قیام نیز همچون همیشه با رهبری روحانیت شکل گرفت، اما اگر حمایت و پیوستن مردم به روحانیت نبود، به پیروزی نمی رسید. پس از این که علما دروس حوزه را تعطیل کردند، اقشار مختلف مردم نیز به آنان پیوستند. بازاریان با تعطیل کردن بازار قم، نقش عمده ای در اعتراض به اقدامات نظام داشتند. مردم نیز پیرو جوان وارد صحنه مبارزه شدند و در حمایت از امام خمینی(ره) و روحانیت با علما و طلاب همراهی کردند.(12)
#ادامه👇
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani