eitaa logo
روایت ها و حکایت ها
1.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
289 ویدیو
27 فایل
فیش های منبر و یادداشت های روایی و تفسیری و نکات تربیتی و اخلاقی،آمیخته با مطالب روز و اشعار ناب و تاریخ ... ارتباط با ما https://eitaa.com/MA1371 طلبه حقیر محمد جواد جنگی لینک کانال @revayathavahekayatha1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 ملاحظه‌ای بر بیانیه‌ی اخیر حضرت استاد علیدوست (مدظله) (۱) ♦️ شاعر معروف آلمانی گفته بود: هرچه بیشتر موفق شوی، انتقاد بیشتری نصیبت خواهد شد. پژوهش‌های کم‌نظیر و فعالیتِ فاخر علمی حضرت استاد علیدوست (مدظله‌) از ایشان شخصیتی فرهیخته و مثال زدنی به نمایش گذاشته است، همین‌امر موجب شده، اذهان بزرگ و کوچک نسبت به مواضع شان حساس‌ شده و احیانا مورد نقد و بررسی قرار دهند. طبیعی‌ست صرف نقد یک موضع،‌ موجب تضعیف مواضع و یا شخصیت کسی نمی‌شود، بر این اساس و به بهانه‌ی این بیانیه‌ی استاد بزرگوار، چند نکته عریضه می‌شود. 1️⃣ اجتهاد در امور اجتماعی‌سیاسی با توجه به پیچیدگی‌ها و مخفی بودن ضوابط علوم‌اجتماعی‌سیاسی، اجتهاد در فقه و اصول، کفایت از را نمی‌کند. این حقیقتِ مهم، متوجه همه‌ی اعزه حوزوی حتی مدافعین انقلابی نیز هست. از مرحوم آیه‌الله بهجت رضوان‌الله علیه نقل است: که کثرت مطالعه‌ کتب تاریخی (قدیم و معاصر) و اندیشه در آن، می‌تواند ملکه‌ی اجتهاد در امور اجتماعی‌سیاسی را حاصل نماید. ادامه دارد👇
🔵 ملاحظه‌ای بر بیانیه‌ی اخیر حضرت استاد علیدوست (مدظله) (۲) 2️⃣ از دو قسمت بیانیه‌ی استاد بزرگوار، برداشت می‌شود؛ گویا وجود فساد در حکومت حضرت امیر عليه‌السلام، قهرا نسبتی با خود حضرت پیدا میکند! و چون مدافعین انقلابی از این نسبتِ قهری، غافل‌اند، با پرشمار نشان دادن حُکام فاسدِ منصوب حضرت یا فساد‌های آن زمان، برای توجیه فساد‌های کنونی نظام، نه تنها پاسخ‌شان عقیم است که مقام ولایت و امامت را تضعیف و بالتبع اعتقادات مردم را ضعیف می‌نمایند! ایشان در جایی می‌فرمایند: "در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه، توجه کرد. حکومت امام علی – علیه السلام – در طول چهار سال و چند ماه بر سرزمین پهناور اسلام که عراق و ایران بخشی از آن است بعثت عدالت بود که هرگز – هرگز – نباید رفتاری این چنینی با آن داشت!" 👈 در جای دیگر بیانیه‌ با اشاره به این فقره فرمایش حضرت امیر عليه‌السلام ...لَوْ حَمَلْتُ اَلنَّاسَ‏ عَلَى تَرْكِهَا وَ حَوَّلْتُهَا إِلَی مَوَاضِعِهَا وَ إِلَى مَا كَانَتْ فِي‏ عَهْدِ رَسُولِ اَللَّهِ ص‏ لَتَفَرَّقَ عَنِّي جُنْدِي حَتَّى أَبْقَى وَحْدِي (اگر من بخواهم مردم را بترك آنها وادارم و بجاى اصلى آنها بازگردانم و بهمان ترتيب كه در زمان رسول خدا (ص) بود مقرر دارم لشكر از دور من پراكنده شوند تا جز خودم تك و تنها بجاى نمانم) آن فساد‌ها را بی‌ارتباط با امام می‌شمارند و ارثیه‌ی خلفای قبلی برمی‌شمارند! 👈 حال‌ آن‌که: اولا؛ چنین میان وجود فساد و ارتباط آن فساد با خود حضرت به عنوان حاکم، در بین نیست! ثانیا؛ در مخیله‌ی احدی نمی‌گنجد که منشاء فسادهای زمان حضرت، العیاذ بالله خود حضرت امیر عليه‌السلام باشد یا به نحوی با ایشان برمی‌گردد!! آن دسته روحانیون (که در بیانیه‌ی استاد علیدوست به ایشان شاره شد و بعضا افراد فاضل و ذی‌صلاح هستند)، با تشبیه به حکومت حضرت امیر عليه السلام، صرفا درصدد به شبهه‌ی معروف فساد برآمدند! آن‌ها ضمن این‌که درصدد تطبیق کامل مسائل نیستند؛ صرف وجود فساد در دوران حکومت حضرت (که قابل انکار نیست) را نشانه‌ی آن گرفته‌اند که 👈 با وجود فساد، حکومت و نظام، از اسلامی و حق بودن خارج نمی‌گردد و نه بیش از آن! المَثل ، مُبعد من جهات! به عنوان نمونه؛ در سخنان طلبه‌ی مشهدی، دقیقا دو مرتبه بر هم‌این مطلب شده است! البته آن روحانیون مدافع انقلابی غالبا در بیان نکته‌ی دیگری نیز هستند 🔻 🔴 مهم‌تر از و ولی جامعه (مأمومین و مَوالی آن جامعه است) که بدون آن نه عدالتی محقق می‌شود و نه ظفری حاصل! شکست در اُحد، صلح امام مجتبی علیه‌السلام، به مسلخ کشیده شدن سیدالشهدا علیه‌السلام و ادامه‌ی همین کلمات حضرت امیر علیه‌السلام این حقیقت است. ادامه دارد👇
3️⃣ متأسفانه ‌نکته‌ای در تحلیل‌ها می‌ماند! و توجه بدان از بین برنده‌ی سوء تفاهم‌هاست. اگر در جامعه‌ی ۹۰ میلیونی بود و از محاکمه دانه‌درشت‌ها( همان صاحبان زر و زور و مزدور که محاکمه‌شان نخواهد بود) ابایی نشان نداد، آن‌چه بیشتر به چشم می‌آید؛ /مفسدین است! در مقابل، اگر اهتمامی در مبارزه با فساد نباشد و برخوردی صورت نگیرد، نه فِسادی دیده می‌شود و نه فاسدی! 👈 بدتر آن‌که همیشه برای رسانه‌ها و بالتبع برای توده، است تا خبر ! همه دیدیم؛ خبر فساد ۳۰۰۰‌ میلیاردی گوش فلک را کَر می‌کند، اما خبر اعدام مه‌آفرید خسروی(مفسد اصلی) و شریکش و بازگشت بیش‌ از در کمتر از یکسال به خزانه کشور و بریدن ده‌ها حکم زندانی طویل المدت و ... گویا ابدا به گوش توده نمی‌رسد و مرتبا شنیده می‌شود: فلانی ۳۰۰۰ میلیارد برداشت و رفت! (دقت) غفلت از همین نکته‌ی دقیق، گاهی موجب می‌شود ما نیز گمان نمائیم فساد در کشور ریشه‌دار و سیستماتیک است! و الا چگونه تصور می‌شود باشد اما در همان سیستم برادر رئیس جمهور، برادر معاون رئیس جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، نزدیک‌ترین اعضای خانواده شخصیت‌های درجه‌۱ نظام و... محکوم به زندان‌های طویل‌المدت و شلاق و رد اموال و... شوند؟! 👈 خبر فساد برای رسانه‌ها از مقابله با فساد‌هاست! ادامه دارد👇
🔵 ملاحظه‌ای بر بیانیه‌ی اخیر حضرت استاد علیدوست (مدظله) (ملاحظه‌ی پایانی) 6️⃣ (نکته‌ی پایانی): در بیانیه‌ی حضرت استاد علیدوست تعابیر‌ی دیده می‌شود که بیشتر جنبه‌ی آقایانِ مدافع را دارد تا پاسخ نظر آنان، و استاد بزرگوار درصدد آن است که آن دفاع آقایان را، و کشور قلمداد نماید! حال آن‌که حتی با بد‌بینی هم نمی‌توان چنین نسبتی به این مدافعین انقلابی داد! خود آن‌ها بارها علیه فساد و مسئولینِ فاسد سخنرانی کرده و مطلب‌ها نگاشتند. دقت شود؛ اساسا سخن از وضع موجود (که بیش‌‌تر تبادر به اوضاع اقتصادی می‌نماید) و عمل‌کرد مسئولین نیست! همه‌ی سخن آن اعزه در این جهت است که؛ آی مردم! می‌شود حکومت و ساختاری برحق بود و در همان حال، فساد رخ دهد یا فاسدانی مسئولیتی داشته باشند! (توضیحش در شماره ۲ گذشت) روشن است با این روش (دست‌کم و سبک گرفتن آن مدافعین) نه سخن آن‌ها می‌شود و نه آن‌ها با امثال حضرت استاد خواهند نمود. طلبه‌ی حوزه علمیه‌ی قم
سه عمل با سه اثر👇 رُوِيَ عَنِ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: «مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِهِ» ۱-هرکی راست بگوید،عمل او پاکیزه و طاهر می گردد. ۲- هرکسی که نیّت او نیکو گردد، بر رزق و روزی او نیز افزوده می گردد. ۳-هر کس که با اهل و خانواده خویش به نیکویی و خوبی رفتار کند، به عمر او افزوده می گردد. بحار الأنوار ج ۷۵ ص ۱۷۵
جنگ بدر از نبردهای بزرگ و نمایان اسلام، جنگ بدر است. کسانی که در این جبهه شرکت کرده بودند، بعدها امتیاز مخصوصی در میان مسلمانان پیدا نمودند. در هر واقعه ای که یک یا چند نفر از مجاهدان بدر شرکت می‌نمودند و یا به مطلبی گواهی می‌دادند؛ می‌گفتند چند نفر از بدری‌ها با ما موافق هستند. در شرح زندگانی اصحاب پیامبرصلی الله علیه و آله، کسانی را که در وقعه بدر شرکت نموده اند، «بدری» می‌نامند. در قرآن کریم به بخشی از جریان سوره بعد در سوره های انفال و آل عمران ... اشاره شده است.
سلام خدا بر شما خوبان در موضوع حقوق فرزند بر والدین شعری نکته ای مطلبی دارین بفرمایید https://eitaa.com/MA1371
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر شما الا ای یوسف مصری که کردت سلطنت مغرور پدر را بازپرس آخر کجا شد مهر فرزندی 🔹رحمت پدر    🟡 وقتی انسان نگاه واقع بین و از سر عدل و انصاف داشته باشد هیچگاه رفتارهای تند و جفا گونه کسانی را که دوستدار او هستند را به حساب بدخواهی نمی گذارد  و به ویژه آنکه آن شخص پدر باشد چرا که تندی های او همه از سر رحمت  است که البته پدر یک نماد است و در این تمثیل هدف بیان و تفسیر جایگاه خداوند و رفتارهای او با بندگانش است : از پدر با تو جفایی می‌رود آن پدر در چشم تو سگ می‌شود آن پدر سگ نیست تاثیر جفاست که چنان رحمت نظر را سگ نماست‌ گرگ می‌دیدند یوسف را به چشم چون که اخوان را حسودی بود و خشم‌ با پدر چون صلح کردی خشم رفت آن سگی شد، گشت بابا یار تَفت‌
حق فرزند بر والدین : (۱) پیامبر اکرم (ص) أن لا يَرزُقَهُ إلاّ طَيِّبا. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : حقّ فرزند جز روزى حلال خوراك او نكند. یکی از اساتید فرمود: سقراط گفته: علموهم و کفی به فرزندان خود علم بیاموزید دیگه بس است(یعنی بقیه راه را خودش پیدا میکند) من می‌گویم: از حلال بخورانیدش و کفی...
حق فرزند بر والدین(۲) هیچ نعمت بهتر از فرزند نیست جز به جان فرزند را پیوند نیست حاصل از فرزند گردد کام مرد زنده از فرزند ماند نام مرد جامی, هفت اورنگ, سلامان و ابسال جامی
حقوق فرزند بر والدین (۳) آیت الله مکارم شیرازی حضرت على(علیه السلام) طبق آنچه که در نهج البلاغه آمده، فرمودند: «حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوالِدِ اَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَیُحَسِّنَ أَدَبَهُ، وَیُعَلِّمَهُ الْقُرآنَ; و حق فرزند بر پدرش این است که نام نیک برایش انتخاب کند، و خوب تربیتش نماید، و قرآن را تعلیمش دهد». علّت سفارش نام نیک براى فرزندان این است که تکرار نام، اثر تلقینى در فرزند دارد. مثلا وقتى نام پسر عبدالله باشد و این نام تکرار شود، فرزند به این فکر مى کند که بنده خدا باشد، و در مقابل خداوند وظیفه اى دارد. و هنگامى که نام دخترى را فاطمه بگذارند و این نام تکرار شود و او را با آن نام صدا کنند، تلاش مى کند که از حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام)پیروى نماید. همانگونه که نامهاى بد اثر تلقینى منفى دارد و لذا از آن نهى شده است.اگر در روایات از انتخاب نام «مالک» نهى شده، بدان جهت است که صاحب این نام بر اثر تکرار آن خیال مى کند که مالک هستى است. نام «خالد» نیز غافل کننده است و انسان را از مرگ و جهان آخرت غافل مى کند و لذا نهى شده است.
تربیت فرزند: ابتدای وزارت صاحب بن عباد از مؤید الدوله ی دیلمی آغاز شد و تا زمان فخر الدوله ادامه داشت. وی مردی بسیار دانمشند، دانش دوست، نیکو رفتار و با کمال بود. او را از نظر بزرگواری و عظمت «کافی الکفاة» لقب دادند. شیخ صدوق عیون اخبار الرضا را برای او تألیف کرد. حسین بن محمد قمی نیز کتاب تاریخ قم را برای او نوشت. در عصرهای ماه رمضان هر کس بر او وارد می‌شد ممکن نبود قبل از افطار خارج شود؛ زیرا مادرش او را این چنین تربیت کرده بود. در همان اوان طفولیت که برای درس خواندن به مسجد میرفت هر روز صبح مادرش یک دینار و یک درهم به او میداد و سفارش می‌کرد به اولین فقیری که رسیدی صدقه بده. این عمل برای صاحب عادتی شده بود و حتی هنگامی که به مقام وزارت رسید هیچ گاه سفارش مادر را ترک نمی کرد. از ترس این که مبادا یک روز صدقه را فراموش کند به خادمی که متصدی اتاق خوابش بود دستور می‌داد هر شب یک دینار و یک درهم زیر تشک او بگذارد و صبح که برمی خاست پول را برداشته، به اولین فقیر میداد. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر شما 🔹آفرین خدای بر پدری 🔹که تو فرزند نازنین پرورد 🔸مادرازجرگه عشاق جداست 🔸عشق او برتر از اندیشه ماست 🌺قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «انَّ اللهَ تعالی وَضَعَ اربعاً فی اربعٍ: برکةُ العلمِ فی تعظیمِ الاستاذِ و بقاءُ الایمانِ فی تعظیمِ الله و لذةُ العیش فی بِرّ الوالدین و النجاة من النار فی ترک ایذاء الخلق» 🔵خداوند متعال چهارچیز را در چهارچیز قرار داد: 🔸برکت علم را در تعظیم استاد، 🔹بقای ایمان را در تعظیم خداوند، 🔸لذت زندگی را در نیکی کردن به والدین 🔹و رها شدن از آتش را در ترک آزار خلق. 🔸دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ 🔸که رستگاری جاوید در کم آزاریست ⚪️ المواعظ العددیة، ص157.
یک روایت +یک حکایت👇 اسماعیل خثعمی گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: انّا اذا قَدِمْنا مَکَّةَ ذَهَبَ اصحابُنا یَطوفونَ وَ یَتْرُکونی احْفَظُ مَتاعَهُمْ، قالَ:انتَ اعْظَمُهُمْ اجْراً. ما وقتی به مکّه وارد می‌شویم، همراهان و همسفران ما به طواف می‌روند، و مرا نزد وسایل و اشیای خود می‌گذارند تا از آنها نگهبانی و مراقبت کنم. حضرت فرمودند: پاداش تو بیش از آنان است! فروع کافی، ج 4، ص 545. یکی از علما نقل می کرد که یک سال تابستان به اتفاق امام و چند تن از روحانیان به مشهد‏‎ ‎‏مشرف شدیم، در مشهد برنامه مان چنین بود که بعد از ظهرها پس از کمی استراحت، به‏‎ ‎‏طور دسته جمعی به حرم می رفتیم و بعد از زیارت و نماز و دعا به خانه برمی گشتیم. ما‏‎ ‎‏می دیدیم که امام دعا را خیلی مختصر می خواندند و تنها به منزل برمی گشتند و ایوان‏‎ ‎‏منزل را آب و جارو می کردند، فرش پهن می کردند، سماور را روشن می کردند و چایی را‏‎ ‎‏آماده می کردند، و وقتی ما از حرم برمی گشتیم برایمان چای می ریختند. یک روز من از‏‎ ‎‏ایشان سؤال کردم این چه کاری است که شما می کنید؟ حضرت امام فرمودند: ‏‏من ثواب‏‎ ‎‏این کار را کمتر از آن زیارت و دعا نمی دانم. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
يكى از عالمان پاك و برجسته مى‌فرمود: در نجف، يكى از روزها، از كوچه‌اى مى‌گذشتم. مرحوم سيد جمال‌الدين گلپايگانى را در راه ديدم. هيچ مى‌دانيد مرحوم سيد جمال كيست‌؟ وى كسى بود كه مرحوم آية اللّه العظمى بروجردى در خطاب به ايشان نوشت: حضرت آية اللّه سيد جمال الدين گلپايگانى؛ حسين بروجردى را نصيحت كنيد. آن عالم بزرگ مى‌گفت: به مرحوم سيد جمال گفتم: اجازه دارم بپرسم به كجا مى‌رويد؟ فرمود: جهت فاتحه به گورستان دارالسلام مى‌روم. اجازه خواستم با ايشان همراه باشم. و اجازه مى‌فرمود. و رفتيم. ميانه راه هاله‌اى از نور، گرداگردِ وجود ايشان ديدم. و چيزى نگفتم، تا اينكه كسى در راه با ايشان چند كلمه‌اى سخن گفت، و از همانجا نور از ميان رفت، و ديگر اثرى از آن پيدا نبود. ماجرا را با ايشان بازگفتم. و پرسيدم: چرا نور رفت‌؟ فرمود: آن مرد، آلوده و ناپاك بود. و تكلم و هم‌نَفَس شدن با او تاثير خود را بجا گذاشت. و از همينجا پيداست كه وقتى هم‌سخن شدن با آلودگان، هر چند ناخواسته، اينگونه موثر باشد، تاثير همنشينى با ايشان تا كجا خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
عجب روایتی امام صادق عليه السّلام فرمود: (من عرف شيئا قلّ‌ كلامه،و انّما سمّى البليغ،لانّه يبلّغ حاجته بايجاز)؛ «كسى كه چيز فهم باشد كمتر سخن مى‌گويد،به آدم بليغ از اين جهت بليغ مى‌گويند كه مقصود خود را با كلمات كوتاهى بيان مى‌كند.» تحف العقول https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
خنده می بینی ولی از گریه ی دل غافلی  خانه ی ما . اندرون ابر است و بیرون آفتاب
فاسق بودن دشمن(فسق علنی) کمکی‌ست از طرف پروردگار محضر امام سجاد علیه السلام گفته شد: همانا یزید درباره شما و پدرتون و برادرتون و امیرالمؤمنین مطالبی می‌گوید(قاعدتا مطالب سوئی بوده) آن مطالب فراموشم شده(حفظ نشدم) امام فرمودند: کافیست برای شما از طرف پروردگار به عنوان کمک، این که تو میبینی دشمنت مشغول معاصی هست قِيلَ لِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ يَزِيدَ يَقُولُ فِيكَ وَ فِي أَبِيكَ وَ فِي أَخِيكَ وَ فِي جَدِّكَ فَلَمَّا أَحْفَظْهُ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَفَاكَ مِنَ اَللَّهِ عَوْناً أَنْ تَرَى عَدُوَّكَ يَعْمَلُ بِمَعَاصِيهِ . مجموعه ورام ج ۲ ص۱۶
به جان زنده‌دلان سعدیا که ملک وجود نیرزد آن که وجودی ز خود بیازارند
اهتمام قرآن به تاريخ‏ قرآن به تاريخ اهميت و ارزش فراوانى داده ‏است كه آن را از راههاى مختلفى مى ‏توان به دست آورد از جمله: نام سوره‏ ها نامهاى بخشى از سوره‏ها نشان‏ دهنده اهتمام قرآن به تاريخ است. زيرا بيش از يك پنجم سوره ‏هاى قرآن؛ يعنى 25 سوره با نامهايى مشخص شده‏اند كه هر كدام كليد واژه‏اى است براى مقطعى از تاريخ و پيام تاريخى دارد همانند «كهف»، «قصص»، «لقمان»، «انبياء»، «جاثيه»، «احقاف» و «احزاب» و .... نام سوره‏ هاى قرآن ... از راه وحى تعيين نشده و جزو قرآن هم محسوب نمى‏شود، بلكه برگرفته از محتوا و برخى از آيات همان سوره‏هاست ولى از آنجا كه اين نامگذاريها در زمان امامان معصوم عليهم السلام انجام گرفته و به تأييد آنان رسيده است مى تواند الهام بخش چنين برداشتى باشد. ادامه دارد ...‌ روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید https://eitaa.com/revayathavahekayatha
روایت پانزدهم از مجلس سی و ششم عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قُرَّاءُ اَلْقُرْآنِ ثَلاَثَةٌ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَةً وَ اِسْتَجَرَّ بِهِ اَلْمُلُوكَ وَ اِسْتَطَالَ بِهِ عَلَى اَلنَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَيَّعَ حُدُودَهُ وَ رَجُلٌ قَرَأَ اَلْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ اَلْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ وَ أَسْهَرَ بِهِ لَيْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِي مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِكَ يَدْفَعُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْبَلاَءَ وَ بِأُولَئِكَ يُدِيلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِكَ يُنَزِّلُ اَللَّهُ اَلْغَيْثَ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَللَّهِ لَهَؤُلاَءِ فِي قُرَّاءِ اَلْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ اَلْكِبْرِيتِ اَلْأَحْمَرِ. قاريان قرآن سه دسته‌اند: ۱-كسى كه قرآن مى‌خواند و آن را سرمايه قرار مى‌دهد و با آن از پادشاهان پول مى‌گيرد و به مردم فخر مى‌فروشد، ۲-و مردى كه قرآن مى‌خواند و حروف آن را حفظ‍‌ مى‌كند ولى حدود احكام آن را ضايع مى‌كند، ۳-و مردى كه قرآن مى‌خواند و دواى قرآن را بر بيمارى دلش مى‌گذارد و شب را با آن بيدار مى‌ماند و روز را(به خاطر روزه‌دارى)تشنه مى‌ماند و در مساجد با آن مشغول است و به وسيلۀ آن از بستر خود دور مى‌شود،خداوند عزيز و جبّار به وسيلۀ آنان از آسمان باران نازل مى‌كند،به خدا سوگند اين قاريان قرآن از ياقوت سرخ كمترند.
نمی روم ز دیار شما به کشور دیگر            برون کنید از این در درآیم از در دیگر
🚨 مطالعه‌ی چند کتاب قطور در اتوبوس 🔘 رهبر انقلاب: 💠 من مى‌خواهم خواهشى از مردم بکنم و آن این است کسانى که وقت‌هاى ضایع‌ شونده‌اى دارند؛ مثلاً به اتوبوس یا تاکسى سوار مى‌شوند، یا سوار وسیله‌ى نقلیه‌ى خودشان هستند و دیگرى ماشین را مى‌راند، یا در جاهایى مثل مطب پزشک در حال انتظار به سر مى‌برند و به‌ هرحال اوقاتى را در حال انتظار به بى‌کارى مى‌گذرانند، در تمام این ساعات، کتاب بخوانند. کتاب در کیف یا جیب خود داشته باشند و در اتوبوس که نشستند، کتاب را باز کنند و بخوانند. وقتى هم به مقصد رسیدند، نشانه‌اى لاى کتاب بگذارند و باز در فرصت یا فرصتهاى بعدى آن را باز کنند و از همان جا بخوانند. بنده خودم چند جلد قطور از یک عنوان کتاب را در اتوبوس خواندم! البته قضیه مربوط به قبل از انقلاب است که چند روزى براى انجام کارى از مشهد به تهران آمده بودم. بنا به دلایلى نمى‌خواهم اسم کتاب را بگویم. وضعیت و فضاى اتوبوس‌هاى آن روزگار براى ما خیلى آزار دهنده بود و نمى‌توانستیم تحمّل کنیم. دلم مى‌خواست سرم پایین باشد و خواندن کتاب در چنین وضعیتى بهترین کار بود. ساعتى را که به این حالت مى‌گذراندم احساس نمى‌کردم ضایع مى‌شود. آن وقتها تقریباً یک ساعت طول مى‌کشید تا آدم با اتوبوس از جایى به جاى دیگر مى‌رفت. بعضى وقتها این جابجایى کمتر یا بیشتر هم طول مى‌کشید. به‌هرحال چنین یک ساعتهایى را احساس نمى‌کردم که ضایع مى‌شود؛ چون کتاب مى‌خواندم. 🌐 مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما پس از بازدید از نمایشگاه کتاب ۱۳۷۵/۰۲/۲۲
دوستان از کتابخانه ها و محل مطالعه خودتان عکس بدین👇 https://eitaa.com/MA1371