#امام_حسن
حفظ احترام برادر بزرگتر در انفاق و احسان!
...سَلَّمَ عَلَيْهِمْ وَ سَأَلَهُمْ فَقَالَ لَهُ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يَا هَذَا إِنَّ اَلْمَسْأَلَةَ لاَ تَحِلُّ إِلاَّ فِي إِحْدَى ثَلاَثٍ دَمٍ مُفْجِعٍ أَوْ دَيْنٍ مُقْرِحٍ أَوْ فَقْرٍ مُدْقِعٍ فَفِي أَيِّهَا تَسْأَلُ فَقَالَ فِي وَاحِدَةٍ مِنْ هَذِهِ اَلثَّلاَثِ فَأَمَرَ لَهُ اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِخَمْسِينَ دِينَاراً وَ أَمَرَ لَهُ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِتِسْعَةٍ وَ أَرْبَعِينَ دِينَاراً وَ أَمَرَ لَهُ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ بِثَمَانِيَةٍ وَ أَرْبَعِينَ دِينَاراً...
آن مرد[فقیر] بطرف آنان [حضرت مجتبی و امام حسین و عبد الله بن جعفر]رفت تا نزديك رسيده و سلام كرد و دست سؤال دراز نمود.
امام حسن و امام حسين عليهما السلام باو فرمودند:
اى مرد بجز در يكى از سه مورد سؤال و درخواست کمک حرام است:
خونبهاى دردناك
يا بدهى دل خراش
و يا فقر ذلتبار،
سؤال تو در كدام يك از اين سه مورد است؟عرض كرد:يكى از اين سه،
امام حسن دستور فرمود:پنجاه دينار بآن مرد بدهند و امام حسين دستور فرمود:چهل و نه دينار و عبد اللّٰه بن جعفر دستور چهل و هشت دينار را داد.
خصال صدوق علیه الرحمه باب ثلاثه
#حرف_حساب
🔴از یاکوب بومه عارف آلمانی پرسیدند نزدیک ترین راه به خدا کدام است؟
پاسخ داد برای من که پینه دوزم، نزدیک ترین راه این است که پینه دوز خوبی باشم. شما را نمی دانم.
#حکایت_داستان
سلمان فارسی استانداری متفاوت !
هنگامی که سلمان فارسی، به عنوان استاندار مداین انتخاب شد، بر چهار پایی که داشت، سوار شد و به تنهایی، به راه افتاد.
هنگامی که خبر آمدن او به مداین، در میان اهل شهر منتشر شد، قشرهای مختلف مردم، خود را برای استقبال از وی آماده کردند.
مردم بر در دروازه شهر در انتظار بودند. پیرمردی را دیدند که بر چارپایش سوار است و تنها به شهر میآید. سؤال کردند: «ای پیرمرد! در راه، امیر ما را ندیدی؟ » پرسید: «امیر شما کیست؟ »گفتند: «امیر ما، سلمان فارسی، همان یار رسول خدا است».
گفت: «من امیر را نمی شناسم، ولی سلمان منم. » همه، به احترام او، پیاده شدند و مرکبهای خوب را پیش آوردند و از او تقاضا کردند که بر یکی از آنها سوار شود.
او گفت: «چهار پای خودم، برای من، از همه اینها بهتر است. » به این ترتیب، همه به راه افتادند.
هنگامی که وارد شهر شدند، گفتند: «باید در قصر استانداری، اجلال نزول فرمایید. »سلمان گفت: «من به شما گفتم که امیر نیستم تا در دار الإماره منزل گزینم! » او دکانی را در بازار انتخاب و از صاحب آن اجاره کرد و همان جا را مرکز حکومت و قضاوت خود قرار داد.
وی تنها چیزی که با خود داشت، زیر اندازی کوچک برای نشستن و ظرفی برای وضو گرفتن و عصایی برای راه رفتن بود.
در آن ایام که سلمان در آنجا حکومت میکرد، سیل شدیدی آمد و بخش عظیمی از شهر را فرا گرفت. فریاد مردم از هر سو بلند شد. گروهی فریاد میزدند:
«فرزندان ما چه شد؟ بر سر خانواده ما چه آمد؟ اموال ما به چه سرنوشتی گرفتار شد؟ »سلمان زیرانداز خود را بر دوش گرفت و ظرف آب و عصای خود را برداشت و بر یک بلندی قرار گرفت و فرمود: «هکذا ینجو المخفّفون یوم القیامة»، این گونه، سبکباران، در روز قیامت، اهل نجات میشوند.
---------
-منهاج البراعة، جلد ۳، صفحه ۳۰۴
#روایت
خائن از نگاه امام کاظم علیه السلام:
مَن رَأى أخاهُ عَلى أمرٍ يَكرَهُهُ ، فَلَم يَرُدَّهُ عَنهُ ـ و هُو يَقدِرُ عَلَيهِ ـ فَقَد خانَهُ ؛
هر كه برادرش را در كارى ناپسند ببيند و بتواند او را از آن باز دارد و چنين نكند ، به او خيانت كرده است.
امالی صدوق ص۲۶۹
(در برخی منابع از امام صادق علیه السلام نقل شده است)
#شعر
آیت الله جوادی آملی
این بیت با سیره اهل بیت سازگار نیست👇
چندین چراغ دارد و بیراهه می رود
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
کلام آن ذوات مقدسه این است:
اگر بینی که نابینا و چاه است
بدان خاموش بنشینی گناه است.
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر اهل بصیرت
🍀وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰٓئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
🍀واز چیزی كه به آن علم نداری [بلكه برگرفته از شنیدهها، سادهنگریها، خیالات و اوهام است] پیروی مكن؛ زیرا گوش و چشم و دل [كه ابزار علم و شناخت واقعیاند] موردِ بازخواست اند. (اسراء/۳۶)
🍎قلـــب انسان همانند حوضی است ڪه چهارجویبار، همیشه آبشان در آن می ریزند.
اگر آب چهارجـویبار پاڪ باشد
قلب انسان را پاڪ و زلال می ڪننداما اگر آب یڪی یا دوتا یا چهارتای این جویبارها آلوده باشند قلب را هم آلوده میکنند.
🟢جویباراول:چشم است.
🔸چشمی که نظر نگه ندارد
🔸بس فتنه که با سرِ دل آرد
🔸آهوی کمندِ زلفِ خوبان
🔸خود را به هلاک میسپارد
🟣جویبار دوم:گوش است.
🔸جانور فربه شود لیک از علف
🔸آدمی فربه ز عز است و شرف
🔸آدمی فربه شود از راه گوش
🔸جانور فربه شود از حلق و نوش
🔴جویبار سوم:زبان است.
🔸نکته ای کان جَست ناگه از زبان
🔸همچو تیری دان که جَست آن از کمان
🔸وانگردَدْ از رَه آن تیر ای پسر
🔸بند باید کرد سیلی را ز سَر
🔸چون گذشت از سَر جهانی را گرفت
🔸گر جهان ویران کند نَبْوَد شِگفت
🔵جویبار چهارم:فڪروذهن است.
🔸هین نگه دار ای دل اندیشه جُو
🔸دل ز اندیشهی بدی در پیش او
🔸این قدر گفتیم باقی فکر کن
🔸فکر اگر جامد بود رو ذکر کن
🔸ذکر آرد فکر را در اهتزاز
🔸ذکر را خورشید این افسرده ساز
#شعر
🔸به نزد من آن کس نکوخواه توست
🔸که گوید: «فلان! خار در راه توست»
🔸به گمراه گفتن: «نکو میروی»
🔸جفایی تمام است و جوری قوی
🔸هر آن گه که عیبت نگویند پیش
🔸هنر دانی از جاهلی عیب خویش
🔸ز دشمن شنو سیرت خود که دوست
🔸هرآنچ از تو آید به چشمش نکوست
روایت داستانی
بدون موضوع، بخوان و لذت ببر!
امام صادق عليه السلام ـ به نقل از پدرانش عليهم السلام ـ فرمود : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله خطاب به اصحاب خود فرمود : كدام يك از شما هميشه روزه دار است؟ سلمان ـ رحمة اللّه عليه ـ عرض كرد: من اى رسول خدا. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: كدام يك از شما تمام شب را شب زنده دارى مى كند؟ سلمان عرض كرد: من اى رسول خدا. پيامبر فرمود: كدام يك از شما هر روز قرآن را دوره مى كند؟ سلمان عرض كرد: من اى رسول خدا در اين هنگام يكى از اصحاب پيامبر عصبانى شد و گفت: اى رسول خدا! سلمان مردى ايرانى است و مى خواهد برما فخر بفروشد. فرمودى: كدام يك از شما هميشه روزه دار است. گفت: من، در حالى كه بيشتر اوقات روزه ندارد، فرمودى: كدام يك از شما تمام شب را شب زنده دارى مى كند. او گفت: من، در صورتى كه بيشتر شب را در خواب است. فرمودى: كدام يك از شما هر روز قرآن را دوره مى كند. او گفت: من، در صورتى كه بيشتر روزها خاموش است
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خاموش اى فلان! تو كجا و شخصى چون لقمان حكيم كجا؟ از خودش بپرس جوابت را مى دهد. آن مرد به سلمان گفت: اى بنده خدا! آيا تو نگفتى كه هميشه روزه دارى؟ گفت: چرا. مرد گفت: اما من ديده ام كه بيشتر روزها غذا مى خورى؟ سلمان گفت: چنان نيست كه تو فكر كردى. من در ماه سه روز روزه مى گيرم و خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «هر كه يك نيكى آورد او را ده چندان باشد»، همچنين شعبان را به ماه رمضان وصل مى كنم و اين است روزه هميشگى. مرد گفت: آيا تو نگفتى كه تمام شب را شب زنده دارى مى كنى؟ سلمان گفت: چرا. مرد گفت: اما تو بيشتر شب را مى خوابى. سلمان گفت: چنان نيست كه تو مى پندارى. من از حبيبم رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمايد: هر كه شب را با طهارت بخوابد، چنان است كه شب زنده دارى كرده باشد و من هر شب را با طهارت به سر مى برم. مرد گفت: آيا تو نگفتى كه هر روز قرآن را ختم مى كنى؟ سلمان گفت: چرا. مرد گفت: اما تو بيشتر اوقات روزت را خاموش هستى. سلمان گفت: چنان نيست كه تو فكر مى كنى. من از حبيبم رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه به على عليه السلام مى فرمايد: اى ابا الحسن! حكايت تو در ميان امت من حكايت «قل هو اللّه احد» است كه هر كس يك بار آن را بخواند يك سوم قرآن را خوانده است و هر كس دوبار آن را بخواند دو سوم قرآن را خوانده است و هر كس سه بار بخواندش، قرآن را ختم كرده است و هر كس به زبانش تو را دوست بدارد يك سوم ايمانش كامل است و هر كس به زبان و دلش تو را دوست بدارد دو سوم ايمانش كامل است و هر كس به زبان و دلش تو را دوست بدارد و با دستش ياريت كند، ايمان را كامل ساخته است. اى على! سوگند به آنكه مرا به حق برانگيخت، اگر همان قدر كه آسمانيان تو را دوست دارند، زمينيان نيز دوستت مى داشتند، بى گمان احدى به آتش دوزخ عذاب نمى شد. من هر روز سه مرتبه «قل هو اللّه احد» را مى خوانم. آن مرد دهانش بسته شد و برخاست.
بخشی از متن
"ایکم یصوم الدهر "
صامتین(ساکتین)!!!
افرادی که حضرت امیر با آنها روبه رو بود چهار گروه بودند👇
ناکثین
مارقین
قاسطین
صامتین(ساکتین) 👇
(افرادي كه خود را از صحنههاي سياسي ـ اجتماعي بركنار ميدانستند و به علي عليه السّلام و معاويه كاري نداشتند و ورود در اين مسائل را فتنه ميديدند؛ ريشهيابي اين تفكر و سخنان آن حضرت در مورد اين جريان.)
#شعر
دردت به در آمد و به درمان نشدی
عمرت به سر آمد و به سامان نشدی
قاضی و خطیب و پارسا و مفتی
این جمله شدی ولی مسلمان نشدی.
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
#روایت
هفت سفارش پیامبر اکرم به سلمان (یا در روايتي به ابوذر )
قَالَ سَلْمَانُ الْفَارِسِیُّ(رض): أَوْصَانِی خَلِیلِی بِسَبْعَةِ خِصَالٍ لَا أَدَعُهُنَّ عَلَى کُلِّ حَالٍ: «أَوْصَانِی أَنْ أَنْظُرَ إِلَى مَنْ هُوَ دُونِی وَ لَا أَنْظُرَ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقِی وَ أَنْ أُحِبَّ الْفُقَرَاءَ وَ أَدْنُوَ مِنْهُمْ وَ أَنْ أَقُولَ الْحَقَّ وَ إِنْ کَانَ مُرّاً وَ أَنْ أَصِلَ رَحِمِی وَ إِنْ کَانَتْ مُدْبِرَةً وَ لَا أَسْأَلَ النَّاسَ شَیْئاً وَ أَوْصَانِی أَنْ أُکْثِرَ مِنْ قَوْلِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ فَإِنَّهَا کَنْزٌ مِنْ کُنُوزِ الْجَنَّةِ»؛
خصال جناب صدوق علیه الرحمه
سلمان فارسی گفته است: خلیل من پیامبر خدا(ص) مرا به هفت خصلت سفارش فرموده، که در هیچ حال آنها را رها نمىکنم. سفارش فرموده است:
1) به آن کس بنگرم که از من پایینتر است، نه به آن کس که از من برتر است(منظور در امور مادى است)
2) و اینکه فقرا و مستمندان را دوست بدارم
3) به فقرا و مستمندان نزدیک شوم(و از حال آنها جویا شوم)،
4) و اینکه حق را بگویم، هر چند تلخ باشد
5) و با خویشانم ارتباط برقرار کنم، هر چند او بر من پشت کرده باشد،
6) و اینکه از مردم چیزى نخواهم.
7) و سفارش فرموده است همواره «لا حول و لا قوة إلا بالله العلى العظیم» بگویم که از گنجهاى بهشت است.
#حکایت_داستان
چقدر زود بخشید!
علامّه طهرانى از نوه آخوند ملا حسینقلی همدانی نقل مى كند:
«در يكى از سفرهاى زيارتى كه آخوند با اصحابشان پياده به كربلامشرف مى شدند، در راه، راهزنان بيابانى اموال ايشان را غارت كرده و هر چه دارند، مى ربايند. سپس كه عارف همدانى را مى شناسند، به حضورشان آمده و هر چه ربوده بودند، تقديم كرده ومعذرت مى خواهند.
آخوندملاحسينقلى فقط كتاب هاى وقفى را كه ربوده بودند، پس مى گيرد و بقيه كتب و اموال را نمى گيرد و مى فرمايد:
«به مجرّد سرقت، من ايشان را حلال كردم چون راضى نشدم به واسطه من خداوند كسى را در آتش دوزخ بسوزاند و نمى خواهم به خاطر من لقمه حرام از گلوى كسى پائين برود و موعظه در او بى اثر باشد.»
صورت نبست در دل ما کینه کسی
آیینه هر چه دید فراموش می کند
#حرف_حساب
اگر نمیدانی بگو نمی دانم!!
جناب ابن ابی الحدید گوید:
گفته شده است كسى كه از گفتن «نمى دانم» شرم كند، همچون كسى است كه از برهنه كردن زانوى خود شرم كند و بعد عورت خويش را برهنه كند.
و اين بدان جهت است كه هر كس از گفتن «نمى دانم» شرم كند و با نادانى پاسخ دهد و به خطا افتد، در واقع به كارى افتاده است كه بايد از آن آزرم كند و از چيزى كه آزرمى نداشته است خود دارى كرده است و شبيه همان زانو و عورتى است كه گفته ايم.
ذیل حکمت ۸۲
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
🔹مواظب باشید قلبتان بیحس نشود
قلب انسان نسبت به گناه بیتفاوت نیست، چنان که دست نسبت به آتش بیحس نیست.
قلب از دروغ، همان رنجی را میبرد که دست، از آتش میبرد؛ اگر بعد از دروغ گفتن عذاب وجدان گرفت و جبران کرد، مثل این است که آتش در دست تو افتاده باشد و تو آن را پرتاب کرده باشی، اما اگر آتش را مدتی روی دستت بگیری، این دست اعصابش میمیرد.
اگر انسان پیوسته دروغ بگوید، قلب بیحس میشود، مثل دستی که اعصابش سوخته است.
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#روایت
امام باقر علیه السلام:
إِنَّ لِلَّهِ عُقُوبَاتٍ فِي اَلْقُلُوبِ وَ اَلْأَبْدَانِ ضَنْكٌ فِي اَلْمَعِيشَةِ وَ وَهْنٌ فِي اَلْعِبَادَةِ وَ مَا ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَةٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَةِ اَلْقَلْبِ.
خداوند را براي دلها و بدنها كيفرهايي است:
تنگي در معيشت و سستي در عبادت و به هيچ بندهاي كيفري بزرگتر از سختدلي چشانده نشده است.
بحارالانوار،
ج 75، ص 176
#حکایت_داستان
استادی میگفت :
يك وقتى كسى به اصرار از من خواست كه به يك رستوارن رفته و ميهمان او باشم. و من پذيرفتم. و به اتفاق رفتيم. در آنجا جوانى بود كه در پيش چشم مذهبىها هيچ خوشايند و مقبول نبود. به رفيقم گفتم: مىشود او را جذب كرد.
ولى او گفت: هيچ امكان ندارد. و افزود: شما يك نگاه به قيافه و لباس خود و يك نگاه نيز به شمايل او كنيد، و ببينيد كه فاصله از كجا تا به كجاست! ولى من با اطمينان تمام به او گفتم: بله، جامهها متفاوتند، اما دلها يكى است. و آنگاه به جوان با دنيايى از محبت چشم دوختم. و او نيز عكسالعمل نشان داد.
عزيزان! تا مىتوانيد براى خدا يارگيرى كنيد، كه سخت غريب است.
جوان به ما نزديك شد، و بعدها نيز نزديكتر. روزى به خانه ما آمد و گفت:
قصد جبهه دارم ولى مادرم و پدرم مخالفت مىكنند، چه كنم؟ گفتم: با رفتن به جبهه با خدا موافقت كردهاى. و رفت. چندى بعد پدر اين جوان تماس گرفت و از من خواست كه در محفل ترحيم آن شهيد شركت كنم.
🔻واعظ اگر چه امر به معروف واجب است
طوری بکن که قلب گنهکار نشکند.
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
کان رسول الله 《ص》 یقول:
اِنّ الملائکه اَشرفَها عند الله اشدُّها لعلی ابن ابی طالب علیه السلام حُبّاً..
تفسیر حضرت عسکری
علیه السلام صفحه ۴۳۹
هر ملکی و فرشته ای که محبت على علیه السلام در او بيشتر، رتبه و كرامت آن فرشته در نزد حضرت حق بيشتر است.
تا نیک ندانی که سخن عین صواب است
باید که به گفتن دهن از هم نگشایی
گر راست سخن گویی و در بند بمانی
به زآن که دروغت دهد از بند رهایی
هدایت شده از منبر نهج البلاغه ای
سلیمان کتانی:
درآمدن به «آستان سخنان علی بن ابی طالب» کم حرمت تر از درآمدن به محراب نیست.
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر شما
⚫️عاقبت گردنکشان
آنکه گستاخ آمدند اندر زمین
استخوان و کَلَّههاشان را ببین
🔹انسان هیچ حد و مرزی برای خود قایل نیست. گویی به این دنیا ٱمده است که تا ابد بماند و هر کاری می تواند انجام دهد تا قدرت بیشتر، ثروت انبوهتر و خواستههایی فراوانتر بهدست آورد و در این مسیر حتی از ظلم و بیداد چیزی کم نگذارد.
گرچه همه می دانیم که به تعبیر مولانا این گستاخی دیری نخواهد پایید و دیدن هزاران انسان که زندگی را ابدی میپنداشتند و اکنون زیر خروارها خاک خفتهاند شاهد این مدعا است. از این حجم مدعیان حتی یک نفر نیز جاودان نمانده است.
اما درک این موضوع بسیار عبرت آموز است. اینکه انسان هر چقدر هم که عمر کند و قدرت و ثروت جمع کند، هر مقدار هم که ظلم کند و بر تخت جور تکیه زند، همه را به جا خواهد گذاشت و به زیر خاک خواهد رفت و از او جز پاره ای استخوان بر جای نخواهد ماند.
🔸آن که گستاخ آمدند اندر زمین
🔸استخوان و کله هاشان را ببین
🔹بله عاقبت گردنکشان وطغیانگران را ببینید ناگزیر در خاک گور منزل دارند...
در اخلاقیات
تواضع و تملّق بهم شبیه اند
وقار و تکبّر بهم شبیه اند
حلم و ضعف نفس بهم شبیه اند
صبر و تصبّر بهم شبیه اند
شجاعت و تهوّر بهم شبیه اند
پس سعی نمائید .
متواضع باشید ، نه متملّق
با وقار باشید ، نه متکبّر
حلیم باشید ، نه ضعیف
صبور باشید ، نه متصبّر و خودخور
شجاع باشید ، نه متهوّر ( گستاخ - جسور - احمق )
با ما همراه باشید👇
🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶
#حکایت_داستان
🔶آقای سید محمد رضوی کشمیری می فرمودند:
مکرر به اتفاق مرحوم پدرم خدمت آیت الله العظمی سید احمد خوانساری می رسیدیم.
.
🔶یک بار صحبت و سخن، کمی طول کشید، ایشان با لحنی ملایم و مهربان به پدرم فرمودند:
🔶من بارها به مردم گفته ام که نمازشان را، اول وقت بخوانند، اگر اجازه بفرمایید من برای نماز آماده شوم و عالِمِ بی عمل نباشم!
با ما همراه باشید👇
🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷
https://eitaa.com/revayathavahekayatha
🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷
#امالی_صدوق
روایت پنجم از مجلس چهل و پنج
عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ إِنَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَقُولُ: مَا مِنْ أَحَدٍ اُبْتُلِيَ وَ إِنْ عَظُمَتْ بَلْوَاهُ بِأَحَقَّ بِالدُّعَاءِ مِنَ اَلْمُعَافَى اَلَّذِي لاَ يَأْمَنُ اَلْبَلاَءَ.
هيچ گرفتارى شايستهتر بدعا نيست هر چه هم بزرگ باشد گرفتاريش از با عافيتى كه ايمن از گرفتارى نيست.
#شعر
گفت آسان گیر بر خود کارها ، کز روی طبع
سخت میگردد جهان بر مردمان سخت کوش
#حکایت_داستان
یکی از معلمان مدرسه ی دار الفنون به نام «نظر آقا» میگفت: هر وقت میرزا محمد تقی خان امیر کبیر (نخست وزیر ناصر الدین شاه قاجار) سفیر خارجی را میپذیرفت، مرا برای مترجمی احضار میکرد.
در یکی از ملاقاتهای امیر کبیر و سفیر روس، حادثه ی جالبی رخ داد و آن این که: وزیر مختار روسیه در باره ی مرزهای ایران با روسیه تقاضای نامناسبی داشت. سخن او را برای امیر کبیر ترجمه کردم. امیر کبیر فرمود: به وزیر مختار بگو هیچ کشک و بادنجان خورده ای؟
سخن او را برای وزیر روس ترجمه کردم. او تعجب کرد و گفت: بگویید: خیر! امیر کبیر گفت: پس به وزیر روسیه بگو: ما در خانه ی مان یک فاطمه خانم جانی هست که کشک و بادنجان خوبی درست میکند. امروز هم درست کرده و یک قسمت آن را برای شما میفرستم تا بخورید و ببینید چقدر خوب است!
وزیر مختار گفت: بگویید ممنونم؛ ولی در باره ی مرزها و سر حدات چه میفرمایید؟
امیر کبیر در جواب گفت: به وزیر مختار بگویید: آی کشک و بادنجان، ای فاطمه خانم جان!
امیر کبیر همین طور با این کلمات، جواب حیله بازیهای وزیر مختار را داد تا وی باکمال ناامیدی برخاست و رفت!
----------
داستانهایی از زندگی امیر کبیر ص ۱۳۹.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
#نهج_البلاغه
دكتر زكي مبارك مي گويد:
«و انّي لأعتقد أنّ النظر في كتاب (نهج البلاغه) يورث الرجوله و الشهامه و عظمه النفس، لأنّه من روح قهّار واجه المصاعب بعزائم الأسود»؛[1]
من اعتقاد دارم كه مطالعه كتاب نهج البلاغه، روح شهامت و مردانگي و عظمت نفس را تقويت ميكند، زيرا از روح پر تواني صادر شده است كه در دشواري ها با همت شيروار خود مواجه ميگشت.
دكتر زكي مبارك در جایی دیگر مي گويد:
«لامفرّ من الإعتراف بإنّ نهج البلاغه له اصول و الّا فهو شاهد علي أن الشيعه كانوا من أقدر الناس علي صناعه الكلام البليغ»؛[2]
چارهاي نيست جز اين كه بايد اعتراف كنيم نهج البلاغه اصالت دارد و از اصلي معتبر نقل شده است و گرنه بايد بگوييم، شيعه تواناترين مردم جهان در ساختن كلام بليغ است.
[1] . عبقريه الشريف الرضي، ج 1، ص 296.
[2] . مصادر نهج البلاغه، ج 1، ص 91.
🔻🔺🔸🔶🔶🔶🔷
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#شعر
✅ گویند مرحوم آقا جمال خوانساری روزی به شاگردان گفت: من طبع شعر ندارم اما مصراعی گفته ام؛ تکمیل کنید:
حیف از طلا که خرج مُطلّا کند کسی
🔹فورا یکی از شاگردان گفت:
اوقات، صرف مصرع آقا کند کسی!
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
#روایت
امام على عليه السلام :
اِستِكانَةُ الرّجُلِ في العَزلِ بِقَدرِ شَرِّهِ في الوِلايَةِ .
خوارى كشيدن انسان هنگام عزلش [از مسئوليت]، به اندازه بدى و شرارتى است كه در زمان حكومتش داشته است.
غرر ج ۱ ص ۷۱۳