آیت الله بهجت فرمودند:
پسر یکی از شاگردان میرزا حبیب الله رشتی که احتمالا نامش حسن بود نقل کرد که میرزا حبیب الله در هنگام مرگ، خود را محاسبه می کرد خود سؤال طرح میکرد و خود جواب میدهد.
از خودش پرسید: میرزا حبیب الله سهم امام خوردی؟!
و به خودش جواب داد: نخوردم
سپس گفت: قضاوت کردی؟
و پاسخ داد : نکردم.
و گفت: با طلبه ها خوش سلوکی کردی؟!
و در اینجا بجای پاسخ اشک ریخت.
زمزم عرفان ص۲۹۷.
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
مدتی بود پهلوی به کسانی که اجازه اجتهاد نداشتند اجازه نمی داد لباس روحانیت بپوشند.
مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی گفته بودند:
امام صادق علیه السلام را در خواب دیدم که فرمود:
به برخی از شاگردان و اطرافیانت اجازه اجتهاد بده هر چند مجتهد نباشند.
فلذا مرحوم اصفهانی می فرمود:
من برای دفع ضرر اجازه اجتهاد میدهم.
#شعر
عاشقی دین من و سوختن آیین من است
مایه ی گریه ی شب ها دل غمگین من است
همچو فرهاد بگریم همه شب در دل کوه
و این همه دربدری از غم شیرین من است
آسمانا دل تاریک من از ماه تهیست
اشک هایم همه شب خوشه ی پروین من است
🔸غیبت از دلها🔸
امام زمان(عج) اگر غايب میشود، ابتدادر دلها غايب میشود و بعد از آن، در جامعه و اگر ظاهر میشود، ابتدا بر
دلها ظاهر میشود و بعد از آن بر جامعه.
🌱آنکه از شرم گنه باید کند غیبت منم
تو چرا جرم گنهکاران عالم میکشی.
#روایت
همه چی به کنار به این دو حدیث ایمان بیاریم خیلیه
حضرت سید الشهدا فرمود:
۱-بدانيد نيازهاي مردم به سوي شما از نعمت هاي خداوند بر شماست. بنابراين، اين نعمت ها را از خود دور نسازيد؛ كه اگر چنين كنيد، اين نعمت (مراجعه مردم به سوي شما از شما گرفته مي شود) و به ديگران داده مي شود.
حضرت امیر فرمود:
۲-مسکین و نیازمند و شخصی که احتیاج دارد، فرستاده خداست، كسى كه از او دريغ دارد از خدا دريغ داشته و كسى كه به او عطا كند به خداوند عطا كرده است.
-------
إعْلَمُوا أنَّ حَوَائِجَ النّاسِ إلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللّه ِ عَلَيْكُمْ فَلا تَمَلُّوا النَّعَمَ فَتَتَحَوَّلُ إلي غَيْرِكُمْ.
-------
إِنَّ الْمِسْكِينَ رَسُولُ اللّهِ، فَمَنْ مَنَعَهُ فَقَدْ مَنَعَ اللّه، وَمَنْ أَعْطَاهُ فَقَدْ أَعْطَى اللّهَ.
یک آیه
یک روایت:
«وَ الَّذِینَ یُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلی رَبِّهِمْ راجِعُونَ»
آنها کسانی هستند که نهایت کوشش را در انجام طاعات به خرج میدهند و با این حال دلهایشان هراسان است از اینکه به سوی پروردگارشان باز
می گردند».
مؤمنون، آیه ۶۰.
در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید در ذیل این آیه شریفه از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و اله نقل شده است که سؤال کردند:
آیا منظور از آیه کسانی هستند که معصیت میکنند و از گناه خود میترسند؟
فرمود: نه!
«بل الرّجل یصوم و یتصدّق و یخاف أن لا یقبل منه؛
منظور کسی است که روزه میگیرد و در راه خدا انفاق میکنند و در عین حال از این بیم دارد که از او پذیرفته نشود».
----------
شرح ابن ابی الحدید جلد ۱۰،
صفحه ۱۴۶.
#شعر
اگر گفتین این بیت مضمون کدام روایته؟!👇
در مجالس حرف درگوشیزدن با یکدگر
در زمین سینهها تخم نفاق افشاندن است
https://eitaa.com/MA1371
هدایت شده از امیر
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا كانُوا ثَلاثَةً فلا يَتَناجى اثنانِ دُونَ الثّالِثِ .[كنز العمّال : 24766.]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه سه نفر با هم باشند، دو نفر آنها نبايد با يكديگر در گوشى صحبت كنند
روایت ها و حکایت ها
#شعر اگر گفتین این بیت مضمون کدام روایته؟!👇 در مجالس حرف درگوشیزدن با یکدگر در زمین سینهها تخم ن
عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا كَانَ ثَلاَثَةٌ فِي بَيْتٍ فَلاَ يَتَنَاجَى اِثْنَانِ دُونَ صَاحِبِهِمَا فَإِنَّ ذَلِكَ مِمَّا يَغُمُّهُ.
امام كاظم عليه السّلام،فرمود:
هرگاه سه كس باهم نشستهاند،دوتاى آنها درگوشى باهم سخن نگويند، زيرا مايۀ اندوه و آزار سومى خواهد شد.
کافی
#شعر
این بیت مضمونی از کدام روایت می تونه باشه👇
چو بینی یتیمی سر افکنده پیش
مزن بوسه بر روی فرزند خویش
روایت ها و حکایت ها
#شعر این بیت مضمونی از کدام روایت می تونه باشه👇 چو بینی یتیمی سر افکنده پیش مزن بوسه بر روی فرزن
امام عسکری علیه السلام:
لَيسَ مِنَ الأدَبِ إظهارُ الفَرَحِ عِندَ المَحزونِ
شادمانى كردن در نزد غمديده ، بى ادبى است .
تحف العقول
#روایت
پیامبر اکرم (ص):
«وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَمْ یَرْفَعِ الْمُتَوَاضِعِینَ بِقَدْرِ تَوَاضُعِهِمْ وَ لَکِنْ رَفَعَهُمْ بِقَدْرِ عَظَمَتِهِ وَ مَجْدِهِ.
و بدان که خداوند متواضعین را به اندازه تواضعشان بالا نمی برد، بلکه به اندازه عظمت و بزرگی خود، آنها را بالا می برد.»
مجموعه ورام ج ۲ ص ۵۲
#روایت
بخاطر چهار گروه از
عذاب سخت منصرف می شوم!!
پیامبر (صلی الله علیه و آله) :
خداوند متعال می فرماید:من اراده میکنم که اهل زمین را عذاب کنم ولی هنگامی که
1⃣ به آبادکنندگان خانههایم نگاه میکنم
2⃣ و به کسانیکه در شب بیدارند و عبادت میکنند
3⃣ و به کسانیکه در راه من یکدیگر را دوست دارند
4⃣و به کسانیکه در سحرگاهان طلب آمرزش میکنند،
عذاب را از آنها برمیگردانم.
رَوَی أَنَسٌ عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یَقُولُ: إِنِّی لَأَهُمُ بِأَهْلِ الْأَرْضِ عَذَاباً فَإِذَا نَظَرْتُ إِلَی عُمَّارِ بُیُوتِی وَ إِلَی الْمُتَهَجِّدِینَ وَ إِلَی الْمُتَحَابِّینَ فِی اللَّهِ وَ إِلَی الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَارِ صَرَفْتُهُ عَنْهُم.
بحارالانوار ج ۸۴ ص ۱۱۰
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
هدایت شده از احمدرضا اخوان
🌹باسلام محضر شما
▪️زاویه دید متفاوت!
🔹علی عليه السلام
🔸إنّكُم إلى إنفاقِ ما اكتَسَبتُم، أحوَجُ مِنكُم إلَى اكتِسابِ ما تَجمَعونَ.
▪️شما به انفاق كردن آنچه به دست آورده ايد، محتاجتريد تا به دست آوردن آنچه گرد مى آوريد!
🔹 غرر الحكم / حدیث 3827
بر لبِ جُو بُخلِ آب، آن را بُوَد
کاو ز جُوی آب، نابینا بُوَد
گفت پَیغَمبَر، که هر که از یقین
داند او پاداش خود، در یوم دین
که یکی را دَه عَوَض میآیَدَش
هر زمان جُودی دگرگون زایَدش
جُود، جُمله از عَوَضْها دیدن است
پس عَوَض دیدن، ضِدِ ترسیدن است
بُخْل نادیدن بُوَد اَعْواض را
شاد دارد، دید در خَواض را
پس به عالم هیچ کس نَبْوَد بخیل
ز انکه کَس چیزی نبازَد، بیبدیل
پس سَخا، از چشم آمد نَه ز دست
دید دارد کار جز بینا نَرَست
سوال
اینکه میگن خدابحق مثلا امام حسین علیه السلام فلان کارو بکنه...یا بحق کس دیگری ...
آیا افراد به عهده خدا حق دارند؟!
جواب از شما
https://eitaa.com/MA1371
هدایت شده از سلام علیکم
بنده از جهت عقلی هیچ حقی بر خدا ندارد، چرا که هر کاری که انجام میدهد با نعمت خداست از خودش چیزی ندارد، اما خداوند بخاطر لطف و کرم و بنده پروریش ، به بنده اش میفرماید اگر اینکار رو انجام بدی به گردن من خدا حق داری ، بعهده من خدا حق داری که من فلان پاداش رو بهت بدهم و این از فضل و لطف خداست
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
قَالَ اللَّهُ تَعَالَی: أَلَا إِنَّ بُیوتِی فِی الْأَرْضِ الْمَسَاجِدُ تُضِی ءُ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کمَا تُضِی ءُ الْکوَاکبُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ، أَلَا طُوبَی لِمَنْ کانَتِ الْمَسَاجِدُ بُیوتَهُ، أَلَا طُوبَی لِمَنْ تَطَهَّرَ فِی بَیتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیتِی، أَلَا إِنَّ عَلَی الْمَزُورِ کرَامَةَ الزَّائِرِ، أَلَا بَشِّرِ الْمَشَّاءِینَ فِی الظُّلُمَاتِ إِلَی الْمَسَاجِدِ بِالنُّورِ السَّاطِعِ یوْمَ الْقِیامَةِ.
بحارالانوار
هدایت شده از محمّدعلي تبریزي
سلام
بنده همینجوری حقی بر خداوند ندارد
ولی زمانی که خداوند او را خلق می کند و اوامر و نواهی و تکالیفی قرار می دهد و اگر بنده امثال این اوامر کرد بر خدا هم عقلا هم سمعا واجب می شود که ثوابی دهد
عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ: كُنْتُ رَدِيفَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ يَا مُعَاذُ هَلْ تَدْرِي مَا حَقُّ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْعِبَادِ يَقُولُهَا ثَلاَثاً قَالَ قُلْتُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ حَقُّ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْعِبَادِ أَنْ لاَ يُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً ثُمَّ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هَلْ تَدْرِي مَا حَقُّ اَلْعِبَادِ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ قَالَ قُلْتُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ أَنْ لاَ يُعَذِّبَهُمْ أَوْ قَالَ أَنْ لاَ يُدْخِلَهُمُ اَلنَّارَ .
روایت ها و حکایت ها
سوال اینکه میگن خدابحق مثلا امام حسین علیه السلام فلان کارو بکنه...یا بحق کس دیگری ... آیا افراد ب
پاسخ 👇
آيتالله مصباحيزدي رحمه الله علیه
حال این سؤال مطرح میشود که آیا هیچ مخلوقی میتواند بر خدا حقی داشته باشد؛ به عبارت دیگر مالک چیزی شود که خدا مالکش نیست؟ ظاهرا این یک نوع پارادوکس است؛ اگر «خدا» یعنی کسی که مالک همه هستی است، و هیچ کس بدون او و بدون اذن او مالک هیچ چیز نمیشود، پس هیچ کسی هم بر خدا حقی ندارد. هر که هر چه دارد چیزهایی است که خدا به او داده است. اگر خدا او را نیافریده بود، این حیات را، این عقل را، این زندگی را، این بدن را، این چشم را و... به او نداده بود، این حق نسبت به آنها از کجا پیدا میشد؟ لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ؛ خدا را نمیشود مؤاخذه کرد و به او گفت چرا این کار را کردی و چرا نکردی. اگر به او بگویم چرا این کار را کردی، بدان معناست که من حق دارم از او مطالبه کنم. خداوند هم میفرماید: شما این حق مطالبه و بازخواست را از کجا آوردهاید؟ چه کسی آن را به شما داده است؟ بلکه رابطه برعکس است، زیرا من تسلط دارم که این را از تو بگیرم.
✅حقی که خدا به ما داده است
وقتی میگوییم کسی حق دارد یعنی قانونا تسلط دارد که از طرف مطالبه کند و از او بگیرد، یا حق دارد این کار را روی او انجام دهد؛ آیا ما چنین قدرتی داریم که روی خدا کاری انجام دهیم؟! آیا میتوانیم چیزی را از او بگیریم و بگوییم حق ماست، باید بدهی؟! اصلا این معنا به حسب وضع اولی درباره خدا مصداق ندارد. این معنایش این است که من مالک چیزی شوم که او مالکش نیست. من از کسی میتوانم مطالبه کنم که حقی به گردنش دارم. بگویم من براساس فلان قانون یا فلان قرارداد که با هم امضا کردیم، این حق را بر تو دارم. اما درباره خدا چه کسی میتواند قانون بنویسد؟ کسی که این قانون را مینویسد باید فوق خدا باشد و چنین کسی در عالم وجود ندارد و کسی مالک چیزی نسبت به خدا نیست. بنابراین اصالتا هیچ موجودی بر خداوند هیچ حقی ندارد.
اما خداوند متعال از باب رحمت واسعهاش، بسیاری از چیزهایی را که ابتدائا کسی حقی درباره آنها ندارد، علیه خودش قرار میدهد. برای مثال میفرماید: وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ؛ مؤمنان حق دارند که ما پیروزشان کنیم، حقی است که آنها بر ما دارند. این حقی است که خدا برای مؤمنین علیه خودش قرار داده است و ما به استناد اینکه خود وی گفته است، میگوییم اکنون به وعدهات وفا کن! حتی از نظر علمی و عقلانی، ما اگر تمام عمرمان را صرف بندگی خدا کنیم، حتی اگر جانمان را هم فدای خدا و دین خدا کنیم، حق مطالبه یک امر کوچک در مقابل آن را نداریم، چون همه چیزهایی که صرف میکنیم مال خود اوست. خود ما، عالمی که در آن زندگی میکنیم، دین، آنچه فدا میشود، جان، سلامتی، اندامها و... همه و همه مال اوست. ما چه چیزی داشتیم که در مقابل آن چیزی بگیریم؟
لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ؛ در مقابل خدا همه مسئولند. زیرا خودشان چیزی ندارند و هر چه دارند خدا به آنها داده است. بله خدا از باب لطف خودش، حتی تنزل میکند و مثل یک انسان که با دیگری قرارداد میبندد، میگوید من قراردادی با بندگانم دارم که اگر این دستوراتی که من گفتم عمل کنید، این نتایج را به شما میدهم؛ بهشت را به شما میدهم، پیروزی را به شما میدهم، عزت دنیا، سلامتی، زن و فرزند و احترام به شما میدهم. شرطش این است که هر چه میگویم انجام بدهید. خب اگر خداوند خودش این کار را نکند و اجازه چنین قراردادی را هم به بندگانش ندهد، هیچ حقی برای بنده تحقق پیدا نمیکند.
ریشه همه این حقها حقی است که خدا بر بندگان دارد. چون او مالک همه آنهاست و هر حقی پیدا شود تابعی از هستی عالم، و طفیلی حقایقی است که خدا خود خلق کرده است. اگر حقی را او قرار دهد، در همان حدی که او قرار میدهد ثابت میشود، اما اگر او قرار نداد یا نفی کرد، اعتباری نخواهد داشت. قبول این مطلب با ذهنیتی که ما انسانها داریم کمی مشکل است. من سعی میکنم که در چند شب آینده، بحثهایی را که تا به حال کردیم و همه بر پایههای عقلانی استوار بود با آیات قرآن و کلمات اهلبیت علیهمالسلام تأیید کنم.
خشم و غضب (۱)
انسان ها در رابطه با قوه خشم و غضب سه دسته اند:
1⃣ دسته اول: انسانهايي كه در هنگام غضب افراط ميكنند و از حد و مرز ايمان بيرون ميروند. اين گونه اشخاص همواره گرفتار اعمال ناپسند خود هستند و بسا كه پشيماني هم سودي به حالشان نخواهد داشت.
2⃣ دسته دوم: افرادي هستند كه اساساً خشمگين نمي شوند و اصلاً قوه غضبيه خود را به كار نمي گيرند و در جاهايي كه حتي شرع و عقل هم براي آنان خشم را لازم دانسته است، به هيچ وجه حركتي ندارند. اينان نه تنها عملي ناپسند انجام ميدهند، بلكه از افراد عصباني بدترند و افرادي بي غيرت و بي هويت تلقي ميشوند.
3⃣ دسته سوم: كساني كه براساس كمال وجودي خود هرگاه خشمگين شوند، از مرز اعتدال خارج نمي شوند. اينان با ايمان راسخ و اعتماد به نفسي كه دارند، هنگام بروز حالت خشم بر وجودشان تسلط كامل دارند و تمام اعضا و جوارح آنان تحت فرمان عقل و ايمانشان قرار دارد.
کتاب اخلاق مرحوم شبر
#روایت
مِن أحَبِّ السُّبُلِ إلى اللّه ِ جُرعَتانِ : جُرعَةُ غَيظٍ تَرُدُّها بِحِلمٍ ، و جُرعَةُ حُزنٍ تَرُدُّها بِصَبرٍ
و مِن أحَبِّ السُّبُلِ إلى اللّه ِ قَطرَتانِ : قَطرَةُ دُمُوعٍ في جَوفِ اللَّيلِ ، و قَطرَةُ دَمٍ في سَبيلِ اللّه ِ
و مِن أحَبِّ السُّبُلِ إلى اللّه ِ خُطوَتانِ : خُطوَةُ امرِئٍ مسلمٍ يَشُدُّ بها صَفّا في سَبيلِ اللّه ِ ، و خُطوَةٌ في صِلَةِ الرَّحِمِ
مِنْ أَحَبِّ اَلسُّبُلِ إِلَى اَللَّهِ جُرْعَتَانِ جُرْعَةُ غَيْظٍ تَرُدُّهَا بِحِلْمٍ وَ جُرْعَةُ حُزْنٍ تَرُدُّهَا بِصَبْرٍ وَ مِنْ أَحَبِّ اَلسُّبُلِ إِلَى اَللَّهِ قَطْرَتَانِ قَطْرَةُ دُمُوعٍ فِي جَوْفِ اَللَّيْلِ وَ قَطْرَةُ دَمٍ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ مِنْ أَحَبِّ اَلسُّبُلِ إِلَى اَللَّهِ خُطْوَتَانِ خُطْوَةُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشُدُّ بِهَا صَفّاً فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ خُطْوَةٌ فِي صِلَةِ اَلرَّحِمِ وَ هِيَ أَفْضَلُ مِنْ خُطْوَةٍ يَشُدُّ بِهَا صَفّاً فِي سَبِيلِ اَللَّهِ.
از محبوبترين راههاي منتهي به خدا، نوشيدن دو جرعه است: يكي جرعه خشمي كه با بردباري اش فرو خوري و ديگري جرعه غصه اي كه با شكيبايي اش در خوري. و از محبوب ترين راههاي منتهي به خدا، ريختن دو قطره است: يكي قطره اشكي در دل شب و ديگري قطره خوني در راه خدا. و از محبوبترين گام ها به سوي خدا، دو گام است: يكي گام برداشتن مرد مسلماني كه به وسيله آن صف مجاهدان راه خدا را محكم سازد و ديگري گامي است كه براي صله رحم بر مي دارد و اين گام از گام اول بهتر و برتر است.
تحف العقول عن آل الرسول
ج 2، ص 219
این شش مورد مذکور در روایت
یک شرح خوب میخواد ....
هر کی آماده همکاری است اطلاع دهد☝️
#شعر
اين ديگ ز خامي است که در جوش و خروش است
چون پخته شد و لذت دم ديد خموش است
22.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله کازرونی
این لقمه به آن لقمه!!!
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
باد صبا خوش است شهیدان غزه را
از ماجرای قاتل ایشان خبرکند
این بیت را که از اثر طبع دیگریست
بر قبرشان نثار چو عقد گهر کند
«دیدی که خون ناحق پروانه شمع را»
«چندان امان نداد که شب را سحرکند»
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
خشم و غضب (۲)
قرآن كريم و ائمه معصومین هرگز اصل خشم را تخطئه نمي كند و خشمهاي مقدس را ميستايند.
مثلا حضرت امیر وقتی می خواد جناب ابوذر را توصیف کند می فرماید:
یَا أبَا ذَرٍّ، إنَّکَ غَضِبْتَ للهِ
: «اى ابوذر ! تو به خاطر خدا (بر آنها،عثمان و امثال آن) خشم گرفتى و غضب کردى
یا در سیره پیامبراکرم نقل است:
«هرگاه رسول خدا (صلّي الله عليه و آله و سلّم) خشمگين ميشد- كه جز براي خدا غضب نمي كرد- چيزي تاب مقاومت در برابر غضب آن حضرت را نداشت.
لاَ تُغْضِبُهُ اَلدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا إِذَا تُعُوطِيَ اَلْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ وَ لاَ يَغْضَبُ لِنَفْسِهِ وَ لاَ يَنْتَصِرُ لَهَا...
داستان خشم مقدس پیامبر اکرم:
و آرامی او
هنگامی که پیامبر ص وضع دردناک شهادت عمویش حمزة بن عبد المطلب را در جنگ احد دید (که دشمن به کشتن او قناعت نکرده، بلکه سینه و پهلوی او را با قساوت عجیبی دریده، و کبد یا قلب او را بیرون کشیده است، و گوش و بینی او را قطع نموده بسیار
منقلب و ناراحت شد) و فرمود:
اللهم لک الحمد و الیک المشتکی و انت المستعان علی ما اری: خدایا حمد از آن تو است و شکایت به تو میآورم، و تو در برابر آنچه میبینم یار و مددکار مایی.
سپس فرمود:
لئن ظفرت لامثلن و لامثلن و لامثلن: اگر من بر آنها چیره شوم آنها را مثله میکنم، آنها را مثله میکنم، آنها را مثله میکنم (و طبق روایت دیگری فرمود هفتاد نفر آنها را مثله خواهم کرد).
در این هنگام آیه نازل شد (وَ إِنْ عٰاقَبْتُمْ فَعٰاقِبُوا بِمِثْلِ مٰا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصّٰابِرِینَ).
بلافاصله پیامبر عرض کرد: "اصبر اصبر": "خدایا صبر میکنم، صبر میکنم"
با اینکه این لحظه شاید دردناکترین لحظه ای بود که در تمام عمر بر پیامبر گذشت، ولی باز پیامبر بر اعصاب خود مسلط گشت و راه دوم که راه عفو و گذشت بود انتخاب کرد.
----------
تفسیر عیاشی و تفسیر در المنثور ذیل آیه مورد بحث (بنا به نقل تفسیر المیزان).
#شعر
خر نه تنها به نشان جُل و افسار خر است
گر بود هیکل خر در کت و شلوار خر است
دو سه مثقال خریت ز خران چیزی نیست
آدمی هست که الحق دو سه خروار خر است
خشم و غضب(۳)
حضرت امیر فرمود:
شِدَّةُ الغَضَبِ تُغَيِّرُ المَنطِقَ ، و تَقطَعُ مادَّةَ الحُجَّةِ ، و تُفَرِّقُ الفَهمَ .
شدّت خشم[سه اثر سوء دارد]
۱-، نحوه سخن گفتن را تغيير مى دهد
۲- اساس استدلال را بر هم مىريزد
۳-و فهم و تمرکز ذهنی را از هم مى گسلد.
----------
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
پهلوان تمام عیار، پهلوان تمام عیار، پهلوان تمام عیار، کسی است که به خشم آید و خشمش بالا گیرد و چهره اش سرخ گردد و مو بر بدنش راست شود، اما خشم خود را مغلوب کند.
الصُّرَعَةُ کُلُّ الصُّرَعَةِ، الصُّرَعَةُ کلُّ الصُّرَعةِ، الصُّرَعةُ کلُّ الصُّرَعةِ: الرَّجُلُ الذی یَغضَبُ فَیَشتَدُّ غَضَبُهُ، و یَحمَرُّ وَجهُهُ، و یَقشَعِرُّ جِلدُهُ، فَیَصرَعُ غَضَبَهُ.
خشم و غضب (۴)
آیت الله خوشوقت
غضب و عصبانیت يک چيزي است که تمام خوبيهاي آدم را تحت الشعاع قرار ميدهد.
يک روايتي داريم که حضرت علي براي سگ ده صفت برجسته بيان کردند مثلا سگ قانع است راضي است با وفا است فراوان داريم سگهايي که خودشان را فداي صاحبشان کرده که صاحبشان از خطر محفوظ باشد سگ شبها بيدار است تعين ندارد روي زمين ميخوابد خيلي صفات برجسته در سگ است ولي اين سگ با ده صفت چون حالت درندگي و پرخاشگري و خشم دارد تمام آنها تحت الشعاع قرار گرفته و ديده نميشود.
این روایت را ببینید، روایاتی که آثار حلم و کظم غیظ را بیان میکنند ملاحظه بفرمائید
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:
وَجَبَت مَحَبَّةُ اللّهِ عَلى مَن اُغضِبَ فَحَلُمَ
محبّت خدا بر كسى كه به خشمش آورند و او بردبارى كند ، واجب مىشود .
روایت ها و حکایت ها را همراهی کنید
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c
خشم و عصبانیت(۵)
سیره علما به هنگام عصبانیت!
آیت الله شب زنده دار:
یکی از دامادهای مرحوم آیت الله شهید مدنی نقل میکردند:
در اوایل انقلاب که تبریز مشکلات خاص خودش را داشت و امام آیت الله مدنی را بدین جهت به تبریز فرستادند.
مراجعات زیادی به ایشان بود و برخی هم بی جهت حرف میزدند و موضع گیری های غلط داشتند ایشان برای اینکه عصبانی نشود و از کوره در نرود
حدیثی را از معصوم در مورد غضب و خشم در روی میز خود گذاشته بودند و مدام به آن نگاه میکردند و این نگاه باعث میشد ایشان اصلا عصبانی نمی شدند.
------
یک سال روزه جریمه ی یک بار عصبانیت!
آیت الله صافی گلپایگانی میفرماید:
آیت الله العظمی بروجردی برای خشم خود، نذر کرده بودند که اگر بعد از این ناراحت شوند، یک سال روزه بگیرند. اتفاقا یک بار عصبانی شده بودند؛ از این رو تمام سال را غیر از روزهایی که حرام بود، روزه گرفتند!
----------
الگوی زعامت ص ۱۷۴
روایت ها و حکایت ها
https://eitaa.com/joinchat/2786197731C88ffbcfb9c