🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت چهارم
انسان خواستار تحقق خود
(الگوی آبراهام مزلو برای شخصیت سالم)
هدف اصلی مزلو دانستن این بود که انسان برای رشد کامل انسانی و شکوفایی تا چه اندازه توانایی دارد.
به اعتقاد او برای بررسی سلامت روان، فقط باید انسان به غایت سالم را مورد مطالعه قرار داد.
به نظر مزلو باید بهترین، سالمترین و بالغ ترین نمونه های نوع بشر را مورد مطالعه قرار داد.
🔸 انگیزه ی آدمی، نیازهایی مشترک و فطری است که در سلسله مراتبی از نیرومند ترین تا ضعیف ترین نیاز قرار می گیرد.
شرط اولیه دست یافتن به "خودشکوفایی"، ارضای چهار نیازی است که در سطوح پایین ترِ این سلسله مراتب قرار گرفته اند و عبارتند از: 1-نیازهای جسمانی (فیزیولوژیک) 2-نیازهای ایمنی 3-نیازهای محبت و احساس تعلق 4-نیاز به احترام.
از این رو پیش از ان که نیاز خودشکوفایی پدیدار شود، دست کم باید این چهار نیاز به ترتیبی که آمده است، برآورده شود.
🔹 کسانی که از سلامتی کامل برخوردارند، از موضوعات و اشخاص دنیای پیرامونشان شناخت عینی دارند. مزلو این ادراک عینی را شناخت هستی خوانده است. آن ها جهان را آن گونه که می خواهند یا نیاز دارند که باشد نمی نگرند، بلکه همان گونه که هست، می بینند.
شخصیت های ناسالم جهان را با قالب ذهنی خویش ادراک می کنند و می خواهند به زور آن را به شکل ترس ها، نیازها و ارزش های خود در آورند.
♦️ چون اشخاص سالم طبیعت خود را به خوبی می پذیرند، ناگزیر از تحریف یا وارونه جلوه گر ساختن خویشتن نیستند. حالت تدافعی ندارند و خود را در پس نقاب های اجتماعی پنهان نمی کنند.
با خودشان در صلح و آشتی به سر می برند و این پذیرش همه ی سطوح وجود را در بر می گیرد .
🔸 اشخاص کاملا سالم در آنچه طنز آمیز می یابند و در آنچه آن ها را به خنده وا می دارد، با افراد عادی تفاوت دارند.
اشخاصی که از سلامت روان کمتری برخوردارند، به سه گونه طنز می خندند: طنز خصمانه، که لازمه اش آزار کسی است؛ طنز برتری طلبانه، که از تحقیر شخص یا گروهی دیگر مایه می گیرد؛ و طنز عصیان در برابر قدرت، که از وضعیت اودیپی یا وقاحت ناشی می شود.
✅ در قسمت بعدی الگوی فروم را برای تان توضیح خواهیم داد...
📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس
💠 @rezyoos
توقعات به جا.m4a
2.78M
🔻توقعات به جا🔻
👈 چه توقعاتی از دیگران نا به جاست؟ چه توقعاتی از دیگران به جا ست؟
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت پنجم
انسا ن بارور
(الگوی اریک فروم برای شخصیت سالم)
فروم شخصیت انسان را بیشتر محصول فرهنگ می داند؛ در نتیجه به اعتقاد وی، سلامت روان بسته به این است که جامعه چه اندازه نیازهای اساسی افراد را برمی آورد، نه این که فرد تا چه اندازه خودش را با جامعه سازگار می کند.
در نتیجه سلامت روان بیش از آن که امری فردی باشد، مسئله ای اجتماعی است.
پس عامل اصلی این است که جامعه تا چه حد نیازهای پایه انسانی را بر می آورد.
🔸جامعه ناسالم یا بیمار در اعضای خود دشمنی و بد گمانی و بی اعتمادی می آفریند، و مانع از رشد کامل افراد می شود.
جامعه سالم به افراد خود امکان می دهد به یکدیکر عشق بورزند، بارور و خلاق باشند، و قوه تعقل و عینیت خود را بارور و نیرومند سازند.
جامعه سالم پیدایش انسان های کارآمد با کنش و کارکرد کامل را آسان می کند.
🔹 به اعتقاد فروم، تلاش برای سلامت عاطفی و بهبود گرایش یا استعدادهای فطری برای زندگانی بارور، و برای هماهنگی و عشق، در نهاد همه ی ماست.
اگر به افراد فرصت داده شود این گرایش فطری شکوفا خواهد شد، و امکان حداکثر استفاده از استعداد بالقوه را خواهد داد.
اما تا زمانی که نیروهای اجتماعی در گرایش طبیعی برای کمال دخالت می کنند، نتیجه چیزی جز رفتار نامعقول و روان نژند نیست.
از این رو جامعه های بیمار مردمان بیمار به بار می آورند.
♦️ موثرترین عامل در شخصیت انسان، نیازهای روانی است، حیوانات این نیاز را ندارند.
انگیزه انسان –خواه سالم و خواه ناسالم– نیازهای روانی اوست؛ و تفاوت میان آن ها در طریقه ی ارضای این نیازهاست. اشخاص سالم نیاز های روانی شان را از راه های بارور و خلاق ارضا می کنند و اشخاص ناسالم آن ها را از راه های نامعقول برآورده می سازند.
💠 ماهیت شخصیت سالم
فروم تصویر روشنی از شخصیت سالم به دست می دهد.
چنین انسانی عمیقا عشق می ورزد، آفریینده است، قوه تعقلش را کاملا پرورانده است، جهان و خود را به طور عینی ادراک می کند، حس هویت پایداری دارد، با جهان در پیوند است و در آن ریشه دارد، حاکم و عامل خود و سرنوشت خویش است، و از علایق معصیت بار آزاد است.
🔅 چهار جنبه شخصیت سالم از دیدگاه فروم :
عشق بارور
تفکر بارور
احساس خوشبختی
وجدان اخلاقی
✅ در قسمت بعدی الگوی یونگ را برای تان توضیح خواهیم داد...
📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس
🌐 @rezyoos
ویژگی های انسان های سفره دار.m4a
3.37M
🔻ویژگی انسانهای سفره دار🔻
👈 سبک زندگی سودمند در نگاه آدلر
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت ششم
انسان فردیت یافته
(الگوی کارل گوستاو یونگ برای شخصیت سالم )
به اعتقاد یونگ، بیشتر بدبختی و یاس بشر و احساس پوچی و بی هدفی و بی معنایی، از نداشتن ارتباط با بنیادهای ناهشیار شخصیت است.
به نظر یونگ، شخصیت انسان متشکل از سه نظام جداگانه، اما دارای روابط متقابل است: (خود)، (ناهشیار شخصی) و (ناهشیار جمعی).
هر چند این نظام ها متفاوتند، اما می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند. ناهشیار جمعی، مهم ترین رکن شخصیت و همچنین بحث برانگیز ترین جنبه ی کل نظریه یونگ است.
🔸 يونگ، از تأثير ناخودآگاه تاريخي و جمعي بر شخصيت انسان سخن ميگويد و اين كه اين ناخودآگاه چه تأثير قاطعي در زندگي او دارد.
به نظر يونگ سنين اوليه نميتوانند تأثير قاطع بر زندگي انسان داشته باشند چرا كه دوران كودكي، دوران غرايز است و كودك انتخاب متفكرانه نميكند و بنابراين مسئله ي رواني هم ندارد.
سنين نوجواني و تا حدي جواني هم سنيني است كه رنگ برون گرايي به شخصيت انسان مي زنند. در اين سنين انسان بيشتر از هر چيز، به خانه و زندگي و تشكيل خانواده ميانديشد.
سن كمال و آغاز توجه به درون ، بعد از ۳۵ سالگي است كه انسان به دنبال معنويتي ميگردد كه اگر آن را به دست نياورد دچار يأس و سرخوردگي ميشود.
بنابراين از نظر يونگ شرايط مساعد براي توجه به معنويات پس از اين سن فراهم مي گردد.
🔹يونگ انسان كامل را كسي ميداند كه همه جنبههاي وجوديش اعم از معقول و نامعقول و حسي و عاطفي و غريزي و خودآگاه و ناخودآگاه را به موازات هم و در تعادلي مناسب با هم تركيب نمايد.
یکپارچگی همه ی اجزای شخصیت یکی از ارکان اصلی سلامت روان است.
♦️نخستین شرط فردیت (یکپارچگی) آگاهی یافتن از آن جنبه های نفس است که مورد غفلت قرار گرفته است.
یونگ نیز خودشکوفائی را از ویژگی های شخصیت سالم می دانست؛ خودشکوفائی از نظر او، عبارت بود از توازن و رشد کامل یا کمال همه جنبههای شخصیت، یعنی کاملترین رشد خود.
زمانی که "خود" پرورش یافت، شخص با خویشتن و جهان احساس هماهنگی میکند.
در واقع "خود" پرورش یافته، به مثابه میزانی جهت همانند سازی هشیار و ناهشیار عمل میکند.
رسیدن به این آرمان میتواند محرکی باشد برای حرکت به سمت کمال.
✅ در قسمت بعدی الگوی یک روانشناس ایرانی را برای تان توضیح خواهیم داد...
📙 منبع: روانشناسی کمال . دوآن شولتس
🌐 @rezyoos
همدلی سازمانی.m4a
3.1M
🔻تغییر بسیار موثر در فضای کار🔻
👈 هوش هیجانی_همدلی سازمانی
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت هفتم
انسان متعادلِ تعالی جو
(الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم)
دکتر مسعود جان بزرگی مبدع نظریه درمان چند بُعدی معنوی است. درمان چند بُعدی معنوی یک رویکرد درمانی با توجه به منابع اسلامی است.
دکتر جان بزرگی می گوید: « اگر هویت را درونی سازی یک فرهنگ (شامل: خانواده، والدین، نظام ارزشی و ...) در فرد بدانیم، مذهب و اخلاق دو مؤلفه اصلی آن هستند.
امروزه روان درمانگری بین فرهنگی با این مولفه ها سر و کار دارد؛ و اکنون وجود روان درمانگری و مشاوره معنوی بیش از هر زمان دیگری از جانب خود روانشناسان مورد تاکید است.»
از نظر او انسان سالم کسی است که با مؤلفه های فطری خود تطابق داشته و در ابعاد مختلف وجودی متعادل و انگیزه و اراده تعالی این ابعاد را دارد.
🔸 رفتار انسان سالم در وهله اول تابع اختیار او ست و در وهله بعدی این رفتار اختیاری تسلیم حق است؛ در واقع فرد سالم به این بینش رسیده است که اراده او تابع اراده حق است.
🔹دکتر مسعود جان بزرگی عقیده دارد که انسان دارای دو بعد طبیعی و ماوراء طبیعی است؛ در بعد طبیعی ایجاد و حفظ تعادل و در بعد الهی و ملکوتی تعالی خواهی و فراروی مهم ترین اهداف مشاوره است.
👇وی هشت ویژگی در زمینه تعادل یابی و چهار ویژگی در زمینه تعالی جویی برای انسان سالم مطرح می کند:
❇️ الف. تعادل یابی
انسان سالم برای رسیدن به تعادل نسبی دو فرآیند را هدف قرار می دهد؛ یکی تعدیل نیازهای اساسی و مهار تنش ها، و دیگری حل تعارض های اساسی روانی.
برای ایجاد تعادل در بعد طبیعی انسان، ویژگی های زیر باید ایجاد گردد:
1⃣ خودآگاهی و خدا آگاهی
آگاهی انسان نسبت به خود و جهان پیرامون و نیز آگاهی از نحوه تجزیه و تحلیل و قضاوت خود درباره جهان (جهانبینی خود)، آگاهی نسبت به اینجا و اکنون، زمان، فضای زندگی و ... همه در اختلالات روانی آسیب می بینند.
لذا در بسیاری از مکاتب روانشناسی آگاهی افزایی و تصحیح باورها محور اصلی درمان است.
داشتن بینش در زمینه مخلوقیت، ربوبیت و الهی بودن فطرت یک ویژگی اساسی در شخصیت متعادل است.
در مخلوقیت مهم این است که فرد به رابطه خود با خدا و چگونگی ارتباط او با بنده آگاهی پیدا کند و در ربوبیت انسان متوجه حمایت و تدبیر امر او به عنوان مولای خود گردد.
فرد سالم برای به فعل رساندن استعدادهای خود مرزهای درونی خود را شفاف کرده است. این شفاف سازی مستلزم خودآگاهی نسبت به افکار و احساسات هر لحظه خود، قطبی شدن ها، تعارض ها و سبک های دفاعی خود است.
2⃣ خودشناسی
فرد سالم با تحلیل ساختاری بر ابعاد وجودی خود و قوانین حاکم بر نفس شناخت دارد، فلذا تصویر روشنی از خود دارد.
تفاوت خودشناسی با خودآگاهی در این است که خود شناسی در واقع شناخت خود به عنوان یک انسان است ولی خود آگاهی شناخت خود به عنوان یک وجود منحصر به فرد است.
4⃣ خود نظم جویی
انسان سالم به دلیل شناخت از خود و خودآگاهی که دارد می تواند، عواطف، شناخت ها و رفتارها و تعامل های خود را مدیریت کند. انسان متعادل قدرت تنظیم روابط خود با خدا، دنیا و آخرت را دارد.
در نگاه اسلامی هسته اصلی خود نظم جویی تقواست؛ و هسته اصلی تقوا عقل است. برای بالا بردن خود نظم جویی بر اساس متون دینی چند اصل یا مکانیزم معرفی میشود: از جمله تجربه، عبرت، حزم (استوار اندیشی و اندیشه ناب و منسجم درباره چیزی)، خوف، رجا، حیا و محبت.
هر یک از این مکانیزم ها از طریق خاصی به جریان خود نظم جویی کمک میکند؛ به طور مثال در تجربه، عنصر یادگیری؛ در عبرت، الگوگیری و تدبر؛ در حزم، سخت روی و وحدت نظر و عاقبت اندیشی؛ در خوف، نگرانی و اجتناب؛ در رجا، امیدواری و خوش بینی، در حیا بازداری ارادی؛ در محبت، عواطف مثبت و تعهد؛ باعث گسترش و تحول خود نظم جویی می شود.
4⃣ سازگاری و پذیرش بالا
انسان سالم احساسات و هیجانات خود را طرد نمی کند، بلکه تلاش می کند آن ها را پذیرفته و سپس به دقت تحلیل و ریشه یابی کند.
انسان های سالم تجربه پذیری بالایی داشته و علاوه بر تحولات دنیای درون خود می توانند با تحولات و ناملایمات دنیای بیرون با کمک گرفتن از نیروهای معنوی و الهی سازگاری پیدا کنند.
در واقع انسان سالم در برابر خداوند و نیرو و اراده او تسلیم است فلذا تجربه رضایت او بسیار عمیق و گسترده است.
✅ در قسمت بعدی سایر ویژگی ها را برای تان توضیح خواهیم داد...
📙 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی. مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی
🌐 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت هشتم
انسان متعادلِ تعالی جو
(الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم)
در قسمت قبلی به چهار ویژگی در زمینه تعادل یابی اشاره کردیم، در این قسمت چهار ویژگی دیگر انسان سالم را مطرح خواهیم کرد.
5⃣ توانمندی های ارتقاء یافته
اگر مهارت را داناییِ به عمل در آمده، تمرین و تجربه شده بدانیم؛ زندگی سالم و مولد بدون مهارت های لازم به شدت آسیب پذیر خواهد بود.
انسان سالم دائما در تلاش است که دانایی های خود را به عرصه عمل و رفتار بکشاند.
✅ دانشی که در زندگی به عمل در نیاید و به مهارتی در جهت رشد و کمال تبدیل نشود، زمینه های آسیب پذیری برای انسان فراهم می کند. عمده ترین آسیب چنین دانایی بدون عمل، چند لایه شدن یا از دست دادن انسجام روان شناختی است.
6⃣ روابط خانوادگی سالم و مستحکم
یکی از ویژگی های مهم شخصیت سالم، برقراری رابطه سالم با اعضاء خانواده است.
فرد سالم بر اساس الگوی عشق و احترام و مسئولیت پذیری و تعهد با پدر و مادر، خواهر و برادر، همسر، فرزندان و سایر فامیل ها روابط گرم، سالم و مستحکم دارد.
در واقع به خاطر وجود منابع حمایتی قوی، فرد سالم به راحتی می تواند بر مشکلات و تعارضات فائق بیاید.
7⃣ زندگی اجتماعی غنی
روابط اجتماعی سازنده و علایق جمعی از دیگر عناصر مهم شخصیت سالم است. اصلاح رفتار در چارچوب اجتماعی نه تنها زمینه رشد و شکوفایی فرد را فراهم می کند، سرعت و کیفیت درمان را افزایش می دهد.
به دنبال این اصل محورهای مانند: ظلم نکردن، ظلم نپذیرفتن، اهمیت انفاق و قرضالحسنه و اثرات درمانگرانه آنها، یاری کردن، خوشحال کردن دیگران یا فعالیتهای عام المنفعه، حضور در اجتماعات، فعالیت های اجتماعی، دخالت و تجسس نکردن در احوال دیگران، احترام گذاشتن به افراد حتی در غیاب آنها، راستگویی و راست کرداری، و ... اهمیت مییابد.
همه این فعالیتها ضد اختلالات روانی مثلا نوروزگرایی (روان آزرده خویی) است.
8⃣ ارتباط عمیق با طبیعت و خلقت
انسان های سالم در ارتباط با طبیعت به آرامش درونی رسیده و افق و وسعت دید خود را گسترش می دهد.
حضور فعال در طبیعت زمینه های تفکر را در انسان فراهم کرده و ارتباط انسان با خالق هستی را تقویت میکند؛ و تقویت این ارتباط ثبات عاطفی انسان را ارتقا میدهد.
در متون دینی درباره ارتباط انسان با طبیعت و اثرات آن بر انسان نکات بسیار زیادی بیان شده است.
توجه به محیط زیست و حیوانات و قائل بودن حق حیات و توجه به مخلوق بودن آنها و مراقبت برای عدم اعمال ظلم و ضرر به هستی از ویژگی های یک انسان متعادل است.
✴️ این هشت ویژگی اساسی شخصیت سالم در زمینه تعادل یابی بود.
✅ در قسمت بعدی چهار ویژگی نهایی در زمینه تعالی جویی را بیان خواهیم کرد...
📚 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی . مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی
🌐 @rezyoos
🌱 روانشناسی کمال
(الگوی شخصیت سالم در رویکردهای مختلف روانشناسی)
📑 قسمت نهم
انسان متعادلِ تعالی جو
(الگوی دکتر مسعود جان بزرگی برای شخصیت سالم)
پس از عنوان هشت ویژگی در زمینه تعادل یابی، حال به چهار ویژگی در زمینه تعالی جویی بر اساس دیدگاه دکتر جان بزرگی خواهیم پرداخت.
ب. تعالی جویی
اهداف تعالی جویانه به نیازهای وجودی و معنوی پاسخ میدهد. به نظر می رسد اولین مرحله تعالی، داشتن حداقلی از تعادل است.
تعادل به مکانیزم تحول عقلی و مهارت عملی مربوط است. بدون برخورداری از عقلانیت، انباشت رفتار معنوی و مذهبی چندان تعالی بخش نیست؛ در واقع ثواب یک عبادت به اندازه عقل انسان است.
👇فلذا همان طور که بیان شد از آنجایی که انسان دو بعد دارد، علاوه بر ویژگی تعادل، تعالی جویی نیز در سلامت انسان دخیل است.
به صورت کلی می توانیم به چهار ویژگی، ذیل تعالی جویی اشاره کنیم:
9⃣ پیوند های معنوی و الهی قوی
انسان سالم می تواند فعالیت های خود را در چارچوب نظام الهی معنا کند. او پیوندهای شناختی، عاطفی و معنوی قوی با معبود خود دارد.
توحید محور اصلی بعد معنوی انسان است. پیوند با معنویت، فرد را از یک هویت درونی ثابت برخوردار می کند، که تحولات روانشناختی پیرامون آن رقم میخورد.
در چنین وضعیتی تغییرات برای فرد رو به تعالی بوده و ماندگارتر است چون با ریشههای معنوی که هسته هویت او را تشکیل میدهد، پیوند می خورد.
🔟 فراروی
داشتن معنای زندگی فراتر از مادیت، منیت و موقعیت، یکی از ویژگیهای اساسی فرد سالم است؛ این معنای زندگی متعالی فراروی عنوان شده است.
نیاز به فراروی از جمله نیازهای اساسی و مهم انسان است که ارضای این نیاز به احساس آزادی و هدفندی منجر می شود.
با توجه به منابع اسلامی، انسان مومن دائما در پی رشد معنوی خود است؛ و یکی از اهداف اصلی اعمال و رفتارهای او رسیدن به معارف بلند است.
1⃣1⃣ وحدت یافتگی
رسیدن به مرحله ای از خلوص که اعمال انسان دارای انسجام روانشناختی کامل با محوریت توحید باشد را میتوان از اهداف تعالی جویی دانست.
یکی از نشانه های سلامت روانشناختی توحید یافتگی شخصیت است؛ که با تأمین تعادل روانشناختی در ظاهر رفتارها ظهور میکند؛ اما وقتی این وحدت یافتگی با هدف وحدت یافتگی در سطح تعالی جویانه پیوند خورد تداوم خواهد یافت.
در اینجا منظور از وحدت یافتگی این است که نه تنها بین اعمال و رفتار با شناخت های فرد وحدت ایجاد شود، بلکه این وحدت یافتگی حول محور توحید الهی شکل گرفته و نیت و اعمال فرد برای خداوند خالص گردد.
2⃣1⃣ پیوند با الگوهای عملی صحیح
تعالی جویی بدون شناخت مسیر صحیح خداشناسی امکانپذیر نیست؛ و هدایت الهی از طریق شریعتی که او معرفی کرده است ممکن می گردد.
شناخت نبوت و شریعتی که از جانب خداوند به انسانها عرضه شده است به عنوان استاندارد های رفتار درست می تواند مسیر حرکت انسان را بدون خطاهای متعدد تامین کند.
گذشته از وحی که از زبان نبی اکرم (ص) برای انسانها ابلاغ شده است، سیره و رفتار عملی او و کسانی که او به عنوان ولیّ بعد از خود معرفی کرده است، میتواند گنجینهای معتبر از عملکرد درست را در اختیار انسان قرار دهد.
✅ در قسمت بعدی الگوی اندیشمند اسلامی مرحوم علی صفایی حائری را برای تان توضیح خواهیم داد...
📚 منبع: اصول روان درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی . مسعود جان بزرگی، سید محمد غروی
🌐 @rezyoos
هدایت شده از گنج پنهان
🔺ما در یک مثلث برمودا گرفتار شده ایم🔺
کل زندگی ما خلاصه شده در
آشپزخونه🍽
دست شویی🚽
اتاق خواب🛏
یک زندگی روتین و تکراری🔄😔
🍃༺ @ganj_penhan ༻🍃
ازدواج و خلوص نیت.m4a
1.79M
🔻ازدواج و خلوص نیت🔻
👈 خاصیت ازدواج و تاثیرش در معنویت
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos
مراحل الگو گیری.m4a
3.14M
🔻مراحل الگو گیری🔻
👈 روش الگو گرفتن از دیگران
🎙رضا یوسف زاده
📻 رادیو معارف_مهربان باشیم
💠 @rezyoos