eitaa logo
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
819 دنبال‌کننده
860 عکس
97 ویدیو
2 فایل
🚩🔸 پژوهشگاه فقه معاصر گامی برای پاسخگوئی به نیازهای بشر امروز و دنیای معاصر تلاشی برای شناسایی استعدادهای پژوهشی و به کارگیری آنها در پژوهش‌های فقهی 🚩🔹 Website=www.riicj.com Instagram=@riicj_ جهت ارتباط با واحد رسانه و پیشنهادات: @riicj_media
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ میزگرد فقه معاصر و امروز ما 📍پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با موضوع انتخابات ریاست جمهوری برگزار می کند با حضور 🎙️ حجت الاسلام و المسلمین محسن مهاجرنیا عضو شورای علمی گروه سیاست و روابط بین الملل پژوهشکده مطالعات فقه معاصر 🎙️ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدهادی حاضری دکترای فلسفه حقوق و مدرس حوزه و دانشگاه ⏱️ چهارشنبه مورخ ۱۶ خرداد ساعت ۱۸:۰۰ 📌 قابل ذکر است که جلسه آفلاین بوده و محتوای آن متعاقبا منتشر خواهد شد.
🔅 پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🔸بخش بین‌الملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در رصد علمی از تحولات مرتبط با موضوع «فقه معاصر» تلاش می‌کند اخبار و رویدادهای مهم را جمع‌آوری و به اطلاع علاقمندان برساند. رویدادهای علمی مرتبط به بخش بین‌الملل در سایت پژوهشگاه فقه معاصر قابل مشاهده است. ⚡️عناوین و لینک آخرین اخبار🔻🔻🔻 🔹گزارشی از میزگرد «نوزایی شهر اسلامی در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ در ایران، ترکیه و حاشیه خلیج فارس» 🔹گزارشی از برگزاری نهمین نشست سالانه بین المللی شیعه شناسی 🔹فراخوان نگارش مقاله برای مشارکت در نشست «تاریخی‌سازی نظام حسی مسلمانان: به سوی تاریخ حسی اسلام در جهان آغاز دوران مدرن» 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
⚡️ گزارش دیدار مجازی جمعی از شخصیت های علمی دانشگاه کوفه با ریاست پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر آیت الله مجتبی نورمفیدی 🔹رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، آیت‌ﷲ مجتبی نورمفیدی، در نشست مشترک مجازی با رییس دانشکده فقه دانشگاه کوفه حضور به هم رساندند. در ابتدای این نشست آیت‌ﷲ مجتبی نورمفیدی شهادت رییس محترم جمهور و جمعی از خدمتگذاران انقلاب اسلامی و نیز سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) را تسلیت گفتند و نقش پراهمیت حضرت امام(ره) را در اثرگذاری بر شیعیان ایران و عراق یادآور شدند. ایشان به تببین اهمیت انقلاب اسلامی پرداختند و نقش پراهمیت ایشان را در مسیر توجه به چالش های بشریت جهت ارایه پاسخ به آن ها ذیل ظرفیت های فقه معاصر یادآور شدند. 🔸 گزارش مشروح این نشست را اینجا بخوانید
⚡️ قاعده لاضرر و حفظ محیط زیست! 🔹به مناسبت روز جهانی محیط زیست، بخشی از بیانات آیت‌ﷲ احمد مبلغی در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، ساحت ها و روش ها» پیرامون ارتباط کاربردی سازی قواعد فقهی و حفظ محیط زیست از نظر می گذرد. 🔹آیت‌ﷲ احمد مبلغی در این زمینه گفت: اگر از فقه سنتی سؤال کنند که چنانچه فردی زباله خودش را که محتوی پلاستیک است این را بیندازد در کوچه یا خیابان یا در بیابان رها کند یا در ساحل دریا بیندازد آیا این حرام است خیلی برای او سخت است که بگویی حرام است، می گوید این چه ضرری دارد ؟! پلاستیک چه ضرری دارد؟ اما نگاه کاربردی سازی گزاره های فقهی آمده می گوید که این ضرر فرآیندی شده، ضرر این طور نیست که تک موردی باشد فرایندی است؛ یعنی وقتی من پلاستیک را می اندازم و پلاستیک در جامعه به وفور در اختیار همه است و فرهنگ از روی همخوانی شکل می گیرد یعنی دیگری می بیند من می اندازم او هم می اندازد. پس من با این عمل بخشی از یک فرآیند اضرار به و محیط زیست هستم با ابعاد خطرناک. وقتی شما ضرر را فرآیندی تعریف می کنید می بینید که از انداختن یک پلاستیک حتی یک نفر آزرده می شود و شما به عنوان یک عنصر فعال در یک فرآیندی قرار می گیرید که دیگران را هم با این کارتان دعوت می کنید به این کار و ممکن است در یک زمان ده ها و صدها نفر این کار را بکنند و شما هم بخشی از این فرآیند آسیب زدن به محیط زیست هستید. آنوقت براساس لاضرر می توانید این کار را حرام به حساب بیاورید.
🔹روِيَ أَنَّهُ حُمِلَ لَهُ حِمْلُ بَزٍّ لَهُ قِيمَةٌ كَثِيرَةٌ فَسُلَّ فِي الطَّرِيقِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ الَّذِي حَمَلَهُ يُعَرِّفُهُ الْخَبَرَ فَوَقَّعَ بِخَطِّهِ إِنَّ أَنْفُسَنَا وَ أَمْوَالَنَا مِنْ مَوَاهِبِ اللَّهِ الْهَنِيئَةِ وَ عَوَارِيهِ الْمُسْتَوْدَعَةِ يُمَتِّعُ بِمَا مَتَّعَ مِنْهَا فِي سُرُورٍ وَ غِبْطَةٍ وَ يَأْخُذُ مَا أَخَذَ مِنْهَا فِي أَجْرٍ وَ حِسْبَةٍ فَمَنْ غَلَبَ جَزَعُهُ عَلَى صَبْرِهِ حَبِطَ أَجْرُهُ وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِك‏. [تحف العقول، ص ۴۵۶] 🔶 روایت شده است که یک بار پارچه‌های گران قیمت امام جواد علیه السلام را هنگام آوردنِ به خدمتش، در راه به سرقت بردند. مامورِ حمل بار، طی نامه ای جریان را برای حضرت علیه السلام نوشت. امام جواد علیه السلام با خط مبارک خویش چنین مرقوم فرمودند: جان و مال ما از مواهب گوارای خداوند و عاریت و سپرده اوست. تا آنجا که امکان بهره‌مندی از آن را داریم مایه شادی و خوشی است و آنچه از آن ببرند برای ما اجر و ثواب در بر دارد. پس هر کس بیتابی اش بر صبرش چیره شود، اجرش تباه گردد که از آن به خدا پناه می‌بریم.
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با همکاری میز "توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند: 🔹 یکشنبه‌های روش! ⚡️نشست چهاردهم کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش و ساحت ها 🔶 ارائه دهنده: 🎤آیت الله احمد مبلغی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، عضو هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 🕒 زمان:یکشنبه ۲۰ خرداد ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze علاقمندان می‌توانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻 🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://new.riicj.com/
⚡️ به مناسبت سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین علی علیه السلام و صدیقه کبری سلام الله علیها منتشر شد: بازخوانی پرونده «بررسی قرآنی-فقهی برابری جنسیتی» 🔹وقتی که خداوند متعال در قرآن سخن از انسان و منزلت انسان و جایگاه انسان می‌کند، تفاوتی بین مرد و زن قائل نیست. همه‌ی آن چیزهایی که می‌گوید، مسئله‌ی آن مسئله‌ی انسان است و جنسیت در آن دخالتی ندارد. 🔹در مسئله‌ی خانواده معنای قوامیت برتری نیست، معنای آن تبعیض نیست، این مسئله‌ی تقسیم مسئولیت در محیط خانواده است. قوامیت یعنی مدیریت در خانواده. زن و مرد هستند و این‌ها می‌خواهند زندگی را اداره کنند، بالأخره حرف آخر را چه کسی می‌خواهد بزند؟ در تقسیم‌بندی که شده که گفته آقا این کار را انجام دهد. این دلالت بر برتری ندارد. 🔹معنای «وَلِلرِّجَالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَةٌ» این است که وقتی دعوا می‌شود، دست تو که بالاتر است، تو باید کوتاه بیایی. معنای این «وَلِلرِّجَالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَةٌ» این است که تو کوتاه بیایی، نه این‌که تو برتری داری و از این برتری که در دعوای طلاق و خانوادگی هست، پس استفاده کنی که؛ کل مردان بر کل زنان برتری دارند. این آیه اصلا چنین نیست که شما بخواهید چنین استفاده‌ای کنید. می‌گوید که؛ دعوا و اختلاف می‌کنید، تو مرد «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» ، تو با آن‌ها رفتار خوب داشته باشد «وَلِلرِّجَالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَةٌ»، تو چون دست بالا را داری، چون دست تو بالا هست، تو باید کوتاه بیایی. 🔸 با ما همراه باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ میزگرد فقه معاصر و امروز ما 📌 با موضوع انتخابات 🎥 بزودی منتشر خواهد شد
34.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡ در میزگرد با موضوع انتخابات مطرح شد: نگاهی به فلسفه انتخابات 🎙️ استاد معظم حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجر نیا 📌 ادامه دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوکلیپ|📱 در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» عنوان شد: قاعده لاضرر و کیسه زباله 🔹کاربردی سازی گزاره های فقهی یعنی توسعه دادن قاعده ای مانند لاضرر به مسائل گوناگون حتی انداختن کیسه زباله در خیابان. 🎙 آیت الله احمد مبلغی 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📪 پیامهای شما 🔸دکتر علی یار ارشدی مدیر مؤسسه حقوقی عدالت آراء، ذیل گزارش «شرح نظریه همروی و اعتبار فقه سیاسی و نقد آن» برای ما نوشت: «اساسا با فقه و احکام فقهی ، به تنهایی نه می توان حکومت تشکیل داد و نه می توان حکومت کرد! بلکه قبل از تمسک به فقه و‌قواعد فقهی و احکام فقهی، باید تشکیل حکومت داد! یعنی ساختارهای صحیح برای حکمرانی مطلوب را تشکیل داد . سپس می توان در چهارچوب این ساختارها ، از احکام و‌قواعد فقهی برای اداره ی شئونات مختلف جامعه استفاده کرد. اگر علاقه به این بحث داشتید و مایل به دانستن ادله و ابعاد مطلب می باشید ، یک‌ میز گرد علمی تشکیل دهید تا به گفتگو بنشینیم . با احترام» 📢 پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر ضمن دعوت از همگان برای ابراز نظرات خود از ایشان بزودی برای گفتگوهای بیشتر دعوت بعمل خواهد آورد و نتایج آن منتشر خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ در میزگرد با موضوع انتخابات مطرح شد: حق انتخاب و آزادی در جمهوری اسلامی 🎙 استاد معظم حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجر نیا 📌 ادامه دارد
📖 پرونده فقه نمایش/10 🔷 حجت الاسلام دکتر علی شریفی: استفاده زنان از کلاه‌گیس در معرض دید مردان 🔶 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی شریفی داستاد جامعة المصطفی قم و دبیر گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در یادداشتی نوشت : اگر پوشاندن کلاه‌گیس واجب باشد، باید پوشاندن لباس زیبا نیز بر زنان واجب باشد و این امری است که هرچند به‌صورت حکم استحبابی و توصیه اخلاقی در کلمات فقها وجود دارد؛ ولی فتوا به آن دشوار است. به همین دلیل، اکثریت فقها احتیاط کرده‌اند و از فتوای صریح خودداری ورزیده‌اند. مشروح یادداشت حجت الاسلام والمسلمین علی شریفی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/1830/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده فقه نمایش/11 🔷 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: بدون نظر به مقاصد شارع، نمی‌توان حکم پوشش را به‌درستی بیان کرد 🔶 حجت‌الاسلام‌والمسلمین باستانی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر بیان کرد: اگر نمایش مسابقه کشتی یا فوتبال مردان در رسانه فوائدی در راستای رسالت رسانه داشته باشد و مثلاً باعث ایجاد نشاط در جامعه شود، در چه صورت می‌توان آن را مصداق اعانه بر تحریک شهوت نامحرم تلقی کرد و ممنوع دانست؟ مشروح گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین باستانی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/1944/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده فقه نمایش/12 🔷 محمدصادق ابراهیمی: نظرات فقها در مورد تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه 🔶 حجت‌الاسلام محمدصادق ابراهیمی در گزارشی نوشت: بسیاری از فقها، برای نگاه به نامحرم و نگاه به عکس و تصویر وی، فتوای متفاوتی داشتند و بین این دو فرق می‌گذاشتند. با ورود تکنولوژی پخش زنده اما موضوع جدیدی به وجود آمد که در میانه دو موضوع پیشین بود. پخش زنده، نه نگاه به نامحرم به صورت مستقیم و بدون واسطه بود و نه نگاه به تصویر مرده و بی‌تحرک و قدیمی وی، بلکه بخشی از هر دو موضوع را در برداشت.مشروح گزارش حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق ابراهیمی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2020/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده فقه نمایش/19 🔷 استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم عنوان کرد: نمی‌توان حکم به حرمت تشبه زن و مرد به یکدیگر داد! 🔶 آیت الله باقری شاهرودی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگویی که صورت گرفت بیان کرد: مراد از تشبّه در این روایت، این است که نباید هیچ یک از زن و مرد، به زیّ دیگری آراسته شوند مثل هنرمندان و مطرب‌ها در زمانه کنونی؛ مضاف بر اینکه روایت با کراهت مناسبت بیشتری دارد چون کشیده‌شدن لباس بر زمین، یکی از محرمات نیست. علاوه‌برآن، اصولاً چه اشکالی دارد مردی در تعزیه امام حسین علیه‌السلام، لباس زن را بپوشد و نقش حضرت زینب (سلام‌الله علیها) را اجرا کند؟ چنین کاری قطعاً جایز و بلکه به‌خاطر اطلاقات استحباب تعزیه و جزع برای اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)، مستحب هم خواهد بود. مشروح گفتگوی آیت الله باقری شاهرودی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2289/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوکلیپ|📱 در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» عنوان شد: مولفه های مسئولیت اجتماعی 🔹... اگر این مولفه ها رعایت شوند دیگر نیازی نیست که بگویید ایها الناس اخلاق را رعایت کنید!! 🎙 آیت الله احمد مبلغی 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده فقه نمایش/20 🔷 مدیر دفتر پژوهش‌های بنیادین مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه، در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر قم عنوان کرد: در تبیین دین، بیشتر به مفاهیم توجه داریم تا روایت‌های بصری/ فلاسفه هنر، دین را به‌عنوان مانع فراروی هنر می‌بینند! / باید پذیرفت که نه هنرمندان، بی‌دین هستند و نه علما، متحجر! 🔶سلمان رضوانی بیش از ۲۰ سال است که به فعالیت علمی و پژوهشی در حوزه رسانه و هنر می‌پردازد. با او دررابطه‌با چالش‌های فراروی فقه نمایش گفتگو کردیم. مدیر دفتر پژوهش‌های بنیادین مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه معتقد است تا زمانی که به مفاهیم بیش از روایت بصری توجه داریم، چالش‌های فقه نمایش و فقه هنر حل نمی‌شود. او در این گفتگو، نکات کمتر گفته شده‌ای دررابطه‌با فقه نمایش و چالش‌ها و راهکارهای حل این چالش‌ها بیان کرد. مشروح گفتگوی اختصاصی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با مدیر دفتر پژوهش‌های بنیادین مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه از نظرگاه شما میگذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2306/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده فقه نمایش/21 🔷 عضو هیئت علمی دانشگاه صداو سیما، در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر عنوان کرد: تصویر سینمایی همان حکم عکس را دارد، لذا پخش زنده و غیرزنده، تفاوتی در حکم شرعی ایجاد نمی‌کند! 🔶در فتاوای فقها معمولاً بین پخش زنده و غیرزنده تصاویر، تفاوت گذاشته می‌شود. در احکامی مانند نظر به نامحرم، این تفاوت به‌کرات بیان شده است. حجت‌الاسلام دکتر مهدی داودآبادی اما معتقد است به لحاظ موضوعی، تصویر سینمایی همان حکم عکس را دارد و لذا نمی‌توان تفاوتی بین پخش زنده و غیرزنده تصویر کرد. معاون پژوهشی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم، سال‌هاست در عرصه‌های مختلف هنر و رسانه به‌خصوص فقه هنر، به تدریس و پژوهش مشغول است. گفتگوی اختصاصی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با این عضو هیئت علمی دانشکده صداوسیما، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2309/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
⚡️به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام باقر علیه السلام، محمد جواد احمد خانی پژوهشگر گروه سبک زندگی اهل بیت (ع) در یادداشتی نوشت: بر کرانه دریای سخاوت امام باقر (ع) 🔷 در میان ائمه ی معصومین(ع) که هر کدام دریای بیکران علم و معرفت و فضیلت بودند، امام محمد باقر(ع) مشهور به «باقرالعلوم» گویی در سخاوت و دستگیری از نیازمندان، یگانه ی دوران خویش بودند. روایت پیش رو، قطره ای از این دریای بی کران را به تصویر می کشد و درس هایی ناب از مهمان نوازی و یاری رساندن به برادران دینی را به ارمغان می آورد.سلمى، کنیز باوفای آن حضرت، از بخشش های بی دریغ و محبت های بی پایان ایشان نسبت به یاران و دوستانشان حکایت می کند. گویی خانه ی امام(ع) پناهگاهی امن برای نیازمندان و مستمندان بود و سفره ی ایشان همواره گسترده برای اطعام و اکرام مهمانان. 📌 متن کامل یادداشت را در وبسایت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر بخوانید.
⚡️در دوره تخصصی یک روزه با عنوان «کارآمدی و نوآوری های اصولی امام خمینی (ره)» توسط آیت الله سید مجتبی نورمفیدی عنوان شد: مقدمات عام نظریه خطابات قانونیه 🔷آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در این نشست درباره بحث خطابات قانونیه حضرت امام خمینی(ره) سخن گفت و به مقدمات عام این نظریه اشاره کرد. 🔷رئیس پژوهشگاه فقه معاصر در این باره پنج مقدمه را بیان کرد: مقدمه اول: احکام شرعی به نحو قضایای حقیقیه جعل شده اند؛ مقدمه دوم: اوامر به طبایع متعلق اند و خصوصیات از متعلق اوامر جدا است؛ مقدمه سوم: تقسیم خطابات به کلیه و قانونیه و خطابات شخصیه؛ مقدمه چهارم: قدرت شرط تکلیف نیست و مقدمه پنجم: انحلال در خطاب وجود ندارد. 🔶 این جلسه با ارائه نظر توسط اساتید معظم آقایان احمد مبلغی، عبدالکریم فرحانی، سید مجتبی نورمفیدی، سید صادق محمدی، سید مهدی موسوی و علی فرحانی و با حضور جمعی از طلاب روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ در اردوگاه ۱۵ خرداد شهر پردیسان استان قم برگزار شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوکلیپ|📱 در نشست یکشنبه های روش با موضوع «کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش ها و ساحت ها» عنوان شد: اهمیت راهبرد 🔹گاهی شما یک راهبردی انتخاب می کنید که مجموعه ای از افراد جامعه زیر دست و پا له می شوند. 🎙 آیت الله احمد مبلغی 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده فقه نمایش/22 🔷 استاد درس خارج فقه رسانه حوزه علمیه قم، در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر عنوان کرد: تهیه‌کننده «مارمولک» گفت: اگر اسم فیلم را عوض کنم چند صد میلیون متضرر می‌شوم! / فقه نمایش اگر ذیل فقه هنر قرار گیرد، جزو مسائل مستحدثه نیست/ گاهی نمایش یک خانم محجبه، حرام است! 🔶مشهور فقها نگاه‌کردن بدون قصد لذت به زنان اهل ذمه بلکه مطلق زنان کافر را جایز دانستهاند. در روایتی هم که در این مورد وجود دارد، تعبیر «علج» به‌کاررفته است. عِلج به معنی کافر است و شامل اهل کتاب و غیر اهل کتاب می-شود؛ بنابراین نمایش بدون حجاب زنان غیرمسلمان به‌گونه‌ای که موجب اشاعه فحشا و اثاره شهوت نوعی نشود، مطلقاً جایز است. گفتگوی اختصاصی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با مدیر شبکه ماهواره‌ای ولایت، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2324/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده فقه نمایش/23 🔷 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در گفتگوی اختصاصی با پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر عنوان کرد: نگاه مرد به زن در غیر وجه و کفین، حتی بدون شهوت هم حرام است/ حکم نگاه حاضرین در صحنه فیلم‌برداری با تماشاگران فیلم متفاوت است! 🔶در تئاتر، چون نگاه به خود شخص است، لذا نگاه به غیر وجه و کفّین حرام است ولو قصد لذت هم نداشته باشد، چون ادله اطلاق دارد. در مورد وجه و کفّین البته اختلاف است و مشهور عدم اشکال است. در مورد نمایش‌های تلویزیونی، کسانی که در صحنه فیلم‌برداری حاضرند، چون نگاهشان، به خود شخص است، در غیر وجه و کفین حرام است؛ اما کسانی که در صحنه حاضر نیستند و بعداً فیلم را تماشا می‌کنند اعم از زنده و غیرزنده، نگاهشان حرام نیست مگر اینکه خوف ریبه و مفسده باشد که در آن صورت حرام است؛ اما نه به دلیل اطلاقات ادله نگاه، بلکه به دلیل ایجاد مفسده و ریبه. گفتگوی اختصاصی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با محمدصادق ابراهیمی، دانش‌آموخته دکتری فقه جزا جامعه المصطفی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2327/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/
📖 پرونده فقه نمایش/24 🔷 محمد صادق ابراهیمی عنوان کرد: نظرات فقها در مورد نمایش بانوان بدحجاب و بی‌حجابِ ایرانی و غیرایرانی، در رسانه 🔶مشهور فقها نگاه‌کردن بدون قصد لذت به زنان اهل ذمه بلکه مطلق زنان کافر را جایز دانسته¬اند. در روایتی هم که در این مورد وجود دارد، تعبیر «علج» به‌کاررفته است. عِلج به معنی کافر است و شامل اهل کتاب و غیر اهل کتاب می-شود؛ بنابراین نمایش بدون حجاب زنان غیرمسلمان به‌گونه‌ای که موجب اشاعه فحشا و اثاره شهوت نوعی نشود، مطلقاً جایز است. گفتگوی اختصاصی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با محمدصادق ابراهیمی، دانش‌آموخته دکتری فقه جزا جامعه المصطفی، از نگاه شما می‌گذرد: مشاهده متن کامل پرونده🔻🔺 📱 https://riicj.com/news/2330/ 🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com 🆔 web site:https://riicj.com/