#پرونده_علمی
📖پرونده فقه نمایش/7
🔹حجتالاسلام محمدصادق لیراوی:
آینده فقه نمایش
🔸خروج فقه از رویکرد انفعالی و ورود به عرصه فعالیت، جز با آینده پژوهشی و شناخت مسائلی که در آینده با آن روبرو خواهد شد میسر نیست؛ بنابراین لزوم آیندهپژوهی در همه عرصههای فقه، ضرورت مییابد. یکی از مهمترین مسائل فقههای معاصر، مباحث مرتبط با هنرهای نمایشی است. حجتالاسلام محمدصادق لیراوی، مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی رسانه، در این یادداشت اختصاصی، به این موضوع پرداخته است.
مشاهده کامل یادداشت 🔻🔻
📱https://riicj.com/news/1111
#فقه_نمایش
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
حوزه علمیه خراسان با همکاری «پژوهشکاه مطالعات فقه معاصر» برگزار می کند
💢 رقابت علمی پژوهشی نخبگانی #حل_مسئله
⭕️ ویژه طلاب برادر و خواهر سراسر کشور
🔻رشتهها
🔸ادبیات عرب
🔹فقه
🔸فلسفه اسلامی
🔹کلام اسلامی
📆 مهلت ثبت نام: ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
لینک ثبت نام
https://formafzar.com/form/ms75x
↙️کسب اطلاعات بیشتر
🌐https://eitaa.com/joinchat/141558014Cad85f8362d
#پرونده_علمی
📖پرونده فقه نمایش/8
🔹عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق (ع):
فقهایی که با اصل برائت، فتوا به اباحه فضای مجازی دادهاند، بعدها متوجه اشتباهشان خواهند شد!
🔸خروج فقه از رویکرد انفعالی و ورود به عرصه فعالیت، جز با آینده پژوهشی و شناخت مسائلی که در آینده با آن روبرو خواهد شد میسر نیست؛ بنابراین لزوم آیندهپژوهی در همه عرصههای فقه، ضرورت مییابد. یکی از مهمترین مسائل فقههای معاصر، مباحث مرتبط با هنرهای نمایشی است. این موضوع را با حجتالاسلام دکتر احمدعلی قانع، عضو هیئتعلمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در میان گذاشتیم. او معتقد است اگرچه فضای مجازی در آینده، غلبه بیشتری بر فضای واقعی پیدا خواهد کرد، اما هیچ تغییری در احکام فقهی ایجاد نخواهد شد! مشروح گفتگو با این استاد رسانه و ارتباطات، بهقرار زیر است:
مشاهده کامل یادداشت 🔻🔻
📱https://riicj.com/news/1114
#فقه_نمایش
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
#پرونده_علمی
📖پرونده مبادی فقه محیط زیست و منابع طبیعی/
8
🔹استاد درس خارج حوزه:
باید تا حد مقدور، مباحث کیفی فقه را به کمی تبدیل کنیم/ شروع فقط محیطزیست با مقاله و پایاننامه، موجب نابودی آن میشود
🔸حجتالاسلاموالمسلمین علی فاضلی هیدجی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز، در گفتگوی اختصاصی با اجتهاد، به بررسی عناصر رقابتی فقه محیطزیست برای حضور در عرصه بینالملل پرداخت. او که شاگردی آیات عظام وحید خراسانی و میرزا جواد تبریزی را در کارنامه دارد، معتقد است که تشکیل یک کتاب فقهی بهعنوان یک باب مستقل در باب محیطزیست، امری کاملاً ممکن و لازم است. وی معتقد است یکی از کارهای لازم برای تدوین فقه محیطزیست، تبدیل ضوابط کیفی آن به ضوابط کمی از طریق مشورت با کارشناسان خبره است. مشروح گفتگو با این استاد درس خارج حوزه علمیه از نگاه شما میگذرد:
مشاهده کامل یادداشت 🔻🔻
📱https://riicj.com/news/1126/
#فقه_محیط_زیست
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
با همکاری پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میشود :
💢 افتتاحیه رقابتهای علمی پژوهشی نخبگانی کشوری #حل_مسئله
همراه با تقدیر از برترینهای رقابتهای علمی نخبگانی کشوری سال ۱۴۰۱
🔻با حضور
🔸مدیر محترم حوزه علمیه خراسان
حجتالاسلام و المسلمین علی خیاط
🔻همراه با کارگاه آموزشی روش حل مسئله
🔹حجتالاسلام و المسلمین استاد حمید درایتی
📆 پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ساعت ۸ صبح
مشهد مقدس
▪️علاقه مندان به حضور میتوانند نام و نام خانوادگی و پایه تحصیلی خود را به شماره
۰۹۳۰۳۹۹۷۵۶۹
پیامک یا به شناسه زیر در ایتا ارسال نمایند.
@reghabat2
💠 دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی کشوری حوزه علمیه خراسان
🌐https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837
#پرونده_علمی
📖پرونده مبادی فقه محیط زیست و منابع طبیعی/
9
🔹دکتر خدیجه افشین فقهپژوه و استاد دانشگاه زاهدان:
فقه محیطزیست و منابع طبیعی، ابعاد و سرفصلها
🔸فقههای معاصر، بهمقتضای نوپدید بودنشان، با ابهامات زیادی مواجه هستند. یکی از مهمترین و ابتداییترین این ابهامات، چیستی، ابعاد و شبکه مسائل آن است، امری که تقریباً در غالب فقههای نوپدید مورد غفلت قرار گرفته و لذا کمتر باب فقهی معاصر را میتوان یافت که چیستی، ابعاد و شبکه مسائل آن به صورت دقیق روشن شده باشد. دکتر خدیجه افشین، فقهپژوه و استاد دانشگاه زاهدان که مدتی است به طور تخصصی، به مسائل فقه محیطزیست و منابع طبیعی میپردازد، در این یادداشت سعی دارد تا فقه محیطزیست، ابعاد و سرفصلهای آن را بیان کند.
مشاهده کامل یادداشت 🔻🔻
📱https://riicj.com/news/1129/
#فقه_محیط_زیست
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
#پرونده_علمی
📖پرونده مبادی فقه حقوق شهروندی/5
🔹استاد حسین ادبی:
حقوق شهروندی، چالش حجاب و چند پرسش
🔸اغتشاشات سال گذشته ایران، چالش مهمی را پیرامون دانشیان فقه حقوق شهروندی ایجاد کرد. اینکه لزوم رعایت حجاب بهمنظور ایجاد فضایی پاک و سالم در جامعه یا جواز بیحجابی، کدام یک در زمره حقوق شهروندی قرار میگیرد. حجتالاسلاموالمسلمین حسین ادبی، در این یادداشت اختصاصی تلاش دارد تا به ابعاد و زویای مختلف این پرسش بپردازد.
مشاهده کامل یادداشت 🔻🔻
📱https://riicj.com/news/1160/
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
🔅 پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
#رویدادهای_بینالمللی
🔸بخش بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در رصد علمی از تحولات مرتبط با موضوع «فقه معاصر» تلاش میکند اخبار و رویدادهای مهم را جمعآوری و به اطلاع علاقمندان برساند.
رویدادهای علمی مرتبط به بخش بینالملل در سایت پژوهشگاه فقه معاصر قابل مشاهده است.
⚡️عناوین و لینک آخرین اخبار🔻🔻🔻
🔹فراخوان دانشگاه بن آلمان برای حضور در نشست معرفی کتاب «حضرت مریم (س) در قرآن»
🔹فراخوان مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه ایندیانا و دانشگاه مسی نیوزیلند برای ارسال مقاله در زمینه اسلام شیعی و جامعه مدرن
🔹برگزاری کنفرانس فقه و عدالت، چالش های سنت و فقه معاصر
🔹فراخوان حضور در دومین کارگاه جهانی هوش مصنوعی و حقوق و فقه اسلامی
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
⚡️آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی:
فقه اگر بخواهد حیات داشته باشد باید معاصر باشد / فقهی که نتیجهی آن انقلاب، حکومت و سیاست باشد معاصر میشود
🔹آیتﷲ محمدجواد فاضل لنکرانی از اعضای هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در مراسم جشن ولادت پیامبراکرم صلی ﷲ علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام که در این پژوهشگاه برگزار شد گفت: فقهی که از آن انقلاب، حکومت و سیاست درمیآید، معاصر میشود. فقهی که فقیه باور داشته باشد احکام اجتماعی دین به مراتب بیش از احکام فردی دین است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار خاطرنشان کرد:ادعای ما و ادعای حوزههای علمیه و ادعای فقهای ما این است که یکی از علومی که بشر به آن نیاز دارد فقه است. بدون فقه اهل بیت(ع) امکان بررسی حقوق بشر وحتی حقوق همه موجودات وجود ندارد.
🔹وی به تاثیر فقه در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب مقدس و عظیم ما مبتنی بر فقه بوده است.هرچند شخصیت عرفانی ، فلسفی و اخلاقی امام مؤثر بوده و کسی نمیتواند منکر تأثیر این ویژگیها باشد اما عامل اصلی پیروی انقلاب ما قدرت فقه و فقاهت امام راحل بود. متاسفانه در حوزه های علمیه هنوز نگاه صحیح امام به فقه تبیین نشده است.
🔹استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام خمینی فقه را از خمودگی، خاموشی، بیتأثیری در اجتماع و از انزوا خارج کرد و ابعاد وسیعی از فقه را در معرض دید همگان قرار داد. هنر بزرگ امام این بود. این فقهی است که معاصر میشود. فقهی که از آن انقلاب، حکومت و سیاست درمیآید، فقهی که فقیه باور داشته باشداحکام اجتماعی دین به مراتب بیش از احکام فردی دین است.
🔹عضو هیئت امنای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصربه تبیین رسوخ برخی خطوط انحرافی غربی به مبانی فقهی پرداخت و گفت: متأسفانه امروز از ناحیهی غرب مسئلهی حقوق شهروندی مطرح شده و به دنبال این هستند که کشورهای اسلامی را درهمین وادی قرار دهند. برهمین اساس برخی مدعی هستند در حقوق شهروندی بین مسلم و کافر فرقی نیست. مردم میتوانند یک غیرمسلمان را رئیس و حاکم برخود قرار بدهند و این را هم جزء حقوق شهروندیشان میآورند. اینحرفها با مبانی دینی ما سازگاری ندارد. بر اساس آیات نورانی قرآن حکومت مختص به خداست و کسانیکه او تعیین می کند و احدی غیراز ایشان حق حکومت بر بشرراندارد.
🔹آیتﷲ فاضل لنکرانی تصریح کرد: آیا درست است به نام حقوق شهروندی بگوییم که اهل فرق ضاله هم می توانند نمایندهی مردم یا وزیر شود؟ پس چه ارزشی برای اسلام است؟ ما ارزش اسلام را کجا نگاه کنیم و ببینیم؟ اصلا سرّ اختلاف دیه بین مسلمان و غیرمسلمان همین است. ما به همهی مذاهب میگوییم «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» دین مورد قبول خداوند اسلام است بیایند و مسلمان شوند، به زور هم نمی گوییم مسلمان شوند، بروند تحقیق کنند. اما چنانچه یک مسیحی یا یهودی یا اهل کتابی بگوید من دلم میخواهد خدا را اینطور بپرستم، خب باید بداند در یک کشور و نظام اسلامی چه جایگاهی دارد.
🔸مشاهده متن کامل خبر:
🔻🔻🔻
https://riicj.com/news/1261/
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
⚡️حجتالاسلام مصطفی دُرّی ارائه کرد:
گزارش فعالیت سهساله پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🔹حجتالاسلام مصطفی دُرّی قائممقام پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به معرفی و ارائه گزارشی از فعالیت سه ساله این پژوهشگاه پرداخت و گفت: مهمترین بخش یک پژوهشگاه به لحاظ دانشی گروهها و پژوهشکدههای آن است. ما در این پژوهشگاه سه پژوهشکده و سیزده گروه علمی داریم که تا اکنون ۱۰ گروه علمی آغاز به کار کردهاند. بعضی از گروهها در سال اول، بعضی در سال دوم و سوم و بعضی هم در همین چند روز گذشته مشغول به کار شدهاند.
🔹وی که در مراسم جشن میلاد پیامبراسلام(ص) و امام صادق(ع) که در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد سخن میگفت افزود: در این گروهها بیش از ۷۰ طرح اجمالی و تفصیلی به بحث گذاشته شده است. اعضای شوراهای گروههای پژوهشگاه و اعضای شورای پژوهشکدهها معمولا در پذیرش طرحها سختگیر هستند و لذا طرحهایی که به نتیجه رسیده کمتر از ۱۰ طرح پژوهشی است.
🔸مشاهده متن کامل خبر:
https://riicj.com/news/1263/
🔻🔻🔻
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
🔅ارائه گزارشی از فعالیت پژوهشکده سیاست و حکومت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🔹حجت الاسلام دکتر علی شریفی دبیر پژوهشکده سیاست و حکومت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در مراسم جشن میلاد رسول اکر(ص) و امام صادق علیه السلام در سالن همایشهای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به ازائه گزارش فعالیتهای این پژوهشکده پرداخت.
🔹وی گفت: پژوهشکده سیاست و حکومت پژوهشگاه مطالعات فقه معاصرسه گروه علمی در زیرمجموعه خود دارد. گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی، گروه فقه سیاست و روابط بینالملل و گروه فقه قضا و جزا. گروه فقه قضا و جزا تازهتأسیس است و شاید از تولد آن یک هفتهای هم نمیگذرد. اما گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی جزء اولین گروههایی است که تاسیس شده است.
🔹وی افزود: تکالیف شهروندی اصولا یک رشتهی نوپیدا و در عین حال کمکار شده در ایران است، البته در غرب حقوق شهروندی کار شده و در کشورهای عربی هم کارهای معتنابهی صورت گرفته است. خوب است یاد کنم که در مصر تقریبا هر سال یک سمینار بینالمللی در رابطه با فقه شهروندی به صورت عام برگزار میشود اما در ایران کتابهای تخصصی در این بسیار انگشتشمار هستند . یافتن مجموعهی مسائل و تنظیم نظام مسائل این رشته یکی از کارهای مهمی بود که در این گروه صورت گرفت. نزدیک به 500 مسئله ذیل حدود 80 تا حق از حقوق شهروندی استخراج شد.
🔹حجتالاسلام شریفی خاطرنشان کرد: شناسایی پژوهشگرانی که توانایی تحقیق و پژوهش در این عرصه را داشته باشند هم از کارهای بسیار دشواری بود، برای اینکه این رشته هنوز یک رشتهی دانشگاهی تعریف نشده است و بنابراین کسی که متخصص این رشته باشد و به صورت آکادمیک در این رشته تحصیل کرده باشد وجود ندارد. ما با نزدیک به 200 نفر از کسانی که در این عرصه قلم زده بودند و آثاری را چه به صورت مقاله و چه به صورت مشارکت در همایشها و نشستهای علمی داشتند، ارتباط گرفتیم و بعضا توانستیم همکاری آنها را جلب کنیم. حدود نزدیک به 30 طرح در این رشته به گروه واصل شد.
🔹وی گفت: درطی سه سال اخیر نزدیک به 27 نشست علمی برای تولید ادبیات در این عرصه برگزار کردیم. چون این عرصه یک عرصهای است که ادبیات مکتوب در آن بسیار کم است و به همین دلیل کرسیهای علمی - ترویجی و نشستهای علمی برگزار کردیم که به تدریج نتایج آنها در سایتهای مربوط به پژوهشگاه فقه معاصر منتشر خواهد شد.
🔹وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم یافتن منابع مربوط به این رشته بود که ما برای اینکه منابع در این رشته غنی شود با کتابخانهی پژوهشگاه فقه معاصر همکاری کردیم و حداقل منابع را معرفی کردیم و بعضی از این منابع خریداری شد و در کتابخانه موجود است که چه به صورت دیجیتال و چه به صورت مکتوب و مطبوع موجود است.
🔹وی به معرفی گروه دیگری پرداخت و گفت: گروه فقه سیاست و روابط بینالملل هم یکی از گروههای فعال این پژوهشگاه و پژوهشکده است و از عمر آن زیاد نمیگذرد. تقریبا اوایل اسفند 1401 تأسیس شده است و کمتر از یک سال از عمر آن میگذرد. در این مدت حدود هر ماه دو جلسه در این گروه برگزار شده است. استخراج موضوعات شایستهی پژوهش و متناسب با فقه معاصر مربوط به حوزهی فقه سیاست و روابط بینالملل یکی از کارهایی بود که در این مدت صورت گرفته است.
🔹حجتالاسلام شریفی در پایان گفت:در این گروه در سال جاری حدود 6 نشست را طراحی کردیم که یک نشست برگزار شد و 5 نشست آن هم در نوبت برگزاری است. با تعداد زیادی از پژوهشگرانی که در این عرصه توانایی قلم زدن را دارند رایزنی صورت گرفته و مشارکت آنها جلب شده است.
🔻🔻🔻
https://riicj.com/news/1282/
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
🔅مدیر بخش بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر:
تاسیس بخش بینالملل فقه معاصر، با هدف خلأ حضور بینالمللی حوزه علمیه قم است
🔹دکتر عبدالمجید مبلغی مدیر بخش بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در مراسم جشن میلاد رسول اکر(ص) و امام صادق علیه السلام در سالن همایشهای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر گفت: متاسفانه فقه شیعه حضور بسیار کمبسامد در مجامع و رویدادهای علمی و آکادمی جهان امروز دارد. اگر نگاهی به دپارتمانهای اسلامشناسی بیافکنید، حتما تأیید خواهند فرمود که این دپارتمانها معطوف به اهل سنت هستند. یعنی زمانی که از اسلام صحبت به میان میآید به ویژه در حوزهی فقه به اهل سنت نظر دارند. یعنی اگر الهیات و تاریخ بحثی به میان میآید ای بسا به شیعه پرداخته شود اما وقتی به حوزهی فقه میپردازیم کمابیش به نظر نمیآید که رویکرد به فقه شیعه جایگاهی داشته باشد.
🔹وی افزود: به وضوح از الازهر، از الزیتونه و همینطور دانشگاههای مختلف عربستان به ویژه دانشگاه ریاض و جده میتوانید در عرصهی بینالملل سراغ بگیرید و در قالبهای مختلف فضاهای مشترک مطالعاتی را از جمله در حوزههای مرتبط و در نسبت با فقه شکل دادهاند. البته این حضور می تواند نتیجه حمایتهای مالی باشد.
دکتر عبدالمجید مبلغی خاطرنشان کرد:اگر به عناوین کرسیهای مطرح اسلامشناسی مراجعهای بفرمایید، مثل کرسی بن سلمان و دیگران، باز هم میبینید که تقریبا همهی این کرسیهایی که به نام کسی نامگذاری شده معمولا مورد حمایت صاحبان قدرت و ثروت عرب و شیوخ عرب هستند .
🔹وی گفت:اگر احیانا بخشهایی هم در جایی دیده شود که به شیعهشناسی نظر دارند، مثل اسلامیک استادیز آکسفورد یا شیا استادیز در مدرسهی اسلامی هاروارد و یا شیعا استادیز در مرکز مطالعات اسلامی و عربی - که من در این آخری حضوری هم داشتم- باز هم شما میبینید که آنچه که رخ میدهد از چشمانداز دیگری و از زبان دیگری هست. یعنی واقعا حوزهی علمیهی قم به صورت مؤثر حضوری ندارند و دیده نمیشوند. در واقع قم به مثابه یک ظرفیت علمی متأسفانه در صحنهی آکادمیا حضور چندانی ندارد و رد کمی از آن میتوان به چشم دید و سراغ گرفت.البته برخی از کسانی که در قم تحصیل کردهاند در قالبهایی مثل فرصتهای مطالعاتی حضور دارند که واقعا کمبسامد و محدود است.
🔹مدیر بخش بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر افزود: جالب اینجاست که اگر هم به بحث شیعه پرداخته میشود، در دپارتمانهای الهیات در سرزمینهای اشغالی است! یعنی ما با یک سنت مطالعاتی شناخته شدهی شیعی در دانشگاه تلآویو و مراکزی از این دست مواجه هستیم که بههرحال برای دوستانی که در حوزهی اسلامشناسی کار میکنند به وضوح خطوط این مسئله آشکار و روشن است.
🔹وی گفت:به توجه به مقدمه بیان شده ایجاد بخش بین الملل برای پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر بسیار ضروری است که بابت آن باید از سروران مؤثر در این مهم به ویژه ریاست محترم پژوهشگاه تشکر کرد. چند کار را در اینجا در دست اقدام داریم که در همهی آنها عصاره و جانمایهی کار، حضور شیعه در عرصهی بینالملل و از چشمانداز ظرفیت و بضاعت قم هست.
🔹وی به تشریح فعالیتهای بخش بینالملل پرداخت و گفت:یک همایش بینالمللی به دو زبان انگلیسی و عربی طی سال آینده برگزار خواهد شد که به معرفی فقه معاصر شیعه خواهد پرداخت و وجههی همت آن رویکرد به فقه معاصر شیعه خواهد بود.
🔹وی افزود:کار ترجمهی دانشنامهی فقه معاصر تقریبا آغاز شده و این کار ارزشمندی است که در حوزهی دانشنامهنویسی در اینجا دارد انجام میشود و در حوزهی بینالملل منعکس خواهد شد.همچنین زمینهی برگزاری یک مجموعهی بههم پیوسته و تداوم یافتهای از نشستهای علمی در حوزهی فقه معاصر شیعه به زبانهای انگلیسی و عربی هم برنامهریزی شده و انشاءالله انجام خواهد شد.
وی در پایان گفت: در حوزهی کتابخانه، جمعآوری منابع لاتین، طبقهبندی، دستهبندی و عرضه و ارائهی آنها گفتگوهایی آغاز شده و انشاءالله این منابع به پژوهشگران این عرصه ارائه خواهد شد.
🔻🔻🔻
https://riicj.com/news/1288/
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
34.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازنشر
🗒به مناسبت ۱۶ مهر روز جهانی کودک
📄 گزارش کامل گزارش کرسی ، علمی ترویجی «بررسی فقهی حق هنر برای کودک»
📌با نقد و بررسی مقالۀ «بررسی آثار نمایشی زیانبار برای کودکان از دیدگاه فقه و هنر» از دکتر مهدی مقدادی
صبح یکشنبه، 28 خرداد 1402 در پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد.
🔶🔹 برای مشاهده متن کامل گزارش این نشست علمی
به لینک زیر مراجعه فرمایید
👇👇👇👇
https://riicj.com/session/jurisprudential-review-of-the-right-to-art-for-children
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکند :
🔹 نشست علمی :
⚡️چیستی فقه اجتماع
🔶 ارائه دهنده: حجتالاسلام والسلمین محمدباقر ربانی
(مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام)
🕒 زمان: سهشنبه 18مهر ساعت 18:30
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
علاقمندان میتوانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با همکاری انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم برگزار میکند :
🔹 نشست علمی :
⚡️موضوعشناسی هوش مصنوعی
🔶 ارائه دهندهگان:
🎤دکتر مسعود شریفی
(دبیر کارگروه تنظیمگری ستاد اقتصاد دیجیتال)
🎤دکتر میرمحسن پدرام
(عضو هیئت علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه خوارزمی
🕒 زمان: چهارنشبه 19 مهر ساعت 18:30
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
علاقمندان میتوانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
🔅عضو گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر:
وجه فقهی جهاد علیه صهیونیستها مبارزه با غصب یک سرزمین و لزوم دفاع از مظلوم است
🔸در روزهای اخیر جهاد فلسطینیان علیه نظامیان و شهرکنشینان سرزمین اشغالی فلسطین مهمترین خبر در دنیا بودهاست. انتشار تصاویر و فیلمهای گستردهی این حادثه برخی سوالات و شبهاتی درباره محدوده جهاد و مشروعیت مبارزه را در شبکههای اجتماعی همراه داشت. با حجتالاسلام دکتر حسین جوان آراسته عضو گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در همین زمینه گفتوگوئی انجام دادهایم:
🔹به نظر بنده مسئلهی مهمتر از همه در سرزمینهای اشغالی موضوعی به نام دزدی هویت در یک سرزمین است. یعنی اینها آنچه که امروز و در طی این 70 سال تا به امروز به صورت ملموس یا غیرملموس پشت صحنه یا آشکارا دارد تحقق پیدا میکند این است که رژیم جعلی اسرائیل به دنبال تغییر هویت یک کشور است و اگر ما میبینیم که علمای آگاه و روشنبین جهان اسلام چه شیعه و چه سنّی، کسانی مثل امام خمینی، و شهید مطهری فریاد برمیآورند و مسلمانان را به بیداری فرامیخوانند، نکتهی مهم همین است.
🔹وجه فقهی جهاد علیه صهیونیستها اولا مسئلهی غصب یک سرزمین و وجوب مبارزه با متجاوزان است، ثانیا دومین دلیل فقهی که میتوان برای این رویکرد در نظر گرفت، لزوم دفاع از مظلوم است. به نظر بنده از همه مهمتر سیاست ضد اسلامی و توسعهطلبی است که تفکر صهیونیستی مبتنی بر این توسعهطلبی است. شعار حکومت از نیل تا فرات را سر میدهند. اگر فرصت کنند به سراغ سوریه میروند، به سراغ عراق خواهند آمد، به سراغ ترکیهای که امروز از آنها حمایت میکند خواهند آمد. شعار اینها این است.
به همین دلیل مراجعی مثل آیتالله فاضل لنکرانی (رضوان الله علیه) را میبینید که فتوا میدهند، حتی در حوزهی تعامل اقتصادی فتوای ایشان این است که هر گونه تعامل اقتصادی، هر گونه رابطهی تجاری با این رژیم مطلقا حرام است. به عقیدهی من مبانی فقهی آن کاملا روشن است و هیچ انسان متشرعی نمیتواند چنین وضعیتی پذیرا باشد و تن به این ذلت بدهد.
اسلام عزت را از آنِ مسلمانان داشته است «الْعِزَّةَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ» ؛ عزت برای خدا و پیامبر خدا(ص) و مؤمنان است و اگر شما در یک وضعیتی قرار گرفتید که با ذلت مسلمانان مواجه میشوید، بر همهی مسلمانان واجب است برای برگرداندن این وضعیت ذلتبار به وضعیت عزتمند هر گونه اقدامی را از جمله جهاد و مبارزه در دستور کار خودشان قرار دهند.
🔹بالأخره فلسطینیها دارند دفاع از سرزمین خودشان و دفاع از یک وطن اسلامی میکنند. نه تنها برای خود فلسطینیها این دفاع مشروعیت دارد که دفاع مشروع است، بلکه یک تکلیف همگانی است و حتی زن و مرد هم نمیشناسد و حتی مسئلهی مبارزهی فلسطینیها در مواردی که اینها عملیات استشهادی انجام میدهند، فقهای ما عملیات استشهادی را هم در اینجا جایز دانستهاند؛ بلکه گفتهاند که این عملیات استشهادی یکی از بالاترین درجات شهادت و ایثار در راه دین است. حضرت امام، مقام معظم رهبری، چنین عملیاتهایی را تأیید کردهاند. بزرگانی از اهل سنت مثل آقای یوسف قرضاوی قائل به این است که عملیات استشهادی از عظیمترین انواع جهاد در راه خدا است و جهاد فی سبیل الله است.
🔹در خصوص درگیریهای فلسطینیان با رژیم صهیونیستی و این شهرکنشینانی که مورد حمایت این رژیم هستند، باید به این نکته توجه داشته باشیم که همیشه به درستی اعلام شده که این حملات حمله به شهرکنشینان معمولی نیست، حمله به غاصبان است؛ حمله به کسانی است که قدس شریف و سرزمین مادری فلسطینیان را غصب کردهاند و هیچ مشروعیتی برای سکونت در این سرزمین ندارند. ما حتما باید بر این نکته تأکید کنیم که مسئله کشتن یهودیان نیست و اساسا یهودیانی که مهاجرت به فلسطین اشغالی کرده با یهودیانی در سایر کشورها متفاوت است. مهاجران یهودی که به این سرزمین آمدند و غاصبانه مناطقی را تحت اشغال خودشان درآوردند چه مسلح باشند و چه غیرمسلح باشند، چه نظامی و چه غیرنظامی، چه دولتی و چه غیردولتی، چه زن و چه مرد باشند، همه غاصب هستند، همه در حکم دشمن هستند. ما با یهود نمیجنگیم، فلسطینیها با یهود نمیجنگند، فلسطینیها با متجاوزان خودشان میجنگند که نام یهود را به یدک میکشند.
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://riicj.com/news/1299/
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
🔅 پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
#رویدادهای_بینالمللی
🔸بخش بینالملل پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر در رصد علمی از تحولات مرتبط با موضوع «فقه معاصر» تلاش میکند اخبار و رویدادهای مهم را جمعآوری و به اطلاع علاقمندان برساند.
رویدادهای علمی مرتبط به بخش بینالملل در سایت پژوهشگاه فقه معاصر قابل مشاهده است.
⚡️عناوین و لینک آخرین اخبار🔻🔻🔻
🔹فراخوان دانشگاه ایلینوی اوربانا کمپین آمریکا برای حضور پژوهشگران شیعی در رویداد فرهنگی ولادت پیامبراکرم (ص)
🔹فراخوان ارسال مقالات مرکز تحقیقات ISAR جهت شرکت در سمپوزیوم «حق نشر در سنت حقوقی اسلام»
🔹فراخوان دانشگاه ویرجینیا برای حضور در کنفرانس دین و فرهنگ دموکراسی با موضوع «جامعه و نقد»
🔹فراخوان حضور مرکز مطالعات اسلامی دانکن بلک در سومین نمایشگاه سالانه هنر اسلامی
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با همکاری انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم برگزار میکند : 🔹 نشست علمی
این نشست هماکنون در حال برگزاری است
لینک مشاهده در فضای مجازی👇
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
⚡️حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی عضو گروه فقه حقوق و تکالیف شهروندی پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر:
🎤غصب بودن سرزمین فلسطین با نظر مجامع بینالمللی قابل تغییر نیست/ گستره فقه و حقوق بینالملل اجازه دفاع را به مردم فلسطین میدهد
🔹در قولنامهها و قراردادها اگر نگاه کنند که یک سند پیشینی وجود دارد که این سند فرضا منزلی وقفی است و کسی در اینجا زندگی میکند، حتما سند پیشین مقدم است و آن سند پیشین که متعلق به صاحبان خودش است، حکم بر این میکند که نفر بعدی که نشسته غاصب است ولو سند هم داشته باشد یا در خصوص آن، سندسازی شده باشد. لذا حضور و حاکمیّت رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین، حکم غصب را دارد و غصب هم هیچگاه رسمیت پیدا نمیکند، ولو اینکه دیگران به عنوان یک کشور رسمی از آن یاد کنند.
🔹کسانی که کشورشان غصب شده، نمیتوانند نسبت به این قضیه بیتفاوت باشند و عملا باید به حق خودشان برسد. تعابیر متعددی در قرآن نسبت به این قضیه وجود دارد که از آن جمله میتوان به آیه ناظر به مردم مکه اشاره کرد: «أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ» ، آنها شما را اخراج کردند، طبیعتا شما باید به جای خودتان برگردید. اگر کسی شما را از منزلتان اخراج کرده است، در قبال آن، حکم اخراج است.
🔹طبعا فارغ از نص و فارغ از ملاک محوریت نص، دلیل عقل حکم میکند که در قبال ظلم باید مبارزه کرد و حق را گرفت، چون حق گرفتنی است و حق دادنی نیست. حق در زمین مذاکره به دست نمیآید، مخصوصا نسبت به کسی که جائر، ظالم و غاصب است و از روی علم به غصب تن داده است و به تعبیری آن آیهی قرآن میگوید: «أُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَديرٌ». اینکه کسی مظلوم واقع شده است، به مظلوم اذن قتال داده میشود، برای اینکه از ظلم درآید و در صدر اسلام هم عملا این حکایت محقق بود و عملا مردم مکه که مهاجر بودند و از سرزمین خودشان هجرت کردند و به تعبیری از ظلم آنها فرار کردند، طبیعتا باید به سرزمین خودشان برگردند و حق خودشان را بگیرند و گذر زمان هم این قضیه را نفی نمیکند.
🔹در حوزهی جنگ بحث موضوعشناسی نکتهی مهمی است. این که چه کسی نظامی است یا چه کسی غیرنظامی است نکته مهمی است. در خود فقه ما هم این تعبیر مورد اشاره قرار گرفته که؛ اگر زن یا کودک یا پیرمردی اسلحه به دست بگیرد، او دیگر حکم زن و پیرزن معاف از جنگ را ندارد، طبیعتا عنوان عدوّ بر آنها صادق شده و باید نسبت به آنها رویکرد دشمنی پیشه کرد.
🔹در فقه ما نه تنها ناظر به رژیم صهیونیستی، حتی در سایر جنگها، حکمی به نام تترّس داریم. حکم تترّس به این معنا است که اگر مسلمانی در جبههی جنگ باشد و دشمن از این مسلمان به عنوان سپر انسانی استفاده کند و او را جلوی تانک یا ماشینش بگذارد و بخواهد به واسطهی او جلوی نفوذ سپاه اسلام را بگیرد، برای حفظ نظام و برای شکست دادن دشمن حتی ریختن خون این شخص و از بین بردن او مجاز اعلام میشود؛ بهخاطر اینکه اگر این اتفاق نیافتد طبعا آن جبههی نبرد سقوط میکند و امکان پیروزی از بین میرود و سوءاستفادهی دشمن حاصل میشود. طبیعتا اینگونه نیست که خون این شخص مباح باشد بلکه در قالب ضرورت و اضطرار اتفاق میافتد و طبعا درمرحله بعد، نسبت به فرد مسلمانی که به عنوان سپر انسانی استفاده شده است، بیت المال باید دیهی او را هم بدهد و محترم هم خواهد بود؛ ولو به اضطرار ممکن است حکم قتل برای او صادر شود.
🔹طبعا در خصوص رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه اگر حملهای از طرف فلسطینیها صورت نگیرد، صورت مسئلهی غصب همچنان باقی خواهد ماند و در فضای مذاکرات اینها هیچگاه به خانهشان نخواهند رسید و طرف مقابل هم رژیم صهیونیستی است که عملا نسبت به قواعد بینالمللی تمکین نمیکند و از مواضع غاصبان خویش حتی نسبت به تصمیم های نظام سلطهی بینالمللی هم تمکین نمی¬کند، و نسبت به آنها گردن نمینهد، چارهای جز جنگ مسلحانه نیست، چارهای جز استفاده از ابزار نظامی و ابزار قانونی و عرفی نیست که طبعا در جنگ اخیر هم استفاده شده و این حق مشروع در حقوق بینالملل هم به رسمیت شناخته شده است و طبعا اینها از آن استفاده میکنند و چارهای هم جز این نیست؛ چون بحث دفاع مشروع جز به واسطهی این کار حاصل نمیشود.
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://riicj.com/news/1318
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/