✅چگونه خیال وافکار خود را کنترل کنیم تا در عبادت ونماز حضور قلب داشته باشیم؟
✅حضرت امام خمینى در مورد راه هاى تحصیل حضور قلب مى گوید:
« آنچه باعث حضور قلب شود، دو امر است:
یکى فراغت وقت و قلب و دیگر فهمیدن اهمیت عبادت . مقصود از فراغت وقت آن است که انسان در هر شبانه روزى براى عبادت خود وقتى را معیّن کند که در آن وقت خود را موظف بداند فقط به عبادت بپردازد . اشتغال دیگرى را براى خود در آن وقت قرار ندهد. انسان اگر بفهمد که عبادت یکى از امور مهمى است که از کارهاى دیگر اهمیتش بیش تر بلکه طرف نسبت با آن ها نیست [= قابل مقایسه نیست] البته اوقات آن را حفظ مى کند و براى آن وقتى موظف مى کند. . . از فراغت وقت مهم تر فراغت قلب است و آن چنان است که انسان در وقت اشتغال به عبادت، خود را از اشتغالات و هموم دنیایى فارغ کند و توجه قلب را از امور متفرقه و خواطر متشتّته [=پراکنده] منصرف نماید و دل را یکسره خالى و خالص براى توجه به عبادت و مناجات با حق تعالى نماید و تا فراغت قلب از این امور حاصل نشود، تفرغ براى او و عبادت او حاصل نشود». (شرح چهل حدیث امام. ص162)
پراکندگى قوه خیال نیز از عوامل حواس پرتى در نماز است. اگر قبل از نماز چند دقیقه اى به وسیله ذکر خدا و مناجات و خواندن نمازهاى مستحبى و تلاوت قرآن، خود را آماده نماز کنیم، ذهن از حواس پرتى و پراکندگى و از توجه به کثرت، به سوى وحدت متوجه مى شود، در نتیجه در نماز فکر انسان به این طرف و آن طرف متوجه نمی شود. کسى که قبل از نماز با دیگرى بگو مگو و بحث داشته یا خوشحال یا ناراحت شده، اگر فوراً وارد نماز شود، نمازش تحت تأثیر آن افکار خواهد بود و حضور قلب نخواهد داشت.
از دیگر اسباب حضور قلب، رعایت احکام و آداب نماز است، مانند نگاه کردن به محل سجده در حال قیام، نگاه کردن بین دو پا در حال رکوع، نگاه کردن به دامن در حال تشهد و سلام و چسباندن دست ها به بدن در حال قیام و غیره.
از هنگام وضو گرفتن، باید دل را به خدا سپرد و با گفتن اذان و اقامه و توجه به معانى و مفاهیم بلند آن، جان و روح و قلب را به آن خط نورى ملکوتى اتصال داد که از کعبه تا عرش و از آن جا تا حقیقت اسما و صفات و از آن فراتر تا «ذات احدیّت» امتداد دارد.
بعضى از آداب نماز مانند سر وقت خواندن و مواظبت بر وقت نماز و به حالت کسالت داخل نماز نشدن و. . . در نماز مؤثر است.
دوری از غذاهای شبهه ناک و حرام و اموالی که از طریق غیر مشروع به دست می آید، در حضور قلب و ایجاد آمادگی درونی برای نماز و سخن گفتن با خدا بسیار موثر است.
@khanjanidroos
✅دعا_کردن_برای_همسر
💠 از کارهای قشنگی که محبت همسرتان را در دل شما زیاد میکند و نیز #محبوب او میشوید این است که بعد از نماز و اوقات دیگر برای سلامتی، عاقبتخیری و یا رفع گرفتاریهایش #دعا کنید و حتی #صدقه بدهید.
💠 گاهی به او بگویید برایت، نذر #صلوات کردهام.
💠 برایش با پیامک بنویس وقتی از خانه میروی برایت آیهالکرسی میخوانم.
💠 اینگونه کارهای معنوی، زندگی را #شیرین و لذتبخش میکند. چنین خانهای برای همسر، #پناهگاه و محل آرامش است.
🍃❤️ @khanjanidroos
✅ اگه مادرشوهر داره پشت سر عروسش به پسرش ميگه يعني غيبت ميکنه زن به مادر شوهر بدي نميکنه اما رفتار گرمي هم نميتونه داشته باشه چون ازش دلگيره اين از نظر اخلاقي خوب هست بهترش چيه؟
✅یکی از مشکلاتی که تقریبا همه افراد و اقشار جامعه و خانواده ها با آن درگیر هستند و کمتر خانواده ای یافت می شود که با این مشکل دست و پنجه نرم نکند مشکلات خانوادگی است .
در این مشکلات اگر عفو و گذشت نباشد بنیان خانواده پا بر جای نخواهد ماند و در روایات اسلامی نسبت به تحکیم بنیان خانواده بسیار سفارش شده است . لذا شما این را بدانید اگر ایشان (مادر شوهر) بدلایلی پشت سر شما بد گویی کردند و غیبتی صورت گرفته است شما نباید مقابله به مثل کنید و اگر حرف ایشان به حق بوده در پی اصلاح خود باشید و اگر به حق نبوده است گذشت کنید و رفتار خود را با ایشان بهتر نمایید مطمئن باشید در این صورت خود ایشان از کار و رفتار خود ناراحت شده و در پی جبران بر می آید.
گذشت و عفو چاشنی تحکیم بنیان خانواده است و چشم پوشی از حرف ها و کارها و بخشش همدیگر باعث آرامش بیشتر خانواده و در نتیجه پروش کودکانی صبور و آرام و خوش اخلاق خواهد بود و اگر فضای خانه و خانواده پرتنش باشد دیگر نباید توقع داشت، فرزندان با محبت و خوش اخلاقی را داشته باشیم زیرا اولین کسانی که فرزند از او الگو می پذیرد رفتار پدر و مادر است.
پس شما تا می توانید با ایشان خوش برخورد باشید برایشان هدیه بگیرید و صبور باشید و به هیچ وجه تندی نکنید تا اعتماد شوهرتان را بیش از پیش جلب نمایید و وقتی اعتماد شوهرتان را بطور کامل بدست آوردید دیگر مادر شوهرتان به خود اجازه نمی دهدخلاف واقع سخن بگوید و اگر حرفی بزند شوهرتان به هیچ وجه نخواهد پذیرفت و در پی اصلاح خویش قرار خواهد گرفت.
--—--🌸______🌸--------
@khanjanidroos
✅داستان کوتاه پند آموز
💭 ﻣﺮﺩﯼ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺯﯾﺮ ﺩﺭﺧﺘﯽ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺩﻭ ﺭﺍهی ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ ! ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺁﻣﺪ، ﺍﺯ ﺍﺳﺐ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺩﺍﯼ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: قرﺑﺎﻥ، ﺍﺯ ﭼﻪ ﺭﺍﻫﯽ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﺭﻓﺖ؟ » ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻭﺯﯾﺮ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻧﺰﺩ ﻣﺮﺩ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺩﺍﯼ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﮔﻔﺖ : ﺁﻗﺎ، ﺭﺍﻫﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟ ﺳﭙﺲ ﺳﺮﺑﺎﺯﻱ ﻧﺰﺩ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺁﻣﺪ، ﺿﺮﺑﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺍﻭ ﺯﺩ ﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﺍﺣﻤﻖ،ﺭﺍﻫﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﺪﺍﻣﺴﺖ؟؟؟
💭 ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﺩ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺍﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺧﻨﺪﯾﺪﻥ ﮐﺮﺩ . ﻣﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﮐﻨﺎﺭ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ: ﺑﻪ ﭼﻪ ﻣﯽ ﺧﻨﺪﯼ؟ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ : ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻣﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺳﻮﻭﺍﻝ ﮐﺮﺩ، ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺑﻮﺩ . ﻣﺮﺩ ﺩﻭﻡ ﻭﺯﯾﺮ ﺍﻭ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺳﻮﻡ ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺳﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﻣﺮﺩ ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ ﺍﺯ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﭘﺮﺳﯿﺪ :ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﯼ؟ ﻣﮕﺮ ﺗﻮ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﻧﯿﺴﺘﯽ؟ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﺍﺩ: ﻓﺮﻕ ﺍﺳﺖ ﻣﯿﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ … ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺍﻃﻤﯿﻨﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺩﺍﯼ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﮐﺮﺩ… ﻭﻟﯽ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﯼ ﺍﺯ ﺣﻘﺎﺭﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﻧﺞ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﻣﺮﺍ ﮐﺘﮏ ﺯﺩ .
💠ﻃﺮﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻫﺮ ﮐﺲ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺍﻭﺳﺖ ...
ﻧﻪ ﺳﻔﯿﺪﯼ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ..
ﻭ ﻧﻪ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺯﺷﺘﯽ ..
ﺷﺮﺍﻓﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺧﻼق و ادب اوست...
@khanjanidroos
ریشه ی انسانها، فهم آنهاست
یک سنگ به اندازه ای بالا می رود، که نیرویی پشت آن باشد. با تمام شدنِ نیرو، سقوط و افتادن سنگ طبیعی است
ولی یک گیاه کوچک را نگاه کن که چطور از زیر خاک ها و سنگ ها سر بیرون می آورد و حتی آسفالت ها و سیمان ها را می شکند و سربلند می شود. هر فردی به اندازه ی این گیاه کوچک، ریشه داشته باشد، از زیر خاک و سنگ، از زیر عادت و غریزه،حرف ها و هوس ها، سر بیرون می آورد و افتخار می آفریند. ریشه ی ما، همان "فهم" ما است.
@khanjanidroos
💠💠💠💠💠💠
خوش آمدعرض می کنیم به دوستان جدیدالورود....
با بهترین مطالب برگزیده اخلاقی ،سبک زندگی در خدمت شما خوبان هستیم ....
می توانید با همه خانواده و دوستان پله های ترقی را بپیمایید. ....
رضایت شما آرزوی ماست....
@khanjanidroos
صـبحهـا بایـد بلنـد شـد
در امتـداد وقـت قـدم زد
گل را نگـاه کرد
ابهـام را شنیـدو دویـد تا تـه ِ بـودن ،
باید از نـور تا خـدا رسیـد
#سهراب سپهری
@khanjanodroos
زندگی هیچ گاه به بن بست نمیرسد
کافیست چشم باز کنیم
و راههای گشوده ی بیشماری را
رو به روی خود ببینیم...
خدا که باشد
هرمعجزه ای ممکن میگردد...
@khanjanidroos
#خودت_را_دریاب
باید مواظب نحوه حرف زدن با #خود باشیم.
اينکه چطور با خودمان حرف میزنيم، حداقل #۹۵درصد از فکر و احساس ما را مشخص میکند. ذهن ناخودآگاه گفتههای درونی ما را به عنوان #دستور میپذيرد.
برای همین است که باید همواره با خودمان گفتگوهای #مثبت داشته باشيم، حتی هنگامی که احساس خوبی نداريم.
بهترين فرمول برای بد كردن حال خود، پرسيدن سوالات #تخريبكننده از خود است! سوالاتی كه انسان با بیرحمی و لحنی منفی از خود میپرسد و با آنها خود را #تهديد و تخريب میکند.
سوال كردن از خود مانند جستجو كردن در گوگل است، هر چه بپرسیم به #همان میرسیم!
مغز ما بر مبنای هر نوع سوالی به دنبال جواب آن سوال است، پس ما با سوال کنترل میکنیم که #تمرکزمان بر کدامبخش از واقعیت باشد و چه حسوحالی را تجربه کنیم.
@khanjanidroos
🍃وَ لَوْ تَعْلَمُونَ مَا أَعْلَمُ مِمَّا طُوِيَ عَنْكُمْ غَيْبُهُ، إذاً لَخَرَجْتُمْ إِلَى الصُّعُدَاتِ تَبْكُونَ عَلَى أَعْمَالِكُمْ وَ ...
اگر شما همانند من، از آنچه پنهان است خبر داشتيد (و آينده سياه و ظلمانى خودرا مى ديديد) از خانه ها بيرون آمده، سر به بيابان مى گذاشتيد، بر اعمال خويش گريه مى کرديد و بر سر و صورت مى زديد ! بلکه اموال خود را بدون نگهبان و بى آن که کسى را جانشين خود در آن قرار دهيد رها مى کرديد، هر يک از شما (از شدت وحشت) تنها به خود مى پرداخت و به ديگرى توجه نداشت ! ولى (متاسفانه) تذکراتى را که به شما داده شده بود فراموش کرديد، و از آنچه بر حذر داشته شده بوديد، ايمن گشتيد، در نتيجه عقل شما گمراه و سرگردان شد، و امورتان پراکنده گشت !
@khanjanidroos
تنها کسانی که اهل تعقل هستند و به ندای عقل خود گوش می دهند و به آنچه در نتیجه تعقل به آن می رسند عمل می کنند اهل سعادت می شوند. خداوند از زبان اهل دوزخ این حقیقت را بیان فرموده است: و قالوا لو کنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر، و گویند: اگر شنیده (و پذیرفته) بودیم یا تعقل کرده بودیم، در میان دوزخیان نبودیم. انسان با تعقل است که هدایت می شود و با تعقل است که می تواند خود را در مسیر هدایت نگه دارد. جامعه کوفه اهل تعقل نبودند و در رویارویی با مسائل عقلانی رفتار نمی کردند. آنها بدون توجه به نصایح امام و ملاحظه عواقب امور، تصمیم می گرفتند و عمل می کردند و بعد دچار پیامدهای ظاهر بینی و کوته نگری خود می شدند. همین کوته نگری آنها باعث به قدرت رسیدن كسانی چون حجاج بن یوسف ثقفی شد. قتلها و خونریزیهای او و پیامد آن که تثبیت قدرت و حكومت معاویه و واگذار كردن آن به یزید و فجایع كربلا همه به خاطرضعف بینش آنها بود.
@khanjanidroos
✅پرسش
. در حديثي گفته شده که کمک به تارک الصلاه حتي با جرعه آبي حکم جهاد با پيامبران را دارد.آيا اين حديث صحيح است؟اگر صحيح است چرا قطع رحم با اين افراد جايز نيست؟چرا که مهمان کردن اين افراد همراه با پذيرايي از آنهاست!
✅تارک الصلاه دو جور میباشد
یکی کسی که نماز و دین را قبول ندارد و در حقیقت منکر دین اسلام و پیامبر محسوب میشود که مرتد می باشند و منظور از روایت اینگونه افراد هستند
و گروه دیگری هم که تارک الصلاه هستندولی از روی تنبلی و بی حوصلگی نماز نمیخوانند و منکر دین و نماز نیستند که سختگیری های در روایات مربوط به اینگونه افراد نیست بلکه با این افراد باید با روی خوش و ومهربانی و دعوت به نماز برخورد داشت.
@khanjanidroos
#موفقیت
قواعد کلیدی موفقیت و خودساخته بودن👇
🔺از همان جایی که هستی شروع کن
🔺از هر آنچه داری استفاده کن
🔺هر آنچه در توان داری انجام بده
دقت کردی که هرسه تاش دست خودته
پس منتظرنباش
@khanjanidroos
:
روایت لیلة الرغائب از منظر شیعه و اهل سنت
الف ) لیله الرغائب در نزد اهل سنت
علماء اهل سنت این روایت را جعلی دانسته و انجام این نماز را بدعت می دانند از این رو پیروان خود را از انجام آن باز می دارند هر چند این عمل در بین عوام از اهل سنت انجام می گیرد.
حافظ ابن رجب از علمای اهل سنت درباره این نماز می گوید: «و أما نماز، در ماه رجب، هيچ گونه نماز مخصوصي كه مختص به همين ماه باشد، به پاپهي صحت نرسيده است و احاديثي كه دربارهي فضيلت صلاة الرغائب در نخستين جمعه ماه رجب روايت شده، دروغ، باطل و نادرست ميباشد و اين نماز به نزد جمهور علما بدعت ميباشد. … و نخستين بار، پس از سال 400 هجري نمايان شد، به همين خاطر پيشينيان شناختي از آن نداشتند و در مورد آن صحبت نكردند.»
همچنین یکی دیگر از علمای اهل سنت در این باره می گوید:« از احادیث ساختگی حدیثی است در فضیلت جمعه اول ماه رجب که خواندن نماز رغائب و ... را از اعمال این شب می داند»
ب ) لیله الرغائب در نزد شیعه
در میان شیعه اولین بار این روایت توسط سید ابن طاووس در کتاب اقبال آورده شده و پس از آن توسط علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار با ذکر سلسله سند آن یعنی ذکر نام کسانی که روایت را تا پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند بیان کرده است.
در سلسله سندی که علامه مجلسی ذکر کرده افرادی مانند ابو عبد الله الحسین بن علی، مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)، ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی، عبد الواحد بن راشد الشیرازی وجود دارد که خود علامه آنها را مجهول می داند و می نویسد «در کتاب های رجالی و غیره ، مشخص نیست وی ثقه است یا نه»
از این رو یقینا سند این روایت ضعیف است؛ ولی شیوه و روش علماء و مراجع شیعه بر آن است که در روایاتی که سند آنها ضعیف است حکم به استحباب می کنند.
و دلیل آنها روایاتی است که می فرماید اگر ثواب عملی از سوی پیامبر به کسی رسید و آن را انجام داد و بعدا معلوم شد که پیامبر آن را نفرموده خداوند ثواب آن عمل را به او می دهد.
مثلا امام صادق(علیه السلام) در روایتی می فرماید:« مَنْ بَلَغَهُ عَنِ النَّبِيِّ ص شَيْءٌ مِنَ الثَّوَابِ فَعَمِلَهُ كَانَ أَجْرُ ذَلِكَ لَهُ وَ إِنْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَمْ يَقُلْه؛ اگر کسی ثواب عملی از سوی پیامبر به او برسد و بر طبق آن عمل نماید، خداوند ثواب آن عمل را به او می دهد ولو اینکه رسول خدا«صلی الله علیه وآله»این کلام را نفرموده باشد»
البته این امر خاص به نماز و اعمال اولین شب جمعه ماه رجب نیست بلکه در بسیاری از مستحبات جاری است و علماء بر طبق آن فتوا می دهند.
@khanjanidroos
#سلام_امام_زمانم
نگاه رحمتت بر ماست
میدانم که میآیی
زِ اشک دوستان پیداست
میدانم که میآیی
گذشته چارده قرن و
هنوز ای یوسف زهرا
تو تنها و علی تنهاست
میدانم که میآیی
@khanjanidroos