با فرزندانتان رفیق شوید،
قبل از آنکه دیگران آنها را بربایند..
@Khanjanidroos
✅جوانی داریم که امورزندگیش به هم پیچیده شده همش عصبی بی انگیزه وناشکره ازخدادورشده بیکار برای این جوون چاره چیه
که به امیدخداوشفاعت دوازده امام وچهارده معصوم
زندگیش به جریان بیفته هدایت بشه وکارهم براش پیدابشه
ویه جوون به دامن اهل بیت (ع)برگرده
خیلی این حاجت برام مهمه,,,, ممنونم اگه راهنمایی کنید,
✅معمولا تصمیم گیری های غلط در گذشته یا پا گذاشتن در مسیرهای اشتباه، باعث مشکلات آینده و پیچیدگی امور زندگی می شود. بعد کسی که خودش موجبات مشکلات خودش را فراهم آورده یا به اندازه کافی برای رسیدن به سعادت تلاش نکرده، حالا از پیامد اعمالش ناراحت شده و تقصیرات را به گردن خدا انداخته و نسبت به او ناشکر و عصبانی می شود!
به هر حال در ذيل به اصول كلي اي كه بايد در همه زمينه ها مورد توجه قرار گيرد اشاره مي شود:
الف- كارها، روابطي كه با ديگران داريد و مجموعه عملكردهاي شغلي و غير شغلي، مادي و معنوي خود را واكاوي و ارزيابي كنيد، ببينيد گير و گره كار شما كجا هست.
ب- اگر مشكل تان در مسايل مادي و مالي است، خداوند براي دستيابي به وسعت رزق، دو دسته عوامل (مادي و معنوي) را تأثيرگذار قرار داده، هيچ يك از عوامل جايگزين ديگري نمي شود، مثلاً در آموزه هاي ديني كار و تلاش، تخصص و كارشناسي، تدبير و برنامه ريزي، ارزيابي و آينده نگري، نظم و انضباط در كارها و زندگي، موقعيت سنجي، ملاحظه امكانات مادي، توانايي جسماني، استعدادهاي عقلاني و رواني، از اصول اوليه عوامل مادي براي پيشرفت و توسعه شمرده شده است.
بر اساس آيه «وليس للإنسان إلاّ ما سعي»هر ميزان از اين اصول بهره گرفتيم و تلاش كرديم، در مسير پيشرفت و توسعه قرار خواهيم گرفت.
در معارف اسلامي در كنار آن اصول تأثيرگذار، عوامل ديگري تحت عنوان عوامل معنوي،كه باعث توسعه رزق يا مانع آن مي گردد معرفي شده است. در ذيل به برخي از هر دو دسته عوامل معنوي اشاره مي شود.
الف- آنچه باعث توسعه رزق و روزي مي شود.
1ـ صدقه و انفاق مال به فقرا و ارائه هر نوع خدمات به نيازمندان.
2ـ صلة ارحام، اميرالمؤمنين ميفرمايد: «صلة الأرحام تثمر الأموال وتُنسي في الآجال؛صلة رحم مال را زياد ميكند، و عمر را طولاني مي نمايد».
3ـ سحرخيزي و نماز شب، پيامبر اكرم(ص) فرمود:«سحرخيزي كاري بسيار مبارك است كه باعث افزايش همه اقسام نعمت ها به ويژه رزق و روزي خواهد شد».
4ـ خوش اخلاقي و خوشزباني و احترام آميز با ديگران سخن گفتن. علي(ع) فرمود:«بحسن الأخلاق تدرّ الأرزاق؛اخلاق نيكو سبب فزوني و سرازير شدن رزق و روزي مي گردد».
5ـ رفق و مدارا و محبت كردن به ديگران، علي(ع) فرمود: «من استعمل الرفق، استدرّ الرزق؛ هر كس نرمي و ملايمت با مردم را در پيش گيرد،روزيش زياد مي شود».
6ـ آسان گيري و پرهيز از سختگيري نسبت به خانواده، اطرافيان و مشتري ها و ارباب رجوع.
7ـ پرداخت زكات و امور مالي واجب مثل پرداخت فطريه و خمس.
8- پيوسته با وضو و طهارت بودن. پيامبر اكرم به مردي فرمود: «أَدِمِ الطهارةِ يَدُم عليك الرزق؛ پيوسته با وضو و طهارت باش تا روزيات زياد شود».
9- پايبندي به نماز اول وقت
10 - ترك گناه وتوبه واستغفار از آن، حضرت علي(ع) مي فرمايد: «خدا استغفار را سبب جلب روزي و فزوني رزق قرار داده».
11- پرهيز از پرخوابي و خواب بعد از اذان صبح و زود پي كار رفتن.
12- در گفتار و رفتار و معامله و بر خورد با مردم كاري كن كه در حق شما دعا كنند. زيرا دعاي ديگران اگر از روي اخلاص و صميم قلب باشد زود مستجاب مي گردد و سبب افزايش رزق و روزي مي شود.
13- همسايه خوبي براي همسايگان باش ، گاهي از آنان خبر بگير و حال و احوال شان را بپرس، مشكلي داشتند، اگر مي تواني بر طرف كن. در روايت آمده است: حسن الجوار يزيد في الرزق خوب همسايگي كردن و همسايه نيكو بودن رزق و روزي را زياد مي كند.
14- امين مال، ناموس و آبرو و حيثيت مردم بودن روزي را زياد مي كند چنان كه خيانت روزي را كم مي كند.
ب- اموري كه سبب فقر و كاهش روزي مي شود.
1- قسم خوردن به ويژه سوگند دروغ.
2- قطع رحم
3- بد اخلاقي كردن و ترشرو بودن با مردم
4- گناهان به و.يژه (خيانت به ناموس مردم ، چشم چراني و ) زنا
ج- دعا درماني
21- براي توسعه رزق و دفع يا رفع بلا ها، مصيبت ها، همّ و غم ها، نماز، دعا وذكر هاي بسياري از معصومين عليهم السلام روايت شده است. به فهرست مفاتيح الجنان رجوع شود. در اين جا به نقل چند نمونه بسنده مي كنيم.
1- هر شب سوره واقعه و هر روز صد آيه قرآن بخوانيد.
2- خواندن زيارت عاشورا
3- بعد از نماز بگوييد :اللهمّ انّي اسئلك بأنّ لك الحمدٌ. لا اله الا انت .المنّان ُ. بديعُ السّماوات و الأرض. ذو الجلال والإكرام. أن تصلّي علي محمد و آل محمد و أن تجعلَ لي ممّا اَنا فيه فرجاً و مخرجاً.
@Khanjanidroos
✅روح عبودیت
رهبر انقلاب: دعا، مظهر بندگىِ در مقابل خداوند و برای تقویت روح عبودیت در انسان است، و این روح عبودیت و احساس بندگی در مقابل خداوند، همان چیزی است که انبیای الهی از اول تا آخر، تربیت و تلاششان متوجهِ این نقطه بوده است که روح عبودیت را در انسان زنده کنند. سرچشمهی همهی فضائل انسانی و کارهای خیری که انسان ممکن است انجام بدهد، همین احساس عبودیت در مقابل خداست.
۸۵/۷/۲۱
@Khanjanidroos
🔺اولین قدم در سیر سلوک🔺
واجبات #الهی را #بدون #اندک کم و کاست #انجام دهد و از #محرمات و معاصی با تموم #وجود #چشم پوشد.
🔺در مرتبه بعدی
به #مستحبات و #نوافل بپردازد و از#مکروهات #دوری
👈بعد از این #زباله های #ذهن و #رذایل را از #خویش #دور سازد
👈 و #اخلاق حسنه را در خویش #تقویت
در این مرحله
👈هر آنچه او را از #خدا #دور میدارد هرچند #مباح #دوری گزیند و سر پای وجود #خویش و همه #اعمال خود را #الهی کند.
👈حتی #خواب و #خوراک و لباس خود را طبق آنچه خدا میپسندد
👈برای انجام این #امور #اولین چیزی که #سالک نیاز دارد #تنبیه و#بیداری و توجه و #مراقبت #دائمی نسبت به خود و #افعال و #احوال خویش
👈و مهمترینش #حضور #قلب و توجه به معبود در #نماز است.
👈هیچ کاری #بدون قصد #قربت انجام نداشته باشد.
@Khanjanidroos
🔺اخلاص
👈 در #اعمال بتدریج #حجابها و #پرده ها را از مقابل #دیده و #گوش او بر خواهد داشت تا #حقایق #عالم ببیند و بشنود.
👈قلب آیینه #حکمت #الهی میشود.
👈برای ورود به #وادی #عرفان باید #مراحل #اخلاق #عملی و #نظری رو طی کرد
👈منظور #مراحلی که بدان اشاره شد
👈ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺒﺎﺭﻙ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﻲ
👈 انسان ﺭﻭ #ﺧﻠﻖ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ #ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺵ ﺭﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻩ ، ﻧﻪ ﻫﺮ #ﻋﺒﺎﺩﺗﻲ ﻛﻪ #ﺩﻟﺶ ﺧﻮﺍﺳﺖ.
🔺و اما
👈 ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ #ﺍﻫﻢ ﻭ #ﻓﻲ ﺍﻫﻢ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺍﻭﻥ #ﻋﺒﺎﺩﺗﻲ ﻛﻪ #ﻭﺍﺟﺐ ﺗﺮ ﻭ #ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﻫﺴﺖ ﺭﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻳﺪ .
👈یه داستان خیلی #قشنگ در مورد اخلاص
🔺 ﻃﻠﺒﻪ ای ﻧﺸﺴﺖ ﻭ ﺑﺎ ﻳﻪ #ﺫﻛﺮﻱ #ﭼﻠﻪ ﮔﺮﻓﺖ(ذکر از اذکار خاص بود و باید بصورت پیوسته سر یه موقع مشخص گفته میشد تا جواب بده)
👈 ﻛﻪ ﺭﻭﺯ #ﭼﻬﻠﻢ #ﭘﺮﺩﻩ ﻛﻨﺎﺭ ﺑﺮﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﺮﺍﺵ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﻭﺍﺿﺢ ﺑﺸﻪ ❗️ 👈ﺍﺗﻔﺎﻗﺎً ﺭﻭﺯ #ﺑﻴﺴﺖ ﻭ ﭘﻨﺠﻢ ، ﻫﻤﻮﻥ ﺳﺎﻋﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺫﻛﺮ ﺭﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻩ ، ﺑﺮﺍﺵ #ﻣﻬﻤﻮﻥ ﺭﺳﻴﺪ ❗️ ﺩﺭ ﺯﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻬﻤﻮﻥ ﺍﻭﻣﺪ ﺩﺍﺧﻞ . ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺵ ﮔﻔﺖ :
ﺧﺪﺍﻳﺎ ! ﻣﻦ ﺍﻻﻥ ﭼﻴﻜﺎﺭ ﻛﻨﻢ ؟ ﺍﮔﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻗﻄﻊ ﺑﺸﻪ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﻪ ﻫﻴﭽﻲ ، ﻫﻤﻪ ﭼﻲ ﺗﻤﻮﻡ ﻣﻲ ﺷﻪ ! ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻲ ﺍﻭﻥ ﻫﻢ ﻣﻬﻤﻮﻧﻪ ! ﺧﻮﺩﺕ ﮔﻔﺘﻲ ﻣﻬﻤﻮﻥ ﺭﻭ ﮔﺮﺍﻣﻲ ﺑﺪﺍﺭﻳﺪ ، ﺣﺘﻲ ﺍﮔﻪ ﺍﻭﻥ ﻣﻬﻤﻮﻥ ﻛﺎﻓﺮ ﺑﺎﺷﻪ ❗️ﭼﻴﻜﺎﺭ ﻛﻨﻢ ﻭ ﭼﻴﻜﺎﺭ ﻧﻜﻨﻢ ❓ ﻋﻘﻠﺶ ﻛﺎﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻩ ! ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩﻩ :
👈ﻭﻇﻴﻔﺔ ﻣﻦ ﺣﺎﻻ ﺍﻳﻨﻪ ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺸﻴﻨﻢ ﻛﻨﺎﺭ ﻣﻬﻤﻮﻥ . ﺫﻛﺮ ﺭﻭ ﻭﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ ، ﺣﺎﻻ ﻻﺯﻡ ﻧﻴﺴﺖ ❗️ ﺍﺳﺘﺎﺩﻣﻮﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ :
👈 ﺍﻳﻦ ﻃﻠﺒﻪ ، ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ❗️ ﺍﻭﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﻭ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ #ﭼﻬﻞ ﺭﻭﺯ ﺑﻬﺶ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺗﻮﻱ ﻫﻤﻮﻥ ﺑﻴﺴﺖ ﻭ ﭘﻨﺞ ﺭﻭﺯ ﺑﻬﺶ ﺩﺍﺩﻥ ! ﻫﻤﻮﻥ ﺟﺎ ❗️
👈ﺣﺎﻻ ﻣﺎ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﭼﻲ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﻳﻢ ⁉️ ﺩﻗﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ #ﻋﺒﺎﺩﺍﺕ #ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﻨﺪﻩ #ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ.
@Khanjanidroos
💠 ذکر حضرت امام سجاد علیه السلام در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان
از زید بن علی بن الحسین علیه السلام روایت شده که پدرم امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان از اول شب تا آخر شب با این ذکر محشور بودند :
« اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ »
🔸بارالها ! مرا روزی کن از خانه فریب (دنیا) کناره گیرم و به سرای جاوید آخرت رو نمایم و روزی من گردان که برای مرگ، پیش از اینکه اجل فرا رسد مهیا باشم.
@Khanjanidroos
⛔️ #انحرافات_صریح_حلقه
ایجاد #بیماری روحی توسط #روح_متوفی!
محمدعلی #طاهری برخلاف نظر خداوند در قرآن میگوید: روح افراد متوفی تأثیرات بسیار زیادی در زندگی انسانها دارند به طوری که بر فرد #نفوذ و تسلط مییابند و نقش یک انگل را ایفا میکنند. منبع: موجودات غیرارگانیک، ص49
#خداوند میفرماید: «تا آنگاه که مرگ یکی از ایشان فرا رسد، میگوید: پروردگارا، مرا باز گردانید، شاید من در آنچه وانهادم کار نیکی انجام دهم. هرگز، بدون ترديد اين سخنى بی فايده است كه او گوينده آن است، و پيش رويشان برزخى است تا روزى كه برانگيخته میشوند.» منبع؛ مؤمنون/100
#انحرافات_صریح_حلقه
طاهری: ادیان برای استفاده عملی در جهت «الیه راجعون» و یا در جهت رسیدن به غایت کمال آمدهاند؛ یعنی ادیان نیامدند که بگویند خدا را پرستش کنید.
#نکته
خداوند میفرماید: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون»[الذاریات/56] و جن و انس را جز براى اينكه مرا بپرستند نيافريديم. سؤال از اتباع حلقه؟ چگونه از کسی که یک دور قرآن نخوانده و ادعای عرفان اسلامی دارد تبعیت میکنید؟
@Khanjanidroos
💢بی خدایی در عرفان حلقه
🔻#عرفان_حلقه، مدلی از باورمندی به خدا را تبلیغ میکند که با توحید اسلامی فاصلهی بسیار دارد. در این جریان، نه توحید نظری به شکل صحیحی وجود دارد و نه توحید عملی تحقق مییابد. توحید نظری در عرفان حلقه تنها در پذیرش خدای خالق خلاصه می شود و توحید عملی هم که از اساس وجود ندارد و انسانها در عمل به جای ارتباط با خود خداوند به ارتباط گیری با #شبکه_شعورمندی اکتفا میکنند.
🔻در این عرفان کاذب فرد در حلقه وحدت قرار میگیرد و در عمل لازم نیست که خدا را بخواند و با او ارتباط گیرد و اساساً با #خدا کاری ندارد و به همین جهت خداوند از حلقه بیرون افتاده و بود و نبودش، برای تشکیل حلقهی وحدت یکسان است. روشن است خدایی که بدون او هم میتوان حلقه وحدت را تشکیل داد، باور به او یک ضرورت محسوب نمیشود و به همین دلیل فردی که منکر خداست هم میتواند بدون خدا، حلقه وحدت را تشکیل دهد و از #تجربهی_عرفانی برخوردار گردد.
@Khanjanidroos
💢حاج آقا مجتبی تهرانی :
🔸وظیفه پدر و مادر تربیت یک انسان الهی است؛ لذا از همان کودکی، باید اصوات الهی را به گوش فرزندانشان برسانند. کودک باید از همان ابتدا با آهنگهای الهی خو بگیرد. وای به حال جامعه ای که اطفال آن به نواهای شیطانی معتاد شوند و تازه آن جامعه پسوند اسلامی هم یدک بکشد!
@Khanjanidroos
✅چهکار کنیم که همۀ زندگیمان لذتبخش شود؟
یک گلفروش هر روز بارها دستهگل درست میکند، اما اگر یکروز بخواهد برای معشوق خودش دستهگلی درست کند، حتماً اینکار را با انگیزه و نشاط خاصی انجام میدهد و بیشتر از همیشه از این کارش لذت میبرد!
اگر معشوق کسی به او بگوید «یک لیوان آب به من بده!» او از انجام همین کار ساده چه حس خوبی پیدا میکند! مهم این است که تو برای چه کسی و در محضر چه کسی این کار را انجام میدهی؟ حالا تصور کن که در محضر بزرگترین معشوق عالم هستی! ما که هنوز عاشق خدا نشدهایم چه؟ یک مدت از سرِ «احترام خدا» کارهایت را بهخاطر خدا انجام بده؛ کمکم عاشقش میشوی! وقتی عاشق خدا شدی، یک زندگیِ عالی خواهی داشت که از هر لحظهاش لذتها میبری!
🔻منتظر نباش یک شیرینی خاصی در زندگیات پیدا شود تا لذت ببری؛ کاری کن از همین زندگیِ عادیات خیلی نشاط پیدا کنی! هر کار سادهای را هم «بهخاطر خدا» انجام بده تا از آن لذت ببری!
@Khanjanidroos
🔰پدر و مادرها، لحظههای انتخاب خود را به بچهها نشان دهند
🔰وقتی خودت انتخاب کنی، سختیِ راه را بهتر تحمل میکنی!
🔻یکی از آثار مثبت توجه به حق انتخاب این است که وقتی آدم خودش-با آگاهی و هوشیاری- انتخاب کند، پای انتخابش میایستد و سختیهای مسیر را بهتر تحمل میکند. اما وقتی خودش انتخاب نکند، سختیها خیلی اذیتش میکند و در وسط راه، کم میآورد.
🔻پدر و مادرهای محترم، اجازه بدهید بچههای شما موقع ازدواج، فکر کنند و انتخاب کنند. آنها را هول نکنید و برایشان جوّ درست نکنید و الّا بعداً احساس مسئولیت نمیکنند و پای سختیهایش نمیایستند.
🔻خوب است پدر و مادر، لحظههای تصمیمگیری و انتخاب خودشان را به بچه نشان بدهند، دشواریهایی را که در انتخاب دارند با صدای بلند بگویند تا بچه بفهمد که بابا و مامان، یک مسئلهای دارند به نام «انتخاب»؛ برای آن فکر میکنند، سرِ اینکه کدام راه را انتخاب کنند مردّد میشوند و در نهایت، با احتیاط انتخاب میکنند. در این صورت، بچه یاد میگیرد که او هم موقع انتخاب، فکر کند.
🔻دینداری یک سختیهایی دارد، آدم باید از یک چیزهایی بگذرد. بیدینی هم یک سختیهایی دارد، البته سختیِ بیدینی بیشتر است. به بچهها بگویید: بیدینی هم یک خوشیهایی دارد، اگر خوشی نداشت که مردم به سمت بیدینی نمیرفتند! پس حتماً یک خوشیای دارد، اما خوشیِ دینداری خیلی بیشتر است... اینها را بگویید تا آگاهانه انتخاب کند.
@Khanjanidroos
💦💦💦💦
چه کار کنم دوباره محبت خدا دردلم زياد شود؟
الف: معرفت
محبت و عشق، نتیجه معرفت و شناخت است. لذا اگر کسي بتواند خدا را خوب بشناسد و نسبت به صفات خداوند، معرفت پيدا کند آن وقت است که محبت هم ایجاد خواهد شد.
ب: مراقبت از دل
جایگاه محبت، دل انسان است، لذا «درباني دل» رمز و راز رسيدن به محبت حق تعالی می باشد.
در واقع نظارت بر ورودي هاي دل و اين که با قلب خودمان چه مي کنيم و چه کنترلي بر آن داريم و به که مي سپاريم و به چه مي فروشيم؟
بسیار در این امر موثر است.
«اين دل، سراي توست، نه بيگانه
در راه دل نشسته و در بانم
حاشا که جز تو ره به دلم يابد
جانم فدايت، اي همه جانانم»
🌸بنابراین اين «جام دل» را اگر از عشق به خوبي ها و خوبان پر نکني، از علاقه هاي بدلي و محبوب هاي عوضي و معشوق هاي بي ارزش پر مي شود و آن گاه، خالي کردن اين خانه که به اجاره يا مالکيّت يک «بيگانه» در آمده است، بسيار دشوار است! از اول بايد مواظبت کرد که يک «نامطلوب» وارد آن نشود و آن جا خانه و بيتوته نکند.
🌱اگر بتوانيم «مرغ دل» را بر شاخه «حبّ خدا» بنشانيم و اگر گرفتارش مي کنيم، گرفتار عشق خوبان و پاکانش کنيم، يقيناً ما را به بيراهه نمي کشد و پشيماني به بار نمي آورد.
صبري اصفهاني مي گويد:
«گر طير دل بر سر کوي تو، معذورش دار
چه کند؟ قاعده مرغ گرفتار اين است»
@Khanjanidroos
✅من نسبت به نماز اول وقت,الحمدلله تقید دارم و معمولا موقع اذان بلند میشم و به سمت وضو گرفتن و نماز خوندن میرم,گاهی فوقش نیم ساعت یا نهایتا یک ساعت بعد اذان میشه....
اما متاسفانه با حالت ذوق و شوق,به سمت نماز نمیرم,حتی کمی با اکراه میرم! وقتیم دارم نماز میخونم بااینکه دقت میکنم اگرحواسم پرت شد,سریع برش گردونم؛اما اصلا احساس زیبای باخدا حرف زدنو ندارم
فی الواقع دلم میخواد نمازم بیشتر بهم بچسبه و عاشق نمازخوندن بشم
✅✅یکی از شاگردان آیت الله بهجت می گوید: «روزی به آقا عرض کردم: چه کنم در نماز حضور بیشتری داشته باشم؟ غالباً در نماز، توجه و حضور قلب ندارم؟» آقا سر را پایین انداخت، آنگاه سر را بلند کرد و فرمود: «روغن چراغ کم است!» من دانستم چه می گوید؛ یعنی معرفت کم است. ایمان قلبی و باطنی ضعیف است، وگرنه ممکن نیست با شناخت کافی، قلب حاضر نباشد.
✅راه اصلي رسيدن به لذت عبادت، خودسازي و ترک لذت هاي نفساني و مبارزه با خواهش هاي افراطي و کسب معرفت خداوند و عشق به او و حضور قلب است. زيرا لذت بردن از نماز مستقيما معلول حضور قلب و معرفت خداوند و عشق به او است, ولي کسي در معرفت و عبادت موفق است که با نفس خود مبارزه و جهاد اکبر داشته باشد.
بنابراين اگر از نماز لذت نمي بريم يکي به خاطر اين است که در بخش تخليه نفس و نفي موانع خوب عمل نکرده ايم و لذت و هواهاي نفساني و گناه در قلب ما مانعيت ايجاد کرده است و ديگري هم به خاطر اين است که در بخش اثباتي خودسازي در معرفت خداوند و عشق به او و حضور قلب نکوشيده ايم.
✅اگر كسي بخواهد از معنويت لذت ببرد، بايد از دنيا دور و از لذت هاي مادي فاصله بگيرد، وقتي ما با گرايش افراطي به دنيا و لذت هاي آن از خدا دور مي شويم، نتيجه طبيعي آن اين است كه ديگر از انس با خدا و قرب به او لذت نمي بريم.
گرايش افراطي به دنيا و لذت طلبي افراطي و در نتيجه آن گناه, بزرگترين مانع و حجاب انسان در کسب لذت هاي معنوي خواهد بود.
✅اوج لذت هاي معنوي بستگي به اوج عبادت و عشق انسان به خداوند دارد. عرفا و اولياي خدا چون در اوج بندگي و عبادت و رياضت نفس بودند، بيشترين لذت را از خداي متعال مي بردند، آنچنان كه حاضر نبودند حتي يك لحظه از اين حالات خود را با تمام دنيا عوض كنند.
بنابراين يکي از مهمترين و مؤثرترين عواملي که باعث ميشود لذت مناجات از انسان گرفته شود گناه است . همان گونه که انجام هر کاري مستلزم فراهم کردن مقدمات آن کار است , امور عبادي نيز همچون نماز يک سري مقدماتي دارد که اساسي ترين مقدمه , ترک معاصي در عقيده و عمل است . علامه جوادي آملي ( حفظه الله تعالي ) مي فرمايند : کسي که جز حلال نمي خورد و جز به حلال نمي انديشد , حتما ً از عبادت لذت مي برد . چنان که انسان گرفتار سرما خوردگي و گرفتگي بيني , از بوي خوش لذت نمي برد و ... انسان گنهکار نيز از عبادت لذت نمي برد . فطرت شفاف و شکوفا شده , از عبادت لذت مي برد .
کسي که در خارج از عبادت , محوريت همه امورش خداي رحمان باشد مسلما ً در حين انجام عبادت , بهترين حال را دارد . به هر ميزان که انسان از معاصي اجتناب کند , مسلما ً بهتر مي تواند عظمت خالق و معبود خويش را درک کرده و از هم صحبتي با او لذت ببرد . اگر انسان اهل مراقبه باشد احوال قبل و بعد از عبادت را مراقبت و مواظبت نمايد , به طور قطع از عبادت حظ و بهره خواهد برد .
اگر بخواهيم کامل شويم , چاره اي جز تهذيب روح نيست و تهذيب روح راه ندادن بيگانه به حريم دل است وقتي هر گونه , سخني را مي گوييم , به هر جايي نگاه کرده , به هر چيزي گوش فرا مي دهيم , هر غذايي را خورده و .... بدانيم که بيگانه را در دل خود جاي داده ايم (علامه جوادي آملي )
@Khanjanidroos
تفسیر روز بیست و ششم. فتح4.mp3
7.29M
🎙راه رسین به آرامش در صحنه های سخت و حساس!
✨ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ✨
#سوره_ِفتح(1-4)
#تفسیر_روزانه_قرآن_کریم(26)
🔷🔸💠🔸🔷
🔻 اگر از ماه رمضان و شبهای قدر بهره نبردیم، در روزهای پایانیِ این ماه، چگونه جبران کنیم؟
«بعضی یک سال مراقبه کردند تا بتوانند از برکات ماه رمضان برخوردار بشوند، به شب قدرش برسند که الحمدلله رسیدند و بهرههایش را نیز بردند؛ ولی آنهایی که کوتاهی کردند، در این لحظات آخر ماه چگونه میشود این تاخیرها و تسویفها را جبران و تدارک کنند؟
به نظر میآید که تنها سرمایهای که ما برای بهرهمندی داریم، تکیه به فضل خداست. اگر تکیه ما بر عمل خودمان باشد و بخواهیم با عمل خودمان این راه را برویم قطعا زمینگیر میشویم. حتی آنها که اهل عمل کثیر هستند در میانه راه ماندهاند و احساس عجز میکنند. سرمایه اصلی ما سرمایه فضل خداست که با آن میتوان قدمهای بزرگ برداشت و راههای نرفتنی را طی کرد. اگر کسی به مرحلهٔ مشاهدهٔ فضل رسید، درهای امید به روی او باز میشود؛ امیدوار میشود و با امیدواری، این راه را طی میکند. سرمایه سالک به مقامات چیزی جز امیدواری به خداوند و فضل او و رجاء به فضل او نیست؛ «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عِنْدَکَ وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَهً مِنْکَ وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَهً لَدَیْکَ فَإِنَّهُ لاَ یُنَالُ ذَلِکَ إِلاَّ بِفَضْلِکَ».
کسانی که به مقام مشاهده فضل میرسند، دیگر سروکار و تکیهشان به عمل نیست؛ نه اینکه قطع میشود، بلکه سروکارشان با خدا و فضل خداست. یعنی دیگر یکیدوتا نمیکنند و حساب ثواب اعمالشان را نمیکنند؛ نه اینکه تلاش نمیکنند، بعید است که انسان، بدون تلاش، به مشاهده فضل برسد».
@Khanjanidroos