♨️آسیبهای فرقه ای
▪️«فرقه ها برخی از بهترین اذهان جامعه را از آموزش و افکار مثبت، منحرف میکنند. بسیاری افراد به فرقه ها کشانده شدند؛ جایی که تمام سالهای عمرشان را فقط برای قدرت و منافع #رهبر_فرقه صرف نموده اند. آنها بهترین سال های زندگیشان را از دست داده اند و در صورت جدایی، ممکن است نتوانند تواناییها و استعدادهای قبلیشان را به کار گیرند.»
💢«به علت تعهد کاملی که از اعضا خواسته میشود...فرقه ها آسیب بسیار جدی به روش دموکراتیک زندگی ما میزنند. آنها عمداً جلوی اهداف تحصیلی و شغلی را میگیرند، خانوادهها را از هم میگسلند، روابط شخصی را به درگیری میکشانند و پیروان را به اعطای پسانداز، متعلقات و سایر داراییهای خود وادار مینمایند. در بسیاری از موارد، عواقب عضویت در #فرقه، خردکننده، دراز مدت و گاه غیرقابل جبران است.»
@Khanjanidroos
✔️✔️عنکبوت های دنیادار دکان دار
🔸مدعیان فرق انحرافی و عرفان های بدلی از آنجا که خود را دارای مبنای علمی و ریشه دار معرفی می نمایند، ادعای کثرت گرایی دارند ( که البته در مطالب گذشته به بی منطق بودن این کثرت گرایی اشاره داشته ایم) و چنانچه در لفاظی های اساتید این گروه ها مشهود است بسیار خود را به این مقوله پایبند می دانند که همه اهل حق هستند و انسان مختار است به هر طریقی حرکت نماید وهر روشی را انتخاب کند.
🔸 اما زمانی که بحث عمل به متد و روش ها به میان می آید تمام این لفاظی به فراموشی سپرده می شود و فقط مرام و مسلک خود را حق می دانند و راه خوشبختی را در مسلک خود محدود می دانند!
🔸این دروغگویان عالم صرفا برای جذب افراد، ظاهرا گرایش به دیگر مسلک ها و ادیان و شبه معنویت ها را برای پیروان خود خرده نمی گیرند اما بعد از چندی جنبه انحصارگرایانه و آپارتایدی متد و مسلک خود را برای افراد گرایش یافته نمایان می کنند.
🔸این روش در اکثر عرفان های بدلیِ ساخته و پرداخته غرب کاملا مشهود است و فرقه های هندویی و صوفیانه نیز از آن مستثنی نیستند...
🔸پ.ن: "مواظب باشید دردام عنکبوت های دنیادار،دکان دارنیفتید. این روزها دکان دارهایی به اسم معنویت ادعا می کنند امام(عج) را دیده اند که هیچ واقعیت ندارد. حواستان باشد که اسیرآنها نشوید."
مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و دانشجویان بسیجی
@Khanjanidroos
سه چهار سالي هست درسم تمام شده اما متاسفانه به خاطر يکنواختي وشرايط زندگيم نسبت به زندگي دلسرد شدم حتي انگيزه ودلگرمي ندارم دنبال کار يا کلاسي يا ....برم چند پيشنهاد واسه اين که از اين موقعيت نجات پيداکنم ميخوام واينکه بنده تصميم ميگيرم اما عملي نميشه ؟توروخدا نگين باشماره ....زنگ بزن چندتا راهکاروراهنمايي ساده ميخوام به خدا خسته شدم ....????
هجوم و فشار سختى , بى محبتى ها, بى اعتنایى و احساس تنهایى , گاهى ممکن است هر انسانى را دچار غم و اندوه نماید و او را در جاده هاى بى علامت و بدون تابلو راهنماى زندگى سرگردان و متحیر سازد ـمخصوصاً جوان و نوجوانى که هنوز کوچه , پس کوچه هاى زندگى پر پیچ و خم امروزى را طى نکرده و با فراز ونشیب هاى آن آشنا نیست ولى انسان اندیشه ورز و جوانى مثل شما که اراده کرده است راه درست زندگى کردن رابشناسد و مى خواهد بداند پیوسته خود را درکوچه پس کوچه هاى شهر نازیبا گم و اسیر نمى کند, بلکه باتفکر و اندیشه ی خویش و مشورت با افراد آگاه و دل سوز, دروازهء اصلى و خروجى شهر غم و غصه را جست و جو مى کند ومى یابد و از آن خارج مى شود و در فضاى مصفا و فرح زاى طبیعت چون پرنده اى بلند پرواز, اوج مى گیرد.
پس بیا, مشکل خودت را ریشه یابى کن . با برنامه اى جهت دار و حقیقت یاب , جلو برو و عواملى که ممکن است مزرعهء زیباى زندگى جوانى شما را به آتش کشیده باشد و گل هاى سبز و سرخ و سفید آن را به زردى وپزمردگى مبدّل ساخته , شناسایى کن . خیال نکن نمى توانى . خودت را دست کم نگیر. خودت را باور کن و اعتماد به نفس داشته باش .
* نکات ذیل را با دقت بخوانید و عملیاتی سازید.
الف) آینده نگر باشید و براى چند سال آینده برنامهریزى کنید.
ب ) با افراد شاد، خوشبین و امیدوار مجالست داشته باشید و از روحیه آنان الهام بگیرید.(مهم)
ج ) به شدت از منفى گرایى بر حذر باشید و افکار منفى را از خود دور کنید.
د ) با هستههاى مشاوره در این زمینه ارتباط داشته باشید.
ه ) از اساتید دلسوز و متعهد کمک بگیرید.
و ) منزوى نباشید و با افراد با تجربه و متعهد ارتباط صمیمانه برقرار کنید.
ز ) کتابهایى را که در زمینه شادکامى، رمز موفقیت، راز موفقیت مردان بزرگ و... نوشته شده، با دقت بخوانید و به دستورات آنها عمل کنید.
ح ) ورزش کنید؛ زیرا ورزش در شادى روح و سلامت جسم مؤثر است.
ط ) در محیطهاى شاد و سالم، به استراحت و تفریح بپردازید.
ى ) از افراد منفی گرا بر حذر باشید.
ک ) از بحثهاى رنجآور با این و آن اجتناب کنید.
ل ) به خود اجازه ندهید مادیات و دنیای زودگذر شما را ناراحت کند. شمارا خدا برای مادیات نیافریده، خود را به خدا بسپارید و ایمانتان را به او قوی کنید.
م ) توجه داشته باشید که مشکلات و رنجها، همیشگى نیست و روزگار در تحوّل و تغییر است و چه بسا حوادث پیشبینى نشدهاى نیز در حل مشکلات به یارى انسان بشتابد.
ن ) سفرهاى شاد و سیر و سیاحتهاى علمى براى شما لازم و مؤثر است.
س ) خاطرات تلخ را به دست فراموشى بسپارید و از بازگو کردن آن براى دیگران، پرهیز کنید.
ع ) اگر ذوق هنرى دارید، به کارهاى هنرى از قبیل کاریکاتور، گرافیک، نقاشى، خط، نویسندگى و... بپردازید. ضمنا نیایش و دعا مؤثر و نافذ است.
بنابراین از دعاها و مناجاتهاى دلنشین غافل نباشید. در این راستا نیایشهایى هم چون: مناجات خمسةعشر، کمیل و نیز صحیفه سجادیه بویژه دعاى بیستم (مکارم الاخلاق) را همواره بخوانید و باور داشته باشید که نیایش و دعا سرنوشتساز است، با خدا انس بیشترى داشته باشید و با او درد دل کنید.
پیشنهاد مىشود که در اوقات فراغت، به تفصیل نعمتها و الطاف الهى از قبیل اصل وجود، سلامتى، توفیق تحصیل و... همچنین بلایایى را که خدا از شما دور کرده است، یادآور شوید و ضمن سپاسگزارى از او، قلب خویش را مالامال از محبت و عشق الهى کنید.
قرآن کلام خداست. از تلاوت و تدبّر در آیههاى آن هر چند اندک، دریغ نکنید. این جهت علاوه بر ارزشهاى گوناگون دیگر، شما را با خدا مأنوستر مىسازد.
آنچه مهم است ایجاد فضایى لطیف و دوست داشتنى در خانه، محل کار، تحصیل و اجتماع است که اگر با تنظیم یکسرى اهداف بزرگ و متعالى عجین گردد، مشکلات و محدودیتها نه تنها غیر قابل تحمل نیست؛ بلکه گاهى این مشکلات شیرین نیز مىگردد.
به امید روزى که فعّال , با نشاط, پرتلاش و داراى قلبى شادو لبى خندان باشید و در برابر مشکلات و بى مهرى ها صبور و بردبار هم چون کوه قائم و استوار باشید.
🌺@Khanjanidroos
☘🌺
📛بیماران عارف یا عارفان بیمار⁉️‼️
در دهه های اخیر، پیوند عرفان و درمان از موضوعات مورد توجه بوده است، زیرا یکی از راه های پیشگیری و درمان بیماری های بیشمار امروزی، توجه به معنویت و عرفان است. در تأثیر معنویت بر درمان انسان، بحث هایی مطرح شده که می توان امکان تأثیر بر ذهن و روان یا جسم را تأیید کرد. بیشتر بیماری ها ریشه در روان دارد و عارفان سعی کردند مشکلات روحی و روانی دیگران را با عرفان پاسخ گفته و بیماری های تنی را روان تنی نمایند. برخی از نویسندگان غربی نیز سعی دارند از عرفان برای درمان بیماری ها بهره ببرند. برخی دیگر با پیروی از یک اصل عرفانی که ناظر به تقدم شعور بر ماده است. ماده را نمود شعور دانسته و ادعا دارند اشکال گوناگون ماده چیزی نیست مگر نمود قابل مشاهد این شعور و اولویت با شعور است و می توان با تئوری شعور به اصلاح ماده پرداخت. اما این تئوری هنوز به اثبات نرسیده است.
در فرادرمانی که زیر مجموعه کیهانی است ادعا می شود از روش اتصال به شعور کیهانی برای درمان بیماری استفاده می شود و این درمان شعوری را مقدمه عرفان معرفی می کنند، چون موجب تحول فکری و بینشی بیمار و تحولات درونی و رسیدن به روشن بینی می شود. در این روش که ادعای درمان همه بیماری ها را دارد با آموزش اتصال به شبکه شعور کیهانی سیر درمان و تحول جسمی و روحی آغاز می شود. اما با توجه به نتایج قابل مشاهده در بیماران می توان به بررسی این روش مدعی عرفان درمانی پرداخت، نکات زیر در این روش قابل توجه است:
1. آنچه موجب گرایش اکثر افراد به این شبه عرفان می شود، درمان بیماری است نه گرایشات معنوی. اکثر کسانی که در کلاس های حلقه حضور پیدا می کنند به امید درمان بیماری هایی هستند که از راههای دیگر به نتیجه نرسیده و یا نیاز به صرف وقت و هزینه داشته است و به امید درمان سریع و آسان که ادعای مسترها برای جذب افراد است، وارد این جریان شده اند.
2. روش فرادرمانی و اتصال حلقه، فرایندی کاملا ناشناخته و مبهم است که توسط هیچ منبع علمی و موثقی تایید و حتی مورد آزمایش علمی قرار نگرفته و مشخص نیست در این روش برای درمان بیمار از چه فرایندی استفاده می شود. تشابه این روش درمانی با انرژی درمانی (اتصال دور و نزدیک) گمان یکسان بودن فرادرمانی با انرژی درمانی را تقویت می کند، انرژی درمانگران قرن هاست که این شعور مندی را انرژی مطرح کردند و می گویند انرژی از راه دور با نیت ذهنی درمانگر کنترل شده به شخص بیمار می رسد و می تواند عضو بیمار را شناسایی و فرایند درمان را پیش ببرد که البته اثبات علمی نشده و مورد تأیید نیست. اما طاهری مدعی است فرادرمانی انرژی درمانی نیست و روشی کاملاً متفاوت از آن است که با ارتباط با شعور کیهانی عمل می کند که این ایده ای غیر علمی است و هنوز بررسی علمی در این مورد صورت نگرفته و فرایند آن نشناخته و عوارض و آسیب های وارده غیر قابل کنترل و درمان است.
3. عوارض فرادرمانی غیر قابل پیش بینی و حتی کنترل است. مسترها با اجرای این روش روی فرد، نه می دانند چه تأثیری خواهد گذاشت و نه عوارض را می توانند کنترل و یا درمان کنند بنابراین آسیب های وارده در این روش را برون ریزی می نامند تا هر اتفاقی برای بیمار با این ادعا قابل توجیه باشد.
4. در فرادرمانی ادعا می شود، تمام بیماری ها در اثر رسوخ جن و روح سرگردان در بدن فرد است و باید با فرادرمانی این موجودات از بدن فرد خارج شود، همین ادعا موجب ایجاد مشکلات روحی و روانی، توهمات دیداری و شنیداری و ترس های شدید در بیمار می شود که خود آسیب های جدی و غیر قابل درمان در پی دارد. از طرفی دیگر مسترها با باور توانایی و قدرت ماورایی، به خود اجازه می دهند این روش را بر روی افراد در هر قشر و هر سن، با اجازه و بدون اجازه از راه دور و نزدیک اجرا کنند که موجب آسیب های فراوانی می شود.
5. با بررسی افراد آسیب دیده از این روش، می توان دریافت، این روش، درمانی در پی نداشته و فقط منجر به حذف علائم بیماری و تسکین موقت درد می شود که در اکثر موارد بیماری بعد از مدتی با شدت بیشتر برگشته و موجب آسیب های غیر قابل درمان شده است. زیرا بیماری با حذف علایم مخفی به پیشرفت ادامه داده است. افرادی هم که ادعای درمان شدن دارند هنوز در کمون بیماری هستند و مشخص نیست بیماری در چه زمانی و با چه شدت و آسیبی باز می گردد.
6. برخی بیماران روحی و روانی که ادعای درمان با فرادرمانی را داشته اند، در اثر تلقین پذیری (که یکی از روش های به کار رفته در فرادرمانی است) بهبود نسبی یافته اند. تلقین درمانی روشی است که در روانپزشکی برای درمان بیماران روحی و روانی استفاده می شود و در مواردی نتیجه بخش است و ارتباطی با فرادرمانی ندارد.
7. با توجه به عدم اطمینان و تأثیر مثبت این روش بر بیماران متأسفانه ادعای درمان شگردی است که در این فرقه برای جذب افراد استفاده می شود و اخیراً با راه اندازی سایت ه
ا و گروه هایی در فضای مجازی ادعاهای فرادرمانی مبنی بر درمان همه انواع بیماری ها ارائه می شود که برای اثبات آن سند و مدرکی ارائه نمی شود و فقط صرفاً گزارشی از افراد مجهول الهویه و فرضی است و هدف از آن جذب مخاطب برای کلاس های این فرقه است.
8. در فرادرمانی که ادعا می شود با اتصال به شبکه شعور کیهانی قادر به درمان همه انواع بیماری هاست مشاهده می شود بیماران در کنار فرادرمانی از روش های دیگر پزشکی و یا طب سنتی استفاده کرده و داروها و روش های درمانی مربوطه تجویز شده توسط پزشکان را به کار می برند ولی متاسفانه نتایج بهبودی را به حساب فرادرمانی و اتصالات ناشناخته آن می گذارند و مسترها از این موضوع به نفع حلقه استفاده می کنند. اگر فرادرمانی قادر به درمان بیماری است باید هیچ روش پزشکی در کنار آن استفاده نشود و به تنهایی قادر به بهبودی بیمار باشد و اگر ادعای طب مکمل بودن را دارد که کنار روش های دیگر پزشکی به کار می رود، نباید نتایج بهبودی را قبضه کرده، به فرادرمانی نسبت داده و ادعای درمان کرد. جالب اینجاست که طاهری به مسترها(فرادرمانگران) توصیه می کند از بیمار نخواهید دارو را قطع کند و به اختیار خودش بگذارید.
9. در عرفان حلقه ادعا می شود درمان بیماری مقدمه ای برای سیر و سلوک است و منجر به شناخت خدا و طی سیر کمال می شود. طاهری می گوید اولین قدم در عرفان کیهانی درمان است و بعد از این مرحله، باید افراد با قدم های بعدی سلوک، در عرفان حلقه هم آشنا شوند. اما در حلقه هیچگاه قدم ها و مراحل بعدی سلوک گفته نمی شود چون قدم بعدی اصلاً وجود ندارد و همه چیز در عرفان حلقه در درمان خلاصه می شود و آنچه از مباحث نظری هم که در اثبات شعور کیهانی گفته می شود برای اثبات کارکرد عملی آن یعنی همان درمان است.
متاسفانه در عرفان نظری حلقه آموزه ها موجب تغییر باورهای اعتقادی فرد شده و دین، شریعت و مناسک عبادی کاملاً دستخوش تفسیر و تأویل و تغییر مفاهیم شده و همان اعتقاد قبلی فرد هم از او گرفته شده و آموزه های غلط و غیر الهی منجر به گمراهی و باور غلط از خدا، دین، شریعت، مناسک و .. می گردد که در بسیاری از موارد فرایند شستشوی مغزی بکار گرفته شده غیر قابل جبران است و تغییر مثبت و نگرش عرفانی در افراد دیده نشده و انحرافات عقیدتی کاملاً مشهود و قابل اثبات است.
در یک جمله می توان گفت: عرفان حلقه بیمارانی که قرار بود عارف کند به عارفانی بیمار و در توهم عرفان تبدیل می کند.
@Khanjanidroos
✅ آثار نگاه نکردن به نامحرم رو میشه ذکر کنید و چکار کنیم که این نیروی درون رو قوی کنیم که قدرت داشته باشیم و اصلا نگاه به نامحرم نیفته و علت فشار چی هست که آدم احساس میکنه باید نگاه کند؟
✅پاسخ:
چشم، دریچه دل و اندیشه انسان است، اگر چگونه نگریستن را یاد بگیریم و چگونه دیدن را تجربه کنیم، چشم، چشمه امید و ایمان می شود و نگاه ما، عبادت و سبب رشد و تکامل خواهد شد، و اگر آن را رها کنیم تا به هر چه هوی و هوس دستور داده نگاه کند، زیانهای متعددی متوجه انسان خواهد شد، و به گناهان ناخواسته ای دچار خواهد شد، مگر فاصله نگاه تا گناه چه قدر است؟
اگر عقل و خرد انسان در اختیار چشم قرار گیرد، پیامدهای روانی و غیر روانی فراوانی در پی خواهد داشت که ممکن است انسان را به تباهی بکشاند.
حضرت علی(ع) فرمود: چشم جاسوس و مأمور دل و نامه رسان عقل است».
پیامدهای نگاه را در چند بخش مورد بررسی قرار می دهیم.
الف: پیامد روانی
1ـ نوعی بیماری یا عادت مذموم
گام اول در روابط نامشروع نگاه آلوده است و گام گذاران در این وادی، چه بسا گرفتار عادت مذموم دائمی خواهند شد.
روان شناسان، چشم چرانی را نوعی بیماری روانی می شمارند.
بینایی، یکی از مهم ترین اعضا برای تحریکات جنسی است. اگر فرد تنها از نظربازی برای ارضای کشش جنسی استفاده کند، دچار نوعی انحراف شده است معمولاً شخص نَظَر باز با مشاهده و نگاه ارضا نمی شود و به همین جهت گاه مبتلا به استمناء و خود ارضائی می شود. این گونه افراد کنج کاوی شدیدی نسبت به دیدن اندام برهنه جنس مخالف دارند و این امر گاهی باعث می شود ساعت ها پشت پنجره یا روی بالکن ها یا کنار کوچه و خیابان به نظاره گری بپردازند تا شاید به کام دل برسند.
منابع دینی نیز قرنها قبل از روانشناسان، چشم چرانی را نوعی انحراف و بیماری دانسته است رسول خدا(ص) فرمود:
هر عضوی از بنی آدم بهره ای از زنا دارد، و زنای چشم نگاه کردن (به بدن نامحرم) است.»
2ـ چشم چرانی آرامش روحی و روانی انسان را نابود ساخته و فرد را دچار اضطراب و تشویش می نماید.
با توجّه به قدرت و دامنه نفوذ عاطفی زن و مرد بر یک دیگر و نقش حساس آن دو در تأمین نیازهای طبیعی و غریزی، جلوه گری زنان و دختران و جاذبه های جنسی موجب جلب پسران و مردان شده اگر نتواند از نگاه خود داری کند. شدیداً انحراف اذهان و آشفتگی فکر و دل آن ها را در پی دارد.نگاه هم برای مردان مشکل ساز است و هم برای دختران و زنان، چرا که برخی زنان و دختران نیز تلاش می کنند که زمینه جذب و توجه و نگاه کردن دیگران را به خود جلب کنند.
3ـ بیمار شدن عقل
علی(ع) ؛ کسی که با شهوت همراه است جان و عقلش مریض و بیمار است.
وقتی عقل بیمار شد تصمیم گیریها و رفتارهای انسان نیز بیمارگونه خواهد بود.
4ـ تنوع طلبی
انسانی که پیش از ازدواج چشم چرانی را تجربه کرده هنگام ازدواج اولاً به همسر خویش به دید شک و تردید می نگرد که نکند او هم چون خودش چشم حرام به سوی نامحرمان داشته باشد، ثانیاً خود هر روز به دنبال دیدن مناظر جدید از صحنه های حرام است و تنوع طلبی و دیدن صحنه های حرام روان او را بیمار می سازد و چه بسا زندگی موجود را به سردی کشانده گرفتار دام های فساد خواهد ساخت.
ویل دورانت می گوید: «فساد پس از ازدواج بیشتر محصول عادت های پیش از ازدواج است.»
نگاههای حرام و چشم چرانی علاوه بر پیامدهای روحی و روانی، زیانها و اثرات سوء خانوادگی و اجتماعی نیز دارد که به اهم آنها اشاره می شود:
1ـ بدنامی طرفین
چه بسیاری دوستی ها و ارتباط های نامشروع که از نگاه و یک چشمک زدن آغاز شده ولی نگاه های هوس آلود و تداوم آن و تسلّط طبیعی شهوت آن را به ناکجا آباد کشانیده، سبب بدبختی و بدنامی طرفین گردیده و حتی افشا شدن برخی از این روابط بعد از ازدواج، کانون گرم خانوادگی را متلاشی نموده، سبب بروز مشکلات خانوادگی و اجتماعی شده است.
@khanjanidroos
2-مقایسه های هوس آلود
در جامعه ای که نگاه به نامحرم رائج شود به دنبال آن جلوه گری ها و فرهنگ برهنگی و بدحجابی حاکم می شود، و در پی آن زن و مرد به هر سوی و هر کس که بخواهند نگاه می کنند. اینجاست که همواره در زندگی حالت مقایسه بوجود می آید مقایسه میان آنچه دارند و آنچه ندارند.
و این مقایسه ها هوس را دامن می زند و خانواده را در معرض نابودی قرار می دهد. زنی که سال ها در کنار شوهر و در مشکلات با او زندگی کرده، پیداست اندک اندک بهار چهره اش، شکفتگی خود را از دست می دهد و روی در خزان می گذارد و در چنین حالی است که سخت محتاج مهربانی و وفاداری همسر خویش است، امّا ناگهان زن جوان تری از راه می رسد و در کوچه و بازار و اداره و مدرسه با پوشش نامناسب خود و نگاههای حرام به همدیگر، فرصت مقایسه ای را پیش می آورد که مقدمه می شود برای ویرانی اساس خانواده.
3ـ نگرانی دائمی
جوانانی که از طریق نگاه های هوس آلود بهم رسیده و ازدواج و پیوند زندگیشان بر اساس این بنیان سست بن
ا شده است همیشه طرفین، خصوصاً زنان این نگرانی را دارند که نکند همسرش دوباره صید نگاه دیگری شود و زندگی او از هم بپاشد، و همین نگرانی همیشگی در عدم آرامش روحی و روانی او کافی است که زندگی او را به تلخ کامی بکشاند.
4ـ از هم پاشیدگی خانواده
اگر سری به هفته نامه ها و مجلّات خانوادگی بزنیم، صفحات راز و پزشک مشاور، مملو از غم نامه هایی است که دخترها و پسرها از دوستی ها و ازدواج های ناکام خود نوشته اند، بسیاری از ایشان وقتی شور و اشتیاق اوّلیه شان فرو نشست و با واقعیّت های زندگی، بیش تر آشنا شدند، با یک دیگر احساس نوعی بیگانگی و غرابت نموده، با عدم تفاهم در زندگی مشترک مواجه می شوند.
5 ـ زایش گناه
نقطه آغاز بسیاری از گناهان نگاه است، وقتی نگاه رفت، به دنبال آن دل می رود، دل رفت به دنبال آن دین می رود، بسیارند کسانی که گرفتار دام زنا و یا خودکشی و یا دیگر کشی شده اند ولی آغاز آن با یک نگاه بوده است.
از روایات میشود فهمید که حتی نگاه به لباس زن انسان را وادار می کند که به خود او نگاه و نگاه به نامحرم کم کم انسان را به کار خلاف عفّت می کشاند وهلّم جرّا.
لذا بهترین راه برای دوری از شهوات حرام، چشم پوشی از نگاه حرام است.
برای كنترل نگاه از گناه راهكارهایی وجود دارد كه مهمترین آن ها عبارتند از:
1- خداباوری:
اعتقاد به خدا و یقین داشتن به این كه انسان در محضر خدا است . خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمی است، به انسان كمك میكند نگاه خود را كنترل نماید. امام صادق (ع) میفرماید: «فروبستن چشم از گناه میسّر نیست مگر این كه انسان عظمت و جلال پروردگار را در قلبش مشاهده كرده باشد».
2- توجه به آثار فروبستن چشم:
اگر انسان بداند كنترل نگاه چه آثار و بركاتی دارد، قطعاً بر ادامه آن تشویق خواهد شد. آثار و فوائدی كه بر چشم پوشی مترتب است، عبارتند از:
الف) راحتی دل:
كسی كه چشمش را فرو بندد، دلش را آرام كرده است.
با چشم چرانی انسان احساس آرامش نمیكند، زیرا احساسات و غرایز شهوانی تمام ناشدنی و سیریناپذیر است . نفس اماره انسان را به بدی و زشتی هر چه بیش تر وادار میكند.
ب) كشف حقایق:
رسول اكرم (ص)؛ «چشم تان را فرو بندد تا عجائبی را ببینید».
ج) شیرینی عبادت را حس كردن:
3- توجه به عواقب چشم چرانی:
كسی كه بداند چشم چرانی چه پیامدهای ناگواری دارد، قطعاً به ضرر خود اقدام نخواهد كرد و نگاهش را كنترل خواهد كرد. رسول اكرم (ص) میفرماید: «كسی كه چشمش را از حرام پر كند، خداوند روز قیامت چشمش را از آتش پر خواهد كرد، مگر آن كه توبه كند و برگردد».
4- طرد افكار شیطانی:
برای كنترل نگاه، باید اندیشه را از نفوذ افكار شیطانی دور نگه داشت، زیرا گام نخست در انحراف، فكر كردن در باره آن است.
@khanjanidroos
5-پرهیز از عوامل تحریک زا
تخیلات تحریك كننده، رفت و آمد در جاهایی كه نامحرم است، گفت و گو با نامحرم، دیدن فیلمها و عكسهای مبتذل، زمینه را برای چشم چرانی فراهم میكند.
6- دقت در دوستیابی:
بررسیها نشان میدهد كه نوجوانان، اوّلین قدمهای انحراف و تباهی را به كمك دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشیبی سقوط قرار گرفتهاند.
آلودگی و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نااهل به افراد پاك و سالم سرایت میكند و چشم چرانی از این قاعده مستثنا نیست.
7- ازدواج:
8- تقویت اراده:
چشم چرانی اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون خصایص طبیعی و ذاتی، دامنه دار و پر نفوذ میگردد و به منزله طبیعت دوم در میآید.
در این حال رهایی از این عادت ناپسند، نیاز به تصمیم و عزمی راسخ دارد. آن چه در شروع كار مهمّ است، خواستن و انگیزه داشتن است.
@khanjanidroos
من یکی از دوستام فرادرمانی میرفت و هنوزم میره که من چندماه پیش باهاش قطع ارتباط کردم....میگفت مثلا همینجوری نشسته بودم میدیدم بافت بلوزم داره از هم جدا میشه غیرارگانیکا اذیتم میکردن که از این راه برگردم یا نصفه شب دیدم یه پیرزن که همون غیر ارگانیکم بود از بدنم خارج شد صداشم شنیدم...به نظرتون این ادعاهاش درست بوده؟
@Khanjanidroos
💢 فسادهای اخلاقی در جلسات عرفان های نوظهور😱
💠 برنامه مدون وزارت اطلاعات برای شناسایی و برخورد با جریانات انحرافی
✍ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:
✍ انواع فساد های اخلاقی و اقتصادی در جلسات این گونه گروهها رخ می دهد به گونه ای که خانواده های متعددی از طریق این حلقه و گروه های نو ظهور کارشان به نابودی کشیده شده است.
👈 لازم است که خانواده ها به موضوعات و جلساتی که به صورت روزمره و خارج از حیطه کاری برگزار می شود و عناوین مختلفی چون عرفان و مناسک مذهبی دارند توجه کنند 👉
#عرفان_حلقه
@Khanjanidroos
⚜تحلیلِ فرار مؤسس و مربیان عرفان حلقه از مناظره⚜
✍ پارهای از عوامل که در ادامه به آنان خواهیم پرداخت، باعث شده است تا رئیس و مربیان فرقهی حلقه از مناظره با منتقدین گریزان باشند تا مبادا مردم به هویت واقعی این فرقه و اتباعش آگاه شوند.👇👇👇👇
1⃣💠- ضعف مبانی و آگاهی به باطل بودن باورهای خود
🔴محمد علی طاهری یک فرد عوام اما پر مدعا و بی اطلاع از مبانی دینی و عرفانی است، وی بارها به این مسئله اعتراف کرده است. از طرفی چیزی که حق نباشد، هیچگاه قابل دفاع نیست. آنان برای بر ملا نشدن باطل بودنِ مرام و مَسلکشان چارهای جز پنهان کاری ندارند. یعنی نمیخواهند به جامعهی پزشکی و عالمان دینی پاسخگو باشند، چرا که پاسخگویی آنان و مناظرهی با منتقدین مساوی با آشکار شدن انحرافات آنان است.
2⃣💠- سوء استفادههای مادی
🔴بر کسی پوشیده نیست که فرقهی حلقه به صورت هِرمی درآمد زآیی داشته است. افراد زیادی که تا قبل از ورود به این فرقه درآمد مطلوبی نداشتهاند، امروزه صاحب پول خوبی از بابت تدریس انحرافاتِ طاهری از مردم شدهاند.
3⃣💠- کسب موقعیت اجتماعی
🔴همچنین بسیاری از این مسترها، امروزه وقتی استاد خطاب میشوند و دهها نفر هر هفته و بلکه روزانه به سخنان آنان گوش میدهند و از آنان مشاوره میگیرند، دچار این پندار شدهاند که واقعاً استاد عرفان و معارف دینی هستند.
4⃣💠- مخالفت با حاکمیت
🔴بخشی از حلقهایها نه به طاهری معتقدند و نه آموزههای او را میشناسند. تنها از سر مخالفت با حاکمیت، عرفان حلقه را به عنوان مکتبی برای مقابله با نظام و بیان اعتراضات خود قرار دادهاند.
5⃣💠- سوء استفاده از زنان
🔴از آنجایی که کلاسهای فرقهی حلقه مختلط است و بخش اعظمِ شاگردان این کلاسها خانمهایی هستند که آنچنان به حجاب پایبند نبوده و همچنین در این فرقه لمس نامحرم و در کنار او بودن تحت عناوین و شروطی مثل وحدت، آشتی و صلح با همه و تن واحده بودن توجیه میشود، مکان مناسبی را برای افراد هوس ران و بی اخلاق، برای سوء استفادهی از زنان فراهم کرده است.
🌱🌱🌱🌱🌱
مطلبی دیگه هم که لازمه اضافه بشه بحث درمان که نه شناخت کافی دارند و نه اینکه دیدگاه علمی و پزشکی با مستند و مدارک دارند ونه در جایگاه طب مکمل قرار گرفته چرا که یه نمونه کسی که دارو مصرف میکند طب مکمل هماهنگ با روش پزشک جلو میرود حتی در ریکی مخالفت دارو نداریم و برعکس عرفان لازمه اینکه دارو قطع بشه فقط اتصال .
در روش درمان شخص لازمه اصول پرهیزگاری و تقوا و پاکسازی از آلاینده های منفی مثل غرور ، خودخواهی و.... انجام دهد که با جریان انرژی که ساطع میشود به مشکل برخورد نشود چرا که یه شخص بیمار امکان انتقال بیماری به شخص سالم رو دارد ولی در عرفان با تمام خصلتهای منفی که دارند و بمونه اتصال اهریمنی چه آسیب های جدی به روح ،روان و جسم وارد میشود
@Khanjanidroos
#شرح_حال #آسیب_دیده
#خانم نام محفوظ
من برگشت از #عرفان #حلقه رو مدیون ائمه و استاد #مطهری هستم
ما از خانواده با اعتقاد هستیم ولی پنج سال پیش من وقتی مینشستم این سوال در ذهنم بود که وجود خدا از کجاست
مربی دخترم تو مهد این کلاس رو معرفی کرد
وقتی رفتیم خیلی از ما استقبال شد ترم اول گذشت ولی #مستر نمیدونم چرا توجه خاصی به من داشت
چون سوالات زیادی در مورد خدا و ائمه میپرسیدم
ترم ۲ و #تشعشعات #دفاعی رو گذراندم
اوایل ترم ۳ من زودتر از هر روز سر کلاس رفتم ولی چون ترم ۵ کلاس داشتم و اونجا هم خونه بود مجبور شدم بیرون منتظر باشم
ترم ۵ کلاس داشتن
با اسرار زیاد رفتم نشستم ترم ۵ . واای چه حرفهایی میشنیدم
داشتم تو کلاس دیونه میشدم
ارتباط میدادن خانوما و آقایون میگفتن اومد دارن میبرن
راه رو نشون میدن
اونا تو هر ترم با شستشوی مغزی پیش میرن
من هنوز ترم ۳ بودم ولی تو کلاس ۵ نشسته بودم
حرفا و کاراشون عجیی بود ولی اونها تقصیری نداشتن تلقین وشستشوی مغزی کارشو میکرد
من از کلاس که بیرون اومدم و رفتم کلاس خودم گیج بودم
هی مستر ازم میپرسید چی شده حالت خوب نیست ؟؟؟ #ارتباط میداد و می ایستاد و میگفت هاله ی من رو نگاه کن
واقعا هم حس میکردم که میبینم
شاید باورتون نشه ولی من خوابم برده بود ۲ ساعت بعد بیدار شدم که کلاس تموم شده بود
با صدای دوستم و مستر بیدار شدم
جلسه ی بعد مستر گفت که یکی میاد شما رو ارتباط بده استاد هستن
نگاه میکردم همه خواب آلود بودن
من شروع یعنی جلسه ی اول ماه رمضون بود و با دهان روزه رفته بودم
ولی همه چی محیا بود روز میزها !!!!!!!
خلاصه #استاد اومد و ما چشم بسته ارتباط داده میشدیم
چون من شک کرده بودم یواشکی به حرفهای اونا گوش میدادم
حس کردم استاد بالا سرمه
مستر گفت ایشون حمله شون شدیده
گفت چشاتون رو ببندید خانوم الان شما رو ارتباط میدم
تلقین میکرد سر درد دارین الان! نور رو میبینی برو جلو! تو دستات چی حس میکنی سنگینه؟؟داره از چاکراهات تغذیه میکنه حس میکنی؟
انرژی انرژی #انرژی حس میکنه داره میاد
ولی من هیچ کدوم از حس ها رو نداشتم
فقط یه شخصی رو میدیدم که خوابیده
تو یه خونه ی قدیمی
با پنجره های کوچک و رنگی
و اون شخص یه روحانی بود
روحانی که من میشناختمش
ولی هر کاری کردم دقیق نمیتونستم ببینم
کلاس تموم شد و من گنگ بر گشتم خونه
چون حالا مدتی بود که نماز نمیخوندم!
قرآن نمیخوندم!
روزه نمیگرفتم!
چون اینا میگفتن باید حس کنی نه انجام بدی به کیفیت اتصال برسی نه اینکه نماز بخونی!
من اون شب فقط به اون روحانی فکر میکردم میخواستم بشناسمش
یه حسی گفت پاشو نماز بخون
نمازم رو که خوندم دلم آروم شد دو روز بعد تو خواب دقیقا همون صحنه رو تو خواب دیدم
ولی با این تفاوت که اون روحانی بسیار غمگین و بیمار بود میتونستم اشک رو تو چشماش ببینم
به اون کسی که پیشش بود گفت به اون خانوم بگو ییاد جلو
منم کمی جلو رفتم
آره درست میدیدم استاد مطهری بود
فقط نگاهم کرد
یه نور بود خیلی شدید
دستش رو به طرف نور گرفت به طرف آسمون و با صدای که همیشه تو گوشمه گفت برگرد از این راهی که میری برو به طرف نور . وقتی بیدار شدم مات مونده بود فقط گریه میکردم به خودم قول دادم هیچ وقت پامو تو اون کلاسا نزارم از خونمون پیاده راه افتادمو به حرفای اونا و به کاراشون فکر میکردم استغفار میکردم گریه میکردم
همشون بیهوده به نظر میرسید یه کتابفروشی دیدم به کتابا که نگاه میکردم شاگزدش گفت اونور کتابایی داریم که کمی باران خورده ارزون میدیم
رفتم که اونا رو نگاه کنم یه کتاب نظرمو جلب کرد
چون من دیگه کتاب خوندن رو هم فراموش کرده بودم جز کتابای طاهری که هیچی هم ازش نمیفهمیدم هر وقت به مستر میگفتم میگفت صبر کن از ترم ۵ به بعد درک میکنی فقط سعی کن سی دی سخنرانی های استاد طاهری رو با صدای بلند باز کن آرامش پیدا میکنی .
یه کتاب نظرمو جلب کرد عکس دقیقا همون کسی بود که من تو خواب دیده بودم همون قیافه
باورم نمیشد کتاب رو خریدم وبرگشتم خونه من جواب همه سوالاتی که بخاطرشون به اون کلاسها پام باز شده بود پیدا کردم و این یک معجزه بود
دوستان ببخشید اگه طولانی بود
ودر ضمن اونجا میگفتن چند نفر چون حمله شون شدیده تو تیمارستان بستری بودن و هی اسمشون رو اعلام میکردن واز همه میخواستن اون شخص رو ارتباط بدن
وبه من مدارکی دادن که عکس خودم روش هست و میگفتن شبها تو خلوت و تاریکی به عکست نگاه کن ببین که باهات حرف میزنه میخنده و تکون میخوره
منم با تلقین این حس رو داشتم ولی الان هر چه قدر تو تاریکی و تنهایی نگاه میکنم واسه نادانی خودم گریه میکنم.
@Khanjanidroos
⛔️⛔️نهلیزم و پوچی نتیجه تبعیت ازگفته های کریشنا مورتی
🔻از ویژگی های اصلی عرفان های ساختگی این است که جهان و اتفاقات آن را برخلاف واقع تحلیل می کنند. پیروان این جریان ها در اثر این تفسیرهای غیر واقعی توان ارتباط منطقی و معقول با جهان خارج را از دست می دهند و در نتیجه به گوشه نشینی و عزلت روی می آورند.
🔻وقتی افراد جهان واقعی را غیر واقعی می بینند حیات و ممات نیز برای آن ها معنایی موهوم پیدا می کند و از اینرو به پوچی و به اصطلاح نهلیزم می رسند. عرفان های دروغین با ادعای ارائه راهکار برای خروج انسان دایره رنج آن ها وارد بدترین مشقت ها و آلام می کنند.
🔻کریشنا مورتی از مرجان عرفان های ساختگی میگوید: "از من میپرسید تعالیم من چیست؟ خودم هم نمیدانم" با توجه به پاسخ کریشنا، براستی آیا فردی که نمی داند چه می خواهد بیاموزد، چه تعلیمی می تواند بدهد؟
🔻فردی پس از طرح سؤالات متعدد از کریشنا مورتی میگوید: وقتی من سؤال میکنم و نتیجه ای نمیگیریم، در واقع با بنبست مواجه میشوم و تنها چارهای که برایم باقی میماند این است که سؤال خود را پس بگیرم!
🔻به ابهام کشاندن مریدان از شگردهای مهم سردسته های فرقه ها می باشد چراکه افراد پس از شرکت در جلسات آن ها یا مطالعه کتاب هایشان دچار سردرگمی و بی حواسی می شوند که این حالت بهترین شرایط برای سوء استفاده از آن ها توسط مروجان فرقه می باشد.
#عرفان_کاذب
#عرفان_جعلی
#عرفان_بدلی
@Khanjanidroos
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #صوفی ها چه کسانی هستند و عقایدشان به #اهل_سنت نزدیک است یا #شیعیان؟
استاد محمدی
✅پرسش:
با چه معيار هايي همسردانتخاب کينم؟
با چه کسی ازدواج کنیم ؟ چگونه همسرآیندهیمان را بشناسیم ؟ چه شرایطی برای همسر در نظر بگیریم ؟ در چه سنی باید ازدواج کرد ؟ چه شرایطی باید داشته باشیم تا ازدواج کنیم ؟ این سؤالات و سؤالات مشابه دیگر برای بسیاری از جوانان که قصد ازدواج موفق دارند، به وجود می آید.
✅آگاهی و شناخت از ملاک ها و معیارهای انتخاب همسر گامی اساسی، سرنوشت ساز و مؤثر برای برهه ای حیاتی در زندگی است. دوره ای که انتخاب در آن در آرامش سالهای طولانی آینده تعیین کننده است. از اینکه در پی یافتن شناخت و آگاهی های لازم برای انتخاب همسر هستید، بسیار خرسندیم.
در مورد ازدواج باید بگوئیم که این رابطه تنها به منظور ارضای تمایلات آنی و لحظه ای نیست. بلکه زندگی آینده و خوشبختی زن و مرد و کودکان آنها بر اساس این پیوند قرار گرفته است. پس برای این سؤال و دغدغۀ شما ارزش بسیاری قائلیم.
ازدواج موفق بستگی به عوامل مختلفی دارد که خیلی از آنها را باید در دوران نامزدی ( قبل از ازدواج ) ارزیابی کرد. عوامل دیگری نیز در موفقیت زندگی زناشویی موثر است که می توان آنها را بعد از ازدواج شناخت. اما از همه مهمتر آیتم هایی است که باید پیش از ازدواج مورد بررسی قرار دهید. بررسی هایی که در قالب جلسات خواستگاری، تحقیق و مشاورۀ پیش از ازدواج به دست می آید.
معیار و ملاك های مشترك در انتخاب همسر
1. ایمان و دین داری: پایبندی به اصول آیین اسلام یكی از عوامل خوشبختی خانواده است. دختر و پسری كه دیندار واقعی باشند از انجام بسیاری از اعمال خلاف خودداری می كنند، زیرا پایبندی به دین آنان را از انجام اعمال حرام و خلاف باز می دارد.
2. اخلاق نیكو: زندگی زن و مرد در محیط خانوادگی احتیاج به اخلاق دارد؛ در محیط خانوادگی،زن و مرد هر دو باید اصول اخلاقی از قبیل نرمی و ملایمت ، گذشت و سازگاری و عفو و اغماض را رعایت كنند و هر گاه یكی از آن دو دچار لغزش و اشتباه شود ، بلافاصله به عذرخواهی پرداخته ، ازستیزه جویی و جدال جداً خودداری كند
3. اصالت خانوادگی: یکی اساسی ترین معیارها برای انتخاب همسر اعم از زن و مرد، اصالت خانوادگی است.
4. سلامت روحی- روانی، جسمی و شخصیتی هر یک از زن و مرد؛
5. رعایت اصول كفویت: تشابه و همسطحی در موضوعات مختلف باید وجود داشته باشد، از جمله:
. تشابه میزان رشد عاطفی، فکری، جسمانی، قوای عقلانی وهوش
. تشابه علایق و طرز تفکر
. تشابه مذهبی (مسائل عینی مذهبی مد نظر است نه کلیات )
. تشابه تحصیلی و طبقاتی
. تشابه طرز فکر نسبت به مسائل جنسی
. تشابه علاقه مندی به زندگی
. تشابه علاقه به زندگی و سرعت عمل در کارها
. تشابه دیدگاه در رابطه با خانواده زن و شوهر
. تشابه فرهنگی و آداب و سنن اجتماعی
ارائۀ همۀ معیارهای انتخاب همسر در این مجال، کاری دشوار است. از همین رو باید علاوه بر توجه به ملاکهایی که در اینجا به آنها اشاره نمودیم، به مطالعۀ کتابهای مفید هم بپردازید.
کتاب های زیر می تواند اطلاعات مفیدی دربارۀ آگاهی از ملاکهای انتخاب همسر و روش های آگاهی پیدا کردن و اطمینان وجود ملاک ها در فرد و مسادل مختلف دیگر، به شما بدهد؛
1. کتاب «مطلع مهر»، نویسنده: امیر حسین بانکی پور، انتشارات حدیث راه عشق؛
2. کتاب «آموزش پیش از ازدواج» نویسنده: مهدی میر محمد صادقی، انتشارات به نشر؛
3. کتاب «جوانان و انتخاب همسر» نویسنده: حسین مظاهری، انتشارات پارسایان؛
@Khanjanidroos
💢 بذر دين
✍پدری به پسر خردسالش یک بطری کوچک که داخل آن یک عدد پرتقال بزرگ بود داد! کودک با تعجب درون بطری را نگاه میکرد و با خود میگفت: پرتقال به این بزرگی چطوری داخل این بطری کوچک رفته؟ کودک خیلی تلاش کرد تا پرتقال را از بطری خارج کند اما بی فایده بود. سپس کودک از پدرش پرسید: چه جوری این پرتقال بزرگ داخل بطری رفته؟ آخه دهنه این بطری خیلی کوچیکه!
پدر، پسر را به باغ برد و یک بطری خالی کوچک را به یکی از شاخه های درخت پرتقال بست. سپس یکی از شکوفه های کوچک پرتقال را درون بطری گذاشت. روزها سپری شد و شکوفه، تبدیل به یک پرتقال بزرگ شد تا جایی که امکان خروج از بطری غیر ممکن شده بود. بعد از مشاهده این موضوع، کودک راز پرتقال را فهمید و جایی برای تعجب نمانده بود. پدر رو به پسر کرد و گفت:
💥چیزی که امروز مشاهده کردی همان دین است اگر از خردسالی بذر اعتقادات دینی را درون ذهن کودک بکاریم در هنگام بزرگی خارج کردنش خیلی سخت میشود. دقیقا مثل این پرتقال که خارج کردنش محال است؛ مگر اینکه شیشه را بشکنیم و از بین ببریم.
@Khanjanidroos
پرسش:
سلام فردي قسم خورد که قصد فريب ندارد و نيتش خير است شماره گرفت تا به قصد آشنايي بخواهد حرف بزند و وقتي که ميگي با خانواده اول بيا ميگويد نه اول بايد بشناسم. آيا قابل اعتماد است؟
در صورتي که هم سه سال کوچکتر است
هم اينکه هنوز روز اول حرف زدنش انتظار داره بيرون بري که بخواد حضوري حرف بزنه و يا عکس بفرستي
شغلش هم راننده است
و اينکه علت جلو نيومدن را ب دليل مشکلات و بدهکاري بداند.
و خيلي ببخشيد سوالهايي از لاغري و رنگ پوست و اندام... پرسيد.
ازدواج يکي از مهمترين رويدادهاي زندگي است و نقش مهمي در سعادت و خوشبختي انسان دارد، همچنين اگر به نحو صحيح انجام پذيرد بسياري از نيازهاي انسان را اعم از نيازهاي عاطفي و جنسي را تامين و باعث آرامش روحي انسان مي شود. بنابراين در عين حال که نبايد در انتخاب همسر خيلي وسواس گونه عمل کرد اما دقت، شناخت و اتخاذ تصميم حساب شده و بالاخره انتخاب صحيح از شرايط ضروري يک ازدواج موفق است. از آنجایی که شما خانمها در این گونه ارتباطات بیشتر آسیبپذیر هستید یعنی بیشترین مشکلات برای شما پیش میآید باید دقت و تامل زیادی در این ارتباط داشته باشید. به طور کلی ارتباط قبل ازدواج برای شناخت اگر با اطلاع خانواده، محدود و در چارچوب باشد مشکلی ندارد، ولی در غیر این صورت احتمال اینکه در آینده مسائلی برای شما به وجود بیاد هست (از جمله مشکلات حداقلی وابستگی عاطفی شماست و عدم تحقیق و شناخت مناسب میباشد)، لذا به ایشان پیشنهاد دهید که اگر واقعا قصد شناخت و ازدواج دارد با خانواده به خواستگاری بیاید.
در ادامه نکات کلی در مورد ازدواج بیان میشود:
ازدواج موفق چيزي جز اين نيست كه در ابتدا انتخابي درست داشته باشيد و پس از تشكيل زندگي مشترك در حفظ، رشد، تعالي و تقويت آن كوشا باشيد. در انتخاب همسر نخستين و مهمترين کار اين است که ملاکها و معيارهاي يک همسر مناسب را بدانيم و آنها را لحاظ کنيم. بنابراين ما در ادامه ملاك هاي يك انتخاب صحيح، و در پايان نيز چند نكته كاربردي را ذكر مي نماييم تا شما را در رسيدن به يك ازدواج موفق ياري نماييم:
1. تدين و ايمان؛ كسي كه پايبند به دين، كه اصلي ترين مسأله زندگي است، نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پايبند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترك باشد.
2. شخصيت سالم؛ منظور داشتن صفات و ويژگيهاي پسنديده مانند صداقت، مسئوليت پذيري، وفاداري، مهرباني، دلسوزي، فروتني، صبر، گذشت، نرم خويي است.
3. اصالت خانوادگي؛ ازدواج دختر و پسر تنها پيوند و تركيب دو فرد نيست، بلكه پيوند دو خانواده است و نمي توان گفت من ميخواهم با خود اين فرد ازدواج كنم و كاري به خانواده و فاميلش ندارم. زيرا اين فرد شاخه اي است از اين خانواده و از ريشه هاي درخت همان خانواده تغذيه كرده است و صفات اخلاقي، روحي و جسمي آن خانواده از راه وراثت و تربيت به اين فرد منتقل شده است.
4. كفويت؛ كفويت به معناي تناسب و هماهنگي دختر و پسر ميباشد. به عنوان يك قانون كلي ميتوان گفت كه تناسب و هماهنگي در معيارها امري لازم و ضروري است؛ چرا كه هر چه تناسب در زمينههاي مختلف مانند تحصيلات، سن، زيبايي، وضعيت اقتصادي، وضعيت اجتماعي بيشتر باشد، دوام و استحكام زندگي خانوادگي بيشتر خواهد بود و احتمال كمتري براي از هم گسستن پيوند زناشويي وجود خواهد داشت.
چند توصيه كلي:
1. اينکه همسر انتخابي مي بايست تمام معيارها را دارا باشد بدان معنا نيست كه در تمام معيارها صد درصد و كامل باشد، بلكه به اين معناست كه حداقل نمره قبولي را داشته باشد. يعني اينكه وقتي نمره هر يك از معيارهاي ازدواج را كه با هم جمع كرديد، او ميانگين مطلوب را از نظر شما داشته باشد. به عبارتي در مجموع 60 تا 70 درصد ملاك هاي ازدواج را دارا باشد.
2. ذکر اين نکته هم ضروريست كه لحاظ اين معيارها به تنهايي نميتواند ضامن موفقيت ازدواج گردد. عامل مهم ديگر موفقيت يا عدم موفقيت ازدواج، به ميزان عمل كردن زن و شوهر به وظايف شان برميگردد. به عبارتي ادامه موفق زندگي مشترك نياز به آموختن مهارت هاي زندگي است.
3. دین داری سالم لازمه داشتن شخصیت سالم است، به عبارتی دین داری افرادی که شخصیت سالم ندارند دین داری مرضی و ناسالم است.
4. مشاوره پیش از ازواج در انتخاب، ازدواج و داشتن زندگی موفق راهگشا است.
🌺
☘🌺@Khanjanidroos
🌺☘🌺☘
براساس دسته بندی بر مبنای جغرافیا، میتوان عرفانهای نوظهور را با توجّه به «منشأ و یا مکان شکلگیری و پیدایش» به شش دسته اصلی تقسیم نمود
یکی از مسائل بسیار مهمّی که در مقدّمه پژوهش پیرامون عرفانهای نوظهور مطرح میشود، بحث از دستهبندی این عرفانها است. این مسئله از آن جهت اهمیّت دارد که علاوه بر مشخّص کردن خاستگاه نخستین و مکان پیدایش و شکلگیری عرفانهای نوظهور، به بررسی هر یک از این عرفانها نیز نظم خاصّی داده و وجوه تشابه آنها را بیش از پیش روشن میکند.
پژوهشگران در دستهبندی عرفانهای نوظهور از شیوههای مختلف و متفاوتی استفاده کردهاند که یکی از کارآمدترین این روشها، استفاده از مدل جغرافیایی در تقسیم عرفانهای نوظهور است. براساس این مدل، عرفانهای نوظهور را با توجّه به «منشأ و یا مکان شکلگیری و پیدایش» میتوان به شش دسته تقسیم نمود:
1.عرفانهای هندی
یکی از مهمترین سرزمینهایی که از گذشتههای دور تا کنون مرکز پیدایش عرفانهای مختلف بوده است، سرزمین هند است. آیینها و عرفانهای به وجود آمده در این سرزمین را با توجّه به دوره پیدایش هر یک از آنها میتوان به دو دسته کلّی تقسیم کرد:
- آیینهای باستانی که شامل «ودا»، «برهمن یا هندوئیسم»، «جین»، «بودا» و «تنتره» میشود.
- آیینهای نوظهور که «یوگا»، «اشو»، «سایبابا»، «رام الله»، «کریشنا»، «یوگاناندا» و «دالاییلاما» را میتوان به عنوان مهمترین آنها نام برد.
2.عرفانهای امریکایی
دومین محدوده پیدایش عرفانهای کاذب را میتوان در قارّه آمریکا و به خصوص در آمریکای جنوبی و کشور مکزیک دانست؛ در طول تاریخ، عرفانهای متعدد و متنوّعی در این قارّه پدید آمد که بسیاری از آنها نوظهور بوده و تنها تعداد کمی از آنها جزو عرفانهای قدیمی محسوب میشوند.
از میان عرفانهای پدید آمده در قارّه امریکا میتوان از «عرفان سرخپوستی (شامل تولتک، سو و عرفان ساحری)»، «اکنکار» و «پائولو کوئیلو» به عنوان مهمترین آنها نام برد که عرفان سرخپوستی نسبت به اکنکار و پائولوکوئیلو قدمت بیشتری دارد.
3.عرفانهای نشأت گرفته از آیین مسیحیّت
عرفانهای نشأت گرفته از آیین مسیحیّت را با توجّه به دو جریانی که در زمینه تجربه عرفانی در میان بزرگان مسیحیّت وجود دارد، میتوان به دو گروه تقسیم کرد:
- گروه نخست عرفانهای خدا محور که در آنها خداوند به عنوان وجودی متمایز از انسان معرّفی شده که با محبّت و عشق میتوان به او رسید. این عرفان توسّط «آگوستین قدّیس» در میان مسیحیان رواج یافت.
- گروه دوّم عرفانهایی که مسیح محور بوده و پیروان آن خداوند، لطف و حضرت مسیح (ع) را یکسان میدانند. این عرفان نیز برای اوّلین بار توسّط «پولس قدّیس» در میان مسیحیان مطرح شد.
4.عرفان نشأت گرفته از آیین یهود
عرفان یهود که در زبان فارسی از آن با عنوان «عرفان قبّاله»، «عرفان قبالا» و «آیین کابالا» یاد میگردد، در واقع شبه عرفانی است که از ترکیب دیگر عرفانها و آیینها، همچون عرفانهای مسیحیّت و یوگا و آیین زردتشتی به وجود آمده است. از همین روست که بسیاری از محقّقین بر این باور هستند که یهود اساساً عرفان ندارد.
5.عرفانهای چینی
آیین ذن، مجموعه عرفانهایی است که خاستگاه آنها کشور چین بوده است. تائوئیسم و کنفوسیوس را میتوان به عنوان برجستهترین عرفانهای چینی دانست. البتّه افکار چینیان از این دو عرفان فراتر رفته است؛ به گونهای که در برههای از زمان بودیسم سراسر چین را فرا گرفت و غلبه کمونیست بر این کشور، موجب به وجود آمدن تغییرات مهمّی در عرفانهای چینی شد.
6.فراعلم و فراروانشناسی
از دیگر مواردی که به عنوان یکی از دستههای عرفانهای نوظهور مطرح میشود، فراعلم و فرا روانشناسی است. فراعلم و فرا روانشناسی، شاخهای از علم و روانشناسی است که در آن به مطالعه پدیده علمی و روانشناسی به ظاهر ماوراء الطبیعه پرداخته میشود. بسیاری از عرفانهایی که در حال حاضر از آرامش درون سخن گفته یا مدّعی ارتباط با موجودات فرا زمینی و ارواح هستند را میتوان در همین گروه قرار داد.
نویسنده: محمّد حسن نجّاری
@Khanjanidroos