eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.5هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
6.5هزار ویدیو
351 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
📓 نامه های بلوغ 💠 نامۀ اول: بينش‏ ها و گرايش ‏ها 3️⃣ ميزان‏ 🔸 خيال نكن كه با فقه به احكام و آشنايى با حقوق، كار تو تمام مى‏ شود؛ چون در هنگام عمل، مزاحمت‏ ها مطرح مى ‏شوند و در يك زمان، كارهاى متعدّدى به تو روى مى ‏آورند. اين ‏جاست كه بايد ميزانى در دست داشته باشى. همان‏ طور كه در انتخاب مقصد و مكتب و راه، به اين معيارها نياز داشتى و بايد از قدر و اندازۀ انسان كمك مى‏ گرفتى. در مرحلۀ عمل هم، بايد اهميت ‏ها را درنظر بگيرى. و اگر در اهميت برابر بودند، به آن‏ كه فشار بيش‏تر دارد و با هواى نفس تو نمى‏ خواند بپردازى؛ كه 🍃 اميرالمؤمنين على مى‏ فرمايد: هرگاه به من دو كار روى مى‏ آورد، به آن مى ‏پرداختم كه براى خدا محبوب‏ تر بود. و اگر برابر بودند، به آن مشغول مى‏ شدم كه بر من سنگين ‏تر و مشكل‏ تر بود. در دفتر انتظار كتاب درس‏ هايى از انقلاب به تحليل همين معيار اهميت پرداخته‏ ام، كه اثر و فايده و وسعت وقت و امكان مندوحه و بى‏ ظرفيتى طرف و فساد و از دست رفتن و ضعف او بايد محاسبه شود. 🔻 اگر مقدارى پول دارى، به آن ‏كسى بده كه مفيدتر و يا نيازمندتر و يا بى‏ ظرفيّت‏تر است. و اگر مقدارى وقت دارى، در راه كسى خرج كن كه مندوحه و على ‏البدل ندارد. اگر آب دارى و براى وضو گرفتن و خوردن احتياج دارى؛ خوردن مقّدم است؛ چون وضو، مندوحه دارد و تيمّم، بدل آن است. 📚 ، ، ص 40 🌹🌹🌹 @rooshanfekr
❇️خیار غبن و خیار عیب در فسخ معامله ❓ زمینی را از شخصی خریدم و پس از خرید متوجه شدم که از نظر شهرداری، عقب نشینی دارد و خود فروشنده نیز اطلاع نداشته است در این صورت برای فسخ معامله از کدام یک از خیارات می توان استفاده نمود؟ (لازم به ذکر است که چون مقدار عقب نشینی زیاد است پس از آن، قیمت زمین افت کرده و از قیمت خریداری شده نیز پایین تر می آید). ✅جواب: اگر اختلاف قیمت زمین با عقب نشینی، قابل توجه باشد، خیار غبن دارد، همچنین اگر در نظر عرف، عقب نشینی عیب محسوب شود، خیار عیب دارد. @rooshanfekr
🔸 اگر از دینداری لذت نمی‌بری، یعنی دینداری‌ات ایراد دارد! 🔸 بندگی، موتور تولید نشاط برای زندگی است 🌼 راه‌های رسیدن به حال خوش معنوی و نشاط زندگی (ج۱) 🔻 ما برای زندگی نیاز به نشاط داریم. اما این نشاط را از کجا باید بگیریم؟ از آن جایی که بیشتر به ما نشاط بدهد و آن «دین» است. علی(ع) می‌فرماید: دین، سرور است «الدِّینُ حُبُورٌ» 🔻 البته ما لذت دنیا را نفی نمی‌کنیم، اما دنبال لذت و نشاط خیلی بالاتری هستیم که این نوع لذت، با دینداری و بندگی به‌دست می‌آید. بندگی، موتور تولید نشاط برای زندگی است. 🔻 اهل معنویت باید چندین برابر افراد معمولی از زندگی‌شان لذت ببرند و برای درس‌خواندن، کار کردن و فعالیت‌های زندگی‌، نشاط و انرژی مضاعف داشته باشند. 🔻 اگر از دینداری لذت نبریم و سرِ حال نیاییم، یا در دینداری ما ایرادی هست و بیراهه رفته‌ایم، یا اینکه هنوز در اول راهیم. اگر به هر دلیلی، خودمان را به دینداری متقاعد کنیم، اما از آن لذت نبریم و نشاط پیدا نکنیم، دینداری ما توأم با عُجب و غرور خواهد شد. 🔻 چرا انسان دچار ریا می‌شود؟ چون از متنِ عبادتش لذت نمی‌برد، لذا دنبال حاشیۀ آن می‌رود و می‌‌خواهد از تشویق دیگران لذت ببرد. اگر تهِ دلش از عبادت لذت می‌برد، دیگر لازم نبود تظاهر کند یا قیافه بگیرد. 🔻 کسانی که از دینداری خود لذت نمی‌برند، دیگران را نسبت به دین، زده می‌کنند، دعوای بیجای «دین و دنیا» پیش می‌آورند و سوءتفاهم‌های فراوان در جامعه نسبت به دینداری پدید می‌آورند. 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع) - ۹۶.۳.۶ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/3961
💢خانه های خالی ✅امام صادق علیه‌السلام: هر کس که خانه‌ای، اضافه بر نیاز خود دارد، ولی آن را از مؤمنی که محتاج ساکن شدن در آن است دریغ کند، خداوند در عرش خود فرماید: «ای فرشتگان من! آیا بنده‌ی من برای خانه‌ای از خانه‌های دنیا بخل می‌ورزد؟ سوگند به عزت و جلالم که هرگز در بهشت من سکونت نخواهد کرد!» 📚اصول کافی ، جلد ۲، صفحه ۳۶۷ @rooshanfekr
مقاومت_ذهنی ذهن ما برای خودش منطقه امن دارد و این منطقه امن برگرفته از تمام عادتها و شیوه فکری است که در تمام طول سالها ذخیره کردیم چرا مقاومت ذهنی نسبت به تغییر داریم ؟! چون ذهن همیشه شرایط قابل پیش بینی رو دوست دارد یعنی عادتهایی که سالها در اون نهادینه شده اند، بنابراین وقتی اولین قدم رو برای شکستن این الگوها برمیداریم همه چیز ممکنه ترسناک بنظر برسه سریع نا امید میشیم، زود خسته میشیم و فکر میکنیم از پسش برنمیایم، در ابتدا ذهن تمام تلاششو میکنه همون شرایط قبلی حفظ بشه برای همین است که فرآیند تغییر به مرور و آهستگی شکل می گیرد و وقتی به این موضوع آگاه باشیم و ب دانیم که مقاومتهای ذهنی بخشی از فرآیند تغییر کردن هستند می توانیم همچنان آگاهانه در مسیر رشد و تغییر پا برجا باقی بمانیم. @rooshanfekr
امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در کلام امام رضا (علیه‌السلام): او چون ظاهر شود، زمين به نورانی گردد. در ميان مردم قرار دهد (ارزش‌ها و معيارهای عدالت را پياده کند). ديگر احدی به ديگری ستم نمی‌کند، زمين زير پايش طی می‌‏شود و برای او سايه نمی‌‏باشد. براي او منادی غيبی از آسمان ندا مي‏کند و همه‏‌ی مردم روی زمين آن ندا را می‌‏شنوند که آنها را به سوی او دعوت می‌کند و می‌گويد: آگاه باشيد که در کنار خانه‏‌ی خدا ظاهر شده است، از او که حق با اوست و در دست اوست. 📚منبع: کمال‌الدین؛ ص۳۷۲ بحق زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم @rooshanfekr
💌 ذائقه‌ی انسانها قابل تغییر است! قابل تطهیر است! بسمت تمدن پاک ... برای تمدن پاک ... گام اول اما آن است که انسانها عاشق شوند؛ عاشق خودشان، به بلندایِ ابدیّت ! @rooshanfekr
💎خدایا.. پستی دنیا و ناپایداری روزگار را همیشه در نظرم جلوه گر ساز تا فریب زرق و برق عالم خاکی مرا از یاد تو دور نکند. 🌟شهید دکتر مصطفی چمران.. @rooshanfekr
🌷 امام رضا (عليه السّلام): کسى كه به مال حلال اندك، راضى شود، مخارجش سبك مى شود، خانواده اش برخوردار مى گردند، خداوند او را به درد و درمان دنيا بينا مى كند و او را سالم و بى گناه از دنيا به دارالسلام بهشت بيرون مى برد. 📗 مسند امام رضا ج۱ ص۲۶۹ @rooshanfekr
❗️مشغول «تموم شدنی ها» هستیم. 💢 قاعده‌ای تکان دهنده از سن مرگ ❓ راه نجات چیست؟ 🔸حاج قاسم فقط مدرک دیپلم داشت، بدون هیچ مدرک دانشگاهی. ولی با تقوا ، اخلاص و مجاهدت‌هایی فراوانی که داشت به مرتبه بالایی از ایمان و تخصص رسیده بود و درجات عالیه نظامی را نصیب خود کرده بود و به محبوبیت و مقبولیت بسیار بالایی در بین مردم رسیده بود. 🔸شیخ رجبعلی خیاط در اولین مکاشفه خود در سن ۲۴ سالگی پیامبر اسلام(ص) را ملاقات کرد و پیامبر(ص) به او فرمودند: چرا اینقدر دیر اومدی؟!
🔘بچه‌ام نماز نمی‌خواند؛ چه‌کار کنم؟ 🔘ادب به او یاد داده‌ای؟! ✔️لذتی که متقین از دنیا می‌برند بیشتر از لذتی است که خوشگذران ها می‌برند. 🔸بعضی‌ها می‌پرسند: «بچه‌ام نماز نمی‌خواند، چه‌کار کنم که نماز بخواند؟» در پاسخ می‌گوییم: شما عنصر کلیدی و حیاتی زندگی بچه‌ات را-که همان «ادب» است- به او یاد داده‌ای؟ 🔸اگر بی‌ادب(بدون رعایت آداب) غذا بخوریم، بی‌ادب سلام‌علیک کنیم، بی‌ادب بخوابیم، بی‌ادب بیدار شویم، بی‌ادب راه برویم، بی‌ادب لباس بپوشیم و... در این صورت نمی‌توان انتظار داشت که بچۀ ما نمازخوان بشود! 🔸اگر توانستی بچه‌ات را باادب بار بیاوری، برای آدم باادب، اضافه‌کردن یکی دوتا ادب در بین آداب دیگر، سخت نیست. آدمِ باادبی که نسبت به همسایه، آداب را رعایت می‌کند، در مورد خوابیدن و بیدارشدن و... هم یک‌سری آداب را رعایت می‌کند، حالا اگر یک ادبِ دیگر هم به آن اضافه کنید، اجرا می‌کند و برایش سخت نیست (نماز هم درواقع «ادب نسبت به خداوند» است) 🔸بچه‌ای که نمازخواندن برایش سخت است، انگار در آن خانه، ادب نیست! مهربانی هست، خشم هست، اعتقاد به خدا هست، معنویت هست... اما ادب نیست! 🔸در همان اول قرآن، خداوند می‌فرماید: «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقین‏*الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْب...» (بقره/۲و۳) قرآن متقین را هدایت می‌کند، متقین ایمان می‌آورند... اینجا چرا تقوا بر ایمان مقدم شده است؟ چون آدم مراقب و پرهیزگار، آدمی که باادب است، آدمی که اهل برنامه و نظم‌ است، چنین کسی به غیب ایمان می‌آورد و اهل هدایت هست. 🔸 أمیرالمؤمنین(ع) فرمود: لذتی که متقین(اهل تقوا) از دنیا می‌برند، بیشتر از لذتی است که مترفین(عَیّاشان و خوشگذران‌ها) می‌برند! (نهج‌البلاغه/ نامه۲۷) 12 علیرضا پناهیان ۹۸.۲.۲۱ @rooshanfekr
💠 بی‌اعتبارى و حقارت دنیا در نظر اهل معرفت - بخش دوّم ▫️دنیا چو حباب است ولیکن چه حباب ▫️نى بر سر آب بلکه بر روى سراب ▫️آن هم چه سراب، آنکه بینند به خواب ▫️وآن خواب چه خواب، خواب بدمست خراب ▪️کسى در خواب مى‌بیند ثروت هنگفتى به دست آورده است و از شدّت خوشحالى چنان مى‌خندد که حتّى آثار خنده در بدنش نیز ظاهر مى‌شود و اشخاصى که بیدارند صداى خنده را از بدنش مى‌شنوند. کس دیگرى در خواب مشاهده مى‌کند تمام داراییش آتش گرفته و خاکستر شده است و از شدّت ناراحتى به‌سختى مى‌گرید؛ به‌نحوى که آثار گریه در بدنش نیز ظاهر مى‌شود و اشخاصى که بیدارند، صداى گریه را از بدنش مى‌شنوند. ▪️وقتى این دو نفر بیدار شوند، نه دینارى از ثروتى که نفر اوّل به دست آورده، در دستش خواهد بود و نه ذرّه‌اى از دارایى نفر دوّم از دست رفته است. لذا کسانى که بیدارند و صداى خنده و گریه‌ى این دو را مى‌شنوند، اگر از علّت خندیدن نفر اوّل و گریستن نفر دوّم در رؤیا باخبر شوند، هم به خنده‌ى نفر اوّل مى‌خندند و هم به گریۀ نفر دوّم. ▪️کامیابى و ناکامى، دارایى و تهیدستى، و شادى و غم اهل دنیا، همه بى‌پایه و بر اساس خیال است. ▫️بـر خیـالى صلحشـان و جنگشان ▫️و ز خیالى فخرشـان و ننگشـان ▪️البتّه براى کسى که در عالم رؤیا به‌سر مى‌برد و مشغول خواب دیدن است، قابل تصوّر نمى‌باشد که آنچه مشاهده مى‌کند واقعى نیست؛ زیرا همه چیز کاملاً واقعى و جدّى به نظر مى‌رسد. امّا پس از بیدار شدن متوجّه مى‌شود که از آنچه مى‌دید هیچ اثرى در جهان واقعیّت وجود ندارد. ▪️کسى هم که هنوز در حجاب عالم طبیعت است و در رؤیاى دنیا غوطه‌ور مى‌باشد، به هیچ وجه نمى‌تواند تصوّر کند و بپذیرد که اسیر رؤیاست. بلکه کسانى را که این حقیقت را به او گوشزد مى‌کنند خیال‌پرداز و در رؤیا مى‌داند. ▪️امّا اگر با موت اختیارى به انتباه و بیدارى نایل نشود، سرانجام با موت اضطرارى به هنگام فوت، بیدار خواهد شد و واقعیّت را درک خواهد کرد. امّا دیگر امکان و فرصتى براى تغییر جهت زندگى در مسیر واقعیّت‌ها براى او وجود نخواهد داشت. 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی @rooshanfekr