💠مبتلا به درد چشم ....💠
((( آیت الله بروجردی )))
مبتلا به درد چشم شدند، فرمودند:
در روز عاشورا مقداری از گِلِ پیشانی عزاداری امام حسین(ع) را بر چشمان خود مالیدم، دیگر در عمرم مبتلا به چشم درد نشدم و از عینک استفاده نکردم .....
@rooshanfekr
🌟 آیت الله بهجت(ره):
💎انسان هر راهی را بدون تقید و پایبندی به قرآن و سنت برود، روزبهروز تنزل میکند و تاریخ، از جمله قضایای سقیفه و پیامدهای آن، مانند واقعهٔ کربلا، هرروز تکرار میشود.
@rooshanfekr
🔰حکمت نامه(۶)
✍حضرت عبدالعظیم(ع) - به سندخود -:
💚امام صادق(ع) فرمود:
«کسی که خدا را بدون شنیدن( #آداب آن) ازراستگویی عبادت کند،
خداوند قطعا اورا گرفتار #مشقت خواهدکرد.
وکسی که مدعی شنیدن( حقایق دین)
از غیردری شود که خدا آن را گشوده؛
#مشرک است.
وآن ،دری است مورد اعتماددرحفظ راز مکنون الهی.»
🔺شرح:
این حکمت به #خطر پیروی نکردن از اهل بیت(ع) درزندگی اشاره دارد.
📚 صفحه ۵۴
@rooshanfekr
🏴 زیارت اربعین از راه دور
🔸شخصی نزد امام صادق(ع) رفت وپرسید ما که نتوانستیم اربعین به کربلا برویم چه میشود؟
امام زیارت اربعین را به او آموزش دادند و فرمودند:
خداوند در روز اربعین فرشتگانی در عالم دارد که صبح سحر می آیند و تا غروبش در زمین هستند، حتی اگر از راه دور هرکس در قالب انجام دادن زیارت اربعین ارتباط دلی و قلبی برقرارکند، ملائک میآیند و آن زیارت را برمیدارند و تا دم غروب نزد سیدالشهدا(ع) میبرند و حضرت به آنان امر می کند که بنویسید اینجا آمدند و زیارت کردند. غصه نخور که نرفتی فقط دراین روز دلت به یاد کربلا باشد و غم کربلا داشته باشی یعنی رفتی. آه که میتوانی بکشی؟
چه بسا این آه(حسرت) ثوابش بیشتر از آن زیارت میشود.
🔸امام صادق علیهالسلام به سُدیر فرمودند: آیا زیاد به زیارت حسین علیهالسلام میروی؟
سُدیر گفت: آقاجان راهم دور است، نمیتوانم.
حضرت فرمودند: درمنزلت غسل کن، به بام خانه برو، به سوی قبر حسین علیهالسلام اشاره کن و به او سلام بده، برایت زیارتش نوشته میشود.
📙وسایل الشیعه جلد ۱۴ صفحه ۵۷۸
🔹آیتالله حائری شیرازی🔹
🔸اربعین؛ پرچم کشتی تمدن اسلامی🔸
این جمعیت چند میلیونی که به پیادهروی اربعین میروند را چه کسانی پذیرا هستند؟ همان کسانی که هشت سال با ما جنگیدند و ما نیز با آنها جنگیدیم. چیزی جز عنصر حب نمیتواند مردم عراق را وادار به چنین رفتارهایی کند.
در روایتی داریم «هَلِ الدِّینُ إِلَّا الْحُب»؛ یعنی آیا دین جز محبت است؟ اگر محبت را برداریم، از دین چیزی باقی نمیماند. ما در حدیث کساء میخوانیم «انّی ما خلقت سماء مبنیّة ...» خداوند میفرماید من آسمان و زمین و خورشید و ماه و فلک و دریا را جز با محبت اهلبیت (علیهمالسلام) نیافریده بودم. خداوند همه چیز را به نسبت حب اهلبیت (علیهمالسلام) آفرید.
اربعین را مانند پرچمی بر روی کشتی به اهتزاز در آورید، وقتی کشتی از دور میآید، ابتدا پرچم دیده شود. کشتی مثال همان تمدن است و پرچم مثال ماجرای اربعین؛ یعنی ابتدا اربعین دیده میشود و بعد تمدن اسلامی.
در پیادهروی اربعین، اینکه چطور یک پیرزن از زوار مهماننوازی میکند را فیلمبرداری کنید. در خانهای که شخص عراقی امکانات ضعیف مادی دارد ولی با این حال از شما مهماننوازی میکند را انعکاس دهید. ماجرای اربعین، انسان را به انسان گره میزند، همان انسانی که تمدن غرب به آن اهمیت نمیدهد و او را خوار میکند.
اگر میخواهید نهال دوستی بکارید، اربعین را به عنوان پرچم کشتی تمدن اسلام به عالم نمایش دهید. این پرچم و این تمدن میتواند کاری کند که دو کشوری که هشت سال با هم مبارزه کردند را دور هم گرد آورد.
همایش ملی «ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی اربعین» 21 آبان 1394
@haerishirazi
@rooshanfe
#اعجاز_علمی_قرآن 3
سوره بقره آیه ۲۶ :
خدا از اینکه به پشه یا آنچه که
بربالای اوست مثل زند شرمی ندارد؛
واقعا عجیبه😳😳
موجودات سوار شده بر پشت پشه رو ببینید👆
امروزه با عکسبرداری از پشه مشخص گردیده که بر پشت این حشره کوچک حشراتی قرمز رنگ و بسیار کوچکی به نام mite زندگی میکنن که از خون بدن پشه تغذیه میکنن و مشاهده آنها با چشم غیرمسلح به دلیل حجم کوچکشان بسیار مشکل است
شاید اکنون بتوانیم دقت کلام خداوند بلندمرتبه در قرآن کریم رو به درستی درک کنیم که مفرماید:
بعوضه فما فوقها...
پشه و آنچه بر بالای اوست...
و هنوز هم لجاجت کنندگان غرب و بعضا وطنی قرآن را دست نوشته پیامبر و یا یک کتاب تاریخی تحریف شده میدانند...
ما با بیش از ۱۰۰معجزه علمی قرآنی شما را به چالش میکشیم
لطفا نشر دهنده این معجزات باشید
🌟استاد برجسته علم اخلاق و عارف کامل «امام خمینی قدس سره» در کتاب ارزشمند شرح چهل حدیث از قول استاد بزرگوار خود 🌟مرحوم شاه آبادی نقل میکند که ایشان فرمودند:
💎«شخص ذاکر باید در ذکر مثل کسی باشد که به طفل کوچک که زبان باز نکرده میخواهد تعلیم کلمه را کند [یعنی کلمهای را به او یاد دهد]؛ تکرار میکند تا اینکه او به زبان میآید و کلمه را ادا میکند. پس از آنکه او ادای کلمه را کرد، معلم از طفل تبعیت میکند؛ و خستگی آن تکرار برطرف میشود و گویی از طفل به او مددی میرسد، همین طور کسی که ذکر میگوید باید به قلب خود که زبان ذکر باز نکرده، تعلیم ذکر کند و نتیجهی تکرار اذکار آن است که زبان قلب گشوده شود، و علامت گشوده شدن زبان قلب آن است که زبان از قلب تبعیت کند و زحمت و تعب تکرار مرتفع شود.»
📚شرح چهل حدیث
@rooshanfekr
@rooshanfekr جوهری الذکر.mp3
6.89M
#سلسله_مباحث_نکته_های_ناب_119
💎جوهری الذکر
💎آثار ذکر در آفاق و انفس
💎آرامش، نورانیت، رزق و روزی، حکمت و مغفرت نتیجه ذکر
#عمق_معرفت
#هزار_سوء_فهم_دینی
#اصل_مطلب
✅مجله علمی نکته های ناب مهدوی در تلگرام، ایتا و سروش(نخبه پروری دینی)
@rooshanfekr
💠عاقبت عدم حضور در مسجد💠
🌟 حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: 💎«مَنْ ضَیَّعَ الصَلاةَ فَهُوَ لِغَیْرِها اَضْیَعُ»
💎كسى كه نماز را سبك شمارد و ضایع كند، نسبت به
غیر نماز، تضییع بیشترى خواهد داشت.
📚(وسائل الشیعه، ج 3، ص 19.)
گذري بر تاريخ اسلام نشان ميدهد كه امامان معصوم با افراد گريزان از مسجد به شدت برخورد و آنان را طرد ميكردند و ديگران را نيز از معاشرت با آنان نهي ميفرمودهاند. در اين مقام به چند نمونه از آن اشاره ميشود:
۱. تحريم اجتماعي
در تاريخ اسلام آمده است كه امير مؤمنان(ع) افراد گريزان از مسجد را تحريم اجتماعي كرد و مردم را از معاشرت با آنان نهي فرمود. 🌟امام صادق ميفرمايند:
💎به امير مؤمنان خبر رسيد كه گروهي براي نماز در مسجد حاضر نميشوند. آن حضرت براي مردم سخنراني كرد و در ضمن فرمود: گروهي براي نماز خواندن با ما در مسجدمان حاضر نميشوند. اينان حق ندارند با ما بخورند و بياشامند و مشورت كنند و با ما ازدواج نمايند. همچنين حق ندارند از بيت المال چيزي بگيرند؛ مگر اينكه با ما در نماز جماعت حاضر شوند. نزديك است [اگر آن ها از كار خود دست بر ندارند] فرمان دهم خانههاي آنان را با آتش بسوزانند يا اينكه دست بردارند. آنگاه🌟 امام صادق(ع) فرمودند:💎 مسلمانان از خوردن و آشاميدن و ازدواج با آنان خودداري كردند تا اينكه آنان در نماز جماعت حاضر شدند.۱
مشابه چنين اخطاري (آتش زدن خانهي كساني كه به مسجد نميآيند) در زمان 🌟حضرت رسول(ص) رخ داد
۲. در تاريخ آمده است كه پس از اين فرمان يك نفر نابينا خدمت 🌟پيامبر(ص) رسيد و عرض كرد: من نابينا هستم صداي اذان را ميشنوم؛ ولي كسي نيست دستم را بگيرد و به جماعت برساند. 🌟پيامبر اكرم(ص) فرمود: از منزل خود تا مسجد طنابي ببند و هنگام جماعت آن طناب را بگير و با راهنمايي آن، خود را به مسجد برسان و در نماز جماعت شركت كن.۳
فقها نيز بر اين مسئله تأكيد كردهاند كه مستحب است انسان با فردي كه در مسجد حاضر نميشود غذا نخورد، در كارها با او مشورت نكند؛ همسايهي او نشود؛ از او زن نگيرد و به او زن ندهد.۴
۲. خدشه دار شدن ايمان
طبيعي است كه مسلمانان در جامعهي اسلامي، كساني را كه در مساجد و صفوف نماز جماعت حاضر ميشوند، افرادي دين باور و مسلمان تلقي كنند و به ايمان و اسلام آنان گواهي دهند. همچنين دربارهي آنان كه از مسجد روي گردان و گريزان هستند، نيكي هايشان را انكار كنند و بلكه در مواردي، ممكن است در مسلماني آنان نيز ترديد روا دارند؛ زيرا اين افراد، به مظهر و تبلور اسلام و مسلماني اهميت ندادهاند.🌟 امام صادق(ع) در بيان تشريع نماز جماعت ميفرمايند:
💎«اگر جماعت و اجتماع در نماز نبود، كسي نميتوانست به صلاح [وخوبي] ديگري شهادت دهد؛ چون هر كس نماز را با جماعت به جاي نميآورد، مسلمانان، او را بي نماز به شمار ميآورند؛ زيرا پيامبر ص فرموده است: كسي كه بدون عذر و علت با مسلمانان در مسجد نماز نميگزارد، نماز او نماز نيست.»۵
جابربن عبدالله انصاري ميگويد: 🌟رسول خدا فرموده است:
💎در روز قيامت، سه چيز به خداوند شكايت ميكند: يكي از آنها مسجد است كه عرض ميكند: يا رَبِّ عَطَّلوني و ضَيَّعوني؛۶«پروردگارا! مرا تعطيل و ضايع كردند.»
۳. نشانه غفلت
يكي از مصاديق غفلت، ترك بدون عذر مسجد است. تفسير المعين للواعظين و المتعظنين ذيل آيهي (ولا تَكُن مِنَ الغافِلينَ)۷؛ «و از غافلان مباش» يكي از موارد غفلت را ترك حضور در اين مكان الهي بر شمرده و به سخني شريف استدلال كرده است كه حضرت 🌟امام حسن(ع) فرمود:💎 الغَفلَةُ تَركُكَ المَسجِد؛۸؛«غفلت اين است كه[حضور در] مسجد را ترك كني.»
پي نوشت ها ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. وسائل الشيعه/محمد بن الحسن حر عاملي/ج۵/ص۱۹۶.
۳. داستان ها و حكايت هاي مسجد/غلامرضا نيشابوري/ص۳۴.
۴. توضيح المسائل مراجع/سيد محمد حسن بني هاشمي خميني/ج۱/ص۴۷۲/مسئلهي ۸۹۷.
۵. علل الشرايع/محمد بن بابويه (شيخ صدوق)/ج۲/ص۳۲۵.
۶. وسائل الشيعه/محمد بن الحسن حر عاملي/ج۵/ص۲۰۲؛ فضائل الخمسه من الصحاح السته/سيد مرتضي فيروز آبادي/ج۳/ص۲۸۵.
۷. سورهي اعراف/آيهي ۲۰۵.
۸. التفسير المعين للواعظين و المعتظين/محمد هويدي بغدادي/ص۳۳۰
@rooshanfekr