eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.5هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
6.8هزار ویدیو
356 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
۰۱امر و نهی قلبی الف) مرحله‌ی اول امر به معروف و نهی از منکر، امر ونهی قلبی یا امر و نهی با قلب است. مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار رضایت یا کراهت قلبی است یعنی مکلف باید رضایت قلبی خود را نسبت به معروف و تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به منکر آشکار سازد و از این راه فردی که معروفی را ترک می‌کند و یا منکری را به جا می‌آورد را به انجام معروف و ترک منکر وارد سازد. ب) امر و نهی قلبی(اظهار رضایت و تنفر) درجاتی دارد که تا با پایین‌ترین درجه و سبک‌ترین راه می‌توان امر و نهی کرد و به مقصود دست یافت نباید متوسل به درجه‌ی بالاتر شد. این درجات بر حسب شدت و ضعف و بر حسب انواعی که دارند بسیارند. برخی از آنها عبارتند از: با تبسم و لبخند و روی گشاده برخورد کردن، چشم فرو بستن، خیره شدن، به روی دست زدن، دندان به لب گرفتن، با دست یا سر اشاره کردن، سلام نکردن، رو گرداندن، پشت گرداندن، صحبت را قطع کردن، قهر و ترک معاشرت کردن. @rooshanfekr
۲. امر و نهی لسانی الف) مرحله‌ی دوم امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی لسانی(زبانی) یا امر و نهی با زبان است. مقصود از امر و نهی زبانی این است که مکلف باید با گفتن از طرف بخواهد از منکر دست بردارد و معروف را انجام دهد. ب) امر و نهی لسانی، درجاتی دارد که تا با پایین‌ترین درجه و آرام‌ترین لحن می‌توان به مقصود رسید نباید اقدام به درجه‌ی بالاتر کرد. این درجات بر حسب شدت و ضعف و بر حسب انواعی که دارند بسیارند. برخی از آنها عبارتند از: ارشاد کردن، تذکر دادن، موعظه کردن، پند و اندرز دادن، مصالح و مفاسد و سود و زیانها را بر شمردن، بحث و مناظره کردن، استدلالی سخن گفتن، با غلظت و درشتی حرف زدن، با تهدید صحبت کردن. @rooshanfekr
۳. امر و نهی عملی الف) مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی با دست(کنایه از اِعمال قدرت و به‌کار بردن جبر و زور) است. مقصود از امر و نهی عملی این است که مکلف باید با اِعمال قدرت و به‌کار بردن جبر و زور، طرف را از انجام منکر و ترک معروف باز دارد. ب) امر و نهی درجاتی دارد که تا با پایین‌ترین درجه و آسانترین روش می‌توان نتیجه گرفت نباید به درجه‌ی شدیدتر پرداخت. این درجات بر حسب شدت و ضعف و بر حسب نواعی که دارند بسیارند. برخی از آنها عبارتند از: حایل شدن و جلوی فرد را گرفتن، حربه از دست‌گرفتن، وسایل گناه را از دسترس او خارج ساختن، عقب‌راندن، دست طرف را محکم نگه‌داشتن، حبس‌کردن، سختگیری‌کردن، کتک‌زدن، به درد آوردن، مجروح و زخمی‌کردن، شکستن عضو، از کارانداختن، ناقص‌کردن، کشتن @rooshanfekr
🟣 دستمالی که شاه اسماعیل صفوی از سر« حر» بازکرد 🔰در كتاب‌ «تنقيح‌ المَقال‌» مامَقاني‌ نقل‌ مي كند از حائري‌ از سيّد نعمة‌ الله‌ جزائري‌ در كتاب‌ «أنوار نعمانيّه‌» كه‌ او مي گويد: ‎ 👤👥 جماعتي‌ از مردمان‌ معتمد و موثّق‌ براي‌ من‌ نقل‌ كردند كه‌ چون‌ شاه‌ إسماعيل‌ بغداد را به‌ خود درآورد؛ براي‌ قبر حضرت‌ سيّد الشهداء عليه‌ السّلام‌ به‌ كربلا آمد. و چون‌ از بعضي‌ از مردم‌ شنيده‌ بود كه‌ به‌ «حرّبن‌ يزيد رياحي»‌ طعن‌ مي زنند، به‌ سمت‌ قبر حرّ آمد و دستور داد قبر حرّ را كنند. 🔺چون‌ قبر حرّ را نبش‌ كردند، ديدند كه‌ به‌ همان‌ هيئت‌ و كيفيّتي‌ كه‌ كشته‌ شده‌ است‌ خوابيده‌ است‌، و بر سر او ديدند كه‌ با آن‌ سر حرّ بسته‌ شده‌ بود. 👑 شاه‌ اسماعيل‌ در كتب‌ تاريخي خوانده‌ بود كه ‌ 🌴در واقعه‌ كربلا كه‌ سر «حر»ّ مورد اصابت‌ قرار گرفت‌ و حضرت سيد الشهدا (ع) خود را بر سر حرّ بستند؛ و حرّ با همان‌ دستمال‌ شده‌ است‌، 🔺براي‌ باز كردن‌ و برداشتن‌ دستمال‌ تصميم‌ گرفت‌. چون‌ آن‌ دستمال‌ را باز كردند از سر حرّ جاري‌ شد؛ بطوريكه‌ از آن‌ خون‌ پُر شد؛ و چون‌ دستمال‌ را بستند خون‌ ايستاد! و چون‌ باز كردند خون‌ جاري‌ شد. و هر چه‌ كردند كه‌ بتوانند آن‌ خون‌ را به‌ غير از همان‌ دستمال‌ «بندبياورند» و از جريانش‌ جلوگيري‌ كنند ميسّر نشد. و از اينجا دانستند كه‌ اين‌ قضيّه‌ «موهبت‌ الهي»‌ است‌ كه‌ نصيب‌ حرّ شده‌ است‌. 🕌شاه‌ إسمعيل‌ دستور داد بر مزار او بنا كردند و را بر آن‌ گماشت‌ تا آن‌ بقعه‌ را خدمت‌ كند. @rooshanfekr
🌟امام علی علیه السلام  💎مَن سَكَنَ قَلبَهُ العِلمُ بِاللّهِ ، سَكَنَهُ الغِنى عَن خَلقِ اللّهِ . 💎هركه شناخت خدا در دلش جاى گيرد ، بى نيازى از خلق خدا در آن سُكنا مى گزيند . 📚غرر الحكم : ج 5 ص 392 ح 8896 @rooshanfekr
🌟 مرحوم حضرت آیت الله محمّدتقی بهجت : 💎 برخی تجربه کرده‌اند و دیده‌اند که هر چه بیشتر به مستحقّین کمک کنند ؛ بیشتر برای آن ‌ها می رسد. @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 و برکت 🔹 امام علی(علیه السلام): هرگاه گناهان آشکار شوند، برکتها از میان میروند. اِذا ظَهَرَتِ الجِنایاتُ ارتَفَعَتِ البَرَکاتُ 📚 غررالحکم/ح4030 ✍🏼 عوامل مختلفی در داشتن مال دخیل است. گناه از عوامل محروم شدن انسان از رزق و و بابرکت است. البته برکت غیر از ثروت است و مال با برکت، مالی است که کم آن نیز انسان را کفایت می کند و در راه شر و گناه مصرف نمی شود. @rooshanfekr
آیت الله مظاهری در درس اخلاق اخیر خود گفت: دو رکعت نماز خیلی می‌تواند کار کند. یک نماز شب می‌تواند زمین و زمان را به هم بدوزد. @rooshanfekr
🍃✍️ اگر شخصی قادر به ادای نذر نباشد باید تا جایی که توانایی دارد به آن عمل کند و اگر اصلا قادر به انجام آن نباشد از او ساقط می‎شود. 🤔❓اضافات نذورات که برای عزاداری جمع شده را چه باید کرد؟ 🌼✍️ مي‌توان باقی‌مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان در راه خیر مصرف کرد و اگر از مواد فاسد شدنى مانند گوشت است مى‌توانيد آن را بفروشيد و پول آن را در مجالس عزادارى آينده مصرف كنيد. 🤔❓ پولهای ریخته شده در گهواره‌ی علی‌اصغر (سلام الله علیه) و علم را صرف چه کارهایی می‌توان نمود؟ آیا می‌توان صرف مسجد نمود؟ 🍀✍️ برای مصارف عزاداری امام حسین استفاده کنند. 🤔❓خیرات و نذری‌های که همسايه‎ها مي‌دهند، اگر به رعايت حلال و حرامي توسط آن خانواده شك باشد، خوردن آنها چه حكمي دارد؟ 🌺✍️ تا به حرام بودن آن یقین پیدا نکردید، خوردنش اشکال ندارد. یعنی اگر شما بدانید درآمد آنها مخلوطى از حرام و حلال‏ است و این نذری و خیرات نيز از همين درآمدها تهیه شده ولى به خاطر اين كه پول‏ها با هم مخلوط است و نمى‏دانيد اين نذری و خیرات از حلال است يا از حرام، خوردن آن اشكالى ندارد. 👌 تبصره: نذری‌های افرادی که خمس نمی‌دهد، نیز همین حکم را دارد یعنی چون یقین ندارید که این نذری متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد. 🤔❓نوشتن اسماء متبركه روي حلوا و شله‌زرد و خوردن آن چه حكمي دارد؟ 🌼✍️ اشکال ندارد ولی بعداز نوشتن اگر بادست برخورد کند باید با وضو باشد. 📚 توضيح المسائل مراجع، م 114 ، 129 و 2641 ؛ امام تحريرالوسيلة ج‌2 ص 118 م 5 و 24 و استفتاءات ج‌2 ص462 س 15؛ آقا رساله آموزشی ج2 درس 66 و 82 و اجوبه س1453 و1454 و سايت، احكام عزاداري؛ مکارم احكام ویژه م 484 و جامع المسائل؛ بهجت استفتاءات ج‌4 س 5588؛ صافى جامع الأحكام ج‌1 س 789؛ سيستاني سايت پرسش و پاسخها؛ تبريزي استفتائات جديد ج1 س 1955؛ نوري، استفتائات ج1 س744 و 754؛ دفتر مراجع. @rooshanfekr