eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.5هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
6.6هزار ویدیو
354 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
💠فضیلت انتشار و حفظ کردن حدیث از ائمه اطهار (ع) 💠 🌟امام رضا (ع) : 💎خدا رحمت کند کسی را که این امر ولایت ما را زنده میسازد پرسیده شد امر شما چگونه زنده میشود فرمود علوم و معارف و احادیث ما را فرا گرفته و به دیگران بیاموزد زیرا مردم اگر با زیبایی های سخنان ما آشنا گردند از ما پیروی خواهند نمود.    📚بحارالانوار جلد 2 صفحه 30    معاوية بن عمار گويد : به امام صادق عليه السلام عرض كردم : 💎مرديست كه از شما روايت بسيار نقل كند و ميان مردم انتشار دهد و آن را در دل مردم و دل شيعيانتان استوار كند و شايد عابدى از شيعيان شما باشد كه در روايت چون او نباشد كدام يك بهترند ؟ فرمود: 💎 آنكه احاديث ما را روايت كند و دلهاى شيعيانمان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است.  📚  اصول كافى-ترجمه مصطفوى، ج‏لد صفحه 40 🌟امام باقر عليه السلام فرمود: 💎آنكه از شما شيعيان به ديگرى علم آموزد مزد او به مقدار مزد دانشجو است با قدرى بيشتر پس  از دانشمندان دانش آموزيد و آن را به برادران دينى خود بياموزيد چنان كه دانشمندان به شما آموختند.  📚اصول كافى-ترجمه مصطفوى، ج‏لد صفحه 42 👍هرکس این روایات را جدی بگیرد از انتشار کلام اهل بیت لحظه ای نمی نشیند. لطفا مبلغ باشید. ✅کانال نکته های ناب مهدوی (نخبه پروری دینی) @rooshanfekr
علامه حسن زاده آملی: 🍃از جمله وصایاى بسیار بسیار مؤکده آن است که دل هیچکس را نیازارى،که جبر ندارد. 🌴و در جامع الاخبار آمده،قال النبى صلى الله علیه و آله: 🌱 من أحزن مؤمنا ثم أعطاه الدنیا لم یکن ذلک کفارة و لم یوجر علیه.   🍃ز خود هرگز نیازارم دلى را که مى‏ ترسم دراو جاى تو باشد 📚نکته ۸۱۱هزار و یک نکته @rooshanfekr
🌹پناه بردن بخدا🌹 پيامبر اكرم صلي الله عليه واله : ً باب هاي عصيان و گناه را با استعاذه(پناه بردن به خدا ) ببنديد وباب هاي اطاعت و بندگي را با بسم الله بگشاييد . ً 📕مستدرك وسايل الشيعة ج٣/٧٩ يوسف پيامبر هنگامي كه در تنگناي گناه قرار گرفت گفت : 🌷معاذالله 🌷 بخدا پناه ميبرم. با صحنه گناه كه روبرو ميشويداين جمله فراموش نشود.(مخصوصا نگاه حرام) @rooshanfekr
♠️. ♠️ بسته راه چاره دید و گریه کرد طفل بی‌گهواره دید و گریه کرد دختر آواره دید و گریه کرد روسری پاره دید و گریه کرد او چهل سال است کارش گریه است این چهل سال افتخارش گریه است دست بسته از زنان شرمنده شد از تمام کاروان شرمنده شد بیشتر از دختران شرمنده شد مجلس می، آنچنان شرمنده شد در میان راه تنها مرد بود بین یک جمعیتی نامرد بود از غم ویرانه‌رفتن اشک ریخت پایکوبی کرد دشمن اشک ریخت لحظه‌ی معجر گرفتن اشک ریخت مرد ها دنبال یک زن...اشک ریخت هم زیارتنامه‌اش آتش گرفت هم سر و عمامه‌اش آتش گرفت باورش می‌شد که غم پیرش کند؟ خواهرش را زجر زنجیرش کند زاده‌ی مرجانه تکفیرش کند حرمله اینقدر تحقیرش کند نانجیب پست با یک مشک آب پرسه می‌زد پیش چشمان رباب کوچه‌های شام خیلی سخت بود سنگ‌های بام خیلی سخت بود طعنه و دشنام خیلی سخت بود جام و بزم عام خیلی سخت بود حرف‌های تند و تیزی می‌شنید واژه‌ای مثل کنیزی می‌شنید خنده‌های شمر یادش مانده است ماجرای شمر یادش مانده است چکمه‌های شمر یادش مانده است جای پای شمر یادش مانده است کندی خنجر عذابش می‌دهد ضربه‌ی آخر عذابش می‌دهد آمد و بال و پرش را جمع کرد دست بی‌انگشترش را جمع کرد با حصیری پیکرش را جمع کرد روی دستش حنجرش را جمع کرد صورت خود را به روی خاک زد یاد عریانی گریبان چاک زد @rooshanfekr ▪️♠️▪️♠️▪️♠️▪️♠️▪️♠️▪️♠️
🌾🌾🌾🌾🌾💐💐💐 ‍ چرا خداوند بنده هایی رو که بیشتر دوست داره زندگی براشون سخت تره در هر مصیبت و سختی احتمالات گوناگونی وجود دارد باید احتمالات مختلف را دید. 1- بعضی از سختی ها و مصائب برای متنبه کردن و بیدار کردن انسان هاست. فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ؛[1] به منظور اینكه شاید روى تضرع به درگاه ما آورند آنان را به سختى‌‏ها و گرفتارى‏‌هاى گوناگون گرفتیم. 2- بعضی سختی ها و مصیبت ها برای آزمودن انسان هاست. أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا یَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ؛[2] مى‌‏پندارید كه به بهشت خواهید رفت؟ و هنوز آنچه بر سر پیشینیان شما آمده، بر سر شما نیامده؟ به ایشان سختى و رنج رسید و متزلزل شدند، تا آنجا كه پیامبر و مؤمنانى كه با او بودند، گفتند: پس یارى خدا كى خواهد رسید. 3- بعضی از مصیبت ها برای اولیاء خداست و سبب ارتقاء مقام و منزلت آنهاست. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ وَ عِنْدَهُ سَدِیرٌ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً غَتَّهُ بِالْبَلَاءِ غَتّاً؛[3] امام صادق (ع) می فرمایند: خدا زمانی که بنده ای را دوست بدارد، او را در دریای شداید غوطه ور می سازد. أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ فِی الْجَنَّةِ لَمَنْزِلَةً لَا یَبْلُغُهَا الْعَبْدُ إِلَّا بِبَلَاءٍ فِی جَسَدِه؛[4] در بهشت مقامى هست كه هیچ كس به آن جایگاه نمى‏رسد مگر اینكه در بدن خود ناراحتى و گرفتارى داشته باشد. 4- بعضی از سختی ها و مصیبت ها برای شکوفا کردن استعدادهای انسان است. اگر حضرت ایوب آن همه مصیبت نمی دیدند، چگونه صبر بالای ایشان روشن می شد و این گونه مدح می شد؟ إِنَّا وَجَدْناهُ صابِراً نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ؛[5] او را بنده‌‏اى صابر یافتیم. او كه همواره روى به درگاه ما داشت چه نیكو بنده‌‏اى بود. و طبیعتا همان گونه که صبر بر آن بلاها، مستحق این مدح شده، هر صابر دیگری نیز به اندازه خود مستحق مدح در پی شکوفایی استعدادش هست. 5- بعضی از سختی ها و مصائب برای کفار اعمال بد انسان است و این خود رحمتی از خداست تا انسان ها را از زشتی پاک کند. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یَزَالُ الْبَلَاءُ فِی الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنَةِ فِی جَسَدِهِ وَ مَالِهِ وَ وُلْدِهِ حَتَّى یَلْقَى اللَّهَ وَ مَا عَلَیْهِ مِنْ خَطِیئَة؛[6] مصیبت و گرفتارى همواره گریبان مرد و زن مؤمن را مى‏‌گیرد و آنها در مال و یا بدن خود نقصان مشاهده مى‌‏كنند و یا فرزندان خود را از دست مى‌‏دهند و اینها براى این است كه هر گاه در محضر پروردگار حاضر شدند گناهى نداشته باشند. 6- و قطعا بعضی از مصیبت ها، عقوبت اعمال انسان است. وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثیرٍ؛[7] اگر شما را مصیبتى رسد، به خاطر كارهایى است كه كرده‌‏اید. و خدا بسیارى از گناهان را عفو مى‌‏كند. 💠 💠 خلاصه اینکه نمی توان حکم یکسانی برای همه سختی ها و مصیبت ها داد و حکمت های متعددی می توان برای آن در نظر گرفت. آنچه لازم است، اینکه انسان هرگز صبر خود را از دست ندهد و مصیبت را وسیله ای برای تقرب بیشتر به خداوند قرار دهد. و این امر ساده است اگر نگاه ما به هستی نگاهی صحیح باشد. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَوْ یَعْلَمُ الْمُؤْمِنُ مَا لَهُ فِی الْمَصَائِبِ مِنَ الْأَجْرِ لَتَمَنَّى أَنْ یُقْرَضَ بِالْمَقَارِیض؛‏[8] امام صادق علیه السّلام فرمود: اگر مؤمن بداند پاداش در برابر مصائب چه اندازه است آرزو مى‌‏كند كه با مقراض بدنش بریده مى‏‌شد. [1]. انعام/42. [2]. بقره/214. [3]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج64 ص208. [4]. ‏بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج64 ص237. [5]. ص/44. [6]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج64 ص236. [7]. شوری/30. @rooshanfekr
💠اسلام ناب💠 ❄بلا بمیزان عقل و درستکاری 💎 امام صادق(ع) مي‌فرمایند:«انّ فی کتاب علیّ (ع) :انَّ اشدَّ الناس بلاءً النبیون، ثمّ الوصیّون ثمّ الامثلُ فلامثلُ و انّما یُبتلی المومنُ علی قدر اعماله الحسنة فمن صحّ دینُه و حسُنَ عملُه اشتدَّ بلاءُه و ذلک انّ الله تعالی لم یجعل الدنیا ثواباً لمومنٍ و لا عقوبةً للکافر و من سخُفَ دینه و ضعُف عقلُه قلّ بلائه و  انَّ البلاء اسرعُ الی المومن التقی من المطرِ الی قرار الارض .»  💎( همانا در کتاب علی (ع) آمده است اینکه همانا سخت ترین مردم از حیث بلا پیامبرانند و پس از آن جانشینانشان پس نیکوتر و نیکوتر (هرکس به آنها نزدیک تر باشد )و به درستی که مومن به ميزان کارهای نيك خوش به بلا مبتلا می شود، 💎کسی كه دين او درست و نيكو باشد كار او سخت مي‌گردد، اين براي آن است كه خداي متعال قرار نداده دنيا را ثوابي براي مومن و نه سزاي اعمال براي كافر. 💎 كسي كه دين او ضعيف است عقل او كم است بلاي چنين شخصي با توجه به روايت كمتر از مومن است زيرا در ادامه روايت آمده است: 💎 همانا بلا تندتر به سوي مومن پرهيزگار حركت مي‌كند نسبت به رسيدن باران به سوي زمين) 📚اربعین حدیث امام (ره) @rooshanfekr
🏴 کار امام حسین (علیه‌الصّلاه‌والسّلام) در کربلا، با کار جدّ مطهرش حضرت محمدبن‌عبدالله (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در بعثت، قابل تشبیه و مقایسه است. قضیه این است. همان طور که پیغمبر در آن جا، یک تنه با یک دنیا مواجه شد، امام حسین هم در ماجرای کربلا، یک تنه با یک دنیا مواجه بود. آن بزرگوار هم نترسید؛ ایستاد و جلو آمد. امام حسین هم نترسید؛ ایستاد و جلو آمد. حرکت نبوی و حرکت حسینی، مثل دایره‌ی متحدالمرکز هستند. به یک جهت متوجّهند. لذا این‌جا «حسین منی و انا من حسین» معنا پیدا می‌کند. این عظمت کار امام حسین است. ۱۳۷۵/۰۹/۲۴ ۲۵۰ساله 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام حسين عليه السلام: ✳️ مَن طَلَبَ رِضا اللّهِ بِسَخَطِ الناسِ كَفاهُ اللّهُ اُمُورَ الناسِ، و مَن طَلَبَ رِضا الناسِ بِسَخَطِ اللّهِ، وَكَلَهُ اللّهُ إلى النّاسِ ❇️ هركه خشنودى خدا را با ناخشنودى مردم بطلبد، خداوند او را از امور مردم بى نياز كند و هركه خشنودى مردم را با ناخشنود كردن خدا بجويد، خداوند او را به مردم وا گذارد. 📚میزان الحکمه، ج۴، ص ۴۸۸ @rooshanfekr
💠مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِیَ بِالْهَمِّ💠 🌟امام(علیه السلام) در این کلام حکمت آمیز نخست به سرنوشت کسانى اشاره مى کند که در انجام وظائف الهى خود کوتاهى مى کنند، مى فرماید: «کسى که در عمل کوتاهى کند، به اندوه گرفتار مى شود»; 💮ممکن است این اندوه و غم در آستانه انتقال از این دنیا باشد که چشم برزخى پیدا مى کنند و سرنوشت رقت بار خود را مى بینند و فریادشان بلند مى شود و مى گویند: 💎«(رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّى أَعْمَلُ صَالِحاً فِیمَا تَرَکْتُ); 💎پروردگارا! مرا باز گردانید، شاید در برابر آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم».(1) نیز ممکن است اشاره به غم و اندوه در سراى آخرت باشد، همان گونه که قرآن از زبان آنها نقل مى کند که مى گویند: 💎«(یَا حَسْرَتَا عَلَى مَا فَرَّطْتُ فِى جَنْبِ اللهِ); 💎اى افسوس بر من از کوتاهى هایى که در اطاعت فرمان خدا کردم».(2) نیز شاید این غم و اندوه در خود دنیا باشد، زیرا گاه انسان بیدار مى شود و از کوتاهى هایى که کرده افسوس مى خورد و غم و اندوهى جان کاه او را فرا مى گیرد چرا که مى بیند دیگران با اعمال صالح سراى جاویدان خود را آباد کرده اند و او با کوتاهى هایش سراى جاوید خود را ویران نموده است. البته جمع میان این سه تفسیر نیز مانعى ندارد. 📚نهج البلاغه @rooshanfekr
صدایِ کربلا ۱۳.mp3
11.81M
۱۳ 🏴 ▪️کربلا قصه‌ی مردن‌های دردناک و بلاخیز نیست! ▫️کربلا نمایشِ الگوهای زیبا مُردن است! ⚡️اما همه‌ی عزاداران کربلا، به این پایان زیبا نائل نمی‌شوند! - شما فکر می‌کنید اهل زیبا مُردن‌اید یا نه؟ - اصلاً این زیبا مُردن برای شما موضوعیت دارد یا نه؟ 💥همه نمی‌توانند به سکانس پایان کربلا در زندگی خویش، برسند! @rooshanfekr
♻️ حیوان جلّال 🔰 رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با ایشان، به نکته ظریفی در زمینه فساد مالی برخی از مدیران و خواص اشاره کردند و آنها را به حیوان جلّال تشبیه کردند و فرمودند: "امروز یکی از کارهای مهم اغوای خواص جامعه است. کسانی که عنوانی دارند و امکانی دارند و احیانا سوادی دارند. اغوای اینها. چون وقتی خواص اغوا شدند اگر به این خواص اغوا شده، فرصت داده بشود، راحت توده مردم را اغوا خواهند کرد. یکی از سنگین‌ترین جنگ‌های تاریخ کشور ما امروز در همین زمینه در جریان است. دارند دائم با مزدور پروری، با حرام خوارسازی، افرادی را حرام‌خوار می‌کنند با لطایف الحیل، وقتی حرام‌خوار شد مثل "حیوان جلّال" دیگه خیلی مشکل می‌شود او را از حرام‌خواری دور کرد." 🔴 اما حیوان جلّال چیست؟ علامه حلی در تحریر الاحکام الشرعیه می‌نویسد: حیوان حلال‌گوشتی که به خوردن مدفوع انسان (عَذَره) عادت کرده است، نجاست‌خوار و یا جَلّاله نامیده می‌شود. بنابر نظر فقها حیوان نجاست‌خوار، گوشت، شیر، تخم آن نجس و غیر قابل مصرف است. حتی علاوه بر مواد دفعی آن، عرقش هم نجس است و اگر دست تر به آن بخورد، باید تطهیر شود. نکات ظریفی در سخنان رهبر انقلاب وجود دارد، افرادی که مانند حیوان نجاست خوار عادت به خوردن بیت المال می‌کنند، در جامعه حکم حیوان جلّال را دارند یعنی از نظر اجتماعی موارد ذیل بر آنها صدق می‌کند: ۱. نجس اجتماعی هستند و نباید به آنها نزدیک شد. نباید پول آنها در سرمایه‌گذاری مشترک هزینه شود. زیرا سرمایه طرف مقابل را هم نجس می‌کند. ۲. چنین افرادی به این کار عادت کرد‌ه‌اند و به این سادگی نمی‌شود سرشان را از آخور مال حرام بیرون کشید. ۳. خروجی کار آنها نجس است. چون نباید انتظار داشت آدم نجس و پلید، فعل پاک و پسندیده از او صادر شود، پس نباید آنها را در مصادر امور کشور گذاشت؛ زیرا جامعه را به لجن می‌کشانند و به قول رهبر انقلاب اغوا می‌کنند. ۴. باید آنها را در هر پست و مقامی که هستند از کار برکنار و افسار کرد و ضمن اینکه بیت‌المال از حلقوم آنها بیرون کشیده می‌شود، به زور هم شده آنها را از حرام‌خواری مانع شد تا دست از عمل زشت خود بردارند و پاک شوند. (مانند شتر نجاست‌خوار که ۴۰ روز باید آن را مهار کرد و استبراء کرد تا پاک شود. یا گاو ۲۰ روز، گوسفند ۱۰ روز، مرغ ۳ روز و...) ۵. به جامعه معرفی شوند تا مردم آنها را بشناسند و به آنها نزدیک نشوند. اما آیا در کشور ما اینگونه است؟ متاسفانه جلّال‌ها مانند موریانه همه جا نفوذ کرده‌اند و مشغول بلعیدن مال مردم هستند. برخی از آنها به کم هم راضی نیستند و به کمتر از هزار میلیارد قانع نمی‌شوند. باید برخورد با جلّال‌ها را مطالبه کرد... @rooshanfekr