🔆متن شبهه:
چرا یک نفر در خانواده ای خوب و دیگری در خانواده ای بد متولد می شود؟ آیا این بی عدالتی نیست؟
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣در نظر بگيريد در يك شب، دو فرزند به دنيا مي آيند. يكي در خانه فردي دزد و معتاد؛ و ديگري در خانه يك عارف. بايد بدانيم براي خداوند متعال مهم نيست در يك خانواده معتاد و دزد به دنيا مي آييد؛ يا در خانه يك مرجع تقليد. بلكه براي خداوند مهم است كه براي هر دو نفر، امتحاناتي متفاوت، با ارزش واقعي يكسان قرار دهد؛ تا بتوانند جوهره خويش را نشان دهند.
2⃣تصور كنيد فرزند مرجع تقليد به خاطر آبروي پدر و مثلاً از ترس او نماز مي خواند. نماز صوري او، در راه تكامل و انسان شدن، او را سانتي متر سانتي متر جلو مي برد.
اما فرزند آن فرد معتاد براي نماز خواندن، بايد پنهان از چشم پدر نماز بخواند؛ تا كتك نخورد. نماز او، در راه تكامل و انسان شدن، او را كيلومتر كيلومتر جلو مي برد.
3⃣ماده امتحاني يكسان است(نماز).
امتحان دهنده هم يكسان هستند. (انسان)
اما نمره اين ماده امتحاني، يكسان نيست.
4⃣شايد اين جلوه حقيقي رواياتي باشد كه حاكي از همسايگي و همنشيني انسان هايي بسيار معمولي با انبيا در بهشت است. زيرا هر دو (چه فرد عامي و چه پيامبر )در امتحان خود نمره بيست گرفتند !
5⃣پس این تفاوت های ظاهری مطلقا بی عدالتی نیست بلکه خداوند متعال حساب و کتاب بسیار دقیقی در نظام هستی دارد.
@rooshanfekr
✔️خیلی از دین گریزی ها به جهت سوء تفاهم در شناخت دین است
✔️اکثراً نمیدانند که گناه واقعاً به ضرر فرد و جامعه است و ترک گناه، به نفع خودمان است.
🔸کسانی که از دین فرار میکنند، دینگریزی دارند یا حتی دینستیزی دارند، خیلی از اینها آدمهای بدی نیستند و نمیشود گفت که بیماردل هستند، بلکه دچار سوءتفاهم شدهاند. اگر این سوءتفاهم برطرف بشود، دین را میفهمند و میپذیرند.فطرت مردم، یک فطرت الهی است لذا نیاز داریم به اینکه یک «نهضت رفع سوءتفاهم!» راه بیندازیم.
🔸خیلی از کسانی که یا معاند هستند، یا مخالف انقلاب هستند، یا از خط اصیل امام(ره) فاصله گرفتهاند، وقتی حرفهایشان را گوش میکنید، میبینید که اساساً دنبال حرف درستی هستند، ولی دچار سوءتفاهم شدهاند، لذا امکان بازگشت اینها واقعاً وجود دارد، امکان رفع اختلافنظر واقعاً وجود دارد.
🔸ایراد ما این است که درست حرف نمیزنیم و دین را درست معرفی نمیکنیم. نهضت رفع سوءتفاهم برای این است که ما اکثر کسانی را که از دین و خط خدا و اسلام ناب فاصله گرفتهاند، به این مرام جذب کنیم. البته حرفهای خیلی از مذهبیها و انقلابیون غلط نیست و درست است اما سوءتفاهم ایجاد میکند.
🔸متأسفانه در جامعۀ ما وقتی موضوع گناه را مطرح میکنید، بهعنوان یک موضوع غیرجذاب و فراریدهنده از دین، تلقی میشود؛ چون دین، خوب معرفی نشده و دربارۀ دین، سوءتفاهم ایجاد شده است. حتی در انتخاباتها، برخی از سیاسیون، نهی از منکر(نهی از گناه) را مسخره میکنند و رأی میآورند؛ یعنی مردم بدون اینکه در آنها شایستگی و توانایی خاصی دیده باشند، به آنها رأی میدهند.
🔸برداشت عمومی در جامعۀ ما نسبت به گناه، برداشت درستی نیست و نسبت به آن سوءتفاهم وجود دارد؛ یعنی اکثراً نمیدانند که گناه واقعاً به ضرر فرد و جامعه است و ترک گناه، به نفع خودمان است.
#گناه_و_توبه 16
علیرضا پناهیان
🔴 پرسش :
سلام. شما میفرمایید که در مقام رضا انسان خواستهای برای تغییر وضعیت زندگی خود ندارد و میداند که آنچه خدا برای او رقم زده است خیر و صلاح او میباشد، ولی در ادعیهای که از زبان معصومین علیهم السّلام صادر شده، بارها به این دعا برمیخوریم که حضرات روزی وسیع از خداوند درخواست کردهاند که این یعنی تغییر وضع زندگی... در جواب یکی از عزیزان که سؤالی شبیه این بود (ولی از دعای معصومین علیهم السّلام برای روزی وسیع چیزی نگفته بود) فرموده بودید که کسانی که به مقامات بالای عرفانی میرسند خواستهای ندارند، ولی انسانهایی که به این مقام نرسیدهاند باید خواستههایشان را محضر خدا ببرند. حال سؤال این است که معصومین علیهم السّلام که بالاترین مقام عرفانی را داشتند، چرا تقاضای روزی وسیع میکنند؟ یا اینکه این ادعیه برای انسانهای معمولی هست نه عرفا؟
🔵 پاسخ :
سلام. در کتاب طبیب عشق و کتاب رهتوشۀ دیدار در مبحث دعا، مفصل توضیح داده شده و در فایلهای صوتی شرح این دو کتاب هم، با تفصیل بیشتری مطلب بیان شده که اولیاء خدا، بزرگانی هستند که از افق خواستهها عبور کردهاند؛ به یک تعبیر، از همۀ خواستهها که نهایت و غایتش جاذبههای دنیوی و اخروی است، عبور کرده و خارج شدهاند و خواستهای جز لقاء و دیدار خدای متعال ندارند.
منتهی اگر در بیان آنها، طرح خواستههای دنیوی و اخروی مشاهده میکنیم، ناشی از این است که در وهلۀ اول در صدد بودهاند فقر خودشان را در برابر غنای خدا، ضعف خودشان را در برابر قدرت خدا، جهل خودشان را در برابر علم خدا و نقصان خودشان را در برابر کمال خدا بیان، ابراز و اعتراف کنند و این بهترین چیز در مقام تعالی و تکامل است.
این که فرمودند: "علیکم بالدعاء فانکم لا تتقربون الی الله بمثله"، یکی از جنبههای مهمّش همین است که دعا کننده در واقع نیازمندی خودش و بینیازی خدا را در قالب دعا ابراز میکند.
شبیه این را در مناجاتهای امیرالمؤمنین علی علیه السّلام هم مشاهده میکنیم. مناجاتی که آن بزرگوار در محراب مسجد کوفه داشتند را غالباً شنیدهاید که همین تقابل بین نیازهای بشری و غناء و بینیازی خدا را بیان می کنند:
من فقیرم، تو غنی هستی. من جاهلم تو عالم هستی. من ضعیفم تو قوی هستی. من عاجزم تو قادر هستی. من نیازمند به رزق و روزی هستم، تو روزی دهنده هستی. من خطاکارم تو بخشنده هستی و امثالهم...
بنابراین یک جنبه، اعتراف به فقر و ضعف عبد و همچنین اقرار به بینیازی و قدرت الهی میباشد.
جنبه دوّمی هم که در این دعاها میتوان مشاهده کرد، این است که آن ولیِّ خدا در صدد پیدا کردن بهانهای برای گفتگوی با محبوب خودش بوده و آن بهانه اصلاً موضوعیت نداشته است.
طرح یک درخواست، نه به عنوان خواستن واقعی آن چیز، بلکه بهعنوان پیدا کردن بهانهای بوده برای آن که سر گفتگو را با محبوب باز کند و آن گفتگو را که برای یک محب عاشق بسیار لذت بخش است تا میتواند هم ادامه دهد. و لذا در بعضی از ادعیه میبینیم که یک خواسته در جاهای مختلف آن دعا تکرار شده است.
بنابراین یک ولیً خدا طرح یک خواستۀ دنیوی یا یک خواسته اخروی را بهانهای قرار داده است برای اینکه سر گفتگو را با خدای متعال باز کند و از این گفتگو و مناجات لذت ببرد.
البته نکتههای ظریف دیگری هم هست که اگر به همان منابعی که اشاره شد مراجعه کنید، پاسخ کاملتری را دریافت خواهید کرد.
خدا یارتان باشد.
#پرسش_و_پاسخ - ۴۹۰
@ahlevela_channel
🔵 ویژگی های شیعیان اهل بیت علیهم السلام 🔵
✍عنه عليه السلام : شيعَتُنا هُمُ العارِفونَ بِاللّهِ ، العامِلونَ بِأَمرِ اللّهِ ، أهلُ الفَضائِلِ ، وَالنّاطِقونَ بِالصَّوابِ ، مَأكولُهُمُ القوتُ ، ومَلبَسُهُمُ الاِقتِصادُ ، ومَشيُهُمُ التَّواضُعُ ... تَحسَبُهُم مَرضى وقَد خولِطوا وما هُم بِذلِكَ ، بَل خامَرَهُم مِن عَظَمَةِ رَبِّهِم وشِدَّةِ سُلطانِهِ ما طاشَت لَهُ قُلوبُهُم وذَهَلَت مِنهُ عُقولُهُم ، فَإِذَا استَقاموا مِن ذلِكَ بادَروا إلَى اللّهِ بِالأَعمالِ الزّاكِيَةِ ، لا يَرضَونَ لَهُ بِالقَليلِ ، ولا يَستَكثِرونَ الجَزيلَ
♻️امام على عليه السلام : شيعيان ما خداشناس اند و به امر خداوند، عمل مى كنند . آنها اهل فضيلت اند وسخن به درستى مى گويند . خوراكشان اندك است و پوشاكشان ميانه رَوى و رفتارشان به فروتنى است... . آنها را بيمار مى انگارى و مى پندارى كه ديوانه اند ، در حالى كه چنين نيست و عظمت خدايشان آنها را به بيمارى افكنده و شدّت هيبت پروردگار ، دل هاى آنها را بى پروا و عقل هايشان را پريشان كرده است و هر گاه از اينها فارغ آيند ، با انجام اعمال نيكو ، به درگاه الهى مى شتابند . آنها نه به كم، راضى اند و نه اعمال زياد را فراوان مى شمارند .
📘مطالب السؤول : ج 1 ص 227
📗 الصواعق المحرقة : ص 154
📕بحار الأنوار : ج 78 ص 29 ح 96 .
@rooshanfekr
♻️احادیث تکان دهنده
1. 🌺 پیامبراکرم (ص) : هرکس با نامحرم دست بدهد روز قیامت در غل و زنجیر به محشر وارد می شود و خداوند دستور می دهد که اورا به آتش جهنم بیافکنند .
2. 🌺 پیامبر اعظم (ص) : هرکس با نامحرم شوخی کند در مقابل هر کلمه ی حرامی که به او گفته است . هزار سال حبس خواهد شد .
3.🌺پیامبراسلام (ص): در مورد زنان مردم عفت بورزید تا دیگران نیز در مورد زنان شما عفت بورزند و زنان شما از تعرض نامحرمان در امان بمانند .
4.🌺حضرت محمد (ص) : شیطان به حضرت موسی(ع) گفت : ای موسی ! با زنی که به تو محرم و یا حلال نیست خلوت مکن ( به خاطر آنکه هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نمی کند مگر این که من همراه آن دو هستم و خودم شخصا" آن دو را برای گناه و رابطه نامشروع تحریک و وسوسه می کنم ).
5.🌺پیامبراکرم (ص): زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه که آن هم در موضوعات ضروری باشد. سخن نگوید .
6.🌺پیامبر اکرم (ص): هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کند و سپس از خانه خارج شود . همواره مورد لعنت خدا و ملائک خواهد گرفت . تا وقتی که به خانه بازگردد .
7.🌺پیامبر اعظم (ص): نگاه به نامحرم . تیری از از تیرهای شیطان است هرکس آن را از خوف خدا ترک کند خدا حلاوت ایمان را به او می چشاند .
8.🌺حضرت علی (ع) :
اختلاط و گفتگو مردان و با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهدشد. و دل ها را منحرف می سازد .
9. 🌺 یکی از راویان می گوید در کوفه روزی با زنی که به او درس می دادم شوخی کردم . بعد به دیدار امام محمدباقر (ع) شتافتم . امام فرمودند : آن که در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجهی ندارد . به آن زن چه گفتی ؟ از شرمساری چهره ام را پوشاندم و توبه کردم . امام فرمودند : تکرار نکن .
🌺امام زمان (ع) از خلوت های مان آگاه است
10.🌺حضرت محمد (ص): هرکس چشمان خود را از نگاه به نامحرم پر کند خداوند متعال در روز قیامت میخ های آتشین به چشمان او فرو خواهدبرد و بعد از رسیدگی به کار مردم دستور خواهد داد که او را به آتش جهنم بی اندازند .
🍀 نشر دهید
💠#حديث
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: زيانكار كسى است كه به دنيا مشغول گردد و بهره آخرت از او فوت شود.
🔅اَلْمَغْبُونُ مَنْ شُغِلَ بِالدُّنْيا وَ فاتَهُ حَظُّهُ مِنَ الاَّْخِرَةِ.
📚شرح غررالحكم ، ج ٢، ص ١١٠
موانع استجابت دعا_22.mp3
10.27M
#موانع_استجابت_دعا ۲۲
مکتبِ دعایی که از اهل بیت علیهمالسلام به جای مانده ؛ القاء آرزوها و طلبهای بلندی است ؛ که حتی به ذهنمان نیز نرسیده و نمیرسد...!
خدا میدانست که ما برای چه آفریده شدیم و باید چه بخواهیم...
چیزی که تمام عمر، منتظر است ما بفهمیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
💥 بهترین نحوهی برخورد ؛
با فرزندان، عزیزان، و نزدیکانمان،
زمانیکه به گناه یا خطایی مبتلا شدهاند که؛
از نگاه ما، گناهی بزرگ یا نابخشودنی است !
🔷🔶🔷🔶
🔶🔷🔶
🔷🔶
🔶
#اجر_و_مزد_مریض
روزى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، به طرف آسمان نگاه مى كرد، تبسمى نمود. شخصى به حضرت گفت :
يا رسول الله ما ديديم به سوى آسمان نگاه كردى و لبخندى بر لبانت نقش بست، علت آن چه بود؟
💕💕
رسول خدا فرمود :
آرى! به آسمان نگاه مى كردم، ديدم دو فرشته به زمين آمدند تا پاداش عبادت شبانه روزى بنده با ايمانى را كه هر روز در محل خود به عبادت و نماز مشغول مى شد، بنويسند؛
💕💕
ولى او را در محل نماز خود نيافتند. او در بستر بيمارى افتاده بود. فرشتگان به سوى آسمان بالا رفتند و به خداوند متعال عرض كردند:
💕💕
ما طبق معمول براى نوشتن پاداش عبادت آن بنده با ايمان به محل نماز او رفتيم ولى او را در محل نمازش نيافتيم، زيرا در بستر بيمارى آرميده بود.
💕💕
خداوند به آن فرشتگان فرمود :
تا او در بستر بيمارى است، پاداشى را كه هر روز براى او هنگامى كه در محل نماز و عبادتش بود، مى نوشتيد، بنويسيد بر من است كه پاداش اعمال نيک او را تا آن هنگام كه در بستر بيمارى است ، برايش در نظر بگيرم.
🔺🔺🔺🔺
┏━━━✨✨✨━━┓
@rooshanfekr