eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.5هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
6.9هزار ویدیو
365 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این مباحث ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
💌 امام حسن مجتبی (ع): ‌ احسان و نیکی، آن است كه تأخيرى در قبل و منّتى در بَعد نداشته باشد. ‌ 📚 بحار، ج 78، ص 115
🌟امام على(ع) : 💎خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست. 📕غررالحکم 192، ح 3734 ✨ @rooshanfekr
وظایف مستمع غیبت: ۱. وجوب رد غیبت رد غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبت‌کننده به غیبت‌شونده می‌دهد؛ مثلا وقتی گفته می­‌شود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم به‌­­­گونه‌­ای است که نمی­‌شود آن را توجیه کرد، مثلا بگوید: "بشر جایزالخطاست یا ممکن است تاکنون توبه و استغفار کرده باشد." نکته اساسی این کار در این است که چون زندگی، بر پایه روابط اجتماعی است، بدبینی و بدگمانی‌­های افراد باعث تیره و تار شدن فضای جامعه می­‌شود. ازاین­رو باید رد غیبت کرد و اصل را بر صحت عمل افراد گذاشت. ­ نکته کسی که استماع غیبت نکرده است، ولی اطلاع پیدا می‌کند که دیگری غیبت کرده، رد بر او واجب نیست. یا کسی که سامع قهری است، مثلا همین‌طور که عبور می‌کند، غیبتی را می‌شنود، رد برای او واجب نیست. اما کسی که گوش می‌کند، برای او واجب است که رد کند. ۲. نهی از منکر بر مستمع غیبت واجب است از غیبت نهی کند. مواردی­‌که نهی از غیبت واجب نیست اگر انسان می‌داند که این غیبت، برای غیبت کننده حلال است، نهی واجب نیست؛ چرا که او منکری انجام نمی‌دهد. همچنین اگر مستمع شک کند که عمل غیبت کننده حلال است یا نه، مثلا کسی نزد شما از فردی غیبت می‌کند و شما احتمال می‌دهید که او مظلوم واقع شده است و به این وسیله شکوا می‌کند، اما یقین ندارید، اینجا نهی واجب نیست؛ زیرا وقتی احتمال دادید که ممکن است این عمل حلال باشد، پس موضوع نهی احراز نمی­‌شود. بنابراین نهی واجب نیست. اما رد، واجب و استماع آن نیز حرام است. یا مثلا کسی که گمان می­‌کند دیگری در حق او ظلمی کرده و غیبتش را می‌­کند، چون می­‌پندارد که مظلوم واقع شده، به حسب حکم ظاهری، این غیبت حلال است؛ اگرچه مغتاب مستحق غیبت و بدگویی نیست. گاهی ممکن است که مغتاب ظلمی کرده باشد، ولی از روی اکراه بوده است. بنابراین مرتکب حرام نشده است؛ چون مکره بوده است. نکته چنین نیست که در همه‌ی موارد غیبت­‌های مجاز، غیبت‌شونده مستحق غیبت بوده باشد تا عمل این شخص حلال واقعی باشد. پس شنیدن این غیبت جایز نیست، و رد آن نیز واجب است. وجوب استحلال و استغفار ­اگر­ غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او می­‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید. مبحث چهارم: مستثنیات حرمت غیبت ۱. فا­­سق متجاهر مراد از متجاهر این است که شخص، ابایی نداشته باشد از اینکه مردم گناهش را ببینند یا بفهمند؛ مثل کسی­ که آشکارا شراب می­‌نوشد. البته اطلاع مردم به این معنا نیست که لازم باشد همه‌ی مردم بدانند؛ همین که عده‌ای از مردم می‌دانند، او هم ابایی ندارد که همه‌ی مردم هم بدانند، این معنای متجاهر به فسق است. مسئله الف) غیبت کسی­ که تجاهر به فسق می­‌کند، فقط در همان گناهی­ که تجاهر کرده، جایز است و نمی­‌توان تمام اسرار و گناهان او را فاش کرد. ب) غیبت شخص فاسق مصر، اگر تجاهر به فسق نکند، جایز نیست. ­ج) اگر شخصی گناهی را آشکارا انجام دهد، ولی برای آن توجیهی بیاورد، مثل اینکه شراب می­‌خورد، ولی می­‌گوید به تجویز دکتر است: یک- اگر شخص مطمئن شود که این عذر موجه است غیبت جایز نیست؛ زیرا می‌داند عمل او حرام نبوده، پس جهر به حرام هم واقع نشده است. دو- اگر شخص این عذر را نپذیرد و بداند که عامل، دروغ می‌گوید غیبت این شخص جایز نیست؛ زیرا این شخص لاابالی نیست؛ چرا که برای گناه خود عذر می­‌آورد و پیداست که نمی‌خواهد مردم ببینند و بدانند که او مرتکب فسق می­‌شود. لذا توجیه می‌کند و می‌گوید: "من فسقی انجام نمی‌دهم." سه- انسان شک می‌کند آیا این عامل، متجاهر است یا متجاهر نیست؛ یعنی نمی‌دانیم آیا عذر او صحیح است یا اینکه بهانه می‌آورد غیبت حرام است. ۲. تظلم مظلوم اگر به شخصی ظلمی شده است، آن شخص می­‌تواند نزد دیگران شکایت و تظلم کند و آن ظلمی را که به او شده، نقل نماید. البته مقصود آنجایی است که ظلمِ صورت گرفته در خفا انجام گرفته شده باشد؛ زیرا چنانچه این ظلم آشکارا انجام شده باشد، به سبب تجاهر، غیبت جایز است. ۳. تزاحم بین دو حکم هرگاه بین حرمت غیبت و حکم دیگری تزاحم واقع شود، به­‌ گونه­‌ای­‌ که مصلحت آن حکم مهم­تر از مصلحت ترک غیبت، یا مهم­‌تر از مفسده‌ی غیبت باشد، در اینجا آن حکم مقدم می‌شود. نکته در تزاحم دو حکم زمانی غیبت جایز می­‌شود که دو مطلب احراز شود: الف) وجوب امر دیگر؛ ب) ملاک آن امر، اقوی از ملاک حرمت غیبت باشد و در واقع، اهمیت آن بیشتر از اهمیت حرمت غیبت باشد یا حداقل احتمال اهمیت آن داده شود؛ درحالی­که این احتمال در مورد حرمت غیبت داده نمی­شود. بعضی از موارد تزاحم بین دو حکم ۱. در مقام مشو­رت (نصح مستشیر) کسی درباره‌ی امری با شما مشورت می‌کند و این امر مستلزم غیبت از فرد دیگری است؛ مثلا کسی در مورد خواستگار دخترش با شما مشورت می‌کند، @rooshanfekr
✔️ خرافات در مورد روز آخر ماه صفر ▪️چند سالی است که در روز آخر ماه صفر سیل پیامک و پست در فضای مجازی به راه می‌افتد با این مضمون که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: هر کس به من بشارت دهد که ماه صفر تمام شده من به او بشارت بهشت می‌دهم. ▪️این سخن علاوه بر این که با عقل و منطق سازگار نیست. از نظر روایی هم دروغ است و هیچ حدیث‌شناس معتبری آن را نقل نکرده و بسیاری از محدثان به صراحت گفته‌اند این سخن جعلی است. ▪️موضوع مشابهی که با سند، روایت شده و احتمالاً درست باشد این است که: 🔅 روزی رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم با اصحاب خود در مسجد نشسته بودند، به آن‌ها فرمودند: اوّلین کسی که الان وارد مسجد شود، اهل بهشت است. برخی از اصحاب که معنی سخن حضرت را نفهمیده و فکر می‌کردند ورود به مسجد به عنوان اولین نفر در بهشتی شدن تأثیر دارد، برخاستند و از مسجد بیرون رفتند تا برگردند و اوّلین نفر باشند. 🔅 حضرت وقتی متوجه این اشتباه شدند، نشانه را تغییر داده و فرمودند: اکنون یک عده از هم سبقت می‌گیرند که وارد مسجد شوند. از آن‌ها هرکس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام شده اهل بهشت است. (آذار از ماه‌های بهاری تقویم رومی است) 🔅 سپس آن‌ها که بیرون رفته بودند وارد شدند و ابوذر هم با آن‌ها بود حضرت فرمود: اکنون در کدام ماه رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یا رسول‌الله ماه آذار تمام شد. فرمودند: ابوذر من این را می‌دانستم ولی خواستم اصحاب من بفهمند که تو بهشتی هستی، چگونه بهشتی نباشی در حالی که پس از من به خاطر محبّت اهل بیت من تبعید می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و در تنهایی می‌میری... ▪️این روایت را مرحوم صدوق محدّث بزرگ شیعه در کتاب علل الشرائع، ج ۱ - ص ۱۷۵–۱۷۶ و معانی الاخبار ص ۲۰۴ نقل کرده است. استاد مهدی طیّب @rooshanfekr
🔆رسول خدا (ص) فرمود : 💎« أَلا أُخْبِرُكُمْ بِمَنْ تَحْرُمُ عَلَيْهِ النّارُ غَدًا؟ قيلَ بَلى يا رَسُولَ اللّهِ. فَقالَ: أَلْهَيِّنُ الْقَريبُ اللَّيِّنُ السَّهْلُ.»: 💎آيا كسى را كه فرداى قيامت، آتش بر او حرام است به شما معرّفى نكنم؟ گفتند: آرى، اى پيامبر خدا. فرمود: 💎كسى كه متين، خونگرم، نرمخو و آسانگير باشد. @rooshanfekr
🌟 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وسلم : 💎 بهترين افراد امّت من آنهايند كه به دنيا بى اعتناتر و به آخرت مشتاق تر باشند. 📚 تنبيه الخواطر : 2/123 . @rooshanfekr
▪️🌟 امام رضا (ع) ▪️💎كسى‌ كه‌ در پوشش‌ نصيحت‌ به‌ تو از ديگرى‌ بدگويى‌ مى‌كند ، به‌ عاقبت‌ بدى‌گرفتار خواهد شد 📚(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 353) @rooshanfekr
💠چه بسا سالها نظر مسئولی را نسبت به و وارونه کرده باشد.💠 💎به حکم عقل و نقل موید: موجب می شود(قلبی که دیگر گوش شنوا و چشم بینایی ندارد و فاسد است) و آنچه موجبات کاهش تقوا را فراهم می کند همیشگی وبه اصطلاح است که در پرتو قدرت و ثروت زمینه آن فراهم می شود و این از است که در دوران ثبات بعد از انقلاب اتفاق می افتد و هر مسئولی را تهدید می کند. ✅مجله علمی نکته های ناب مهدوی @rooshanfekr
▪️سفارشات جامع امام رضا علیه السلام به شيعيان... 🌟الإمام الرضا عليه السلام ـ لِعَبدِ العَظيمِ الحَسَنِيِّ ـ : 💎يا عَبدَ العَظيمِ ، أبلِغ عَنّي أولِيائِيَ السَّلامَ، وقُل لَهُم أن لا يَجعَلوا لِلشَّيطانِ عَلى أنفُسِهِم سَبيلاً ، ومُرهُم بِالصِّدقِ فِي الحَديثِ وأداءِ الأَمانَةِ ، ومُرهُم بِالسُّكوتِ ، وتَركِ الجِدالِ فيما لا يَعنيهِم ، وإقبالِ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ ، وَالمُزاوَرَةِ ، فَإِنَّ ذلِكَ قُربَةٌ إلَيَّ . ولا يَشغِلوا  أنفُسَهُم بِتَمزيقِ بَعضِهِم بَعضًا فَإِنّي آلَيتُ عَلى نَفسي أنَّهُ مَن فَعَلَ ذلِكَ وأسخَطَ وَلِيًّا مِن أولِيائي دَعَوتُ اللّه َ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنيا أشَدَّ العَذابِ وكانَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ . وعَرِّفهُم أنَّ اللّه َ قَد غَفَرَ لِمُحسِنِهِم وتَجاوَزَ عَن مُسيئِهِم إلاّ مَن أشرَكَ بِهِ أو آذى وَلِيًّا مِن أولِيائي أو أضمَرَ لَهُ سوءًا فَإِنَّ اللّه َ لا يَغفِرُ لَهُ حَتّى يَرجِعَ عَنهُ ، فَإِن رَجَعَ ، وإلاّ نَزَعَ روحَ الإيمانِ عَن قَلبِهِ وخَرَجَ عَن وَلايَتي ، ولَم يَكُن لَهُ نَصيبًا في وَلايَتِنا ، وأعوذُ بِاللّه ِ مِن ذلِكَ. ▪️🌟امام رضا عليه السلام ـ به عبدالعظيم حسنى ـ : 💎اى عبدالعظيم! دوستانم را از جانب من سلام برسان و به آنان بگو كه شيطان را به خود راه ندهند؛ و ايشان را به راستگويى و امانتدارى سفارش كن. به آنان توصيه كن كه خاموشى گزينند و بحث و جدلهاى بيهوده را رها كنند، به يكديگر روى آورند و به ديدن هم بروند؛ زيرا كه اين امور، باعث نزديك شدن به من مى شوند، خود را سرگرم تكه پاره كردن يكديگر نكنند؛ زيرا من به جان خودم سوگند ياد كرده ام كه هركس چنين كند و دوستى از دوستان مرا خشمگين سازد، از خدا بخواهم كه در دنيا، سخت ترين عذاب را به او بچشاند و در آخرت، از زيانكاران باشد. به آنان بگو كه خداوند، نيكوكار ايشان را آمرزيده و از بدكارشان گذشت كرده است، مگر كسى كه بدو شرك آورد يا دوستى از دوستان مرا آزار دهد و يا نسبت به او قصد بدى داشته باشد؛ زيرا [در اين صورت ] خداوند او را نمى بخشد تا زمانى كه از اين كارها [يا از اين بدانديشى] دست بردارد و اگر دست برنداشت، روح ايمان از دلش كنده شود و از ولايت و دوستى من خارج گردد و نصيبى در ولايت ما نداشته باشد، پناه مى برم به خدا از اين امر 📚الاختصاص ص ٢٤٧ @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️فضیلت های امام رضا علیه السلام... 🔰آیت الله مجتهدی تهرانی ...ِ @rooshanfekr
༻༺ پايان ماه روضه شده ، غم گرفته ام هيئت تمام گشته و ماتم گرفته ام بعد از دو ماه گرفت صدا هاي ذاكران تازه دلم شكسته شده دم گرفته ام بعد از دو ماه كه در مطبت هستم اي طبيب از درد عشق گفتم و مرهم گرفته ام
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 سخنرانی حدود ۵۰ سال پیش مرحوم حاج شیخ احمد کافی در مورد پیاده‌روی اربعین بفرستید برای کسانی که میگویند پیاده روی اربعین رو جمهوری اسلامی درست کرده @rooshanfekr