eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.5هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
6.7هزار ویدیو
354 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹بخشیده شدن گناه🔹 💠 ۶۴: امام صادق (علیه السّلام) فرمود: چون گناه بنده بسیار گردد (و خدا بخواهد او را پاک کند) و عمل (نیکی) نداشته باشد که آن را جبران کند و کفاره آنها شود، او را به اندوه گرفتار سازد تا کفاره گناهانش گردد. 🔅ان العبد اذا کثرت ذنوبه و لم یکن عنده من العمل ما یکفرها ابتلاه بالحزن لیکفرها. (باب تعجیل عقوبة الذنب، ح۲) *واژه های اخلاقی از اصول کافی* @rooshanfekr
🍎🍏 امام حسن (علیه السلام): قوی ترين اسباب کسب روزى، نماز خواندن با تعظيم و خشوع و خواندن سوره واقعه به ويژه در شب و وقت عشاء، خواندن سوره «يس» و «مُلْك» در صبح، حضور در مسجد پيش از اذان، هميشه با طهارت بودن و انجام نافلۀ فجر و نماز وتر در منزل و این که سخن لغو نگوید. 📕بحار الأنوار، ج‏73، ص: 319 ✅نکته های ناب @rooshanfekr
🚩صید صیادی ضعیف را ماهی قوی به دام اندر افتاد. طاقت حفظ آن نداشت ماهی بر او غالب آمد و دام از دستش در ربود و برفت. دیگر صیادان دریغ خوردند و ملامتش کردند که چنین صیدی در دامت افتاد و ندانستی نگاه داشتن. گفت ای برادران چه توان کردن؟ مرا روزی نبود و ماهی را همچنان روزی مانده بود. صیاد بی روزی در دجله نگیرد و ماهی بی اجل بر خشک نمیرد. @rooshanfekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🌟حضرت محمّد صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند:💎 دنيا را بمردم دنيا واگذاريد زيرا هر كس از دنيا بيش از حد كفايت بر گيرد در هلاك خويش ميكوشد اما نميداند. 💎اُترُكوا الدنيا لأهلِها؛ فإنّه مَن أخَذَ مِنها فوقَ ما يَكفِيهِ أخَذَ مِن حَتفِهِ و هُوَ لا يَشعُرُ. 📚کنزالعمال 6058 @rooshanfekr
💎آن فریب خورده خیال می کند آنچه دارد بخاطر این است که بخل ورزیده و می گوید: اگر داده بودم نداشتم اما 💎در واقع آنچه از مادیات و معنویات ندارد یا کم دارد؛ بخاطر آن است که بخل ورزیده و مالش را نداده که برود و با پاداش برگردد. @rooshanfekr
رهبر معظم انقلاب: 🔸 پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین نگذارید. ممکن است همه‌ی مطالبات قابل اجرا نباشد اما مهم این است که بازگو شود تا اصل بسیار باارزش آرمان‌خواهی همچنان زنده و پرنشاط بماند و اجازه ندهد راه انقلاب گم یا منحرف شود. 🔸مطالبه‌گری طبعاً نوعی اعتراض و تأکید بر رفع مشکلات و نقایص موجود است اما باید جداً مراقب و هوشیار بود که نحوه‌ی بیان و ارائه‌ی مطالبات به گونه‌ای نباشد که اعتراض به نظام تلقی شود و یا دشمن بتواند آن را اعتراض به نظام القا کند. 🔸 اگر جوانان مؤمن و پاک، پرچم آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را زمین بگذارند، ممکن است کسانی آن را سر دست بگیرند که هدفشان ضربه زدن به نظام است نه حل مشکلات مردم. 🔸مطالبه‌گری و انتقاد و اعتراض را با پیشنهادهای خوب و قابل اجرا همراه کنید تا فایده‌ی جدی و ماندگار داشته باشد، همچنان که در اسلام نیز نهی از منکر همراه امر به معروف یعنی بیان پیشنهادهای راه‌گشا و خوب توصیه شده است. 🔸تخریب، فضای گفت‌وگو را مسدود میکند، بنابراین مطالبات را با استدلال و منطق و بدونِ پرخاش و اهانت مطرح کنید. ۹۹/۲/۲۸
آیت الله محمد شجاعی (ره): قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين‏ (ع)«إِنَّمَا يَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السَّخَطُ» آن چيزي كه مردم را جمع مي‌كند، انسان‌ها را  باطنا دور و بر هم جمع مي‌كند «الرِّضَا وَ السَّخَطُ» رضا و سخط است انسان‌ها در باطن دو دسته‌ هستند اهل معروف، و اهل منكر. جمع اهل معروف، جمع اهل منكر. علي (سلام الله عليه) اين‌جا يك ضابطه‌ي كلّي بيان مي‌فرمايد. مي‌فرمايد انسان با رضا و سخط وارد اين جمع يا آن جمع مي‌شود. اگر شما دوست‌دار معروف و ناخشنود از منكر بوديد به آن دسته وارد مي‌شود. اگر اين‌طور نبود انسان به دسته‌ي ديگر وارد مي‌شود. «إِنَّمَا يَجْمَعُ النَّاسَ» بيان خيلي پرمعنايي است. هر كسي به امري راضي باشد «فَقَدْ دَخَلَ فِيه‏» در آن داخل شده است «وَ مَنْ سَخِطَه‏» هر كسي از امري ناخشنود باشد «فَقَدْ خَرَجَ مِنْه‏» از آن خارج شده است. انسان به هر كاري راضي شد در آن كار داخل است. از هر كاري ناراضي شد از آن كار خارج است. بيان كلّي است. هم در جانب معروف اين درست مي‌آيد و هم در جانب منكر. به منكري راضي شديد در منكر و جمع منكر داخل شده‌ايد. خير به معروفي راضي شديد به جريان معروف و جمع اهل معروف داخل شده‌ايد. از معروفي ناراضي شديد از آن كنار رفتيد و از آن جمع كنار رفتيد، از منكري ناراضي شديد باز از آن كنار رفتيد. رضا و سخط. بيان كلّي است. به همديگر خلط نشود. هم در باب معروف درست است و هم در باب منكر. حتّي در روايتي ديدم كه اگر كسي الآن بشنود رسول الله چه كرده است، تك تك كارهاي رسول الله را مي‌شنود ، اگر به آن‌ها خشنود و خوشبخت نباشيم عين صريح اين روايت است كه در آتش هستيم. چون از معروف و جمع معروف با خشنود نشدن خود كنار كشيديم. بايد خشنود باشيم همچنین از نقطه مقابل یعنی  آن يكي‌ها هم بايد ناخشنود باشيم. دقّت بكنيد. با اين بياني كه گفتنم بي‌تفاوتي هم ضرر دارد. انسان باید به معروف خشنود باشد از منكر ناخشنود. بي‌تفاوتي هم نسبت به هم معروف و هم نسبت به منكر خطرناك است. بي‌تفاوت هم بوديد مضرّ است. یعنی از منکر نه ناراحت بشويد نه خشنود باز مضرّ است. اصلاً بايد در جانب معروف خشنود ، در جانب منکر ناخشنود باشيد. حتّي در خصوص اصحاب يكي از انبيا هست كه خدا بر آن‌ها عذاب فرستاد فرمود 40 هزار نفر از اين‌ها را به حساب اين‌كه اهل منكر هستند اين عذاب را به سوي آن‌ها فرستادم. 60 هزار نفر ديگر آن‌ها را هم با اين‌ها گرفتار عذاب دنيوي كردم به حساب اين‌كه اين‌ها «لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِهِ» آنچه كه من نسبت به آن غضبناك بودم آن‌ها غضبناك نبودند. فلذا اين‌ها هم بايد مشمول عذاب بشوند. بنابراين انسان بايد به غضب حق غضبناك بشود و با خشنودي حق خشنود بشود. @rooshanfekr
💠فحش دادن💠 قال امیر المومنین ع :💎 اسفه السفهاء المتبجح بفحش الکلام امیرالمومنین ع فرمود: 💎نادان ترین نادانها کسی است که با فحش دادن به دیگران، شاد می شود 📚تصنیف غرر الحکم و درر الحکم/77 نکات توضیحی نیکو صحبت کردن و استفاده از کلمات زیبا و همراه با ادب در توان انسان بوده و هرچند انسان گاها بدون توجه به این ویژگی خویش در تکلم از کلمات و واژه های ناپسند استفاده می نماید قرآن کریم و همین سخنان رسول خدا و اهل البیت همواره استفاده کردن از کلمات زیبا و مناب بوده است و وجود متون دینی در این رابطه شاهد بر آن است حضرت موسی نبی هنگامی که همراه با هارون برای هدایت فرعون به سوی او رفتند، خداوند متعال می خواهد که با زبان نرم با فرعون سخن بگویند تا شاید هدایت شود در جنگ صفین هنگامی که حجر بن عدی سخن به ناسزاء بر علیه معاویه و یارانش بلند کرد، امیر المومنین او را نهی نمود و از او خواست که اعمال و کار های معاویه را بگوید تا از این طریق رسوا شود در این حدیث شریف فحش دادن و استفاده از کلمات رکیک را مصداق جهل و نادانی دانسته است زیرا فحش دادن به طرف مقابل اگرچه او بر باطل هم باشد موجب خواهد شد که دیگران به بطلان او توجهی نداشته باشند در متون دینی در رابطه با قاتلان و دشمنان اهل البیت به لعن اکتفاء شده است و حتی در بسیار از موارد نیز از بردن نام شخص خودداری شده است @rooshanfekr
وقتی چشم روزه‌دار به کسی بیفتد که چیزی می‌خورد... 🌿عَنِ السَّمَّانِ الْأَرْمَنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: 🍃«إِذَا رَأَى الصَّائِمُ قَوْماً يَأْكُلُونَ أَوْ رَجُلًا يَأْكُلُ سَبَّحَتْ كُلُّ شَعْرَةٍ مِنْهُ.» 📚الكافي، ج۴، ص۶۵ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: 🍃«هرگاه روزه‌دار گروهی یا شخصی را ببیند که (چیزی) می‌خورند، تمام موهایش از جانب او تسبیح می‌گویند. @rooshanfekr
☀️ ما در دنیا و آخرت مهمان خدا هستیم. آداب مهمانی را باید رعایت کرد. باید در بدو ورود صاحبخانه را ملاقات کرد، بعد هر جا که گفت بنشین، نشست و هر چه پذیرایی کرد، بهره برد و به صاحبخانه فرمان نداد و جز آنچه آماده کرده، نخواست و دل به وسایل و منزل صاحبخانه نبست و آرزوی مالکیت آنها را نکرد. 🔹مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی🔹 📙 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel @rooshanfekr
اسرار روزه _20.mp3
8.67M
۲۰ 💢 قانون دنیا، قانون جنگل نیست! همه چیز، در اندازه و قَدَر مشخص، تعریف شده است! - حتی اگر مال حلالِ فراوان داری ؛ نمی‌توانی در استفاده از آن، افسارگسیخته عمل کنی! ⚡️ساختار نفس تو، با دریافت میزان مشخصی از امکانات دنیا، سازگار است، بیشتر از آن، فقط عقب افتادنهای تو را رقم می‌زند. 🎤 @Ostad_Shojae @rooshanfekr