4_5809777822935288771.mp3
11.06M
#اسرار_روزه ۱۹
▪️معیّت با امام ، و استقامت در این مسیر با تمام خطرات و مشکلاتش، بدون دریافت حکمت از خداوند ممکن نیست!
▫️تنها کسانی میتوانند تا آخر، پایکار معصوم بمانند؛ که حکیم باشند.
- و قدم اول برای جذب حکمت، کنترل لقمه و کلام است.
#استاد_شجاعی 🎤
@rooshanfekr
انسان شناسی ۵۱.mp3
12.08M
#انسان_شناسی ۵۱
#مقام_معظم_رهبری
#استاد_شجاعی
چرا بیشتر، کسانی از مسیرِ درست خارج شده، و حتی از تمامِ رنجهایی که در جادهی حق، متحمل شدند، پشیمان میشوند که عموماً ؛
ـ صاحب کمالات معنوی بودند!
ـ افراد خاص و صاحب نام در مسیر حق بودند!
ـ دانشمندانی در حوزه علوم الهی بودند!
ـ موفقیتهای بزرگی در این مسیر کسب کرده بودند!
و ...........
✖️ چرا واقعاً ؟
@rooshanfekr
🌟رسول خدا صلیالله علیهوآله:
💎هرکس در ماه رمضان دو رکعت نماز بخواند، برای او هفتصد هزار رکعت در غیر ماه رمضان محسوب میشود.
📗بحارالانوار ج۹۶ص۳۴۵
@rooshanfekr
#حدیث_روز
💠 امام صادق علیه السلام:
🔰 سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُؤْمِنَ بَعْدَ وَفَاتِهِ
🔆وَلَدٌ یَسْتَغْفِرُ لَهُ
🔆وَ مُصْحَفٌ یُخَلِّفُهُ
🔆وَ غَرْسٌ یَغْرِسُهُ
🔆وَ بِئْرٌ یَحْفِرُهَا
🔆وَ صَدَقَةٌ یُجْرِیهَا
🔆وَ سُنَّةٌ یُؤْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ
💢شش چیز است که پس از وفات مؤمن به او میرسد:
🔶 فرزندى که براى او طلب آمرزش کند
🔶 و کتاب یا قرآنى که پس از او بجاى ماند،
🔶 و نهالى که آن را برنشاند،
🔶 و چاهى -که براى بهره بردن مردم از آبش- آن را حفر کند،
🔶 و صدقهاى که آن را جریان بخشد،
🔶 و سنّتى که پس از او بهکار گرفته شود.
📚من لا یحضره الفقیه، ج ۴، ص ۱۸۲ ، ح۱۸
@rooshanfekr
16.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💑🎥 عاقبت مچگیری و عیبجویی از همسر
@rooshanfekr
هدایت شده از مجله دینی نکتههای ناب مهدوی
۲۵نکته های ناب.MP3
2.72M
💎شرح مختصری بر دعای روز #بیست_و_پنجم ماه مبارک رمضان
💎
#رحیمی
✅کانال معرفتی نکته های ناب
@rooshanfekr
لاالهالاالله ۲۵.mp3
14.55M
مجموعه صوتی #لاالهالاالله ۲۵
#استاد_عالی
#استاد_شجاعی
یک دل، و دو دلبر، نمیشود!
• محبت خدا
• عشق به او
• و جریانات عاشقی با الله
فقــط قلبی را درگیر میکند که نظام محبت و دشمنیاش فقــط بر اساس همین یک دلبر، چیده شود!
چطور میتوان این نظام محبتی را در قلبمان سازماندهی کنیم؟
@rooshanfekr
💎اللهم عجل لولیک الفرج
❇️جهاد علمی
#سخن_بزرگان
#فقه_حکومتی
✳️ مرحوم آیت الله حائری شیرازی
❓فقه حکومتی چگونه بدست می آید؟
🔷 سال ۱۳۴۵ بود و من ۳۰ ساله بودم و جوان. دورهی بازجویی در ساواک را تجربه میکردم. شب و روز آزادی و خلاص خود از بند را از خداوند و همهی بندگان صالح او درخواست میکردم و خبری نمیشد. از شدت ناراحتیها دستهایم دانهها زد!
🔶 یک روز صبح آیهای به نظرم آمد که بارها به آن استناد کرده بودم و دلیل توحید و وحدانیت خداوند بود؛ «لو کان فیهما آلهه الاّ الله لفسدتا». اما این بار از این آیه معنی جدیدی دریافت کردم که در غیر حال مبارزه و منازعه حاصل نمیشد. همیشه از عدم فساد جهان به عدم تعدد آلهه میرسیدم اما این دفعه از وجود فساد به وجود الهه اما نه در همهی عالم، که در خودم پی بردم!
🔷 از خودم پرسیدم آیا من هم جزء «فیهما» هستم؟ آیا حال و وضع خوبی دارم یا وضع بدی دارم؟ به خودم جواب دادم اگر وضع خوبی داشتم، چرا این همه دعا میکنم که خلاص شوم؟ خوب است به دنبال «آلهه الا الله» میگشتم، دیدم خودم هستم که میخواهم الوهیت کنم و برای خودم تصمیم بگیرم.
🔶 الله برای تربیت من، ماندن در زندان را لازم میداند و آلهه الاّ الله که خودم باشم، برای راحت شدن، خلاص خود را میطلبم. با خودم گفتم یکی از این دو باید کوتاه بیایند: یا الله کوتاه بیاید یا آلهه الاّ الله! به خود گفتم با چه چیزت میخواهی خدا به نفع تو کنار برود؟ با علمت؟ با اطلاعاتت؟ یا با خیرخواهیات نسبت به خودت؟
🔷 دیدم در همهی این قسمتها حق با خدا است. پس با خداوند عهد کردم که آزادی خودم را مطالبه نکنم و راضی به رضای او باشم. در این حال بود که در جهنم ساواک برایم یک حوزهی بهشتی حاصل شد. در جهنم ساواک پلاس و فرشی بهشتی برایم پهن شد و راحت شدم.
🔶مرحوم آیتالله طالقانی بحث «قرآن در صحنه» را با همین مقدمه در تلویزیون پیش میبرد که ما در زندان از آیات و روایات نکات تازهای میفهمیدیم. لذا فقه حکومتی در حال مبارزهی سیاسی-اجتماعی-اقتصادی شکوفا میشود. غفلت از فقه حکومتی نتیجهی از حوزه خارج نشدن و در اطاق دربسته ماندن و به فهم کتابی بسنده کردن است!
@rooshanfekr
🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈ 🌧 ⛈🌧 ⛈ 🌧
🌧
⛈
پرســـ❓ــش
⁉️ چرا گاهی دعای مومنان در حق یکدیگر تاثیر ندارد؟ به عنوان مثال گاهی مومنان برای شفای یک فرد دعا میکنند ولی آن فرد شفا نمییابد و میمیرد!؟
⁉️مگر در روایات نیامده که دعا میتواند تقدیر انسان را عوض کند؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
1⃣ دعا عامل اتصال انسان به خداست و نوعی عبادت تلقی میشود اما در عین حال شرایط و آدابی دارد که با رعایت آن آداب، دعاهای ما به اجابت نزدیک تر خواهد شد.
2⃣ بیان حوائج و مشکلات و به زبان آوردن خواستهها در هنگام دعا امری مطلوب و پسندیده است و در روایات به ما توصیه شده که حتی نمک غذای خویش را هم از خداوند بخواهید بر این اساس بیان نیازمندیها و خواستههای مادی و معنوی ما، نشانگر فقر ذاتی و ناچیز بودن در برابر خداوند است و میتوان گفت نوعی تمرین بندگی است و توحید افعالی انسان را محکم ترمی کند اما در عین حال لازم است در کنار بیان نیازها و خواستن آنها از خداوند متعال در ادامه، خواست خداوند و مصلحت او را نیز هنگام دعا مد نظر گرفته و کار را به خداوند بسپاریم.
3⃣ نظام جهان همیشه بر اساس معجزه پیش نمیرود و استجابت دعا خودبهخود ایجاد نمیشود و انسان باید مقدمات و زمینههای پیدایش آن را فراهم کند و موانع استجابت دعا
بر آورده شدن حاجت را برطرف کند بنابراین انجام کارهای محبوب خداوند به ما در آمادگی برای دریافت محبت الهی و استجابت دعا کمک میکند و البته ارتکاب برخی معاصی مانع اجابت میشود.
4⃣ نظام جهان، نظام حکیمانه و بر مبنای سبب و مسبب است بنابراین در دعا کردن نباید انتظار داشته باشیم که خداوند نظم عالم را برای ما به هم بزند تا امری که مصلحت نیست را تبدیل به مصلحت نماید. گاهی انسان نسبت به خیر و شر خود آگاه نیست به گونهای که آنچه به خیر خود میداند، شر اوست و آنچه شر میپندارد خیر اوست، خداوند در قرآن کریم میفرماید که «چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آنکه خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شر شما در آن است. و خدا میداند، و شما نمی دانید»
5⃣ «حتمی بودن» برخی مقدرات انسان
نکته بسیار مهمی که در مقوله دعا باید در نظر گرفته شود، «حتمی بودن» برخی مقدرات انسان است، انسان دارای دو اجل حتمی و اجل غیر حتمی است در قرآن کریم آمده است که «او کسی است که شما را از گِل آفرید؛ سپس سرآمد (غیر حتمی برای عمر شما) مقرر داشت؛ و سرآمد معین (و حتمی عمر شما) نزد اوست؛ سپس شما (در توحید و قدرت او) تردید میکنید!».
♻️نتیجه اینکه:
دعا و توسل، اگر به صورت صحیح، درست و با رعایت شرایط انجام بگیرد، قطعاً در تغییر مسیر و سرنوشت انسان تأثیر گذار است و اجل غیر حتمی را تغییر میدهند اما باید توجه داشته باشیم، قضا و قدر حتمی الهی به هیچ وجه و با هیچ کاری قابل تغییر نیست بر این اساس مرگ بسیاری از افراد به واسطهی تمام شدن عمر آنها و بر اساس اجل حتمی الهی است که تغییر ناپذیر است. (دعا نمیتواند اجل حتمی را تغییر دهد)
زیرا قدر حتمی الهی با هیچ امری قابل تغییر نیست، دعا و توسل علاوه بر ریشه داشتن در فطرت انسانی و بر آمدن از حس دینی، از مسلمات اسلام است اما بر آورده شدن آن مشروط به شرایطی است که استفاده از عوامل طبیعی و تلاش و کوشش در راستای آن و مصلحت بندگان از مهمترین آنان است و اینکه اجل و قضا و قدر حتمی الهی با هیچ امری قابل تغییر نیست.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: ««هیچ امتی از اجلِ [معینِ] خود نه پیش میافتد و نه پس میماند»
متن کامل یادداشت👇
📝 مرسلات: dte.bz/209mo
📝 خبرگزاری مهر: dte.bz/209me
📝 خبرگزاری شبستان: dte.bz/210sh
#استجابت_دعا
#عدم_استجابت_دعا
#اجلحتمی_و_اجلغیرحتمی
@rooshanfekr
وقتی چشم روزهدار به کسی بیفتد که چیزی میخورد...
🌿عَنِ السَّمَّانِ الْأَرْمَنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«إِذَا رَأَى الصَّائِمُ قَوْماً يَأْكُلُونَ أَوْ رَجُلًا يَأْكُلُ سَبَّحَتْ كُلُّ شَعْرَةٍ مِنْهُ.»
📚الكافي، ج۴، ص۶۵
🌿از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که فرمودند:
🍃«هرگاه روزهدار گروهی یا شخصی را ببیند که (چیزی) میخورند، تمام موهایش از جانب او تسبیح میگویند.
@rooshanfekr