eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.5هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
6.8هزار ویدیو
360 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این کانال ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
خانواده آسمانی ۳۱.mp3
11.27M
۳۱ ⚜ تمام جهان به صورت ریاضی خلق شده است! و برای تمام روابط و رفتارهای انسان فرمول‌هایی وجود دارد که اگر طبق آن‌ها عمل کند شاه‌کلید سعادتمندی را در دست دارد. و مهمترین فرمول زندگی این است ↓ ✦ عشق ورزی به دیگران در عین عزت نفس، و بدون محتاج شدن به محبت دیگران و لِه شدگی، تنها در صورتی امکان پذیر است که بتوان به شناخت دو گزاره مهم رسید! - آن دو گزاره چیست؟ 🎤 @rooshanfekr
🌷-روز 📜 ‌امام صادق عليه السلام: 💠قابِلِ السَّفيهَ بالإعراضِ عَنهُ و تَركِ الجَوابِ يَكُنِ الناسُ أنصارَكَ؛ لأنَّ مَن جاوَبَ السَّفيهَ و كافَأهُ قد وَضَعَ الحَطَبَ على النارِ ✅با بى اعتنايى به سفيه و ندادن جواب او، با وى مقابله كن، تا مردم جانب تو را بگيرند؛ زيرا كسى كه جواب سفيه را بدهد و مقابله به مثل كند، هيزم روى آتش نهاده است. 📚بحارالأنوار جلد71 صفحه422 @rooshanfekr
# حدیث روز 💠رسول الله صلى الله عليه و آله : 💢 إنّما أتَخَوَّفُ على اُمَّتي مِن بَعدِي ثلاثَ خِصالٍ : 🔶 أن يَتَأوَّلوا القرآنَ على غيرِ تَأوِيلِهِ ، 🔷 أو يَبتَغُوا زَلَّةَ العالِمِ ، 🔶 أو يَظهَرَ فيهِمُ المالُ حتّى يَطغَوا و يَبطَرُوا 💢 پس از خود براى امّتم از سه چيز بيم دارم : 🔸 تأويل نابجاى قرآن، 🔹 يا پى جويى لغزش عالِم، 🔸 يا زياد شدن مال و ثروت در ميان آنها، آن گونه كه سركش و سرمست شوند. 📚 الخصال، ج۱، ص۱۶۴ @rooshanfekr
✨﷽✨ ❤ پیامبر خدا صلی الله و علیه و آله: 💠 جبرئیل و اسرافیل و عزرائیل و میکائیل نزدم آمدند. 💚جبرئیل فرمود: ای پیامبرخداﷺ هر کس از امتت ده صلوات بر تو بفرستد،من بر پل صراط دستش را خواهم گرفت و او را عبور می‌دهم. 💚 میکائیل فرمود: من هم از آب حوض کوثر به او می‌نوشانم. 💚 اسرافیل هم فرمود: منم سر به سجده می‌گذارم و سر را بلند نخواهم کرد تا خداوند همه‌ی گناهان اورا نبخشاید. 💚 عزرائیل هم گفت: منم روح او را همانند روح پیامبران قبض می‌کنم. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ🌷 📚:درةالناصحین @rooshanfekr
🌟پیامبرخدا(ص): 💎بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه درروى زمین بيشتر در نصیحت و ارشاد مردم قدم بردارد 📘كافى،ج2، 208، ح5 @rooshanfekr
🔵در محضر مرحوم دولابی: 💥اگر سرپرست یا خادمی داری که اخلاقش تند است هر چقدر می توانی تحمل کن که خدا چیزهای بزرگی برایتان فرستاده. 💠بعضی اوقات خداوند چیزهای خوب را در دستمال کهنه می پیچد وبرای شما می فرستد تا دست اجنبی به آن نرسد ، شما باز کنید، جواهر و حقیقت درونش است. ✨آینده را هم خیالت راحت باشد اگر جایی دیدی که قشنگ نیست صبر کن بعد خواهی دید که چیز خوبی است ... @rooshanfekr 💠❄️💠❄️💠❄️💠
🌟امام على عليه السلام: 💎شايسته ترين مردم كه مورد غبطه قرار گيرد كسى است كه براى انجام كار خير سبقت مى گيرد. 📚غررالحکم و دررالکلم ص 105 @rooshanfekr
💖⚜💜🍃🌸💓💜✨ 💫💙✨🕊 💜✨🕊 💓🕊 💓 ✨ 🔵پيامبر اکرم(ص) : 💜هر كس دو حديث بياموزد 💙كه هم خود از آنها بهره برد 💜وهم به ديگرى آموزش دهد 💙كه او نيز از آنها سود برد، 💜عمل او از شصت سال 💙عبادت بهتر است 📘بحار الأنوار 2، 152 @rooshanfekr ✨ 💓 💓🕊 💜✨🕊 💫💙✨🕊 💖⚜💜🍃🌸💓💜✨
💌 امام حسن مجتبی (ع): ‌ احسان و نیکی، آن است كه تأخيرى در قبل و منّتى در بَعد نداشته باشد. ‌ 📚 بحار، ج 78، ص 115
🌟امام على(ع) : 💎خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست. 📕غررالحکم 192، ح 3734 ✨ @rooshanfekr
وظایف مستمع غیبت: ۱. وجوب رد غیبت رد غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبت‌کننده به غیبت‌شونده می‌دهد؛ مثلا وقتی گفته می­‌شود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم به‌­­­گونه‌­ای است که نمی­‌شود آن را توجیه کرد، مثلا بگوید: "بشر جایزالخطاست یا ممکن است تاکنون توبه و استغفار کرده باشد." نکته اساسی این کار در این است که چون زندگی، بر پایه روابط اجتماعی است، بدبینی و بدگمانی‌­های افراد باعث تیره و تار شدن فضای جامعه می­‌شود. ازاین­رو باید رد غیبت کرد و اصل را بر صحت عمل افراد گذاشت. ­ نکته کسی که استماع غیبت نکرده است، ولی اطلاع پیدا می‌کند که دیگری غیبت کرده، رد بر او واجب نیست. یا کسی که سامع قهری است، مثلا همین‌طور که عبور می‌کند، غیبتی را می‌شنود، رد برای او واجب نیست. اما کسی که گوش می‌کند، برای او واجب است که رد کند. ۲. نهی از منکر بر مستمع غیبت واجب است از غیبت نهی کند. مواردی­‌که نهی از غیبت واجب نیست اگر انسان می‌داند که این غیبت، برای غیبت کننده حلال است، نهی واجب نیست؛ چرا که او منکری انجام نمی‌دهد. همچنین اگر مستمع شک کند که عمل غیبت کننده حلال است یا نه، مثلا کسی نزد شما از فردی غیبت می‌کند و شما احتمال می‌دهید که او مظلوم واقع شده است و به این وسیله شکوا می‌کند، اما یقین ندارید، اینجا نهی واجب نیست؛ زیرا وقتی احتمال دادید که ممکن است این عمل حلال باشد، پس موضوع نهی احراز نمی­‌شود. بنابراین نهی واجب نیست. اما رد، واجب و استماع آن نیز حرام است. یا مثلا کسی که گمان می­‌کند دیگری در حق او ظلمی کرده و غیبتش را می‌­کند، چون می­‌پندارد که مظلوم واقع شده، به حسب حکم ظاهری، این غیبت حلال است؛ اگرچه مغتاب مستحق غیبت و بدگویی نیست. گاهی ممکن است که مغتاب ظلمی کرده باشد، ولی از روی اکراه بوده است. بنابراین مرتکب حرام نشده است؛ چون مکره بوده است. نکته چنین نیست که در همه‌ی موارد غیبت­‌های مجاز، غیبت‌شونده مستحق غیبت بوده باشد تا عمل این شخص حلال واقعی باشد. پس شنیدن این غیبت جایز نیست، و رد آن نیز واجب است. وجوب استحلال و استغفار ­اگر­ غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او می­‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید. مبحث چهارم: مستثنیات حرمت غیبت ۱. فا­­سق متجاهر مراد از متجاهر این است که شخص، ابایی نداشته باشد از اینکه مردم گناهش را ببینند یا بفهمند؛ مثل کسی­ که آشکارا شراب می­‌نوشد. البته اطلاع مردم به این معنا نیست که لازم باشد همه‌ی مردم بدانند؛ همین که عده‌ای از مردم می‌دانند، او هم ابایی ندارد که همه‌ی مردم هم بدانند، این معنای متجاهر به فسق است. مسئله الف) غیبت کسی­ که تجاهر به فسق می­‌کند، فقط در همان گناهی­ که تجاهر کرده، جایز است و نمی­‌توان تمام اسرار و گناهان او را فاش کرد. ب) غیبت شخص فاسق مصر، اگر تجاهر به فسق نکند، جایز نیست. ­ج) اگر شخصی گناهی را آشکارا انجام دهد، ولی برای آن توجیهی بیاورد، مثل اینکه شراب می­‌خورد، ولی می­‌گوید به تجویز دکتر است: یک- اگر شخص مطمئن شود که این عذر موجه است غیبت جایز نیست؛ زیرا می‌داند عمل او حرام نبوده، پس جهر به حرام هم واقع نشده است. دو- اگر شخص این عذر را نپذیرد و بداند که عامل، دروغ می‌گوید غیبت این شخص جایز نیست؛ زیرا این شخص لاابالی نیست؛ چرا که برای گناه خود عذر می­‌آورد و پیداست که نمی‌خواهد مردم ببینند و بدانند که او مرتکب فسق می­‌شود. لذا توجیه می‌کند و می‌گوید: "من فسقی انجام نمی‌دهم." سه- انسان شک می‌کند آیا این عامل، متجاهر است یا متجاهر نیست؛ یعنی نمی‌دانیم آیا عذر او صحیح است یا اینکه بهانه می‌آورد غیبت حرام است. ۲. تظلم مظلوم اگر به شخصی ظلمی شده است، آن شخص می­‌تواند نزد دیگران شکایت و تظلم کند و آن ظلمی را که به او شده، نقل نماید. البته مقصود آنجایی است که ظلمِ صورت گرفته در خفا انجام گرفته شده باشد؛ زیرا چنانچه این ظلم آشکارا انجام شده باشد، به سبب تجاهر، غیبت جایز است. ۳. تزاحم بین دو حکم هرگاه بین حرمت غیبت و حکم دیگری تزاحم واقع شود، به­‌ گونه­‌ای­‌ که مصلحت آن حکم مهم­تر از مصلحت ترک غیبت، یا مهم­‌تر از مفسده‌ی غیبت باشد، در اینجا آن حکم مقدم می‌شود. نکته در تزاحم دو حکم زمانی غیبت جایز می­‌شود که دو مطلب احراز شود: الف) وجوب امر دیگر؛ ب) ملاک آن امر، اقوی از ملاک حرمت غیبت باشد و در واقع، اهمیت آن بیشتر از اهمیت حرمت غیبت باشد یا حداقل احتمال اهمیت آن داده شود؛ درحالی­که این احتمال در مورد حرمت غیبت داده نمی­شود. بعضی از موارد تزاحم بین دو حکم ۱. در مقام مشو­رت (نصح مستشیر) کسی درباره‌ی امری با شما مشورت می‌کند و این امر مستلزم غیبت از فرد دیگری است؛ مثلا کسی در مورد خواستگار دخترش با شما مشورت می‌کند، @rooshanfekr