#امامشناسی
#امیرالمومنین (ع)
🔸بعد ديگر از زندگی اميرالمؤمنين (ع) در ميدان حکومت است. آن وقتی که اين انسان بزرگ انديش، بالاخره بر مسند قدرت و حکومت دست پيدا کرد، در آن دوران کوتاه، کاری کرد که اگر سالهای سال، مورخان و نويسندگان و هنرمندان، بنويسند و تصوير کنند، کم گفتهاند و کم تصوير کردهاند.
وضع زندگی اميرالمؤمنين در دوران حکومت، قيامتی است. اصلا علی (ع) معنای حکومت را عوض کرد. او #تجسمحکومتالهی، #تجسم_آيات_قرآن در ميان مسلمين، #تجسم_عدل_مطلق و #تجسم_اَشِدّآءُ_عَلَی_الکُفّارِ_رُحَمآءُ_بَینَهُم بود.
🔸او فقرا را به خود نزديک ميکرد و ضعفا را مورد رعايت خاص قرار ميداد. برجستگانی که با پول و زور و بقيه وسايل مطرح شدن، خودشان را به ناحق مطرح کرده بودند، در نظر علی با خاک يکسان بودند. آنچه در چشم و دل او ارزش داشت، #ايمان، #تقوا، #اخلاص، #جهاد و #انسانیت بود.
با اين مبانی با ارزش، اميرالمؤمنين کمتر از پنج سال حکومت کرد. قرنهاست که درباره اميرالمؤمنين مينويسند و کم نوشتهاند و نتوانستهاند درست تصوير کنند و بهترينها، معترف به عجز و تقصير خودشان هستند.
📚#کتابانسان۲۵۰ساله
💠 فراخوان پویش مردمی « یاس سپید »
✍ جلوه ای از ارادت محبان حضرت زینب(س) و قدردانی از پرستاران عزیز ایران
به مناسبت میلاد با سعادت و سراسر نور حضرت زینب(س) و روز پرستار
🔸 پویش مردمی ملی آثار صوتی و تصویری ، نوشتاری و نقاشی در بستر فضای مجازی
🔻 فرصتی برای تولید و ارسال آثار ارزشمندی است که پیام قدردانی و سپاس مردم ایران از پرستاران این یاس های سپید پوش و فرشتگان مهربان ساکن زمین را منعکس می کند.
🔸 بخش های رقابتی پویش :
نوشتاری 📝
✅ داستانک حداکثر در 100 کلمه با موضوع پرستار با تمرکز بر ایثار این قشر و قدردانی از آنها
✅ دلنوشته با موضوع میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار
مدیا 🎞
✅ارسال یک جمله در مقام پرستار و قدردانی از او در قالب ویدئو، (فایل ارسالی باید حداکثر ۱ دقیقه و به صورت سلفی ضبط گردد.)
ارسال تصاویر جشن های خانگی میلاد حضرت زینب (س) در قالب ویدئو ؛ (فایل ارسالی باید 1 دقیقه باشد.)
بصری 🎨
✅ نقاشی با موضوع پرستار و تمرکز بر ایثار و قدردانی از کادر پرستاری بخش های کرونایی
✅ عکس نوشت با موضوع شهدای مدافع سلامت در حوزه پرستاری
📌علاقمندان می توانند آثار خود را تا ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۰ به آدرس اینترنتی
http://rubika.ir/poyesh_yasesepid
ارسال نمایند .
🎁 در هر بخش از برگزیدگان با جوایز نفیسی تقدیر خواهد شد.
-----------••⁉️••------------
#پویش_مردمی
#روز_پرستار
#پرستار_سپاس
👈طنینِ ما در روبیکا
🆔 https://rubika.ir/tanineyas
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🎥 کمیک موشن | ماجرای تنها مسابقه فوتبال دنیا که بمباران شد!
⚽️ ماجرای تنها مسابقه فوتبالی که در دنیا مورد حمله هوایی قرار گرفت و #پانزده_نفر از بازیکنان، تماشاچیان و داور آن به شهادت رسیدند. حادثهای که در سال ۶۵ با حمله جنگندههای صدام به یک زمین فوتبال در چوار ایلام رقم خورد و خیلیها از آن بی خبر هستند.
🔻رهبر انقلاب: این حادثهی کوچکی نیست، این حادثهی بزرگی است؛ جا دارد که این جور حوادث در ابعاد جهانی شناخته بشود، گفته بشود، تکرار بشود. این پیامِ مظلومیّتِ شهدای ورزشکار ما است.
💻 @khamenei_ir
هدایت شده از ماایستاده ایم
🌷🌷🌷🌷🌷
#شهید_محمد_حسین_محرابی:
هر خانمی که #چادر به سر کند و #عفت ورزد
و هر جوانی که #نماز_اول_وقت را در حد توان شروع کند،
اگر دستم برسد سفارشش را به مولایم❣حسین (ع) خواهم کرد
و او را دعا می کنم
باشد تا مورد لطف و رحمت حق تعالی قرار گیرد.
#شهید_مدافع_حرم
#حیا
#حجاب
🌷روش امر به معروف
🌷۱.قولا له قولا لینا...۴۴طه
با زبان نرم ،فرعون راارشادکنید
🌷۲.فبما رحمة من الله لنت لهم...۱۵۹آل عمران
به یاری خدا،بامردم، بانرمی رفتار میکنی
🌷۳.ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة..۱۲۵نحل
با حکمت و موعظه زیبا،مردم رابه راه خدا دعوت کن
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#امربه معروف و نهی ازمنکر
🔰 لوح | ۱۶ آذر متعلق به دانشجوی ضدآمریکاست
🔻 رهبر انقلاب اسلامی در روایتی از دلیل تظاهرات دانشجویان در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲میگویند: جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب - سرکوب عجیب همهی نیروها و سکوت همه - ناگهان به وسیلهی دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود میآید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات میکنند، که البته با سرکوب مواجه میشوند و سه نفرشان هم کشته میشوند. حالا ۱۶ آذر در همهی سالها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
🔺️ همزمان با فرارسیدن روز دانشجو، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR لوح «۱۶ آذر متعلق به دانشجوی ضدآمریکاست» را بر اساس بیانات حضرت آیتالله خامنهای بازنشر میکند.
📥 نسخه قابل چاپ👇
https://khl.ink/f/41090
احتمالا تصویر این شهید بزرگوار را در فضای مجازی زیاد دیده باشیم ؛ اما شهیدی بود که هیچ کس منتظرش نبود جز خدا ...💔
شهید سیف الله شیعه زاده از شهدای بهزیستی استان مازندران که با یک زیر پیراهن راهی جبهه شد و هیچکس در جبهه نفهمید كه او خانواده ای ندارد. کم سخن می گفت و...✅
با سن کم سخت ترین کار جبهه یعنی *بیسیم چی* بودن را قبول کرده بود.
سرانجام توسط منافقین اسیر شد برگه و کدهای عملیات را قبل از اسارت خورد و منافقین پس از شهادت رساندن وی ، برای به دست آوردن رمز و کد های بیسیم، #سینه و #شکمش رو #شکافتند ولی چیزی نصیب آنها نشد ...!☝️
یادمان باشد روی سفره چه کسانی نشسته ایم و این نظام اسلامی امانت شهدای مظلوم است!!!😔
شهید سیف الله شیعه زاده🌹
🌷
🌷 السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ
🌷 السَّلامُ عَلَیک یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ
🌷 السَّلامُ عَلَیک یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ
🌷 السَّلامُ عَلَیک یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ
🌺🌺🌺 سالروز میلاد پیام آور کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر ساحت مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف و تمامی مسلمین جهان تبریک و تهنیت می گوییم 🌺🌺🌺
🌸رهبرانقلاباسلامی: #روز_پرستار را که مصادف با روز ولادت بانوی فداکار تاریخ اسلام، زینب کبری، است تبریک عرض میکنیم. آن بزرگوار هم مثل شما دشوارترین کار را در صحنهی عاشورا بر عهده داشت؛ یعنی پرستاری از کودکان، درماندگان، زنان و بی پناهان.
🗓 ۱۳۸۳/۰۴/۰۳
#حضرت_زینب کبری سلام الله علیها
#روز_پرستار_مبارک
🔴 رهبر معظم انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت:
🔹 زینب کبری توانست ظرفیت روحی و عقلی عظیم جنس زن را به همه تاریخ و همه جهان نشان بدهد
🔹 زینب کبری دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمل و دوم اینکه زن میتواند قله بلندی باشد از خردمندی و تدبیر
🔹 کمک به نیازمند در همه فرهنگها یک ارزش والاست
🔹 پرستار کسی است که کمک میکند به انسانی که در همهچیز محتاج به کمک است.
🔴 به علاوه «مذاکرات»
🔹 یکی از ابزارهای خنثیسازی تحریم، اولویت دادن به همسایگان و چندجانبه گرایی است
🔹 چندجانبهگرایی همیشه به سازمانهای رسمی اشاره ندارد بلکه ناظر بهتمامی ترتیباتی است که در آنها سه دولت یا بیشتر، هماهنگ باهم دست به اقدام میزنند
🔹 عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در رابطه با پیوند چندجانبهگرایی بود
🔹 پیوستن ایران به طرح یک کمربند- یک جاده، پیوستن به کریدور اقتصادی هند و خطوط انتقال انرژی از شرق به غرب بخشی از فعالیتهای جمهوری اسلامی که میتواند در راستای چندجانبهگرایی انگاشته شود
🔹 همچنین ایران عضو سازمانهای منطقهای مهمی دیگری، چون گروه D۸، اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، سازمان اکو و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است
🔹 دولت قبل ذیل کلیدواژه مذاکرات و نقش آن در اقتصاد کشور باعث شرطی شدن مردم نسبت به مذاکرات و آینده خود بوده است و حال نیز انگاره مذاکرات دوباره در حال ضریب خوردن رسانهای و ادراکی در بین مردم است
🔹 در این رابطه بسیار مهم است که دستاوردهای منطقهای و پیوندهای چندجانبه گرایی موردتوجه مطبوعات، خبرگزاریها و صداوسیما قرار گیرد
🔹 درواقع چندجانبه گرایی یکی از ابزارهای خنثیسازی تحریم است و بهمراتب آوردهای اقتصادی بیشتری از روابط با غرب برای جمهوری اسلامی خواهد داشت.
هدایت شده از @روشنا🏞محله دولت اباد 🏞
🍁
🎨 #پوستر| مواضع علمای اهل سنت گلستان به سخنان وحدتشکن #گرگیج
🍃🌹🍃
#وحدت_اقوام
#روشنگری
#ثامن
🆔 splus.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔 rubika.ir/meyar_pb
🍁
هدایت شده از در مسیر آرامش
_🌹🌹🌹🌹______
🔸هر مادری که دغدغه دارد شرکت در این کارگاه آموزشی را نیاز دارد.
📣 ویژه مادرانی که کودک 3 تا 10 ساله دارند
💠موسسه فرهنگی حرکة الحسین علیه السلام ازنا برگزار می نماید:
"اولین کارگاه آموزشی مادرانه و ماهرانه"
🔺 مباحث و مهارت های مطروحه در این کارگاه :
▪️اعتماد به نفس در کودک
▪️عوامل موثر در تربیت کودک
▪️ چگونگی تشویق و تنبیه کودک
▪️ روش های ایجاد استقلال در کودک
▪️برخورد صحیح با ناسزاگویی کودک
▪️پرسشگری کودک و نحوه پاسخ به آن
✔️ مدرس: آقای حمید سلطانی
"پژوهشگر و فعال حوزه خانواده ، کودک و نوجوان"
🔸جهت ثبت نام در کارگاه نام و نام خانوادگی + کلمه مادرانه را به شماره 09378847541 ارسال نمایید
▫️مهلت ثبت نام : تا 7 دی ماه
▫️ظرفیت کارگاه : 15 نفر
▪️شرکت در این کارگاه رایگان و حضوری می باشد
____🌹🌹🌹🌹__________
@darmasirearamesh_azna
🏴🌷؛
🌷 #رهبر_معظم_انقلاب
🏴 وظیفهی عبادت، بعد وظیفهی امربهمعروف و مجاهدت، یعنی حضور در آن میدان عجیبی که بنا بود سرنوشت امّت اسلام در آن میدان تعیین بشود و آن حضور طوفانی عجیب فاطمهی زهرا با آن خطبههای عجیب؛ نقشهی جامع هویّت زن در منطق اسلام این است. مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فیسبیلالله، در عین حال کدبانو، مدیر خانه، و در عین حال عابد و بندهی خدای متعال و در نهایت، فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) نشان داد که زن میتواند به رتبهی عالی عصمت برسد.
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
#شهادت_حضرت_فاطمه(سلاماللهعلیها)
🌷
🏴🌷
4_5902316282056805446.mp3
13.68M
🔊 #صوتی | سبک #زمینه
📝 تو غم تو مسمار گریه میکنه...
👤 حاجسیدمجید #بنی_فاطمه
📌ویژه شهادت #حضرت_زهرا_س
هدایت شده از در مسیر آرامش
«پویش #قرائت_حديث_شریف_كساء»
امام صادق(ع): «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَهِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ»
خداوندا! من را در آن پوششى که از هر بلا و آفتى حفظ مى کند و هر کسى را که بخواهى در آن قرار مى دهى، قرار بده».
در روايات آمده؛ یکی از آثار و برکات خواندن حدیث کساء این است که غم و اندوه را از انسان دور کرده و خداوند به انسان نظر رحمت میاندازد؛ چرا که در فرازی از آن چنین آمده است: «در هر محفلی که شیعیان و علاقهمندان ما این حدیث را بخوانند، رحمت الهی بر آنان نازل میشود، فرشتگان برای آنها استغفار میکنند، اندوه و غم از آنان برطرف میشود و حاجات آنها به نیکی برآورده میشود».
🏴❄️🏴❄️🏴❄️🏴❄️🏴❄️
حوزه های مقاومت خواهران تحت پوشش معاونت بسیج جامعه زنان شهرستان ازنا، به مناسبت شب یلدا که امسال مصادف شده است با ایام شهادت حضرت زهرا (س) جهت تسلی دل داغدار حضرت صاحب الزمان (عج) به خاطرشهادت مادرشان و همچنین به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان (عج) و دوری از بلا و شفای بیماران ، اقدام به راه اندازی پویش قرائت حدیث شریف کسا در دورهمی های شب یلدا نموده است .
کاربران فضای مجازی و عموم مردم شهرستان می توانند به تعداد دلخواه با قرائت حدیث شریف کسا در اين پويش شركت نمایند.
@darmasirearamesh_azna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تروریست اجاره ای
⚜️مقام معظم رهبری
«احترامی که مسلمانان برای عیسی مسیح (علیه السلام) قائل هستند، کمتر از مقام و شایستگی وی در نظر مؤمنان مسیحی در مسیحیت نیست.»
📢همزمان با میلاد حضرت عیسی روح الله (ع)چهارمین نشست کنگره بین المللی ولایت اجتماعی زن
با محوریت معاصر سازی سبک زندگی حضرت مریم (س)
📆 زمان : پنجشنبه ۲ دی ماه
🕘ساعت ۹ صبح
✅ با حضور اساتید و اندیشمندان مسلمان، ارمنی، مسیحی و آشوری، از ایران و کشور های مختلف
به صورت حضوری و مجازی و تجلیل از خانواده محترم شهدای مسیحی، ارامنه و آشوری
♦️با سخنرانی اندیشمندان بزرگ
❇️ استاد حسن رحیم پور ازغدی
❇️ اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان
❇️ کیشیش رایان عیسی
❇️ خانم دکتر لاویان
🌐لینک ورود به جلسه فارسی زبان 👇
🆔https://adobe1799.pardisco.co/congress/
🌐پخش زنده از پیام رسان روبیکا 👇
🆔 https://rubika.ir/tanineyas
◀️ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه لرستان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان و کانون بسیج اساتید دانشگاه لرستان برگزار می کند:
♦️ *دوره آموزشی فرزندآوری و رشد جمعیت*♦️
◀️ *مدرس:* حجه الاسلام ندیمی (موسس اندیشه مسطور، نایب رئیس ستاد راهبردی خانواده و معاون آموزش مجمع ملی فعالان جمعیت)
⏰ *زمان:* چهارشنبه ۱ دی ماه
ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲
⬅️ *لینک ورود:*
https://www.skyroom.online/ch/lurestanuni/basij
⏪ از همه دانشگاهیان عزیز دعوت می گردد در این جلسه حضور بهم رسانند.
⚜️مقام معظم رهبری
«احترامی که مسلمانان برای عیسی مسیح (علیه السلام) قائل هستند، کمتر از مقام و شایستگی وی در نظر مؤمنان مسیحی در مسیحیت نیست.»
📢همزمان با میلاد حضرت عیسی روح الله (ع)چهارمین نشست کنگره بین المللی ولایت اجتماعی زن
با محوریت معاصر سازی سبک زندگی حضرت مریم (س)
📆 زمان : پنجشنبه ۲ دی ماه
🕘ساعت ۹ صبح
✅ با حضور اساتید و اندیشمندان مسلمان، ارمنی، مسیحی و آشوری، از ایران و کشور های مختلف
به صورت حضوری و مجازی و تجلیل از خانواده محترم شهدای مسیحی، ارامنه و آشوری
♦️با سخنرانی اندیشمندان بزرگ
❇️ استاد حسن رحیم پور ازغدی
❇️ اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان
❇️ کیشیش رایان عیسی
❇️ خانم دکتر لاویان
🌐لینک ورود به جلسه فارسی زبان 👇
🆔https://adobe1799.pardisco.co/congress/
🌐پخش زنده از پیام رسان روبیکا 👇
🆔 https://rubika.ir/tanineyas
هدایت شده از در مسیر آرامش
❌ فردا راه علاج نیست...
#فرزندآوری
#تحکیم_بنیان_خانواده
#زندگی_شاد
#زن_و_خانواده
@darmasirearamesh_azna
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_475
[[و قال عليهالسلام ]]
لِزِيَادِ ابْنِ أَبِيهِ وَ قَدِ اسْتَخْلَفَهُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَلَى فَارِسَ وَ أَعْمَالِهَا فِى كَلامٍ طَوِيلٍ كَانَ بَيْنَهُمَا نَهَاهُ فِيهِ عَنْ تَقَدُّمِ الْخَرَاجِ:
اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ، وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ، فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلاَءِ، وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْفِ.
امام عليه السلام اين سخن را به زياد بن ابيه هنگامى كه او را جانشين عبداللّه بن عباس در منطقۀ فارس كرد در ضمن يك سخن طولانى فرمود و او را از گرفتن خراج و ماليات قبل از زمان بهدست آمدن محصول نهى فرمود.
عدالت را پيشهكن واز خشونت وسختگيرى وستمگرى بپرهيز زيرا سختگيرىسبب فرارمردم از منطقه مىشود وظلموستم، مردم را بهشورش مسلحانه دعوت مىكند
شرح و تفسير
هرگز مردم را تحت فشار قرار مده
از سخن بعضى از شارحان نهج البلاغه استفاده مىشود كه واليانى كه از طرف خلفا به منطقۀ فارس مىرفتند گاه اصرار داشتند كه خراج را قبل از موعد يعنى قبل از بهدست آمدن محصول كشاورزى و باغدارى از مردم بگيرند و علت آن اين بود كه توجه نداشتند كه براى گرفتن خراج بايد سال شمسى را در نظر گرفت زيرا فرا رسيدن زمان محصول، مطابق سال شمسى است نه سال قمرى.
اما آنها سال قمرى را معيار قرار مىدادند و مردم را در فشار شديد گرفتار مىساختند به گونهاى كه مردم مجبور بودند محصولات خود را به صورت پيشفروش به قيمت نازلى بفروشند و مال الخراج را بپردازند و همين، سبب نارضايى شديد مردم مىشد.
به همين دليل هنگامى كه امام عليه السلام مىخواست زياد بن ابيه را بهجاى عبد اللّه بن عباس به فارس و مناطق اطراف آن بفرستد توصيۀ مفصلى به او فرمود و او را از مقدم داشتن خراج بر زمان بهدست آمدن محصول نهى كرد و فرمود:«عدالت را پيشه كن و از خشونت و سختگيرى و ستمگرى بپرهيز زيرا سختگيرى سبب فرار مردم از منطقه مىشود و ظلم و ستم، مردم را به شورش مسلحانه دعوت مىكند»؛ (لِزِيَادِ ابْنِ أَبِيهِ وَ قَدِ اسْتَخْلَفَهُ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ عَلَى فَارِسَ وَ أَعْمَالِهَا فِى كَلامٍ طَوِيلٍ كَانَ بَيْنَهُمَا نَهَاهُ فِيهِ عَنْ تَقَدُّمِ الْخَرَاجِ: اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ، وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ، فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلاَءِ، وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْفِ).
امام عليه السلام در اين بخش از كلام خود نخست به زياد دستور عدالت مىدهد سپس آثار شوم تخلف آن را بيان مىفرمايد. نخست بر عدالت تأكيد مىورزد عدالتى كه زمين و آسمان بهسبب آن برپاست، عدالتى كه مايۀ آرامش و آسايش و نظم امور است و آنگاه از خشونت و سختگيرى و ظلم و تعدى (در گرفتن خراج و يا غير آن) كه نقطۀ مقابل عدالت است نهى مىكند و مىفرمايد: ترك عدالت سبب مىشود كه مردم مزارع و باغهاى خود را رها كنند و از آن منطقه بهجاى ديگرى بروند و در نتيجه منطقه به ويرانهاى تبديل گردد و سخت گيرى گاه سبب مىشود كه بمانند و بر حاكم و والى بشورند و دست به اسلحه ببرند كه آن هم سبب ويرانى كشور اسلام مىشود.
نكتهها
١. چرا امام عليه السلام زياد را به اين منصب گماشت؟
همان گونه كه در ذيل نامۀ ٤٤ نيز گفتهايم زياد در آغاز از ياران على عليه السلام بود و در جنگهاى آن حضرت با معاويه شركت كرد و حتى قبل از صلح امام حسن عليه السلام با معاويه با آن حضرت بود ولى چيزى نگذشت كه معاويه او را فريب داد و بهسوى خود برد و سرانجام به يكى از مدافعان سرسخت بنىاميه مبدل شد.
بنابراين در زندگى او دو دوران مشخص وجود دارد: دوران اول، دوران سلامت فكر و ايمان به مقام ولايت على عليه السلام و افتخارِ در خدمت بنىهاشم و اهلبيت عليهم السلام بودن است.
در همين دوران معاويه بارها براى او نامه نوشت يا پيكى فرستاد تا او را بهسوى خود بَرَد ولى موفق نشد. دوران دوم: مدتى بعد از صلح امام حسن عليه السلام در حالى كه او همچنان والى فارس بود و اجازه نمىداد آن منطقه در سيطرۀ معاويه قرار گيرد، تا اينكه معاويه او را فريب داد و گفت: تو فرزند آن مرد چوپان نيستى، تو فرزند پدر من، ابوسفيانى بنابراين به تو زياد بن ابىسفيان مىگويم و هرچه بخواهى نزد من براى تو وجود دارد. زياد، گرفتار هواى نفس شد و فرزندى ابوسفيان و برادرى معاويه و رسيدن بهقدرتهاى عظيم اجتماعى را بر اعتقاد باطنى خود به امير مؤمنان على عليه السلام ترجيح داد و به معاويه پيوست و به صورت عنصرى خطرناك براى اهل بيت عليهم السلام درآمد و مىدانيم كه فرزندش عبيداللّه بن زياد در ماجراى شهادت شهيدان كربلا چه نقش خطرناكى داشت.
اگر مىبينيم امام عليه السلام در اينجا او را جانشين ابن عباس در حكومت فارس و اطراف و نواحى آن مىكند مربوط به دوران نخست زندگى اوست.
او مردى بسيار هوشيار و شجاع و سخنور و بىباك بود و در هر دو دوران زندگىاش از اين استعداد خود بهره گرفت. دوران اول در خدمت على عليه السلام و دوران دوم در خدمت معاويه و در واقع در خدمت هواى نفس و شيطان. ١
٢. چرا زياد را زياد بن ابيه مىگفتند؟
بعضى معتقدند كه مجهول بودن پدرش سبب اين تعبير شد و بعضى مىگويند كه چون پدرش برده و چوپانى بود كه هيچ موقعيت اجتماعىاى نداشت مايل نبود او را به نام پدرش خطاب كنند.
مادرش نيز كنيز حارث بن كلده، طبيب معروف عرب بود، كه به نام او نيز هرگز افتخار نمىكرد. گرچه معاويه سرانجام اصرار داشت كه او را فرزند نامشروع ابوسفيان بداند و برادر خويش بشمارد ولى همان گونه كه در نامۀ ٤٤ گذشت امير مؤمنان عليه السلام شديدا اين سخن را انكار مىكند و مىفرمايد:«در زمان عمر بن خطاب، ابوسفيان سخنى بدون انديشه و فكر يا بر اثر تحريك شيطان گفت (منظور اين است كه زياد را فرزند نامشروع خود خواند ولى اين سخن كاملاً بىپايه بود) سخنى كه نه با آن، نَسَب ثابت مىشود و نه استحقاق ميراث را همراه دارد»؛
(وَ قَدْ كَانَ مِنْ أَبِى سُفْيَانَ فِى زَمَنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَلْتَةٌ مِنْ حَدِيثِ النَّفْسِ وَ نَزْغَةٌ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ لَا يَثْبُتُ بِهَا نَسَبٌ وَ لَا يُسْتَحَقُّ بِهَا إِرْثٌ) .
و به اين ترتيب او را فرزند مشروع پدرش دانست و از وسوسههاى معاويه كه او را برادر خود مىخواند برحذر داشت. هرچند همان گونه كه گفتيم وسوسهها بعد از دوران على عليه السلام و صلح امام حسن عليه السلام كار خود را كرد و زياد را براى هميشه گمراه و بدبخت نمود و عجب اينكه خود او نيز طبق بعضى از روايات به اين گمراهى اعتراف كرد و دربارۀ گذشتۀ خود تأسف خورد ولى چه سود؟ چنان در دام معاويه و هواى نفس بود كه راهى براى بازگشت پيدا نمىكرد. ١
٣. عدالت و سختگيرى و خشونت
واژۀ عدالت از چيزهايى است كه همه عاشق آناند و نخستين شرط نظام جامعۀ اسلامى شمرده مىشود ولى كمتر كسى از حكمرانان و زمامداران تاريخ توانستهاند آن را اجرا كنند جز انبيا و اوصيا كه همواره در خط عدالت اجتماعى گام برمىداشتند هرچند هميشه با موانعى روبرو بودند.
با اينكه همه، آثار شوم ظلم و بىعدالتى را مىدانند ولى از آنجا كه رسيدن به جاه و مقام و شهوات و ثروتها از طريق عدالت كمتر ميسر مىشود رو به ظلم و جور آورده و مطامع خود را گاهى با صراحت و گاهى حتى به نام عدالت پيگيرى مىكنند.
نكتهاى كه امام عليه السلام دربارۀ نتيجۀ ترك عدالت بيان كرده بسيار قابل توجه است.
مىفرمايد: عسف (سختگيرى و خشونت) سبب كوچ كردن مردم از منطقه و ويران شدن آبادىهاست و حيف (ظلم و بىعدالتى) سبب شورش مردم و قيامهاى مسلحانه است. گرچه اين دو واژه قريب الافق هستند ولى تفاوت روشنى دارند كه به آن اشاره شد.
بعضى از ارباب لغت (مانند راغب در مفردات) كه اصرار به ريشهيابى لغات دارند مىگويند: اصل حيف به معناى انحراف در حكم و تمايل به يكى از دو جانب افراط و تفريط است كه مصداق ظلم و بىعدالتى است.
و ابن منظور در لسان العرب در تفسير واژۀ عسف چنين مىگويد:
«والعَسْف فى الأَصل: أَن يأْخذَ المُسافرُ على غيرِ
هدایت شده از ناس مجاز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❄️
🎥 تصاویر باکیفیت از حمله شبیهسازیشده به مرکز اتمی دیمونای رژیم صهیونسیتی در رزمایش سپاه
#روشنگری
#ثامن
🆔 splus.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔 rubika.ir/meyar_pb
❄️
🔴 از مجموعه نشستهای پنل نظم نوین انقلابی/سومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی جریان حلقههای میانی تمدنساز
💠 عنوان نشست: نقش حلقههای میانی تمدنساز در گفتمانسازی فرهنگی اجتماعی
🔸با حضور:
👤دکتر بهمن سپهوند؛ مدرس دانشگاه آزاد خرمآباد
📆دوشنبه ۶دیماه ۱۴۰۰
🕙ساعت ۸ صبح
✅برای پیوستن به جلسه از طریق مجازی به قسمت پخش زنده تارنمای همایش مراجعه نمایید👇🏻
🌐http://hgaam2.ihu.ac.ir
🔰برای شرکتکنندگان در نشست گواهی حضور صادر میگردد.
🖥 hgaam2.ihu.ac.ir
┄┅─═◈═─┅┄
🆔 @hgaam2
🆔@farhanghi_E
🔊 روابط عمومی سومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی📚
@roshana_azna