🏴نظر مرحوم شجاعی درباره شیخ محمود حلبی
اولین بار ڪه پا به منزلش گذاشتم، چند عڪس دسته جمعی خطبا و وعاظ ڪه به دیوار نصب شده بود، نظرم را جلب ڪرد. یڪی از این تصاویر به دوران جوانیش مربوط میشد ڪه در ڪنار خطبای مشهوری همچون سلطان الواعظین شیرازی و شیخ محمود #حلبی نشسته بود.
نمیدانستم نظرش در مورد شیخ محمود حلبی چیست؟ در پاسخ به پرسشی، سری تڪان داد و در نهایت اڪراه و سختی گفت:
«من چه بگویم!؟ تف سر بالاست. نمیخواهم به ساحت مقدس ایشان جسارتی بڪنم. اشڪال آقای حلبی این بود ڪه مردم میگفتند ڪه ایشان متمایل به دستگاه پهلوی است.»❗️
✔️ خطیب گرانقدر مرحوم حجت الاسلام سید ابوالقاسم شجاعی، از جمله وعاظ انقلابی بود ڪه از آغاز نهضت امام تا پایان عمر شریفش، در قالب نوڪری سیدالشهداء(علیه السلام) با این نهضت حسینی همراهی نمود.
شیخ محمود حلبی را نیز به خوبی درڪ ڪرده بود. از ویژگی هایی همچون دلباختگی شیخ به امام زمان(علیه السلام) و منابر مهدوی و تبحرش در فن خطابه و منبر به نیڪی یاد میڪرد، اما معتقد بود ڪه وی در مورد امام و انقلاب اشتباه ڪرد.
منبع:حقایقی پیرامون انجمن حجتیه
@Feraghvaadyan
🔸🔹شریعتگریزی صوفیه
🔹🔸چکیده مقاله مبانی شریعتگریزی صوفیه، نوشته حسن یوسفیان که در نخستین همایش ملی «تصوف، شاحصه ها و نقدها» ارائه گردید:
✍🏻بسیاری از اهل تصوّف میان سه واژۀ شریعت، طریقت و حقیقت فرق نهاده و تفاسیر گوناگونی از آنها بهدست دادهاند. بر اساسِ دیدگاهی معروف که بسیاری از صوفیانِ پرآوازه از آن جانبداری کردهاند، هر کدام از شریعت و طریقت نردبانی بیش نیست؛ بهگونهای که پس از رسیدن به بامِ حقیقت، نیازی به نردبانِ شریعت و طریقت باقی نمیماند. همچنین، ارجمندیِ مقام ولایت، صوفیان را به بهرهبرداری از آن فرا خوانده و از این رهگذر، پناهگاه دیگری برای شریعتگریزی آنان فراهم آمده است. صوفیان بهجای آنکه نشانههای ولایتیافتگان را از کتاب الهی و سنّت و سیرة نبوی بجویند، پیران و مرشدان فراوانی را برخوردار از این مقام دانسته و در افزودن بر شمار اولیا از یکدیگر سبقت جستهاند.
🔸آنان به حق، کمال ولایت را در پیوندی تنگاتنگ با عصمت یافتهاند؛ اما در برخورد با پیرانِ آلودهدامن، به جای آنکه ولایت آنان را به چالش بخوانند، معنای عصمت را تغییر داده و آن را به اباحه تفسیر نمودهاند!
از سوی دیگر، در میان آئینهای صوفیانه به مسائلی برمیخوریم چون پایکوبی و آوازخوانی، همنشینی با زنان نامحرم و رفتار عاشقانه با نوجوانان زیبارو که حرمتِ شرعی آنها، دستکم در برخی از مراتب، مورد پذیرش همۀ متشرعان بوده است.
🔸در تحلیلی خوشبینانه از چگونگی راهیابی این امور به طریقتِ اهل تصوّف به این نتیجه میرسیم که آنان هدف را توجیهکنندۀ وسیله میدانستند. سرانجام، چنانکه میدانیم، برخورداری از عقل یکی از شرایط مسئولیتپذیری است و بار تکلیف بر دوش مستان و ناهشیاران نتوان نهاد. صوفیان از این نکته بهرههایی فراوان برده و آن را تکیهگاه شریعتگریزی قرار دادهاند.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✝پروژه مسیحیسازی:
یکی از راهبردهای غرب #مسیحی برای مقابله با اسلام، کلید زدن پروژه #مسیحی_سازی است. جملهای معروف به «ژانپل دوم»، پاپ اسبق واتیکان، منسوب است که در آن مدعی شده: هزاره اول؛ هزاره فتح اروپا، هزاره دوم؛ هزاره فتح افریقا و هزاره سوم؛ هزاره فتح آسیاست. پروژه مسیحیسازی، عمدتاً با هدف متوقف ساختن رشد اسلامگرایی و بهنوعی، استراتژی دفاعی با تاکتیک تهاجمی و فعالانه است. این پروژه پرهزینه، در ذات و ماهیت خویش، دفاع در برابر تهاجم اسلام نهفته است اما مدیریت هوشمندانه غربی، این استراتژی دفاعی را با تاکتیک تهاجمی خود به نام پروژه «جهان مسیحی» تلطیف نمودهاست.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺به همت مؤسسه راهبردی بیداری؛ آیت الله جعفر سیدان با جمعی از کاروان مستبصرین استان البرز دیدار نمود
🔹به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، آیتالله سید جعفر سیدان در دیدار جمعی از مستبصرین استان البرز با وی که به همت موسسه بیداری در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: آن گوهری که از همه برای انسان گرانبهاتر است فهمیدن راه صحیح است.
🔹وی افزود: انسان اگر فهمید و شناخت که راه و اعتقادات صحیح چیست بهترین گوهر برای انسان است و آن وقت اگر ثروت داشته باشد و بی پول هم باشد شهرت هم داشته باشد یا گمنام باشد در مسیر صحیح حرکت میکند.
🔹آیتالله سیدان با بیان اینکه اگر انسان کمی شناخت داشته باشد به خوبی میفهمد که مهمترین گوهر مسئله شناخت صحیح در اعتقادات است که معمولا به نام هدایت راه را شناختن است، ادامه داد: شناخت صحیح از چاه به راه افتادن است، اگر انسان به واسطه شناخت هدایت شد و قدرت و ثروت پیدا کند، قدرت و ثروتش در مسیر کار صحیح به کار گرفته میشود.
🔹وی با بیان اینکه اگر هدایت و شناخت نباشد در حقیقت انسان حیوانی خطرناکتر از همه حیوانات است، بیان کرد: چون حیوانات خطرشان نسبت به این انسان کمتر است.
🔹این استاد حوزه با بیان اینکه گوهر ارزندهای که قدرت را به جا استفاده میکند، ارزشمند است،گفت: در دین مبین اسلام اگر هرکس علم صحیح را فراگیرد و به آن عمل کند و موفق شود به دیگران هم بیاموزد چنین کسی در ملکوت آسمانها جایگاه دارد.
🔹وی خاطرنشان کرد: همه ما و شما که متوجه شدید که حق چیست و هدایت کجاست, باید با سختیها و مشکلات بسازید و تحمل کنید تا گوهر نفیس را که به دست آوردید شما را به سعادت برساند.
🔹وی با بیان اینکه نظم و نظام موجود جهان نشان میدهد که دست دانایی و توانایی در کار است، عنوان کرد: در این نظام هستی همه چیز ما را به سوی خدا دعوت میکند و موجودات هدفدار بدون آگاهی و قدرت خلق نشدهاند.
🔹آیتالله سیدان با بیان اینکه علم و قدرت در خلق این عالم مشاهده میشود،گفت: عقل ما بخشی از وجود این عالم را درک میکند و اینکه این عالم چه بوده است را درک نمیکند و بعد از این عالم چه چیزی خواهد شد را نیز درک نمیکند.
🔹این استاد حوزه با بیان اینکه خدا برای هدایت مردم پیامبران را فرستاده و معجزات فراوانی از گذشته توسط پیامبران، انبیا و اولیای الهی به جهانیان عرضه شده است،گفت: یک معجزه زنده به این جهان عرضه شده که این معجزه بزرگ قرآن است و اعلام شده که تمام کسانی که قرآن را قبول ندارید جمع شده و با هم کمک کنید تا میتوانید از همه استفاده کنید و به قدر یک سوره کوتاه قرآن بیاورید.
🔹وی با بیان اینکه این افراد و دشمنان با همه امکانات خود نتوانستند یک سوره کوچک بیاورند، عنوان کرد: این معجزه زنده اسلام است چون آنها با همه امکانات قادر به آوردن یک سوره کوچک هم نبودند.
🔹وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) برای ادامه راه خود از طرف خدا مامور شده که 12 نفر را به عنوان امام معرفی کند،گفت: پیغمبر اکرم جانشینان خود را یک به یک اعلام کرده و سندهای معتبری در این زمینه وجود دارد و در نتیجه متوجه میشویم که راه، راه درستی است که با این استدلالها همراه بوده و روشن است.
🔹آیتالله سیدان با بیان اینکه در ارتباط با امام زمان(عج) خود پیامبر اسلام و همه امامان قبل از ایشان به غیبت طولانی وی اشاره میکنند، عنوان کرد: عمر طولانی و غیبت طولانی نشانههای ایشان است که بعد از ظهور جهان پر از عدل و داد میشود.
🔹وی با بیان اینکه مسئله هدایت از هر نعمتی بالاتر است،گفت: ارزش نعمت هدایت از همه چیز بالاتر است.
@Feraghvaadyan
⁉️چرا بررسی «تصوف، شاخصه ها و نقدها» ضروری است؟
👈🏻در پاسخ به انتقادات یکی ازنویسندگان و اساتید تاریخ اسلام در خصوص همایش «تصوف، شاخصه ها و نقدها»
✍🏻از منظر مطالعات جامعهشناسی و تاریخی، بررسی مقولات و جریانهای اثرگذار بر پدیدههای اجتماعی، امری است ضروری و لازمه کسب ادراکی همهجانبه از وضعیت جامعه. اهمیت این امر در شرایطی که جامعه دوران گذار را طی کرده و از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در شرایط حساس قرار دارد، دوچندان میگردد.
🔹اساساً شناخت پدیدههای اثرگذار و تلاش برای جریانشناسی و درک ابعاد مختلف آنها، یکی از ضروریات جامعهشناسی و فراهمآورنده ملات لازم برای اخذ تصمیمات بنیادین در حوزه مدیریت کشور میباشد.
در جامعه دینی ایران که دین و مذهب، اساس و شالوده همه چیز قرار گرفته، مقولات آمیخته با دین و مذهب، حائز اهمیت بسیار بوده و نقشآفرین میباشند. جریان تصوف، به عنوان یکی از قدیمیترین پدیدههای برآمده از دل اسلام، از دیرباز در جامعه مسلمان ایران نیز به عنوان جریانی اثرگذار مطرحبودهاست.
🔹تغییر و تحولات رخداده در جریان مزبور و استحاله ماهوی و شکلی آن طی سالهای گذشته، همچون سایر پدیدههای اجتماعی، آن را شایسته مطالعه و بررسی عمیقتر میسازد تا ضمن کسب آگاهی از علل و چرایی تحولات، شناخت ابعاد تغییرات و اثار و پیامدهای این دگرگونیها، بهترین حالت را برای مواجهه مؤثر با این پدیده پیش گرفت.
🔹همانطور که نویسنده و سایر منتقدان همایش مزبور نیز اشاره داشتهاند، تصوف از دیرباز با جامعه ایرانی عجین و آمیخته بوده و در این امر شکی نیست، لیکن نکته مغفول، بیتوجهی به ابعاد دگرگونی این جریان است. بیرون آمدن جریان موسوم به «تصوف فرقهای» از دل تصوف اولیه و شکلگیری ده ها فرقه درویشی و صوفیمنش با انواع و اقسام مرامها و آیینهای عملی و اعتنقادی متفاوت با اصول تصوف نخستین و مهمتر از آن، مبانی دین مبین اسلام، پدیدهای نیست که بتوان گذاشت و گذشت.
🔸هرچند، گویا برخی عامدانه بر این گذاشتن و گذشتن تأکید دارند و چشمها را بر وجوه مختلف انحرافات فرقههای درویشی بستهاند. مرید و مرادبازیها، زنار بستنها، عشریه در مقابل خمس، تجسم صورت مرشد حین نماز، خانقاه در برابر مسجد و... امثالهم را نادیده گرفت و چشمها را بر تحول گرایشهای دنیوی بر معنوی در بسیاری فرق درویشی بست و از کنار قدرتطلبیها، تبرجخواهیها و افراطگراییهای فرقههای صوفیمنش با تأسفبارترین نتایج ممکن(به عنوان مثال بارز، غائله گلستان هفتم اسفند 1396) در جامعه عبور کرد...
⁉️آیا تأکید نویسنده محترم بر لزوم ترک تعصبات و افراطگرایی، با این نوع نگرش جانبدارانه تناقض ندارد؟
کاش منتقدان محترم، قدری واقعبینانهتر به مسائل نگریسته و تعارضات خود با یک دستگاه یا نهاد علمی و دینی را دستمایه زیرسؤال بردن یک حرکت ضروری و مطالعهای دانشبنیان نمیساختند.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
🇮🇳دولت هند نام اسلامی شهر «الله آباد» را به اسمی هندو تغییر داد
⬅️منابع محلی هند اعلام کردند که دولت نام «الله آباد» یکی از شهرهای تاریخی هند را که نامی اسلامی است به یک نام هندو تغییر داده است.
↙️یک مقام ارشد از حزب «کنگره ملی هند» اعلام کرد که این شهر که بیش از یک میلیون جمعیت دارد، از این پس با نام «پارایاگراج» خوانده خواهد شد. به گفته وزیر بهداشت هند این تصمیم در کابینه و با پیشنهاد نخستوزیر انجام شده است.
➕ او اضافه کرد:«همه اعضای کابینه از این تصمیم راضی بودند و از امروز نام الله آباد به پارایاگراج تغییر خواهد کرد.» این شهر که زادگاه جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند، به حساب می آید در ۶۵۰ کیلومتری جنوب شرقی دهلی قرار دارد و در قرن شانزدهم توسط حاکمان مغول به این نام خوانده شده بود.
🆕نام جدید به تلاقی رود گنگ و رود یامونا اشاره دارد که محل جشنواره «کهومب ملا» جشنواره بزرگ هندوست که در ماه ژانویه برگزار میشود. این تغییر نام نگرانیهای منتقدان نخست وزیر را در پیداشته است که معتقدند حزب ملیگرای حاکم به دنبال از بین بردن تنوع و گوناگونی در تاریخ و هویت کشور هندوستان است. این چندمین بار است که حزب حاکم، اسامی مکانهای مختلف را از اسلامی (متعلق به دورهٔ مغولها) به هندو تغییر میدهد.
@FERAGHVAADYAN