⭕️ «آمار شهدای اقلیتهای دینی» گویای همبستگی مردم ایران
✅ روشنگر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مجید اوحدیان راهنمای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اقلیتهای دینی همگام با عموم مردم در حفظ و حراست دستاوردهای انقلاب اسلامی کوشش کردند و با شروع #جنگ_تحمیلی اقلیتهای دینی ایران (مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان) برای مشارکت در جنگ و کمک به برادران مسلمان و پاسداری از استقلال کشور شتافتند و تا پای جان از میهن خود دفاع کردند.
🔻وی افزود: در یک مورد ۴۰۰ ایرانی #مسیحی که قبلا خدمت زیر پرچم خود را انجام داده بودند به طور داوطلبانه به جبههها اعزام شدند و با شرکت در عملیاتهای مختلف، رشادتهای بی نظیری را از خود نشان دادند و در طول ۸ سال دفاع مقدس صدها شهید، مفقود الاثر، جانباز و آزاده تقدیم کردند.
▫️اوحدیان اظهار کرد: امام خمینی (ره) نیز در دیدارهای متعددی که با روحانیون مسیحی و همچنین نمایندگان #اقلیت_مذهبی در مجلس داشتند مباحث اعتقادی و سیاسی مهمی را با آنها در میان میگذاشتند. این دیدارها برای امام (ره) فرصتی بود تا با نگاهی وحدتگرایانه، روحیه انقلابی را در عالمان مذاهب دیگر نیز زنده کنند.
🔸این راهنما و روایت گر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطر نشان کرد: حضور رزمندگانی از میان جوانان اقلیتهای دینی از ابتدا تا پایان جنگ استمرار داشت، به طوری که ۹۴ شهید، ۳۴۶ جانباز و ۱۰ آزاده مسیحی، ۱۱ شهید، ۴۰۷ جانباز، ۲ آزاده #کلیمی، ۴۲ شهید، ۲۴۴ جانباز ۱ آزاده #زرتشتی، و ۷۴ شهید و مفقودالاثر، آزاده و ۱۰۵ جانباز ارمنی تقدیم تمامیت ارضی کشور شده است.
@feraghvaadyan
❌تبشیر در خیابانهای تهران!!
🔻انتشار کلیپی از دو جوان که در خلا نظارتی در خیابان سرودههای مسیحی سر دادن و این در حالی است که تبلیغ ادیان غیر از اسلام در قانون اساسی کشور ممنوع اعلام شده است.
❗️شایان ذکر است جریان #مسیحیت_تبشیری از هر تلاشی برای مسیحی سازی جوامع در راستای اهداف سیاسی خود فرو گذار نمیکند واین دست تبلیغات روش نوینی برای سیاستهای تبشیری است.
@feragvaadyan
💢طرفداری آتئیستها از شیطان
▪️آتئیسم اقسام گوناگون دارد از خداناباوری تا انکار وجود خدا و ندانم گرایی و ... اما در این مکتب انحرافی آنچه اندیشه اصلی است مخالفت با #ادیان می باشد چرا که « توحید» و اعتقاد به وجود خداوند درهمه ادیان مشترک است. از طرفی گمراهکنندگی شیطان و وعده دوزخ و بهشت در ادیان مورد تأکیداست.
↩️#آتئیستها در مخالفت صریح با دین و معتقد به حذف آن از زندگی بشر هستند و جای تعجب نیست که شیطان را پلید و نماد زشتی ندانند. عدم اعتقاد به خدا انها را به سمت #شیطان سوق داده است.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕️از «مجذوبعلیشاه» به «جذبی»
👈🏻جدایی صندلی قطبیت از خاندان «تابنده»
♨️سرانجام دفتر زندگی قطب #فرقه_گنابادی به پایان رسید تا آغازی باشد بر ورق خوردن برگی تازه در مسئله قطبیت در سلسله گنابادی نعمتاللهی سلطانعلیَشاهی.
مرگ «نورعلی تابنده» در هفته گذشته، با وجو قریبالوقوع بودن اما به هر روی، شوکی بر دراویش بود تا ولولههای نهانی همچنان در میانشان جاری باشد.
🔹با معرفی رسمی «علیرضا جذبی» به عنوان جانشین تابنده، قطبیت از این خاندان خارج گردید تا شاید ظهور و بروز رویکردهایی تازه را در این #فرقه_درویشی، شاهد باشیم. چنانچه کارنامه 23 ساله نورعلی تابنده نیز عیان ساخت که منش و بینش هر قطب، چطور می تواند بر مریدان و زمینهسازی برای ظهور جریانهایی تازه، اثرگذار باشد. علایق سیاسی-اجتماعی را میتوان بارزترین شاخصه تابنده دانست که بیتردید بر مدل قطبیت وی و ایضاً تربیت فکری پیروانش تأثیرگذار بود.
🔸بررسی کم و کیف قطبیت وی را به مجالی دیگر واگذاشته و در این مختصر، اشارهوار متذکر نکاتی پیرامون مرگ تابنده و حواشی آن میگردیم:
- اختیار، آزادی و امنیت؛ به جرئت میتوان اذعان داشت که شواهد و قرائن، حکایت از برگزاری آزادانه و در پناه امنیت کلیه مراسم مرتبط با تدفین و یادبود قطب فرقه گنابادی توسط مریدانش دارد، بهگونهای که حتی افراطیون نیز زبان از شایعهپراکنی بابت محدودیت #دراویش بستهاند. بدینسان، یکی از مهمترین دستاویزهای مظلومنمایی تندروها دستکم در این واقعه نسبتاً مهم خنثی شد.
🔻- ادعاهای مدعیان؛ نکته دوم، همانا ابتلا به «سندرم قطبیت» است که فرقه گنابادی نیز همچون سایر فرق درویشی در این مقطع مهم بدان گرفتار آمد و شاهد ادعای جانشینی چند تن و ارائه دستخط و... از سوی برخی خویشان نسبی و سببی یا چهرههای دراویش بودیم که به موضعگیریهای طرفداران و مخالفانشان و متعاقباً بروز چنددستگی انجامید. هرچند، در نهایت تلاش بزرگان #فرقه به ثمر نشست و با معرفی «جذبی» به عنوان جانشین و پذیرش قاطبه دراویش و مشایخ و مأذونین، این توطئهافکنیها تا حد زیادی بی نتیجه باقی ماند. و البته، یاد آن در اذهان دراویش باقی تا سندی باشد برای درک رابطه قدرت و قطبیت و به تعبیری زمینی بودن این منصب برای اهل تفکر.
▪️- تفرقه و اضمحلال نامحسوس؛ شاید مناسب ترین نام برای سومین نکته، «ویروس موریانهای» باشد که به جان سلسله گنابادی افتاده و به شکلی نامحسوس، آن را از درون میپوشاند. بروز چنددستگی آشکار و تَرَک برداشتن عنصر مورد تأکید دراویش یعنی «اتحاد فقری»، امری است بارز. «#مجذوبان_نور» را باید سردمدار این تفرقه دانست که با علم کردن مفهوم «درویشی مدرن»، رویکرد خویش را عیان ساختند. تأکید بر اعتصاب غذا در شرایط احتضار مراد، شایعه افکنی پیرامون تعیین جانشین و سکوت در قبال جانشین معین در برهه حساس کنونی، نمودی است از این رویه جداییطلبانه که همچون حرکت موریانه، انسجام درونی را می خشکاند.
💢- از تابنده به جذبی؛ آخرین نکته اما خروج قطبیت از خاندان تابنده است که سرنوشت وآینده فرقه را دستخوش تحولات قرار خواهدداد؛ آیا ثابت علیشاه (جذبی) در تداوم مرام #مجذوبعلیشاه ثابتقدم خواهدبود یا اینکه شاهد بروز رویکردی تازه در فرقه گنابادی خواهیم بود؟ واکنش خویشان نسبی و سببی تابنده چه خواهدبود؟ و... .این پرسشها را گذشت زمان، پاسخ خواهدگفت.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@feraghvaadyan
⚔️تضاد #ایمان و #اندیشه در تفکر کوئیلو
🔻🔻🔻 ایمان در نظر كوئیلو، جنبه عقلانی ندارد و فقط احساسى و عاطفی است. باور به نیرویی كه كارگزار كامیابی و لذت و شادمانی ماست و در غیراین صورت، محكوم به عذرخواهی و مستحق بخشش انسان می شود. این ایمان، هیچ توجیه منطقی و خرد پذیری ندارد. از این رو به تاریكی #شب تشبه شده و گاهی استعاره شرط بندی در باره آن به كار می رود. شرطی كه لازمه دیدن #فرشته محافظ است ; شرطی كه راهب پیر با ایلیا در میان می گذارد. #خدا را نمیتوان فهمید، باید او را احساس كرد و برای احساس او با خود شرط ببند كه هست، سپس در #رزم زندگی وارد شو، تا او را در عمل دریابی.
🔺🔺🔺 #پائولوکوئیلو می كوشد، تا با طرح مسئله ایمان از چالش های منطقی كه باتصویر خدای حامی خیانت كار، #مهربان شكنجه گر و توانای شكست پذیرو دانای خطاكار پیش روی او می آید، پرش كند. شاید با الگو برداری ازآموزه ایمان در #مسیحیت ، یگانگی و سه گانگی را جمع می كند، ایمان رابه میان آورده، برای كمرنگ كردن ابعاد عقلانی مسئله، در رمان كنار رودپیلار، اساسا ایمان به الههای #مونث را پیشنهاد می كند. در اینجا نماد خدا به مرزهای رمزگشایی نزدیك شده و معلوم می شود كه خدای كوئیلو سرچشمه و منبع عواطف و هیجانات بوده، چهره ای عقلانی ندارد; از این رو مسئول شادمانی و كامیابی در زندگی #بشر است.
@feraghvaadyan
✅آرامش مسیحیان ارمنی؛ خردمندی مقامهای ایران و آگاهی ارامنه
🔻رهبر دینی ارامنه حوزه عالی سیلیسی در دیدار با عباس خامهیار رایزن فرهنگی ایران در لبنان، مردم ایران را یک ملت متحد دانست و ادامه داد: در تریبونهای غربیها احترام ایران را به آیین خود و همه ادیان اعلام کردهام.
جاثلیق آرام اول تأکید کرد: همواره گفتهام در عراق، سوریه، لبنان و ایران به #مسیحیان ظلم نمیشود اما برخی غربیها باور نمیکنند و مثال «داعش» را میآورند؛ حال آن که داعش در درجه اول، خطری علیه #مسلمانان است تا این که تهدیدی برای مسیحیان از جمله ارمنیها باشد.
▪️وی آغاز دور جدید گفت و گوی ارامنه و ایران را در اردیبهشت ماه سال آینده مهم تلقی کرد و گفت: «بارویل» کشیش ارمنی در تهران برای مشارکت در مراسم امضای کتابم با عنوان «ارامنه در ایران و جهان» در بهمن ماه آتی به بیروت سفر خواهد کرد.
🔸رایزن فرهنگی ایران در لبنان در این دیدار از دعوت جاثلیق آرام اول برای شرکت در آیین رونمایی از کتاب «ارامنه در ایران و جهان» استقبال کرد. عباس خامه یار، موضوع برگزاری همایشی درباره تجربه ایران در همبستگی اسلامی-مسیحی با همکاری مرکز روم کاتولیک در بیروت در ماه جاری را به اطلاع رهبر ارامنه رساند.
🔻وی به عمق روابط دولت ایران با ارامنه اشاره کرد و گفت: نمایندگان ارمنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با امام خمینی (ره) در «نوفل لوشاتو» پاریس دیدار کردند و از او درباره نقش #ارامنه در انقلاب پرسیدند و امام (ره) در پاسخ به آنها گفت که ارامنه بخشی از ایران و از ملت ایران هستند.
🔹خامه یار هم چنین به سخن رهبر انقلاب در باره ارمنیها اشاره کرد که گفته است: ارامنه بخش جدایی ناپذیر جامعه ایران هستند که شهیدانی را به میهن خود تقدیم کردهاند و در پیشبرد حرکت علمی و فنی و فرهنگی ایران سهیم بودهاند.
@feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کشیش #مسیحی: زینب نماد ایستادگی در برابر بیداد شد
🌺 ولادت حضرت زینب کبری(س) بر همه مسلمانان مبارک باد.
@feraghvaadyan
🔴شیوههای جذب و تبلیغ بهائیت
▪️بهائیان، طرحهایی داشتند که در آن مثلاً اعضای یک ضیافت، دور هم جمع میشدند، غذایی درست میکردند و به یک ارگان یا نهاد شبانهروزی مثل کلینیک، بیمارستان، آتشنشانی یا مدرسه سر میزدند. کمکم با هم ارتباط برقرار میکردند و طرف مقابل را جذب برخوردی باادب میکردند، بعد کمکم در خلال این رفتوآمدها مطالبی از #بهائیت مطرح میکردند. خیلیها اطلاعات کاملی ندارند و میلغزند یا حتی جذب آزادیهای ظاهریشان میشوند. یکسری طرحهای ضربتی هم داشتند که در آن، مثلاً یک خانم مبلغ بهائی، مدرسهای را #تبلیغ میکرد. من میشنیدم که طی این طرحها حتی میگفتند برایمان دعا کنید تا سالم برگردیم و اتفاقی برایمان نیفتد. در این طرحها میزدند به دل جامعه و چهره به چهره بهائیت را تبلیغ میکردند.
💢«فعالیتهای دیگری هم در این راستا دارند که به نظر من باید با آنها مقابله شود. مثلاً، جلسههایی که به اسم کلاس درس و دانشگاه در تهران برپا میکنند، جوانهایی از دبیرستان یا هنرستان به چنین کلاسهایی میروند که مدرکش هم معتبر نیست. بحث دیگر، برگزاری یا شرکت بهائیها در دورههای بازیگری است. چرا باید آنها در سینما و فرهنگ ما رسوخ کنند؟ مسلم بدانید اگر یک بهائی در فیلمی بازی کند یا در جمعی باشد، بیکار نمینشیند، جوانان امروزی هم که دنبال ماهواره و برخی مسائل اینچنینی هستند، جذب آزادیهای ظاهری میشوند. یا مثلاً یکی از افراد همین #فرقه، خدمات توریستی دارد که حتماً در آن مسلمانان را تحت تأثیر قرار میدهد.»(1)
1.گفتگو با متبری بهائی، فصلنامه روشنا، شماره 82.
@feraghvaadyan
♨️راهکارهای مصونسازی زنان از دام عرفان های کاذب
✔️به منظور مصونسازی زنان جامعه از گزند خطرات جذب به #سرابهای_معنوی، میتوان موارد ذیل را مورد توجه قرار داد:
🔻-افزایش مشارکت اجتماعی زنان؛ از طریق اصلاح و تغییرات ساختاری مثبت در سیاستگذاریهای خرد و کلان اجتماعی، میتوان بسیاری از موانع موجود برای مشارکت و ابراز وجود زنان را از میان برداشت. محرومیت اجتماعی در هر سطحی، بهانهای برای #جریانهای_فرقهای است تا با ذات شکافزی خود از این مجرا، پلی برای جذب افراد برپا کنند.
🔸- تفکیک آموزههای دینی از عملکرد مدعیان؛ باید ضمن پذیرش برخی کاستیها و تلاش برای جبران آنها، آموزههای دینی را از عملکرد مدعیان یا اعمال نادرستی که به نام دین انجام میشود، تفکیک نمود. همچنین خوانش مورد پذیرش #دین را از جنبههای مطرود و مورد نقد، متمایز ساخت تا در تقابل سنت و مدرنیته، دین سنتی به طور کامل زیر تیغ تیز نقد نرود.
🔹-بررسی و بهروز رسانی مداوم؛ بازخوانی مداوم احکام و برداشتهای #دینی مربوط به زنان با توجه به تحولات زمانه و بروز شرایط تازه، امری ضروری است که میتواند دستاوردهای درخوری در حوزه زنان و بالفعلسازی ظرفیتهای بالقوه ایشان در حوزههای بایسته داشته باشد.
↩️در نهایت باید تأکید نمود که لطافت ذاتی زنان، این قشر اثرگذار را آسیبزا تر میسازد، لذا بر تصمیمسازان و برنامهریزان است که حساسیت بیشتری بر نیازمندیها و ظرفیتهای ایشان داشته باشند که تضمینکننده حیات اجتماعی مؤثر خواهدبود.
@feraghvaadyan