⭕️«انجمنحجتیه» و «انجمنهای ایالتی و ولایتی»
✅ابوالفضل توکّلیبینا، یکی از فعّالان با سابقهی حزب مؤتلفه اسلامی در خاطرات خود می نویسد: غائله انجمنهای ایالتی و ولایتی آغاز کار بود و نتیجهی نیکش این بود که مردم را در سراسر کشور بیدار و آماده ساخت. در همان ایّامی که نهضت روحانیت شور گرفته بود، حجّتالاسلام فلسفی را دعوت کرده بودند و قرار بود ایشان به اصفهان و کرمان و رفسنجان مسافرت کند. امام برای ایشان پیغامی فرستاد که شما وقتی به این چند منطقه تشریف می برید، خوب است مردم را با مسائل روز آشنا کنید و وظایفشان را به آنان گوشزد نمایید.
💢بنده با شهید عراقی و آقای عسگراولادی به قم رفته بودیم تا امام را از مضمون یک بخشنامهی سرّی آگاه کنیم. ماجرا مربوط به آن بند از لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی بود که در آن، قید اسلام در شرایط انتخابکنندگان و انتخابشوندگان برداشته شده بود و در مراسم سوگند، به جای قرآن، کتاب آسمانی قید شده بود. ️این بند به صورت یک بخشنامهی سرّی به ارتش ابلاغ شده بود و یک نسخه از آن را شهید عراقی از طریق بعضی افسران ارتش که با او در ارتباط بودند، بهدست آورده بود. وقتی بخشنامه را به امام دادیم و ایشان آن را خواند، برایشان بسیار جالب بود و همانجا فرمود: این را ببرید و به آقا شیخ محمود #حلبی نشان دهید.
↩️بعداً که بخشنامه را برای آقای حلبی رهبر #انجمن_حجتیه بردیم، به ایشان گوشزد کردیم که اینها دارند اساس اسلام را از بین میبرند و شما علما توان خود را صرف مبارزه با #بهائیت کردهاید و دارید سرشاخههای این درخت را هرَس میکنید. اینکار موجب رشد آنان خواهد شد، امّا ایشان فقط اظهار داشت که این را از کجا آوردهاید؟.... هر چند که متن این لایحه در روزنامههای ۱۶مهر۱۳۴۱ منتشر شد، اما باز هم از سوی رهبر انجمن موضعی گرفته نشد.
📚خاطرات ابوالفضل توکلی بینا، تدوین محمود طاهر احمدی، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول بهار ۱۳۷۴، ص۴۰.
@Feraghvaadyan
🔴 بهائیت و رادیو تلوزیون پهلوی
♨️بهائیان تشکیلات منجسم و قدرتمندی را در رادیو و تلویزیون داشتند. حبیب ثابت پاسال تلویزیون ایران را در اواخر دههی 30 شمسی با کمک آمریکاییها و مساعدت رژیم پهلوی راه اندازی کرد. در اصل تأسیس تلویزیون پایگاهی برای تبلیغ به نفع #بهائیت محسوب میشد. اکثریت قریب به اتفاق کارکنان تلویزیون از مدیر کل تا نگهبان در ورودی، باغبان و کارگران مسئول نظافت بهائی بودند.
🔷«متخصصان سازمان تلویزیون ایران (تحت نظر حبیب ثابت) عموماً بهائی بودند. (1) خود ثابت در نامهای که در تاریخ 44/2/10 به #محفل_ملی_بهائیان ایران نوشته متذکر میشود: «هدف اصلی از تشکیل تلویزیون در ایران ایجاد کار برای جمعی از یاران [بهائیان] بوده و به تدریج امکاناتی برای نشر افکار روحانی و معارف حکم الهی [افکار بهائی] به وجود آید و به هیچ وجه برخلاف نظریات امرالله [دستورات بهائی] اقدامی نخواهد شد.» (2)
📚1- مسعود بهنود، از سیدضیاء تا بختیار، دولتهای ایران از سوم اسفند 1299 تا بهمن 1357، ص 531.2
2- سندهای بدون شرح، فصلنامه مطالعات تاریخی، س5، ش20، بهار 1387، ص 232.
@Feraghvaadyan
⭕️اومانیسم و لذت جویی در اندیشه اوشو
▪️اوشو و به اصطلاح معنویت او مملو از اندیشههای اومانیستی وانسان محوری است و دائم از عشق سخن می گوید و آن را به لذتجویی تنزل می دهد.پنج ويژگي امانيستي «انسان محوري» در آيين اوشو به وضوح ديده مي شود:
الف) محوريت انسان
ب) تأكيد بر آزادي و اختيار انسان
ج) اعتقاد به توانايي فوق العاده ي انسان
د) طبيعت گرايي
هـ) مدارا
با اينكه #اوشو در هند تا كسب درجه ي استادي، به تحصيل فلسفه پرداخت ولي دركلِ مكتبش، جايگاهي از عقل ديده نمي شود.نبود عقل و تفكراز ويژگي عرفانهاي شرقي است و مهمترين مخالف طريق خويش را، عقل و بهترين راهكار را نفي عقل مي دانند. آنجا كه قواعد و قوانين عقل برداشته شود و هيچ معيار تشخيصي نباشد مريد را به هر كجا و هركاري مي توان واداشت.
@Feraghvaadyan
♨️ «کوفای» اتحادی علیه ایران
🔹سازمانهایی چون کوفای، نمود بارز نفوذ اندیشه صهیونیستی در عمیقترین لایههای سیاست راهبردی ایالاتمتحده و همراهی تمام قد آن با #یهودیان_افراطی است. امریکا البته حمایت خود از مسیحیان با گرایشهای صهیونیستی را بارها به اثبات رسانده؛ پشتیبانی مادی و معنوی از فرقههایی چون «مورمونیسم» در قلب ایالاتمتحده –با وجود تمام انتقادهایی که پیرامون زندگی تشکیلاتی و فرقهای قربانیان آن وجود دارد- مصداق بارزی است از این امر.
🔻کوفای را باید تجلی و زبان صریح این رویکرد همدلانه ایالاتمتحده با #مسیحیت_صهیونیستی دانست که محتویات آخرین نشست آن نشان داد بیش از گذشته، رنگ و بوی سیاسی گرفته و میرود که از پوسته –ظاهری- دینی خود فاصله بیشتری بگیرد. بررسی مواضع، اهداف و تحولات ایندست سازمانها، به منظور دریافت شناختی جامع –در ابعاد وسیعتر- از اهداف، ماهیت و تحولات رویکردی جریان مسیحیتصهیونیستی، ضروری مینماید.
🔸ضدایرانی شدن کوفای 2019، در نخستین نظر، حکایت از تمرکز و جدیت بیشتر جریان مزبور در تحرکات خود علیه ایران دارد، لذا در مطالعات راهبردی و مدیریتی، میبایست مد نظر قرار گیرد. برخی اسناد افشاشده از طرحها و نقشههای جریان مسیحیتصهیونیستی –طی ماههای گذشته- که جزئیات آن در رسانههای کثیرالانتشار منتشر گردید نیز تأییدکننده این موضوع بود. برنامههای کوتاه و بلندمدت در راستای #مسیحیسازی افراد و توزیع اقلام مسیحی در جوامع هدف، محوریترین طرحهای مکشوفه بود که سر و صدای زیادی در محافل و رسانههای تبشیری برپا کرد و با فرافکنی در افکارعمومی درصدد رفع و رجوع آن برآمدند. حقیقت، آن است که نقشههای جریان مسیحیتصهیونیستی در جهاناسلام، بهویژه ایران از گذشته تا به امروز تداوم داشته و سمت و سوی آن با توجه مقتضیات روز تغییر مییابد.
@feraghvaadyan
🔴 انجمنیها خوره های انقلاب
❗️تفکر انجمن حجتیه نقطه مقابل انقلاب اسلامی است و این مهم را بسیاری از اندیشمندان، سیاستمداران و دلسوزان نظام اسلامی بارها گفتهاند. شهید رجایی در خصوص #تفکر_حجتیهای چنین میگوید: «یک دسته ای پیدا می شوند می گویند که بله امام رهبر سیاسی، ما در مسائل مذهبی از دیگری هم می توانیم تقلید کنیم، اینها دقیقاً منحرفند. تازه هم نیست که پیدا شدند،آن موقعی که برادران و خواهرانمان زیر شکنجه فریاد می کشیدند، این ها می رفتند ثابت کنند که #بهائیّت بر حق است یا باطل است. و دقیقاً در مقابل مبارزه قرار گرفته بودند. باز دو مرتبه سرو کلّه شان پیدا شده، جلسه تشکیل می دهند و حرف می زنند. انحراف قطعی صد درصد هست.اگر کسی در رابطه با انقلاب مسأله دیگری غیر از امام را مطرح کند خواه ملّی گرا باشد، خواه #مقدّس_مذهبی باشد. برای ما مسئله انقلاب منفک از امام امکان ندارد. از هرطرفی یک خوره به جان این انقلاب افتاده، من هشدار می دهم... این ها خوره های انقلابند. خواه جاهل باشند، خواه مغرض باشند از نظر اثر عملی هیچ فرقی نمی کند.»(1)
📚1. روزنامه جمهوری اسلامی، ۲۹/۳/۶۱، ص7.
@feraghvaadyan
💢عنصر فرهنگی بهائیت در ایران(2)
🔻احسان یارشاطر یکی از اعضای تشکیلات بهائیت است و این موضوع را در نوشتهها و آثارش به وضوح میتوان مشاهده کرد. او در نوشتههای خود اکثراً از اصلاحات رایج در میان بهائیان استفاده میکند و میکوشد تا از رهگذر استخدام و به کارگیری این اصطلاحات و عبارات، آنها را نوشتههای فارسی پاکیزه قلمداد کند و بویژه این شیوه نگارش و نثر را در میان شاگردانش رواج دهد. یارشاطر بهائیت را در شمار ادیان الهی و باب و بهاء را در زمرهی پیامبران قرار میدهد و در هر جا که فرصت بیابد، در اطراف این #فرقه و سران وابسته آن تبلیغ میکند و از رهبران آن تمجید به عمل میآورد:«ایران سرزمین دینها و دین آوران نیز هست و تنی چند از نامورترین دین آوران جهان چون زرتشت و مانی و باب و بها از این سرزمین برخاستهاند.»
🔸وی در شمار مبلغان رواج بهائی گری در سطح جهانی است و خود را ملزم به تلاش و تکاپو در این عرصه میداند و همیشه در صفوف مقدم تبلیغات، برای #بهائیت حضور مییابد. در اوایل دهه 1340ش، زمانی که تشکیلات جهانی بهائیان نشریه ویژهای را با هدف تبلیغ این آیین استعماری انتشار میداد، یارشاطر به کادر تحریریه آن، که نشریه اندیشه و فرهنگ نام داشت، پیوست. (1)
1. دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان، نیمه پنهان، ج12، ص 46.
@Feraghvaadyan
⭕️ انتقاد شهید بهشتی از انجمن حجتیه
▪️« #انجمن_حجتیه دچار یک خودبزرگ بینی ضد اخلاق اسلامی بود. اگر این خودبزرگ بینی هنوز هم وجود دارد و این آقایان خیال می کنند بالاترین عبادت عبارت است از شرکت در فعالیتهای ضدبهایی، اشتباه می کنند. مغرورند و خداوند آن ها را از این غرور نجات بدهد.اگر ملت ما می خواست فرمایش های آقایان را گوش بکند،هنوز زیر یوغ شاه بود. بهترین خدمت را به امام زمان(سلام الله علیه) انقلابیون مسلمان کرده اند که راه آن حضرت را به روی امت و به روی دنیا گشوده اند.»(1)
📚1.سخنرانی آیت الله بهشتی،دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و رئیس دیوانعالی کشور در دفتر حزب جمهوری، ۶۰/۳/۲۷
@feraghvaadyan
❌برچیدن پایه های خانواده در تفکرات اوشو
🔸خانواده یکی ازنهادهایی است که در تمامی ادیان الهی به تشکیل و حفظ و انسجام آن تأکید شده است. اما در اندیشه #اوشو این نهاد جایگاهی ندارد. اوشو از عشق حرف مي زند و آنرا تا سر حد سكس تنزل مي دهد. انسجام كانون خانواده را زير سوال مي برد و انسان را دعوت به عيش و خوشي مي كند، آزاد، رها میکند. برخی گزارشات حاکی از آن است «دانشجويانی که برای تحصیل هند سفرمیکنند در«اوشو پارکها» با يكديگر آشنا شده و با تشكيل گروههاي ده نفري هم قسم مي شوند، هرگز ازدواج نكنند و تا پايان عمر روابط #سكس با يكديگر داشته باشند.»(1)
1. عرفان های نو ظهور حاصل معنویت یا رهایی از معنویت، راسخون،1390/02/18.
@Feraghvaadyan
⭕️رسانههای تبشیری تریبون اسرائیل
▪️رسانه های وابسته به جریان #مسیحیت_صهیونیستی در ماههای اخیر بهطور واضح مطالب رسانه های اسرائیلی را بازنشر میکنند و در واقع خط اصلی سیاه نمایی و هجمه رسانه ای را از رسانه های رژیم غاصب صهیونیستی میگیرند.
↩️رسانه های تبشیری در واقع تریبون اصلی اسرائیلیها محسوب می شوند که دعوت مسیحیت اولویت چندم آنهاست و هدف آنها صرفاً مخالفت با #اسلام و نظام اسلامی است.
@feraghvaadyan
⭕️ زنان در جنبشهای معنوی نوپدید
▪️در بررسی نقش و جایگاه زنان در #جنبشهای_معنوی نوپدید، باید به یکی از بسترهای جذب، اهمیتی مضاعف داد؛ تمایل به خودباوری و کسب موقعیت اجتماعی که ریشه در همان مباحث هویتیابی و روانشناسی شخصیتی دارد. خلاصه شدن شخصیت زنان در نقشهای کلیشهایِ «دختر، همسر و مادر» و وظایف و مسئولیتهای مرتبط با این نقشها، در تقابلی سنگین با تعارضات ناشی از زندگی در هزارهای بهشدت شبکهای و سرمایهزده، آنان را به سمت کشف راههایی برای کاستن از بار این فشارهای نامحسوس سوق میدهد.
♦️«یکی از علل گرایش زنان به جنبشها، یافتن موقعیت اجتماعی جدید در این فرقههاست. در جریان #اشو، اکثر مبلغان و حلقه اولیه وی را زنان تشکیل میدهند. وی با اینکه تربیتشده در نظام کاستی هند است و نگاه بسیار تحقیرانهای نسبت به زنان در متون هندو و بودایی وجود دارد، اما برای پیشبرد اهداف خود نقش رهبری را به زنان میدهد و از مفاهیمی چون «انرژی زنانه» به عنوان ویژگی بارز معنویتهای نوپدید نام میبرد. شاید جالب توجه باشد که همزمان با پیدایش جنبشهای نوپدید معنوی در غرب، شاهد حضور زنان به عنوان کشیش کلیسای یونیتی، مؤسس جامعه تئوصوفی و رهبری جنبش تفکر نوین به عنوان مهمترین جنبشهای عصر جدید هستیم.
↩️نمونه بارز این ادعا را میتوان در کتاب «صد رهبر معنوی جهان» مشاهده کرد. این کتاب، معرفی و شرح حال 24 تن از رهبران معنوی زن جهان را در کنار رهبران معنوی دیگر مطرح کردهاست. هر کدام از این شخصیتها با تشکیل مؤسسات و انجمنها، همچنین چاپ کتاب و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی در هدایت جنبشهای معنوی نوپدید ایفا میکنند. در این راستا باید به حضور 50 تن از رهبران معنوی زن در جنبش رهبران تکاملی یا نقش خانم باربارامارکس هابرد در هدایت #رهبران_معنوی جهان و نقش محوری وی در پروژه 2012 نیز اشاره داشت».(1)
📚1.ظهور «انرژی زنانه» در عرفانهای نو ظهور، تبیان، 12/1/1392.
@feraghvaadyan
🔴 اوج منازعات روحانیت با بهائیت
🔸اوج منازعات روحانیت و دولت بر سر موضوع #بهائیت در عصر پهلوی و در سال 1334 ش، روی داد که افزون بر درگیر شدن آیتالله بروجردی و آقای فلسفی و همین طور سید نورالدین شیرازی در این ماجراها، بسیاری از روحانیون و شخصیتهای دیگر نیز وارد عرصه مبارزه علیه بهائیت شدند. (1)
↩️در آن سال حجت الاسلام فلسفی با توافق آیتالله بروجردی در ماه مبارک رمضان، مسئله #بهائیها را در سخنرانیهای مسجد شاه که به طور مستقیم از رادیو پخش میشد، مطرح کرد. البته وی برای ایراد این سخنرانیها توافق محمدرضا پهلوی را نیز کسب کرده بود. (2) او در یک سخنرانی میگوید:«اعلیحضرت! مملکت ما این همه طبیب مسلمان دارد، مردم ناراحت هستند از این که دکتر ایادی بهائی طبیب مخصوص شماست. او را عوض کنید.» با پخش سخنان مهیج و افشاگرانهی فلسفی از رادیو، مردم یکباره خروشیدند و تظاهراتی علیه بهائیان به راه انداختند.
📚1.رسول جعفریان، جریانها و سازمانهای مذهبی- سیاسی ایران، ص 188.
2.- علی دوانی، خاطرات حجت الاسلام فلسفی، ص 190.
@feraghvaadyan