🔴 انجمنیها خوره های انقلاب
❗️تفکر انجمن حجتیه نقطه مقابل انقلاب اسلامی است و این مهم را بسیاری از اندیشمندان، سیاستمداران و دلسوزان نظام اسلامی بارها گفتهاند. شهید رجایی در خصوص #تفکر_حجتیهای چنین میگوید: «یک دسته ای پیدا می شوند می گویند که بله امام رهبر سیاسی، ما در مسائل مذهبی از دیگری هم می توانیم تقلید کنیم، اینها دقیقاً منحرفند. تازه هم نیست که پیدا شدند،آن موقعی که برادران و خواهرانمان زیر شکنجه فریاد می کشیدند، این ها می رفتند ثابت کنند که #بهائیّت بر حق است یا باطل است. و دقیقاً در مقابل مبارزه قرار گرفته بودند. باز دو مرتبه سرو کلّه شان پیدا شده، جلسه تشکیل می دهند و حرف می زنند. انحراف قطعی صد درصد هست.اگر کسی در رابطه با انقلاب مسأله دیگری غیر از امام را مطرح کند خواه ملّی گرا باشد، خواه #مقدّس_مذهبی باشد. برای ما مسئله انقلاب منفک از امام امکان ندارد. از هرطرفی یک خوره به جان این انقلاب افتاده، من هشدار می دهم... این ها خوره های انقلابند. خواه جاهل باشند، خواه مغرض باشند از نظر اثر عملی هیچ فرقی نمی کند.»(1)
📚1. روزنامه جمهوری اسلامی، ۲۹/۳/۶۱، ص7.
@feraghvaadyan
💢عنصر فرهنگی بهائیت در ایران(2)
🔻احسان یارشاطر یکی از اعضای تشکیلات بهائیت است و این موضوع را در نوشتهها و آثارش به وضوح میتوان مشاهده کرد. او در نوشتههای خود اکثراً از اصلاحات رایج در میان بهائیان استفاده میکند و میکوشد تا از رهگذر استخدام و به کارگیری این اصطلاحات و عبارات، آنها را نوشتههای فارسی پاکیزه قلمداد کند و بویژه این شیوه نگارش و نثر را در میان شاگردانش رواج دهد. یارشاطر بهائیت را در شمار ادیان الهی و باب و بهاء را در زمرهی پیامبران قرار میدهد و در هر جا که فرصت بیابد، در اطراف این #فرقه و سران وابسته آن تبلیغ میکند و از رهبران آن تمجید به عمل میآورد:«ایران سرزمین دینها و دین آوران نیز هست و تنی چند از نامورترین دین آوران جهان چون زرتشت و مانی و باب و بها از این سرزمین برخاستهاند.»
🔸وی در شمار مبلغان رواج بهائی گری در سطح جهانی است و خود را ملزم به تلاش و تکاپو در این عرصه میداند و همیشه در صفوف مقدم تبلیغات، برای #بهائیت حضور مییابد. در اوایل دهه 1340ش، زمانی که تشکیلات جهانی بهائیان نشریه ویژهای را با هدف تبلیغ این آیین استعماری انتشار میداد، یارشاطر به کادر تحریریه آن، که نشریه اندیشه و فرهنگ نام داشت، پیوست. (1)
1. دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان، نیمه پنهان، ج12، ص 46.
@Feraghvaadyan
⭕️ انتقاد شهید بهشتی از انجمن حجتیه
▪️« #انجمن_حجتیه دچار یک خودبزرگ بینی ضد اخلاق اسلامی بود. اگر این خودبزرگ بینی هنوز هم وجود دارد و این آقایان خیال می کنند بالاترین عبادت عبارت است از شرکت در فعالیتهای ضدبهایی، اشتباه می کنند. مغرورند و خداوند آن ها را از این غرور نجات بدهد.اگر ملت ما می خواست فرمایش های آقایان را گوش بکند،هنوز زیر یوغ شاه بود. بهترین خدمت را به امام زمان(سلام الله علیه) انقلابیون مسلمان کرده اند که راه آن حضرت را به روی امت و به روی دنیا گشوده اند.»(1)
📚1.سخنرانی آیت الله بهشتی،دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و رئیس دیوانعالی کشور در دفتر حزب جمهوری، ۶۰/۳/۲۷
@feraghvaadyan
❌برچیدن پایه های خانواده در تفکرات اوشو
🔸خانواده یکی ازنهادهایی است که در تمامی ادیان الهی به تشکیل و حفظ و انسجام آن تأکید شده است. اما در اندیشه #اوشو این نهاد جایگاهی ندارد. اوشو از عشق حرف مي زند و آنرا تا سر حد سكس تنزل مي دهد. انسجام كانون خانواده را زير سوال مي برد و انسان را دعوت به عيش و خوشي مي كند، آزاد، رها میکند. برخی گزارشات حاکی از آن است «دانشجويانی که برای تحصیل هند سفرمیکنند در«اوشو پارکها» با يكديگر آشنا شده و با تشكيل گروههاي ده نفري هم قسم مي شوند، هرگز ازدواج نكنند و تا پايان عمر روابط #سكس با يكديگر داشته باشند.»(1)
1. عرفان های نو ظهور حاصل معنویت یا رهایی از معنویت، راسخون،1390/02/18.
@Feraghvaadyan
⭕️رسانههای تبشیری تریبون اسرائیل
▪️رسانه های وابسته به جریان #مسیحیت_صهیونیستی در ماههای اخیر بهطور واضح مطالب رسانه های اسرائیلی را بازنشر میکنند و در واقع خط اصلی سیاه نمایی و هجمه رسانه ای را از رسانه های رژیم غاصب صهیونیستی میگیرند.
↩️رسانه های تبشیری در واقع تریبون اصلی اسرائیلیها محسوب می شوند که دعوت مسیحیت اولویت چندم آنهاست و هدف آنها صرفاً مخالفت با #اسلام و نظام اسلامی است.
@feraghvaadyan
⭕️ زنان در جنبشهای معنوی نوپدید
▪️در بررسی نقش و جایگاه زنان در #جنبشهای_معنوی نوپدید، باید به یکی از بسترهای جذب، اهمیتی مضاعف داد؛ تمایل به خودباوری و کسب موقعیت اجتماعی که ریشه در همان مباحث هویتیابی و روانشناسی شخصیتی دارد. خلاصه شدن شخصیت زنان در نقشهای کلیشهایِ «دختر، همسر و مادر» و وظایف و مسئولیتهای مرتبط با این نقشها، در تقابلی سنگین با تعارضات ناشی از زندگی در هزارهای بهشدت شبکهای و سرمایهزده، آنان را به سمت کشف راههایی برای کاستن از بار این فشارهای نامحسوس سوق میدهد.
♦️«یکی از علل گرایش زنان به جنبشها، یافتن موقعیت اجتماعی جدید در این فرقههاست. در جریان #اشو، اکثر مبلغان و حلقه اولیه وی را زنان تشکیل میدهند. وی با اینکه تربیتشده در نظام کاستی هند است و نگاه بسیار تحقیرانهای نسبت به زنان در متون هندو و بودایی وجود دارد، اما برای پیشبرد اهداف خود نقش رهبری را به زنان میدهد و از مفاهیمی چون «انرژی زنانه» به عنوان ویژگی بارز معنویتهای نوپدید نام میبرد. شاید جالب توجه باشد که همزمان با پیدایش جنبشهای نوپدید معنوی در غرب، شاهد حضور زنان به عنوان کشیش کلیسای یونیتی، مؤسس جامعه تئوصوفی و رهبری جنبش تفکر نوین به عنوان مهمترین جنبشهای عصر جدید هستیم.
↩️نمونه بارز این ادعا را میتوان در کتاب «صد رهبر معنوی جهان» مشاهده کرد. این کتاب، معرفی و شرح حال 24 تن از رهبران معنوی زن جهان را در کنار رهبران معنوی دیگر مطرح کردهاست. هر کدام از این شخصیتها با تشکیل مؤسسات و انجمنها، همچنین چاپ کتاب و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی در هدایت جنبشهای معنوی نوپدید ایفا میکنند. در این راستا باید به حضور 50 تن از رهبران معنوی زن در جنبش رهبران تکاملی یا نقش خانم باربارامارکس هابرد در هدایت #رهبران_معنوی جهان و نقش محوری وی در پروژه 2012 نیز اشاره داشت».(1)
📚1.ظهور «انرژی زنانه» در عرفانهای نو ظهور، تبیان، 12/1/1392.
@feraghvaadyan
🔴 اوج منازعات روحانیت با بهائیت
🔸اوج منازعات روحانیت و دولت بر سر موضوع #بهائیت در عصر پهلوی و در سال 1334 ش، روی داد که افزون بر درگیر شدن آیتالله بروجردی و آقای فلسفی و همین طور سید نورالدین شیرازی در این ماجراها، بسیاری از روحانیون و شخصیتهای دیگر نیز وارد عرصه مبارزه علیه بهائیت شدند. (1)
↩️در آن سال حجت الاسلام فلسفی با توافق آیتالله بروجردی در ماه مبارک رمضان، مسئله #بهائیها را در سخنرانیهای مسجد شاه که به طور مستقیم از رادیو پخش میشد، مطرح کرد. البته وی برای ایراد این سخنرانیها توافق محمدرضا پهلوی را نیز کسب کرده بود. (2) او در یک سخنرانی میگوید:«اعلیحضرت! مملکت ما این همه طبیب مسلمان دارد، مردم ناراحت هستند از این که دکتر ایادی بهائی طبیب مخصوص شماست. او را عوض کنید.» با پخش سخنان مهیج و افشاگرانهی فلسفی از رادیو، مردم یکباره خروشیدند و تظاهراتی علیه بهائیان به راه انداختند.
📚1.رسول جعفریان، جریانها و سازمانهای مذهبی- سیاسی ایران، ص 188.
2.- علی دوانی، خاطرات حجت الاسلام فلسفی، ص 190.
@feraghvaadyan
🔴 مسیر انحرافی به جای صراط مستقیم
▪️یکی از معضلات جامعه امروز شناخت و درک مسیر درست زندگی و سیدن به کمال است. در غياب حقيقت، دروغها و ادعاها سربرمي آورد و گرايش هاي معنوي مردم در لباس اخلاق و معنويت به بازي گرفته ميشود.
وقتي عرفان حقيقي و شريعت راستين در ميان مردم نباشد، نياز مردم به #معنويت و اعمالي كه انديشه و روح معنوي را در آنها تثبيت كند، از بين نمي رود و اين گرايش فطري به عبوديت و بندگي باقي است، پس به هر خسي دست دراز ميكنند تا گمشده خود را بيابند و كساني كه نيرنگي برتر و حيله اي كارگر دارند، هوس هاي خود را در قالبي مردم پسند عرضه كرده و مردمان را به سوي خود فراميخوانند.
💠خداوند متعال در سورۀ مبارکۀ «ذاریات» آیه 50 می فرمایند:« فَفِرُّوا إِلَى اللَّه...» به سوى خدا فرار کنید. «فرار به سوى خدا، توجه به خداست و اطاعت و ترک مخالفت از اوست، زیرا هر عبادتى، چه واجب چه مندوب، #قرب_الىاللَّه است و هر معصیتى بعد مناللَّه است.»(1)
📚1. طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، 1378، ج12، ص 285.
@feraghvaadyan
⭕️ تأکید بر گفتوگو بین اسلام و دیگر ادیان در یازدهمین اجلاس ایسیسکو
🔹یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو ایسیسکو با هدف تدوین سیاستهای فرهنگی در جهان اسلام با حضور شماری از وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان آیسیسکو و برخی کارشناسان و نمایندگان سازمانهای اسلامی، عربی و بینالمللی که در زمینه امور فرهنگی فعالیت دارند، برگزار میشود. رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با رییس جدید سازمان آیسیسکو گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای اجرایی کردن مصوبات اجلاس دهم وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسیسکو اقدامات مهم و مؤثری را به انجام رسانده که در قالب کتابچهای مصور جهت عرضه در اجلاس یازدهم به چاپ رسیده است.
🔸وی همچنین ایجاد مرکز گفتوگوهای فرهنگی جهان اسلام در چارچوب آیسیسکو را از نیازهای ضروری عصر حاضر دانست و بیان کرد: لزوم توجه و تقویت گفتوگو بین #مسلمانان از ضروریات اولیه عصر کنونی بوده و آیسیسکو با توجه به جایگاه رفیع فرهنگی خود میتواند نقش بسزایی را در تحقق این مهم ایفا کند.
🔻او اظهار کرد: تاکنون گفتوگوهای متعددی با #مسیحیت، یهود، بودیسم و شینتوئیسم به انجام رسیده که نتایج بسیار مهمی نیز در جهت آشنایی هر چه بهتر ادیان از یکدیگر و تقویت تعاملات دینی حاصل شده است.
@feraghvaadyan
✅ طریقت ها در ترکیه امروزى
🔘 حرکت مذهب، در سیاست داخلى ترکیه را مىتوان، از طریق جریان طریقتها یا سایر گروههاى مذهبى محافظه کار در داخل ترکیه بررسى کرد. این نکته شایان توجه است که اسلام در ترکیه، یک مسئله انحصارى نیست و موضوعى فراتر از احزابى نظیر رفاه، یا... در آینده است. حضور شفاف و آشکار اسلام در جامعه ترکیه، از طریق وجود برخى نهادهاى واسطهاى که خط مشى خاصى را دنبال مىکنند نیز قابل شناسایى و مشاهده است. براى فهم اسلام سیاسى در ترکیه باید از سایر #طریقت ها و جماعات موجود در سطح این کشور تحلیلى به دست آورد، زیرا آگاهى نسبت به فرایند شکلگیرى، مستلزم آگاهى نسبت به این احزاب و طریقتهاست؛ به عبارت دیگر اسلام گرایىبر شانه این احزاب و طریقتها ظهور کرده و به قدرت رسیده است.
♨️مسئله طریقتهاى مذهبى و میزان نفوذى که مىتوانند در جامعه اعمال کنند، موضوعى مربوط به زمان حاضر نیست، بلکه از دوران عثمانى اهمیت آن براى سیاست مداران کشور شناخته شده بود. طریقتهاى مذهبى یا گروههاى متصوفه در جامعه امروز ترکیه که از نمادهاى غیر دینى استفاده مىکند، در صحنه سیاسى و بخشهاى اقتصادى، حضور فعال دارند. اختلاف نظر و تنوع اندیشه این گروهها به اندازهاى است که برخى اوقات عدهاى از آنها را در مقابل دیگران قرار مىدهد. به طور کلى اضمحلال امپراطورى عثمانى، ضربه شدیدى به این گروهها وارد ساخت و حیات آنها را به زندگى مخفیانه و توام با ترس و هراس تبدیل کرد.از جمله مهمترین این طریقتها مىتوان به طریقت نور، بکتاشیه ، تیجانیه ،نقشبندیه، عجزمندیه، طریقت #فتحاله_گولن و.. اشاره کرد.
@feraghvaadyan