eitaa logo
روشنگر مدیا
1هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
559 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🍃 آیا علم و دین باید با هم بجنگند؟ 💫"یکی از غم بار ترین تراژدی های دوران ما این پندار پدید آمده است که علم و دین باید با هم در حال جنگ باشند."💫 ⚗️ فرانسیس کالینز : 🔹در کنار اعتراضات پر سر و صدای اندکی از گروه های مذهبی علیه آموزش مفاهیم علمی مانند فرگشت و مهبانگ در مدارس عمومی، و نیز اظهارات تعداد اندکی از دانشمندان با باور های فلسفی شخصی و ضد دینی، گاهی ممکن است به نظر برسد علم و دین در حال جنگ هستند. اخبار گزارش های فراوانی درباره دیدار های هیئت مدیره مدارس، نشست های کنگره و مواعظ یکشنبه ارائه می دهد که در آن ها رهبران دینی و دانشمندان به یک دیگر هجوم می برند. اما چنین کشمکش هایی تا چه حد بیانگر واقعیت اند؟ نه چندان. توجه به چنین برخورد هایی، در برابر نمونه های پرشمار هماهنگی علم و دین، و حتی همزیستی همکارانه آن ها، حاشیه محسوب می شود. 🔹در حقیقت، افراد دارای سطوح مختلف از تخصص علمی و از ادیان گوناگون، ابدا تعارضی میان علم و دین نمی بینند. برخی این دو نهاد را صرفا مرتبط با حوزه های مختلفی از تجربیات بشر می دانند. علم جهان طبیعی را می کاود، در حالی که دین با دنیای معنوی و فراطبیعی مرتبط است - پس، این دو می توانند مکمل باشند. بسیاری از سازمان های مذهبی طی بیانه هایی اعلام کرده اند که هیچ لزومی ندارد میان ایمان دینی و نگرش علمی درباره فرگشت تعارضی وجود داشته باشد [1]. 🔹به علاوه، در مقابل این کلیشه، مطمئنا برای دانشمند شدن، خداناباور بودن لزومی ندارد. برآوردی از دانشمندان حاضر در دانشگاه های پژوهشی برتر در سال 2005، نشان داد که بیش از 48 درصد از آنان دیندار بوده و بیش از 75 درصد باور دارند دین حامل حقایق مهمی است [2]. برخی از دانشمندان - مانند فرانسیس کالینز، مدیر سابق نهاد پژوهشی ژنوم انسان، و جرج کوین، اخترشناس و کشیش - صراحتا سخن از رضایتی به میان آورده اند که دیدن جهان با عدسی علم و ایمان شخصی فراهم می کند. 🔹این به آن معنا نیست که علم و دین هرگز وارد جنگی نمی شوند. اگر چه هر دو به طور کلی با حوزه های متفاوتی سر و کار دارند (طبیعی در برابر معنوی)، هنگام مواجهه با سوالات، اختلافات حول محل استقرار مرز های میان این حوزه ها افزایش می یابد. و برخی اوقات، یکی از این دو در ادعا های خود از مرز عبور می کند. برای مثال، هنگامی که عقاید دینی ادعا هایی قوی درباره جهان طبیعت به عمل می آورند (مثلا لازمه برخی تفاسیر تحت اللفظی عهدین ممکن است ادعا کنند جهان در شش شبانه روز خلق شده)، ایمان و علم می توانند خود را در حال جنگ با یکدیگر بدانند. 🔹گرچه چنین برخورد هایی ممکن است عناوین نشریات، رادیو و تلویزیون را جلب کنند اما مهم است به یاد داشته باشیم ورای این جنجال ها، موارد متعددی از نگرش های علمی و دینی وجود دارد که به طور کل به هیچ جنگی نمی انجامند. هزاران دانشمند سرگرم پژوهش خودشان هستند و در عین حال باور های معنوی و شخصی خود را نگه می دارند و حتی تعداد بیشتری از مردم معمولی، به نحوی پر ثمر جهان طبیعی را از دریچه ای علمی و شواهد محور، و جهان فراطبیعی را از دریچه ای معنوی می نگرند. پذیرش یک جهان بینی علمی مستلزم تسلیم کردند ایمان دینی نیست. 1- National Center for Science Education. Voices for evolution. Retrieved December 29, 2008. 2- Ecklund, E.H., and C.P. Scheitle. 2007. Religion among academic scientists: Distinctions, disciplines, and demographics. Social Problems 54(2):289-307 🇺🇸 دانشگاه بروکلی آمریکا 🌐https://undsci.berkeley.edu/article/science_religion ♻️✍ پ ن : برخی از رسانه ها و بنی آدم کم مطالعه که علم را متضاد با ادیان معرفی میکنند، یا هیچ اطلاعی از تاریخ علم و تاثیر ادیان در پیشرفت آن ندارند یا منافعش سیاسیشان در این معقوله دخیل است مقالات بسیاری از دانشگاه های دنیا معتقدند ؛ علم و دین را میشود با هم پیش برد، همان طور که بزرگترین و بیشترین دانشمندان تاریخ دین دار بوده اند و چنین کرده اند ،،،، لذا امیدواریم با تلاش عزیزان این تصور غلط بزودی معدوم گردد💯✔️ ➖➖➖➖➖ 🔚 دروغ ها و خرافات ملحدین @Zandiq_IQ7 @feraghvaadyan
✡️ شوقی افندی و اشغالگری صهیونیست‌ها سرزمینى که بیش از نیم قرن در اشغال است، از دیرباز محسوب شده و سال‌هاست که مرکزیت جهانى بهائیت در آن قرار دارد. اما در حالی که بهائیان درصدد انکار روابط خود با رژیم غاصب صهیونیستی هستند و تلاقی این دو غدّه‌ی سرطانی را در فلسطین اتفاقی معرفی می‌کنند، لازم است بدانیم که حتی پیش از تأسیس رژیم صهیونیستی، روابط نزدیکی میان بهائیت و صهیونیست‌ها برقرار بوده است. همچنان که در 14 جولای 1947 میلادی (یعنی چند ماه پیش از اعلام تشکیل دولت صهیونیستی در 14 مه 1948 م) طی نامه‌ای، از تشکیل دولت صهیونیستی در فلسطین استقبال کرده و در نامه‌ی خود به سازمان ملل آورده است: «تنها یهودیان هستند که علاقه آن‌ها نسبت به تا اندازه‌ای قابل قیاس با علاقه بهائیان به این کشور است؛ زیرا که در بقایای مقدسشان قرار داشته و در تاریخ قدیم، آن شهر مرکز مؤسسات مذهبی و سیاسی آنان بوده است».[1] بنابراین، چگونه می‌توان زمینه‌سازی رهبران بهائی برای تشکیل رژیم غاصب را نادیده گرفت و ادعای استقلال بهائیت در را مطرح نمود؟! : [1]. بهرام افراسیابی، تاریخ جامع بهائیت، بی‌جا: نشر مهرفام، چاپ دهم، 1382 ش ص 560؛ ، ص 130. @ferghenews @feraghvaadyan
👈جایگاه عقل در معنویت‌های نوظهور در فرقه "عرفان حلقه" عقل چنین توضیح داده می‌شود: «عقل پیوسته با کارهایی که منافع ملموس و مادی نداشته باشد، مخالفت می‌کند و هر جا که انسان بخواهد کار دل را دنبال کند، مخالفت سرسختانه نشان می‌دهد. برای نمونه وقتی که شخصی بخواهد تجربه‌ای ماورایی و غیرمتعارف پیدا کند، عقل به شدت واکنش نشان داده و چنین دنیایی را منکر می‌شود». در جای دیگر می‌گوید: «عارف به خوبی فهمیده‌است که زمان‌هایی که می‌خواهد به روی پله عشق گام گذارد، باید عقل را رها کند». (انسان از منظر دیگر، ص 76) خانم "اسکاول شین" می‌گوید: «همینکه استدلال از در وارد شود، شهود از پنجره خارج می‌شود. فردی از من پرسید اصلاً این ذهن استدلالی به هیچ دردی می‌خورد؟ گفتم: ابداً، باید یکسره رها شود». (چهار اثر، نشر پیکان، ص289) "کریشنا مورتی" بعد از حمله به اندیشه‌ورزی می‌گوید: «اندیشه، مشکل ما را حل نکرده‌است و خیال نمی‌کنم هرگز حل کند. به محض اینکه اندیشیدن را آغاز کنیم تا در مورد چیزی نظریه و عقیده‌ای به دست آوریم، دچار انحراف شده‌ایم و از چیزی که باید بفهمیم دور افتاده‌ایم. (ضرورت تغییر، ص 159) 👈باید توجه داشت که عرفای مسلمان، عقل را نه فقط با شهود قلبی و عرفان معارض نمی‌دانند بلکه شأن عقل را تا حد ضابطه و معیار برای تفکیک میان شهود رحمانی و شیطانی بالا برده‌اند. به عبارت دیگر، عقل را در کنار شریعت به عنوان ملاک راه سلوک و میزان کشف پذیرفته‌اند. 📚عقل‌گریزی در عرفان‌های کاذب @Feraghvaadyan
✝️حدود 40 میلیون مسیحی پیرو دکترین «بخشوده‌شدگان» یا «هزاره‌گرایان» در آمریکا زندگی می‌کنند که با کلیساهای بنیادگرای ایوانجلیک مرتبط‌اند و حمایت بی قید و شرط از اسرائیل و صهیونیسم، جزء اعتقادات دینی‌ آن‌هاست. عموماً کلیساهای بنیادگرای ایوانجلیک و رهبران سازمان‌ها، همزمان در مسائل سیاسی نیز سر و صدا راه می‌اندازند. در میان این گروه‌ها، دو گروه «ائتلاف مسیحی» و «اکثریت اخلاقی»، نفوذ و قدرت تأثیرگذاری بیشتری از سایرین دارند. پت روبرتسون، «رالف رید» و جری فالول، رهبران این گروه‌ها به هر وسیله ممکن، حمایت کامل خود از اسرائیل و صهیونیسم را بر زبان آورده‌اند 🔹سياست جانبداری از اسرائیل. ـ آمادگی جهت نبرد هسته‌ای (آرماگدون). ـ مقابله با اتحاد شوروی که در تفسیر کتاب مقدس از آن با عنوان «رهبر نیروهای دجال» نام برده شده‌است. @Feraghvaadyan
▪️ 1n.pm/PKkAD ✳️ در این کتاب با استفاده از نظریه ریاضیِ اطلاعات، نشان می دهد که؛ تمام چیز ها بهره ایی از شعور و آگاهی را دارا می باشند که؛ میزان آگاهی بستگی به مقدار اطلاعات و پیچیدگیِ آن چیزِ مورد نظر داشته و هر چه جمع اطلاعات که به آن «فی» می گوید بیشتر باشد، آگاهی اش بیشتر خواهد بود. و این نظریه معروف به میباشد ا▪️pan یعنی همه و psychism هم یعنی ذهن و روان ▪️▫️ یعنی همه چیز دارای ذهن و آگاهی می باشد! 📗 لینک خرید کتاب از سایت آمازون: 🌐 amazon.com/Phi-Voyage-Brain-Giulio-Tononi/dp/030790721X @Naghde_Elhad @Feraghvaadyan
تاثیر مذهب بر خواب راحت جدیدترین تحقیقات دانشگاه تگزاس واقع در سن آنتونیو حاکی از آن است که افراد دیندار و مذهبی خواب بهتر و آسوده تری نسبت به افراد بی دین دارند The researchers reviewed several large studies of religious involvement and sleep-related outcomes that included people from different age groups and religions. They analyzed several measures of religious involvement, including religious attendance, religious importance and frequency of prayer. After examining these studies, the researchers concluded that people who have higher levels of religious involvement tend to have healthier sleep outcomes than their less religious counterparts. محققان چندین مطالعه ی بزرگ درباره مشارکت مذهبی و نتایج مربوط به خواب را در افرادی با سنین و مذاهب مختلف بررسی کردند . همچنین دانشمندان به تحلیل چندین مورد از معیارهای مذهبی شامل حضور در مکان مذهبی ، اهمیت مذهب و میزان دعا پرداختن . پس از بررسی این مطالعات دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افرادی که سطح مشارکت مذهبی بالاتری دارند دارای خواب راحت تر نسب به همتایانی هستند که اعتقادات مذهبی کمتری دارند The data showed that religious attendance and frequency of prayer were positively associated with overall sleep quality but unrelated to restless sleep and use of sleep medications. Ellison and his collaborators concluded religion could decrease psychological distress, substance abuse and stress exposure, which are all associated with sleep outcomes. داده ها نشان می دهد که دعا کردن به صورت متداول و حضور در مکان های مذهبی ارتباط مثبتی با کیفیت کلی خواب داشته البته بی ربط با خواب درمانی و بی قراری های مربوط به خواب بوده. الیسون و همکارانش نتیجه گرفتند که مذهب میتواند پریشانی روانی، قرار گرفتن در معرض استرس، مصرف مواد مخدر-که همه ی آنها مرتبط با نتیجه خواب هستند- را کاهش دهد Ellison’s research areas include religious influences on mental and physical health and mortality risk, religious variations in family life, the role of religion in racial and ethnic minority populations and religious influences on social and political attitudes. He has published two books and nearly 200 peer-reviewed articles and book chapters on these and other topics حوزه تحقیقاتی الیسون تاثیر مذهب بر سلامت روانی و فیزیکی، میزان مرگ و میر، تنوع مذهبی در زندگی خانوادگی، نقش دین در اقلیت جمعیت قومی و نژادی و تاثیر دین در رفتار های اجتماعی و سیاسی را شامل میشود. او دو کتاب و ۲۰۰ مقاله بازنگری شده و فصل کتاب در مورد این موضوع و موضوع های دیگر داد. لینک مقاله فوق در دانشگاه تگزاس https://www.utsa.edu/today/2018/06/story/Religion-and-Sleep.html لینک مقاله در نورو ساینس نیوز https://neurosciencenews.com/religion-sleep-quality-9327/ @naghde_elhad @Feraghvaadyan
🔴 «شیخ محمود #حلبی و اختصاصات فقهی غالیان» ✅ نوشتاری خواندنی در نقد دو سخنرانی رهبر انجمن حجتیه yon.ir/yrZUR ✍ @hojjatiye @feraghvaadyan
🔘 منظور نیچه از اینکه خدا مرده است چیست؟ 🔹خدا مرده است. خدا مرده باقی می‌ماند. و ما او را کشته‌ایم. چگونه خود را تسلی خواهیم داد، جنایتکاران تمامِ جنایتکاران را؟ آنچه مقدس‌ترین و مقتدرترین چیز بود که تاکنون جهان به خود دیده است، بر اثر خونریزی بسیار حاصل از چاقوهای ما مرده است؛ چه کسی ما را از این خون پاک خواهد کرد؟ چه آبی برای ما موجود است تا خود را بشوییم؟ چه اعیادی بهر کفاره، چه مناسک مقدسی را از خود ابداع خواهیم کرد؟ آیا عظمت این عمل بیش از اندازه برای ما عظیم نیست؟ آیا نبایستی تنها خود خدایانی دیگر شویم تا شایسته این کار باشیم؟ 📗 نیچه .کتاب دانش شادان، بخش 125، ترجمه ار آلمانی به انگلیسی: والتر کوفمن. ===================== ✖️ تفسیر و بررسی: 🔹 عبارت «خدا مرده است» به این معنا نیست که نیچه به خدایی واقعی اعتقاد داشته، یا به عبارت لفظی در ابتدا وجود داشته است و بعدا مرده؛ بلکه انتقال‌دهنده این دیدگاه است که خدای مسیحیت دیگر منبع معتبری از اصولِ مطلق اخلاقی به شمار نمی‌رود. نیچه بحرانی را که مرگ خدا برای فرضیات اخلاقی موجود ایجاد می‌کند، تشخیص داده است: «وقتی فرد ایمان مسیحی را رها می‌کند، حقانیت اخلاق مسیحی را نیز از خود سلب می‌کند؛ این اخلاق به هیچ وجه خود-آشکار نیست... با فروشکستن یک مفهوم بنیادین در درون مسیحیت یعنی ایمان به خدا، شخص تمام آن را در هم می‌شکند؛ هیچ چیز الزام‌آور دیگری در دستان او باقی نمی‌ماند.» از همین رو است که در «دیوانه» که بدایتاً به خداناباوران اشاره دارد، مسئله اصلی نگاهداشت هر گونه سیستم ارزشی، در نبود انتظام و دستگاه ارزشی الهی است. 🔹 «مرگ خدا» شیوه‌ای است برای بیان این مفهوم که بشر دیگر نمی‌تواند به چنین نظام‌های کیهانی‌ای اعتقاد داشته باشد، چرا که دیگر آن را به رسمیت نمی‌شناسد. نیچه بیان می‌کند که مرگ خدا نه تنها منجر به انکار ایمان به یک نظام کیهانی می‌شود، بلکه انکار ارزش‌های مطلق حاصل از آن را نیز در پی خواهد داشت؛ یعنی پس زدن ایمان و اعتقاد به یک قانون اخلاقیِ بیرونیِ (غیرشخصی) و جهان‌شمول که برای همه الزام‌آور باشد. در این حالت، فقدان یک بنیان مستحکم و مطلق برای اخلاق، منجر به نهیلیسم می‌شود. پوچگرایی همان چیزی است نیچه در پی راه‌حلی برای آن است، آن هم بر اساس ارزیابی دوباره ارزش‌های بشری. این کار برای نیچه بدان معنا است که به دنبال بنیان‌های عمیق‌تر از آنچه ارزش‌های مسیحی و ادیان عرضه می‌کند، باشیم. یکی از بنیان‌هایی که او بدان دست می‌یابد، «اراده قدرت» است که نیچه آن را به عنوان «جوهره حقیقت» تعریف می‌کند. نیچه معتقد است اکثریت مردم این مرگ را به دور از عمیق‌ترین ترس‌ها و اضطراب‌ها به رسمیت نمی‌شناسند. بدین‌گونه وقتی این مرگ به طوری گسترده می‌خواهد تشخیص داده شود و مورد تایید همگانی قرار بگیرد، مردم دچار یاس می‌شوند و نهیلیسم به طور فزاینده‌ای گسترش پیدا می‌کند. تا حدودی به همین دلیل است که نیچه مسیحیت را پوچگرایانه می‌داند. @Naghde_elhad @Feraghvaadyan
✝️ #فرقه_مسیحی مخالف #تثلیث
روشنگر مدیا
✝️ #فرقه_مسیحی مخالف #تثلیث
✝️ مخالف ↙️ فرقه شاهدان از جمله مخالفان سرسخت آموزه تثلیث هستند و آن را انحرافی بزرگ از مسیحیت اصیل می‌دانند و در مورد عیسی مسیح می‌گویند او یک انسان عادی است همانند دیگران اما با این تفاوت که رفتار و اخلاق او الهی است. شاهدان یهوه به منظور اثبات اعتقادات خود در مورد تثلیث و نیز اینكه عیسی مسیح همان یهوه نیست، به كتاب مقدس استناد می‌نمایند. 📃 یكی از متون مورد علاقه «شاهدان یهوه» برای اثبات اینكه عیسی، مسیح خدا نیست، انجیل یوحنا باب 14 آیه 28 است كه در آن می‌خوانیم : «شنیده‌اید كه من به شما گفتم می‌روم و نزد شما می‌آیم... زیرا كه پدر بزرگ‌تر از من است.» آنها با استناد به آخر آیه می‌گویند: پدر ماهیتی غیر از پسر دارد و پسر در همه احوال نیازمند و محتیاج به پدر است. @FERAGHVAADYAN
🔴 به خیال تبعیّت از قرآن، در مقابل قرآن مجسّم که امیرالمؤمنین است ایستادند❗️ مقام معظّم رهبری در بخشی از سخنانی که به مناسبت سالروز رحلت امام راحل ایراد فرمودند، به جبهه‌ای از دشمنان اشاره کردند که می‌توان جریانات را هم از این دست دانست: جبهه‌ی مقابلِ امیرالمؤمنین را شما ملاحظه کنید که در تاریخ مشخّص شده است: قاسطین، ناکثین، مارقین... مارقین [یعنی] کج‌فهم‌ها و نادانها و جاهلهایی که به خیال اسلام، به خیال تبعیّت از قرآن، در مقابل قرآن مجسّم که امیرالمؤمنین است ایستادند؛.. ⚡️البتّه کج‌فهمی مربوط به توده‌های مارقین بود و رؤسای آنها احتمالاً با دشمنان بی‌زدوبند نبودند کما اینکه در تاریخ چنین چیزی را در مورد خوارج میگویند و ادّعا میشود. در مورد امام بزرگوار هم همین سه جبهه وجود داشتند،... مارقین -ناآگاه‌ها- آن‌ کسانی بودند که در مقابل امام بزرگوار ما، موقعیّت کشور را، موقعیّت انقلاب را، موقعیّت ملّت ایران را نفهمیدند، جبهه‌بندی دشمنان را نشناختند، شیوه‌های دشمنیِ دشمنان را درک نکردند، به چیزهای کوچک سرگرم شدند، عظمت حرکت امام را نتوانستند تشخیص بدهند... ⚠️ این سه گروه و دشمنی این سه گروه، مخصوص زمان امام هم نبود، بعد از امام هم استمرار پیدا کرده است. امروز هم همین سه گروه در مقابل نظام اسلامی و میراث بزرگ امام که جمهوری اسلامی است، صف‌آرایی کرده‌اند. @hojjatiye @feraghvaadyan
✴️ دیگر در ↙️ پیشوایان فرقه‌ی بهائیت همگام با جریان ، پیمودن مسافت برای زیارت قبور را حرام دانسته و اظهار داشته‌اند: «در بشارت نازل که شدّ رِحال (پیمودن مسافت) برای زیارت قبور جایز نه، این حکم عمومی است مگر مواقع منصوصه و لکن هر مَرقد مُنوری از شهداء و غیر شهداء از أحیاء در هر مملکتی هست، باید نهایت احترام را مجری داشته و زیارتش سبب روحانیت و نورانیت قلب می‌گردد».[1] 🔻این در حالیست که بهائیان با تأویل‌های نابجا همه‌ساله از سراسر دنیا عازم قبر پیامبرخوانده‌ی این فرقه در اسرائیل شده و به سهم خود، صنعت گردشگری را رونق بخشیده‌اند؛ همچنان که آیتی (مبلّغ پیشین بهائیت) در نقل این تناقض می‌گوید: «بهاء زیارت قبور را جایز ندانست، ولی پیروانش، با همین تأویل و توجیه‌ها، برای زیارت قبر باب و بهاء به عکا و حیفا می‌روند».[2] ⭕️ بنابراین، استثنای چنین حکمی توسط بهائیان از دو حال خارج نیست، یا این‌که بهائیان به صلاح‌دید خود احکام به اصطلاح الهی بهاء را تغییر داده‌اند و یا این‌که پیشوایان بهائی، در اجرای احکام ساختگی خود مستثنا هستند. / جام نیوز/P 📚پی‌نوشت: [1]. اشراق خاوری، گنجینه‌ی حدود و احکام 128 بدیع، ص 272. [2]. ر.ک: عبدالحسین آیتی، کشفف الحیل (3 جلدی)، ج 3، ص 152. @FERAGHVAADYAN