روشنگر مدیا
🔴 کلیسای چوپان؛ پرستشگاهی تاریخی در جوار رودخانه ارس.
▪️کلیسای چوپان یا کلیسای آندره ورتی مقدس یکی از کلیساهای ارامنهی ایران در استان آذربایجان شرقی است.
▪️این کلیسا متعلق به قرن شانزدهم میلادی است و در میان کوههای رسوبی سرخ رنگ واقع شده است. کلیسای چوپان در زبان محلی به «ناخیرچی» مشهور است.
▪️طبق روایتی گفته میشود این کلیسا محل عبادت چوپانهای ارمنی منطقهی دره شام بوده است. براساس روایتی دیگر، دو کلیسا به همت دو برادر چوپان بنا شده که یکی در این سمت رودخانه ارس و دیگری دقیقن رو به روی آن واقع شده بود ولی متاسفانه در سالهای اخیر تخریب شده است.
▪️کلیسای چوپان در ماه می ۲۰۰۸ میلادی در فهرست آثار یونسکو به ثبت جهانی رسید. این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی و همکاری سازمان منطقه آزاد ارس در سال ۲۰۱۵ میلادی مرمت گردید.
@Feraghvaadyan
هدایت شده از روشنگر مدیا
📖شماره تازه فصلنامه تخصصی «روشنا» منتشر شد
📣نوبت پاییز (شماره 78) فصلنامه تخصصی روشنا منتشر گردید. در این شماره، پرونده ویژه «ارامنه کاتولیک ایران؛ جامعهای کوچک اما پویا»، وضعیت مسیحیان (شاخه کاتولیک)ارمنی در ایران را مورد مطالعه و بررسی قرار دادهاست. همچون شماره های پیشین، در این شماره نیز مجموعه مقالات و مصاحبهها در موضوعات بهائیت، تصوف، مسیحیتتبشیری، فرقههای نوظهور و انجمنحجتیه تقدیم علاقهمندان حوزه فرق و ادیان شدهاست.
#روشنا_۷۸
@Feraghvaadyan
🔹دعوت پرحاشیه یک روحانی مسلمان به مراسم «عشاء ربانی» کلیسای آکسفورد
◽روشنگر به نقل از گفتگوی ادیان/دعوت یک روحانی مسلمان از سوی کلیسای اکسفورد برای سخنرانی در مراسم عشاء ربانی این کلیسا، سبب اعتراض برخی از اسقفهای انگلستان شده است.
◽منورالحسین که سال گذشته به دلیل خدمات بین الادیانی خود و بخصوص تلاشهایش در زمینه بهبود روابط ادیان و جامعه مدال افتخار ملکه انگلستان را دریافت کرده بود، از سوی لوئیس ریچاردسون، معاون رئیس دانشگاه آکسفورد، دعوت شده تا مراسم عشای ربانی کلیسای این دانشگاه را اجرا کند.
◽ این دعوت با اعتراض مقامات محافظه کار کلیسای انگلیس و کلیسای اکسفورد مواجه شده است. اسقف کرانمر در وبلاگ خود به عنوان اعتراض نوشته است: من هنوز متوجه نشده ام چطور ممکن است یک روحانی مسلمان بتواند در مراسم آیینی عشای ربانی را که نیاز به ایمان مسیحی دارد و بر اساس قواعد خاص کلیسای انگلستان است شرکت کند. از نظر کلیسا این رفتارهای بدعت آمیز , محکوم است.
◽اسقف نشین اکسفورد در پی اعتراض اسقف کرانمر تا کنون ۱۲ شکایت نامه فقط از سه ناحیه محلی دریافت کرده است.
این در حالی است که در بیانیۀ رسمی دانشگاه آمده است: دانشگاه, مقدم حسین المنور را در مراسم عشای ربانی این دانشگاه گرامی می دارد. منور, اولین فرد غیر مسیحی نیست که برای سخنرانی در مراسم عشای ربانی به این دانشگاه دعوت شده است. حضور حسین در مراسم یکشنیه آینده, نشانۀ تعهد محکم کلیسا، دانشگاه و جماعت های دینی به گفتگوها و تعاملات بینالادیانی است.
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله پژوهشی در اعتبار حدیقة الشیعه
■ علیرضا دوستی*
📣روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/کتاب حدیقة الشیعه – اثر مشهور و ماندگار مقدّس اردبیلی – دربرگیرندۀ روایاتی ناب است که از طریق دیگری به ما نرسیده است. همچنین بخشی از این کتاب نیز به مطاعنِ صوفیه و مذمّت متصوّفه اختصاص یافته که از ویژگیهای منحصر به فرد آن است و به نوعی جامعترین اثر در اشاره به عقائد صوفیه و آئینهای بدعتآلود آنها بهحساب میآید. البته، پارهای از مطالبی که در این کتاب گِرد آمده را میتوان در نُسخِ خطی و آثار پیشین پیدا کرد که خود شاهدِ صدقی بر اعتبار مطالب و محتوای این کتاب است. با این همه، برخی مشایخ صوفیه، اتقان و اعتبار این اثر را زیر سؤال برده و آن را مجعول دانسته و به نویسنده دیگری منتسب کردهاند. برخی نیز بخش مربوط به مذمّت صوفیه را جعلی انگاشتهاند. در این میان، ملا محمد دارابی با این ادعا که حدیقة الشیعه نسخه تحریف شدهای از کاشف الحق – نوشته ملا معز اردستانی- است، در حاشیه کتاب مقامات السالکین، ده دلیل بر مجعول بودن این اثر اقامه کرده است. یکی از محققان معاصر نیز کاستیها و اشتباهات حدیقة الشیعه را احصاء کرده و آنها را دلیل بر عدم صحت انتساب آن به مقدس اردبیلی دانسته است. در این مقاله، پس از بررسی اقوال و ادله مدعیانی که در صحت انتساب این کتاب به مقدس اردبیلی تردید روا داشتهاند، با تکیه بر قراین (داخلی و خارجی) و امارات متعددی که موید صحت انتساب این اثر به محقق اردبیلیاند، به ادله و اشکالات ملاّ محمد دارابی پاسخ داده شده است. شایان ذکر است، بسیاری از اهل خبره در علمِ رجال و کتابشناسی، بر صحت انتساب این کتاب تأکید کرده و مطالبی را از این اثر، در مکتوبات خود درج و نقل کردهاند که بیانگر اعتماد آنها به این کتاب بوده و از جمله شواهدیاند که جایی برای شک و تردید در انتساب این اثر به محقق اردبیلی باقی نمیگذارند.
کلیدواژهها: محقق اردبیلی، حدیقة الشیعه، “حدیقة الشیعه” کاشف الحق، اردستانی، احادیث مذمت صوفیه، مطاعن صوفیه، نقد صوفیه، تصوّف.
* دانشآموختۀ سطح چهار حوزه علمیه | alireza14dosty@gmail.com
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2yw12vJ
@tasavvof95
@Feraghvaadyan
✅فعالان زن کاتولیک خواهان حق رای در شورای اسقفهای واتیکان شدند
🔸روشنگر به نقل از کانال گفتگوی ادیان/ زنان کلیسای کاتولیک با انتشار نامهای خطاب به پاپ فرانسیس گفتهاند منع حضور زنان در جلسه رای گیری همایش مهم و جهانی اسقفان کلیسای کاتولیک از مصادیق قوانین تبعیض آمیز واتیکان است.
زنان لیبرال و محافظه کار کاتولیک از کلیسا خواسته اند تا صلاحیت زنان را در سطوح بالای مذهبی و مدیریتی به رسمیت بشناسند. راهبهگان ارشد کلیسای واتیکان که رهبری سازمانهای مذهبی زنانه را نیز به عهده دارند خواهان شرکت در انتخاب اسقفهای ارشد در همایش اسقفهای کلیسای کاتولیک شده اند. این مراسم سالانه در واتیکان در ماه اکتبر به مدت یک ماه برگزار میشود. پاپ فرانسیس به طور سنتی در این همایش بزرگ راهکارها و رهنمودهای واتیکان را در قالب سند پاپی منتشر میکند.
در کارزاری اینترنتی که به همین منظور راه اندازی شده، بیش از پنج هزار نفر خواهان حق رای زنان ارشد کلیسا در شورای اسقفهای واتیکان شدهاند🔸
ادامه خبر در سایت گفتگوی ادیان:
http://iid.org.ir/?p=5945
@religions
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله بررسی نقش پیر و ولی در اندیشۀ اهل تصوّف
■ سیّده سوسن فخرائی*
📣 روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/ قاطبۀ صوفیان، برای نیل به کمال و مقامات و وصول به حق، بیش از هر چیز بر سلوکِ سالک و ریاضت و تربیت وی تحت راهبری و راهنمایی پیر و مرشدی مُهذّب که سالکی واصل است و قدرت و صلاحیت ارشاد و اصلاح و دستگیری طالبان تشنۀ معرفت را دارد، تأکید دارند و بر این باورند که بی مدد و امدادِ مقتدایی که به خصوصیات و خطرات خطیر مسیر سلوکْ اشراف دارد، نیل به مقامات – به آسانی – ممکن و میسّر نخواهد بود. از همین روست که در ادبیات و آثار اهل تصوّف، همواره از طیِّ مسیر سلوکْ بی همرهی خضرِ راه، هشدار و زنهار داده شده و بر گزینش پیر طریقت و پیمودن سبیل و صراط کمال تنها در پرتو هدایت او، تأکید کردهاند.ُ اما این راهبر و معلم که در ادبیات اهل تصوّف، به خضرِ راه، طائرِ قدس، پیر، شیخ، قطب، و مراد و مرشد از آن تعبیر شده است، کیست و چه ویژگیها و شاخصههایی دارد؟ و چگونه میتوان او را شناخت و از میان مدعیانِ متظاهر تشخیص داد؟ در این مقاله، پس از بیان و بازشناسی معنای لغوی و اصطلاحیِ پیر و شیخ و کاربردهای آنها در ادبیات متصوّفه، به مرتبهها و مقاماتِ معنوی پیرانِ طریقت (همچون مقامِ ابدار، ابدال، ابرار، اخیار، اوتاد، اولیاء، نقیب، قطب و… ) و ویژگیها و شاخصههای اولیا و اقطاب از منظر متصوّفه و چگونگی شناخت آنها اشاره شده است و در ادامه، به نقش و کارکرد پیر و ضرورت و اهمیت پیروی از او و اولیاء اللّه در مسیر سلوک پرداخته شده است. شایان ذکر است، چنانکه عالمان شیعی و عارفان حقیقی تأکید کردهاند، بسیاری از اوصاف پیر و مقتدا در متون صوفیه و میزان و حدود ولایت و و تصرف پیران و اقطاب بر مریدان، از مشخصات ویژۀ معصومین علیهم السلام است و اطاعت محض تنها از امام معصوم جایز است.
کلیدواژهها: صوفیه، اهل تصوّف، عقاید صوفیه، نقش پیر در تصوّف. قطب، پیر، مراد، سالک
* دکترای تاریخ اسلام و استادیار دانشگاه پیام نور | s_fakhraie@yahoo.com
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2yxsbOV
@tasavvof95
@feraghvaadyan