📝اطلاعیه اداره کل زندانهای استان تهران، در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اعمال تبعیض تحمل حبس مددجویان موسوم به دراویش
در این اطلاعیه آمده است:
✍در حوزهی زندانبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تمامی متهمین و مجرمین، بدون در نظرگرفتن نوع جرائم ارتکابی، در صورت رعایت کامل الزامات قانونی و مقررات ابلاغی در حین تحمل حبس، از شرایط مساوی برخوردار میباشند.
🔹با این حال زندانیان فوقالاشاره همسان با سایر محبوسین، بدون هیچگونه اعمال محدودیتی از حقوق به رسمیت شناختهشده در آئیننامه اجرایی سازمان زندانها منجمله ملاقاتهای کابینی (با بستگان درجه یک و وکلا)، استفاده از هواخوری و امتیازاتی نظیر تلفن و… برخوردار هستند.
🔹لیکن زندانیانی که با اِعمال انگیزههای شخصی به منظور غوغاسالاری، امتیازطلبی و جوسازی تبلیغاتی در رسانههای جمعی و شبکههای مجازی، از حضور در کابین ملاقات، بهرهمندی از هواخوری و یا تماس تلفنی با خانوادههای خود امتناع مینمایند؛ دال بر اعمال تبعیض یا غرضورزی در نحوهی تحمل حبس آنان از سوی مسئولین مربوطه نبوده است.
🔹ضمناً خاطرنشان میسازد؛ این قبیل اقدامات زندانیان، به مراجع قضایی ذیربط و خانواههای آنان اطلاعرسانی گردیده است.
🔺این اطلاعیه در واقع در واکنش به اخبار کذب و فرافکنی های رسانه های وابسته به طیف افراطی گنابادی , به ویژه مجذوبان نور و گلستان هفتم در خصوص مظلوم نمایی مجرمین غایله گلستان هفتم و به منظور تنویر افکارعمومی منتشر شده است.
📚بخش تحلیلی روشنگر
👈دستگیری ۱۵ تن از عاملان توزیع کتب انحرافی در تهران
روشنگر به نقل از ایسنا/ییس پلیس تهران از کشف و ضبط ۳۳۳ هزار جلد کتاب “مسئلهدار” و
بازداشت ۱۵ نفر از عوانل توزیع این کتب خبر داد.
🔼 این اقدام در راستای حمایت از ناشران و صنوف و با هماهنگی آنها
انحام پذیرفته است. در همین راستا در عملیاتی که در نقاط مختلف پایتخت به مرحله اجرا در آمد , بیش از ۳۳۳ هزار جلد کتب غیر مجاز و ضاله کشف و ضبط شد.
🔼رییس پلیس تهران با بیان اینکه این کتابها در ۱۶ انبار قرار داشتند، گفت: این کتابها توسط حدود ۹۰۰ دستفروش در سراسر کشور توزیع میشد که با اقدامات انجام شده از سوی پلیس جلوی آن گرفته شد.
🔼رحیمی افزود: این افراد کتب غیر مجاز و دارای محتویات نامناسب را تکثیر کرده که پلیس در راستای حمایت از ناشران و صنوف و با هماهنگی صنف مربوطه با آنان برخورد کرد.
⁉درویشی سنتی یا مدرن؟ برنده بازی کدام است؟
✍با ورود رقابت مدعیان قطبیت به فاز تازه تقابلات (عبور از ترور شخصیت و تهدید به حذف فیزیکی یکدیگر) و تنگ تر شدن حلقه مبارزه, گمانه زنی ها برای کشف پیروز میدان نیز دشوار تر گردیده, علی الخصوص که شاهد صف بندی های تازه و تغییر مواضع برخی چهره ها و جریان ها در فرقه هستیم.
⁉در یک نگاه از بالا, پرسش آن است که در نهایت, سمبه سنتی ها پرزورتر خواهد بود یا مبدعان درویشی مدرن؟
🔹به واقع, با وجود تمام طیف بندی های درون فرقه ای, اما می توان از آنها را در دو جرگه دراویش سنتی و مدرن قرار داد و شاخصهایی نیز برایشان برشمرد.
🔹رویکرد محتاطانه, تمایل به تظاهر فرمانبرداری و سرسپردگی به قطب, مشارکت فعال در مجالس و محافل درویشی, قایل بودن به آداب و سنت های درویشی گری و پرهیز از ابراز نظرات جنجالی و صریح, از ویژگی های سنتیون است و در مقابل, افراط و تعصب, بی پروایی و جنجال آفرینی, تمرد آشکار و نهان از قطب(با وجود سرسپردکی ظاهری), گرایش به رویکردهای سیاسی و ایتلاف با جریان ها و گروهک های آلترناتیو, ابراز بی پرده سهم خواهی و تلاش برای نهادینه ساختن قرایت خویش از درویشی گری در جامعه, از خصایص مدرن هاست.
👈به تعبیری و در مقام قیاس می توان سنتیون را معادل کاتولیک ها و مدرنها را به مثابه جنبش اعتراضی (پروتستان)در مسیحیت _تحریف شده_دانست.
🔹البته در این میان, جرگه ای تازه نیز از دل رقابتها سر برآورده که معجونی است از سنت و مدرنیته و می کوشد از هر طرف, خصایص نافع را جذب کرده و در راستای تحقق منویات خویش به کار بندد.
❕برخلاف تصورات مبنی بر تمایل "نورعلی تابنده" به سمت سنتی ها اما حقیقت آن است که با توجه به رفتارهای متناقض قطب در قبال اینان, نمی توان به طور دقیق گفت کدامیک مطمح نظر وی هستند و همین امر, ماجرا را پیچیده تر می سازد.
🔹تنها گذشت زمان است که مشخص می کند در نهایت درویشی مدرن پیروز میدان خواهد شد یا سنتی و یا طیف میانه رو. لیکن, یک نکته, مسلم است؛ کارنامه سیاه دراویش مدرن در غایله گلستان هفتم هرگز از اذهان زدوده نخواهدشد. همین سابقه است که در نتایج رقابت و نیز سرانجام نهایی ماهیت درویشی گری در فرقه گنابادی اثرخواهدگذاشت.
📚بخش تحلیلی روشنگر
💠نقاشی های تاریخی کلیسای هفتوان سلماس مرمت شد
📣روشنگر به نقل از اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی ؛ کارشناس ارشد مرمت استان در اینخصوص گفت :
👈 با برنامه ریزی های انجام شده و تخصیص اعتباری بالغ بر 680 میلیون ریال نقاشی های تاریخی این کلیسا در سطحی بهر مساحت 63 متر مربع پس از اندود برداری و پاکسازی و مرمت نقاشی های آن در یک دوره مرمت انجام گردید .
▫️حسین بحرینی تصریح کرد : این اقدامات در فصل اول مرمت و احیاء نقاشی های تاریخی این کلیسا انجام شده و موجب گردید تا مقدمات انجام مرمت های بعدی سطوح زیر اندود برای فصل آتی مرمت آماده شود .
▫️کارشناس ارشد مرمت هم چنین اظهار داشت : علاوه بر مرمت و احیاء نقاشی های داخل کلیسا ؛ اقدامات و عملیات مرمتی در خود سازه کلیسا نیز انجام شده و فضاسازی محوطه کلیسا نیز در برنامه های فصل بعدی مرمت این کلیسا خواهد بود .
▫️بحرینی یادآور شد : تصاویر مرمت شده در این کلیسا در دوره صفویه ترسیم شده و به لحاظ اهمیت تاریخی آنها و داستانهای بهشت و جهنم و تصاویر حضرت مریم (س) و حضرت عیسی (ع) و باورهای مذهبی است که اعتبار تاریخی کلیسای گئورک را بیش از بیش افزایش می دهد.
▫️او افزود : با اتمام فصل اول مرمت نقاشی ها و شروع فصل دوم محوطه سازی کلیسا و نهایتاً با پایان عملیات کلی مرمت ؛ این کلیسا به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده و شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی بویژه هموطنان ارمنی در شهرستان سلماس خواهیم بود .
▫️گفتنی است کلیسای هفتوان در تاریخ 19/ 12/ 1380 بشماره 4842 در فهرست آثار تاریخی ثبت ملی شده است .
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
❓آیا کوروش همان ذوالقرنین است؟
🔻در نشست بررسی باستانگرائی افراطی مطرح شد؛
📣روشنگر به نقل از خبرگزاری حوزه/در مورد ذوالقرنین قرآن میفرماید: {آتیناه من کل شیئ سببا} ولی کوروش هرگز چنین نبوده است. این یعنی ذوالقرنین بر همه عوالم تسلط داشت قرائنی که در مورد ذوالقرنین وجود دارد هیچ کدام با #کوروش نمیسازد میگویند علامه طباطباطیی گفته است که کوروش همان ذوالقرنین است در حالی که علامه فقط احتمال داده است نگفته او ذوالقرنین است...
🔹ما مخالف هیچ دینی نیستیم و فقهای ما با زرتشتیان مثل اهل کتاب معامله کردهاند اما امروزه مطرح کردن ایران باستان، برای ضربه زدن به اسلام است و زرتشت یک بهانه دست استکبار است.
بسیاری از افرادی که روز #هفت_آبان را مطرح میکنند، نگاه اینها به ایرانِ پیش از اسلام با یک رویکرد افراطی ناسونالیستی است که باعث ایجاد ضدیت با اقوام کرد و ترک و عرب شده و ملت را چند تکه کردهاند.
🔹در بحث باستان گرایی و پان ایرانیستها یک وقت من شبهات اینها را جمع کردم که ۵۰۰ صفحه تیتر شبهات اینها علیه اسلام شد.
مجمعی از سلطنت گراها و ضد انقلاب ها و منافقین، اتاقهای فکری و انجمن هایی دارند که اینها را مدیریت می کنند و به توده ملت خط غلط می دهند.
⚠️ اینها از طرفی روحیه پانفارسی و پان ایرانی دارند و از طرفی سلمان علیهالسلام را جرثومهای از تبار ابلیس میخوانند، به اسلام و خدای اسلام توهین می کنند و به مردم می گویند اگر مجبور شوید روزی بین اسلام و ایران یکی را انتخاب بکنید؛ کدامیک را انتخاب می کنید!؟ با این سوالات دنبال ایجاد #شکاف بین اسلام و ایران هستند.
⁉️جالب است که شبکههای وهابی مثل کلمه که هدفش تضعیف تشیع است میآید و از ذوالقرنین بودن کوروش حمایت میکند. سوال اساسی این است که چرا روی کوروش که یک شخصیت مجهول است تمرکز کردهاند!؟
http://hawzahnews.com/detail/News/466312
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله سماع از منظر قرآن و اهلبیت (علیهم السلام)
■ محمدرضا شاهرودی* ■ سید مهدی صدرالحفاظی**
📣 روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/ آئین بدعتآمیز سماع که در عرف و ادبیات صوفیانه به چرخشها و حرکات رقصگونه تؤام با حالت جذبه و همآوا با نوای سازها و نغمههای دلنشین اطلاق میشود، از جایگاهی ویژه و والا در فرهنگ اهل تصوّف و فرقههای صوفیانه برخوردار بوده و هست و اقطاب و اعاظم صوفیه نه تنها بر اهتمام به انجام و استمرار آن مهر تأیید میزدند، بلکه آن را مستحسن و مایۀ شور و شعف میخواندند و همواره بر مشارکت در مجلس سماع که از آن به محفل وجد و فنا یاد میکردند، مشتاق و مصر بودهاند و بنا به برخی نقلها – چنانکه سیره و سنت صوفیان نیز گواه این مدعاست – حتی معدود صوفیان به ظاهر متشرعی که سماع را بدعت بارز دانسته و بدین جهت ناروا میشمردند نیز در خفا و خلوت از آن رویگردان نبودهاند. این آئین و عادت، از آنجا که همواره جزیی جداناشدنی از فکر و فرهنگ صوفیانه بوده است، از دیرباز شاخصه شاخص و نماد بارز صوفیگری نیز به شمار رفته است. بسیاری از صوفی مسلکان نیز که در جایدادن و جاودانه ساختن سماع در سنتِ صوفیانه و در دویرۀ درویشان، نقشی بسزا و برجسته داشتهاند، سماعِ صوفیانه را با عبارات آکنده از آرایههای ادبی ستوده و بسان برخی سران و سرآمدان صوفیه در صدد ارایه تفسیرهای نمادگرایانه از سماع برآمدهاند. در این مقاله ضمن بیان معنا و جایگاه سماع و همچنین اشاره به آئینهای بدعتآمیز ملازم با آن در سنتِ صوفیانه و دیدگاه سردمداران صوفیه در باب سماع، با استناد به آیات قرآن کریم و استشهاد به متون روایی، به تبیین نگاه و نظرگاه اسلام و به ویژه شیعه، دربارۀ سماع و دستافشانی و مناسک آئینی مرسوم در مجالس سماع – همچون: خرقهدری، شطح و طاماتگویی، نشئگی و نوشیدن مسکرات – پرداخته شده است. چنانکه عالمان شیعی و شریعتمدار نیز اذعان و بر آن تأکید کردهاند، اصرار و اهتمام متصوّفه بر برگزاری مجالس سماع همراه با رقص و غنا و اجرای برنامههای بدعتآلود، مهر تأییدی است بر شریعتگریزی متصوّفه و گواه گویایی است بر گرایش این فرقه به انحراف از منهج و مسیر اسلام.
کلیدواژهها: صوفیه، تصوّف، عقاید صوفیه، انحرافات صوفیه، مناسک خانقاهی، سماعخانه، نقد سماع، سماع صوفیانه و اسلام.
* دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران | mhshahroodi@ut.ac.ir
** عضو هیأت علمی دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران | sadrolhefazi@ut.ac.ir
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2qagKbb
@tasavvof95
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺ماجرای مسلمان شدن یک اشراف زاده انگلیسی
🔹روشنگر به نقل از کانال بیداری پلاس؛ «ابراهیم گوییوز» مرد مسن انگلیسی است که شاهد تاسیس دولت صهیونیستی هم بود. گوییوز درباره مسلمان شدن خودش میگوید اینکه چگونه بعد از تحقیق و مطالعه در خصوص ادیان مختلف سرانجام اسلام را انتخاب کرد و مسلمان شده اشت.
🔹او تعریف میکند: زمانی که بچه بودم و هنوز چیزی را تشخیص نمیدادم خیلی دلم میخواست به نقاط مختلف بروم و اطلاعات و شناختی داشته باشم. ابتدا مسیحی کاتولیک بودم ولی ارضا نمیشدم سپس ادیان بودیسم را دنبال کردم اما باز هم احساس میکردم نمیتوانم به چیزی که میخواهم برسم و حق را درک نمیکردم.
🔹او میگوید: با مسلمانان زیادی ملاقات داشتم اما نمیدانستم مسلمان هستند یک روز به بصره در عراق رفته بودم و به محلی برای خوردن غذا رفتم کسی به من غذا داد ولی با کمال تعجب دیدم مردم آنجا نشسته بودند ولی هیچ کس چیزی نمیخورد از این که من غذا میخوردم حس و حال خوبی نداشتم آنها با اینکه موقع غذا بود و گرسنه بودند ولی چیزی نمیخوردند. متوجه شدم وقت غروب که اذان گفته شد بعد همه آنها شروع به خوردن غذا کردند گفتند ماه مبارک رمضان است اما من نمیدانستم این ماه چه ماهی است.
🔹من همواره به این بخش از جهان توجه داشتم سال ۱۹۴۸ به آنجا رفته بودم درحالیکه میدیدم که تمام رسانهها علیه آنها و اسلام بودند. زمان تأسیس اسرائیل در خیلی از تبلیغات این کشور را «اسرائیل شجاع» معرفی میکردند که همه کاری میتوان آنجا انجام داد و مانند بهشت است. از آنجا که من با مسلمانان زندگی کرده بودم باور نمیکردم که این رسانهها واقعیت را بگویند و درباره مسلمانان و اسلام حقیقت را انعکاس بدهند من همیشه با مسلمانان بودم و آنها رابطه دوستانه و خوبی با من داشتند.
🔹پس از مطالعه در خصوص مسیحیت و ادیان دیگر برای شناخت اسلام قرآن را خواندم خیلی تحت تاثیر آن قرارگرفتم. اینکه من را بخوانید تا اجابت کنم شما را…. ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ )سوره غافر آیه ۶۰(من متوجه نمیشدم ولی حس خوبی داشتم بعد شروع به آموزش و مطالعه بیشتر درباره اسلام با کمک مسلمانان کردم.
🔹در کشور تونس که رفته بودم. یک روز جمعه مقابل مسجدی در قهوهخانه نشسته بودم. ناگهان متوجه شدم که جمعیت زیادی از مردم به مسجد میروند، جمعیت بیش از حد معمول بود، من نمیدانستم چرا این وضعیت وجود دارد خیلی دوست داشتم علتش را بدانم کنجکاو بودم میخواستم با آنها به مسجد بروم. همراه آنها به وارد مسجد شدم از یک نفر درباره اسلام سوال کردم او وقت زیادی گذاشت و برایم از اسلام حرف زد همه را با تمام وجود حس میکردم این اولین باری بود که به مسجد مسلمانان میرفتم خیلی برایم جالب بود همان روز شهادتین را گفتم و مسلمان شدم
🔹پس از مدتی به انگلیس بازگشتم و در محله مسلمانان ساکن شدم. آنها خیلی من را حمایت کردهاند انها من را درک میکنند من تا به حال کار خاصی برایشان انجام ندادهام ولی آنها تا این لحظه همراه با هم بودهاند و به من کمک کردهاند/بیداری پلاس
@Feraghvaadyan
چکیده مقاله نقد و بررسی راهبردهای مشترک در نهضتهای صوفی – شیعی روزگار تیموریان
■ فرزاد بیگی*
📣 روشنگر به نقل از کانال همایش تصوف/ دگرگون شدن شرایط اجتماعی- فرهنگی با تهاجم مغولان و سقوطِ خلافتِ دیرپای عباسی، زمینۀ نزج و نموِّ نهضتهای شیعی – صوفی و ائتلاف غیرمنتظرۀ بخشی از امامیه و متصوّفه را فراهم ساخت. تسامح و عدم تعصب مذهبی حاکمان مغول و تلاش آنها برای نزدیک شدن به مشایخِ متصوّفه و عرضِ ارادت به اهل خانقاه، افزون بر رواج و رونق بازار صوفیان خانقاهنشین، به افزایش ثروت و قدرت آنها انجامید. این رویداد زمینۀ ورود صوفیه به صحنۀ سیاست را فراهم آورد و بعدها و بهتدریج صوفیان را به بازیگران اصلی این عرصه بدل کرد. از سوی دیگر، زوال خلافت و از بین رفتن زعامتِ دیرپای خلفای اهل سنت، فرصتِ ناب تاریخیای پیشِ روی فِرَق مختلف شیعه و از جمله امامیه، قرار داد تا فارغ از فشار و سرکوب همیشگی، به تبلیغ آموزههای خویش بپردازند. در این میان، آرمان مهدویت، نیروی قوی و برانگیزانندهای بود که مذهب شیعه را در جوِّ آمیخته با یأس آن روزگار، از دیگر مذاهب، متمایز میساخت. نحلهها و نهضتهای شیعی- صوفیِ روزگارِ تیموریان بر بستر مؤلفههایی مشترک بروز و ظهور یافتند. رهبران این نهضتها با درک الزامات زمانی و محیطی و با غینمت شمردن فرصت بهدست آمده، تلاش کردند تا ضمن بهرهگیری از مؤلفههای مشترک موجود و بهکارگیری همۀ ظرفیتها به برخی اهداف و موفقیتها دست یابند. آنها هوشمندانه و البته بلندپروازانه، سعی کردند از خلأ حاصل از سقوطِ خلافت عباسی و زوال قدرت ایلخانیان سود جسته و با استفاده از اطاعتپذیری صوفیه، در کنار برانگیزانندگی آموزههای انقلابی تشیع و قدرت بسیجکنندگی بالقوۀ مهدویت، به بالاترین مناصب سیاسی- مذهبی دست یابند. صوفیانِ امامی در این مسیر و در جهت اِقناع عامه، حتی از قدرت مسخکنندگیِ فنون مختلف علوم غریبه نیز بهره گرفتند. در این مقاله، با نگاهی تحلیلی – توصیفی تلاش شده تا ضمن نقد و بررسی مؤلفههای مشترکِ سه نهضت حروفیّه، مشعشعیان و نوربخشیه، به رمزیابی عللِ همگرایی مشترکات موجود پرداخته شود.
کلیدواژهها: تصوّف، تاریخِ تصوّف، حروفیه، نوربخشیه، مشعشعیان، تشیع، اهل تصوّف، علوم غریبه.
* دکترای تاریخ و پژوهشگر | dr.farzad392@yahoo.com
🔺مطالعه چکیده و دانلود فایل صوتی: https://bit.ly/2q8ONk7
@feraghvaadyan
@tasavvof95