eitaa logo
روشنگر مدیا
950 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
559 ویدیو
68 فایل
ارتباط با ادمین: @RmediaAdmin خرید نسخه فیزیکی روشنا: 09199163684 خرید نسخه دیجیتال روشنا: https://b2n.ir/x56424 وب سایت: www.RoshangarMedia.com آپارات: aparat.com/Roshangarmedia یوتیوب: @roshangarmedia" rel="nofollow" target="_blank">youtube.com/@roshangarmedia اینستاگرام: Roshangar.Media@
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان بانوی مسيحی، ‌خانم «وايولت گورگيزيان»،‌ خواهری صبور درباره جانفشانی دو برادرش در راه دفاع از وطن. @Feraghvaadyan
✅سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برگزار شد 🔹آیت‌الله اراکی: تفرقه در جهان اسلام شکست خورده است کنفرانس وحدت اسلامی 👈سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با شعار «قدس، محور وحدت امت» امسال با گردهمایی ۱۰۰ کشور جهان اسلام و همزمان با هفته وحدت با حضور رئیس جمهور و علمای برجسته جهان اسلام روز شنبه سوم آذرماه جاري برگزار شد. 📣روشنگر به نقل از ایسنا، همزمان با هفته وحدت و با حضور شخصیت‌های لشکری و کشوری، علما و اندیشمندان جهان اسلام صبح شنبه (۳ آذر ماه) سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد که در مراسم آغازین رئیس جمهور به سخنرانی خواهد پرداخت و پس از آن، شخصیت‌های جهان اسلام درباره اهمیت و ضرورت وحدت صحبت کرد. 🔹این کنفرانس از روز شنبه (۳ آذر ماه) آغاز و تا روز دوشنبه ( ۵ آذرماه) ادامه خواهد داشت که در حاشیه این مراسم نشست‌ها و کمیسیون‌های تخصصی برگزار می‌شود. 🔹از جمله برنامه‌های این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی برگزاری جشن بزرگ میلاد در آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) است و شب شعر و نمایشگاه‌های گوناگون نیز در حاشیه کنفرانس برگزار می‌شود. 🔹در این اجلاس ۱۰ کمیسیون برگزار می‌شود که از جمله آنها عبارتند از؛ سه کمیسیون مربوط به فلسطین و کمیسیون نهادهای تقریب نهاد و کمیته علمای مقاومت، کمیسیون مساعی حمیده، کمیسیون بانوان تقریبی، کمیسیون نقش احزاب در کاهش اختلافات مذهبی. 🔹همچنین علما و اندیشمندان جهان اسلام در آستان قدس امام (ره) حاضر خواهند شد. 🔹طبق گفته آیت‌الله اراکی، پیش‌بینی‌ها بر این است که امسال بیش از ۳۰۰ نفر از انیشمندان جهان اسلام در این مراسم شرکت کنند. همچنین اتحادیه‌هایی نیز برای دانشجویان جهان اسلام در نظر گرفته شده است. 🔹در این مراسم حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات،سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا،آیت‌الله تسخیری،حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت،ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز حضور دارند. 🔹به گزارش ایسنا، آیت‌الله اراکی صبح امروز شنبه ( سوم آذرماه ) در مراسم افتتاحیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که با حضور رئیس جمهور و شخصیت‌ها و علمای برجسته جهان اسلام در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با تبریک ایام هفته وحدت وولادت حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: خدا را شاکریم که از گرداگرد جهان اسلام شخصیت‌های بزرگی در این کنفرانس حضور یافتند تا وحدت و یکپارچگی خود را در مسیر رسول اکرم (ص) و قرآن کریم نشان بدهند و حمایت خود را از مقاومت اسلامی در برابر مستکبران اعلام کند. 🔹وی در ادامه با تشکر ویژه از رئیس جمهور و با بیان این که ایشان از چهره‌های تقریبی جهان اسلام هستند خاطرنشان کرد:‌همچنین از نخست وزیر عراق، دبیر کل حزب‌الله لبنان، رئیس اتحادیه علمای شام، وزیر دینی سابق تونس و سایر شخصیت‌های برجسته فلسطینی نیز تقدیر می‌کنم.همچنین بر خود لازم می‌دانم که از مقام معظم رهبری تشکر کنم چرا که ایشان همواره جریان تقریب را مورد عنایت قرار داده‌اند. 🔹دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با قرائت بخشی از پیامهای مراجع تقلید،آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله نوری همدانی و تشکر ویژه از این دو شخصیت ادامه داد: در بخشی از پیام آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آمده است که از برگزاری همایش وحدت اسلامی یک برنامه مبارک و ارزشمندی است و از تمام دست‌اندرکاران تشکلر می‌کنم. امیدواریم این وحدت به نفع مسلمین استفاده شود. قرآن و روایات اسلامی و وحدت در راس مسائل است . 🔹در بخش دیگری آمده است: قرآن کریم تفرقه میان مسلمانان را از آثار شرک می‌شمارد. آیا سزاوار است با این افرهنگ که در میان مسلمین است گروههای مسلمین با یکدیگر اختلاف داشته باشند. گروهی نادان آتش جنگ فرقه‌ای را به راه انداختند و خون مسلمانان را ریخته و خانه‌های آنان را ویران می‌کنند آیا این،جانب مردم وعلمای بزرگ جهان اسلام پسندیده است؟ برگزای همایش وحدت خوب است اما تا ریشه ظلم خشکیده نشود به جایی نمی‌رسیم. دشمن از هر ابزاری استفاده می‌کند ما نباید اخبار خود را از رسانه‌های دشمن بگیریم. 🔹آیت‌الله اراکی ادامه داد: در بخش دیگری از پیام آیت‌الله مکارم شیرازی آمده است که این گونه جلسات باید در طول سال برگزار شود تا این مشکلات تفرقه افکنانه رفع شود و از برگزاری این همایش باشکوه تشکر می‌کنم و امیدوارم وحدت کامل برای مسلمین به وجود بیاید.
🔹وی در ادامه با اشاره به بخشی از پیام آیت‌الله نوری همدانی به سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ادامه داد: ایشان در بخشی از پیام خود آورده است که از دست‌اندرکاران مجمع برای برگزاری این همیاش تقدیر و تشکر می‌کنم. خداوند برای جلوگیری از تفرقه، جوامع اسلامی را به وحدت دعوت می‌کند. خداوند در قرآن کریم واجب بودن وحدت را ذکر کرده و بر حرام بودن تفرقه تاکید می‌کند. راه رسیدن به همدلی و پاک شدن انسان‌ها از آلودگی، وحدت است.امسال کنفرانس وحدت با محوریت قدس برگزار می‌شود و این مهمترین مساله جهان اسلام است. امیدواریم که این اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز به نفع مسلمانان تمام شود و در راستای شکل گیری امت واحده اسلامی حرکت کنیم. 🔹دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در ادامه با تاکید بر این موضوع که این اجتماع بزرگی که از نخبگان سراسر جهان اسلامی تشکیل شده است پیام‌هایی را دربردارد گفت: اولین پیام این کنفرانس پیام استقامت و وحدت است و این گردهمایی نشان می‌دهد که تفرقه در جهان اسلام شکست خورده است و در این کنفرانس اعلام می‌کنیم که جهان اسلام با تمام تنوع‌ها و یکپارچگی‌های قومی و قبیله‌ای در مسیر رسول‌الله (ص) و اسلام در حرکت است. 🔹آیت‌الله اراکی ادامه داد: پیام بعدی این است که آمریکا و متحدان منطقه بدانند که در برابر جبهه مقاومت شکست خورده‌اند و تشکیل این اجتماع بزرگ که از سران مقاومت در آن حضور دارند پیام پیرزوی است و پیام بعدی این کنفرانس این است که انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا به پیروزی رسیده است و برگزاری این اجلاس که صدها شخصیت تراز اول در آن حضور دارند نشان دهنده‌ی این است که جمهوری اسلامی محور منطقه است و در برابر تهدیدات همواره پیروز است. 🔹دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: پیام بعدی این کنفرانس اعلام شکست سلطه آمریکا بر جهان و آغاز اوفول تمدن ضد بشری آمریکا و پایان سلطه گری آن است. همچنین پیام آخر این کنفرانس اعلام پشتیبانی و حمایت از ملت‌های مقاومت و مردمی است که در برابر آمریکا و صهیونیست‌ها ایستاده‌اند و ما همواره از مردم یمن و تمامی مظلومین جهان حمایت و پشتیبانی می‌کنیم. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
🔺اعتقاد به اینکه روح در دنیا باقی میماند و در بدن شخص دیگری به زندگی ادامه میدهد، اعتقاد به تناسخ است؛ 📣روشنگر به نقل از پایگاه تخصصی مقابله با حلقه/ هرچند حلقه در ظاهر تناسخ را رد میکند.و طاهری مدعی است تناسخ را قبول ندارد اما به تسلسل معتقد است یعنی زندگی های پی در پی روح در دنیا، اما آنچه در حلقه مطرح می شود همان تناسخ است. تناسخ حلقه همان تناسخی است که در در قرن شانزدهم توسط اسحاق لوریا در مکتب کابالا ارائه شد و به آن تناسخ لوریایی می‌گویند. 🔰 اسحاق لوریا" کابالیست معروف در قرن چهاردهم نوع خاصی از تناسخ را مطرح کرده و گفته است، چنانچه انسان پس از مردن به آرزوهای خود نرسیده باشد و تعلق خاطر خاصی داشته باشد، روح او در دنیا باقی میماند و به جسم دیگران وارد میشود و به زندگی خود ادامه میدهد و از این طریق به دنبال رسیدن به آرزوها و خواسته های خود است. این نوع از تناسخ لوریایی دقیقا در آموزه های عرفان حلقه مشاهده میشود. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
شرکت نمایندگان جامعه کلیمیان در همایش بزرگ اقتدار فرماندهان بسیج سپاه پاسداران تهران بزرگ
روشنگر مدیا
شرکت نمایندگان جامعه کلیمیان در همایش بزرگ اقتدار فرماندهان بسیج سپاه پاسداران تهران بزرگ
↙️ شرکت نمایندگان جامعه کلیمیان در همایش بزرگ اقتدار فرماندهان بسیج سپاه پاسداران تهران بزرگ ↘️ روشنگر به نقل از کانال روابط عمومی انجمن کلیمیان تهران / روز یکشنبه مورخ چهارم آذر ماه 1397 و همزمان با روز انتخابات هیات مدیره و بازرسین انجمن کلیمیان تهران، تنی چند از نمایندگان جامعه کلیمیان با حضور در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی، در همایش بزرگ اقتدار فرماندهان بسیج سپاه پاسداران تهران بزرگ شرکت کردند. جناب حاخام دکتر یونس حمامی لاله زار (رهبر دینی کلیمیان ایران)، دکتر همایون سامه یح (رییس انجمن کلیمیان تهران) و مهندس امید محبتی مقدم (عضو هیات مدیره و مدیر روابط عمومی انجمن)، از طرف جامعه کلیمیان در این مراسم شرکت داشتند. سردار حسین سلامی (جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران) و سردار رضا یزدی (فرمانده سپاه تهران بزرگ) در این همایش به ایراد سخنرانی پرداختند. در حاشیه این همایش، رهبر دینی کلیمیان ایران و رییس انجمن کلیمیان تهران با شبکه های مختلف خبری، گفتگو و مصاحبه نمودند. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
🔴برگزاری نشست شورای کلیساهای واتیکان با موضوع آزار جنسی کودکان روشنگر به نقل از مؤسسه گفتگوی ادیان/پاپ فرانسیس گردهمایی مشورتی شورای کلیسایی را با نام « جوانان، دین، و شناخت حرفه‌ای» در واتیکان آغاز کرده است، ناظران میگویند این شورا زمانی اغاز به کار کرده است که پرونده‌های رسوایی‌های اخلاقی کلیسای کاتولیک یکی پس از دیگری آشکار می‌شود؛ آنها می‌گویند بحث درباره این رسوائیها دستورکار غیر رسمی این شوراست. 🔹فرانسیس از رهبران کلیسهای مختلف کاتولیک در افتتاحیه این مراسم سراسری که در میدان سنت پیتر برگزار شد، خواسته است اجازه ندهند ایمان نسل جوان در راه، بر اثر کمبودها، کم کاریها، و اشتباهات و گناهان کلیسای کاتولیک کمرنگ شود. 🔺در سال گذشته فشار بسیار زیادی بر روی واتیکان برای تحقیق و بررسی درباره پرونده های آزار جنسی کودکان وجود داشته است. این فشارها به حدیست که برخی از اسقفان کلیسای کاتولیک خواستار لغو این نشست سراسری شده بودند تا فرصتی برای نشست تخصصی تر اسقفان کلیسا برای بررسی موضوع آژار جنسی فراهم شود. 🔹این سی و چهارمین دوره نشست اسقفان، کاردینالها و کشیشان کلیسای کاتولیک با موضوع جوانان است. در این مراسم که یک ماه به طول می‌انجامد، ۲۵۰ مقام کلیسای کاتولیک از سراسر جهان حضور دارند و قرار است به مدت یک ماه به نحوه تعامل و برنامه های کلیسای کاتولیک برای نسل بعدی جوانان پرداخته شود. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
طاهری(سرکره فرقه حلقه): 📣روشنگر به نقل از پایگاه تخصصی مقابله با حلقه/ « کالبد ذهنی و ادامه زندگی با تسخیر ما؛ یعنی می‌آید، سوار می‌شود، ‌ستاد ما را اشغال می‌کند و ما متوجه می‌شویم که رفتار غیرعادی داریم... یک موقع می‌بینیم کارهای ما شبیه کارهای مادرمان یا پدرمان است که فوت کرده‌اند... (جزوه تشعشع دفاعی، ص 34) منبع تصویری:سی دی تشعشع دفاعی از 30/07/2 تا 39/10/2 تشعشع دفاعی از دقیقه 20/23/1 تا 35/26/1 تشعشع دفاعی از 26/31/2 تا 50/36/2 طاهری: «خیلی‌ها (ارواح مردگان) تا سال‌ها بر روی قبر خودشان هستند،‌ به همین دلیل است... قبرستان یکی از جاهای آلوده است.» (جزوه تشعشع دفاعی، ص 31) طاهری در روش تشعشع دفاعی مدعی است علل بیماری‌هایی که مربوط به حوزه پزشکی می‌شود، در رسوخ جن و روح سرگردان افراد متوفی (موجودات غیر ارگانیک) در بدن افراد است. (ن ک به مباحث در جزوه دفاعی) منبع تصویری:تشعشع دفاعی از دقیقه 00/24 تا 12/36 طاهری در جزوه تشعشع دفاعی، علناً مثال می‌آورد: «من دو شب قبل، یک دخترخانمی در جنوب کشور حدوداً 20 ساله را تشعشع دفاعی دادم که این خانم یک حالت روان‌پریشی عجیب‌وغریبی داشتند. سال‌های سال اینها درگیر بودند؛ از این روان‌پزشک به اون روان‌پزشک، باید بستری نشود، چه‌کار بکند و... تشعشع دفاعی دادیم، یک موجودی به نام بهزاد خارج شد و ایشان نجات پیدا کردند...» (جزوه تشعشع دفاعی، ص 29) 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقای «كاراميان»، جانباز (از جامعه ارامنه ايران)، از عِرق ملی مسيحيان، آثار انقلاب اسلامی بر زندگی و انگيزه‌هايش از شركت در جبهه‌های دفاع مقدس می‌گويد. @FERAGHVAADYAN
🔶روشنگر به نقل از مؤسسه گفتگوی ادیان/ده ها هزار نفر مسیحی روز یک شنبه ۴ آذر، در افتتاحیه کلیسای جامع جدید ارتدوکس در بخارست شرکت کردند، این حضور پر رنگ به رغم انتقادات مخالفانی رخ داد که میگفتند هزینه سنگین ساخت چنین کلیسایی میتوانست خرج امور عام المنفعه تری مثل ساخت بیمارستان یا مدرسه در رومانی شود. رومانی یکی از فقیرترین کشورهای اتحادیه اروپاست. 🔹این مراسم که با حضور خیلی عظیم مومنان رومانیایی برگزار شده بود، بعد از اتمام عشای ربانی که از سوی اسقف ویژه واتیکان صورت گرفت به خشونت کشیده شد. افراد حاضر در رو به روی این کلیسای جامع که ساعتها در بیرون در منتظر بودند و به قصد دیدن این کلیسا آمده بودند، به دلیل ازدحام جمعیت با ممانعت پلیس ضد شورش مواجه شدند. 🔸بنا به گزارش رسانه های رومانی، ۸۲ نفر از حاضران در این مراسم به مراقبتهای پزشکی نیاز پیدا کردند. بیشتر مصدومیتها به دلیل افت فشار در سرما بوده است. 🔹قرار است ساختمان این کلیسای مجلل در سال ۲۰۲۴ به اتمام برسد. بنای این کاتدرال در ۱۴ هزار متر مربع ساخته شده است و با ۱۲۰ متر ارتفاع دومین کلیسای مرتفع جهان و مرتفع ترین کلیسای جامع ارتدوکس است. ظرفیت این کلیسا برای مراسم عشای ربانی ۵۰۰۰ نفر است. این بنا تاکنون ۱۱۰ میلیون یورو هزینه در براداشته است. ۸۸ درصد از جمعیت رومانی معتقد به کلیسای ارتدوکس هستند. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
🔺رد درخواست اعاده دادرسی محمدعلی طاهری در دیوان عالی کشور 👈شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی محمدعلی طاهری، سركرده فرقه عرفان حلقه را رد کرد. این حکم امروز دوشنبه 5 آذرماه جاري به وکلای وی ابلاغ شد. در مردادماه سال جاری حکم ۵ سال حبس تعزیری وی در دیوان عالی کشور تائید شده بود. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقای «كاراميان»، جانباز (از جامعه ارامنه ايران)، از عِرق ملی مسيحيان، آثار انقلاب اسلامی بر زندگی و انگيزه‌هايش از شركت در جبهه‌های دفاع مقدس می‌گويد. @FERAGHVAADYAN
🔺نقدی بر کتاب توهم خدا ریچارد داوکینز 🔸روشنگر به نقل از کانال نقد الحاد و آتئیسم/ داوکینز در کتاب پندار خدا فصلی را به این امر اختصاص میدهد که چرا به احتمال قریب به یقین خدایی نیست. او نخست در این بخش، از برهان نامحتملی خدا با عنوان «بوئینگ 747 غایی» (the ultimate Boeing 747) سخن به میان می آورد و آن را بهترین و متقاعد ترین دلیل برای الحاد میداند. به نظر او این استدلال، استوار و پاسخ ناپذیر است. بسیار جالب میباشد که هم متألهان و هم ملحدان برای اثبات نظر خود به این برهان متوسل شده اند! برهان میگوید که وجود امور پیچیده نمیتواند حاصل تصادف باشد. تصادفی تلقی کردن وجود امور پیچیده، مساویست با قبول ساخته شدن تصادفی هواپیمای بزرگی همچون بوئینگ 747 از آهن قراضه های داخل یک انبار. یعنی همانقدر که ساخته شدن بوئنگ ۷۴۷ از آهن قراضه ها نامحتمل هست، دقیقا همان قدر ایجاد یک امر بسیار پیچیده نیز نامحتمل میباشد. با این فرق که متالهین با رد تصادف از این برهان نتیجه میگیرند که وجود این امور پیچیده، ناشی از خالقی هدفمند است. از سوی دیگر، در نگاه زیست شناسانه داوکینز هر موجود پیچیده ای نتیجه تکاملی تدریجی است. با در نظر گرفتن این دو، داوکینز به این نتیجه میرسد که خدا نیز باید حاصل یک فرایند تکامل داروینی باشد! پس داوکینز در این بخش میخواهد با پاسخ دادن به این پرسش معروف و مهم که «خدا را چه کسی آفریده است؟» به انکار وجود باری تعالی بپردازد. او با فراهم آوردن یک برهان میکوشد به مقصود خود برسد: «خدایی که قادر به طراحی هر چیزی باشد، به قدر کافی پیچیده خواهد بود» این اشکال داوکینز، بیان دیگری از همان پرسش معروف است که «چه کسی طراح را طراحی کرده است ؟» گرچه این استدلال داوکینز ممکن است از لحاظ الاهیاتی، اشکالات پر شماری داشته باشد، ما بدون اینکه وارد به آن مباحث الاهیاتی شویم با رویکردی علم گرایانه، به اشکال «بی نهایت شدن تبیین ها» پاسخ میدهیم. -اگر دانشمندان بتوانند نمونه مقبولی ارائه دهند که بدون نیاز به تبیین، به توضیح امور دیگر میپردازد، به راحتی استدلال داوکینز خدشه دار شده است. دانشمندان در مقابل اظهارات داوکینز «نظریه همه چیز» ( Theory of Everything) را مطرح میکند. آنان میکوشند با ارائه این نظریه (که بزرگترین مسئله فیزیک نوین است) هر چیزی را تبیین کنند. مک گراث ادامه میدهد که اگر این استدلال قدر و وزنی داشت، دانشمندان چنین تلاش گسترده‌ای نمی‌کردند و در همان آغاز تمام بنیاد کارشان با طرح مسئله «هر تبیین کننده‌ای نیاز به تبیین دارد» فرو می ریخت. همین مقدار نشان می‌دهد که تبیین ناپذیر بودن یک تبیین‌گر، از لحاظ منطقی و ادراکی ناسازگار نیست. 📙 ن.ک: مک‌گراث، ص28، چاپ 2007 -گذشته از آن، این گزاره که «هر تبیین کننده ای نیاز به یک تبیین گر دیگر دارد» متوجه اشکالات فلسفی گوناگونیست. با توجه به دیدگاه فلسفه علم، باید مبادی تصدیقی هر علمی متکی به یک گزاره ای باشد که خود آن گزاره دیگر نیاز به تبیین نداشته باشد که نام آنرا گزاره اولیِ بدیهی می‌نامند. با نگاه نو صدرایی که علامه طباطبایی آنرا پی ریزی کرده است می‌توان اینگونه گفت که؛ تمام علوم که از سنخ حصول هستند باید متکی به یک گزاره از سنخ حضور شوند. اما در ادامه داوکینز از بسیار پیچیده بودن خدا، نامحتمل بودن وجود او را نتیجه گرفته است. مک گراث پرسشی را در پاسخ مطرح می‌کند که چرا هر چیزی که پیچیده است باید نامحتمل باشد؟! اگر چنین باشد، باید «نظریه همه چیز» که بسیار پیچیده تر از نظریه های کوچک تر است، از همان آغاز نامحتمل تلقی شود. در نظریه فرگشتی داوکینز نیز با اینکه به وجود آمدن انسان، بسیار بسیار نامحتمل به شمار آمده، اما با این حال انسان به ورطه هستی گام نهاده و هم‌اکنون در حال زیستن است. استبعاد داشتن چیزی برابر با موجود نبودن آن نیست. به همین سبب، پرسش از محتمل بودن خدا را کنار بگذاریم و از بودن یا نبودن بالفعل خدا سخن بگوییم. ر.ک: مک گراث، ۲۰۰۷، ص۲۸ -ضعف گفتار داوکینز وقتی بیشتر روشن می‌شود که به تبیین چیستی مفهوم خدا بپردازیم؛ داوکینز زعم کرده است که خدا یک موجود دارای ماهیت و مرکب می‌باشد در حالی که هیچ یک از متألهین این گفتار را ندارند، بل خدا را یک موجود در اوج بساطتت میدانند و براهینی بسیار دقیق در فلسفه های وجودی، مانند فلسفه صدرالمتالهین اقامه شده است. پس وقتی اشکال پیچیدگی گریبانگیر مفهوم خداست که آنرا یک امر مرکب و ذی اجزاء بدانیم. 📙منابع: 1. The Dawkins Delusion? Atheist Fundamentalism and the denial of the; McGrath,Alister E., 2007 2.The Language of God; Collins, Francis S, New York, Free Press. 3. The science of God; McGrath, Alister E., 2003 4. The God Delusion, Dawkins, Richard, Oxford 5. The Blind Wathmaker, 1986, New York, Norton 6. تبیین براهینی اثب
ات خدا،جوادی آملی، قم، اسراء @Naghde_elhad @Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقای «كاراميان»، جانباز (از جامعه ارامنه ايران)، از عِرق ملی مسيحيان، آثار انقلاب اسلامی بر زندگی و انگيزه‌هايش از شركت در جبهه‌های دفاع مقدس می‌گويد. @FERAGHVAADYAN
🔶 واکنش اسقف‌اعظم ارامنه تهران به احتمال بسته‌شدن مرز ایران و ارمنستان 🔻روشنگر به نقل از اسپوتنیک، سبوه سرکیسیان، نماینده کلیسای ارامنه در تهران گفت: بیانیه نیکول پاشینیان در مورد احتمال بسته شدن مرز بین ایران و ارمنستان درست نیست. به گفته وی، "ایران تنها کشوری بود که طی 28 سال گذشته بدون هیچ مشکلی مرز با ارمنستان را باز نگه داشته است". 🔸به گفته سرکسیان، اگر چنین اتفاقی بیفتد، تنها قربانی در این مورد ارمنستان خواهد بود. رهبر کلیسای اعظم ارامنه در تهران گفت: "ایران یک کشور قدرتمند است و می تواند در مقابل همه چیز مقاومت کند و در صورت وقوع وخامت روابط با تهران، تنها ارمنستان رنج خواهد برد." بگذارید یادآوری کنیم که در 1 نوامبر پاشینیان در پارلمان اعلام کرد که مرز ارمنستان و ایران می تواند در هر لحظه به علت روابط آمریکا و ایران و سایر مشکلات ژئوپولیتیک بسته شود. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
#رئیس_جمهور #هیات_دولت @Feraghvaadyan
🔺مصوبه‌ای برای نفوذ بهائیت در ایران 🔹روشنگر به نقل از بیداری پلاس؛ موضوع نفوذ و قدرت‌یابی بهائیت در این لایحه به حدی آشکار بود که امام خمینی نیز با اشاره به آن، استقلال و اقتصاد کشور را در خطر قبضه بهائیان دانست و اعلام نمود: «مملکت را به همین دلیل نیز این‌جانب حسب وظیفه شرعیه به ملت ایران و مسلمین جهان اعلام خطر می کنم. قرآن کریم و اسلام در معرض خطر است. استقلال مملکت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهیونیستها است که در ایران به حزب بهایی ظاهر شدند...تلویزیون ایران پایگاه جاسوس یهود است.» 🔹دوره پهلوی را می‌توان دوره طلائی رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره با بهره‌مندی از حمایتهای ویژه شاه، سمتهای سیاسی و اقتصادی متعددی را کسب نمودند. علاوه بر حمایت مستقیم شاه و رژیم از این جریان سیاسی که از طرق مختلف همچون کمکهای مالی صورت می‌گرفت، حمایتهای غیرمستقیم مانند تصویب‌نامه‌های قانونی، از دیگر روشهای رژیم در راستای افزایش قدرت بهائیان است. از جمله این سیاستها می‌توان به لایحه انجمنهای ایالتی و لایتی اشاره نمود که به‌رغم اهداف متفاوتی که در ظاهر بر آنها تأکید می‌شد، تمرکز آن بر قدرت‌یابی بهائیان بود. این لایحه جنجالی که در سال 1341 به تصویب رسید، ظاهراً بر اهداف اقتصادی و حقوق سیاسی بخشهایی از جامعه تأکید داشت؛ اما در واقعیت بر مبنای حمایت از بهائیت پی‌ریزی گردید، از این رو مورد اعتراض مردم و گروه‌های مذهبی قرار گرفت. 🔺اهداف لایحه 🔹1. معرفی اسلام به عنوان دینی مهجور و عقب‌مانده 🔹2. کنار گذاشتن گروه‌های مذهبی و حذف آنان از قدرت 🔹در یکی از بیانیه‌های اعتراضی امام که در رابطه با این لایحه و از طریق تلگراف به شاه منتشر شد، آمده است: «ما می‌گوییم زنها را به اسم آزادی و ترقی به فساد نکشید و منحرف نسازید. شما حساب کنید در این بیست و چند سالی که از این کشف حجاب مفتضح می‌گذرد چه چیزی عاید زنها شده، چه چیزی عاید مردها شده و چه چیزی عاید این مملکت گردیده است.» 🔹بررسی این موضوع پیرامون لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی از زمان تصویب تا لغو آن نشان داد که لایحه مذکور که ظاهراً در راستای اعطای حقوق به افراد یا گروه‌های متعدد به تصویب می‌رسید، پیش از آنکه برخاسته از فلسفه واقعی آن قوانین باشد، در راستای افزایش قدرت رژیم و یا گروه‌های مخالف مذهبیون یعنی بهائیان و یهودیان بود. درواقع از آنجا که رژیم به خوبی می‌دانست توان مقابله مستقیم با مردم و گروه‌های مذهبی را ندارد و برخورد مستقیم می‌تواند تبعات خطرناکی به همراه داشته باشد، تصویب قوانین را مسیری آسان برای حذف تدریجی گروه‌های مذهبی قرار داده بود؛ مسیری که در نهایت نتیجه‌ای جز تضعیف رژیم و حاکمیت در بر نداشت. 🆔 https://t.me/feraghvaadyan 🆔 https://eitaa.com/feraghvaadyan 🆔 https://sapp.ir/feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آقای «كاراميان»، جانباز (از جامعه ارامنه ايران)، از عِرق ملی مسيحيان، آثار انقلاب اسلامی بر زندگی و انگيزه‌هايش از شركت در جبهه‌های دفاع مقدس می‌گويد. @FERAGHVAADYAN
✝تلاش جريان مسيحيت تبشيري براي القاي حس تعارض با نظام اسلامي در جامعه 👈در جنگ اقتصادي كنوني، مسيحيت تبشيري به سربازان هجمه رواني عليه ايران تبديل شده‌است. @Feraghvaadyan
🔹پروپاگاندای تازه مجذوبان نور درخصوص نارفتارهای زنان درویش
روشنگر مدیا
🔹پروپاگاندای تازه مجذوبان نور درخصوص نارفتارهای زنان درویش
✍طی روزهای گذشته, طیف افراطی فرقه گنابادی با راه اندازی بازی رسانه ای تازه, یکبار دیکر کوشید با وارونه جلوه دادن حقایق, نارفتارهای زنان درویش مجرم در غایله گلستان هفتم را کتمان نموده و به مظلوم نمایی از آنها بپردازد. صرف نظر از شورش های گاه و بیگاه زنان مجرم درویش و ایجاد اغتشاش در زندان, برای آشنایی با منش این زنان, توجه مخاطبان محترم را به مرور کلیپ منتشرشده درباره آنها در همین کانال جلب می نماییم👇👇👇
روشنگر مدیا
👩🏻💼همشیره‌های ! 🎥در این کلیپ چندقسمتی، با شاخصه‌ های مدرن از ابداعات گروهک مجذوبان‌نور آشنا می‌شویم. 🔰نخستین قسمت از این مجموعه به بررسی و نقش و جایگاه آن‌ها در درویشی اشاره دارد. 🔰بی‌تردید، مشاهده این کوتاه می تواند اطلاعاتی از پشت‌پرده زنانی به دست دهد که این‌روزها رگ را برآورده‌اند! @Feraghvaadyan
☯️تناسخ در معنويت‌هاي كاذب، نيروي بازدارنده اجتماعي-سياسي 👈🏻معنویت‌های کاذب با ترويج نظريه تناسخ، از آن به مثابه یک نيروي بازدارنده اجتماعي-سياسي بهره می‌گیرند. به عبارتی، تناسخ‌باوری توجیه مناسبی برای اعمال حاکمان و ظلم‌ها و جنایاتشان فراهم می‌سازد؛ به این صورت که ‌اگر افراد جامعه در برابر سختي‌ها و نابرابري‌هاي اجتماعي صبر كنند و دست به شورش و طغيان نزنند، متقابلاً در حيات بعدي داراي زندگي راحت و آسوده‌اي مي‌شوند. 🔸به‌تعبیری، تناسخ با کارکردی دوطرفه، از یک‌سو زیردستان را مطیع و ظلم‌پذیر می‌سازد و از سوی دیگر، سردمداران را جری‌تر و جسورتر تا بی‌هیچ دغدغه‌ فکری و مانعی، اهداف خود (و به عبارت‌بهتر، هدایتگرانشان) را محقق نمایند. 🔹بنابراین از نگاهی کلان می‌توان گفت، تناسخ‌ به عنوان بن‌مایه و شاخص مشترک بسیاری از جریان‌های معنوی نوظهور، ابزاری است برای تحقق اهداف و منویات نظام (ماده‌گرای) سرمایه‌داری و سیاست غایی‌اش یعنی نابودی معنویت و دین‌خواهی در سراسر جهان. 📚آرشيو تحقيقي روشنگر @Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
♨️اندر شباهت‌های دراویش افراطی و پیروان‌ حلقه... 👈🏻نتایج فضاحت‌بار ائتلافات جریان‌های فرقه‌ای ✍🏻طی روزهای اخیر، موجی از حمایت‌های دو طیف از دو جریان به‌ظاهر متفاوت اما به واقع –البته بالذات- مشابه از یکدیگر را شاهد بودیم. 🔸صرف‌نظر از بدیهی بودن این ائتلاف نانوشته درمیان جریان‌های فرقه‌ای که ریشه در اهداف و ماهیت یکسانشان دارد، در اینجا نظری می‌افکنیم بر برخی مشابهت‌های اختصاصی‌تر طیف افراطی دراویش فرقه گنابادی با اندک‌طرفداران متعصب فرقه موسوم به «عرفان‌حلقه»: ◀️ تبلیغات رسانه‌ای گسترده هر دو جریان در راستای هجمه به نظام جمهوی‌اسلامی. ◀️ تلاش برای سیاه‌نمایی از وضعیت حاکم بر جامعه در زمینه‌های مختلف، از حوزه سیاسی-اقتصادی گرفته تا حقوق‌بشر و وضعیت اقلیت‌های دینی. ◀️ همسویی کامل با جریان‌های برانداز و معاند داخلی و خارجی که نمود آشکار آن را باید در جنگ روانی گسترده کانال‌های منتسب به دو فرقه مزبور در راستای تشدید آثار تحریم‌های اقتصادی امریکا مشاهده کرد. هر دو جریان در این زمینه، سنگ‌تمام گذاشته و برخی عملاً به تریبونی برای انعکاس آخرین توئیت‌های «ترامپ»، «پمپئو»، «هوک» و امثالهم تبدیل شده‌‌اند. ◀️ تلاش برای مظلوم‌نمایی و انحراف افکارعمومی از طریق انعکاس وارونه حقایق و نشر اکاذیب. ◀️ توهین به مسئولان و سران مملکتی و تلاش برای اشاعه روحیه بی‌اعتمادی اجتماعی.موارد فوق، تنها نمودهای برجسته این امر بود و اشاره به کلیه مصادیق،‌ مجالی مجزا می‌طلبد؛ ⁉️ اما پرسش آن است که آیا این حمایت‌های دوجانبه، ادعای برحق بودن جریان مزبور را زیر سؤال نخواهد برد؟‌ اگر طیف افراطی فرقه گنابادی که خودرا حامی «عرفان» مطرح نموده، از سرکرده فرقه «عرفان‌حلقه» به عنوان منادی «عرفان» حمایت می‌کند، آشکار است که ذره‌ای آشنایی با معنای عرفان و تصوف –حتی بر اساس قرائت‌‌های فرقه خود- ندارد! ⁉️تأیید عرفان در قرائت یکی از جنبش‌های معنوی نوپدید که التقاطی بودن مبانی فکری سرکرده و وجوه بطلان عقاید آن به لحاظ عقلی، نقلی، منطقی و دینی در ده‌ها کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفته، چه معنایی در قاموس فکری یکی از فرق سنتی برآمده از تصوف دارد که از قضا، خود را منادی یگانه راه طریقت و عرفان اصیل معرفی می‌کند؟ جالب آنکه، این مسئله از سوی قاطبه دراویش نیز مورد تأیید قرار نگرفته و نشان از تغییر ساخت فکری طیف افراطی و قرائت‌های تازه درویشی‌گری در آن‌ها دارد که از آن با عنوان «درویشی مدرن» یاد کرده‌اند. 〽️به هر روی، ریسک بالای این‌گونه ائتلاف‌های سیاسی، در بروز چنین فضاحت‌هایی از نقض‌غرض آشکار می‌گردد که افراطیون فرقه گنابادي، امروز بدان مبتلا شده‌اند. 👈🏻بگذریم از ‌طرفداران فرقه عرفان‌حلقه که به سبب قلت و رسوایی اظهرمن‌الشمس سرکرده‌شان، نیازی به قلم فرسایی در باب این سیاست پیوند با دراویش ندارند. 📚بخش تحلیلی روشنگر @Feraghvaadyan
⭕️✝چراغ سبز عربستان به مسیحیت صهیونیستی 👈قول مساعد بن سلمان جهت تاسیس کلیسا در عربستان 🔹روشنگر به نقل از الخلیج، رییس هیئت مسیحیان انجیلی آمریکا که پیش از این با محمد بن سلمان دیدار کرده بود، توضیحاتی را درباره این دیدار به رسانه ها ارائه نمود. 🔹 رئیس گروه مسیحیان انجیلی آمریکا گفته است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به او وعده داده زمینه ساخت کلیسا در عربستان را در آینده در کشورش فراهم کند. 🔹جوئل روزنبرگ، رئیس هیئت مسیحیان انجیلی آمریکا که پیش از این با محمد بن سلمان دیدار کرده بود، توضیحاتی را درباره این دیدار به رسانه ها ارائه نمود. 🔹به گفته جوئل روزنبرگ، بن سلمان در این دیدار، احداث کلیسا در شرایط کنونی در عربستان را رد کرد، اما تاکید کرد برای حل این موضوع در تعامل با علمای سعودی تلاش خواهد کرد. گروه مسیحیان انجیلی آمریکا از دیدار با بن سلمان و گفتگو با او ابراز خرسندی کرده اند. 👈این گونه تعاملات را می توان در ادامه تغییر سیاست های اصلاحی عربستان و از آن مهم تر, لزوم همراهی دولت های امریکا و پادشاهی سعودی, ارزیابی نمود. @Feraghvaadyan
♨️پوست اندازی جریانهای فرقه ای؛ رفتار آلترناتیو در پوشش عرفان و تصوف 👈بروز فاجعه در ساخت فکری فرقه هایی چون گنابادی ✍طی دهه اخیر, به ویژه پنج سال گذشته, بسیاری از جریان های فرقه ای سنتی در کنار ظهور و بروز جنبشهای نوظهور معنوی, به نوعی پوست اندازی کرده و نه تنها در ردای جریان های آلترناتیو و برانداز اقدام می کنند, بلکه بر این تغییر مواضع نیز تصریح نموده, در تبلیغات رسانه ای خویش, صراحتا از لزوم ایتلاف با دیگر جریان های برانداز سخن می گویند. 🔺مصادیق در این زمینه, بسیار است اما بارزترین مورد که متاسفانه با اقدامات خود, فاجعه ای را در جامعه رقم زد, طیف افراطی فرقه گنابادی است که غایله گلستان هفتم اسفندماه ۱۳۹۶, نقطه اوج و نتیجه تغییر ماهیت طیف مزبور از این فرقه سنتی بود. 👈ردپای این پوست اندازی را از سالها قبل در وقایع مختلف از قم و کوار گرفته تا تجمعات مقابل مجلس و... شاهد بودیم و در سالهای اخیر نیز افراطیون عملا از مانیفیست تازه خود با عنوان "درویشی مدرن" پرده برداری کردند. چنانچه امروز نیز با وجود رسوایی در فاجعه گلستان هفتم, بی مهاباتر از قبل بر همسویی خویش با جریانهای برانداز , صحه گذاشته و بر لزوم این ایتلاف _صرف نظر از تفاوت های ماهیتی_ تاکید می کنند؛ یادآور یکی از مهم ترین بندهای مرام نامه های جریان های برانداز مخفی. 🔺قرار گرفتن افراطیون فرقه گنابادی در کنار جریان هایی چون عرفان حلقه, التقاط شیعی, مسیحیت تبشیری, طیف افراطی اهل حق و بهاییت که بارها شاهد حمایت های دوسویه رسانه ای شان از یکدیگر بوده ایم, همچنین اتحاد نانوشته شان در جنگ روانی علیه نظام و همراهی با معاندان(نمونه کنونی اش, جنگ اقتصادی امریکا), حکایت از پوست اندازی جریان های فرقه ای دارد. 👈اگر تا پیش از این برخی جریان های فرقه ای به صورت چراغ خاموش از پوشش عرفان و معنویت برای تحقق اهداف تبرج خواهانه خویش بهره می جستند, امروز این رویکرد را عیان کرده و از آشکار شدن ماهیت حقیقی خود ابایی ندارند. ♨️مسیله تا جایی پیش می رود که گاه حتی ماهیت و هسته اولیه شان را فراموش کرده و ذره ای آشنایی با عرفان و معنویت مورد ادعای خویش را هم ندارند. 👈اگر امروز, افراطیون گنابادی, هویت خود را در کنار جریان هایی چون حلقه, درک و تعریف می کنند, به معنای فاجعه ای برای ساخت فکری این فرقه سنتی است که در صورت تداوم و گسترش در میان سایر مریدان, می رود که بنیان جریانی درویشی, بر آمده از تصوف را به ورطه سقوط و قهقهرا کشاند. 🔹این مسیله, چالشی تازه در آسیب شناسی رفتاری جریان های فرقه ای فعال در کشور است که جا دارد در مطالعات فرقه شناسی, لحاظ گردد. 📚بخش تحلیلی روشنگر @Feraghvaadyan
💠 مکتب کابالا خاستگاه فرقه‌های رازآمیز 1⃣ روشنگر به نقل از پایگاه مقابله با حلقه/ نامی است که بر اطلاق می‌شود. پیروان آئین کابالا یا همان کابالیست‌ها این مکتب را دانش سری و پنهان حاخام‌های یهودی می‌خوانند و برای آن پیشینه‌ای کهن قائل‌اند. برای نمونه، رهبر فرقه مدعی است که کابالا در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی، نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم بود. 2⃣ به ادعای بلاواتسکی، نه تنها پیامبران بلکه تمامی شخصیت‌های مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و غیره، دانش خود را از این کتاب گرفته‌اند. مادام بلاواتسکی برخی از متفکرین غربی، چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را از پیروان می‌داند. 3⃣ این ادعا نه تنها نپذیرفتنی است بلکه برای (به عنوان یک مکتب مستقل فکری) نیز پیشینه جدی نمی‌توان یافت. مشارکت در نحله‌های فکری رازآمیز و عرفانی به در اوایل سده اول میلادی می‌رسد. ولی فیلو واضع مکتب جدید فکری نبود و کار او را باید به ارائه اندیشه‌های دینی در قالب و محدود دانست. 4⃣ اوج تولید فکری در عرصه اندیشه عرفانی در دوران پیش از کابالا، دو رساله (آفرینش‌نامه) و (روشنایی‌نامه) است. این دو رساله را باید تلاشی دانست برای ارائه عقاید دینی/ سیاسی در قالب مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام. 5⃣ این میراث نه چندان غنی، که (کابالا) خوانده می‌شد، در سده سیزدهم میلادی به پیدایش (کابالا) انجامید. تا زمان فوق، قباله (کابالا) واژه‌ای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدی از . از زمان تدوین [ زهر / زوهر] در اواخر سده سیزدهم میلادی، واژه قباله (کابالا) بطور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید نام گرفتند. 6⃣ کابالا، تصوف جدید یهودی نیز به شدت متاثر از است و حتی بسیاری از مفاهیم آن شکل عبری مفاهیم رایج در فلسفه و عرفان اسلامی است. درواقع، اندیشه‌پردازان به دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی و آشنایی با زبان عربی، به اقتباس از متون مفصل دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغه دادند. این کاری است که یهودیان در شاخه‌های متنوع علم و دانش، از فلسفه مشائی که به وسیله ابن‌میمون یهودی شد تا پزشکی و نجوم و غیره، انجام دادند. برای نمونه، باید به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کدِش (قدس)، نفش (نفس)، نِفِش مدبرت (نفس مدبره)، نِفِش سیخلت (نفس عاقله)، نِفِش حی (نفس حیات‌بخش)، روح و غیره در کابالا اشاره کرد. 🔹آیین یهود بر اساس ملاحظات تاریخی و نیز ظرفیت‌های درونی خود عرفانی مستقل ندارد و آنچه به نام قبالا (کابالا) در عرفان یهود نام برده می‌شود، به تعبیر جان ناس چیزی جز این نیست که: 🔹از طریق قبالا یک نوع افکار عجیب و خیالات غریب در فلسفه و کلام یهود پدید آمد … از این احکام حروفی عجیب و غریب که وقتی در اروپا رواج فراوان پیدا کرد، شیادان زمان استفاده کردند و به دعوی مسیحیت کاذب برخاستند و به این ادله‌ی قبالایی متصل شدند و موجب زحمت اهل ایمان گشتند. (تاریخ جامع ادیان، ص565) تحلیل و بررسی ✍تنها چیزی که در باب عرفان یهود یا آیین قبالا می‌توان گفت این است که یهود اساساً عرفان ندارد و اگر هم چیزی به نام آیین قبالا مطرح است در واقع ترکیب و اختلاطی از کیش‌های عرفانی دیگر است. کیش‌هایی مثل عرفان مسیحیت، یوگا و آیین‌های عرفانی هند، تفکر نوافلاطونی، آیین زرتشتی و تصوف اسلامی. لذا یهود از این افتخار بی‌بهره است و نتوانسته چیز جدیدی در این حوزه ارائه دهد. @Feraghvaadyan