⭕️ انحراف فکری در مدارس انجمنی
🔷انحراف از بحث مهدویت و قرائت انفعالی از مفهوم انتظار که به مشی سیاستگریزی انجمنیها باز میگردد، از جمله انحرافات فکری است که در مدارس منتسب به #انجمن_حجتیه به دانشآموزان آموزش داده میشود. «فریدالدین حدادعادل» مدیر مدرسه «فرهنگ» در اینباره میگوید: «چقدر لطمه است برای جمهوری اسلامی که کسی نماز بخواند، روزه بگیرد، برای امام زمان(عج) جانفشانی کند اما برای سربازان امام زمان از حیث سیاسی و اجتماعی دل نسوزاند و چقدر بد میشود اگر اینها بچههای خانواده پولدار، متدین و باشخصیت باشند. در مدارسی که تحت سلطه فکری انجمنحجتیه، است بچهها از لحاظ فکر سیاسی-اجتماعی کاملاً تخریب و بیاستفاده میشوند.»(1)
📚1.«فضای مدارس غیرانتفاعی دست حجتیه است»، گفتگوی فریدالدین حدادعادل با خبرگزاری دانشجو(ایسنا) کد خبر: 12414، 19/08/1392.
@feraghvaadyan
♨️پیدایش «معنویت های نوپدید» و عرفانهای کاذب
🔘امروز زیر سایه «جهانی شدن» و انتقال گسترده اطلاعات، بسیاری از نکات فلسفه و ادیان شرق به صحنه جامعه جهانی عمومی وارد شدهاست. علاوه بر این، علوم غریبه موجود در غرب، #تصوف و انواع عرفان (عرفان یهودی، اسلامی و مسیحی)، همچنین رشد و توفیق دانش روانشناسی در زمینه شناخت خودآگاه و ناخودآگاه انسان، همه و همه دست به دست هم داد تا جریانی جدید، موسوم به پدیده «معنویت نوپدید» یا «معنویت سکولار یا پستمدرن» شکل گیرد که: دقیقاً سوار بر نیازهای پستمدرن انسان، با استفاده از نوعی التقاط حداکثری از منابع مختلف و بازتفسیرهای پستمدرن از منابع سنتی، با کارکرد «اینجایی-اکنونی» میباشد؛ که همین میتواند تعریف ما از پدیده «#معنویت_نوین» باشد.
❗️در جهان امروز، خدمت به «اینجا و اکنون»، دیگر آخرتگرا نیست؛ به تعبیر بهتر، مسئله، آن است که اینجا و اکنون، شما چه نیازی دارید؟ انسان دیگر حوصله ندارد با مشقت و زحمت طولانی -مثلاً بعد از ۲۰ سال ریاضت- به مقامی خاص برسد، بلکه میخواهد همین الآن و امروز در زندگی کاری خود، یک ریلکسیشن انجام دهد و اموری چون: آرامش، موفقیت، بهرهوری والا، کارایی زیاد، خلاقیت، موفقیت در ساحات مختلف زندگی و... را با زحمت اندک به کف آورد؛ و این جریانهای معنوی مدعیاند، قادر به ارائه این امر هستند اما در واقع این چنین نیستند.
https://www.instagram.com/p/B5r-e5PhHWf/?igshid=t8i79lz2agzk
@feraghvaadyan
💢ظهور سرکردگان بهائی و صلح جهانی
🔸رهبران و مبلغان فرقه #بهائیت معتقدند که با ظهور«باب» و «بهاء» وعده الهی برای ظهور منجی محقق شده چنانکه ابوالفضل گلپایگانی ازمبلغان بهائی چنین گفته: «تمام ملل متفقاند بر اینکه در آخرالزمان به واسطه طلوع دو نیّر أعظم (باب و بهاء)، عالم قمیص جدید بپوشد و جنگ و جدال مرتفع شود»(1)
↩️اما جالب اینکه پس از ظهور این دو نفر نه تنها جنگ و جدال مرتفع نشد بلکه جنگ جهانی در گرفت و حاصل آن کشته و آواره شدن میلیون ها انسان بود حال آنکه ادیان الهی معتقد بودند با آمدن منجی حقیقی، امنیت و صلح جهانی محقق خواهد شد.
1. عبدالحسین آیتی، کشف الحیل (3 جلدی)، ج 2، ص 106.
@feraghvaadyan
💠پالان انجمن حجتیه کج است؛ حلبی وابسته به سازمان امنیت بود
♦️در مورد #انجمن_حجتیه همه افرادش را نمیشود به یک چوب برانیم. اما کسانی که این روزها عنوان میکنند «نایبالامام» و تحاشی دارند از اینکه امام امت بگویند، و رهبر انقلاب را مرتب نایبالامام میگویند اینها کمی پالانشان کج است. اینها در مغازههای خود مینویسند: «ای امام زمان بیا و کارها را اصلاح کن.» اگر امام زمان ظهور کنند میگویند دنبال امام خمینی حرکت کنید. من عقیدهام این است. عنوان کردن اینکه «ای امام زمان مشکلات را حل کن» یعنی میخواهند بگویند که این ارگانهای انقلابی و امام امت نمیتوانند مشکلات را حل کنند.
بیشتر بخوانید:👇🏻
https://plink.ir/kdoYw
@feraghvaadyan
♨️پایان قطبی سیاسی
⁉️آیا جانشین «تابنده»، ادامه دهنده رویکرد وی خواهد بود؟
✍تداوم وخامت حال «نورعلی تابنده»، قطب فرقه گنابادی، گمانه زنی ها برای نزدیک شدن وی به ساعات پایانی عمر نسبتا طولانی اش را نزدیک ساخته.
هرچند وی در آخرین مصاحبه های خود برای رسیدن به یکصد و بیست سالگی، ابراز امیدواری کرده بود، لیکن مشکل بتوان این چشم انداز را داشت.
🔹به هر حال، دوران تکیه وی بر اریکه قطبیت سلسله دراویش گنابادی، بسر رسیده و در چنین لحظاتی است که عموما، کارنامه عملکرد و تاثیر و تأثرات یک شخص، در نظر می آید.
🔹تابنده را با آن مدل روی کارآمدن ناگهانی، در حالی که حتی مراحل طریقتی را طی نکرده و بیشتر سرگرم تمایلات سیاسی و اجتماعی خویش بود، باید یکی از سیاسی ترین اقطابی دانست که گنابادی ها به خود دیده اند.
🔹منش سیاسی وی به عنوان یک وکیل دادگستری و عضو گروهک جبهه ملی، به طرزی آشکار در نوع قطبیتش اثر گذاشت؛ تاثیری که در درازمدت، ماهیت فرقه را نیز متاثر ساخت و طی روندی تدریجی، به صورت فرایندی تربیتی در نهاد مریدان نیز جای گرفت.
🔹همین رویکرد بود که طی دو دهه اخیر، بسترساز ظهور جریانی متفاوت در فرقه گردید. جریانی نوظهور که مدعی ابداع مدل تازه ای از درویشی گری شدند؛ «درویشی مدرن» ، محصول بذری است که خاک آن را مدل قطبیت تابنده، آبیاری کرد . هرچند، شاید به زعم برخی بزرگان و دغدغه مندان فرقه، بیشتر به علفی هرز شباهت داشت که آفات زیادی را دامنگیر دراویش ساخت.
🔹به هر روی ، مروری بر افکار، اقوال و اعمال تابنده ، به ویژه طی چند سال بحرانی اخیر_ از غایله گلستان هفتم ۹۶ به این سو_ حکایت از تاثیر آن بر شکل گیری جریان فوق الذکر و در بعدی وسیع تر، استحاله ماهوی_ ساختاری فرقه گنابادی دارد.
بررسی جزیی تر این مهم را به پست های آتی و به ویژه سرنوشت قطبیت در فرقه گنابادی موکول می نماییم.
📚بخش تحلیلی روشنگر
t.me/joinchat/AAAAAECeE_cMUbA46Q1Gfg
@Feraghvaadyan
♨️چگونه معنویت گرایی و عرفان های کاذب را نقد کنیم؟
🔹«نقد #معنویتگرایی باید رنگ و بوی معنوی بدهد. به عبارت سادهتر، وقتی نقد «اشو» را میخوانی، باید احساس معنوی به تو دست دهد. پس سبک نگارش و کلمات مورد استفاده، اهمیت دارند؛ چیزی به نام ژانر معنوی و نویسندگی معنوی که غربیها تجربه خوبی در آن دارند و گوی سبقت را در این باب از ما ربودهاند.
💢مسئله دیگر اینکه، منصفانه نقد نماییم. در روانشناسی تبلیغ به این امر، «دو وجهی» اطلاق میشود؛ یعنی خوب و بد را با هم مورد بررسی قرار دهد. تمرکز صرف بر نکات منفی، نتیجهای درخور نخواهدداد. اگر چهرهای خشن و روسپیگرا از آنها نشان دهیم، بسیاری از مخاطبان که این آثار را مطالعه کرده و طعم اجزای معنوی موجود در آن را چشیدهاند، پذیرای نقد ما نخواهندبود. بنابراین در عین اینکه باید همدلانه وارد شویم، فراموش نکنیم که اینها –بالذات- باطلاند. در نهایت، باید همواره این مسئله را مدنظر داشته باشیم که ملاک تمیز حق از باطل در معنویتها، آن است که عرفان مدنظر، انسان را به سمت خداوند، مطالعه، تعبد و شریعت، ترغیب کند و صرف وجود عناصری از عرفان و مبانی دین مبین اسلام در برخی #جنبشهای_معنوی، دلیلی برای برحقبودنشان نیست.»(1)
📚1.گرفتار« افراط» و «تفریط» نشویم، گفتگو با بهزاد حمیدیه، فصلنامه روشنا،شماره 82.
@feraghvaadyan
❌ادامه فروش اقلام بهائی
🔸#فرقه_بهائیت که از هر ابزاری برای تبلیغ فرقه و نفوذ در جامعه بهره میگیرد مدت هاست در قالب فروش کالاها و اقلام زینتی و تزئینی در فضای مجازی فعالیت میکند.
♨️در تازهترین فروش اقلام تزئینی بهائیت که در سایه عدم نظارت دقیق صورت میگیرد شاهد فروش تابلوهایی با نوشته های الواح بهائیت و یا نام سرکردگان فرقه که از آنجایی که این عبارات عربی هستند احتمال خرید آن توسط مسلمانان به گمان عبارات قرآنی و یا احادیث وجود دارد.
@feraghvaadyan
❌نفوذ حجتیهای
🔻«اعضاي #انجمن_حجتیه، گاه نزد برخي اقربين، خبر از نفوذ در حكومت تا سطوح مياني ميدهند كه البته ممكن است براي عظيمتر كردن شأن خود نزد نوپيروان باشد ولي به هر حال، تهي از حقيقت نيست. انجمن، فعالیتهای درآمدزایی مالی هم انجام میدهد. معمولاً با گرفتن شهریههای هنگفت چند میلیونی از بچههای متمولین، به نوعی معامله میکنند: میگویند ما یک فرزند مرفه دنیای امروز، اما با چنین #مذهبی به شما تحویل میدهیم و همین کار را هم میکنند.»(1)
📚1. «انجمنحجتیه و بورژوازی» فصلنامه روشنا، شماره 81.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕️باز هم توطئه «ترور» و بازی با «آبروی فقری»
↩️قطب در حال احتضار و مریدان در پی جاه
🔸هنوز مدت زیادی از شفافسازی یکی از مشایخ سرشناس و جانشین تعیینشده برای «نورعلی تابنده» در باب وضعیت جسمانی قطب و طبیعی بودن مشکلات ناشی از ضعف جسمانی و کهولت سن سپری نشده اما رسانههای منتسب به طیف افراطی فرقه گنابادی، با بستری شدن تابنده در بیمارستان و وخامت حال وی، بار دیگر موج شایعهسازی در خصوص «ترور» خاموش نامبرده و هجمه به نمایندگان را آغاز کردهاند تا تمرد از فرمان قطب و بزرگان را در #دراویش_گنابادی، شاهد باشیم.
🔹استفاده ابزاری از شرایط قطب برای تحقق منویات خویش در راستای تخریب رقبا، قدرتطلبی و جهتدهی به افکار مریدان، در جرگه مورد اشاره، مسبوق به سابقه است و اینک در حالیکه مراد در بستر بیماری با مرگ دست و پنجه نرم میکند، به جای سر نهادن بر فرامین طریقتی، از جمله الزام به حفظ «اتحاد» بر طبل اختلاف میکوبند تا دراویش نعمتاللهی گنابادی بار دیگر در پیچ سرنوشتساز تاریخی، با چالشی دشوار روبهرو شوند.
💢هرچند جناحهای درونگروهی می کوشند –دستکم- برای حفظ ظواهر و اعتبار هم که شده، در شرایط حساس کنونی از اختلاف و رقابت دم نزنند و «نگرانی بابت حال قطب» را دغدغه خویش نشان دهند، اما #افراطیون –عامدانه یا غیرعامدانه- رویه فوق را پیش گرفتهاند تا روزهای پایانی تابنده را با فراز و نشیب بیشتر همراه سازند.
👈🏻 بیتردید روزهای آینده برای #فرقه_گنابادی، سرنوشتساز خواهد بود. چه کسی بر صندلی قطبیت تکیه خواهد زد؟ رویکرد و منش جانشین چگونه خواهدبود؟ واکنش مریدان و جریانهای رقیب در قبال قطب تازه چه خواهدبود؟ و...
📚بخش تحلیلی روشنگر
https://www.instagram.com/p/B5w3uNABKUi/?utm_source=ig_web_copy_link
@feraghvaadyan
❗️قانون ضدفرقه همچنان در راهروهای مجلس/ ۲۱ نمونه فتنه اعتقادی
✅ قانون مبارزه با فرقهها در راستای قانون اساسی کشور (اصل و حمایت از آزادیهای اساسی و بنیادین ساکنین در سرزمین جمهوری اسلامی ایران) و با عنایت به مقررات سازمانهای بینالمللی حقوق بشر به خصوص میثاق بینالمللی حقوق مدنی ـ سیاسی (بند۳ ماده ۱۸ و ماده ۱۹) که بیان میدارد: آزادی عقیده و بیان، مشروط به رعایت احترام به حقوق یا حیثیت دیگران و همچنین حفظ #امنیت یا نظم عمومی یا سلامت و اخلاق عمومی است، تدوین شده است.
🔻در این طرح مجلس تلاش شده است، اقدامات انحرافی #فرقهها که منافی آزادی و کرامت، هویت و شرف انسانی، اخلاق و نظم عمومی و از همه مهمتر منافی امنیت کشور است و با عنایت به اصول اساسی کشور اصل ۱۲ و ۱۳ و قوانین مدون جمهوری اسلامی ایران و قواعد حقوق بشر در حوزه بینالملل و میثاقنامه بینالمللی حقوق مدنی ـ سیاسی مورد توجه قرار گیرد.
بیشتر بخوانید: 👇🏻
https://feraghvaadyan.com/?p=1793
@feraghvaadyan
♨️ دین در آینده به "بحثی بزرگ" تبدیل می شود
✅روشنگر به نقل از گفتگو ادیان/ اختلافات #مذهبی میان پیروان ادیان مختلف در مدارس آلمان، هرازگاهی باعث منازعه اجتماعی می گردد. به باور معلمان علوم دینی در آلمان، این اختلافات ناشی از سوتفاهم می باشند. آنها میگویند راه حل افزایش آموزش های بین الادیانی است.
🔻آلبرت بیزینگر، آموزگار الهیات در شهر توبینگن آلمان، در این رابطه به خبرگزاری کاتولیک آلمان گفت: «اگر ما نمی خواهیم که کنیسه ها، مساجد و کلیساها در آتش بسوزند، باید آموزه های بین دینی و میان مذهبی را افزایش دهیم».
▪️آلبرت بیزینگر گفت مثلا واجبات و محرمات در #ادیان_الهی مختلف با یکدیگر تفاوتهایی دارد. مثلا غذاهای حلال یا مواردی مشابه که بین کودکان با پیشینه مذهبی مختلف باعث سوء تفاهم دینی میشود.
وی افزود «این مهم است که معلمان به خاطر ترس از منازعه میان کودکان از بحث طفره نروند». وی پیشنهاد کرد که آموزگاران حرفه ای برای پیشبرد چنین مباحثاتی باید دوره های آموزشی میان دینی را سپری کنند.
@feraghvaadyan
الگوهای انحرافی عرفان را شناسایی و معرفی می کنیم
▫️ما عرفانی را دنبال میکنیم که بر اساس و محوریت همان اصولی است که اهل بیت(ع) مشخص کرده اند که قطعا با گوشه نشینی و دوری از اجتماع و کشف و کرامات گویی و... موافق نیست. فقه مداری، احکام محوری، اجتهاد علمی، دوری از گناه و اخلاق گرایی و رسیدن به روشن ضمیری از اصول اولیه عرفانی است.
🔸وقتی شاخصه های عرفان حقیقی به خوبی بیان نشود همین #عرفانهای_نوپدید در میان مردم و جوانان ما رخنه می کند؛ شاهد بوده ایم که مدعیان عرفان های نوظهور چگونه جوانان را فریفته اند و البته به دام قانون هم افتادند؛ به همین دلیل احساس تکلیف مضاعف کردیم که اساتید عرفان باید در میدان و صحنه باشند تا عرفان صحیح منطبق بر معارف اهل بیت(ع) را به جوانان معرفی کند.
❗️شهید مطهری در کتاب خود به معرفی شاخه های مختلف #عرفان و حتی تصوف می پردازند و تصوف مثبت و منفی را بیان می کنند؛ ما راهروی عرفان صحیح هستیم و در کتب و سخنرانی های خود نیز مولفه های آن را بیان می کنیم.
http://hawzahnews.com/news/872304
@feraghvaadyan
♨️ موجسواری عرفانهای نوظهور با جریانهای اجتماعی
🔹جریانات فرهنگی مرز نمیشناسند و سوار بر انواع کالاهای فرهنگی، محملها، محفلها و جریانات اجتماعی میشوند و حرکت میکنند؛ از این رو شناخت آنها گاهی اوقات بسیار دشوار است و نیازمند کار تحقیقاتی و کارشناسی است.
🔸نمیتوان با قاطعیت گفت که این معنویتهای نوظهور آگاهانه مورد پذیرش برخی افراد قرار میگیرد و از آن تبعیت میکنند؛ مثلاً ریشه #یوگا در هندوئیسم است، اما بیشتر کسانی که در ایران به آن روی آوردهاند، از طریق کلاسهای ورزشی بوده است و هیچ آگاهی از وجوه عرفانی یا ریشههای آن در هندوئیسم ندارند و اگر واقعاً بدانند که این اعمال مربوط به دین دیگری است، آنها را انجام نمیدهند.
بیشتر بخوانید:
👇🏻
https://feraghvaadyan.com/?p=1811
@feraghvaadyan
♨️ زندانیان بهائی و آمارهای غلط
🔘هر از چندگاهی رسانه های معاند و رسانه های #بهائی به دستگیری برخی افراد بهائی اشاره می کنند. فرقه بهائیت در حالی نظام اسلامی را به زندانی کردن بهائیان متهم میکند که در آمارهای خود تعداد پیروان فرقه را در ایران هزاران نفر عنوان میکند حال آنکه تعداد زندانیان بهائی بسیار معدود است و اگر قرار بر زندانی کردن به دلیل داشتن اعتقادی خاص مطرح بود الان باید زندان های ایران شاهد هزاران زندانی بهائی می بود.
👈🏻همانطور که مقامات قضایی و امنیتی کشور بارها اعلام کردند زندانی شدن افراد صرفاً به دلیل انجام تخلف و مجرم بودن آنهاست و نه داشتن اعتقادی متفاوت با اکثریت افراد جامعه که اگر جز این بود اکنون باید زندان های ایرانی مملو از بهائیان و یا سایر #فرقههای_غیرقانونی در کشور میبود.
@feraghvaadyan
⭕️ آئین های شرقی با بستهبندی غربی
▪️ریشه یوگا در #هندوئیسم است، اما بیشتر کسانی که در ایران به آن روی آوردهاند، از طریق کلاسهای ورزشی بوده است و هیچ آگاهی از وجوه عرفانی یا ریشههای آن در هندوئیسم ندارند و اگر واقعاً بدانند که این اعمال مربوط به دین دیگری است، آنها را انجام نمیدهند.
♨️اکثر کسانی که به یوگا علاقهمند شدهاند، پیرو یک مد جهانی هستند؛ یعنی #یوگا به شکل هندی اصیل و مرتاضانه آن شاید هیچ طرفداری نیابد، اما وقتی در غرب بستهبندی می شود و دوباره به شرق میآید، در همان هند نیز دوباره طرفداران زیادی مییابد.آئین های شرقی در بستر آموزههای غربی موجب استقبال از این دست از به اصطلاح معنویت ها شده است.
@feraghvaadyan
♨️عداوت نیوز
👈🏻حقیقت رسانههای تبشیری
⭕️صلح، راستی، محبت و خیلی از مفاهیم مثبت و با ارزش از اصول مسیحیت به شمار میرود. واژهها و مفاهیمی که همه ادیان توحیدی بر آن تأکید دارند اما در این بین جریان وابسته به #مسیحیت_صهیونیستی از این مفاهیم برای مسیحی کردن جوامع مسلمان استفاده میکنند که فقط پوششی برای مقاصد و اهداف سیاسی است. نکته حائز اهمیت آنکه رسانه های تبشیری که کارکرد اصلی آنها طبیعتاً باید دعوت به مسیحیت باشد صرفاً معطوف به ضدیت با اسلام و جوامع مسلمان شده است.
↩️ در واقع در نگاه و اصول کاری رسانه های تبشیری، اولین گام تبشیر نفرت از اسلام است و در این راهبرد از هر حربه ای استفاده می شود حتی انتشار دروغ که در همه ادیان حرام است.
🔘پوشش جهتدار برخی اخبار، واگویه ساختن بخشی از واقعیت و آمیختن آن با تحیلیلها و تفاسیرخاص و عموماً غلط با هدف انزجار و نفرت از جامعه اسلامی از اساسیترین اصول فعالیت #رسانههای_تبشیری به شمار میرود اقدامی نه تنها از نگاه اعتقادی مذموم است بلکه به لحاظ اصول حرفهای نیز پذیرفته شده نیست.
@feraghvaadyan
💢اوشو و مکتب لذتجویی
🔸در مکتب #اوشو مخالفت با تفکر و مبازره با منطق و فلسفه موج میزند و تنها رقص و شادی اهمیت دارد مشرب او سرشار از ترغیب بهسوی جدی نبودن، شاد بودن، عاشق شدن، خندیدن، آزاد شدن، رقصیدن و آواز خواندن است. در گوشه گوشه عرفان اوشو آدمی تشویق به زندگی مادی میشود و #لذت بردن از لذایذ مادی و بهدست آوردن آرامش و دوری از ناملایمیها و رجوع به هر آنچه انسان را در این دنیا با تمام تعلقاتش خوشحال میکند.
♨️ اوشو میگوید: «کائنات یک شوخی است. خنده عبادت است. اگر بتوانی بخندی چگونه عبادت کردن را آموختهای. جدی نباش آدم جدی هرگز نمیتواند مذهبی باشد. آدمی که بتواند بیچون و چرا بخندد، آدمی که همهی مسخرگی و همهی بازی زندگی را میبیند، در میان آن خنده به اشراق میرسد.»(1)
📚1. اوشو، الماس اشو، ترجمه مرجان فرجی، فردوس، چاپ چهارم، ۱۳۸۲، ص 105.
@feraghvaadyan
💢تناقض سیاسی بهائیت
🔹در حالیکه فرقه بهائیت خود را طبق سخنان سرکردگان خود سیاست گریز معرفی میکند و یکی از سرکردگان این فرقه چنین گفته که«... اگر ستمکاری دست تطاول (تجاوز) بگشاید و مانند گرگ تیزچَنگ هجوم نماید، اَحبای الهی (بهائیان) مانند اَغنام (گوسفند) تسلیم شوند. لهذا مقاومت ننمایند بلکه تیغ و شمشیر را به شَهد و شیر مقابله نمایند. زخم به جِگرگاه خورند، دست قاتل را ببوسند و در سَبیل الهی جانفشانی نمایند. از برای ستمکار اِستغفار کنند و طلب عَفو از پروردگار نمایند»!(1) پس نباید هیچگونه فعالیت علیه حاکم کنند اما رسانههای بهائی روزانه اقدام به بدگویی علیه اسلام و نظام اسلامی میکنند.
♨️بهائیت که به عنوان ابزار در دست اسرائیل است اقدامات رسانه ای و عملی وسیعی علیه ایران انجام میدهد کمااینکه اسناد زیادی در خصوص حضور بهائیان در فتنهها و اغتشاشات در ایران بوده اند.
📚1. عباس افندی، مکاتیب، ج 3، ص 123.
@feraghvaadyan
استاد رحیم پور ازغدی.mp3
15.31M
💠معیارهای شناخت عرفانهای کاذب
🔻عرفانی که در آن نه «معرفت الله» وجود دارد و نه «کف نفس» قطعاً یک #عرفان_قلابی است.
🎙استاد رحیم پور ازغدی
@Feraghvaadyan
💢امتزاج حق و باطل در جریانهای انحرافی
♦️باید دانست که عموم فرقه ها و جریانهای انحرافی ممکن است مطالب درست و حقی نیز در حرفها و عقاید و رفتارشان باشد و همین امرگاه موجب می شود کسانی تامل و بررسی لازم را در همه حرفها و #عقاید آنها نداشته و به آنها متمایل شوند. از همین رو لازم است همه عقاید و اعمال یک جریان و فرقه وارسی شود تا معلوم شود که در مسیر حقند یا باطل؛ و نیز باید دانست که گاه یک عقیده اساسی باطل در گروه و یا جریانی می تواند دلیل بر انحراف کلی آن باشد. در مثل گفته می شود مانند فضله ای در دیکی پلو است که کل دیک را نجس می کند. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند:« یکی از عوامل انحراف افراد این است که با باطل ممزوج و آمیخته به حق مواجه می شوند و توان شناخت و تفکیک حق از باطل را پیدا نمی کنند و ای بسا موجب می شود که تحت تاثیر اجزای حق، عناصر باطل را بپذیرند.» (1)
🔸مهمترین راه برای شناخت #عرفانهای_کاذب و فرقه های انحرافی مراجعه به عالمان شایسته دینی و فقهای شناخته شده و مورد اعتماد عموم مومنین، و پرسش از آنان در باره این فرقه ها و عدم اتکا و اعتماد به دریافت شخصی خودمان است. بدون شک این مسیری نجاتبخش از افتادن به دام انحرافها و منحرفان خواهد بود.
📚1.نهجالبلاغه، خطبه 50.
@Feraghvaadyan
⭕️توهم اکنکار
🔹فرقه اکنکار خود را وسیع تر و بسیطتر از ادیان و مذاهب میداند و آنها را دارای خرافه و فانتزیهای عاطفی میداند.«اکیست ها تمام ادیان را شبیه به اعضاء بدن انسان دانسته اند، که روح این بدن، #اکنکار مى باشد. آنها معتقدند: تمام ادیان و مذاهب جزیى از مکتب اکنکاراند و به تنهایى کامل نمى باشند؛ زیرا کمال، از طریق اعتقادات مذهبى قابل دستیابى نیست. به همین خاطر، اکنکار، نه یک #دین و مذهب است و نه یک فلسفه و علم متافیزیکى؛ زیرا که ادیان محدودند و کمال حد و حدودى ندارد. از نظر آنها، اکنکار از هر فلسفه و مذهبى که در جهان وجود دارد به حق نزدیک تر است.»(1)
از نظرگاه آنان، مذاهب از پنج عنصر اساسى تشکیل شده اند:
1) فرائض خرافى
2) فانتزى هاى عاطفى
3) مراسم آئینى
4) تفکرات ماوراء الطبیعه
5) اصول اخلاقى
📚1.سرزمین هاى دور، ص 376.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
♨️ابتذال فرهنگی در قبرستان مردگان
🔹یکی از نکات بسیار سخیف و مبتذلی که در سناریوی #هویت_ستیزی قابل مشاهده است، به سخره گرفتن اشک و ماتم و گریه برای از دست دادن نزدیکان و روی آوری به ساز و آواز و تمبک است، اگر این دسته افراد مقداری از تزویر و دورویی خود را کم کنند، اقرار خواهند داشت هر انسانی به طور فطری در نهان خود با از دست دادن عزیزان و نزدیکانش نه تنها با کف و سوت و آواز و هلهله ابراز خوشحالی نمی کند، بلکه غم عجیبی حتی برای ساعتی او را از رفتاری خلاف حزن و ماتم باز می دارد، به طوری که به طور خدادادی و فطری اشک ماتم از گونه های او سرازیر می شود.
💢« جریان های انحرافی که دچار قرائت های مختلف از دین داری شده اند و با ردکردن و مبارزه با اصول #دینداری وحیانی به نوعی به دنبال به چالش کشیدن دین داری اصیل و وحیانی هستند، با این نوع گرایش با یک رویکرد دین ستیزانه در واقع به دنبال تغییر سبک زندگی دینی هستند، ولی نباید این مطلب را فراموش کرد که خروج از موازین دینی و گرفتار شدن در رویکرد افراطی موسیقی گرایی می تواند لطمات جدّی به حیات بشری و روح آرامش انسان وارد نماید، به طوری که انسان را به ناهنجاری های روحی مبتلا می کند.»(1)
🔸فلسفه حضور در قبرستان یادآوری زندگی ابدی است که هر انسانی خواه ناخواه به زودی آن را تجربه خواهد کرد، از این رو یاد مرگ و حضور در قبرستان می تواند به عنوان یک موتور پیشران برای حرکت به سوی خوبی ها و انجام عمل صالح و عدم تکیه و اعتماد به آبادی حیات دنیوی است، این در حالی است که رویکرد موسیقی گرایی در تضاد جدی با آثار تربیتیِ توجه به حیات ابدی است.
1. عبد الحسین خسرو پناه، جریان شناسی ضد فرهنگ ها، ص 84.
@Feraghvaadyan