⭕️ ماهیت سیاسی بهائیت
🔸سرکردگان بهائی و جانشینانشان، همواره ادعا کردهاند که به هیچعنوان اعتقادی به دخالت در سیاست نداشته و پرداختن به مسائل سیاسی را امری مذموم میدانند. در حالی که عملکرد آنان گویای حقیقت دیگری بوده و اسناد و شواهد، حاکی از فعالیت بسیار #فرقه_بهائیت در صحنه سیاست است، تاجاییکه میتوان گفت، ماهیت سیاسی بهائیان، بر ماهیت اعتقادیشان غلبه دارد.
🔻یکی از مهمترین ویژگیهای این تشکیلات، آن است که از بدو پیدایش تاکنون، از چتر حمایتی بیگانگان برخوردار بوده و این حمایت حتی در شرایطی که کشور ایران درگیر جنگ با قدرتهای سلطه بوده نیز، همچنان تداوم داشته که خود دلیلی بر سیاسی بودن این جریان است.
با چنین پیشینهای باید دید، سیاست در اندیشه سیاسی تشکیلات بهائیت چه مفهومی دارد و از چه جایگاهی برخوردار است؟
🔹بر اساس فرامین سران این فرقه، بهائيان اجازه ورود به مسائل سیاسی را ندارند. "میرزا حسينعلى نوری"، (اولین سرکرده بهائیت) در كتاب "گنجينه حدود احكام" مىنويسد: «هر بهائى كه در امور سياسى مداخله نمايد، از صف بهائيان اخراج مىگردد». فرزند و جانشین وی، "عباسافندی" نیز شاخصه بهائی بودن را چنین عنوان میکند: «ميزان بهائى بودن و نبودن، اين است كه هر كس در امور سياسيه مداخله كند و خارج از وظيفه خويش حرفى زند يا حركتى نمايد، همين برهان كافى است كه بهائى نيست، دليل ديگر نمىخواهد»(1) و در جای دیگری میگوید: «اهل بهاء به نصوص قاطعة الهيه از مداخله به امور سياسيه، ولو به شقّ شقّه ممنوعاند... بهائيان در امري كه از آن رائحه سياست استشمام شود، مداخلتي ندارند».(2) " #شوقي_افندي" (سومین سرکرده بهائی) نيز تأكيد ميكند كه تمام بهائيان بايد از دخالت در امور سياسي، قلباً، ظاهراً، لساناً و باطناً خودداري کنند.(3) وی در جای دیگری چنین اظهار میدارد: «با هيچ حزبى رابطه سياسى نجوييم و در جمع فرقهاى از اين فرق مختلفه متنازعه داخل نگرديم، نه در سلك شورشيان در آييم و نه در شئون داخله دول و طوايف و قبايل هيچ ملتى ادنى مداخلهاى نماييم، به قوه جبر به هيچ امرى اقدام ننماييم... امر اللّه را چه تعلقى به امور سياسيه و چه مداخلهاى در مخاصمات و منازعات داخله و خارجه دول و ملل؟»(4)
🔺تمام این نهیها در حالی است که حضور بهائیان در تحولات سیاسی ایران از زمان تأسیس این فرقه تاکنون، نمایانگر واقعیتی خلاف ادعاهای فوق، پیرامون عدم دخالت در سیاست است. نقش #بهائیان در انحراف مشروطيت، حضور در فعاليتهاى تروريستى كميته مجازات، نقش آنان در متلاشى ساختن نهضت جنگل، فروپاشی سلسله قاجار، روى كارآوردن رضاخان، حضور بهائیان در بالاترين و حساسترين موقعيتها و مناصب سياسى حكومت پهلوى اول و دوم، ایجاد پرونده حقوقبشری علیه جمهوری اسلامی ایران (به دستور قدرتهای سلطه بهویژه امریکا)، اقدامات براندازانه علیه جمهوری اسلامی در برهههای مختلف ازجمله فتنه 88، برگزاری نشستهایی برای چگونگی حکوکتداری و... ، همه نمونههایی از موضعگیریها و عملکرد سیاسی بهائیان از گذشته تا به امروز بودهاست.
📚پینوشت:
1-نجفى، سيدمحمدباقر، بهائيان، تهران: طهورى، 1357، صص 755 به بعد؛ یزدانی، احمد، نظر اجمالى در ديانت بهائى، صص50- 49.
2-مجله اخبار امري، ارگان رسمي بهائيان ايران، شماره 9، ديماه 1324.
3-يزداني، احمد، نظري اجمالي در ديانت بهائي، ص49.
4-همان، صص51- 50.
@feraghvaadyan
#بسته_خبری_ادیان
⭕️جامعه #کلیمیان ایران قرارداد امارات با رژیم صهونیستی را محکوم کرد
🔹پذیرش دانش آموزان نخبه #زرتشتی در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی
🔻انتشار بیانیه رهبران دینی علیه نسل کشی #مسلمانان ایغور در چین
🔸عزل دو عضو اتحادیه جهانی #آشوریان به دلیل ارتباط با رژیم صهونیستی
@feraghvaadyan
⭕️ چالش جدید رهبران دینی مسیحیان استرالیا
↩️ موافقت اکثریت با اتانازی
✅بر اساس پژوهش جدید طرفداران مرگ آسان در کویینزلند استرالیا، #مسیحیان از فرقههای مختلف در این ایالت با تصویب قانون مرگ آسان یا اتانازی موافق هستند.کمیسیون اصلاح قانون کویینزلند قرار است پیش نویس قانون مرگ آسان را بعد از انتخابات ماه اکتبر به دولت جدید
🔻برخی از رهبران دینی بخصوص اسقفان کاتولیک و برخی گروه های مدنی با طرح این قانون در کویینزلند به هر شکل مخالف هستند و آن را در تضاد با اصول مذهبی میدانند.
🔹اما تحقیقات جدید موسسه YouGov و کلو جونز تراست نشان میدهد که نظر مسیحیانی که به #کلیسا میروند الزاما با رهبران دینی آنها یکی نیست و بیشتر این افراد موافق تصویب چنین قانونی هستند.
👈🏻بر اساس ارای نظرسنجی در ماه فوریه، 70 درصد از مسیحیان کویینزلند انتخاب مرگ آسان را حق افرادی میدانند که به بیماری صعب العلاج مبتلا هستند یا در مراحل سخت بیماری خود هستند. بر اساس این قانون پزشکان میتوانند با تجویز دارو فرآیند مرگ را تسریع کنند. و 80 درصد #مسیحیان_پروتستان با تصویب قانون مرگ آسان موافقند.
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
💢 رفتار مکارانه اسرائیل در توافق با امارات
🔘 همایون سامیح نجف آبادی، به نمایندگی از جامعه ایرانیان کلیمی در بیانیه ای توافق وعادی سازی روابط بین امارات متحدهعربی و رژیم منفور صهیونیستی را محکوم کرد .
❇️ در این بیانیه آمده است: جامعه ایرانیان کلیمی ضمن محکوم نمودن توافق عادی سازی روابط بین امارات متحدهعربی و رژیم منفور صهیونیستی اعلام میدارد این نمایش نخنما و مضحک، نه تنها به نفع رژیمهای رو به زوال صهیونیستی و امارات متحده نیست بلکه این سناریوی خائنانه، صرفا یک شوی تبلیغاتی جهت خوشخدمتی به ارباب خود، ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است چنان که گویی، این دو رژیم عملاً به ستاد تبلیغاتی #ترامپ تبدیل شده اند.
🔸از دیگر اهداف این توافق، عملیاتی کردن معامله شکست خورده و به اصطلاح طرح صلح قرن می باشد. آنچه مسلم است برخلاف ادعای واهی و ساده لوحانه مقامات امارات متحده عربی، با توجه به خوی استکباری و غاصبانه رژیم صهیونیستی، عملیات الحاق سرزمین های اشغالی کماکان ادامه خواهد داشت.
🔻از سویی دیگر،نامگذاری این توافق مزدورانه به نام مقدس حضرت ابراهیم (علیه السلام) نیز یکی دیگر از رفتارهای مکارانه رژیم صهیونیستی است که افکار عمومی را از یک توافق سیاسی به مسائل #مذهبی و دینی سوق دهد؛آن هم در حالی که حکومت لائیک و غاصب صهیونیستی، آشکارا خود را به هیچ عنوان پایبند به دستورات دینی حضرت موسی کلیمالله ندانسته و از اساس به آموزه های الهی و جاودان تورات مقدس هیچ اعتقادی ندارد که اگر غیر از این بود، اوضاع ملت مظلوم فلسطین چنین نبود.
↩️جامعه ایرانیان کلیمی ضمن اعلام وفاداری به منویات مقام معظم رهبری، فرمایشات ارزشمند و راهگشای ایشان را در خصوص #رژیم_صهیونیستی، فصل الخطاب دانسته و ایمان دارد این توافق چیزی جز خیانتی عظیم علیه ملت فلسطین نمی باشد و از هرگونه اقدام در جهت دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین به ضرس قاطع، پیشتبانی و حمایت خواهد کرد.
@feraghvaadyan
⭕️ انجمن حجتیه و سکولاریسم
🔹 یکی از خطاهای #انجمن_حجتیه، جدایی دین از سیاست است که از نظریهها و برنامههای استعماری است. به این صورت که میگویند دین، جریانی است معنوی، آخرتگرا و معناگرا که مربوط به درون انسان است. سیاست هم امری است که باید دست سیاسیون باشد؛ این همان چیزی است که استعمار میخواهد. علما و بزرگان ما دین را عین سیاست و سیاست را عین دین میدانستند و این نه ابداع علما بلکه از سیره پیامبر(ص) و رجوع به قرآن هم مشخص است. پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند، بخشهایی از مبانی قرآن مربوط به اقامه حدود الهی، قصاص و به طور کلی مسائل حکومتی است. اگر بگوییم دین از سیاست جداست، یعنی –نعوذبالله- نیمی از قرآن، نهجالبلاغه و بخش عمده سیره و سنن ائمه(ع)، بلااستفاده است.
🔻از نگاه انجمن، انگار دین یا قرآن، یک جریان تاریخی است. دستورها و فرامین دین برای عمل کردن است، اما باید پرسید در انجمنحجتیه، اصول تبری و تولی، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و... کجا هستند؟ آیا این اصول در دوران غیبت تعطیلاند؟ اینها مسائل اصلی است که باید در مورد انجمنحجتیه، نقد و بررسی کرد؛ یعنی اگر انجمن معتقد به اسلام است، باید قرآن و دین را مطرح کند و در کنارش مثل #نحلههای_انحرافی و ضد دینی دیگر و تحت عنوان امربهمعروف و نهیازمنکر از بهائیت هم بگوید.
@feraghvaadyan
⭕️تشرف سه بهایی به دین اسلام در تبریز
✅ روشنگر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما/ سه نفر از متبریان فرقه ضاله #بهائیت به دین مبین اسلام مشرف شدند.این سه نفر روز اول محرم با حضور در دفتر امام جمعه تبریز ، ضمن برائت از فرقه ضاله بهائیت به مکتب تشیع روی آوردند.
🔶در این مراسم یک جلد کلام الله مجید به این افراد تازه #مسلمان شده اهدا شد.
@feraghvaadyan
⭕اخباریگری شاخص فکری تشیع انگلیسی
♦در شیعه، عدهای از علماء برای دستیابی به احکام شرعی و تکالیف الهی، فقط از پیروی از اخبار و احادیث یا ظاهر آیات قرآن پیروی میکردند. این فقها که از روش اجتهادی و اصولی پیروی نمی کردند به علمای اخباری معروف هستند.
◼علیرغم اینکه اخباری گری در فقه بسیار کمرنگ شده است لکن همچنان روحیه اخباریگری زنده است. بنابراین برخی با اینکه در فقه فردی و عبادی، خود را اصولی و اجتهادی معرفی میکنند، اما در باب موضوعات عقیدتی، سیاسی، اجتماعی و ... کاملا روحیه #اخباریگری دارند و به روایات ضعیف استناد و عمل میکنند.
💢اخباریگری و ظاهرگرایی یکی از خصوصیات مشترک جریانهای افراطگرای شیعه و سنی است و این خصوصیت باعث شده که جمود فکری و تحجر رفتاری جریانهای #افراطگرای شیعه و سنی، شدت بیشتری پیدا کند.
🔸بر مبنای این خصوصیت، افراطگرایان در امور مختلف، فقط روایاتِ موجود را مورد توجه قرار میدهند؛ در حالی که برای بسیاری از موضوعات، روایات معتبری موجود نیست، در این صورت این گروهها به روایات ضعیف و نامعتبری که در برخی کتب موجود است، استناد میکنند و آن را مبنای رفتار و کردار خود قرار میدهند.
💠یکی از پیامدهای چنین رفتارهای ظاهرگرایانه این است که نظرات و دیدگاه آنها در مسائل جدید با شرایط روز همخوانی نداشته و رفتار آنها ظاهر تندروتر و بعضا غیرعقلانی از خود نشان دهد که موجب وهن #مذهب و خرافی دانستن اعتقادات اسلام میشود.
@feraghvaadyan
♦️ پرهیز از افراط و تفریط در مقایسه معنویتهای سنتی و مدرن
◽️«معنویتها از نوع تجارب دینی و #عرفانی هستند، و ما باید درک درست و عمیقی از معنویتهای نوپدید داشته باشیم، در غیر این صورت نخواهیم توانست مواجهه درستی با آن داشته باشیم و برخوردها عقیم خواهد ماند.
🔹مقایسه #معنویت_نوپدید با معنویت سنتی یا اصیل اسلامی به خاطر شکاف پارادایمی عمیق میان سنت و مدرنیته، ناممکن است، زیرا همسطحی میان این معنویتها هم مهم است؛ مثلاً کسی بخواهد بودا را با مادرترزا مقایسه کند.
🔺اینکه اگر ادیان سنتی و معنویتهای پست مدرن را خیلی نزدیک و مقایسهپذیر بدانیم، دچار افراط شدهایم. اینکه بگوییم معنویتهای پست مدرن اصولاً فاقد هر نوع تجربه هستند، شیاد و شارلاتان و سراسر رنگ و لعاب فریب و نیرنگ بوده و فاقد هر نوع تجربه ماورایی هستند، این نگرش هم تفریطی است.
ما باید مجزا و مستقل و غیر هم بودن، دوئیت و تکثر را در میان انواع و اقسام معنویتها و #ادیان در نظر بگیریم، در عین حال توجه کنیم وجوه مشترک به عنوان ستاد مشترک بین آنها بر حسب هدفی که ما از مطالعات تطبیقی داریم، قابل بازیافت است.»(1)
1.بهزاد حمیدیه، نشست «چالش مقایسهپذیری معنویتهای نوپديد و معنویت اسلامی»،1399/05/28.
@feraghvaadyan
⭕️ جایزه ویژه کمیسیون«کتابها برای صلح سال2020» به استاد چکناواریان تعلق میگیرد
✅به گزارش ایسنا، این کمیسیون لوریس چکناواریان استاد #مسیحی_ارمنی ایران را شایسته دریافت جایزه دانست و 12 سپتامبر(22شهریور) تقدیم ایشان خواهد شد.مقر این کمیسیون در رم است و متشکل از چندین سازمان غیردولتیست، که در زمینه گسترش صلح با #یونسکو همکاری میکند.این جایزه، یادبود خاویر والدز خبرنگار مشهور مکزیکی که در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مکزیک کشته شد به اشخاصی که اشاعهدهنده فعالیتهای خیرخواهانه، بشردوستانه و #صلحطلبی هستند، اهدا میشود.
@feraghvaadyan
⭕️ برنارد لوئيس و تجزيه جغرافيايي جهان اسلام
🔸يکي از مهمترين راهبردهاي غرب عليه تمدن در حال ظهور اسلامي، «تجزية جغرافيايي مناطق حساس در عالم اسلام» است، که مشخصاً از ابتداي قرن 21 به طور جدي در دستور کار سياستمداران غربي است؛ اين طرح از سوي برنارد لوئيس (1916- 2018)، استراتژيست #يهودي انگليسيالاصل که از سال 1982 تابعيت آمريکا را گرفته است، ارائه شده است. وي از جملة برجستهترين اسلامشناسان و ايرانشناسان دنيا به شمار ميرود. تاکنون بيش از 20 عنوان کتاب در اين زمينه نگاشته است؛ از مشاوران بوش بود؛ ديدگاههاي وي به شدت مورد توجه جمهوريخواهان قرار دارد.
🔻وي معتقد است تاريخ ايرانيان نشان داده است که هيچ نيروي خارجياي نميتواند بر فرهنگ آنان تأثير جدي بگذارد؛ بر همين اساس معتقد است، براي جلوگيري از قدرت در حال ظهور اسلام، چند کار را بايد انجام داد:
1️⃣ راهاندازي جنگهاي صليبي، به شکلي مدرن؛ به منظور کاهش قدرت تمدن در حال ظهور اسلام.
2️⃣تجزية قوميتي ايران. طرح کردستان بزرگ، پشتونستان بزرگ و آذربايجان بزرگ، از جمله طرحهاي وي براي نابودي فرهنگ اسلامي ايراني است.
3️⃣تجزية مناطق حساس جهان اسلام به مناطق کوچک و با ويژگيهاي قوميتي و #مذهبی، تا همواره آتش جنگ ميان آنان برافروخته بماند. به عنوان مثال، بر اساس، طرح برنارد لوئيس، بايد:
مصر به 4 کشور به نامهاي (سينا، اسکندريه، نوبه، قاهره يا مصر اسلامي) /سودان، به 4 کشور (نوبه، که با بخش نوبة مصر متحد ميشوند، سودان شمالي(مسلمان)، سوداني جنوبي (مسيحي) و دارفور)؛
عربستان به 3 کشور (احساء، نجد، حجاز) /عراق به 3 کشور (عراق جنوبي(شيعي)، عراق مرکزي(سني)، کردستان (که بخشهاي کردنشين ايران، سوريه و ترکيه را نيز دربر ميگيرد) /سوريه به 4 کشور(علوي، سنيهاي حلب، سنيهاي دمشق، دروزيها (که بخشهايي از خاک لبنان و اردن را نيز دربر ميگيرد)؛ تقسيم شوند.
♦️البته با توجه به پختگيها و هوشياري جبهة مقاومت، و تجربههاي تاريخي رهبران اصلي جهان #اسلام، و با توجه به محوريت جمهوري اسلامي و اقتدار روزافزون آن در منطقه جهان اسلام و نفوذ معنوي آن در ميان مسلمين و ملتهاي منطقه، بسيار بعيد است که چنين طرحي بتواند در جهان اسلام با موفقيت اجرا شود؛ اما همانطور که در اين دو دهة اخير شاهد بودهايم، درگيريها، دلمشغوليها و هزينههاي مادي، معنوي و انساني زيادي را بر جهان اسلام تحميل خواهد کرد.
@feraghvaadyan
@ahmadhoseinsharifi
⭕️ بررسی رابطه انجمن حجتیه با گفتمان عاشورا در «سوره»
🔸برنامه «سوره» در اولین شب خود به بررسی رابطه انجمن حجتیه با گفتمان عاشورا میپردازد.
💢 به باور انجمنحجتیه هر نوع قیامی تا پیش از ظهور امام زمان باطل به شمار میآید. در این فرض پیوند و استفاده #انجمن_حجتیه از ظرفیت قیام عاشورا در بسط مبانی خود، قابل توجه است. قیام امام حسین در آثار و دیدگاههای منتسب به حجتیه حرکتی غیر سیاسی و بر مبنای رضایت امام حسین علیه السلام برای عمل به وظیفه امامت تلقی شده و قیام عاشورا در این آثار با واژههایی نظیر «ریاضت کِشی» توصیف شده است. در نگاه تئوری پردازان حجتیه، قیام امام حسین نمیتواند برای هر جامعه الگو باشد، این باور در سخنرانی معروف شیخ حلبی دربارهی شرط #ولایت و رهبری نیز منعکس شده است: «آقا شما اول پیشوا پیدا کنید… اول شما یک افسر و یک پیشوا و یک رهبر معصوم پیدا کنید، یک رهبری که بتواند اداره اجتماع کند روی نقطه عصمت نه عدالت، عدالت کافی نیست. الان هم میگویی حکومت اسلامی خوب است، شما آن مصداق حاکم اسلامی را نشان بدهید، آن کسی را که معصوم از خطا باشد نشان بدهید، آن کسی را که معصوم از گناه باشد نشان بدهید.»
بیشتر بخوانید:
http://fna.ir/eyzqlj
@feraghvaadyan