رسانه روح الله
باسم رب الحسین (سینه زنی) مولای من حسین است حسین نور عین است ----- عقل تمام عالم دیوانه حسین است دل
بعضی از عزیزان در خصوصی درخواست صوت و سبک این مداحی را داشتند، چشم، امتثال امر👇
9.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سبک مداحی «مولای من حسین است»
و زنجیرزنی «حسین أمیري...»
رسانهٔ روح الله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
زندگی (1)
کاش ساده، بی بهانه زندگی کنم
دل رها ز آب و دانه زندگی کنم
از خدا نخواستم که در زمین
مثل سنگ، جاودانه زندگی کنم
خواستم فقط همین دو روزه را
مثل «لاله» عارفانه زندگی کنم
حیف نیست مثل شاخههایخشک
بی شکوفه، بی جوانه زندگی کنم؟
اهل خاک نیستم، من آسمانی ام
کاش صاف و بی کرانه زندگی کنم
سید روحالله موسوی (کاشمری)
رسانهٔ روح الله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
رسانه روح الله
زندگی (1) کاش ساده، بی بهانه زندگی کنم دل رها ز آب و دانه زندگی کنم از خدا نخواستم که در
این بیت رو بعد از بیت سوم اختصاصی برای اعضای گروه عرض میکنم که:
ذرّه ام؟ بلی! ولی به سوی نور
نور؟ نه! چرا منافقانه زندگی کنم؟
🏴 سیدمرتضی و مجلس روضهٔ دو نفره
✨سوز و گداز حسینی مرحوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمرتضی موسوی در آینهٔ خاطرهای زیبا از زبان خواهرزادهٔ ایشان
🖋 یادم میآید دانش آموز دبیرستانی بودم و منزل ما در مشهد کوی پلیس، دو طبقه بود. آن ایام دایی جان آقا سید مرتضی هم جوانی حدود شانزده هفده ساله و در مشهد طلبه بودند. یکی از روزهایی که به نظرم از روزهای محرم یا صفر بود، دایی جان طبقه بالا مشغول نماز شد و من هم رفتم پشت سرشان نمازم را به ایشان اقتدا کردم.
بعد از پایان نماز و تعقیبات آن، دایی جان مشغول خواندن روضه و ذکر مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) شدند و گریه میکردند که من هم تحت تاثیر گریههای ایشان برای روضه به گریه افتاده بودم، شده بود یک مجلس روضه دو نفره. آن دل آماده و با صفا، و خلوص نیت دایی جان مجلسمان را گرم و گیرا کرده بود. به نظرم تا آن روز در هیچ مجلس روضهای آن گونه گریه نکرده بودم. این روزها خیلی اشک میریزم و دایی جانم را یاد می کنم ولی هنوز باور نمی کنم که بین ما نیستند، هر چند باور دارم که جای خیلی خیلی خوبی هستند که شاید در تصور هیچ کدام از ما هم نگنجد. باور دارم که در جمع اهل بیت علیهم السلام هستند و در تمام روضه هایی که میروم این حضور را در گوشهای از دلم حس می کنم.
✨با تشکر فراوان از سرکار خانم طاهره اسدی (خواهرزاده آقا سیدمرتضی (ره))
🔺لطفا نکات و خاطرات خود را از این عزیز فقید برای استفاده دیگران به حساب کاربری ذیل در پیامرسان ایتا ارسال فرمایید:
@S_Rouh
رسانهٔ روح الله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
🔰حاجآقا سیدمرتضی و مرد سبیلو با شلوار کُردی😳
✨«پرتوی از ویژگیهای اخلاقی وشخصیتی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مرتضی موسوی (ره)»✨
🖋در سفری به قم مشرف شده بودیم. شب هنگام، همراه آقا سید مرتضی رفته بودیم مسجد جمکران. در صحن مسجد، مردی با سبیلی آنچنانی و شلوار کردی و ظاهری که اصلا انتظار نمی رفت با دین و طلبه کاری داشته باشد، آمد سمت آقا مرتضی.
آنها به گفتگو در کناری نشستند و من هم کمی فاصله گرفتم که آن شخص سؤالش را راحت بپرسد. بعد از یک گفتگوی نسبتاً طولانی، آن مرد خداحافظی کرد و رفت. آقا مرتضی که آمد، پرسیدم:«سؤالش چه بود و چهکار داشت؟»
آقا سید مرتضی گفتند: «بالاخره ما لباس پیامبر (ص) که بر تن داریم محل مراجعه و اعتماد مردم هستیم. آنها ما را امین خود میدانند و مسائل شخصی و خصوصی و اسرار خود را برای مشورت با ما در میان میگذارند».
از این جواب ایشان متوجه شدم آن شخص اسرار زندگی خود را با ایشان مطرح کرده است، و ایشان با این پاسخ به طور کنایه و به صورت محترمانه میخواهد بیان کند که از بازگو کردن مسائل خصوصی آن فرد و نقل اسرار مردم معذور است. این در حالی بود که من اصلا آن فرد را نمیشناختم و اولین و آخرین باری بود که او را می دیدم، با این حال ایشان حاضر نشد کلمه ای بگوید و آن را خیانت در امانت می دانست. ایشان معنای « المجالس بالامانة» را بصورت عملی برایم پیاده کرد.
✨با تشکر فراوان از جناب آقای یاسر آریننژاد
🔺لطفا نکات و خاطرات خود را از این عزیز فقید جهت نشر و استفاده دیگران به حساب کاربری ذیل در پیامرسان ایتا ارسال فرمایید:
@S_Rouh
رسانهٔ روح الله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
نظریه آشوب و لوازم فلسفی و الهیاتی آن (۱)
(بحث تخصصی)
نظریه آشوب (Chaos theory) یکی از نظریات مهم و تأثیرگذاری است که بحث از اصل نظریه و آثار و نتایج و لوازم آن در زمینهها و عرصههای مختلف از فیزیک و ریاضی گرفته تا اقتصاد و مدیریت و علوم تربیتی و حتی مباحث موفقیت و سبک زندگی مطرح شده و در ادبیات و هنر و سینما نیز نفوذ پیدا کرده است. این نظریه با سیستم هایی سر و کار دارد که تغییرات بسیار بسیار جزئی در مقادیر اولیه آنها باعث تفاوتهای بسیار بزرگ در نتیجه خواهد گردید. این تاثیر و تغییر که زمینه ساز نظریه آشوب است در بستر سیستم های پیچیده ای (complex systems) مطرح می گردد که در آنها پیش بینی دقیق نتیجه ممکن نیست. از این رو چنین سیستمهایی به عنوان چالشی در برابر نظم مطرح گردیده است زیرا از یک طرف آشوب نقطه مقابل نظم است و در این نظریه بسیاری از نظامهای موجود در عالم مثل نظام کیهانی، نظام آب و هوایی و... به عنوان نظامها یا سیستم های آشوبناک معرفی می گردند حال آنکه ما عالم و اجزاء آن را منظم در نظر داشتیم و حتی از این طریق با استفاده از برهان برای آن ناظمی اثبات می نمودیم، از طرف دیگر قابل پیش بینی نبودن نیز خصوصیتی است که با منظم بودن یک سیستم مناسبت و توافق ندارد. وجود نظم و انضباط در یک سیستم نشان دهنده وجود معادلات و قوانین ثابت و تخلف ناپذیری است که رفتار آن سیستم را متعین و تخلف ناپذیر می نماید. حال صحبت از عدم امکان پیش بینی در سیستمهای مهمی که پیشتر سمبل و الگوی نظم به شمار می رفت این موقعیت را برای این سیستمها با چالش مواجه می نماید و باز هم صغرای برهان نظم وانگهی کلیت این برهان را با اشکال و چالش مواجه می نماید. یکی از اولین کسانی که متوجه موضوع آشوب شد، ادوارد لورنز (Edward Lorenz) است که نظریه او با نام اثر پروانه ای (butterfly effect) بسیار معروف است. لورنز به دنبال مسأله پیش بینی هوا بود و بدین منظور معادلاتی را با متغیرات سه گانه دمای هوا، فشار هوا و سرعت باد را بکار برد و در این جهت برای اولین بار از کامپیوتر یاری گرفت، کامپیوتر مقادیر را دریافت می نمود و نتیجه را اعلامی میکرد. با این حال هنگامی که لورنتز در دو نوبت هر بار مقادیر یکسانی به کامپیوتر داد در هر بار نتیجه کاملا متفاوتی دریافت نمود. لورنتز ابتدا تصور کرد که مشکل از کامپیوتر است که نسبت به مقادیر مساوی نتایج متفاوتی می دهد اما در نهایت متوجه شد که مشکل از کامپیوتر نبوده بله مقادیر داده شده در حقیقت کاملا مساوی نبوده اند بلکه تفاوت بسیار بسیار جزئی داشته اند که همین تفاوت هر چند ناچیز باعث ایجاد چنان اختلاف بزرگی در نتیجه گشته است. با توجه به تعیین کننده بودن کوچکترین مقادیر در رفتار و نتیجه سیستم، لورنتز این ایده را طی مقالهای به این صورت مطرح کرد که آیا بال زدن یک پروانه در نیوجرسی باعث ایجاد طوفانی در تگزاس می شود یا نه؟ مورد دیگر رفتار اجرام آسمانی مانند حرکت سیارگان در منظومه شمسی بود که بر اساس فیزیک نیوتونی که یک فیزیک جبری و تعینی است صد در صد قابل پیش بینی می باشد اما پوانکاره نشان داد که این ادعا تنها در جایی صحیح است که تنها دو جرم مانند خورشید و زمین داشته باشم اما اگر یک جرم دیگر به این مجموعه اضافه شد دیگر پیش بینی دقیق رفتار این مجموعه امکان پذیر نیست و این موضوع هم به عنوان مسأله «سه جسم» مشهور شد. حال آیا نظریه آشوب و سیستمهایی که ناظر به آنهاست واقعا چالشی برای نظم هستند و اثبات آشوبناکی برای نظام عالم در جهت مقابل اعتقاد به نظم و هماهنگی برای آن است؟ اینجاست که این نظریه یک وجه فلسفی و الهیاتی هم پیدا می کند. در قسمت بعد به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت.
سید روح الله موسوی
#نظریه_آشوب
#فلسفه_فیزیک
#الهیات_فیزیک
#اثر_پروانهای
رسانهٔ روحالله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
🏴آخرین موکب اربعینی سید مرتضی!🥀
✨«پرتوی از ویژگیهای اخلاقی وشخصیتی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مرتضی موسوی (ره)»✨
🖋سال گذشته من و همسرم با وسیله شخصی مان توفیق سفر اربعین پیدا کردیم و تصمیم گرفتیم از مسیر قم و سپس از راه مرز کرمانشاه و مهران راهی سفر کربلا شویم. در این سفر دو نفر از دوستانمان که زائر اولی اربعین بودند به تقاضای خودشان، همراه ما شدند. صبح از مشهد حرکت کردیم و شب به قم رسیدیم. از آنجا که دیگر برادران آقا سید مرتضی در قم حضور نداشتند، تماس گرفتیم و به ایشان خبر دادیم که شب را منزل ایشان سپری خواهیم کرد و از آنجاییکه کاملا با روحیات متواضعانه و مهربانانه ایشان آشنا بودم اصلا هم دغدغه نداشتم که با دو فرد غریبه و ناآشنا بر ایشان وارد خواهیم شد. وقتی رسیدیم با استقبال گرم ایشان روبرو شدیم و تازه متوجه شدیم ایشان تنها هستند و همسر و فرزندانشان برای تعطیلات مدت کوتاهی به کاشمر رفته بودند. ایشان با همان پادرد و عارضه روماتیسمی که داشتند ، آنقدر با محبت و مهماننوازانه و خوشبرخورد پذیرایی کردند که مهمانان غریبه ما را شرمنده الطاف و شیفته اخلاق خود کردند و ما درس گرفتیم که زائر امام حسین (ع) کرامت دارد و هرگز غریبه نیست. ما شام و خواب و تا فردا صبح هم در منزل ایشان بودیم و بعد راهی ادامه سفر به سمت کرمانشاه شدیم...
چقدر دلگیرم که امسال در ایام اربعین دیگر موکب باصفا و بیریای آقاسید مرتضی تعطیل و چراغ منزلشان خاموش است. نمیدانید که همسفران پارسال ما که شیفته صفا و صمیمیت آقاسیدمرتضی شده بودند وقتی از درگذشت ایشان با خبر شدند چقدر ناراحت و اندوهگین شدند و همدردی کردند، حالا حساب کنید کسی که یک عمر با ایشان معاشرت داشته و نسیم مهربانیش همیشه بر او وزیده چه حالی دارد؟ همه از فراق آقاسید مرتضی سوختند و این به خاطر اخلاق زیبا و اهلبیتی ایشان بود. با اینکه ایشان از لحاظ سن یک دهه از بنده کوچکتر بودند اما من ایشان را استاد اخلاق و الگویم قرار دادهام. لطفا برای شادی روحشان صلوات و فاتحهای قرائت فرمایید.
✨با تشکر فراوان از سرکار خانم اکرم اسدی (دخترعمّه آقاسیدمرتضی (ره))
🔺لطفا شما هم نکات و خاطرات خود را از این عزیز فقید جهت نشر و استفاده دیگران به حساب کاربری ذیل در پیامرسان ایتا ارسال فرمایید:
@S_Rouh
رسانهٔ روح الله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مغرب آبستن طلوعی روشن است. کرّ و فرّ اخیر دیو تاریکی در شبکده، زایش روز را سرعت بخشید. وَمَکَروا وَ مَکَرَ اللهُ واللهُ خیرُ الماکِرینَ. خورشید از غرب طلوع خواهد کرد. خواهیم دید...
رسانه روح الله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
بنده من!
از گناهانت ساده گذشتم:
إن الله یغفر الذنوب جمیعا.
اما...
من که از آرزوهایت
ساده نگذشته بودم.
آنچه ندادم از روی حکمت بود:
عسی أن تحبوا شیئا و هو شر لکم.
رسانه روح الله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
نظریهٔ آشوب و لوازم فلسفی و الهیاتی آن (۲)
(بحث تخصصی)
به نظر میرسد چالشهای برخاسته از نظریهٔ آشوب پیش از آنکه به نظم موجود در سیستمهای پیچده وارد باشد به محدودیت علمی و معرفتی انسان از سویی و ضعف عملی و فعلی او از سوی دیگر متوجه گردد. از طرفی سیستمهای آشوبناک پیچیده اند و تعدد عوامل دخیل و مؤثر در آنها از یک طرف و باز بودن این سیستمها و در نتیجه تأثیر پذیری از عوامل و أسباب خارجی کار تسلط و احاطه و معرفت به تمام عوامل مؤثر در نتیجه را دشوار می نماید و از طرف دیگر تحدید و اندازه گیری و معرفت به اندازه دقیق مقادیر اولیه مؤثر در سیستمهای پیچیده در مقیاسهای بسیار کوچک یا حتی ایجاد آنها عملا کاری غیر ممکن است این در حالی است که همانطور که در تعریف سیستمهای آشوبناک گذشت تفاوت مقادیر اولیه هرچند کوچک و ناچیز باشد حتی به اندازه یک اتم نتایج بسیار متفاوتی ایجاد خواهد نمود. به بیان فنی می توان گفت که چالش نظم در سیستمهای آشوبناک یک چالش آنتولوژیک و وجودی نیست بلکه یک چالش و مشکل اپیستمولوژیک و معرفت شناسانه است. بدین معنی که نظم به معنای هماهنگی اجزای سیستم در جهت تحصیل نتیجه وجود دارد و در واقع اجزاء لازم به اندازه دقیق لازم برای ایفای نتیجه مطلوب وجود دارد اما از لحاظ معرفتی ما به تمام این اجزاء مؤثر و به اندازه و مقدار آنها علم نداشته و عملا امکان اندازه گیری آنها را به طور کامل نداریم لذا با تمام ابزار دقیق محاسباتی و مدرنی که داریم اما باز هم دقت این ابزارها محدود است و لذا ضمن وجود قطعیت و تعین وجودی به خاطر قانون علیت اما سخن از قطعیت و تعین معرفتی در پیش بینی به علت عدم اطلاع و احاطه کامل بر تمامی اسباب و علل نتیجه سخنی گزاف است. کسانی که به موضوع آشوب اشاره نموده اند تصریح نموده اند که نوعی نظم در این آشوب و بی نظمی وجود دارد که باید بدانیم این سخن تناقض آمیز نیست زیرا منظور این است که آنچه ما در نگاه نزدیک و جزء نگر آن را بی نظمی یافته ایم در با نگاه از دور و نگرش کل نگرانه آن را منظم یافته ایم. در همین راستا است خصوصیتی که برای سیستمهای پیچیده آشوبی بر میشمرند و آن خصوصیت خودسامانگری آنهاست بدین معنا که خودسامانگر پدید آمده و خود سیستم بدون دخالت عامل نظام بخش خارجی خود را سامان می دهد که این نکته هم تأکیدی است بر نظاممند بودن چنین سیستمهایی. از طرف دیگر حتی برخی که از آشوب سخن می گویند به نظر می رسد با نگرش زیباشناسانه سخن می گویند که نظم را نفی میکنند زیرا الگوی آماری عمل آن سیستم با الگوی ذهنی آنها منطبق نیست این در حالی است که آن سیستم نیز خود دارای الگوی آماری خاص خود می باشد و دارای شکن (فراکتال) و یا نقطه جذب (جذبگرهای لورنز) مخصوص خود می باشند تا جایی که برخی از این الگوها از معیار زیباشناسی نیز برخوردار می باشند مثل همان الگوی هواشناسی که شبیه پروانه است و به زیبایی تداعی گر همان نظریه اثر پروانه ای است.
سید روح الله موسوی
#نظریه_آشوب
#فلسفه_فیزیک
#الهیات_فیزیک
#اثر_پروانهای
رسانهٔ روحالله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادش بخیر،
زلالی آن کوچهباغها!
رسانه روح الله
https://eitaa.com/joinchat/2242904287Cc9ca8d6a95