eitaa logo
رؤیای اجتماعی ما / الف.برومند
204 دنبال‌کننده
451 عکس
114 ویدیو
7 فایل
@royaejtemaee راه بازگشت بشریت به بهشت از خانه می گذرد و خانه نهادی ست که با زوجیت ساخته می شود نظر بدید @Mesbahalhoda110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 خانواده با شکوه ما ایرانیان و حرم انقلاب اسلامی وقتی طرح خدا برای زندگی جمعی انسان خوب فهمیده شده باشد، جامعه ما خانواده ما می شود و خانواده ما هم جامعه ما @royaejtemaee
🌷 خانواده با شکوه ما ایرانیان دختران سرزمین من و در هم آمیختن شعور و شور می توانی محجبه، عفیف و شریف باشی و در عین حال در متن و مرکز @royaejtemaee
🌷 خانواده با شکوه ما ایرانیان پسران سرزمین من، مردان گام دومی، زنده کنندگان امر خدا @royaejtemaee
🌷 خانواده با شکوه ما ایرانیان پدرانه ای شادی بخش، قدم های بوسیدنی @royaejtemaee
📝 | درسگفتار بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژه‌ی الگوی سوم ❇️ دکتر انسیه برومندپور 🔰 زوجیت قانون عام خلقت است و رابطه‌ی ازواج در این قانون از نوع تعامل و تجاذب است که در اثر این تعامل هر دو طرف به تکامل می‌رسند و هم موجبات خلق جدید نیز فراهم می‌شود.... @royaejtemaee 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @Gesostu_ir www.GESOSTU.ir
📝 | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژه‌ی الگوی سوم ❇️ دکتر انسیه برومندپور 🔰 زوجیت قانون عام خلقت است و رابطه‌ی ازواج در این قانون از نوع تعامل و تجاذب است که در اثر این تعامل هر دو طرف به تکامل می‌رسند و هم موجبات خلق جدید نیز فراهم می‌شود. سعادت انسان در گروه تحقق این رابطه‌ی زوجیت در چارچوب و ضوابط خود است. این رویکرد به کلی با نگاهی که بر اساس تضاد و تخاصم مواجهه‌ی طرفین را روایت می‌کنند متفاوت است. 🔰 هدف ویژه خلقت انسان دریافت رحمت رحیمیه پروردگار است که تحقق این رحمت در قالب اجتماعی و تاریخی با نام امت واحده توحیدی است. همچنین آفرینش انسان و زوجش از نفس واحده بوده و این به معنای زوج آفریده شدن انسان از ابتدای آفرینش اوست. رحم (هم‌ریشه با اسم رحمان الهی) اولین محمل حرکت انسان در جهان مادی است و ارحام نام انتخابی خدا برای ارتباطات نظام‌مند خانواده‌محور است. مودت و رحمت نیز به‌عنوان درون‌مایهٔ، رابطهٔ زوجیت را شکل می‌دهد. 🔰 امت واحدهٔ توحیدی نیز خود نوعی رحم و امتداد ارتباطات رحمی است که محمل تحقق زوجیت است. در این رحم می‌توان به تأسی از ادبیات تزویج و خانواده نوعی جایگاه پدری و مادری برای امت قائل شد. رسول خدا در جایگاه ابوت و پدری برای امت واحده قرار می‌گیرند و مسلمانان و برادری در امت واحده توحیدی بر مبنای ظرفیت پدری امت برای رسول خدا تحقق می‌یابد و پدری رسول خدا رحمت جامع همه‌جانبه برای تمامی هستی است. رابطهٔ افراد در امت واحدهٔ توحیدی رابطه‌ای ولایی است و اخوت معیار و ملاک آن است. همهٔ افرادی که عضوی از این امت هستند با یکدیگر رابطهٔ برادری و خواهری دارند و این‌گونه موجبات نزول رحمت الهی را فراهم می‌آورند. @royaejtemaee 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @Gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🔺مقصود ما از تشکیل این نشست یا درست‌تر بگویم، سلسلهٔ نشست‌هایی که ان‌شاءالله در آینده خواهیم داشت، در درجهٔ اول این است که متفکران کشور، اندیشه‌ورزان کشور، خودشان را درگیر مسائل کلان کشور بکنند. کشور مسائل اساسی‌ (و مهمی) دارد. کارهای بزرگی هست که باید انجام بگیرد. توانایی‌ها و ظرفیت‌های بسیاری هست که می‌تواند در خدمت این حرکت عظیم قرار بگیرد. این مقصود تحقق نخواهد یافت، مگر اینکه زبدگان و فرزانگان و اندیشه‌ورزان، خودشان را با این مسائل کلان مرتبط و درگیر کنند. این باید اتفاق بیفتد و ان‌شاءالله این خواهد شد.... 🔸نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی ۱۰آذر۱۳۸۹ 📌 رویداد «هفتهٔ الگوی سوم» را دنبال کنید: تلگرام | ایتا | اینستاگرام
تو خونی هستی که در رگ های ۷۵۰۰ سال انسانیت حیات آفریدی تو حقیقت وجودی انسانی هستی که راز مگوی خدا در گفت و گو با ملائکه بود @royaejtemaee
📌 الحمدلله جلسه دوم برگزار شد 🖋 سرفصل های زیر بحث شد : _ زوجیت قانون عام خلقت _ آغاز قصه خلقت موجودات با زوجیت _ زوجیت نهادینه ترین ویژگی مخلوقات _ زوجیت وجه تمایز خالق از مخلوق هم راستایی زوجیت انسان با زوجیت دیگر آفریده ها _ تعریف لغوی زوجیت با دید مصداقی (همسری، صنف و گروه، نوعی پارچه، رنگ، جفت) _ تعریف لغوی زوجیت با دید مفهومی (مقارنت شیء با شیء، همراهی با موجودی دیگر در طول حیات با برنامه مشخص) _ تعریف قرآنی زوجیت _ مولفه های زوجیت در قرآن @royaejtemaee
👌 و اما کلید واژه اصلی : 🖋 زوجیت : توان ارتباطی در مخلوق برای همراهی مستمر هدف مند با مخلوق دیگری که همتای مکمل اوست با هدف تامین نیاز که تا رسیدن به پاسخ مطلوب ادامه پیدا می کند و با رسیدن به هدف آن، استعداد لازم برای مرحله بعدی کمال را پیدا می کند. 🖋 اجزای زوجیت : 1⃣ زوجیت و تک نبودن (احد نبودن، وتر نبودن، فرد نبودن) فهم منحصر بفرد نبودن باعث می شود حس بی نیازی و اکتفای به خود در موجود متزلزل شود و بفهمد نباید تک، تنها، بی پناه، بی هم راه بماند 2⃣ زوجیت و ناقص بودن (صمد نبودن، غنی نبودن) فهم ناقص بودن باعث می شود موجود ضرورت حرکت کردن برای کامل شدن را درک کند و برای رفع نقص خود تلاش کند تا به نتیجه برسد 3⃣ زوجیت و همتا خواهی (کفو خواهی) فهم همتا خواهی باعث می شود، موجود بفهمد نیازش در هم راهی با یک هم تا پاسخ می گیرد. در نتیجه باید به دنبال هم تای مناسب خود برای رفع نیازش باشد تا این شباهت انگیزه هم راهی را فراهم کند و از دیگر سو، تمایزهای شان در ارتباط با یک دیگر زمینه رسیدن به هدف را در این رابطه دو سویه فراهم کند 4⃣ زوجیت و محصول داشتن (ولد داری) پایان این رابطه دو سویه متکامل رسیدن به محصولی ست که هم ترکیبی از دو زوج است و هم اختصاصات خود را دارد. هم پاسخ هم راهی دو زوج است و هم زمینه ساز تداوم مسیرشان @royaejtemaee
🦚 زوج بودن یعنی فرد نبودن فرد بودن یعنی قرین نداشتن ، فرد بودن یعنی تا نداشتن و زوج بودن موجود یعنی ذاتا طوری ست که قرین دارد، لنگه دارد، تا دارد ، جفت دارد اگر چنین ویژگی از درون فهمیده نشود، وجهی از زوج بودن فهمیده نشده است. به عنوان مثال کسی که درباره خودش چنین تلقی دارد که یکی ست که دو نمی شود ویژگی ذاتی خودش را انکار می کند و شناخت درستی از خودش ندارد. @royaejtemaee
🦚 زوج بودن یعنی وتر نبودن وتر یعنی طوری تک باشی که کسی نتواند پشت و پناه تو باشد یا این که پشت و پناهی نداشته باشی. حالا یا طوری هستی که نمی شود پشت و پناه داشته باشی که درباره انسان ذاتا میسر نیست یا فکر می کنی نیازی به پشت و پناه نداری که تصور اشتباه از خود است یا این که طوری شده که بی پشت و پناه شده ای که مظلومیت است. کلا موجود چون زوج است از درون خود می فهمد پشت و پناه می خواهد و این پشت و پناه وجودش به صورت ویژه جایی ضروری ست که در چیزی ضعیف باشم در حالی که باید قوی باشم و اتفاقا سر همان ضعف، مانده ام و نمی توانم ادامه بدهم. @royaejtemaee
🦚 زوجیت و احد نبودن احد و واحد یعنی طوری تک باشی که : یا هیچ جور دومی نداشته باشی یا هیچ جور چیزی از جنس تو نباشد یا در جهان معانی یگانه باشی یا در ذات خودت یگانه باشی بدیهی است من در انسانیت خودم ممکن است یکی باشم که دومی ندارد یا یکی باشم بی نظیر که هم سنخ نداشته باشم (البته در هر صورت فقط در موضوعی خاص نه به صورت کلی و همه جانبه) اما اما اما به هیچ وجه نمی شود انسانی باشم که در جهان معانی بی رقیب باشم یا فراتر از آن در ذات خود یگانه و منحصر بفرد این دو تای آخر (به خود خدا) فقط مخصوص خود خداست و من نمی تونم هیچ وقت این طوری یکی یک دونه باشم این که نتوانم بفهمم من در معنا یکی نیستم و من در ذات خودم یکتا نیستم، یعنی فرعونی در درونم دارم که ادعای خدایی دارد و این فرعون قطعا به دنبال تسلط بر دیگران و برتری خواهی خواهد بود و معلوم است که با حضور فرعون نمی توان به زوجیت رسید. @royaejtemaee
🔺از دماغ فیل افتاده این تعبیر به بیان ساده درباره آدمی حرف می زنه که خودش رو تک می‌دونه. فکر می کنه مثل او آفریده نشده. اصلا لنگه نداره. حتی راه رفتن این آدم با بقیه فرق داره. فکر می کنه وقتی راه می ره زمین رو سوراخ می کنه. تصورش از خودش اینه که یا هر قدم یک کوه رو پشت سر می گذاره. خدا گفته مثل این آدما راه نریا. این جور آدما سرخوشن. @royaejtemaee
🦚 زوجیت و ناقص بودن : ناقص بودن یعنی موجود می فهمد وجودش ظرفی خالی است که باید از چیزی که او را کار آمد می کند پر شود. در ناقص بودن می فهمد چیزهایی هست که وقتی از آن پر شوی، ارزش مند می شوی. می فهمد باید چیزهایی که او را ارزش مند کند پر شود. @royaejtemaee
🦚 ظرف خالی وجود انسان قرآن ظرف خالی وجود انسان را روایت کرده است. ظرف خالی وجود انسان متناسب با دو چیز است. 🔺 اول: نور و روشنایی 🔺 دوم: علم و عقلانیت برای پر شدن این ظرف است که انسان امانت دار خدا شده است. با ادای این امانت، انسان پر بلکه لبریز می شود. این پری و لبریزی با زوجیت ممکن است. @royaejtemaee
🦚 زوجیت و هم تا خواهی : هم تا خواهی یعنی موجود می فهمد برای قدم گذاشتن در مسیر رفع نیاز نیازمند هم راهی ست که با هم مسیر را بروند. برای همین باید هم هدف باشند هم انگیزه باشند هم میل باشند هم دل باشند تا هم راه شوند. @royaejtemaee
📌 الحمدلله جلسه سوم برگزار شد 🖋 سرفصل های زیر بحث شد : _ زوجیت از نهاد خانواده تا نهاد امت _ انواع زندگی اجتماعی در طول تاریخ زندگی انسان (زندگی در نظام قدرت پایه, زندگی در نظام منفعت پایه، زندگی در نظام مودت پایه) _ ایده انبیا برای جامعه سازی (جامعه سازی با پیش رانه مودت) _ امت واحده توحیدی همان امت مودت پایه _ آگاهی، میل و رغبت، اختیار شروط لازم برای عضویت در جامعه مودت پایه _ خانواده تنها بستر طبیعی محبت پایه در تناسب با جامعه مودت پایه _ خانواده سلول بنیادین جامعه امامت - امت _ سیر حرکت از زوجیت در نهاد خانواده تا زوجیت در نهاد امت @royaejtemaee
🔺صورت بندی زوجیت از نهاد خانواده تا نهاد امت 1⃣ زوجیت سازنده نهاد خانواده : زوجیت نکاح با رعایت چارچوب های دینی با غایت تولید آرامش 2⃣ زوجیت تثبیت کننده نهاد خانواده : زوجیت سکونت با رعایت چارچوب های دینی اخلاقی با غایت تولید امنیت لازم برای فرزند آوری 3⃣ زوجیت تداوم بخش نهاد خانواده : زوجیت فرزند داری با رعایت چارچوب های دینی تربیتی با غایت فرزند پروری 4⃣ زوجیت سازنده نهاد جامعه : زوجیت سکینه با رعایت چارچوب های برادری ایمانی با غایت ساخت جامعه اسلامی 5⃣ زوجیت تثبیت کننده نهاد جامعه : زوجیت جوامع با رعایت چارچوب های برادری در نظام ولایی با غایت شکل گیری جامعه امت این جامعه همان جامعه امت است که قابلیت پیوند با جامعه امامت را دارد. @royaejtemaee
«هفتۀ الگوی سوم» | بر فراز فتوحات زن مسلمانیم | 🔷هفتۀ الگوی سوم، رویدادی است برای ایجاد توجه عمیق و پایدار دربارهٔ مفهوم «الگوی سوم زن» و ابعاد گوناگون آن. 🔸این رویداد در نخستین سال برگزاری، عرصه‌ای اندیشه‌ای گسترده است تا با ایجاد تضارب آرای هم‌افزایانه بتوان دربارهٔ ماهیت، ابعاد، روش و میزان پرداختن به الگوی سوم زن به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. پنل‌‌های رویداد: 🔺پنل قرائت الگوی سوم 🔺پنل امتداد الگوی سوم 🔺پنل الگوی سوم و جهان اسلام 🔺پنل روایت زن انقلاب اسلامی 🔶۱۵ تا ۱۸اسفند۱۴۰۲ تهران 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید: تلگرام | ایتا | اینستاگرام
ان شالله رویداد الگوی سوم زنان از ۱۵ تا ۱۸ اسفندماه برگزار خواهد شد نشست در پنل های ذیل ارائه خواهد شد: الف. پنل قرائت در این قسمت کلیت الگوی سوم، ماهیت و کارکردهای الگو، شاخص ها، مبانی و راهبردهای تحقق الگو محورهای ارائه قرائت اساتید محترم خواهد بود. ب. پنل امتداد در این قسمت بزرگواران و مجموعه هایی که در این زمینه فعالیت داشتند به ارائه شاخص ها، تبیین مفهوم محوری و ... ارائه خواهد خواهند پرداخت. ج. پنل جهان اسلام مصادیق و شاخص های مفهوم الگوی سوم در جهان اسلام ارائه خواهد شد مکان برگزاری: خانه اندیشه ورزان جوان
📌 الحمدلله جلسه چهارم برگزار شد 🖋 در این جلسه : _ تلاش کردیم درباره مراحل ۵ گانه سیر زوجیت از نهاد خانواده تا نهاد امت به صورت ملموس تر گفتگو کنیم _ شاخصه ها و نشانه های هر کدام را بشناسیم _ ویژگی های انسان هر سطح را بشناسیم @royaejtemaee
❤️❤️ جمهوری اسلامی ایران عزیزی که ۴۵ سال است همراه ما هستی تا رؤیای اجتماعی مان را روی زمین بسازیم با ما هم راهی با تو همراه می شویم @royaejtemaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از چالش های مشارکت سیاسی که امسال در عرصه انتخابات داشتم این است که این دو روز بعضی ها تماس می گیرند و میگن چرا فقط بر روی یک کاندیدا تاکید داری و دو نفر دیگر را اعلام نمی کنی؟ بعضی ها میگن شما تکیف دارید که را معرفی کنید و بعضی های دیگر می گویند تکلیف معرفی مصداق اصلح را هم شامل می شود و... استدلال هایی این چنین. من تصور دیگری از رای گیری دارم و حدس می زنم که ساختار انتخابات ایران و برخی رفتارهای رهبر انقلاب هم می تواند بر درستی این ادعا شاهد باشد. 1️⃣ انتخابات روز مشارکت توده های مردم است. روز نخبگی نیست. روزی است که جمعی ما - که هویتی دارد برای خودش- انتخابش را به نمایش می گذارد. نخبگان نباید این منِ بزرگ را سرکوب کنند. بلکه باید به استقبال آن بروند و چهارسال در ظرف این انتخاب برآمده از من بزرگ جامعه عمل کنند و برای حفظ یا بالندگی و پیشرفت آن عمل کنند. 2️⃣ غرض زندگی اجتماعی بزرگ شدن تک تک انسانهاست و انسانها با شان بزرگ می شوند و اختیار در در عمل و اعمال نظر رشد می کند. ما طلبه ها مساله مان رشد انسان است و سیاستی متناسب با این نگاه را هم باید در پیش بگیریم. مثلا یک یا چند موضوع را به مردم معرفی کنیم که لازم است در انتخابات حاضر باشد، اما بقیه لیست را پر نکنیم تا آدمها مجبور باشند خودشان شاخص ها را بر شخصیت ها تطبیق دهند و بعد ذهنشان 4 سال درگیر باشد که تشخیص دهد مشارکت سیاسی اش به چه نتایجی رسید؟ این سیاست، با آن فرهنگ سازگارتر است. نظام مرید و مرادی نظام خوبی برای ساخت سیاست اجتماعی نیست. 🆔 @social_theory
🔸🔷🔸 🔷میز قرائت در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان این حوزه و تضارب آرای آنان پیرامون چیستی الگوی سوم. فضایی اندیشه‌ای برای گفت‌وگوی نظری و اندیشمندانه صرفا پیرامون خود مفهوم الگوی سوم و درآمدی نظری و جمعی برای این مفهوم‌. در هر نشست افزون بر ارائه مدعوین، دقایقی به نقد و نظر هم‌افزایانه و پرسش‌‌های کارشناسی اختصاص دارد. 🔸در این میز، محورهای زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت: ۱. ماهیت و کارکرد الگوی سوم. ۲. شاخصه‌های الگوی سوم. ۳. روش صورت‎بندی الگوی سوم. ۴. ممیزی الگوی سوم از الگوهای غیر و رقیب. ۵. نکاتی تکمیلی در ابواب یا مبانی یا راهبردهای تحقق الگوی سوم. 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید: تلگرام | ایتا | اینستاگرام
🔷🔸🔷 🔶 میز امتداد در رویداد هفتۀ الگوی سوم جایی است برای گردهم‌آیی اندیشه‌ورزان و هم‌افزایی آنان برای امتداد دادن به الگوی سوم و پرداخت به دستاوردهای فکری و نظری آن. 🔷در نخستین سال برگزاری هفتۀ الگوی سوم به این موضوعات می‌پردازیم: نسبت جنسیت و انسانیت، حیات عاطفی زن، زوجیت و الگوی سوم، ولایت‌پذیری اجتماعی زن، خانواده در الگوی سوم، جمعیت و الگوی سوم، آیندۀ الگوی سوم، امتداد الگوی سوم در حکمرانی و نسبت الگوی سوم با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. 🔸در ميز امتداد می‌کوشیم رویش‌های نظری حاصل از الگوی سوم را در گفت‌وگویی هم‌افزایانه و منظم به شکوفایی و تعالی نزدیک کنیم. 🔷🔸🔷🔸 🔶میز جهان اسلام در رویداد هفته الگوی سوم، خیزی است برای قدم گذاشتن فراتر از مرزهای ایران، پیرامون شخصیت زن مسلمان. هم برای یافتن مصادیق الگوی سوم زن در جهان اسلام و هم صدور روایت زن مسلمان ایرانی به جهان اسلام. در این پنل آمیزه‌ای از اندیشه و تجربه‌زیسته را خواهیم داشت. 📌رویداد هفتهٔ «الگوی سوم» را دنبال کنید: تلگرام | ایتا | اینستاگرام