متن كامل #نامه_غیرمحترمانه هاشمی به امام خمينی
[ص ۲ از ۲]
۶- در خصوص جنگ و فرماندهی ارتش، مطالب و احتمالات زیادی داریم. فرماندهی به خاطر ناهماهنگی و وحشت از نیروهای خالص اسلامی، مایل است نیروهای غیر اسلامی را در #ارتش حاکم کند –که منافع مشترک پیدا کردهاند- و نیروهای خالص دینی را یا منزوی و یا منفصل نماید. خلبان شیرودی که سمبل ایمان و شجاعت و تلاش است، در پادگان ابوذر به من میگفت که امروز ایمان میجنگد نه تخصص و میخواهند دست مؤمنان را کوتاه کنند، ایشان همراه و همرزم خلبان شهید کشوری و خلبان شهید آشوری است. وحشت داشت و به من گفت پیامش را به شما بگویم و ضبط هم شده؛ احتمال اینکه مدیران جنگ به علل سیاسی طالب طولانی شدن جنگ باشند، وجود دارد و این احتمال تکلیفآور است. احتمالاً آقای بنیصدر به منظور تضعیف دولت و شاید –بعضیها هم باشند- برای اجرای منویات آمریکا و ... مخصوصاً کمبود مهمات و اسلحه قابل توجه است. در این مورد لازم است، جنابعالی سریعاً فکری بفرمائید و بهتر است در یک جلسه طولانی و محرمانه با دوستان مورد اعتماد ارتشی نظیر صیاد شیرازی، نامجو، سلیمی، شیرودی و ... با حضور ماها در خدمتتان بحث و تصمیمگیری شود.
۷- ما «حزب جمهوری اسلامی» را با مشورت با شخص جنابعالی و گرفتن قول مساعدت و تأیید غیر مستقیم –من شخصاً در مدرسه علوی با شما در این باره مذاکره کردم- تأسیس کردیم و با توجه به اینکه قانون اساسی، تعداد احزاب را پذیرفته فکر میکنیم یک حزب اسلامی قوی برای تداوم انقلاب و حکومت اسلامی ضرورت دارد و جنابعالی هم روزهای اول در تهران و قم مکرراً تأیید فرمودید –ممکن است #فعلاً #فراموش کرده باشید- و اکنون اعتبار حزب از نفوذ شما تغذیه میشود –غیر مستقیم- ولی رنگ حمایت از روزهای اول کمتر شده. میل داریم لااقل در جلسات خصوصی نظر صریحی بفرمائید. اگر مایلید ما حزب را کنار بگذاریم، #ما_را_قانع_کنید و اگر لازم میدانید که حزب بماند #باید_جور_دیگری_عمل_بشود و اگر همینگونه که عمل میفرمائید، مصلحت است ما را قانع کنید تا ما هم دوستان حزبی را قانع کنیم.
۸- اینجانب که جنابعالی را مثل جانم دوست دارم و روی زمین کسی را صالحتراز شما سراغ ندارم، گاهی به ذهنم خطور میکند که #تبلیغات و #ادعاهای_دیگران شما را #تحت_تأثیر قرار داده و #قاطعیت و #صراحت لازم را –که از ویژگیهای شما در هدایت انقلاب بوده- در موارد فوقالذکر ضعیفتر از گذشته نشان میدهید، بسیاری از مردم هم متحیریند که چرا امام قاطع و صریح در این مسائل سرنوشتساز #صراحت_ندارد. خدای نخواسته اگر روزی شما نباشید و این تحیر بماند، چه خواهد شد؟
واقعاً و حقاً ما انتظار داریم در مقام رهبری و مرجع تقلید اگر تعدیلی در شیوه حرکت ما لازم میدانید صراحتاً امر بفرمائید که مطیعیم؛ ما #انتظار_نداریم که #نصایح_ذووجوهی از رسانههای جمعی بشنویم، احضار کنید و امر بفرمائید.
۹- آخرین مطلب –که در ترتیب مطالب جایش اینجای نامه نیست- اینکه ما پس از پیروزی آقای بنیصدر برای اینکه ایشان خیالش از جانب ما راحت باشد، ایشان را به ریاست شورای انقلاب برگزیدیم و به جنابعالی پیشنهاد نیابت فرماندهی کل قوای ایشان را دادیم که سریعاً تصمیم بگیرند و کار کنند، اما ایشان به اینها هم قانع نشد و مرتباً کمبودها را متوجه ما میکرد و میگفت: «من میخواهم کار کنم ولی نمیگذارند»، در مرکز قدرت بود و دیگران را مقصر معرفی میکرد و امروز هم میبینید نقش اقلیت مخالف را. پس چه باید کرد؟ با سپاس و معذرت.
اکبر هاشمی_۲۵/۱۱/۱۳۵۹
🔶حاشیه
۱)اگر هاشمی در سال ۸۸، نامه غیرمحترمانه بدون سلام و والسلام را نوشت و بر شعله ور شدن آتش فتنه دامن زد، او قبلا در سال ۵۹ نامه غیرمحترمانه مذکور را نوشته است و در مواردی شخص امام عزیز را زیر سوال برده است.
۲)اختلاف نظر با ولی فقیه مجاز است اما برای ابراز آن، کاربست ادبیات نامناسب و متضمن تعابیر زننده و تند، بایسته نیست.
۳)هاشمی در این نامه امام را رسما به آسایش طلبی، بی خطی و قیافه بی طرفی گرفتن، تحت تاثیر قرار گرفتن از دیگران، ضعف در صراحت و قاطعیت، و... متهم ساخته است.
۴)بهترین دلیل بر اثبات بی توجهی امام به فشارهای دیگران، همین نامه است. امام هرگز زیر بار هاشمی که انتظار حمایت و تایید مطلق از امام بود، نرفت.
۵)هاشمی متاخر، چه نسبتی با شعارهای سال ۵۹ دارد؛ در مورد همکاری با افراد متظاهر به فسق، زنان بیحجاب و از همه مهمتر، اسلام فقاهتی!
۶) این حضرات که به خود جرات میدهند برای ولی فقیه تعیین تکلیف کنند، چطور خود حدافل ظرفیت را برای پذیرش نقد نداشتند؟
انحصارطلبی ها و تلاش برای بستن دهان منتقدان، از رویه های ثابت سیاست ورزی هاشمی و مریدان سیاسی او مانند #حسن_روحانی بوده است که در ۸ سال گذشته نمود علنی یافت.
🔘روزنه؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥حافظه_تاریخی
پنهان کاری عجیب #هاشمی_رفسنجانی نسبت به نارضایتی #امام از انتخاب #منتظری بعنوان #قائم_مقام_رهبری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
وقتی حتی آیت الله خامنهای هم از نارضایتی امام خبر نداشت!!
مقام معظم رهبری در این مورد چنین می فرمایند:
«ماها اصلا فکر نمی کردیم که امام با این قضیه [انتخاب آقای منتظری بعنوان قائم مقام] مخالف باشد.
ما خیلی بعدها _نه اینکه همان وقت هم بلافاصله_ شنیدیم که امام مخالف بودهاند.
قضیه آقای محمدی گیلانی و ملاقاتش با امام و پیغام به آقای هاشمی رفسنجانی را من سالها بعد شنیدم.
اصلا گمان نمی کردیم امام با این قضیه [انتخاب آقای منتظری بعنوان قائم مقام] مخالفتی داشته باشد.
فکر می کردیم این چیزی است که حتما امام [با آن] موافق است.
شاید اگر کسی آن وقت می گفت امام مخالف است، ردش می کردیم که چطور چنین چیزی ممکن است؟ به نظر ما این کار کاملا یک کار درست، یک پیش بینی منطقی برای آینده بود.»
روایت رهبری، ص۱۳۲
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
💥اختصاصی
🔹سند کمک #چهل_میلیونی #هاشمی_رفسنجانی به #سازمان_مجاهدین_خلق(منافقین) در فاصله شش مانده به پیروزی انقلاب اسلامی. (دوران مبارزه٬ جلد ۲ ٬ صص۱۵۵۲ و ۱۵۵۳)
🔻در متن سند آمده:
[۱۳۵۷/۵/۲۵=۲۵۳۷/۵/۲۵]
سید احمد خمینی اظهار داشته که هاشمی مبلغی بالغ بر چهل میلیون تومان جمع آوری و به گروه به اصطلاح مجاهدین خلق کمک کرده است.
🔹نظریه رهبر عملیات: خبر به احتمال قوی صحت دارد.
🔸نامبرده بالا به علت ارتباط با گروه به اصطلاح مجاهدین خلق و کمک به آنان دستگیر و محکومیت حاصل نموده است.
🔻توضیحات مرحوم هاشمی٬ ذیل سند:
در فاصله آزادی از زندان تا پیروزی فعالیت های بسیاری داشته ام که در پرونده ام ثبت نشده است.
ایشان در پاورقی ادعا کرده اصل مطلب درست نیست، اما در تحقیقات تاریخی، نمیتوان به صرف ادعای فرد، منکر اسناد شد. اگر چنین باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود و هر کسی می تواند ادعا کند فلان سند که به ضرر اوست، صحت ندارد!
🔹تحولات حوزوی را در روزنه پی بگیرید:
👇
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
هاشمی رفسنجانی؛ فرمانده دوماهه جنگ تحمیلی
#پرونده_ویژه|| #ماجرای_قطعنامه/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشارات تاریخی▪️
پس از تجربه تلخ تفویض فرماندهی کل قوا به بنیصدر و کارشکنیهای مکرر وی در امر جنگ که از حمله مهمترین علل عزل وی از فرماندهی کل قوا و ریاستجمهوری بود، راهبری تحولات جنگ برعهده نمایندگان امام در شورای عالی دفاع قرار گرفت.
بر اساس حکم امام به تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹، آیتالله خامنهای و مصطفی چمران بعنوان مشاور امام در شورای عالی دفاع نصب شدند.
پنج ماه پس از این حکم، امام در پیامی به نیروهای مسلح کشور (در تاریخ ۲۰مهر ۱۳۵۹)، تصریح فرمود که کلیه امور جنگ در اختیار #شورای_عالی_دفاع (بعلاوه یک نفر از نمایندگان مجلس) است.
اختیارات گسترده شورا از تبعیت فرماندهان نظامی تا تبلیغات و سیاست خارجی مربوط به دفاع مقدس را شامل میشد.
با این وجود مقام معظم رهبری در طی سالهای جنگ، در حقیقت نقش اصلی را در فرماندهی جنگ را برعهده داشت و کاربست تعبیر فرماندهی جنگ برای آقای هاشمی، تنها مربوط به حدود دوماهه پایانی جنگ تحمیلی است!
دخالتهای مکرر آقای هاشمی در امر جنگ(که ایبسا از سر دلسوزی و دغدغهمندی بوده باشد)، بعضا موجب ایجاد تنش و تعارض در فضای کلان سیاسی و حتی دامن زدن به برخی اختلافات در بدنه نیروهای مسلح شده بود و عملا به سمت دوقطبی شدن فضای جنگ پیش میرفت.
وضعیت خطیر موجود موجب آن شد که آیتالله خامنهای در نامهای خطاب به امام، ضمن تشریح وضع موجود، آقای هاشمی را بعنوان فرمانده جنگ پیشنهاد داد.
در بخشی از نامه تاریخی آیتالله خامنهای که نشانه ایثار و درایت ایشان بود، چنین آمده است:
▫️...پیشنهاد مشخص اینجانب که قبلاً نیز کتباً و شفاهاً معروض گردیده، این است که:
1ـ کلیه امور مربوط به نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، ژاندارمری اعم از عملیات، پشتیبانی، امور سازمانی و اداری و غیره به شخص واحدی مفوض و محول گردد.
2ـ شخص مزبور از سوی حضرتعالی موظف گردد که امور را از نزدیک و با قاطعیت تمشیت کند.
3ـ دادگاه نیروهای مسلح موظف گردد که در تعقیب قضایی متهمین و اجرای محکومیتها به طور کامل از نظر و دستور وی تبعیت کند. با توجه به همۀ جوانب، به نظر اینجانب، تنها فرد مناسب برای تصدی این مسئولیت مهم، جناب آقای هاشمی رفسنجانی است.
▫️حکم انتصاب آقای #هاشمی_رفسنجانی به سمت جانشین فرماندهی کل قوا▫️
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ علی اکبر هاشمی رفسنجانی ـ دامت افاضاته
با توجه به درگیری رویاروی امریکای جهانخوار علیه اسلام و ایران و هماهنگی غرب و شرق و ارتجاع منطقه در مبارزه با انقلاب اسلامی و جلوگیری از پیروزی اسلام، به پیشنهاد رئیس جمهور محترم، جناب حجت الاسلام آقای خامنهای ـدامت افاضاتهـ جنابعالی را با تمام اختیارات به جانشینی فرماندهی کل قوا منصوب مینمایم. و جنابعالی موظف به اجرای دستورات ذیل میباشید:
1ـ ایجاد ستاد فرماندهی کل تا تهیۀ زمینۀ وحدت کامل.
2ـ هماهنگی کامل ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی در تمامی زمینه های دفاع مقدس اسلام. بدیهی است انسجام و ادغام مورد قبول و صحیح ادارات و سازمانهای مربوط و پشتیبانی کننده در هماهنگی نیروهای مسلح نقش اساسی را دارا خواهند بود.
3ـ تمرکز صنایع نظامی و تهیۀ مایحتاج دفاع مقدسمان و انسجام امکانات تعمیراتی، پشتیبانی، فنی، مهندسی، رزمی، آموزشی و تحقیقاتی و نیز بسیج همۀ امکانات و ابزار در جهت اهداف مشخص از سوی فرماندهی کل.
4ـ سعی در استفادۀ هر چه بهتر از امکانات و نیروها؛ و جلوگیری از به کار گرفتن امکانات مادی و معنوی در غیر موارد ضروری. و در همین راستا، حذف یا ادغام سازمانها و تشکیلات تکراری و غیرضروری.
5ـ تمرکز امور تبلیغی و فرهنگی نیروهای مسلح در تمام زمینه ها.
6ـ استفادۀ درست و قاطع از قوانین دادگاه نظامی در زمان جنگ و تنبیه متخلف در هر رده.
7ـ بهره برداری صحیح از کمکهای مردمی در تمامی زمینه ها.
قوای مقننه و اجراییه و قضاییه موظفند تمامی امکانات و سیاستهای خود را در جهت نیازهای جنگ به کار گیرند.
از مردم عزیز ایران و نیروهای نظامی و انتظامی می خواهم تا با صبر و شکیبایی انقلابی و با قدرت و استقامت در مقابل توطئه های استکبار جهانی ایستادگی نمایند؛ و مطمئن باشند که پیروزی از آنِ صابران است. جهان امروز غرق در نامردمیها و حیله هاست؛ و شما یاران اسلام در اوج قداست و شرافت می باشید. من به همۀ شما دعا می کنم، خداوند یار و پشتیبان مبارزانِ راه خدا باد. توفیق جنابعالی را از خدای تعالی مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمة الله.
روحالله الموسوی الخمینی
[۱۲ خرداد۱۳۶۷]
▫️صحیفه، ج۲۱، صص ۵۶ و ۵۷.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
متن كامل نامه امام خمینی به مسئولان وقت پیرامون پذیرش قطعنامه ۵۹۸
[صفحه ۱ از ۲]
#پرونده_ویژه|| #ماجرای_قطعنامه/۲
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️اشاره تاریخی▫️
این نامه تاریخی بعنوان نخستین سند رسمی مبتنی بر پذیرش قطعنامه توسط امام است که قبل از اعلان تصميم جمهوری اسلامی به سازمان ملل، خطاب به مسئولان نظام نوشته شده است.
امام در این متن علل پذیرش قطعنامه را اجمالا شرح دادهاند و تصریح کردهاند که #گزارشات_مسئولان_سیاسی_و_نظامی از علل اصلی این تصمیم بوده است.
این متن از هنگام نگارش تا انتشار در مهرماه ۱۳۸۵، #محرمانه تلقی میشد و جز افرادی معدود از محتوای کامل آن کسی اطلاع نداشت. بعد از بالا گرفتن برخی بحثها در مورد پايان جنگ، هاشمی رفسنجانی که از ۱۲ خرداد۱۳۶۷ بعنوان رئیس ستاد فرماندهی جنگ و قائم مقام فرماندهي کل قوا منصوب شده بود، و محرمانهگی نامه نیز توسط او پیگیری شده بود، برای نخستینبار مجبور شد متن نامه را منتشر کند.
فرایند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که امام خمینی از آن به #جام_زهر تشبیح کردهاند، از تصویب این قطعنامه در سازمان ملل در سال ۶۶ شروع شد.
دامن زدن به برخی اختلافات داخلی در عرصه سیاسی که به میدان جنگ نیز سرایت کرد، به نامه تاریخی آیتالله خامنهای(بعنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع و فرمانده جنگ) به امام انجامید که به منظور پايان دادن به اختلافها و ضرورت انسجام داخلی در مسئله جنگ، با تاکید بر تمرکز در تصميمگیری و اقدام در مسئله جنگ، هاشمی را بعنوان فرمانده جنگ به امام دادند و از ۱۲خرداد۶۷ تا ۲۵تیر۶۷، هاشمی فرماندهي جنگ را برعهده گرفت و در این مدت کوتاه، بجای تمرکز قوا در پیشبرد امر جنگ، تمام قوا را برای قانع کردن امام براي موافقت با قطعنامه بکار بست!
امام خمینی در متن تاریخی #پیام_قطعنامه، بررسی علل تصميم خود را به #آینده موکول کردند.
🔘 متن کامل نامه امام به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با ياري خداوند متعال و سلام و صلوات به انبياء بزرگوار الهي وائمه معصومين صلوات الله عليهم اجمعين.
حال كه مسئولين نظامي ما اعم از ارتش و سپاه كه خبرگان جنگ مي باشند، صريحا اعتراف مي كنند كه ارتش اسلامي به اين زودي ها هيچ پيروزي به دست نخواهند آورد و نظر به اين كه مسئولين دلسوز نظامي و سياسي نظام جمهوري اسلامي از اين پس جنگ را به هيچ وجه به صلاح كشور نمي دانند و با قاطعيت مي گويند كه يك دهم سلاح هايي را كه استكبار شرق و غرب در اختيار صدام گذارده اند، به هيچ وجه و با هيچ قيمتي نمي شود در جهان تهيه كرد و با توجه به نامه تكان دهنده فرمانده سپاه پاسداران كه يكي از ده ها گزارش نظامي سياسي است كه بعد از شكست هاي اخير به اينجانب رسيده و به اعتراف جانشين فرمانده كل نيروهاي مسلح، فرمانده سپاه يكي از معدود فرماندهاني است كه در صورت تهيه مايحتاج جنگ معتقد به ادامه جنگ مي باشد و با توجه به استفاده گسترده دشمن از سلاح هاي شيميايي و نبود وسايل خنثي كننده آن، اينجانب با آتش بس موافقت مي نمايم و براي روشن شدن در مورد اتخاذ اين تصميم تلخ، به نكاتي از نامه فرمانده سپاه كه در تاريخ2/4/67 نگاشته است، اشاره مي شود.
فرمانده مزبور نوشته است تا ۵ سال ديگر ما هيچ پيروزي نداريم؛ ممكن است در صورت داشتن وسايلي كه در طول پنج سال به دست مي آوريم قدرت عمليات انهدامي و يا مقابله به مثل را داشته باشيم و بعد از پايان سال71 اگر ما داراي 350تيپ پياده و 2500تانك و 3000 توپ و 300هواپيماي جنگي و 300هليكوپتر و قدرت ساختن مقدار قابل توجهي از سلاح هاي [مختلف] كه از ضرورت هاي جنگ در آن موقع است داشته باشيم، مي توان گفت به اميد خدا بتوانيم عمليات آفندي داشته باشيم.
وي مي گويد قابل ذكر است كه بايد توسعه نيروي سپاه به هفت برابر و ارتش به دو برابر و نيم افزايش پيدا كند. او آورده است البته آمريكا راهم بايد از خليج فارس بيرون كنيم والا موفق نخواهيم بود.
اين فرمانده مهم ترين قسمت موفقيت طرح خود را تهيه به موقع بودجه و امكانات دانسته و آورده است كه بعيد به نظر مي رسد دولت و ستاد فرماندهي كل قوا بتوانند به تعهد خود عمل كنند؛ البته با ذكر اين مطالب مي گويد بايد باز هم جنگيد كه اين ديگر شعاري بيش نيست.
آقاي نخست وزير از قول وزراي اقتصاد و بودجه وضع مالي نظام را زير صفر اعلام كرده اند، مسئولين جنگ مي گويند تنها سلاح هايي را كه در شكست هاي اخير از دست داده ايم، به اندازه تمام بودجه است كه براي سپاه و ارتش در سال جاري در نظر گرفته شده بود.
مسئولين سياسي مي گويند از آنجا كه مردم فهميده اند پيروزي سريعي به دست نمي آيد، شوق رفتن به جبهه در آنها كم شده است. شما عزيزان از هر كس بهتر مي دانيد كه اين تصميم براي من چون زهر كشنده است ولي راضي به رضاي خداوند متعال هستم و براي صيانت از دين او و حفاظت از جمهوري اسلامي اگر آبرويي داشته باشيم خرج مي كنيم.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
متن كامل نامه امام خمینی به مسئولان وقت پیرامون پذیرش قطعنامه ۵۹۸
[صفحه ۲ از ۲]
#پرونده_ویژه|| #ماجرای_قطعنامه/۲
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
خداوندا! ما براي دين تو قيام كرديم و براي دين تو جنگيديم و براي حفظ دين تو آتش بس را قبول مي كنيم.
خداوندا! تو خود شاهدي كه ما لحظه اي با آمريكا و شوروي و تمامي قدرت هاي جهان سر سازش نداريم و سازش با ابر قدرت ها و قدرت ها را پشت كردن به اصول اسلامي خود مي دانيم.
خداوندا! در جهان شرك و كفر و نفاق، در جهان پول و قدرت و حيله و دو رويي، ما غريبيم، تو خود ياري مان كن.
خداوندا! در هميشه تاريخ وقتي انبياء و علماء تصميم گرفته اند مصلح جامعه گردند و علم و عمل را درهم آميزند و جامعه اي دور از فساد و تباهي تشكيل دهند، با مخالفت هاي ابو جهلها وابو سفيان هاي زمان خود مواجه شده اند.
خداوندا! ما فرزندان اسلام و انقلاب مان را براي رضاي تو قرباني كرديم، غير از توهيچكس را نداريم، ما را براي اجراي فرامين و قوانين خود ياري فرما. خداوندا! از تو مي خواهم تا هر چه زودتر شهادت را نصيبم فرمايي.
گفتم جلسه اي تشكيل گردد تا آتش بس را به مردم تفهيم نمايند. مواظب باشيد، ممكن است افراد داغ و تند با شعارهاي انقلابي شما را از آنچه صلاح اسلام است دور كنند.
صريحا مي گويم بايد تمام همت تان در توجيه اين كار باشد. قدمي انحرافي حرام است و موجب عكس العمل مي شود؛ شما مي دانيد كه مسئولين رده بالاي نظام با چشمي خونبار و قلبي مالامال از عشق به اسلام و ميهن اسلامي مان چنين تصميمي را گرفته اند.
خدا را درنظر بگيريد وهر چه اتفاق مي افتد از دوست بدانيد.
والسلام علينا و علي عبادالله الصالحين.
شنبه25/تير67
روح الله الموسوي الخميني
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
بخشی از زندگینامه خودنوشتِ تازهیاب هاشمی رفسنجانی!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
بعد از سخنان ذوالنور و تصریح به فشارهای شخص هاشمی برای برخورد قضائی با معترضان قمی، #حامیان_هاشمی برای تبرئه او وارد میدان شدند!
ابتدا جوابیه نشر آثار هاشمی رفسنجانی و اکنون #محسن_هاشمی در قالب بازنشر زندگینامه خودنوشت که مدعی شده #ناگهان پیدایش کرده، تلاش کرده مخالفان پدرش(از حزباللهیها تا #اصلاحطلبها) را منکوب نماید!
گذشته از متن منسوب به هاشمی که حاوی مطالبی نادرست، اغراقآمیز و جهتدار است، مقدمه محسن هاشمی نیز بسیار تند و حاکی از نوعی عقدهگشایی سیاسی علیه منتقدان هاشمی است.
جالب آنکه محسن هاشمی ضمن #تکذیب اظهارات #ذوالنور و #تبرئه_کامل_هاشمی از هرنوع فشار برای محاکمه منتقدان، محاکمه را به #رهبری_معظم نسبت داده است!
▫️بخشی از مقدمه محسن هاشمی و زندگینامه مزبور👇
در عصر غریبانه عاشورای امسال، جای خالی همه این عزیزان را با تمام وجود حس میکردم که ناخودآگاه بسوی دست نوشتههای باقیمانده از پدر کشیده شدم و با جستجو در آن بدنبال مرهمی برای زخم دلتنگی بودم که #ناگهان دستنوشتهای را از آیتالله هاشمی رفسنجانی یافتم که گویا آخرین زندگینامه خودنوشت ایشان بود.
این دست نوشته که هشت سال قبل و سه سال پیش از رحلت ایشان در تابستان سال1392 نگاشته شده است، مضامین جالبی دارد!
جسم اکبر هاشمی رفسنجانی، ۵ سال است که در میان ما نیست و در کنار پیکر مراد وامامش آرمیده است اما تخریب، هتاکی وتوهین به وی از سوی افراطیون ادامه دارد و هر از چندی شاهد پرده جدیدی از تقطیع، تحریف، تخریب، توهین و تهمت به ایشان هستیم.
نمونه این اقدام را در ادعای یک نماینده مجلس در جریان بررسی کابینه جدید در مورد جریان توهین و برهم زدن مراسم سخنرانی آیتالله هاشمی رفسنجانی در 15خرداد سال1385 در قم مشاهده کردیم.
در حالی که آیتالله هاشمی رفسنجانی همان زمان با صدور اطلاعیه اعلام کرده بودند که از عوامل این اقدام شکایتی ندارند و دستگاه قضایی با نظر رهبر معظم انقلاب به این موضوع رسیدگی و حکم صادر کرده بود، این نماینده مدعی شد که «آیتالله هاشمی رفسنجانی هر روز برای حکم #فشار می آورده است اما درنهایت با نظر دستگاههای امنیتی حکم مجرمین اجرا نشده است»، این اظهارات با وجود هدف سوء تخریبکنندگان، خود گواهی روشنی بر مظلومیت آیتالله است.
تداوم این حجم از کینه و دشمنی افراطیون نشان میدهد که اگرچه جسم هاشمی زنده نیست اما اندیشه، نگاه و تفکر او در جامعه ما همچنان زنده، جاری و ساری است همین موضوع موجب نگرانی چهرههای تندرو را فراهم ساخته است و مسیر صحیح را دلسوزان کشور در دفاع از میانهروی و عقلانیت در کنار پرهیز از افراط وتفریط نشان میدهد.
به مناسبت زادروز ایشان در سوم شهریور 1313، آخرین زندگینامه خودنوشت آیتالله که تنها چند کلمه آن قابل انتشار نبود، در ادامه تقدیم میگردد:
انقلاب در ۲۲بهمن ماه۵۷ پیروز شد و من در شورای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی و سپس در وزارت کشور و در سمت ریاست مجلس و فرماندهی ادامه جنگ و نهایتا جانشین فرماندهی نیروهای مسلح انجام وظیفه کردم و با تدبیر جنگ را با اصلاح قطعنامه۵۹۸ و پذیرش آن تمام کردیم و در شورای امنیت سازمان ملل صدامیان را محکوم کردیم
پس از رحلت امام راحل نقش اساسی در مجلس خبرگان برای ادامه یافتن راه امام در حفظ جایگاه ولایت فقیه ایفا کردم و پس از ریاست جمهوری در سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت و نایب اول ریاست خبرگان و چند سالی در سمت ریاست آن به خدمت ادامه دادم و با انتخاباتی سالم و آزاد، #جریان_اصلاحطلب دولت را گرفت. متأسفانه با #نمکنشناسی راه را گم کرد.
متأسفانه کم کم احساس کردم که نیروهای در کمین نشسته با انتخابات ریاست جمهوری سال۸۴ دولتی از جنس خود را ساختند و چهار سال بعد نیروهای خالص انقلاب تار و مار کردند و من با نوشتن یک نامه تاریخی به رهبری و سپس در آخرین خطبه های نماز جمعه که چهارصد و پنجاه یکمین خطبه نماز جمعه من بود در تاریخ26/4/1388 نصایح خود را که شبیه وصیتنامه است در حالی که جمعیت میلیونی در خیابانهای تهران اجتماع با شکوهی داشت و دهها میلیون نفر از طریق رادیو و تلویزیون آن را شنیدند اثبات کردم که خواست اسلام و امام{و}راه انقلاب، حاکمیت مردم است و نه یک گروه؛ و از آن به بعد در مسئولیت ریاست مجمع به خدمت ادامه میدهم و شاهد انحرافات دلخراشی هم هستم.
و اخیرا چون دیدم...سیاستی دیگر آغاز شده، برخلاف تصمیم در انتخابات ۲۴خرداد۱۳۹۲ ریاستجمهوری در آخرین لحظات نامنویسی کردم که زلزله در کشور انداخت و #دنیا_طلبان از ترس آراء به بهانه کهولت سن، صلاحیتم را رد کردند ولی در حقیقت تثبیت کردند و #با_اشاره، آقای #دکتر_روحانی را #حائز_اکثریت_آرا_نمودم و در انتظار نتایج آن هستم
🔹حاشیه روزنه
برخورد حذفی هاشمی با حاجقاسم!
@rozaneebefa
سخنرانی علامه 19 دی.mp3
547.8K
💥حمایت صریح #علامهطباطبایی از امام خمینی در آستانه #قیام۱۹دیقم
#اختصاصیروزنه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📺 پخش زنده ارتباط تصویری رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی
🔻رهبر انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۱۳۵۶ علیه رژیم ستمشاهی، به صورت تلویزیونی با مردم قم سخن خواهند گفت.
🔸این سخنرانی ساعت ۱۰ روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ به صورت زنده از سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکههای اجتماعی و همچنین از شبکههای تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی پخش خواهد شد.
🔻دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم این شهر در حسینیه امام خمینی برگزار میشد که امسال به علت رعایت شیوهنامههای بهداشتی، از طریق ارتباط تصویری با جمعیت حاضر در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد.
💻 @Khamenei_ir
14001019_42671_1281k.mp3
10.96M
🎙بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مردم قم
▫️فیلم کامل بیانات👇🏻
https://www.aparat.com/v/74Avp
📝 متن کامل بیانات را اینجا بخوانید👇🏻
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=49361
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شاگرد شایسته امام بود
تجلیل مقام معظم رهبری از #علامهمصباحیزدی در دیدار تصویری با مردم قم
در اوج #غیرتدینی توأم با #عقلانیت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ میبیند انسان تبلیغ میشود و تلاش فرهنگی وسیعی در واقع انجام میگیرد برای این که حوادثی که ناشی از غیرت دینی است، اینها را متهم کنند به بی منطقی، خشونتهای بی منطق.
من میخواهم عرض بکنم که نه، این جور نیست قضیه.
🔻 #غیرتدینی در آنجایی که خودش را نشان میدهد و تأثیرگذار است، همراه با عقلانیت هست و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است که #بصیرت یک شعبهای از عقلانیت است و نشان دهندهی عمق دینداری است و در اغلب موارد این غیرت دینی وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که با آن عقلانیت همراه است.
🔹شخصیتهایی که بیشترین غیرت دینی را دارند، اینها غالباً دارای عقلانیت بالا هستند. نمونهاش شخص #امام بزرگوار.
[در] اوج غیرت دینی بود، واقعا هیچ کس را ما ندیدیم و نشناختیم که از لحاظ نسبت به دین و فرهنگ دین و زندگی دینی و سبک زندگی دینی و احکام دینی مثل امام بزرگوار باشد در عین حال در اوج عقلانیت بود. خردمند، عاقل، دانشمند.
▫️و من خوب است در این مناسبت یاد کنم از فقیه و فیلسوف معاصرمان مرحوم آیتالله مصباح یزدی که ایشان هم همینجور بودند.
ایشان هم انصافا شاگرد شایسته امام بود و ایشان هم در غیرت دینی در اوج بود هم در عقلانیت یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود.
▫️قیام ۱۹ دی یک ترکیب درخشانی است از غیرت و عقلانیت.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اظهار تأسف #شهید_سلیمانی به نگارش نامه سرگشاده به رهبر معظم انقلاب اسلامی
🔶حاشیه
آقایان #هاشمیرفسنجانی در سال ۸۸ و #احمدینژاد در سال ۹۶ با قالب نامه سرگشاده به انتقاد از مقام معظم رهبری پرداختند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حامیان دوآتشه #هاشمی و استراتژی کسب وجهه از رجال مذهبی و سیاسی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️همزمان با سالگرد مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی حامیان دوآتشه او تکاپوی گستردهای را برای بزرگداشت این سیاستمدار کهنهکار به نمایش گذاشتند، اما علیرغم تمام برنامههای گسترده در فضای حقیقی و مجازی، موج اجتماعی خاصی در بزرگداشت آقای هاشمی ایجاد نشد که این واکنش معنادار و در حقیقت کماعتنایی مردم، برای آن مریدان بسیار گران میآید!
🔹یکی از حربههای تبلیغاتی حامیان هاشمی، استفاده از وجهه و جایگاه مردمی برخی سیاسی-مذهبی ها برای احیای وجهه اجتماعی آقای هاشمی بود. انتشار گسترده دیدگاههای #حاجقاسمسلیمانی و #آیتاللهجوادیآملی دقیقا در چنین چارچوبی باید تحلیل شود.
🔹فارغ از هر قضاوتی که در مورد ماهیت اظهارات این دو شخصیت موجه در مورد کارنامه آقای هاشمی داشته باشیم، استفاده ابزاری و تبلیغاتی حامیان هاشمی از آن، پیام خاصی را القا میکند که جای تحلیل و بررسی دارد.
🔹این اقدام نشانگر آن است که اولا وجهه اجتماعی آقای هاشمی که به دلیل مواضع و اقدامات ایشان (خصوصا بعد از فتنه۸۸) به شدت خدشهدار شده بود، سالها بعد از درگذشت او و علیرغم اینهمه کار تبلیغاتی و بزرگداشتهای سریالی، همچنان بازسازی نشده و در واقع تمسک به بیانات برخی رجال سیاسی و مذهبی موجه، آخرین حربه برای احیای نام و جایگاه و وجاهت سیاسی و مردمی هاشمی است.
🔹مریدان آقای هاشمی باید بدانند که مردم فهیم و هوشمند ایران اسلامی در عین قدرشناسی از خدمات امثال آقای هاشمی، حساب نقاط ضعف و انحرافات فکری و فاصله گرفتن از آرمانهای امام و انقلاب اسلامی را با دقت جدا میکنند و با هیچ حربهای نمیتوان این قبیل نواقص را جبران کرد.
🔻وانگهی! تمجید بزرگان از یک فرد نیز به معنای عصمت سیاسی و فکری او نیست و صرفا بیان برخی جنبههای مثبت و خدمات گذشته است که حتی در میان منتقدان سرسخت آقای هاشمی نیز، نسبت به اصل این خدمات انکار وجود ندارد.
🔹طرفداران دوآتشه آقای هاشمی به جای کارهای تبلیغاتی و نمایشی، باید در این حقیقت درنگ کنند که به راستی چرا آقای هاشمی به چنین سرنوشتی دچار شد و از چشم مردم ایران افتاد؟ چرا مردمی که با جان و دل در بزرگداشت یاد و نام سردار شهیدشان سر از پا نمیشناسند، نسبت به آقای هاشمی چنین واکنشی ندارند؟
▫️توجه به این امر موجب خواهد شد همگان راز اقبال و ادبار اجتماعی در جامعه انقلابی ایران را نیک دریابند که برای مردم ایران «میزان حالفعلیافراد است» و دقیقا به خاطر، آنان روزگاری که آقای هاشمی در خط امام حرکت میکرد و خادم مردم بود، به همان دلیل و به همان نسبت، در چشم مردم محبوبیت داشت و بزرگ جلوه میکرد، اما با گذر زمان و درافتادن در ابتلائات سیاسی و فاصله فکری با برخی آرمانهای امام و رهبری که در نمازجمعه معروف مقام معظم رهبری به برخی وجوه آن تصریح شد، مردم نیز از هاشمی رویگردان شدند و او اعتماد و اعتبار و وجهه اجتماعی خود را از دست داد.
🔹سرنوشت آقای هاشمی از ابعاد گوناگون، عبرت آموز و قابل تأمل است و مقدمه آن، بازخوانی غیرمتعصبانه و منصفانه کارنامه سیاسی اوست تا در ورای قهرمانسازیهای مریدان سیاسی او و پادوهای رسانهای جریان سیاسی منتسب به ایشان، بتوان راز و رمز تعالی و افول وجاهت سیاسی و اجتماعی مرحوم هاشمی رفسنجانی را بازخوانی کرد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
749 .mp3
3.62M
سخنان اعتراضی جناب آقای استاد #احمدیشاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسی در فرایند #اجتهاد
🔹مخاطب اصلی این قبیل اظهارات، مجموعههایی مانند #مؤسسهموضوعشناسیاحکامفقهی است که توسط جناب آقای #فلاحزاده تأسیس و اداره میشود و انتظار آن است این مجموعه و شخص ایشان به صورت تفصیلی به دفاع از جایگاه مجموعه خویش بپردازد اما فارغ از هر واکنشی که مؤسسات مورد خطاب جناب آقای احمدی شاهرودی در مواجهه با نقد صریح ایشان اتخاذ کنند، نقدهای جدی بر مدعای جناب ایشان وارد است که عجالتا در اینجا به نکاتی چند اشاره خواهد شد.
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان ایشان را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مرور دیدگاههای فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدیشاهرودی در باب جایگاه #موضوعشناسی در نزد مجتهدان طراز
حاشیهای بر اظهارات اخیر استاد احمدی شاهرودی در نفی ضرورت موضوع شناسی در فرایند اجتهاد مصطلح
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جناب آقای استاد احمدی شاهرودی از فضلای ملا و مسلط و عمیق و دقیقالنظر فعلی حوزه علمیه قم است که با تحفظ بر مسلک سنتی حوزه، سالهاست به مجاهدت علمی مشغول بوده و فردی موفق و قابل احترام است.
طبعا حاشیهنگاری طلبگی بر مواضع اخیر ایشان در باب اجتهاد، به معنای انکار فضل و سواد و یا خدمات بیمنت ایشان در متن حوزه مقدسه قم نیست، بلکه تلاشی است برای آغاز یک مباحثه محترمانه طلبگی پیرامون یک موضوع بسیار بنیادین و البته چالشی.
🔹ظاهرا کلام جناب استاد احمدی شاهرودی مسبوق به سابقه است و برخی از اساتید ارجمند به جد بر این باورند که دخالت در موضوعات جزء شئون مجتهد نیست.
بعنوان نمونه میتوان به دیدگاه مرحوم آیتالله العظمی آقا وحید بهبهانی اشاره کرد که در حاشیه بر مدارک الاحکام(ج1،ص79) چنین مینویسند:
لیس معرفه الموضوع شأن المجتهد و الفقیه فکیف یسأل عن المعصوم.
در مقابل اما گروه کثیری از بزرگان را سراغ داریم که ورود فقیه در عرصههای تشخیص موضوع را جزء شئون فقیه دانسته و تنها تشخیص مصداق را از عهده فقیه برداشتهاند.
از جمله فقیهانی که موضوعشناسی را در زمره وظایف مجتهد میدانند، حضرت آیتالله العظمی خویی هستند که چنین میفرمایند:
مرجع شبهه مفهومیه در موضوعات عرفی یا لغوی -همانند مفهوم غنا، صعید اناء و امثال ذلک- شبهه حکمیه است.(فقه الشیعه، ص۲۹۶)
و ما میدانیم محل رجوع در شبهه حکمیه مجتهد است و چارهای از تقلید در اینجا وجود ندارد
از این جهت فرقی بین موضوعات مستنبطه عرفی و شرعی وجود ندارد.
دلیل بر این مدعا نیز عموم ادله تقلید است که تمام موارد مذکور را شامل میشود.
در این میان گروهی نیز قائل به تفصیل شدهاند که جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر آن اقوال پرهیز میکنیم.
اما نظر صواب در مسئله چیست؟
به نظر ارتکاز فقهای متقدم بر روی ورود فقیه به موضوعات استوار گشته است برای اثبات این موضوع می توان به کتب #قدماء مراجعه کرد:
#سید_مرتضی در مبحث «تذکیه جنین»، موضوع جنین کامل را تشریح می کند.(الانتصار فی انفرادات الامامیه، ص413 )
#ابوصلاح در کتاب «الکافی فی الفقه» در خصوص «تعیین اوقات نمازها» بحث کرده اند (الکافی فی الفقه، ص137)
پس از ایشان مرحوم #شیخطوسی در کتاب «المبسوط» ابتدا به موضوع شناسی مسائلی همچون «سلم»، «رهن»، «مفلس»، «حجر»، «ضمان»، «شرکت»و... میپردازند پس از آن پیرامون حکم آن ها نکاتی را متذکر می شوند.(المبسوط، ج2،ص169/ص196/ص250/ص281/ص322/ص342)
#محققحلی در شرایع الاسلام پیرامون «تعیین حلیت پرندگان» سخن به میان آورده اند(شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام ،ج3،ص172)
#علامهحلی در کتاب مختلف الشیعه پیرامون «تعیین خون های سه گانه بانوان» سخن گفته اند (مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، ج1،ص366)
فرزند بزرگوار علامه -فخرالمحققین- بحث «تعیین جنسیت خنثی» را در ایضاح الفوائد مطرح کرده است.(ایضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد ، ج4،ص249)
#شیخاعظمانصاری در کتاب شریف «مکاسب» به صورت مبسوط به تبیین موضوعاتی همچون «تطفیف»، «تنجیم»، «سحر»، «شعبده»، »غناء»، «قمار» و... پرداخته اند.(المکاسب ، ج1،ص199/ص201/ص257/ص274/ص285ص371)
شیخ انصاری همچنین میفرماید:
ثم إنّ الظاهر من الروايات المتقدمة [مقبوله عمر بن حنظله و مشهوره ابیخدیجه و توقیع شریف]: نفوذ حكم الفقيه في جميع خصوصيات الأحكام الشرعية 👈و في موضوعاتها الخاصة، 👉بالنسبة إلى ترتّب الأحكام عليها، لأنّ المتبادر عرفا من لفظ «الحاكم» هو المتسلّط على الإطلاق...
(کتاب القضاء و الشهادات، ص48)
#سید_یزدی در کتاب شریف عروه، مسئله تعیین طلای فرنگی (پلاتین) و «ورشو»(نوعی نقره) را متذکر می شوند.(العروه الوثقی،ج1،ص162)
و از فقهای معاصر، #امامخمینی(اعلی الله مقامه الشریف) در تحریر الوسیله به تبیین ماهیت «سفته» میپردازند(تحریر الوسیله ، ج2،ص611)
فتحصل مما ذکرنا
ارتکاز قدما و یا لا اقل سیره آن ها بر ورود در موضوعات بوده است و ادعای اخیر جناب آقای استاد #احمدیشاهرودی از این جهت، دقیق و درست نیست و در امثله مذکور در کلیپ ایشان مغالطاتی وجود دارد از آن جمله مثال منی که در کلام ایشان ذکر شد از قبیل امثله تشخیص مصداق است ولی کشف حقیقت پول از قبیل کشف مفهوم است.
والله العالم سبحانه و تعالی
▫️امید است جناب ایشان ضمن بازخوانی مجدد دیدگاههای فقهای امامیه(رضواناللهعلیهم اجمعین)، به تکمیل یا تصحیح اظهارات پیشین بپردازند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظرات آقای #احمدیشاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسیاحکام و اطلاع از #اقتصاد_نوین!
▫️سخنان مشابه جناب آقای استاد احمدی شاهرودی با تفصیل بیشتر:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10385
🔹مخاطب اصلی این قبیل اظهارات، مجموعههایی مانند #مؤسسهموضوعشناسیاحکامفقهی و #پژوهشگاهفقهنظام است و انتظار آن است این قبیل مجموعهها به صورت تفصیلی به دفاع از جایگاه مجموعه خویش بپردازد اما فارغ از هر واکنشی که مؤسسات مورد خطاب جناب آقای احمدی شاهرودی در مواجهه با نقد صریح ایشان اتخاذ کنند، نقدهای جدی بر مدعای جناب ایشان وارد است که عجالتا در اینجا به نکاتی چند اشاره خواهد شد.
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان ایشان را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
مرور دیدگاههای فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدیشاهرودی در باب جایگاه #موضوعشناس
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹سید حیدر سادات محمدی:
اگر واقعا به دنبال حل یک بحث دینی هستید خوب کلمات موافقین و مخالفین رو در فضائی علمی نشر بدید.
با تشکر
ضمن موافقت با فرمایشات استاد معظم حاج آقای احمدی نکاتی رو عرض میکنم:
۱ ) " موضوع " تقسیم میشود به موضوعاتی که شارع متصدی تبیین مفاهیم آن شده است و موضوعاتی که شارع نسبت به تبیین آن سکوت کرده و آنرا ملقی به فهم عرف کرده است، که در کلمات با تعابیر مختلفی از آن یاد میشود، و عبارت صاحب عروه قده در این زمینه خواهد آمد.
۲ ) علی هذا؛ تعبیر ( موضوع ) مشترک لفظی میباشد، و از عبارات فقهاء نه میتوان کلام مرحوم وحید بهبهانی ره رو در عِداد موافقین مدعای حاج آقای احمدی حساب کرد و نه کلام سائر اعلام رو در عِداد مخالفین، مگر اینکه تصریحی در بین وجود داشته باشد.
۳ ) لا خلاف که فقیه در موضوعاتی که شارع متصدی تبیین آن شده است، حق اظهار نظر دارد و تقلید هم واجب است، چه موضوعات شرعیه مثل مفهوم صلاه و صوم، و چه عرفیه مثل تبیین مفهوم نوم که در صحیحه اولی زراره حضرت متصدی تبیین مفهوم نوم شدند، با اینکه نوم مفهوم عرفی دارد نه اینکه یک حقیقت شرعیه داشته باشد.
۴ ) اصلاولی در تقلید، عدم حجیت نظرات مجتهد است الا در جاییکه سیره داشته باشیم یا عناوینی همچون افتاء، معالم دین، نظر فی حلالنا و حرامنا، شامل آن بشود.
و خارجا میدانیم که فتوا و معالم دین، در جایی صادق است که مطلب متخذ از شریعت باشد، و الا تبیین ماهیت پول که متخذ از شارع مقدس نیست، لذا هر اقتصاد دانی هم میتواند در تعیین ماهیت پول ورود کرده و نظری مخالف مرجع اتخاذ کند، و به او گفته نمیشود: شما ( فتوا ) داده و در حیطه ی ( حلال و حرام ) نظر دادید در حالیکه تخصص اجتهاد را ندارید.
و همچنین سیره زمانی حجت است که احراز اتصال آن به زمان امام ع بشود، و ما موردی نداریم که اصحاب ائمه علیهم السلام در تعیین مفاهیم عرفی، نظری از خودشان # مستند به شریعت بیان کرده باشند. ( دقت شود )
بله، اینکه هر کسی در تبیین مفاهیم عرفی میتواند نظر شخصی خودش را ابراز کند، مشکلی ندارد، و اگر برای مقلد، اطمينان پیدا شد میتواند از او تبعیت کند، ولی این دیگر از باب حجیت اطمینان است نه فتوای فقیه، لذا اگر از نظر یک اقتصاددان هم اطمینان پیدا شد او هم حجت خواهد بود.
۵ ) شاهد بر این مدعا:
مرحوم سید ره که متصدی تبیین مفهوم طلای فرنگی و ورشو شده اند، خود ایشان تصریح دارند که این دست فتاوا، حجیتی ندارد، و جالب اینست که مرحوم امام ره هم تعلیقه ای بر متن نزده اند:
محل التقليد و مورده هو الأحكام الفرعية العملية فلا يجري في أصول الدين و في مسائل أصول الفقه و لا في مبادي الاستنباط من النحو و الصرف و نحوهما و لا في الموضوعات المستنبطة العرفية أو اللغوية و لا في الموضوعات الصرفة- فلو شك المقلد في مائع أنه خمر أو خل مثلا و قال المجتهد إنه خمر لا يجوز له تقليده نعم من حيث إنه مخبر عادل يقبل قوله كما في إخبار العامي العادل و هكذا و أما الموضوعات المستنبطة الشرعية كالصلاة و الصوم و نحوهما فيجري التقليد فيها كالأحكام العملية. العروة الوثقى ( المحشی)؛ ج1، ص: ۵۶ م 67.
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان جناب آقای استاد احمدی شاهرودی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
مرور دیدگاههای فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدیشاهرودی در باب جایگاه #موضوعشناس
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۲
🔹Mira:
سلام
در زمینه ی موضوع شناسی هم آقای علیدوست یک مقاله ای دارند با عنوان : حجیت نظرات کارشناسانه فقیه در موضوعات.
در اینترنت هست. قابل استفاده است.
آنچه که اجمالا بنده ی کم سواد اطلاع دارم این است که، فقیه دارای چند شأن است. افتا، قضاوت، حکومت.
و اگر سلمنا که فقیه به واسطه شان افتا، وظیفه ی ورود بر مصادیق را ندارد اما جواز ورود به مصادیق از باب حکومت در نزد فقها بلا اختلاف است و در نتیجه تلاش های موضوع شناسی بسیاری از آقایان میتواند در پاسخ به نیازهای حکومت باشد.طبیعی است که پاسخ به نیازهای نهاد ها و سازمان های حکومتی ، با بیان حکم به نحو قضیه حقیقیه کار پیش نخواهد رفت.
این نکته نیز قابل ذکر است که همانطور که در عبارات برخی فقها آمده موضوعات عرفی نیز از یک سنخ نیستند و برخی ساده و برخی پیچیده اند و عدم ورود فقها به مصادیق پیچیده عرفی، عملا سبب تحیّر و بلاتکلیفی و ترک احکام میشود که شاید چنین چیزی با رسالت اقامه دین در تناسب نباشد.
به هر حال غرض این نیست که بگویم موضوع شناسی جزو وظایف اولا و بالذات طلبه است، اما به نظر خارج از وظیفه هم نیست و برخورد ایشان کمی به نظر تند و در فضای فقه سنتی بود.
و الله العالم
@rozaneebefarda
اهانت سازمانیافته به ساحت حضرت فاطمه(س) در سایه سکوت حوزه هزارساله نجف
مدینه فاضله سکولارهای حوزوی همین بود؟!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
با برافتادن رژیم سفاک صدام و برآمدن شبهدولتهای وابسته به آمریکا، فضای فرهنگی و مذهبی عراق با دگرگونیهای سریع و عجیب همراه شد.
نضجگیری نحلههای انحرافی یکی از عوارض منفی ولنگاری فرهنگی عراق پس از صدام بود.
مدتهاست سرویسهای جاسوسی کشورهای مختلف به سرمایهگذاری در عراق پرداختهاند و حالا مدتی است که نتایج آن برنامهریزیها و صرف هزینههای گزاف، نمود اجتماعی یافته است.
انحراف در آئینهای عزاداری از حیث شکل و محتوا، تنها یکی از بروندادهای ولنگاری فرهنگی/مذهبی در عراق است که قبل از این در ایام عزاداری محرم شیوع یافت و معالاسف مدتی است از تحریف تاریخ صدر اسلام گذشته و به مرز اهانت علنی به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا علیها سلام رسیده است.
عجیب آنکه در تمام این سالها، متولیان حوزه علمیه نجف، برنامهای برای مدیریت فضای فتنهگون عراق نداشته و بلکه به تئوریزه کردن این بیتفاوتی و بیعملی پرداخته است!
عجیبتر آنکه برخی #سکولارهایحوزوی، همصدا با بعضی #سکولارهایعرفی، حوزه فعلی نجف را مدینه فاضله و الگوی تمام حوزههای علمیه شیعی _حتی قم_ برشماردهاند!
از نگاه سکولارها، مزیت نسبی حوزه نجف، سیاستپرهیزی و بلکه سیاستستیزی بوده و همین موجب شده این حوزه در امر تبلیغ دین توفیق حداکثری یابد!
اما ورای این تحلیلهای آبکی و انتزاعی، واقعیتهای عینی حکایت دیگری دارد!
واقعیت آن است که سکولار شدن حوزه نجف موجب شده بزرگ مرجع عراق یعنی آیتالله العظمی سیستانی نیز در میان این جماعت، غریب افتد و قدرش ناشناخته بماند.
واقعیت آن است که هر عنصر نامطلوبی امروز می تواند به نام دین علم مرجعیت و راهبری بلند کند و دکان دونبش برای فریب مردم باز کند!
واقعیت آن است که سیاستگریزی عارضی نجف، نه فقط حیثیت و هویت این حوزه مقدسه، که دیانت مردم عراق را نیز شدیدا به مخاطره انداخته و عراق را بیش از هر زمان دیگری به بستر نضجگیری #فتنههایمذهبی مبدل سازد.
پرسش آن است که سوداگران سکولاريسم حوزوی که در قم به ادنی بهانهای تا مرز شهرآشوبی پیش میروند، چگونه است از یک طرف حوزه نجف را در مقابل قم بعنوان مدینه فاضله معرفی میکنند و همزمان در مقابل انفعال و سکوت و انزوای این حوزه در مقابل #هتاکانشبهدینیبهساحتاهلبیت(ع)، زبان در کام درکشیدهاند؟!
برخلاف پروپاگاندای رسانهای سکولارها، سرشت حوزه هزارساله نجف همواره با سیاست و مبارزه و قیام گره خورده است و از آن جمله، اگر زمانی آن حوزه با همت شیخالطائفه و دیگر اعاظم به تولید تراث حدیثی و سایر میراث معنوی، از جمله احیای شعائر حسینی، موفق میشود یکی از عوامل مهم آن مسئله حکمرانی و به طور مشخص حکومت بویهیان شیعی ایرانی است.
در طول تاریخ آنچه نشانگر #حیات و عامل جهانیشدن آوازه و دامنه تاثیر حوزه مقدسه نجف بوده، همانا #غیرتدینی و مجاهدت سازمانیافته در امر تحقق دین است. از این رو به هر میزان که در اقامه امر دین توفیق داشته، در میان شیعیان و مسلمانان و بلکه جهانیان اعتبار و آبرو داشته و در تحولات اجتماعی، محل اعتنا قرار گرفته است.
سکولارهای حوزوی که نجف را منفعل و بیعمل میخواهند در بهترین حالت، مصداق دوست جاهل هستند که مسیره انزوای بیشتر و حذف این حوزه مقدسه را پیش گرفتهاند!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
201022_0750.mp3
17.09M
🎙بشنوید|| پاسخ تفصیلی جناب آقای #حاجابوالقاسم به اظهارات اخیر جناب آقای #احمدیشاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسی
▫️سخنان جناب آقای استاد احمدی شاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسیاحکام و اطلاع از #اقتصاد_نوین!
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10387
▫️سخنان تعدیل شده و توضیحات پسینی جناب آقای احمدی شاهرودی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10385
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان جناب آقای احمدی شاهرودی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔴حاشیه روزنه
آنگونه که پیش از این نیز در روزنه تأکید شد، مخاطب اصلی سخنان جناب آقای احمدی شاهرودی، مجموعههایی مانند #مؤسسهموضوعشناسیاحکامفقهی و #پژوهشگاهفقهنظام بودهاند و انتظار آن بود که این قبیل مجموعهها ضمن پاسخ تفصیلی به اظهارات مربوطه، به دفاع از جایگاه و مأموریت سازمانی مجموعه خویش بپردازد.
از این جهت اقدام بهنگام ریاست پژوهشگاه فقه نظام قابل تقدیر است.
اکنون باید منتظر پاسخ #مؤسسهموضوعشناسی و شخص جناب آقای #فلاحزاده به اظهارات اخیر باشیم.
واقعیت آن است که این مراکز گاه با بودجه عمومی و گاه با وجوهات شرعیه اداره میشوند و قطعا تأسیس این قبیل مجموعهها از فلسفه محکمهپسند و کارآمدی قابل دفاع برخوردار است. کمترین حق حوزویان اطلاع تفصیلی از این امور است تا خدای ناکرده آن شبهات در اذهان مستقر نگردد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
4_5837169943233169922.ogg
665K
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدیشاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی!
▫️چه نیازیه طلبه تفسیر و عقاید بخواند؟!
▫️ اگر مردم سوال کردند می گوییم نمی دانیم!
مگه شما چشم پزشکی بلدید؟! نه! لازم نیست!
▫️بخشی از جلسه درس اصول(۱۲ خرداد ۱۴۰۰)
#بازنشر به بهانه اظهارات جنجالی اخیر ایشان.
🔶حاشیه روزنه
این قبیل اظهارات اختصاص به این استاد محترم ندارد و تعدادی از اساتید محترم در متن حوزه هستند که با انگیزههای مختلف در امر مطالعات تخصصی طلاب _حتی در یادگیری عقاید و تفسیر_ به طور جدید تشکیک میکنند.
به راستی آیا تضمینی هست اگر طلاب قرآن را در سالهای اولیه نیاموزند بعدا به سراغ این سرچشمه تمام معارف اسلامی بروند؟
چه تضمینی هست با نسخه این اساتید محترم، مجتهد متعمق در فقه و اصول تربیت شود؟
خوب است جناب استاد احمدی شاهرودی کارآمدی ایده تربیتی_تحصیلی خود را تبیین کنند تا انتزاعی بودن این ایدهها متبادر نشود!
به راستی، بزرگان امامیه که در سایه انس با قرآن کریم تمام مراحل طلبگی را تا عالی ترین سطوح علوم و معارف اسلامی طی کردهاند، با کدامین الگو تربیت شدهاند؟!
شاید برخی تصور کنند این قبیل نسخهها برخاسته از روش سنتی حوزه است، اما مطالعه احوالات و اظهارات بزرگان خلاف آن را اثبات میکند و با کمال احترام باید عرض شود این قبیل توصیهها، شهرت و کلیت ندارد. و البته در جای خود قابل احترام است؛ اگرچه قابل تعمیم نیست!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدیشاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی! ▫️چه ن
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/ ۱
🔹امیررضا علی نقیان:
سلام علیکم صبحتون بخیر.
اشاره کردید که اظهارات استاداحمدی شاهرودی از شذوذات است.وحوزه سنتی اینطور نیست..
ببخشید چند نکته:
اولا علامه طباطبایی در چه دورانی مشغول نگاشتن تفسیر المیزان شدند؟
جواب:دورانی که تفسیرقرآن در حوزه در محجوریت بود.
از دوران علامه وشهید مطهری هم این مهجوریت ادامه داشته..
همین الان تقسیر قرآن چه جایگاهی در دروس حوزه دارد؟
جواب:درسی فرعی وحاشیه ای که با جزو حل میشه.
همین الان کسی قصد داشته باشه تفسیر تخصصی بخونه باید چیکارکنه؟
جواب:صبح ها فقه واصول اگر وقت شد بعداز ظهر هم برو موسسه تفسیربخونید.
لطفا با خودمون رو راست باشیم.
تنها درس مورد قبول حوزه:
فقه واصول شیخ وآخوند.
ممنونم
🔶پاسخ روزنه
سلام علیکم
ضمن تشکر از نکات شما
موضوع بحث بر سر ضرورت و زمان ورود به علومی مانند عقاید و تفسیر در مسیر طلبگی است. لزوما بحث بر سر ورود به رشته تخصصی تفسیر نیست!
تمرکز بر فقه و اصول نیز لزوما رقیب یا بدیل یا نافی فراگیری سایر علوم نیست.
بحث بر سر آن است که آیا رسیدن به قلههای فقه و اصول، باید در فرایندی منهای فراگیری علوم راهبردی مانند اصول عقاید و تفسیر تعریف شود؟! اگر چنین است، واقعا این امکان وجود دارد؟ آیا بزرگان امامیه همین مسیر را طی کردهاند و لزوما بعد از گذراندن سطوح عالیه فقه و اصول وارد این دانشها شدهاند؟!
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۲
سلام علیکم.
این طلبه حقیر درد دلی داشت که جز با بی نشانی امکان مطرح کردن نداشت. باید بگویم مشکل از آنجا آغاز شد که روش سنتی حوزه جایش را به نمره و حضور و غیاب و اجبار حضور دارد. نظام سنتی حوزه مدرن شد. خوب مدرن شدن ( البته منظور روشمندی و دقت در چگونگی و جزییات به عنوان اصول بنیادین دنیای مدرن است و نه نگرشی که اندیشه های بسط یافته در عصر مدرن را هم جزیی از آن میشمارند) محاسن و معایبی داشته. محاسن که طی قرن اخیر بسیار مورد بخث بوده اما معایب بی توجهی به خروجی حوزه است. نظام سنتی حوزه چون اجبار بر گذراندن دروس با تعدد خاص نبود و بعد چند سال و با گذشت دروس سطح طلبه فراغت زیادی داشت همه قرار نبود که فقیه شوند.
بلکه برخی خودشان را با سرعت اساتید هماهنگ میکردند و مستعد بودند و برخی کنار فقه به قرآن و تفسیر و تبلیغ میپرداختند.
نظام نوین حوزه همه طلبه ها را چنان مشغول فقه میکند که کسب مهارت های تبلیغی یا تفسیری برایشان در حاشیه است. مگر قرار است همه مجتهد شوند. بنده و دوستانی که بخش قابل توجهی از عمرم را در بررسی شیوه های تبلیغ مسیحیت بهاییت و دیگر فرق گذراندم.
شهادت میدهم که اگر طلبه مهارت تبلیغ نداشته باشد برای جامعه خسارت بار است. یادم هست خودم که طلبه بودم وقتی با منطق ارسطویی در پایه دوم آشنا شدم در کوچه و بازار سعی میکردم با مردم جدل کنم تا مهارت به دست بیاورم. چه افرادی را که آزرده ام. مهارت تبلیغ چیز شاخ و دم داری نیست بلکه ابتدای آن آشنایی با جایگاه درست نصیحت موعظه جدل و دیگر رفتارهایی است که یک مبلغ باید بداند با اتکا به قرآن و سیره.
آموزش در دنیای مدرن دیکانستراکشن هم دارد یعنی ساختار زدایی. یعنی اگر دانشجویی مستعد بود یک استاد تمام میتواند تشخیص دهد که همه مقاطع را نخواهد و مستقیم مثلا از کارشناسی به دکترا برود.
آقایان مدافع مدرن شدن حوزه آیا حاضرند اگر مراجع عظام طلبه ای را مستعد دید این همه بار مطالب تکراری را از دوش او بردارند و یکباره به سطح چهار برود. پس طرفداران مدرن کردن حوزه آن را هم ناقص مدرن کردند.
در خصوص موضوع شناسی و قرآن نیز درد همان درد است و ریشه در همان مدرنیزه کردن حوزه دارد.
یکی از دوستان چه نکته سنج بود که گفت طلبه ای که تخصص در تفسیر و عقاید ندارد باید بگوید من چیزهایی بلد هستم ولی متخصص نیستم
اینکه بگویبم طلاب فقه و اصول بخوانند و اصلا عقاید و تفسیر نخوانند اصلا شدنی است؟
تفسیر قران را اگر هر طلبه ای جدی بگیرد در فقهشان هم اثر دارد.
حتی شناخت تاریخ اسلام و مسلمین و شرایط اجتماعی قرون نخست، در فتوای فقیه اثر دارد.
آیا اطلاعات تاریخی و اجتماعی حضرت آقا امام خامنه ای از سیره حضرات معصومان و حواشی تاریخی آن در صدور فتوای ایشان موثر نبوده؟
@rozaneebefarda
1_688169901.mp3
17.76M
🎙بشنوید|| صوت سخنرانی آیتالله العظمی وحید خراسانی در آستانه قیام ۱۹ دی قم در دفاع از ساحت مقدس امام خمینی
#اختصاصیروزنه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جامعه مدرسین علیه سکولاريسم حوزوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹گزیده سخنان جناب آقای #حسینیبوشهری در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد:
انقلاب اسلامی از دل حوزه های علمیه نشأت گرفته است.
حوزه کاری کرده کارستان، حوزه های علمیه، مراجع و علما و در راس آن حضرت امام قدم در وادی گذاشتند که به خوبی از عهده آن برآمدند.
اهداف ما گرایش به معنویت بود، ما احساس میکردیم اگر مساله به همین صورت پیش رود چیزی باقی نخواهد ماند، امام فریاد برآوردند، نهضت را مردمی اعلام کردند؛ وعده عدالت اجتماعی و ارزش های دینی به مردم دادند، روحانیتی که این فاکتورها مدنظرش بود احساس کرد در سایه تشکیل حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی قابل تحقق است.
اولین توصیه این اجلاسیه این است که روحانیتی که با همه سختیها، زندانها و تبعیدها در صحنه بوده، همچنان در صحنه است؛ ما به این باور رسیده ایم که دین از سیاست جدانیست، سیاست در متن دین ماست، دین با سیاست همراه است، نمیشود تنها در امور فردی برای احیای ارزشها تلاش کنیم.
پیام اجلاسیه این است نکند برخی از روحانیون با عدهای همنوایی کنند یا به خاطر فشارهایی که دیده می شود منفعلانه برخورد کنند و ریشه را بزنند و بگویند دین از سیاست جداست، این که عده ای که خودشان در ایامی در مصدر امور بودند، اگر بخواهند نغمههایی سر دهند، این درست نیست.
این که عده ای شعار مسجد و محراب برای حوزه و روحانیت سر دهند، با فلسفه حوزه های علمیه و رسالت علما که دنباله روی انبیا و اولیای الهی هستند، سازگار نیست، اگر این گونه بود که این همه جنگ ها بر مولا علی(ع) تحمیل نمی شد.
پیام اجلاسیه این است که روحانیت بر سر عهد و پیمان خود بماند تا بتوانیم به مسیر ادامه دهیم، رسیدن به عدالت اجتماعی و رضایت مندی مردم کار ساده ای نیست، اما روحانیت با همان استواری در صحنه می ماند تا رسیدن به مرز نهایی که تمدن اسلامی است.
روحانیت در کنار مردم با هدایت و رهبری رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تا رسیدن به افق ها این مسیر را ادامه خواهد داد و این پرچم را به دست حضرت ولیعصر(عج) خواهد سپرد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053