فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظرات آقای #احمدیشاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسیاحکام و اطلاع از #اقتصاد_نوین!
▫️سخنان مشابه جناب آقای استاد احمدی شاهرودی با تفصیل بیشتر:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10385
🔹مخاطب اصلی این قبیل اظهارات، مجموعههایی مانند #مؤسسهموضوعشناسیاحکامفقهی و #پژوهشگاهفقهنظام است و انتظار آن است این قبیل مجموعهها به صورت تفصیلی به دفاع از جایگاه مجموعه خویش بپردازد اما فارغ از هر واکنشی که مؤسسات مورد خطاب جناب آقای احمدی شاهرودی در مواجهه با نقد صریح ایشان اتخاذ کنند، نقدهای جدی بر مدعای جناب ایشان وارد است که عجالتا در اینجا به نکاتی چند اشاره خواهد شد.
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان ایشان را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
مرور دیدگاههای فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدیشاهرودی در باب جایگاه #موضوعشناس
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹سید حیدر سادات محمدی:
اگر واقعا به دنبال حل یک بحث دینی هستید خوب کلمات موافقین و مخالفین رو در فضائی علمی نشر بدید.
با تشکر
ضمن موافقت با فرمایشات استاد معظم حاج آقای احمدی نکاتی رو عرض میکنم:
۱ ) " موضوع " تقسیم میشود به موضوعاتی که شارع متصدی تبیین مفاهیم آن شده است و موضوعاتی که شارع نسبت به تبیین آن سکوت کرده و آنرا ملقی به فهم عرف کرده است، که در کلمات با تعابیر مختلفی از آن یاد میشود، و عبارت صاحب عروه قده در این زمینه خواهد آمد.
۲ ) علی هذا؛ تعبیر ( موضوع ) مشترک لفظی میباشد، و از عبارات فقهاء نه میتوان کلام مرحوم وحید بهبهانی ره رو در عِداد موافقین مدعای حاج آقای احمدی حساب کرد و نه کلام سائر اعلام رو در عِداد مخالفین، مگر اینکه تصریحی در بین وجود داشته باشد.
۳ ) لا خلاف که فقیه در موضوعاتی که شارع متصدی تبیین آن شده است، حق اظهار نظر دارد و تقلید هم واجب است، چه موضوعات شرعیه مثل مفهوم صلاه و صوم، و چه عرفیه مثل تبیین مفهوم نوم که در صحیحه اولی زراره حضرت متصدی تبیین مفهوم نوم شدند، با اینکه نوم مفهوم عرفی دارد نه اینکه یک حقیقت شرعیه داشته باشد.
۴ ) اصلاولی در تقلید، عدم حجیت نظرات مجتهد است الا در جاییکه سیره داشته باشیم یا عناوینی همچون افتاء، معالم دین، نظر فی حلالنا و حرامنا، شامل آن بشود.
و خارجا میدانیم که فتوا و معالم دین، در جایی صادق است که مطلب متخذ از شریعت باشد، و الا تبیین ماهیت پول که متخذ از شارع مقدس نیست، لذا هر اقتصاد دانی هم میتواند در تعیین ماهیت پول ورود کرده و نظری مخالف مرجع اتخاذ کند، و به او گفته نمیشود: شما ( فتوا ) داده و در حیطه ی ( حلال و حرام ) نظر دادید در حالیکه تخصص اجتهاد را ندارید.
و همچنین سیره زمانی حجت است که احراز اتصال آن به زمان امام ع بشود، و ما موردی نداریم که اصحاب ائمه علیهم السلام در تعیین مفاهیم عرفی، نظری از خودشان # مستند به شریعت بیان کرده باشند. ( دقت شود )
بله، اینکه هر کسی در تبیین مفاهیم عرفی میتواند نظر شخصی خودش را ابراز کند، مشکلی ندارد، و اگر برای مقلد، اطمينان پیدا شد میتواند از او تبعیت کند، ولی این دیگر از باب حجیت اطمینان است نه فتوای فقیه، لذا اگر از نظر یک اقتصاددان هم اطمینان پیدا شد او هم حجت خواهد بود.
۵ ) شاهد بر این مدعا:
مرحوم سید ره که متصدی تبیین مفهوم طلای فرنگی و ورشو شده اند، خود ایشان تصریح دارند که این دست فتاوا، حجیتی ندارد، و جالب اینست که مرحوم امام ره هم تعلیقه ای بر متن نزده اند:
محل التقليد و مورده هو الأحكام الفرعية العملية فلا يجري في أصول الدين و في مسائل أصول الفقه و لا في مبادي الاستنباط من النحو و الصرف و نحوهما و لا في الموضوعات المستنبطة العرفية أو اللغوية و لا في الموضوعات الصرفة- فلو شك المقلد في مائع أنه خمر أو خل مثلا و قال المجتهد إنه خمر لا يجوز له تقليده نعم من حيث إنه مخبر عادل يقبل قوله كما في إخبار العامي العادل و هكذا و أما الموضوعات المستنبطة الشرعية كالصلاة و الصوم و نحوهما فيجري التقليد فيها كالأحكام العملية. العروة الوثقى ( المحشی)؛ ج1، ص: ۵۶ م 67.
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان جناب آقای استاد احمدی شاهرودی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
مرور دیدگاههای فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدیشاهرودی در باب جایگاه #موضوعشناس
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۲
🔹Mira:
سلام
در زمینه ی موضوع شناسی هم آقای علیدوست یک مقاله ای دارند با عنوان : حجیت نظرات کارشناسانه فقیه در موضوعات.
در اینترنت هست. قابل استفاده است.
آنچه که اجمالا بنده ی کم سواد اطلاع دارم این است که، فقیه دارای چند شأن است. افتا، قضاوت، حکومت.
و اگر سلمنا که فقیه به واسطه شان افتا، وظیفه ی ورود بر مصادیق را ندارد اما جواز ورود به مصادیق از باب حکومت در نزد فقها بلا اختلاف است و در نتیجه تلاش های موضوع شناسی بسیاری از آقایان میتواند در پاسخ به نیازهای حکومت باشد.طبیعی است که پاسخ به نیازهای نهاد ها و سازمان های حکومتی ، با بیان حکم به نحو قضیه حقیقیه کار پیش نخواهد رفت.
این نکته نیز قابل ذکر است که همانطور که در عبارات برخی فقها آمده موضوعات عرفی نیز از یک سنخ نیستند و برخی ساده و برخی پیچیده اند و عدم ورود فقها به مصادیق پیچیده عرفی، عملا سبب تحیّر و بلاتکلیفی و ترک احکام میشود که شاید چنین چیزی با رسالت اقامه دین در تناسب نباشد.
به هر حال غرض این نیست که بگویم موضوع شناسی جزو وظایف اولا و بالذات طلبه است، اما به نظر خارج از وظیفه هم نیست و برخورد ایشان کمی به نظر تند و در فضای فقه سنتی بود.
و الله العالم
@rozaneebefarda
اهانت سازمانیافته به ساحت حضرت فاطمه(س) در سایه سکوت حوزه هزارساله نجف
مدینه فاضله سکولارهای حوزوی همین بود؟!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
با برافتادن رژیم سفاک صدام و برآمدن شبهدولتهای وابسته به آمریکا، فضای فرهنگی و مذهبی عراق با دگرگونیهای سریع و عجیب همراه شد.
نضجگیری نحلههای انحرافی یکی از عوارض منفی ولنگاری فرهنگی عراق پس از صدام بود.
مدتهاست سرویسهای جاسوسی کشورهای مختلف به سرمایهگذاری در عراق پرداختهاند و حالا مدتی است که نتایج آن برنامهریزیها و صرف هزینههای گزاف، نمود اجتماعی یافته است.
انحراف در آئینهای عزاداری از حیث شکل و محتوا، تنها یکی از بروندادهای ولنگاری فرهنگی/مذهبی در عراق است که قبل از این در ایام عزاداری محرم شیوع یافت و معالاسف مدتی است از تحریف تاریخ صدر اسلام گذشته و به مرز اهانت علنی به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا علیها سلام رسیده است.
عجیب آنکه در تمام این سالها، متولیان حوزه علمیه نجف، برنامهای برای مدیریت فضای فتنهگون عراق نداشته و بلکه به تئوریزه کردن این بیتفاوتی و بیعملی پرداخته است!
عجیبتر آنکه برخی #سکولارهایحوزوی، همصدا با بعضی #سکولارهایعرفی، حوزه فعلی نجف را مدینه فاضله و الگوی تمام حوزههای علمیه شیعی _حتی قم_ برشماردهاند!
از نگاه سکولارها، مزیت نسبی حوزه نجف، سیاستپرهیزی و بلکه سیاستستیزی بوده و همین موجب شده این حوزه در امر تبلیغ دین توفیق حداکثری یابد!
اما ورای این تحلیلهای آبکی و انتزاعی، واقعیتهای عینی حکایت دیگری دارد!
واقعیت آن است که سکولار شدن حوزه نجف موجب شده بزرگ مرجع عراق یعنی آیتالله العظمی سیستانی نیز در میان این جماعت، غریب افتد و قدرش ناشناخته بماند.
واقعیت آن است که هر عنصر نامطلوبی امروز می تواند به نام دین علم مرجعیت و راهبری بلند کند و دکان دونبش برای فریب مردم باز کند!
واقعیت آن است که سیاستگریزی عارضی نجف، نه فقط حیثیت و هویت این حوزه مقدسه، که دیانت مردم عراق را نیز شدیدا به مخاطره انداخته و عراق را بیش از هر زمان دیگری به بستر نضجگیری #فتنههایمذهبی مبدل سازد.
پرسش آن است که سوداگران سکولاريسم حوزوی که در قم به ادنی بهانهای تا مرز شهرآشوبی پیش میروند، چگونه است از یک طرف حوزه نجف را در مقابل قم بعنوان مدینه فاضله معرفی میکنند و همزمان در مقابل انفعال و سکوت و انزوای این حوزه در مقابل #هتاکانشبهدینیبهساحتاهلبیت(ع)، زبان در کام درکشیدهاند؟!
برخلاف پروپاگاندای رسانهای سکولارها، سرشت حوزه هزارساله نجف همواره با سیاست و مبارزه و قیام گره خورده است و از آن جمله، اگر زمانی آن حوزه با همت شیخالطائفه و دیگر اعاظم به تولید تراث حدیثی و سایر میراث معنوی، از جمله احیای شعائر حسینی، موفق میشود یکی از عوامل مهم آن مسئله حکمرانی و به طور مشخص حکومت بویهیان شیعی ایرانی است.
در طول تاریخ آنچه نشانگر #حیات و عامل جهانیشدن آوازه و دامنه تاثیر حوزه مقدسه نجف بوده، همانا #غیرتدینی و مجاهدت سازمانیافته در امر تحقق دین است. از این رو به هر میزان که در اقامه امر دین توفیق داشته، در میان شیعیان و مسلمانان و بلکه جهانیان اعتبار و آبرو داشته و در تحولات اجتماعی، محل اعتنا قرار گرفته است.
سکولارهای حوزوی که نجف را منفعل و بیعمل میخواهند در بهترین حالت، مصداق دوست جاهل هستند که مسیره انزوای بیشتر و حذف این حوزه مقدسه را پیش گرفتهاند!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
201022_0750.mp3
17.09M
🎙بشنوید|| پاسخ تفصیلی جناب آقای #حاجابوالقاسم به اظهارات اخیر جناب آقای #احمدیشاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسی
▫️سخنان جناب آقای استاد احمدی شاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسیاحکام و اطلاع از #اقتصاد_نوین!
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10387
▫️سخنان تعدیل شده و توضیحات پسینی جناب آقای احمدی شاهرودی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10385
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان جناب آقای احمدی شاهرودی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔴حاشیه روزنه
آنگونه که پیش از این نیز در روزنه تأکید شد، مخاطب اصلی سخنان جناب آقای احمدی شاهرودی، مجموعههایی مانند #مؤسسهموضوعشناسیاحکامفقهی و #پژوهشگاهفقهنظام بودهاند و انتظار آن بود که این قبیل مجموعهها ضمن پاسخ تفصیلی به اظهارات مربوطه، به دفاع از جایگاه و مأموریت سازمانی مجموعه خویش بپردازد.
از این جهت اقدام بهنگام ریاست پژوهشگاه فقه نظام قابل تقدیر است.
اکنون باید منتظر پاسخ #مؤسسهموضوعشناسی و شخص جناب آقای #فلاحزاده به اظهارات اخیر باشیم.
واقعیت آن است که این مراکز گاه با بودجه عمومی و گاه با وجوهات شرعیه اداره میشوند و قطعا تأسیس این قبیل مجموعهها از فلسفه محکمهپسند و کارآمدی قابل دفاع برخوردار است. کمترین حق حوزویان اطلاع تفصیلی از این امور است تا خدای ناکرده آن شبهات در اذهان مستقر نگردد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
4_5837169943233169922.ogg
665K
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدیشاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی!
▫️چه نیازیه طلبه تفسیر و عقاید بخواند؟!
▫️ اگر مردم سوال کردند می گوییم نمی دانیم!
مگه شما چشم پزشکی بلدید؟! نه! لازم نیست!
▫️بخشی از جلسه درس اصول(۱۲ خرداد ۱۴۰۰)
#بازنشر به بهانه اظهارات جنجالی اخیر ایشان.
🔶حاشیه روزنه
این قبیل اظهارات اختصاص به این استاد محترم ندارد و تعدادی از اساتید محترم در متن حوزه هستند که با انگیزههای مختلف در امر مطالعات تخصصی طلاب _حتی در یادگیری عقاید و تفسیر_ به طور جدید تشکیک میکنند.
به راستی آیا تضمینی هست اگر طلاب قرآن را در سالهای اولیه نیاموزند بعدا به سراغ این سرچشمه تمام معارف اسلامی بروند؟
چه تضمینی هست با نسخه این اساتید محترم، مجتهد متعمق در فقه و اصول تربیت شود؟
خوب است جناب استاد احمدی شاهرودی کارآمدی ایده تربیتی_تحصیلی خود را تبیین کنند تا انتزاعی بودن این ایدهها متبادر نشود!
به راستی، بزرگان امامیه که در سایه انس با قرآن کریم تمام مراحل طلبگی را تا عالی ترین سطوح علوم و معارف اسلامی طی کردهاند، با کدامین الگو تربیت شدهاند؟!
شاید برخی تصور کنند این قبیل نسخهها برخاسته از روش سنتی حوزه است، اما مطالعه احوالات و اظهارات بزرگان خلاف آن را اثبات میکند و با کمال احترام باید عرض شود این قبیل توصیهها، شهرت و کلیت ندارد. و البته در جای خود قابل احترام است؛ اگرچه قابل تعمیم نیست!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدیشاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی! ▫️چه ن
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/ ۱
🔹امیررضا علی نقیان:
سلام علیکم صبحتون بخیر.
اشاره کردید که اظهارات استاداحمدی شاهرودی از شذوذات است.وحوزه سنتی اینطور نیست..
ببخشید چند نکته:
اولا علامه طباطبایی در چه دورانی مشغول نگاشتن تفسیر المیزان شدند؟
جواب:دورانی که تفسیرقرآن در حوزه در محجوریت بود.
از دوران علامه وشهید مطهری هم این مهجوریت ادامه داشته..
همین الان تقسیر قرآن چه جایگاهی در دروس حوزه دارد؟
جواب:درسی فرعی وحاشیه ای که با جزو حل میشه.
همین الان کسی قصد داشته باشه تفسیر تخصصی بخونه باید چیکارکنه؟
جواب:صبح ها فقه واصول اگر وقت شد بعداز ظهر هم برو موسسه تفسیربخونید.
لطفا با خودمون رو راست باشیم.
تنها درس مورد قبول حوزه:
فقه واصول شیخ وآخوند.
ممنونم
🔶پاسخ روزنه
سلام علیکم
ضمن تشکر از نکات شما
موضوع بحث بر سر ضرورت و زمان ورود به علومی مانند عقاید و تفسیر در مسیر طلبگی است. لزوما بحث بر سر ورود به رشته تخصصی تفسیر نیست!
تمرکز بر فقه و اصول نیز لزوما رقیب یا بدیل یا نافی فراگیری سایر علوم نیست.
بحث بر سر آن است که آیا رسیدن به قلههای فقه و اصول، باید در فرایندی منهای فراگیری علوم راهبردی مانند اصول عقاید و تفسیر تعریف شود؟! اگر چنین است، واقعا این امکان وجود دارد؟ آیا بزرگان امامیه همین مسیر را طی کردهاند و لزوما بعد از گذراندن سطوح عالیه فقه و اصول وارد این دانشها شدهاند؟!
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۲
سلام علیکم.
این طلبه حقیر درد دلی داشت که جز با بی نشانی امکان مطرح کردن نداشت. باید بگویم مشکل از آنجا آغاز شد که روش سنتی حوزه جایش را به نمره و حضور و غیاب و اجبار حضور دارد. نظام سنتی حوزه مدرن شد. خوب مدرن شدن ( البته منظور روشمندی و دقت در چگونگی و جزییات به عنوان اصول بنیادین دنیای مدرن است و نه نگرشی که اندیشه های بسط یافته در عصر مدرن را هم جزیی از آن میشمارند) محاسن و معایبی داشته. محاسن که طی قرن اخیر بسیار مورد بخث بوده اما معایب بی توجهی به خروجی حوزه است. نظام سنتی حوزه چون اجبار بر گذراندن دروس با تعدد خاص نبود و بعد چند سال و با گذشت دروس سطح طلبه فراغت زیادی داشت همه قرار نبود که فقیه شوند.
بلکه برخی خودشان را با سرعت اساتید هماهنگ میکردند و مستعد بودند و برخی کنار فقه به قرآن و تفسیر و تبلیغ میپرداختند.
نظام نوین حوزه همه طلبه ها را چنان مشغول فقه میکند که کسب مهارت های تبلیغی یا تفسیری برایشان در حاشیه است. مگر قرار است همه مجتهد شوند. بنده و دوستانی که بخش قابل توجهی از عمرم را در بررسی شیوه های تبلیغ مسیحیت بهاییت و دیگر فرق گذراندم.
شهادت میدهم که اگر طلبه مهارت تبلیغ نداشته باشد برای جامعه خسارت بار است. یادم هست خودم که طلبه بودم وقتی با منطق ارسطویی در پایه دوم آشنا شدم در کوچه و بازار سعی میکردم با مردم جدل کنم تا مهارت به دست بیاورم. چه افرادی را که آزرده ام. مهارت تبلیغ چیز شاخ و دم داری نیست بلکه ابتدای آن آشنایی با جایگاه درست نصیحت موعظه جدل و دیگر رفتارهایی است که یک مبلغ باید بداند با اتکا به قرآن و سیره.
آموزش در دنیای مدرن دیکانستراکشن هم دارد یعنی ساختار زدایی. یعنی اگر دانشجویی مستعد بود یک استاد تمام میتواند تشخیص دهد که همه مقاطع را نخواهد و مستقیم مثلا از کارشناسی به دکترا برود.
آقایان مدافع مدرن شدن حوزه آیا حاضرند اگر مراجع عظام طلبه ای را مستعد دید این همه بار مطالب تکراری را از دوش او بردارند و یکباره به سطح چهار برود. پس طرفداران مدرن کردن حوزه آن را هم ناقص مدرن کردند.
در خصوص موضوع شناسی و قرآن نیز درد همان درد است و ریشه در همان مدرنیزه کردن حوزه دارد.
یکی از دوستان چه نکته سنج بود که گفت طلبه ای که تخصص در تفسیر و عقاید ندارد باید بگوید من چیزهایی بلد هستم ولی متخصص نیستم
اینکه بگویبم طلاب فقه و اصول بخوانند و اصلا عقاید و تفسیر نخوانند اصلا شدنی است؟
تفسیر قران را اگر هر طلبه ای جدی بگیرد در فقهشان هم اثر دارد.
حتی شناخت تاریخ اسلام و مسلمین و شرایط اجتماعی قرون نخست، در فتوای فقیه اثر دارد.
آیا اطلاعات تاریخی و اجتماعی حضرت آقا امام خامنه ای از سیره حضرات معصومان و حواشی تاریخی آن در صدور فتوای ایشان موثر نبوده؟
@rozaneebefarda
1_688169901.mp3
17.76M
🎙بشنوید|| صوت سخنرانی آیتالله العظمی وحید خراسانی در آستانه قیام ۱۹ دی قم در دفاع از ساحت مقدس امام خمینی
#اختصاصیروزنه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جامعه مدرسین علیه سکولاريسم حوزوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹گزیده سخنان جناب آقای #حسینیبوشهری در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد:
انقلاب اسلامی از دل حوزه های علمیه نشأت گرفته است.
حوزه کاری کرده کارستان، حوزه های علمیه، مراجع و علما و در راس آن حضرت امام قدم در وادی گذاشتند که به خوبی از عهده آن برآمدند.
اهداف ما گرایش به معنویت بود، ما احساس میکردیم اگر مساله به همین صورت پیش رود چیزی باقی نخواهد ماند، امام فریاد برآوردند، نهضت را مردمی اعلام کردند؛ وعده عدالت اجتماعی و ارزش های دینی به مردم دادند، روحانیتی که این فاکتورها مدنظرش بود احساس کرد در سایه تشکیل حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی قابل تحقق است.
اولین توصیه این اجلاسیه این است که روحانیتی که با همه سختیها، زندانها و تبعیدها در صحنه بوده، همچنان در صحنه است؛ ما به این باور رسیده ایم که دین از سیاست جدانیست، سیاست در متن دین ماست، دین با سیاست همراه است، نمیشود تنها در امور فردی برای احیای ارزشها تلاش کنیم.
پیام اجلاسیه این است نکند برخی از روحانیون با عدهای همنوایی کنند یا به خاطر فشارهایی که دیده می شود منفعلانه برخورد کنند و ریشه را بزنند و بگویند دین از سیاست جداست، این که عده ای که خودشان در ایامی در مصدر امور بودند، اگر بخواهند نغمههایی سر دهند، این درست نیست.
این که عده ای شعار مسجد و محراب برای حوزه و روحانیت سر دهند، با فلسفه حوزه های علمیه و رسالت علما که دنباله روی انبیا و اولیای الهی هستند، سازگار نیست، اگر این گونه بود که این همه جنگ ها بر مولا علی(ع) تحمیل نمی شد.
پیام اجلاسیه این است که روحانیت بر سر عهد و پیمان خود بماند تا بتوانیم به مسیر ادامه دهیم، رسیدن به عدالت اجتماعی و رضایت مندی مردم کار ساده ای نیست، اما روحانیت با همان استواری در صحنه می ماند تا رسیدن به مرز نهایی که تمدن اسلامی است.
روحانیت در کنار مردم با هدایت و رهبری رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تا رسیدن به افق ها این مسیر را ادامه خواهد داد و این پرچم را به دست حضرت ولیعصر(عج) خواهد سپرد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را تکذیب کرده است!
برخی به دنبال احیای تز رضاخانی جدایی دین از سیاست هستند!
پاسخ صریح جناب آقای #سیداحمد_خاتمی به اظهارات اخیر آقای #مصطفی_محقق_داماد در باب جدایی حوزه از سیاست
قابل تأمل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 #گزیده سخنان جناب آقای #سیداحمد_خاتمی (نایب رییس جامعه مدرسین) در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد:
▫️ مقام معظم رهبری اهمیت جهاد تبیین را به خوبی تبیین کردند، البته در اینجا نکات زیادی وجود دارد، از جمله جهاد تبیین در قرآن، روایات و سیره و روش امامان که اعزه محترم باید به تبیین ابعاد مختلف آن بپردازند.
▫️علما و روحانیت را طلایه داران و پیشگامان نهضت جهاد تبیین هستند.
جهاد تبیین دو بخش ایجابی و سلبی دارد؛ رسالت تبیینی که انبیای الهی و اولیا داشتند هم نفی داشت و هم اثبات، نمی شود ما اثبات را داشته باشیم اما نفی را نه.
▫️تبری جلوه سلبی جهاد تبیین است؛ اساسا لااله الا الله از تبری شروع می شود، امام هم از تبری از رژیم شاه و آمریکاییها شروع کرد، با این کار نظام اسلامی شکل گرفت.
▫️از ابتدای انقلاب اسلامی، انقلاب ما گرفتار #التقاط_اعتقادی شد.
شهید مطهری به جنگ این التقاط رفت و با این نگاه آثار زیادی را به چاپ رساند، منافقین به صحنه آمدند و همه چیز دین را هدف قرار دادند؛ پرورشدهندگان فرقان که شهید مطهری را به شهادت رساندند، هنوز در حال خط دهی هستند.
▫️[بازخوانی بخشهایی از فرمایشات حضرت امام و رهبری درباره مروجان اسلام آمریکایی و التقاطی].
این تفکر امروز هم هست، البته مردم به صحنه آمدند و زیربنای تفکرات اینها که تفکرات همان جریانی است که امام در صحیفه در رابطه با نهضت آزادی گفتند، قصه جهاد تبیین تنها قصه یک جریانی که نه ماه بود و رفت نیست.
▫️[در پاسخ به اظهارات سخنرانان نشست صد سالگی حوزه، از جمله آقای مصطفی محققداماد، که برخی از سخنرانان آن خط جدایی حوزه از سیاست را دنبال کردهاند] اینها روی شان نمیشود که بگویند جدای دین از سیاست، می گویند جدایی حوزه از سیاست، اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین را تکذیب کرده است، این جهاد تبیین بسیار مهم است.
▫️کسانی در پی احیای تز رضا خانی جدایی دین از سیاست هستند، ما معتقدیم حوزه فراتر از جناح ها و گروه ها است، اما چه کسی گفت حاج شیخ عبدالکریم در سیاست نبود، سیاست تنها درگیری نیست، مؤسس حوزه علمیه قم در دل سیاست بود و مدبرانه عمل کرد.
▫️اینها می خواهند حوزه را نظام جدا کنند، طلبه خوب، خطیب خوب و امام جماعت خوب را افرادی می دانند که در حمایت از انقلاب تقیه کند، هدف این است، ما به همراه امام عظیم الشان همراه علمی که ایشان برافراشتند خواهیم ماند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدیشاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی! ▫️چه ن
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۳
🔹شمس آبادی:
سلام علیکم
شواهد عینی و مصداقی شما بر اینکه سیره بزرگان غیر از مطلبی است که آقای احمدی شاهرودی می گوید در فراگیری «علم» تفسیر و کلام چه هست؟
@rozaneebefarda