خانه از پای بست ویران است...
درنگی در متن و حاشیه هتک حرمت سیدالشهداء(ع) در ورزشگاه کربلا
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
به نظر می آید آنچه باید در این قضیه مورد توجه جدی واقع شود، فقط رقص و آواز علنی در کربلا و هتک حرمت این سرزمین مقدس نیست!
بلکه مساله اصلی این است:
"چگونه قانون یک مملکت با اکثریت شیعی اهمیتی به رعایت شریعت در آن سرزمین نمی دهد؟!"
و چگونه نظام حاکم بر آن سرزمین نباید اسلامی باشد؟!
برای پیاده شدن اغراض شارع، کربلا با غیر آن چه فرقی دارد؟
مگر نه این است که:الارض کلها للامام؟!
بزرگترین معروف تشکیل نظام اسلامی است!
وقتی از آن بی تفاوت عبور کردیم، بزرگترین منکر رخ داده است!
منکری که با تشکیل ندادن حکومت اسلامی رخ می دهد خیلی بزرگتر از رقاصی، مشروب فروشی، زنا و… است!
دلیل میخواهید؟! :
و لم تناد بشئ كما نودي بالولاية
بی راه نیست بدین مسئله تصریح شود که هتک حرمت کربلا در ورزشگاه، ریشه در غفلت از وظایف ذاتی روحانیت شیعه در مسئله تشکیل حکومت اسلامی دارد!
🔶پی افزود
سکوت در ماجرای کربلا گرچه موجب شد برخی متوجه خلأ حکومت اسلامی در عراق شوند، اما مدعیان سکولار شعائر شیعی که سر در آغوش انگلیس و آمریکا دارند، تلاش دارند پیکان انتقادها را به مرجع اعلا برگردانند که صدالبته در محدودیت محض است و بسط یدی ندارد برای اقدام اساسی. چه اینکه همین پیروان فرقه تشیع لندنی، بزرگترین مانع از اقدامات راهبردی آن مرجع عالی مقام اند.
@rozaneebefarda
پیام تسلیت در پی درگذشت آیتالله آصفمحسنی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ محمد آصفمحسنی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه تعالی
درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ محمد آصفمحسنی رحمةاللهعلیه را به عموم ارادتمندان ایشان در افغانستان و ایران و به خاندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. دهها سال مجاهدت فی سبیل الله در میدانهای سیاسی و فرهنگی و علمی و اجتماعی در کشور اسلامی افغانستان و همراه با مردم شجاع و غیور آن سامان، کارنامهی افتخارآمیز این روحانی بلندپایه را نشان میدهد و برکات مستمر و ماندگار آن، میراث ارزشمند معنوی آن بزرگوار است.
رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۶ مرداد ۱۳۹۸
@rozaneebefarda
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥خاطره آیت الله خامنهای از جلسه عزل آقای منتظری که برای اولین بار در کتاب روایت رهبری منتشر شد.
@rozaneebefarda
بده بستان های سیاسی با هزینه کرد از مدارج حوزوی
🔻 در حاشیه امضای اجتهاد #ظریف توسط آقای #حسن_روحانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸یکی از سنتهای اصیل حوزوی اجازه اجتهادهایی است که یک استاد مبرز و #مجتهد_مسلم به فضلای برجسته در حلقه درس خود می دهد اما جناب آقای حسن روحانی سه شنبه 15 مرداد 1398 این اصطلاح را به شخصی نسبت داد که به جز چند درس طلبگی ابتدایی که در نوجوانی خوانده; هیچ ارتباطی با حوزه علمیه نداشته است.
🔸او در جلسه ای که با مسوولین وزارت خارجه و جناب ظریف داشت گفت:
"وزیر خارجه ما یک نخبه و #مجتهد_سیاسی است. برخی درس سیاسی خواندهاند، اما مجتهد نشدهاند اما ظریف علاوه بر اینکه #استعداد_نخبگی دارد، یک مجتهد سیاسی است."
◀️اگر این تعبیر آقای رئیس جمهور را خارج از منظومه فکری #جریان_اعتدال ببینیم برای ما یک تعریف و تمجید ساده به نظر خواهد آمد و شاید آن را به مثابه تمام اغراق های سابق بدانیم و بگوییم منظور آقای روحانی از مجتهد; معنای لغوی آن بوده و می خواسته بگوید که آقای ظریف شخصی صاحب نظر در عرصه سیاسی است اما وقتی آن را در چارچوب گفتمانی اعتدال قرار می دهیم معنایی متفاوت از آن برداشت خواهیم کرد.
🔹تبیین مؤلفه های فکری #جریان_اعتدال خود موضوع بحثی مفصل است اما آنچه در این مجال کوتاه به کار می آید دانستن این نکته است که منابع و روش اجتهاد سیاسی در #خرده_گفتمان_اعتدال با منابع و روش اجتهاد جواهری تفاوت بنیادین دارد و این جریان در فرایند استنباط سیاسی و اجتماعی; در ابتدا عرصه دین را از عرصه عقل عملی (که متصدی استنباط در سیاست مدن است) جدا می کند و با رهایی از دین; از زاویه جهانی شدن به این مسائل نگاه می کند و برای حل آن مسائل به دو منبع #عرف_جهانی و عقل/علم منهای وحی مراجعه می نماید.
🔻به عنوان مثال حسن روحانی پس از مرزبندی آشکار میان عقل و دین; ورود جامع فقه، به عنوان دستگاه استنباطی دین، به عرصه های مختلف را خطرناک توصیف می کند:
"اگر کسی مرز عقل و دین را تفکیک نکند... و بگوید در همه امور باید به فقه و دین مراجعه کند بسیار خطرناک است."(اندیشه های سیاسی اسلام ج1 ص240)
و همو قائل به لزوم بازنگری در قوانین اسلامی(حتی قوانین جزایی که حدود ثابت الهی اند) بر پایه اقتضائات جدید #بشری است.(رویکردهای حوزه علمیه و بایستگی های نوین، مجله راهبرد، زمستان 87 ص20)
🔹بنابراین همانطور که گفته شد اجتهاد سیاسی در دستگاه فکری اعتدال با اجتهاد سنتی و جواهری از حیث منابع و اصول متفاوت است و لقب جدیدی که حسن روحانی به هم قطاری خود داد استعاری نبود بلکه مطابق تعریف جریان اعتدال از اجتهاد سیاسی به کار برده شده بود.
🔹پس از تبیین این نکته باید گفت که آقایان #ظریف و #روحانی حتی بر اساس منابع و روش شناسی خودشان نیز مجتهد سیاسی نبوده و نیستند چراکه نتیجه فعالیت سیاسی این آقایان در طی شش سال دولت داری #تقریبا_هیچ بوده و کسی که بعد از شش سال دوندگی و هزینه کرد ملی به موفقیت چشم گیری دست نمی یابد نه تنها یک مجتهد سیاسی نیست بلکه نزد عقلای عالم یک کارگزار و سیاستمدار متوسط نیز به حساب نمی آید.
🔻فرهیختگان را به رسانه حوزوی نخبگانی روزنه فرابخوانید👇
@rozaneebefarda
May 11
هوای مسموم در فضای جاده سلامتی!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جاده سلامت(health road) بخشی از مجموعه ورزشی انقلاب تهران است که از ضلع شمالی تا جنوبی مجموعه و در اطراف زمین های گلف قرار دارد و علاوه به برگزاری مسابقات مختلف، محل جذابی برای عموم ورزش دوستان تهرانی است.
🔹مدتی است که بی مبادلاتی اخلاقی و کشف حجاب معدود زنان در این محیط، آرامش و سلامت روانی و اخلاقی جاده سلامت را با مخاطره مواجه کرده است.
🔸 هم زمانی این وضعیت ناهنجار نوپدید با پویش های کشف حجاب توسط ضدانقلاب خارج نشین، احتمال سازماندهی شده بودن این اقدامات را افزایش می دهد.
🔸صیانت از قانون و اخلاق، باید به عنوان اصل نهادینه شده و قابل احترام در میان همه اقشار مردم مورد توجه قرار گیرد و طبیعی است که سهل انگاری متولیان اجرایی در این امور موجب وهن تصاعدی قانون گرایی و اخلاق مداری در فضای عمومی خواهد شد.
🔹انتظار می رود مسوولین قضایی و اجرایی کشور، پیش تبدیل شدن این هنجارشکنی های معدود و سازمان یافته به اپیدمی، اقدامات لازم را انجام دهند. طبعا در صورت غفلت، عواقب عمیق و گسترده مضره آن، شرعا و قانونا متوجه آنهاست.
@rozaneebefarda
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید| دو طیف متعارض از #انقلابیون در کلام امام خامنهای
#انقلابیون_وجاهت_طلب را بیشتر بشناسیم...
@rozaneebefarda
اساتید حوزه علمیه و انقلابی گری در تردید و ابهام
بازخوانی «انتظارات مدنیت ولایی از اساتید حوزه»
ذبیح الله نعیمیان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در بازخوانی کارنامه اساتید ارجمند حوزه علمیه پیرامون مسئله فقه حکومتی و انقلابی گری، با طیف های مختلفی مواجهیم؛
برخی از اساتید همواره مواضع ولایی خود را مخلصانه و غیر محافظهکارانه ابراز میکنند.
برخی از این بزرگواران در مرز شفافیت و انقلابیگری اقتضایی هستند.
برخی دیگر از آنان گاهی سخنانی دربارهی ولایت فقیه، رهبری، انقلاب دارند که قابل تمجید است اما غلبه با سکوت یا عدم ابراز مواضع قاطعی است که بتواند مخاطب از سردرگمی دربارهی خود درآورد.
برخی فعالیت علمی در عرصههایی چون فقه سیاسی و حکومتی همسو با انقلاب را نیازمند سخنان صریح دربارهی انقلاب و ولایت نمیدانند.
این بزرگواران نمیتوانند انتظار داشته باشند که مخاطبان تیزبین لزوماً با خوشبینی به آنان نگاه کنند یا دستکم دربارهی آنان قاطعانه به دیدهی تحسین بنگرند.
انقلاب اسلامی و #انقلابیگری نیازمند مواضع شفاف است. ازاینرو، تعریف و تکوین فقه حکومتی نیازمند بازتعریف اساتید دانا، تیزبین و نکتهسنجی است که مواضع خود را به صورت صریح، انقلابی و شفاف ارائه دهند.
جامعهی انقلابی حوزه نیازمند ارتقای فقه حکومتی است. اما حرکت در مرز ابهام نمیتواند بستر مناسبی برای حرکتهای علمی ایجاد کند.
طلاب، فضلا و اساتید انقلابی همواره از تلاشهای علمی همسو با انقلاب و رهبری استقبال میکنند. اما گاه نمیتوانند در صداقت و اصالت برخی به راحتی به نتیجه برسند و ازاینرو، نمیتوانند با این بزرگواران غیرشفاف همسویی آرامشبخشی پیدا کنند.
مواضع ضد انقلابی برخی در حوزه به راحتی قابل شناسایی است. اما مواضع غیرانقلابی یا شبه انقلابی همواره سؤالبرانگیز است.
@rozaneebefarda
عیدی دولت در آستانه عید غدیر به نخبگان استان گیلان.
حکم تخلیه مجموعه یاران توسط آموزش و پرورش استان گیلان، علیرغم بیش از یک دهه فعالیت فرهنگی و تربیتی و وجود ظرفیت هایی از قبیل حسینیه و باشگاه ورزشی و هیات دانش آموزی، آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید، اصرار به قطع ید از این سنگر فرهنگی دارد.
@rozaneebefarda
💥یادداشت موهن سروش محلاتی پیرامون توصیه اخلاقی مقام معظم رهبری
پاسخ نقد سروش را در روزنه بخوانید
@rozaneebefarda
May 11