عدم تطابق رفتار جناب آقای علوی تهرانی (بروجردی) با سیره آیتالله العظمی بروجردی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
«از زبان آیت الله بروجردی نقل شده است که :« دعوت آقایان به من رسید؛ اما به دو دلیل به قم نیامدم و دعوتشان را اجابت نکردم؛ اول اینکه عدهای می خواستند مرا در قم در مقابل آقاسید ابوالحسن اصفهانی علم کنند. من حاضر نبودم مقام و موقعیت و جایگاه سید، مرجع اعلای شیعه، به سبب حضور من کاهش پیدا کند؛ دلیل دوم اینکه به هر حال مراجع ثلاث در قم از موقعیت و جایگاهی برخوردار بودند و آمدن من به قم باعث ایجاد اخلال می شد و من به این دو دلیل راضی نبودم به قم بیایم. از این لحاظ در بروجرد ماندم و مشغول به کار خودم شدم». این نقل آیت الله بروجردی را به واسطه شاگردان طراز اول ایشان شنیدم. (مصاحبه آقای علوی بروجردی با حریم امام، شماره ۳۵۰)
این نقل آقای علوی؛ در دایره تاریخ شفاهی میگنجد که صحتسنجی آن نیاز به بررسی و تدقیق بیشتری دارد. اما فارغ از صحت یا عدم صحت؛ طبق این نقل مرحوم آیتالله بروجردی برای اینکه موقعیت مرجعیت تشیع با تکثر مراجع تضعیف نشود حتی از ورود به قم نیز ابا داشتند.
جدا از اینکه آیا ایشان صلاحیت علمی و عملی احراز مرجعیت را دارد یا نه؛ آیا ایشان -که خود را منسوب به این بیت شریف میداند- برای عمل به این سیره اولی نیست؟
به علاوه؛ دوریگزینی آیتالله بروجردی از مطرح کردن خود برای جلوگیری از تضعیف ولایت آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی بود. آیا #نشست_اساتید که با فعالیتهای خود #عملا در راستای #جداسازی_حوزه_از_نظام_اسلامی و #انشقاق_در_حوزه مقدسه گام برمیدارد؛ تشکلی برای تضعیف نظام و ولایت اسلامی حاکم بر آن نیست؟
@rozaneebefarda
تحلیل مقام معظم رهبری از فتنهگریهای دشمن علیه #مرجعیت بعد از ارتحال #آیةاللَّهالعظمی_اراکی/بخش ۴
#حافظه_تاریخی_حوزه:۲۳-۹-۷۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸بعد از رحلت مرحوم #آیةاللَّهالعظمی_بروجردی، همین امام بزرگواری که دیدید دنیایی را متوجّه خود کرد و مشت او آن چنان گنجایش داشت که میتوانست بشریّت را در مشت بگیرد، رساله نداد و رفت در خانه نشست. هر چه اصرار کردند، رساله نداد. بنده خودم جزو کسانی بودم که به ایشان عرض کردم. ایشان آن وقت جواب نمیداد و فقط میفرمود: آقایان هستند. تا اینکه بالاخره یک عدّه رفتند و ایشان را وادار کردند. فتاوی ایشان معلوم بود؛ رسالهی ایشان را تنظیم کردند و بیرون دادند. از این قبیل فراوان است.
🔹امروز در گوشه و کنارِ حوزهها کسانی از بزرگان هستند که سی یا بیست سال پیش، شایسته بودند که اسمشان آورده شود. اما نه خودشان اسم خودشان را آوردند و نه به آنهایی که میشناختند اجازهی این کار را دادند. دیگران هم که نمیشناختند. چه جنگ قدرتی!؟ کسانی که اطراف شبههی مرجعیّتند، بیشترین کاری که ممکن است انجام دهند این است که تعدادی رسالهی خودشان را چاپ کنند و در خانهشان بگذارند، تا اگر کسی مراجعه کرد، بگویند: آقا، این هم رسالهی ما؛ بگیر و برو. بیشترین کاری که میکنند این است. بیشتر از این کاری نمیکنند. رادیوها را پرکردند که: آقا، جنگ قدرت است! چه جنگ قدرتی!؟ از جمله حرفهای بیاساس و مفتضحی که خواستند در این تبلیغات عنوان کنند، یکی هم این بود که بیشترِ علما و بزرگان حوزههای علمیّه با دخالتِ دین در سیاست مخالفند؛ پس با حکومت اسلامی و ولایت فقیه مخالفند. اکثریّت اینهایند؟ بفرمایید؛ این اکثریّت.
🔹 همینهایی که اعلامیه میدهند، اینها اکثریّتند؛ همینهایی که امروز اسمشان مطرح است، اینها اکثریّتند. البتّه در روحانیّت هم آدمهای ناباب هستند؛ ما نمیگوییم نیستند. در روحانیّت هست، در کسبه هست، در دانشگاهی هست، در ارتش هست، در دستگاههای مختلف هست؛ آدم ناباب همه جا هست. در روحانیّت هستند آدمهایی که نان امام زمان را خوردهاند، نمک امام زمان را خوردهاند؛ امّا نمکدان امام زمان را شکستهاند و با راه امام زمان مخالفت کردهاند. هستند؛ ما نمیگوییم نیستند.
رادیوهای بیگانه بروند هرچه میخواهند با آنها مصاحبه کنند. حاضرند به اندازهی ده جلد کتاب هم به همهی مقدّسات جمهوری اسلامی فحش بدهند! نه اینکه نیستند؛ هستند. اما، اوّلاً بسیار کم و ثانیاً منفور ملّت ایران و مسلمانان انقلابیاند. شما خیال میکنید کسانی که رادیوهای بیگانه و دستگاههای استکباری، برای مرجعیّت دل به آنها بستهاند، در داخل ایران کسانیاند که اگر خودشان را در معرض اطّلاع ملّت قرار دهند، ملّت، آنها را آرام میگذارد؟ ملّت ایران از خائنین نمیگذرد. تا امروز نگذشته است، در آینده هم از خیانتکاران نخواهد گذشت.
🔻یک نکته را لازم است عرض کنم. از برادران و خواهران عزیز خواهش میکنم این مطلب را بدون احساسات گوش کنند. آن روزی که در مجلس خبرگان، بعد از رحلت امام رضواناللَّهعلیه - آن روزِ اوّل که بنده هم عضو مجلس خبرگان بودم - بحث کردند چه کسی را انتخاب کنیم و بالاخره اسم این بندهی حقیر به میان آمد و اتّفاق کردند بر اینکه این موجود حقیر ضعیف را به این منصب خطیر انتخاب کنند، من مخالفت کردم؛ مخالفت جدّی کردم.
🔹نه اینکه میخواستم تعارف کنم؛ نه. او خودش میداند که در آن لحظات در دل من چه میگذشت. رفتم آنجا ایستادم و گفتم آقایان! صبر کنید، اجازه بدهید. اینها هم ضبط شده، موجود است. هم تصویرش هست، هم صدایش هست.
🔹 شروع کردم به استدلال کردن که مرا برای این مقام انتخاب نکنید. گفتم نکنید؛ هر چه اصرار کردم، قبول نکردند. هر چه من استدلال کردم، آقایان، مجتهدین و فضلایی که آنجا بودند، جواب دادند. من قاطع بودم که قبول نکنم؛ ولی بعد دیدم چارهای نیست. چرا چارهای نیست؟ زیرا به گفتهی افرادی که من به آنها اطمینان دارم، این «واجب» در من «متعیّن» شده است. یعنی اگر من این بار را برندارم، این بار بر زمین خواهد ماند. اینجا بود که گفتم قبول میکنم. چرا؟ چون دیدم بار بر زمین میماند. برای اینکه بار بر زمین نماند، آن را برداشتم. اگر کس دیگری آنجا بود، یا من میشناختم که ممکن بود این بار را بردارد و دیگران هم او را قبول میکردند، یقیناً من قبول نمیکردم. بعد هم گفتم پروردگارا! توکّل بر تو. خدا هم تا امروز کمک کرد. قبل از آن هم همینطور بود.
@rozaneebefarda
ادامه در پست بعد
May 11
تحلیل مقام معظم رهبری از فتنهگریهای دشمن علیه #مرجعیت بعد از ارتحال #آیةاللَّهالعظمی_اراکی/بخش پنجم
#حافظه_تاریخی/۲۳-۹-۷۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸من دو دوره به ریاست جمهوری انتخاب شدم و در هر دو دوره هم قبول نمیکردم. دورهی اوّل - که تازه از بیمارستان آمده بودم - دوستان گفتند اگر تو قبول نکنی، این بار بر زمین میماند؛ کسی نیست. ناچار شدم.
🔸دورهی دوم، خودِ امام به من فرمودند که بر تو متعیّن است. خدمت ایشان رفتم و گفتم: آقا؛ من قبول نمیکنم. من دیگر این دفعه به میدان نمیآیم. گفتند: بر شما متعیّن است. یعنی واجب، واجب کفایی نیست؛ متعیّناً بر شما واجب است؛ واجب عینی است.
🔸 عزیزانم! اگر واجب عینی باشد، من از زیر هیچ باری دوش خودم را خالی نمیکنم. در قضیهی مرجعیّت، موضوع اینگونه نیست. بار بر زمین نمیماند. این قضیه متوقّف به فرد نیست. آری؛ آقایان فهرست دادند و اسم این حقیر را هم در آن فهرست آوردند. امّا اگر از من سؤال میکردند، میگفتم این کار را نکنید. بدون اطّلاعِ من این کار را کردند. بعد از آنکه اعلامیهشان صادر شده بود، من خبردار شدم؛ والّا نمیگذاشتم. حتّی من به تلویزیون اطّلاع دادم و گفتم اگر آقایان ناراضی نمیشوند، اعلامیهی آنها را که میخوانید، اسم مرا نخوانید. بعد گفتند که نمیشود؛ تحریفِ اعلامیه است. آقایان نشستهاند، چند ساعت جلسه کردهاند؛ نمیشود.
🔸من اکنون به شما عرض میکنم: ملّت عزیز! عزیزان من! آقایان محترم و بزرگانی که از گوشه و کنار گاهی به بنده پیغام میدهید که رساله بدهم! بار فعلی من بسیار سنگین است. بار رهبری نظام جمهوری اسلامی و مسؤولیتهای عظیم دنیایی، #مثل_بار_چند_مرجعیّت است. این را شما بدانید. اگر چند مرجعیّت را روی همدیگر بگذارند، ممکن است بارش به این سنگینی شود؛ ممکن است.
🔹 فعلاً #ضرورتی_نیست. آری؛ اگر العیاذ باللَّه وضع به جایی میرسید که میدیدم چارهای نیست، میگفتم عیبی ندارد. من با همهی ضعف و فقری که دارم، به فضل پروردگار، آنجا که ناچار باشم - یعنی ضروری باشد - برای برداشتن ده بار به این سنگینی هم حرفی ندارم که بردارم و روی دوش خودم بگذارم. اما فعلاً آنگونه نیست. فعلاً نیازی نیست.
🔹بحمداللَّه این همه مجتهدین هستند. من قم را اسم آوردم؛ غیر قم هم هستند. مجتهدینی هستند، افراد شایستهای هستند. چه لزومی دارد حال که این بارِ سنگین را خدای متعال بر دوش نحیف این حقیرِ ضعیف گذاشته است، بار مرجعیّت را هم رویش بگذارند؟ احتیاجی به این معنا نیست. پس کسانی که اصرار میکنند و میگویند: آقا رساله بدهید، توجّه کنند که من برای خاطر این از قبولِ بار مسؤولیتِ مرجعیّت استنکاف میکنم.
🔸 بحمداللَّه آقایان هستند و نیازی به این معنا نیست. البتّه، خارج از ایران حکم دیگری دارد. بارِ آنها را من قبول میکنم. چرا؟ برای خاطر اینکه آن بار را اگر من بر ندارم، ضایع خواهد شد. آن روزی که احساس کنم آقایانی که امروز بحمداللَّه در اینجا هستند و به عقیدهی من کافی هستند - و میبینیم کفایت لازم و بلکه فوق اندازهی ضروری برای تحمّل بار مسؤولیت هم امروز در قم وجود دارد - میتوانند بارِ خارج را هم تحمّل کنند، آنجا باز من کنار میکشم. امروز من درخواست شیعیان خارج از ایران را قبول میکنم؛ برای خاطر اینکه چارهای نیست. مثل همان جاهای دیگر است که ناگزیر هستیم. اما در داخل ایران هیچ احتیاجی نیست.
🔸وجود مقدّس ولیعصر ارواحنافداه و عجّلاللَّهتعالی فرجهالشّریف، خود ناظر و حافظ و نگهبان حوزههای علمیّه است؛ حافظ و پشتیبان علمای بزرگ است؛ هدایت کنندهی دلهای مراجع و دلهای مردم است. امیدواریم خدای متعال، این مرحله را هم برای ملّت ایران مرحلهی مبارکی قرار دهد.
والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته
@rozaneebefarda
روزنه
همه پازل های یک حمله سازمان یافته جدید علیه آیتالله یزدی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹شواهد حک
نشریه #حریم_امام در شماره ۳۸۳ چهره واقعی خود را رو کرده است!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آنگونه که در بدایت بروز هجمه سازماندهی شده علیه آیتالله یزدی، در این یادداشت روزنه
(https://eitaa.com/rozaneebefarda/1629)
پیش بینی کرده بودیم، نشریه #حریم_امام هم وارد دعوا شد و با درج گزارشی تفصیلی(حدود ده صفحه رنگی آ سه) به بازتاب دیدگاههای هجمه کنندگان به آیتالله یزدی پرداخت.
این نشریه که با بودجه دولتی و از بیتالمال مسلمین اداره می شود، بنا به وظیفه ذاتی خود باید ترویج دهنده آثار و افکار امام خمینی باشد اما همانگونه که از روند تولید محتوای آن قابل قضاوت است، نشریه ای کاملا جناخی، سیاسی و زرد است که از نام امام عزیز نانخانه ای برای یک عده خاص ساخته و عملا پیگیری پروژه های سیاسی اصلاحطلبان و اعتدالگرایان را مأموریت خود می داند.
اگر حساب و کتابی در تخصیص بودجه به مؤسسه تنظیم و نشر و مجموعههای اقماری آن وجود می داشت و اگر آنان نسبت به هزینه کرد دریافتی هنگفت و میلیاردی خود به فکار عمومی پاسخگو بودند، حتمن دست سوءاستفاده کنندگان از بیتالمال خیلی زودتر از اینها قطع می شد.
نمایندگان انقلابی مجلس، خاصه آقای ذوالنور اگر واقعا به آرمان امام و شهدا ثبات قدم دارند، بهتر است در این امور گامی بردارند تا در آتیه نزدیک متهم به کوتاهی در مقابل انحرافات عمیق از سنخ آنچه شرح شد، نشوند.
@rozaneebefarda
💥وقتی حناچی #فتوا صادر می کند!
🔻از نظر مقام معظم رهبری دوچرخهسواری زنان خالی از اشکال شرعی نیست لذا هم دولتی ها، هم شهرداریچی ها و هم مسئولین قوه قضائیه باید به این مهم توجه داشته باشند.
🔸فتوای مقام معظم رهبری در مورد دوچرخهسواری زنان را اینجا بخوانید:
👇
https://www.leader.ir/fa/content/16227/www.leader.ir
@rozaneebefarda
وقتی #ژورنالیستها و #سلیبریتیها #مرجع_تقلید معرفی می کنند...
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹با بررسی تحولات چندساله اخیر حوزه علمیه و حجم بالای تولیدات رسانهای در باب #آینده_مرجعیت_شیعه، این تز کاملا قابل اثبات است که عدهای از #ژورنالیست_ها در داخل و حتی خارج از ایران به خود جرأت دادهاند که علاوه بر ارائه تحلیل وضعیت حال و آینده مرجعیت شیعه، به مقوله معرفی کاندیدای مرجعیت نیز وارد شوند!
🔸افزون بر ژورنالیستها، برخی سلیبریتی های سیاسی نیز بحث مصداقی بر سر مرجعیت شیعه را به شبکههای اجتماعی کشانده اند و حالا وضعیتی پیش آمده که انگار در مورد این مسأله راهبردی تشیع، باید در بستر رسانههای مکتوب و مجازی تصمیمگیری شود.
🔹اظهارنظرهای عوام فریبانه و ظاهرا جذاب برخی از کاندیداهای مرجعیت جریانهای سکولار عرفی و مذهبی نیز مزید بر علت شده است!
هر از گاهی کسانی در قاب رسانه ظاهر می شوند و به سان یک کاندیدای انتخاباتی به اتخاذ مواضع عامه پسند و آکنده از تساهل و تسامح مذهبی اقدام می کنند. انگار که در مقام اولویت قراردادن جذب سبد رأی اقشار و طیفهای مختلف فکری و سیاسی باشند، به تبیین دیدگاههای خاص و بعضا شاذ و انگار از پیش نوشته شده شان می پردازند!
دیدگاههایی که بعضا با سلوک سیاسی و حوزوی شان فرسنگها فاصله دارد!
🔹به نظر می رسد در عصر فراگیری رسانهها، همگام با ژورنالیستها و سلیبریتی ها، عدهای از مجتهدان محترم جایزالتقلید نیز در محاسبات شان دچار خطای راهبردی شده و گمان بردهاند میتوانند با اتکا بر عنصر رسانه به کرسی مرجعیت تکیه زنند! فارغ از آنکه این مقوله معنوی را نمیتوان گره به فضای پوشالی و بستر سست فضای ژورنالیسم گره زد. چه اینکه هرآنکه بر این نردبام بالاتر نشسته باشد، در روز واقعه استخوانش سخت تر خواهد شکست!
🔸در تاریخ تشیع مرجعیت و زعامت از فرآیندی خاص و کاملا بومی و حوزوی برخوردار بوده که ماحصل ماهیت خودپالایش نهاد روحانیت بوده است.
شیعیان همواره مراجع خود را از نه با هیاهوی تبلیغات چی ها و یا سروصدای اطرافیان و یا دعوت به خود افراد در مظان، که با معرفی #خبرگان_متقی شناخته اند!
برهم زدن این نظم تاریخی با وجود پشتوانههای عقلایی و شرعی، فارغ از پشت پا زدن به اصالتهای حوزوی، مرجعیت را به ورطه خطرناکی خواهد انداخت که ممکن است به سادگی قابل حفظ و اصلاح نباشد.
🔸طبعا آنان که عمیقا با ماهیت رسانه و خاصه ژورنالیسم آشنا هستند بهتر می دانند که عوامل موثر بر این عرصه بسیار محدود و برای قدرتهای سیاسی/استعماری سهل الوصول است. فرض کنید افرادی امروز برای تصدی چند روز بر کرسی رئاست مذهبی، بازی خطرناک ژورنالیسم را بپذیرند و وارد آن شوند! و فرض کنید حتی اگر ندانند یا نخواهند، عده قلیلی از قدرتطلبان و بدخواهان بخواهند با استفاده از ابزار رسانه، نقش نرده بام تعالی و تصدی این کرسی را بازی کنند!
حتی اگر بعدا هیچ نخواهند، آنان بزرگترین دستاورد را کسب کردهاند و آن رسیدن به جایگاه سیاستگذاری برای تعیین مرجعیت شیعه است که لازمهاش خلع ید از نخبگان حوزوی و تشکلهای معتبری چون #جامعه_مدرسین است.
@rozaneebefarda
حوزه در آتش نمامها و حمالة الحطبها
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻هیاهوی نبرد رسانهای اخیر خوابیده است. هرچند #اهالی_فتنه هر از چند روز تلاش میکنند آتش اختلاف را با ترفندهای رسانهای روشن نگه دارند.
🔹دو روز پیش آقای #محسن_غرویان با #ایسنا گفت و گو کرد و علی رغم میل #مراجع_عظام_تقلید و بزرگان دینی؛ سخنانی گفت که به بازگشت التهابها و اختلافها کمک میکرد. او در این سخنان طرفین ماجرا را به #بیاخلاقی متهم کرد و برای پشتوانهسازی از حرفهای خود به کلمات آیتالله جوادی مدظله استناد کرد و چنین گفت که:
« آیتالله جوادی آملی درباره اختلاف علما فرمودند که این اختلافها بلای آسمانی است و باید ببینیم این بلا کفاره کدام گناه است.»
البته این سخن #آیتالله_جوادی؛ سخنی عام است و چه بسا نظارتی به فضای موجود نداشته باشد اما در هر صورت سخنی دقیق و عالمانه است.
🔹اکنون که #جنجالهای_رسانهای خوابیده است باید به این سخن بیشتر فکر کنیم و «ببینیم این بلا کفاره کدام گناه است.»؟
🔸یکی از رذائل رفتاری که در روایات ما بسیار مذموم شمرده شده است : « #نمیمه » یا همان سخنچینی به منظور افساد(تاجالعروس ج17 ص707/ المیزان ج19 ص371) است که در قرآن کریم نیز دارنده این صفت پست مذموم شمرده شده است. (قلم/11)
🔹در روایت وارده آمده است :«کسی که در راستای سخنچینی و افساد بین دو نفر گام بردارد خداوند متعال بر قبرش آتشی را مسلط میگرداند که او را تا روز قیامت میسوزاند و وقتی از قبرش خارج شد مار بزرگ و سیاهی را بر او مسلط میکند که تا آتش [جهنم] او را میگزد.»(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص284)
🔸همچنین این کردار زشت در روایات ما یکی از نشانههای #منافق دانسته شده است. در مصباح الشریعه به نقل از حضرت امام صادق علیهالسلام آمده است: « منافق به دوری از پروردگار راضی شد چراکه اعمال ظاهریاش شبیه شریعت است در حالی که اهل لهو و لغو و بغی قلبی از حقیقت شریعت است، و علامت نفاق... برانگیختن به نمیمه است »(ص145)
⁉️پس از شناخت جایگاه این رذیله به صحنه اجتماعی که گذشت نگاهی بیندازیم:
آغاز این درگیری رسانهای و شناختی چگونه بود؟ یک خبر با تیتر آلودهای که بوی متعفن دو به همزنی و سخنچنین و نمیمه داشت از سوی یک #خبرنگار_نفوذی منتشر شد و چندی نگذشت که سایر رسانههای همسو با او جهت خبری را دنبال کرده؛ آن را در بوقهای فتنه کردند و آتش اختلاف شعلهور شد.
این رسانهها در مسیر خود برخی #معممین را هم با خود همراه کردند و در نهایت آتشی که پدید آمده بود؛ #حمالة_الحطبها ی خود را نیز یافت.
❓آیا این اولین باری بود که این اتفاق میافتاد؟ خیر. دو به همزنیهای و اختلافافکنی نفوذیها مسبوق به سابقه است اما آیا نهادهای نظارتی و قضایی برخورد مؤثری با آن کردهاند؟
🔸پس آن شخصیت دینی به درستی فرمودند که: « این اختلافها بلای آسمانی است و باید ببینیم این بلا کفاره کدام گناه است.»
با دقت نظر مشخص میشود که این بلا کفاره نمامی و سخنچینی و دو به همزنی #نفوذیهای_معمم_و_مکلاست و هرکس که در این امور نقشی داشته باشد در عقوبت دنیا و آتش آخرت خواهد سوخت و اگر نهادهای نظارتی و قضایی به وظایف ذاتی خود عمل نکنند و عموم طلاب نیز به روشنگری و نهی از منکر نپردازند قطعا در این عقوبت شریک خواهند شد.
@rozaneebefarda
May 11
🔴 تاملی در :
"نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی"
⏺استاد محقق داماد:
بیشتر احادیث طبی را عطارها روایت کردهاند و اگر مسئله تضاد منافع را در نظر بگیریم، هیچ کدام سندیت ندارد.
⏺استاد علیدوست:
🔹در باب روایات طبی، روایات ضعیف بسیاری وجود دارد. بیش از ۸۵ نفر از کسانی که در جریان روایات طبی حضور دارند، غالی هستند که از این افراد میتوان ابوالخطاب را نام برد که ادعای پیامبری کرد و مورد لعن امام صادق(ع) قرار گرفت.
🔴 پ ن شارح: طبق اطلاعات واصله برخی از کسانی که با رواج طب سنتی و اسلامی بساط داروفروشی و نسخههای
گزافشان کم رونق شده است ، با هماهنگی با دوستان حوزویشان در صدد ارائه پژوهشها و تحقیقهای سفارشی هستند.
♦️همیشه مثلث:
#نشستدورهای
#پشتپردهمجلهحریمامام
#آشناهایدولتی را رصد کنید!!
♦️از بوقهای فرید و فوری و از نامه های آنلاین نیز غافل نباشید!!
(کانال شارح)
#بازنشر
@rozaneebefarda
روزنه
🔴 تاملی در : "نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی" ⏺استاد محقق داماد: بی
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه
🔸فلاحتی:
سلام علیکم
بزرگواران تحریریه روزنه در بایستگی پرداختن به طبی با پسوند اسلامی و تولید آن در گستره تمدنی با ادعاهای انقلاب اسلامی سخنی نیست و ضروری می نماید. لکن این تولید می تواند منظرها و رویکردهای گوناگونی را در حوزه علم شناسی داشته باشد که در این زمینه هنوز راه بسیار است. اجزای گوناگونی چون نظریه ها و مبانی و تعاریف و مکتب مقبول تا توصیه ها و دستورالعمل ها کشف و پردازش نشده است این بخش ها که به گفتمان و نظریه پردازی رسید آن وقت علم خواهیم داشت.
این رویکرد فعلی که از بزرگان اخباری هم عبور کرده و مدعی 40 هزار روایت طبی است و توسط جناب تبریزیان و خیراندیش و غیره عسل و آویشنش ترویج می شود رویکرد خطرناکی است ضمن اینکه نگارنده معتقد به وجود پس زمینه های ایدئولوژیکی خلاف باورهای انقلاب اسلامی در تبیین مواجهه با تجدد در میان این قشر است. به هرروی به همین علت بزرگانی چون آیتالله مصباح یزدی و جوادی آملی این وضعیت را وهن مذهب می دانند نمی خواهم بگویم سخنشان تام است لکن قابل تامل است نگارنده این مطالب را به استاد علیدوست گفته و ایشان موضعش تقریبا این مساله است نه اینکه در باند خاصی گام بردارد. هرچند جناب محقق داماد کمی در این زمینه غرب اندیشی دارند.
@rozaneebefarda
روزنه
🔴 تاملی در : "نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی" ⏺استاد محقق داماد: بی
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۲
🔸Ali:
با این خبری که در مورد نشست دانشگاه امام صادق گفتین؛ از حالا به بعد هر نشست علمی برگزار بشه و اساتیدش چهارتا حرف مخالف بزنن شما به دسیسه کاری و رشوه گیری و فلان متهمش می کنید! این کار شما جلوی تولید علم را هم می گیرد و نمی گذارد پیش رود.
اون هم نشست دانشگاه امام صادق ع که دانشگاهی انقلابی بوده و اکثر نیروهای دانشگاهی انقلاب از این دانشگاه برخاسته اند. کمی تامل لطفا
🔶روزنه
اولا که پیام مربوطه، بازنشری است
ثانیا اگر منتقدان طب اسلامی/سنتی واقعا آدمهای آزادمنش و برخوردار از حریت علمی بودند، در این نشست های به ظاهر علمی، از مدافعان طب سنتی هم دعوت می کردند تا واقعا بحث آزاد شکل بگیرد.
ثالثا پیشنهاد مرجع معظم قم آیتالله نوری همدانی در مورد روش برخورد با مدعیات طب سنتی چرا مورد توجه مدعیان نقد این رشته قرار نگرفت. ایشان فیالجمله نظر بر این داشتند که تعداد مشخصی بیمار صعب العلاج را با شرایط مساوی بین متخصصان طب جدید و طب سنتی تقسیم کنند تا معلوم شود مدعاهای آنان تا چه پایه منطبق بر واقعیت است.
رابعا برگزاری متراکم سلسله جلسات در نقد این مقوله در مدت زمانی کوتاه، احتمال سیاستگذاری و صحنهگردانی را متبادر می سازد.
خامسا بحث های یکطرفه از یکسو، نتیجه گرفتن برخی مراجعین از تداوی طب سنتی و خطاهای طب جدید، نه تنها در برچیدن مضرات و سواستفاده های احتمالی شیادان از این عرصه مقدس، را نه تنها نمی کاهد بلکه روزافزون بر دامنه نفوذ مردمی اش خواهد افزود.
@rozaneebefarda
💥فوری
🔻مکرون رسما از زمینه سازی برای مذاکره دوطرفه روحانی/ترامپ خبر داد!
@rozaneebefarda
مرحوم آخوند کفایه نخوانده بود!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸بحث تحوُّل «کتب درسی»، چند سالی است که مورد بحث و نظر قرار گرفته است. کتاب های درسی در هر نظام آموزشی ، از ارکان آموزش به حساب می آیند و گزینش کتاب های مناسب و متناسب ، می تواند ساختمان ذهنی دانش آموختگان را به درستی سمت و سو بدهد.
🔹در هر «کتاب آموزشی» دو هدف مهم را دنبال می شود.
1- بالا بردن چیدمان ذهنی و ساختن دستگاه فکری
2-اطلاعاتی که نویسنده در اختیار دانش آموختگان قرار می دهد.
🔸اهداف فوق ، متناسب با زمانه و حتی سطح علمی دانش آموختگان ، و کل دستگاه آموزشی قابل تغییر است. یعنی هر دستگاه علمی موفق سعی می کند اولا) اطلاعات درست و متناسبی در اختیار دانش آموختگان قرار بدهد.
و دوما) در یک نظام و دستگاه ، محتوا را در اختیار دانش آموختگان قرار بدهد
و سوما) دستگاه ذهنی و استنباطی را ارتقاء بدهد.
🔹با توجه به فروض مطرح شده ، ضمن احترام به بزرگان و اساطین حوزه های علمیه که این کتب گران سنگ را نگاشته اند ، چند سوال مطرح می شود؟
1-آیا اطلاعات غیر صحیح در این کتب وجود ندارد؟ مثل آنجا که «قلم بدین جای که رسید سر بشکست»!
2-آیا بزرگان مختلف به نحوه چیدمان و دستگاه استنباطی این کتب اشکال نداشته اند؟
3-آیا نمی توان متناسب به شرایط زمانه و مخاطبین ، کتاب های جدید تر با حفظ ویژگی های مفید گذشته و با کمک نخبگان حوزه نگاشت؟
4- چرا علمای سلف با دانستن برتری و قدرت کتب گذشتگان ، کتاب های جدیدتر نگاشتند و بر همان کتب قدیم اکتفاء نکردند؟ مثلا چرا وقتی «قوانین» میرزای قمی بود ، صاحب کفایه ، بر آن اکتفاء نکرد؟
5-راستی ، مرحوم آخوند ، «کفایه» خوانده بود که آخوند شد؟ مرحوم شیخ اعظم با خواندن «رسائل» به این مقامات رسیده بود؟!
التفات به این نکته بیش از آنکه متوجه طلاب کفایه و رسائل خوان متوجه باشد، مورد استفاده اساتید ارجمند خواهد بود که بجای توقف در کتب شریفه موجود، به فکر نگارش کفایه و رسائل ی دیگر باشند.
جعفر بحرینی
@rozaneebefarda
💥تذکار تاریخی آیتالله بهجت به طرفداران سازش با غرب استعمارگر.
🔻حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
هرچه بزرگان دین فرمودند که با کفار معاشرت نکنید، اختلاط نکنید، آنها نَجِسند، گوش نکردیم.
🔸خیال کردیم میخواهند دنیای ما را از دست ما بگیرند. چه کنیم که اطفالیم، حرف پدران و مادران خود را گوش نمیکنیم بعد گرفتار گرگها میشویم!
📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٨۶
@rozaneebefarda
May 11
شاخصههای #دولت_اسلامی در نگاه آیتالله خوشوقت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 س1: امروز پذیرفتن #مسئولیت در #جمهوری_اسلامی چطور است؟
🔹🔹ج: خیلیها دارند دنبالش میدوند؛ اما مسألهای ندارد. باید به گونهای پذیرفت که انسان بتواند #از_عهدهاش_برآید. دل انسان میخواهد برود و در آن نوک بنشیند؛ اما نشستن در آن نوک، #شرایط و لوازمی میخواهد. نوعاً انسان میبیند کسانی دلشان میخواهد که به نوکِ نوک بروند، که اسباب و لوازم در نوک نشستن را ندارند؛ لذا وقتی در آن #بالا مینشینند، اوضاع به هم میخورد. این نباید برود.
🔹🔹مرحوم #امام(ره) فرمودند: «کسی که نمیتواند در یک پستی کار کند و درست خدمت کند، #حرام است که قبول کند». باید آنمقداری را که میتواند #خدمت کند، حیازت کند. دل انسان، بالاتر میخواهد اما نمیتواند خدمت کند. چشمش که به #پول میافتد، #شیطان میآید و اذیتش میکند و ناگهان میگویند: «#اختلاس کرده است».
🔸س2: پس در مسئولیتهای پایین مشغول به کار باشد؟
🔹🔹ج: پایین اینطور نیست. در مسئولیت پایین، #پول زیر دست شما نیست. مسئولیت پایین راحت است. جایی که اگر امضا کند، همه میگویند: «بله، چشم!» آنجا خطرناک است؛ لذا انسان نباید مدام بالا برود. اگر مدام بالا برود، باید اسبابش را هم فراهم کند. به قول حافظ:
تکیه بر #جای_بزرگان نتوان زد به گزاف مگر #اسباب_بزرگی همه آماده کنی
🔹🔹یکی از اسباب بزرگی، #ایمان و #تقوا است. امام رفت و در آن نوک نشست و هیچطوری هم نشد. اگر پنجاه سال هم آن بالا مینشست، مشکلی پیش نمیآمد؛ چون ایمان و تقوایش را داشت. هدفش این نبود که پول جمع کند. هدفش این نبود که به رفاه و شکم و لباس و اینها بزند. هدف را دنبال میکرد؛
🔹🔹اما بعضی هدف خاص دارند و میخواهند #خانهی_خوب و #ماشین_مدل_بالا داشته باشند؛ میخواهند سرمایهی تا آخر عمرشان را جمع کنند. اینها نمیگذارد. تا به #پول رسید، نفس او میگوید: «حالا که به پست رسیدی، چه میگویی؟ بسم الله درو کن!» از جیبش رفعِ استحقاق میکند!
🔸س3: پس تا وقتی که تقوا نداریم، هر پُستی را نپذیریم؟
🔹🔹ج: به هر حال خطرناک است؛ بلکه همیشه کمی از آنهم پایینتر بنشیند که کمکم عادت کند و یاد بگیرد؛ و الّا اگر از اول بخواهد به آن بالا بِپَرد، طور دیگر میشود. اول به طرفِی میرود و میافتد به #باند_بازی و حقهبازی و خطش عوض میشود و از #راه_عبودیت پروردگار متعال برمیگردد و خدمت به #اسلام و #مسلمین یادش میرود. آنوقت مشکلات پیش میآید؛
🔹🔹و الّا شرط اساسی اجرای حکومت اسلامی، #عقیده به اسلام و #عمل به دستور اسلام است؛ چون هر #فاسق و فاجری که نمیتواند بیاید #حکومت_اسلامی را پیاده کند. شرط اولش این است که مسلمان باشد و اهل #ایمان و #تقوا باشد تا بتواند دستور اسلام را با آن قدرتی که خدا در اختیارش قرار داده، پیاده کند. اما اگر من #اسلام را قبول ندارم، یا قبول دارم ولی عمل نمیکنم، دنیاپرست هستم، پولپرست هستم، مقامپرست هستم، وقتی پول به دست من بیاید، چه میکنم؟ اینجوری میشود...
(منبع: #اساس_بندگی، ج۲، صص352-353)
🔰کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی (ره)
@rozaneebefarda
اعدام مجدد #فدائیان، اینبار توسط سیاستبازان عضو حلقه بهار بهار!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
❌اما اصل ماجرا
جریده "نبرد ملت" به صاحب امتیازی امیرعبدالله کرباسچیان، در سالیان اوج گیری نهضت ملی تا یک سال و اندی پس از دوران نخست وزیری مصدق تنها ارگان رسمی فداییان محسوب می شد، بعدها با دستگیری نواب و قائم مقامی واحدی، تصفیه درون جریانی برای این گروه صورت گرفت که سبب اختلاف نظر و در نتیجه جدایی کرباسچیان گردید.
🔻در کتاب اسنادی از مطبوعات ایران(۱۳۴۰_۱۳۲۰) آمده است، که از آن پس هفته نامه نبرد ملت(کرباسچی)و اصناف(کریم آبادی) به عنوان نشریات غیر رسمی انعکاس افکار فداییان را بر عهده داشتند،حتی خود کرباسچی در مصاحبه ای که سایت فارس در (۸۸/۱۰/۲۸) با کد خبر (۰۸۸۳)از وی منتشر کرده صریحا اعلام می کند در سال۱۳۳۱ از فداییان جدا شده است.
🔻چندی است که برخی با هدف انتقام گیری به تخریب چهره #فدائیان_اسلام و شهید نواب صفوی روی آوردهاند تا بلکه با منحرف کردن اذهان ننگ همنوایی با انگلیس و آمریکا را به آنان بزنند.
مع الاسف که تاریخ نگاران همسو با جریانات خاص سیاسی، با روایتهای جهتدار تلویحا تهمت همراهی در کودتا را به آنان می چسبانند.
🔻این برچسبها بیش از آنکه صبغه تاریخی داشته باشد رنگ و بوی جناحی و سیاسی دارد و نشان میدهد فدائیان اسلام که تا دیروز آماج گلولههای #دیکتاتور_پهلوی بودند، امروز روبروی جوخه ترور تاریخنگاران سیاستزده تیرباران میشوند.
@rozaneebefarda
شهوت مذاکره!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸روسپیها فقط بخاطر فقر نیست که تن فروشی می کنند؛ بلکه آنگونه که در برخی پژوهشها بدان اذعان شده، #تنبلی، تن پروری و گاه #عادت موجب در افتادن در دام روسپیگری میگردد!
این است که برخلاف ذهنیت اولیه، در طبقات برخوردار اجتماعی نیز این پدیده شوم طرفدارانی دارد.
🔸موضوع #مذاکره با غرب، خصوصا #آمریکاییها نیز پیش از آنکه در دلسوزی برای منافع ملی یا کمک به کشور ریشه داشته باشد، برای عدهای از عناصر سیاسی ایرانی به یک ارزش و عادت تبدیل شده که حاضرند تا پای جان برای تحقق آن مایه بگذارند.
و لذا اکنون با پدیدهای به نام #شهوت_مذاکره مواجهیم.
🔸براساس سناریوی رسانهای دولت اعتدال که بطور هماهنگ با کارگزاران دولتهای اروپایی تنظیم و پیش میرود، قرار است اولا #قبح_مذاکره_با_آمریکا شکسته شود که در واقع نوعی دهن کجی مشترک غربیها و دولتیها به #رهبر_معظم_انقلاب_اسلامی و #اهانت به #شعور_ملی است!
🔹با این وجود، مطرح شدن موضوع #مذاکره_مجدد و تلاش برای داغ کردن آن یک مسابقه برد_برد برای ترامپ و روحانی است؛ چه اینکه این دو نفر دوتای شان فاقد پشتوانه سیاسی و اجتماعی در کشورهای شان هستند و عناصر #ورشکسته_سیاسی تلقی میشوند!
طبعا عکس یادگاری با یک دشمن درجه یک، از آنها قهرمان سازی خواهد کرد و در افکار عمومی این تلقی را پدید می آورد که اینان توانسته اند کشور را از بحران تنش با یک دشمن جدی خارج سازند!
🔸در دنیا شاید کمتر سیاستمدار کارکشته ای بیابیم که به تأثیر واقعی مذاکره ترامپ/روحانی اعتقادی داشته باشد اما این دو و سایر پااندازهای سیاسی (خاصه فرانسه) به همین عکس یادگاری هم قانع اند تا شکست پروژه تحریمهای فلج کننده و بدعهدی در ماجرای برجام بی فرجام و شکست مفتضحانه در #خلیج_فارس را یکباره از ذهن ملت دنیا پاک کنند و تصویری از یک ایران به زانو درآمده مقابل آمریکای قلدر را به نمایش بگذارند.
🔸دولت اعتدال تا همینجا هم به مقصودش رسیده است؛ آنان از یک سو به خواهش نفسانی شان که برآمده از #شهوت_مذاکره است پاسخ گفته اند و از دیگر سو رسوایی شکست قطعی پروژه سازش را لاپوشانی می کنند و از طرفی با حاشیهپردازی های مختلف، تلاش در فرافکنی و فرار از پاسخگویی به مطالبات واقعی مردم مظلوم و نجیب ایران برآمده اند.
اکنون اگر مذاکره مجدد با #شیطان_بزرگ محقق شود که آنان به مراد خویش رسیدهاند و اگر به هردلیل این هیاهو فقط یک سراب سیاسی باشد، بازهم چنین القا خواهند نمود که منتقدان و مخالفان سازش با غرب، مانع از نجات مردم شدهاند!
پناه بر خدا از جماعتی که قدم در راهی گذاشتهاند که شکست همیمنه معنوی مردم و رهبری و دفن آرزوهای ملی و هدم منافع راهبردی ایران را به دنبال دارد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عکسالعمل علیرضا پناهیان به تقطیع سخنانش در مورد «زن»، توسط رسانه دولتی!
👈من این رو گفتم؟!
🔻خبرگزاری دولتی عین بیبیسی عمل کرده!
⚠️ رئیس دولتش هم با همین دروغها رأی آورد!
@rozaneebefarda
روزنامه اصلاح طلب اعتماد صفحه اول خود را با تصویر سید محمد خاتمی چاپ کرد!!!
🔶حاشیه
اصلاحطلبان و اعتدالگرایان بیش از حد تصور #قانون_ستیز و #حاشیه_باز هستند!
بعد از حضور سازماندهی شده زنان بی حجاب در جلسه رسمی روحانی، انتشار تصویر یکی از سران #فتنه۸۸ که قانونا #ممنوع_التصویر است، دومین حاشیه بازی دولتی ها برای در حاشیه قرار دادن اخبار مربوط به موضوع مذاکره با شیطان بزرگ، است.
محکوم کردن مذاکره ذلت بار با کفار عهدشکن و بی کفایتی دولت در اداره معیشت مردم، همچنان مسأله اول کشور است. بهتر است جوجه رسانهای های #آشنا در دولت، راه دیگری برای فریب افکار عمومی پیش گیرند.
@rozaneebefarda
سایت شبه دولتی #انتخاب که گفته می شود مربوط به دولتمرد سایه نشین آشنا در دولت اعتدال است، مثل یک سایت آمریکایی، خود را به آب و آتش زده برای توجیه مذاکره ترامپ/روحانی!
عصر ایران و فرارو و خبرآنلاین، سایر سایتهای زرد هم مرثیه انتخاب در حمایت از برجامیان را واگویه می کنند!
@rozaneebefarda