eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
257 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان جناب آقای /۳ کدام «شوخی»؟! منصور شریفی دانش آموخته سطح چهار حوزه در رشته فقه اقتصاد 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹اخیرا سخنانی تامل برانگیز پیرامون اقتصاد اسلامی و علوم انسانی از استاد علوی بروجردی منتشر شد که البته مضمون آن را پیش تر هم در مصاحبه ای فرموده بودند. پاسخ های خوبی نیز در آن زمان نسبت به مدعای ایشان منتشر شد. توقع این بود که به عنوان یک فرد علمی، این بار به جای همان مضمون سابق با و ، به نقدهای جدی مطرح شده دهند و اکنون نیز انتظار می رود به اشکالات سابق و جدید پاسخی در خور دهند. 🔹از زوایای گوناگونی می توان به نقد مدعیات ایشان پرداخت اما در اینجا به صورت خلاصه، تنها از منظر دانش ، اجمالا به برخی اشکالات وارد بر بیاناتشان اشاره می کنیم: ◼️جناب استاد، اقتصاد اسلامی بر گرفته از مبانی معرفت شناسی اسلامی و فلسفه اسلامی و اخلاق اسلامی و فقه اسلامی است، همان طور که اقتصاد غربی بر گرفته از فلسفه و ارزش ها و هنجارهای غربی است که اگر در دوره ای این امر انکار می شد، امروز خود بیش از ما بدان معترفند. ◼️جناب استاد، شما حاکم بر را نظامی عقلایی دانسته و فرموده اید اسلام در این موضوعات حرفی برای گفتن ندارد(!!) کاش کمی بیش تر مطالعه می کردید تا بدانید «اسمیت» پدر نظام سرمایه داری، متخصص اقتصاد نبود، بلکه یک دانشمند بود! 🔻ایده محوری او نیز در پایه ریزی این نظام، تاکید بر حداکثر کردن نفع مادی شخصی به عنوان هدف فعالین اقتصادی برای رسیدن به حداکثر منافع اجتماعی بوده است. آیا شما به عنوان یک اندیشمند مسلمان می توانید این ایده را بپذیرید؟! آیا اسلام درباره هدف فعالین اقتصادی حرفی برای گفتن ندارد؟ با تغییر این ایده محوری که پشتوانه تمام تحلیل های اقتصادی نظام سرمایه داری است، شما ملتزم به نظام اقتصادی مستقلی براساس آموزه های اسلامی شده اید! و البته کاش اطلاعات جامع تری درباره این نظام عقلایی! داشتید تا به بن بست رسیدن این عقلا و ادامه حیات نظام اقتصادیشان با تنفس مصنوعی را نیز درمی یافتید! به عنوان نمونه ای ساده خوب است به مستندات جالب توجه کتاب سرمایه در قرن 21 اثر مشهور توما پیکتی فرانسوی رجوع کنید. ◾️جناب استاد با صرفنظر از بسیاری مباحث بنیادین آیا اسلام در زمینه بسیاری از موضوعات مطرح در اقتصاد سخن ندارد؟ آیا در سطح خرد درباره تولید و مصرف و اهداف و قیود آن حرفی ندارد؟ منع اسراف و لزوم انفاق و مواسات از دستورات اقتصادی اسلام نیست؟ درباره رزق و اسباب آن و احکام و آداب طلب آن سخن ندارد؟ آیا ملکیت در نگاه اسلامی در طول مالکیت الهی و محدود نیست؟ آیا درباره دولت و درآمدهای آن و وظایف اقتصادی و هزینه های آن چیزی نفرموده است؟ درباره خمس و زکات و توزیع ثانویه درآمد و ثروت سخن نگفته است؟ آیا پیرامون اقسام زمین و احکام هر یک و معادن و انفال توزیع منابع اولیه تولید حرفی ندارد؟ آیا پیرامون محیط زیست و جمعیت و بهداشت و دیگر مسائل بخش عمومی اقتصاد حرفی غیر از نگاه سرمایه سالارانه ندارد؟ آیا هدف اقتصاد کلان از نگاه اسلام تنها رشد مادی است یا اهداف دیگری چون عدالت و امنیت هم وجود دارد و نیازمند تحلیل ها و ساختارهایی متناسب با اهداف خویش است؟ آیا محوریت بهره در اقتصاد کلان سرمایه داری قابل انکار است؟ و.... 🔸جناب استاد گذشته از همه این غفلت ها، احکام معاملات در اسلام را نیز تنها احکامی عقلایی دانسته اید؛ این که بسیاری از احکام شرعی پس از وصول، قابل دفاع عقلایی هستند، صحیح است، این نیز که اصل این معاملات عموما امضایی اند نه تاسیسی صحیح است، اما این که به عنوان یک استاد، دخالت های گسترده تشریعی در احکام و شرایط این معاملات را ندیده باشید، مایه تعجب است! ◾️در کدام نظام عقلایی غیر وحیانی ربای قرضی مطلقا حرام بوده است؟ ربای معاملی مطلقا ممنوع بوده است؟ اقسام متنوع قمار مطلقا حرام بوده است؟ این میزان حساسیت شارع و احکام غرر نزد عقلا هم هست؟ احکام خاص بیع سلف و بیع عینه و بیع صرف و مرابحه و مضاربه و... تشریعات خاص شارع نیست؟ اگر شارع کاری به امور اقتصادی مردم نداشته است این حجم از روایات در این موضوعات چیست؟ این هزاران سوال اصحاب از معصومین چه وجهی داشته است؟ تنها از شارع بما هو عاقل سوال می کرده اند؟! آیا نمی توان با نگاه نظام مند به احکام شارع، به تعبیر شهید صدر زیربنای این قوانین را استکشاف کرد و در کنار دیگر نصوص و مبانی اشاره شده، نظامی متفاوت طراحی کرد؟ آیا حقیقتا چنانکه فرموده اید، جای پژوهش نیز ندارد؟! 🔹جناب استاد، «شوخی» آن دینی است که بدون توجه به اقتصاد، اجتماع، سیاست و دیگر ابعاد حیات بشر به دنبال او باشد!! @rozaneebefarda
روزنه
مدیر مسئول #خبرآنلاین #مجرم شناخته شد! جرم: #نشر_اکاذیب به قصد #تشویش_اذهان_عمومی @rozaneebefarda
💥توئیت یکی از خبرنگاران پرکار در حمایت از 🔶حاشیه روزنه از رسانه های نزدیک به است که یکی از اعضای شورای سردبیری آن است. این رسانه در سالهای گذشته یکی از حامیان سرسخت و بود! خبرآنلاین همچنین در مسائل مربوط به نیز بسیار فعال بود و در مواردی در عملیات رسانه ای علیه جریان انقلابی قم، نقش محوری داشت که از آن جمله می توان به و ماجرای اشاره کرد. ▪️پرونده ویژه پیرامون کارنامه و پیشینه را به زودی همینجا بخوانید: @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
📛حمایت کارشناس از سخنان جناب آقای استقبال جریان های زاویه دار و معاندین از سخنان جناب آقای /2 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▪️یاسر میردامادی(طلبه سابق)، از کارشناسان و نویسندگان فعلی رسانه معاند و از علاقمندان به و عیناً از مریدان است! @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
📛اظهارات آقای علوی؛ نشانه ای از ظهور !! سیدعلی میرموسوی/استاد استقبال از سخنان آقای /3 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 پسا اسلام‌گرایی در قم ◽️"اقتصاد اسلامی یک شوخی است، خودمان را گول نزنیم." این سخن بسیار با اهمیت را آقای محمد جواد علوی، نوه مرحوم آیت‌الله بروجردی، از اساتید و فقیهان معاصر حوزه علمیه قم، به تازگی در مصاحبه‌ای بیان کرده است. ◾️دو سال پیش نیز یکی دیگر از اساتید؛ یعنی آقای ، فرزند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی، در مراسم یادبود مرحوم آیت‌الله اردبیلی گفت: "این عناوین نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید چشم و گوش ما را پر کند که بگوییم اسلام نظام دارد. نه، اسلام در هر زمینه‌ای احکام جزیی و قواعد دارد،امّا چیزی به عنوان نظام ندارد." 🔹این دو سخن به روشنی را نشان می دهند، که در در حال رخ دادن است و با بیانی کوتاه می توان آن را " به " دانست. ▪️این تحول چنان که آصف بیات،جامعه شناس و استاد برجسته مطالعات خاورمیانه،به درستی بیان کرده از دهه۷۰ در ایران آغاز شد و در سال های اخیر آرام آرام موج آن به حوزه علمیه قم نیز رسیده است. 🔹اسلام گرایی گفتمانی بود که در واکنش به مدرنیسم یا تجدد گرایی ایدئولوژیک در ایران پدیدار شد.این گفتمان در مرز بندی با سرمایه داری و کمونیسم،بر ایده اسلام به عنوان راه حل تاکید داشت و به ارائه الگویی برای اداره جامعه و حکومت بر پایه اسلام می اندیشید. طیفی از نیروهای فکری و سیاسی در جهان اسلام از افراطی تا معتدل،در پی ارائه این الگو بر آمدند. سید قطب برجسته ترین نماینده اسلام‌گرایی افراطی در اهل سنت بود که برخی از شیعیان را نیز به خود جذب کرد. نیز از نمایندگان جریان اعتدالی در شیعه بود،که با نگارش اقتصادنا گامی مهم در این راستا برداشت. 🔹اسلام گرایی با تفسیری ایدئولوژیک از سنت، پروژه اسلامی سازی همه حوزه های زندگی، از معرفتی و غیر معرفتی،را در دستور کار قرارداد. این کار با اقتصاد و سیاست آغاز شد و با افزودن پسوند"اسلامی" حوزه هایی همچون حقوق بشر، مدیریت،جامعه شناسی و روان شناسی را نیز در گام بعد فراگرفت.کار به آن جا رسید که سخن از ریاضیات، فیزیک، شیمی و مهندسی اسلامی نیز به میان آمد. ◽️با تخصیص بودجه و امکانات دولتی و در آرزوی ساختن تمدن نوین اسلامی،الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی نیز طراحی شد. در این راستا هر ساله همایش ها و کنفرانس های فراوان برگزار گردید و پایبندی به ایده اسلامی سازی به عنوان معیاری برای برآمدن نیرو های فکری شناسایی شد.افزون بر این دامنه فقه به شکلی بی سابقه به حوزه هایی گسترش یافت، که تصور آن هرگز در مخیله فقیهان معتبر و صاحب نام نمی گنجید. 🔹گذار از اسلام‌گرایی بیش از آن که نتیجه بحثی نظری بر سر سستی بنیاد ها و دلایل آن باشد، در اثر ناکامی آن در عملی ساختن آرمان ها و وعده هایش رخ داده است.همچنان که چیرگی این گفتمان نیز برخاسته از قوت استدلال های آن به لحاظ نظری نبود،بلکه ثمره پیوند آن با قدرت سیاسی و ترسیم فضایی استعاری و آرمان شهری بود که در شرایطی خاص توانست قدرت اجتماعی را با خود همراه سازد. به بیان دیگر هرچند روایت ایدئولوژیک از اسلام به لحاظ نظری بر بنیانی محکم استوار نبود، در مقام عمل نیز در ارائه الگویی از اسلام، که به تعبیر رهبر فقید انقلاب،در جهان کنونی به ناکار آمدی متهم نشود، توفیق نیافت.اسلام گرایی نه تنها در برقراری ،از بین بردن فقر و بهبود اوضاع معیشتی ناکام ماند،بلکه در عرصه اخلاقی و معنوی نیز یادگاری مثبت از خود برجا نگذاشت، در نتیجه قدرت اجتماعی پشتیبان خود را از دست داد. 🔹پسا اسلام‌گرایی در قم، اینک در پی کاستن از بار سنگینی است که در طول سالیان گذشته بر دوش اسلام و علوم اسلامی به ویژه فقه نهاده شده است. این جریان با عبور از مرزبندی دینی و جغرافیایی دانش و شناسایی احترام و ارزش دانش و یافته های بشری به ویژه در عرصه علوم انسانی،در پی آن است که اداره جامعه و حکمرانی را به کارشناسانی واگذار کند که از تخصص و شایستگی آن برخوردارند.افزون بر این با تاکید بر استقلال روحانیت از دولت و حوزه از حکومت، خواهان بازگشت آنها به جایگاه اصلی خویش؛بسان نهادی مدنی در درون جامعه است.از این دیدگاه احترام و اعتبار فقه و فقیهان در صورتی حفظ میشود،که به جایگاه و رسالت اصلی خویش وفادار بمانند و پای از گلیم خویش فراتر نبرند. 🔹توفیق این جریان نه تنها میتواند اعتبار آسیب دیده روحانیت را تا اندازه‌ای ترمیم کند،بلکه گذار مسالمت آمیز به سامانی شایسته از مناسبات دین و دولت را نیز تسهیل کند.بی گمان چنین سامانی بر و تفکیک آن از استوار خواهد بود. @rozaneebefarda
روزنه
📛اظهارات آقای علوی؛ نشانه ای از ظهور #پسا_اسلام‌گرایی_در_حوزه_قم!! سیدعلی میرموسوی/استاد #دانشگاه_م
🔶حاشیه اجمالی روزنه بر یادداشت میرموسوی سید علی میرموسوی(متولد 46، اصفهان)، از اساتید دانشگاه و دانشیار دپارتمان علوم سیاسی و عضو شورای علمی مرکز مطالعات حقوق بشر است. وی پایان نامه دكتری خود را با راهنمایی و مشاوره مرحوم عمید و ، در (1381) دفاع کرد. او معتقد است فیرحی تأثیرات گسترده ای بر حوزه فعلی بر جای گذارده است! در این یادداشت، اشکالات و نکات قابل نقد فراوانی به چشم می خورد که در جای خود قابل بحث و بررسی است اما، مهم ترین بخش این یادداشت، تصریح شجاعانه نویسنده بر یک واقعیت تلخ است؛ میرموسوی اظهارات آقایان و را طلیعه ( ) عنوان کرده است! مسئله ای که پیش از هر چیز، بر برداشت دقیق و عمیق مبنی بر تحرکات تشکیلاتی برخی محافل نوپدید حوزوی نسبت به رواج پدیده و قرابت سیاسی و فکری آنان با و صحه می گذارد! @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /۴ این همه حادثه و ، فقط برای ؟! محمد دهقانی شورکی دانش ِآموخته حوزه علمیه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹در روزهای اخیر کلماتی از استاد جناب اقای علوی بروجردی در رسانه های حوزوی و غیر حوزوی نشر یافت که موجب القاء شده بود، متن زیر را در قالب نامه و در جایگاه یک طلبه‌ کوچک، خطاب به ایشان نوشته ام. 🔹این متن بسیار به سبیل اختصار است و نیاز به شرح و توضیح بیشتری دارد اما به نظرم نکات کلیدی در پاسخ به شبهه‌ی ایجاد شده به واسطه‌ی شکل گرفته در بیان ایشان را در بردارد.[متن یادداشت به قرار ذیل است]: ▪️استاد ارجمند جناب آقای بروجردی/ سلام علیکم 🔸پیشاپیش از ایجاز نوشتار پوزش می خواهم که سبب آن صرفا جلوگیری از اتلاف وقت خواننده‌ی محترم است. آنچه اینجانب از بخش های جنجال برانگیز مصاحبه اخیر حضرتعالی برداشت نمودم در دو ادعا خلاصه می شود: 🔻الف: پیامبر و ‌اساسا شریعت و‌ پیشوایان آن صرفا مرشدان معنوی هستند. 🔻ب: گرایش اسلامی دادن به علوم، بی معنا و‌ یک است. ✅اماپیرامون : جناب آقای برجرودی! اگر پیامبر(ص) و‌ شریعت، صرفا جنبه‌ی دارد، پس: ⭕️الف: چرا حضرت برای انتشار آن در کمتر از ده سال به بیش از 80 دست بردند؟ 🔻آخر مرشد معنوی را به حرکت چه نیاز است؟ آن هم از نوع جنگ و درگیری سخت! ⭕️ب: شما خود بهتر می دانید در زمان بعثت پیامبر اسلام(ص)، پیروان دین و یکتا پرستانی بودند که در اعتقادات، تمام را پذیرفته (بخلاف مشرکین) و بسیاری از اعمال شرعی مانند صلاة، صوم، حج و... را انجام می دادند و در کنار مشرکین زندگی می کردند؛ حال به نظر شما اگر پیامبر(ص) با تقویت عقائد و تکمیل و فروعات، صرفا در صدد تعالی معنوی و فردی افراد بودند (مثلا به آنها میگفتند: از فردا به جای دو رکعت، سه رکعت نماز بخوانید)؛ ابوسفیان های مشرک همی بر می آشفتند که ای وای محمد(ص) آمده است و یک رکعت نماز اضافه کرده است؟ پس بُکشید و شکنجه کنید و بساط شعب ابی طالب به پا کنید و چه چه. 🔻آیا این همه هیاهو و حادثه، تنها به خاطر اضافه کردن چند حکم شرعی و ارشاد معنوی بوده است؟! 🔻به راستی تا کنون با خود اندیشیده اید که پیامبر(ص) با خود چه آورد که مشرکین و ‌مستکبرین آن زمان نتوانستند او را تحمل کنند؟ 🔻آنها که ارشاد کردن را سالها در میان پیروان سایر ادیان توحیدی دیده بودند؛ این هم یکی مثل آنها، این همه هیاهو نمی خواست! ⭕️ج: اگر پیامبر اسلام صرفا به دنبال ارشاد معنوی بود، پس آن همه تلاش برای ایجاد حکومت و ولایت و بیعت گرفتن از سایر امپراطوری های وقت؛ و سپس تلاش برای انتقال آن بر بهترین خلق یعنی علی بن ابی طالب(ع) و اولاد او(علیهم السلام) به چه معناست؟ و چراهای بسیاری که دیگر مجال نگارش آن نیست. ✅اما جناب استاد علوی بروجرودی؛ در این رابطه نیز دانسته یا نادانسته دچار مغالطه و خطا شده اید! 🔻چرا که باید بدانید هر علمی (دانش) ای دارد که برگرفته از یک یا چند و جهانبینی خاص است و این مکاتب هستند که حدود و صغور، ابزار و روش ها، اهداف و مهمتر از همه و هر دانش را تعیین می کنند و تاثیرات بس شگرفی بر آن دانش می گذارند. ◽️به عنوان نمونه کلان مکتب فلسفی و جهانبینی (انسان محوری منهای و ) هنگامی که در مساله ی جلوه کند، جز تولید یک‌ مکتب کوچکتر به نام خُردمکتب اقتصادی سرمایه داری و لیبرالی، چیزی برایش متصور نیست؛ بلکه در این فرض تمامی قوانین این دانش چون «قانون عرضه»، «قانون تقاضا»، «قانون قیمت واحد»، «قانون بازده کاهنده» و صدها قانون اینچنینی آن جز در خدمت این مکتب اقتصادی نخواهد بود و به همین منوال است سایر علوم. ‼️ حال اگر با احداث یک مکتب و با ندای ملکوتی «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» به نفی این بپردازد ما باید تاثیر مکتبی آن را بر علوم منکر شویم؟ ▪️آقای علوی بروجرودی؛ اگر کسی شعار اسلامی سازی سر داده است، مرادش از ، نفی قوانین و یافته های عقلایی بشر نیست که شما بگویید آیه و روایتی مبنی بر نفی یا رد یا احداث قانون اقتصادی(یا سایر علوم) نداریم بلکه مراد او احیای تاثیرات مکتبی اسلام بر این علوم است تا به تبع قوانین و یافته های در راستا و خدمت این مکتب قرار بگیرد. امید آن که از زلل آخر الزمان محفوظ باشید. @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /5 ‏نگوییم: علم اسلامی نداریم؛ بگوییم: علم به اسلام نداریم! مهدی فاطمی صدر دانش آموخته سطوح عالی حوزه قم/ رزمنده مدافع حرم و فعال توئیتری! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️‏معتقدان به ‎ اسلام را نه شریعت که نصیحت پن‌داشته‌اند... ‎ ▪️‏خدای ‎ الله نیست، اهورا است که انبوهی از عالم را به اهریمن وانهاده است؛ به هوای انسان عاصی که عقل عرفی خوانده می‌شود... ‎ ‏▪️نگوییم: علم اسلامی نداریم؛ بگوییم: علم به اسلام نداریم... ‎ ‏▫️مسأله بسی بزرگ‌تر از حجاب و طب و اقتصاد است. ‎ بسته‌اند تا ‎ را به خط استحسان و خط اجماع و خط اباحه، سوزن‌بانی کنند. شاخص؟ ادعای اجتهاد بیرون از سنت/نهضت حوزه‌های شرعی... ▪️‏یخ گفت‌مانی ‎ در حوزه‌ی قم مقدسه نخواهد گرفت. به پیشاجمهوری اگر برگردند که اهل سنت مهدوی هزار سال است آن جا حق آب و گل دارند؛ به پساانقلاب بروند که بیل به کمر روشن‌فکری دینی نخورده است... ▪️‏عقل شرعی کاشف است، جاعل. تمام دعوای ، درگیری کاشفان با جاعلان است... ‎ ‎ ▪️‏پن‌داره‌ی ‎ در ساده‌ترین تقریر محصول عقلانیت زبان‌ایستا است... ‎ ‏▪️‏می‌گویند: در فلان موضوع حدیث، یا حدیث کم داریم یا نداریم؛ پس علم دینی در آن مستحیل است. می‌پرسم: از کی تا به اکنون را با تعیین تکلیف می‌کنند... ‎ 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر. https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /6 برخی یک مصاحبه! محمد تقی صرفی پور استاد سطوح عالی کرمانشاه 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 2] ◾️بخشى از مصاحبه تعجب برانگیز و خلط ‌های راهبردی استاد سیدجواد علوی بروجردی عضو به قرار ذیل است: ⭕️ما اقتصاد اسلامی نداریم! ما چطور می‌آییم در اینجا، می‌خواهیم یک رشته‌ی اقتصاد اسلامی درست بکنیم؟ ما چندتا روایت و آیه داریم برای اینکه اگر تورم بالا رفت چجور بخواهیم کنترلش بکنیم؟ چندتا آیه و روایت داریم که رشد اقتصادی با چه فرمولی باید درست بشود؟ ⭕️ این مکاتب اقتصادی در دنیا هست، اقتصاددان‌ها هستند. اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد. ⭕️پیغمبر یک مرشد معنوی هست. آمده ارزش‌های معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. اقتصاد اسلامی هم یک شوخی است. 🔳در جواب عرایض ایشان، نکاتی به عرض می رسد: 🔻در آیه اکمال، خداوند به اینکه اسلام دین کاملی است اشاره فرموده اند. خداوند حکیم در جای جای قران کریم بارها فرموده است که: قرآن «تبیان کل شی» است. ◽️در عمل هم در دوران حکومت رسول مکرم(ص) در مدینه، بدون نیاز به مکاتب اقتصادی دیگر، حکومت اسلامی را اداره فرمودند. و امیرمومنان(ع) هم به همین صورت در دوران تقریبا پنج ساله،حکومت اسلامی را اداره نمودند. ◽️از طرفی پیامبر(ص) فقط مرشد معنوی نبوده اند و برای حکومت کردن مبعوث شدند و این حرف که فقط مرشد معنوی بوده اند همان حرفی است که سکولارها میزنند و اسلام را فقط دین معنوی معرفی می کنند و می گویند روحانیت نباید در حکومت و سیاست دخالت کند بلکه باید فقط در مساجد و حوزه های علمیه باشد؛ در حالی که فقهای بزرگ ما اسلام را دین حکومت و سیاست می دانند و در ادامه نمونه هایی از دیدگاه های اعاظم علمای تشیع را مرور می کنیم: ❄️مرحوم 🔻ایشان فرموده اند: بايد در دل بذر حكومت مستضعفين را كاشت و براي عملي شدن آن گام برداشت. ما بر اين عقيده ايم كه فقيه جامع الشرايط بايد بپا خيزد و به عنوان حاكم جامعه اسلامي مقتدر و استوار رهبري را به دست گيرد و اسلام را به عنوان يك انديشه مهم سياسي و اجتماعي مطرح كند و آن را بسان نظام كاملي براي اداره جوامع بشري عرضه كند. اختيارات حكومتي رسول الله(ص) را امامان معصوم(ع) يكي پس از ديگري دارا هستند و فقيه جامع الشرايط نايب امام معصوم(ع) است و تمامي اختيارات حكومتي او را داراست. 🔻فقها و دانشمندان اماميه اتفاق كرده اند كه فقيه عادل امين كه جامع شرايط فتوي باشد ـ فقيهي كه از او به مجتهد در احكام شرعي تعبير مي شود، نايب امامان شيعه است ـ در حال غيبت در تمام آنچه كه يك امام در راستاي مي تواند انجام دهد و البته عده اي از اصحاب كشتن و جاري كردن حد را استثنا كرده اند.» (مفاخر اسلام- علي دوانی، 4/442) ❄️مرحوم 🔻ایشان نیز بسان ديگر علماء شيعه به اصل ولايت فقيه عقيده مند است و جدايي دين از سياست را از شعارهاي استعماري مي داند و فقيه جامع الشرايط را نماينده حضرت ولي عصر(عج) مي شناسد كه در دوران غيبت كبري نيابت عام دارد و وظيفه اش اجراي احكام اسلامي در جامعه است. 🔻مرحوم لاری نظامهاي حاكم و دولتهاي ستم پيشه اي چون حكومت قاجار را دولت قانوني نمي داند و خود در صدد تشكيل حكومت است تا قوانين الهي را در جامعه اجرا كند. او مي خواهد با تشكيل حكومت اسلامي به نظريه هاي فقه سياسي اسلام وجود عيني بخشد و با اجراي عدل، مستضعفان جنوب را اميدي دوباره دهد. (ولايت فقيه زير بناي فكري مشروطه ص119-121؛ مشروطه مشروعه ص2-4 و 17) @rozaneebefarda ادامه👇
روزنه
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/6 برخی #خلط_های_راهبردی یک مصاحبه! محمد تقی صرفی پور
برخی یک مصاحبه! در نقد جناب سیدمحمدجواد علوی [صفحه 2 از 2] ❄️مرحوم 🔻ایشان هماره در مسايل سياسي دخالت مي كرد. برخي از كج انديشان كه دين را از سياست جدا مي دانستند. از او مي پرسيدند چرا در سياست دخالت مي كند. او در پاسخ مي گفت: اگر سياست به معناي پند، راهنمايي، نهي از فساد، نصيحت و است، من اهل سياستم. آري، من تا فرق سر غرق در سياستم. 🔻زماني هم كاشف الغطا نامه اي به محمدعلي جناح، اولين نخست وزير پاكستان مي نويسد و هدفهاي استعماري پيمانهاي نظامي آمريكا را به او گوشزد مي كند. 🔻علامه محمدحسين كاشف الغطاء بخوبي نقش زمان و مكان در اجتهاد را يافته بود و بر اين باور بود كه نبايد احكام اسلامي در تنگناي سليقه مجتهد قرار بگيرد، زيرا فرجام چنين كاري اين است كه احكام اسلام، به صورت خشك و بي روح درآيد. 🔻ایشان همچنین در مورد اختيارات ولايت فقيه نظرات بسيار بلندي دارد. امام خميني (ره) مي فرمايد: ولايتي كه براي پيامبر صلي الله عليه وآله و سلم و امامان است، براي فقيه نيز ثابت است. موضوع ولايت فقيه چيز تازه اي نيست كه ما آورده باشيم. بلكه اين مساله از اول مورد بحث بوده است... به طوري كه نقل كرده اند، مرحوم كاشف الغطاء نيز بسياري از مطالب را فرموده اند. 🔻مرحوم كاشف الغطاء درباره حدود اختيارات ولي فقيه مي نويسد: ولايت فقيه همه مواردي را كه به مصلحت اسلام و مسلمانان است، در بر مي گيرد. (آواي بيداري، صص73-76) ◽️در هرحال باعث تاسف است که افکار استاد سیدجواد علوی بر مبنای است و اسلام حکومتی را قبول ندارند و قبول ندارند که اسلام برای همه نیازهای بشر قانون و دستورالعمل دارد. امیداست محققین در این زمینه وارد میدان شوند و برنامه حکومتی اسلام را برای همگان تبیین نمایند. @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /7 📛تناقض های یک مدعا و ضرورت تامل و تعامل با اهل علم! اصغر زمانی دانش آموخته فقه و اصول و فلسفه/ حوزه قم 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 عریضه ای ناصحانه وَ لاٰ تَقْفُ مٰا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ اَلسَّمْعَ وَ اَلْبَصَرَ وَ اَلْفُؤٰادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كٰانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً ﴿ اسراء ۳۶﴾ 🔻عقل و نقل بر اتباع از دلیل و برهان و قبول و طرد عالمانه متفقند و بر قبح اظهارنظر غیرعلمی و بدون فحص از منابع مرتبط حکمی گویا دارند؛ مخصوصا اگر این اظهار نظر غیر علمی از طرف افراد صاحب نفوذ و منتسب به دین باشد تبعات منفی آن تصاعدی خواهد بود. ♦️جناب آقای علوی بروجردی در طی مصاحبه ای علم اقتصاد اسلامی را نفی کرده و بلکه نظریه ی علم اسلامی را بطور مطلق(شامل علوم انسانی و علوم تجربی) شوخی تلقی کرده اند. 🔸انتقادات مبنایی و بنایی زیادی بر افاضات ایشان وارد است ولی قبل از هر مطلبی باید از ایشان (که عمری را در علم فقه و اصول اسلامی سپری کرده اند) پرسید که مرادشان از اسلام چیست؟ و نظریه و علم اسلامی کدام است؟ 🔹وقتی به کلام ایشان مراجعه کنیم می بینیم که تلقی ایشان از اسلام؛ متون نقلی دینی است؛ آن هم نقل هایی که متضمن مطالب تاسیسی باشد!!! و الا احادیث متضمن مطالب ارشادی را غیر اسلامی شمرده و آنرا بنای عقلایی صرف میپندارند. 🔻اولا ؛ایشان طبق چه دلیلی اسلام و علم اسلامی را چنین ترسیم میکنند؟!! 🔻ثانیا: با این حساب باید پرسید علم فقه و اصول فقه(که طبق همه ملاک ها و نیز اذعان همه محققان جزء اصیل ترین علوم اسلامی هستند) از نظر ایشان؛ اسلامی است یا غیر اسلامی؟ 🔻اگر اسلامی است طبق کدام دلیل؟ 🔻 مگر چند روایت(آن هم تاسیسی!!!)راجع به مسائل اصولی وارد شده است؟! 🔻یا اینکه به نظر ایشان فقه و اصول غیر اسلامی است؟!! 🔸اگر جواب مثبت است(که طبق مبنای ایشان باید مثبت باشد) باید بگویند که تمام فقه و اصول موجود ؛بلکه تمامی قرآن و روایات منقول از اهل بیت(علیهم اسلام) غیر اسلامی است ؛ مگر آن قسمتی که حاوی مطلب تاسیسی باشد!!؟؟ 🔻آیا ایشان به سخنان خود و لوازم آن آگاهی دارند؟؟؟ 🔻 به همین مقدار از بحث اکتفاء کرده و از طرح انبوه اشکالاتی که متوجه کلام ایشان است و نیز اثبات مدعای علم اسلامی خودداری میکنم و جناب آقای علوی بروجردی را به تامل بیشتر در منابع مربوطه و تعامل و گفتگو با اندیشمندان این عرصه دعوت میکنم. ♦️خداوند همه ما را به علم نافع و عمل صالح موفق گرداند. اقل الطلاب، زمانی @rozaneebefarda
بیانیه ائمه جمعه استان های آذری زبان پیرامون ماجرای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم ▪️هیچ تردیدی در تعلق قره‌باغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان، کشور اهل‌بیت نیست و دولت آذربایجان در بازپس‌گیری این اراضی کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام در صدد اجرای 4 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است. ▪️ما به اقتضاء آیات قرآن و سیره معصومین و به اقتضاء فلسفه انقلاب اسلامی خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم می‌دانیم. ملت آذربایجان بهتر از همه می‌دانند که جمهوری اسلامی بالاترین کمک و حمایت را در طول اشغال قره‌باغ به آذربایجان داشته و در تمام محافل بین‌المللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و وزارت امور خارجه نیز اخیراً دوباره بر تمامیت ارضی آذربایجان در غائله اخیر تأکید کرده است. اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قره‌باغ نبود قطعاً اشغال تا باکو امتداد می‌یافت. ▪️در حال حاضر نیز تنها راه زمینی آذربایجان برای نخجوان، خاک جمهوری اسلامی است که ایران سخاوتمندانه آن را در اختیار دولت آذربایجان قرار داده است. ▪️جای تأسف است که اخیراً دشمنان رابطه دو کشور دوست، به بهانه‌های واهی هیاهو و غوغا راه انداخته و جمهوری اسلامی را متهم به خیانت کرده‌اند. این نکته اقتضاء می‌کند که ما نسبت به حجم جنگ روانی دشمن حساس بوده و ابزار برآورده شدن منویات شوم آن‌ها نگردیم. ▪️ما با تجلیل از پیروزی‌های اخیر، از خداوند متعال برای شهداء ملت بزرگ آذربایجان علو درجات مسألت داریم و امیدواریم این غائله هر چه سریع‌تر با احقاق حق به ذیحق به پایان برسد و از خونریزی‌های بیشتر جلوگیری گردد. سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی سیدحسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل علی خاتمی نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان سیدمهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌غربی @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /8 📛مخالفت با نظام اقتصادی اسلام، مردود است. جناب آقای عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸سخنان جناب آقای علیدوست در نشست علمی مجازی با موضوع «روش‌شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلامی»: 🔻نگاه سیستمی به نظام اقتصادی در ۴۰ ساله بعد از انقلاب وجود نداشته است. این نگاه غالب در میان متولیان و عهده‌داران مدیریت اقتصادی وجود نداشته است. آیا شورای نگهبان در این ۴۰ سال دنبال کشف نظام بود و یا اصلا به آن معتقد بود یا کمیته‌های اقماری حتی از خود حوزه با این دید سراغ این موضوع رفتند؟ و یا فقط فکر کردند مشکل اقتصاد کشور فقط ربا است لذا با نگاه غیراتمیک و حکومتی به آن پرداختند. 🔸البته همه زحمت کشیدند ولی این تفکر که باید به نظام اقتصادی برسیم وجود نداشت، نظام اقتصادی که اصول فقه مناسب خود را می‌خواهد و باید روش آن کشف شود. مثلا از اصول نظام اقتصادی اسلام، «کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ» است، ولی آیا کسی به فکر این مسئله بود؟ معتقدم در عدالت مهمترین مقصد است ولی در نظام اقتصادی ما ایجاد سیستم برای رسیدن به آن حتی نمی‌توانم بگویم کم مطرح بوده است بلکه آنقدر مطرح نبوده است که می‌توان گفت اصلا مطرح نیست. ▪️رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام 🔻این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است و بنده آن را قبول ندارم. اینکه نظام خود به خود حاصل نمی‌شود هم بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم. مثلا نظام اقتصادی کلان شامل خرده نظام پولی و بانکی به عنوان خرده نظام است و نظام مالی هم ممکن است با عنوان کلان نظام عدالت بگنجد. ◽️راه مورد نظر ما آن است که همه نظام اقتصادی اسلام را با یک استنباط بیرون بیاوریم. بنابراین ، لازم الاستنباط هم هست و روش آن هم با یک استنباط رخ می‌دهد ولی استنباط آن روش ویژه دارد و جامع است. برای این موضوع، حداقل باید چهار کار بشود تا روش پاسخگو در نظام استنباط اقتصاد اسلامی به دست بیاید؛ اول ظرفیت‌شناسی اسناد استنباط. دوم توسعه مسائل اصول فقه سوم توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها و چهارم اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقن‌گیری است. 🔸ما باید به اسناد استنباط مانند عقل و عرف و مصلحت و مقاصد الشریعه و به ظرفیت نهاده شده در اینها توجه کنیم و نه نابجا به کار ببریم و نه نابجا به کارنبریم مثلا عقل یکی از این اسناد است؛ نه فقط در نظام اقتصادی اسلام بلکه در همه نظام های اقتصادی ما نمی‌توانیم از عقل استفاده نکنیم حتی در کارآیی تفسیری آن. 🔸همچنین گستره‌ اصول فقه باید توسعه و ساختارش تغییر کند، دیدن ادله به شکل حلقوی هرمی هم لازم است زیرا نظام یک سیستم است و همین طور که خود نظام، سیستم است استنباط آن هم سیستمی است. مسئله دیگر توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها است؛ در نظام معاملات، یک سری ادله خاص مانند چندهزار روایت داریم و یکسری عام مانند احل الله البیع، حرم الربا، الناس مسلطون علی اموالهم، اوفوا بالعقود؛ و … . 🔸کسانی مانند می‌گویند الناس مسلطون علی اموالهم، سند ندارد ولی ما معتقدیم سند دارد ثانیا اینها جز شعارات اسلام است و سند نیاز ندارد؛ پیامبر(ص) فرمودند: الناس مسلطون علی اموالهم؛ که دو نوع نگاه می‌توانیم به ترجمه این روایت داشته باشیم؛ اول اینکه مردم در محدوده شرع بر اموالشان مسلط هستند؛ ترجمه دیگر از روایت هم این است که مردم بر اموالشان مسلط هستند مگر در حوزه منع شرعی. 🔸در صورت اول باید قائل به اصل فساد شویم و هر جا شک کردیم قدر متیقن بگیریم ولی اگر معنای دوم را بگیریم اینجا برای منع، دلیل لازم است و نه جواز؛ لذا کل اصل فساد در مباحث حکمیه و دغدغه‌های آن حل می‌شود. از این رو باید در استنباط نظام به این ظرفیتها توجه کنیم و استنباط جامع داشته باشیم. 🔸اگر کسی بخواهد نظام اقتصاد را استنباط کند با اصل فساد و عدم توجه به اسناد عام قراردادها ممکن نیست وگرنه باید بگوید اصلا نظامی نداریم؛ معتقدم اگر نگاه حداقلی کنار برود به نظام اقتصادی مطلوب اسلامی می رسیم و اگر این نظام بیرون بیاید برای همه بشر مفید است و صرفا برای مسلمین هم نیست. اگر فقها وارد این قضایا بشوند می‌توانند به نظامی برسند که در برابر و حرف برای گفتن دارد. 🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر. https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /9 ؛ عامل انحطاط اجتماعی است. ▪️نفی علم دینی؛ نگاهی واپسگرایانه و منفعلانه! محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه استان فارس @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️ سال هاست مساله ضرورت از جانب عالمان و اندیشمندان اسلامی طرح شده است که در این میان مقام معظم رهبری بیش از دیگران ضرورت ورود حوزه های علمیه و دانشگاه ها به عرصه تولید علم و به خصوص تولید نرم افزارهای اداره جامعه اسلامی را مطرح کرده اند. ▪️آنچه که خاستگاه طرح چنین مطالبه ای بوده از یک طرف جامعیت آموزه های اسلامی و ورود پیشوایان دینی به عرصه های مختلف علمی بوده که سبب شده خمیر مایه بسیاری از این علوم در آثار دینی قابل اصطیاد باشد و از سوی دیگر آفات و مضراتی است که علوم برگرفته شده از مبانی الحادی و غیرتوحیدی بر جوامع بشری و به خصوص جامعه اسلامی داشته است. ◽️پس از انقلاب اسلامی ایران پژوهشگران و محققان علوم اسلامی در حوزه های علمیه با کنکاش در منابع دینی موفق شده اند در برخی از قلمروهای علوم انسانی مثل بسیاری از عناصر مربوط به نظام خانواده، علوم تربیتی، مدیریت اسلامی، روانشناسی و مشاوره و ... با استفاده از اصول اسلامی و البته استفاده از تجربه های روز به گزاره هایی جدید از همان علم برسند و تدوین جدیدی از آن علم را ارائه نمایند. 🔹اخیرا ای از یکی از اساتید حوزه منتشر شده که ایشان را از پایه کرده و آن را نموده است و شاهد آن را این قرار داده که «در قرآن و راویات راه حلی برای تورم ارائه نشده» و سپس نتیجه گرفته که «فرمول های اقتصادی را فقط و فقط باید در مکاتب اقتصادی دنیا جستجو کرد»! عجیب ترین سخن نقل شده از ایشان نیز این است که «اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد»! ▪️به نظر می رسد ایشان در تحلیل و اظهار نظر خود به برخی امور توجه نداشته است چون ایشان علومی مثل طب و اقتصاد را از یک سنخ دانسته است در حالیکه بین طب و اقتصاد تفاوت زیادی وجود دارد چون طب از قبیل علوم تجربی است و بر پایه تجربه آزمایشگاهی بنا نهاده شده اما اقتصاد یا روانشناسی از قبیل علوم انسانی هستند که فلسفه های شناختی از انسان و جامعه بیشتر در شکل گیری آن نقش دارد. ▫️آری؛ ممکن است گفته شود اسلام متکفل بیان علوم تجربی نیست بلکه آن را به تجربه بشری واگذار کرده است_اگر چه این سخن به این معنا نیست که در منابع دینی هیچ اثری از آموزه های مربوط به علوم تجربی نیست و نمی توان از منابع دینی برای تدوین آن علم کمک گرفت_ اما در قلمرو علوم انسانی نمی توان چنین ادعایی کرد چون علوم انسانی مستقیم یا غیرمستقیم با هدایت و سعادت جوامع انسانی ارتباط دارند. 🔸علوم انسانی هر گاه بر پایه مبانی الحادی تولید شود جامعه را به سمت الحاد و دوری از معنویت می برد و هر گاه این علوم بر پایه مبانی توحیدی شکل بگیرند می توانند جامعه و آحاد آن را به سوی تعالی، کمال و معنویت سوق دهند . ◽️نرم افزارهای اداره جامعه نیز علومی هستند که در سعادت بخشی جامعه نقش برجسته ای دارند لذا است از این محترم که پیامبر را می داند که آمده تا ارزش های معنوی جامعه را بالا ببرد اما علم اقتصاد اسلامی که مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی است و نقش بسیار مهمی در معنویت بخشی به جامعه دارد را نفی و انکار می کند و آن را خارج از رسالت اسلام معرفی می کند. همان اقتصاد اسلامی که «ره» آن متفکر بزرگ جهان اسلام را بر آن داشت تا کتاب را تألیف کند. ◽️البته شاید مقصود ایشان این بوده که اقتصاد اسلامی به عنوان یک علم هنوز تولید نشده و تا رسیدن به فرمول های عملیاتی آن فاصله داریم که در اینصورت هم عرض می کنیم اتفاقا در اینجا این از سوی به شما وارد می شود که ؟ اما چه کنیم که ظاهرا سخنان ایشان در نفی کامل قابلیت های منابع دینی از تدوین علوم انسانی است که باید خورد و بر وجود چنین و و در حوزه های علمیه گریست. 🔸امروز در راستای رسیدن به وحدت واقعی می بایست به پارادایم مشترکی از تدوین علوم انسانی جدید مبتنی بر نظریات اصیل اسلامی برسند و با تشکیل کار گروه های مشترک در صدد رفع نیازهای علمی نظام اسلامی در تولید علوم اداره جامعه دینی برسند و الا جامعه اسلامی را به سمت و معرفتی خواهد برد. 🔘 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
📛واکنش یک فعال مجازی از جریان موسوم به عدالتخواه به مصاحبه آقای ردیابی روابط (محکوم اقتصادی) با آقای علوی بروجردی در مکالمه با مسئول دفتر ایشان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸در بخشی از رشته توئیت این فعال مجازی چنین آمده است: ◽️من جمع‌بندی ندارم که این ایده‌های اقتصاد بازاری برخی علما، نتیجه‌ی نشست و برخاست‌‌های خاص‌شون با اهل بازاره یا برعکس! مثلاً رفت وآمد با آقای اثری روی تئوری‌پردازی‌های اقتصادی ایشون داره؟! ▫️دیالوگم با رو بخونید،ببینید چه برداشتی میکنید! ◾️آقای که تو مصاحبه‌ی بالا [=اشاره به مصاحبه با اکو ایران که در آن ضمن نفی تصریحی ، تلویحا از جانبداری شده] با تعبیر «اقتصاد عقلا» در واقع اقتصاد آزاد رو ترویج میکنن، درحمایت از تولید میگن "کسی که تولیدی به راه انداخته، اگه بدهکار هم شد و سود و اصل بدهیش رو هم نداد نباید زندانی‌ش کنید و باید روی سر بذاریدش و بعنوان قهرمان حلوا حلواش کنید!" ◽️من اگه جای خبرنگار @ecoirantv بودم، فراتر از سرتکون‌دادن، ضمن همراهی باایشون درحمایت از تولیدکننده‌ها، می‌پرسیدم آیا خودتون هم در راستای این حمایت، برای شخص خاصی هم گامی برداشتید؟ و بعد از می‌پرسیدم و حول تصویر ذهنی آقای بروجردی از «تولیدکننده!»ها یه کم چالش میکردم. 🔻توفیق چالش با خود آقای رو که نداشتم ولی با دفتر ایشون تماس گرفتم ببینم ماجرای ریخته‌گران چیه. مسئول دفترشون تایید کرد که از سالها قبل با خود حاج‌آقا رفت و آمد داشته و میومده و وجوهات و... پرداخت میکرده. پرسیدم در ازاش درخواستی هم داشته؟ - نه. هیچی! -[آ.بروجردی هم توصیه‌ای به جایی درمورد ایشون نداشتن؟] -چیز خاصی نبوده فقط به رئیس قوه.ق گفتن"اگه جایی، حقی از ایشون ضایع شده بهش برگردونید!" -[خب یعنی ریخته‌گران از آ.بروجردی درخواست توصیه داشته دیگه؟] -درخواست خاصی نبوده،بالاخره تو این رفت وآمدها از مشکلات هم باخبر میشن دیگه - [آقای بروجردی اول پرونده ریخته‌گران رو کامل بررسی کردن، بعد توصیه کردن؟ اصلا امکان بررسی دارن؟] - نه بررسی نکردن. اصلاً شأن ایشون این نیست. در همین حد که توصیه کردن رو هرکی بیاد درخواست کنه، میکنن. این که چیز خاصی نیست... - [فکر نمیکنید از این توصیه‌کردن‌ها برداشت حمایت میشه و ممکنه رو قاضی‌ها و پرونده‌های اقتصادی تأثیر مخرب بذاره؟] - نه.این توصیه‌ها از قدیم بوده - [الان با قدیم فرق میکنه. ممکنه طرف مقابل طراحی کرده باشه و در کنار چندین کار دیگه،تصویری بسازه و از اسم مراجع و... سوءاستفاده کنه. ...هم وجوهات میداده، هم حاج‌آقای شما این توصیه رو به رئیس قوه میکنه،هم فردی بنام فلانی ازدفتر شما تماس میگرفته با طلبکاران ریخته‌گران و میگفته چرا از ریخته‌گران شکایت کردید؟آقایون مراجع از دست‌تون ناراحت‌اند.اینا درکنار هم معنی‌دار میشه] -ما فردی بنام فلانی در دفترمون نداریم! -[نیم‌ساعت پیش که تماس گرفتم گفتم میخوام باایشون صحبت کنم، منشی‌تون گفت داریم که] -تو دفترمون نیستن،در ارتباطن. میان، میرن -[من شنیدم با دیگر مراجع هم همینطوری در ارتباطن. کارشون چیه؟] -هیچی همین کارا رو میکنه.کسی کارش جایی گیر کرده باشه پیگیری میکنه.«کار راه‌اندازه!» -[عجب!] 🔳سال گذشته نوشتم که بهروز ریخته‌گران، ابر بدهکار بانکی و سهامدار و ، که تو یکی از پرونده‌هاش بعد از ۵سال از بازشدن پرونده، بالاخره به جرم اخلال در نظام اقتصادی به ۱۵ سال حبس محکوم شد، بشکل عجیبی ۲هزار میلیارد تومان از ردمالی که باید به پتروشیمی اصفهان می‌پرداخته، تو حکم نهایی‌ش از قلم افتاده! پرونده‌ای که در شعب دیوانعالی کشور در قم بسته و نهایی شده. حالا نماینده‌های اصفهان در مجلس هم نامه زدن به رئیس قوه قضاییه و پیگیر این اتفاق عجیب شدن! 🔶حاشیه فارغ از هر نقدونظری که نسبت به کارنامه و پیشینه و ادبیات برخی فعالان مجازی در زمینه مقابله با فساد وجود داشته باشد، مدعای فوق از جهت افشای احتمال رابطه وثیق برخی ابربدهکاران و مفسدان اقتصادی با بعضی محافل حوزوی، بسیار حائز اهمیت است. از این رو، ضمن مفروض دانستن اصل حمل بر صحت و احتیاط در هر نوع قضاوت بدون علم، به دلیل مطرح شدن موضوع در رسانه ها، توضیحات رسمی شخص جناب آقای علوی یا دفتر ایشان، در تنویر افکار حوزویان مؤثر خواهد بود. 🔘 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
15.mp3
10.81M
واکنش حوزویان به سخنان آقای /10 🔸از "باید مرا قانع کنند" تا "ابای از گفتگو"! توضیحات جناب آقای در مورد استنکاف آقای از 💥قابل تامل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 دفتر جناب آقای سيدجواد علوی بروجردی از قول ايشان گفته‌اند که ايشان «منکر نيستند!» و گفته‌اند «من چیزی که امروز به نام اقتصاد اسلامی مطرح میشه قبول ندارم» و ادامه داده‌اند که نظر ايشان اين است که خرابکاری‌های اقتصاد کشور را به اسلام نچسباینم! 🔸اميدواريم جناب آقای برای دعوت و سخنش ( ) احترام قائل شود و حال که جناب آقای شريفي دعوت ايشان را لبيک گفته‌، از اين گفتگو استقبال کند تا همگان قوت و ضعف استدلال‌های طرفين را متوجه شوند. 🔹مطمئناً برگزاری چنين گفتگويی مي‌تواند خدمتی بزرگ به فضای آزادانديشی علمی و پيشبرد علوم اسلامی در حوزه‌های علميه داشته باشد. 🚫حوزه مقدسه قم مهد آزادفکری بر اساس مبانی متقن و استنباط روشمند شیعی است و طبعا قضاوت در مورد صحت و سقم ادعاهای افراد پیرامون مسائل مختلف، در صورت برگزاری محافل علمی آزاداندیشی، تسهیل خواهد شد. وگرنه به نحو کلی گویی، و با زبانی نیمه استدلالی(و بعضا خطابی) چیزی را اثبات نمی کند و تنها به تشویش اذهان غیرمتخصصین پیرامون منابع و آموزه های دینی دامن خواهد زد. اگر واقعا دیدگاهی بر اساس مبانی متقن و به طور مستدل و روشمند طرح شود، بدنه فرهیخته حوزه و دانشگاه بدان جلب خواهد شد. @rozaneebefarda
💥واکنش اعتراضی گسترده مردم یزد نسبت به انتشار خبر حضور به یزد 🔻تصاویر مربوط به تجمع مردم معترض یزد|| رو به روی فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی یزد @rozaneebefarda
موضع گیری صریح نماینده تفت و میبد نسبت به خبر حضور سفیر انگلیس در یزد ⭕️ حضور عناصر انگلیس در یزد جز خسارت چیز دیگری ندارد @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 میرمحمدی نماینده تفت و میبد: 🔹اگر نگاهی به تاریخ 200 سال اخیر داشته باشیم می‌بینیم که انگلیس در هر شرایطی جز خیانت به ایران اسلامی کاری انجام نداده است. 🔹 فوت میلیون‌ها نفر ایرانی در جریان قحطی، خیانت جدا شدن بحرین از ایران، خیانت در کودتای 28 مرداد علیه مصدق، همراهی و همکاری تنگاتنگ با آمریکا علیه جمهوری اسلامی، همکاری‌های خیانت‌آمیز انگلیس در دفاع مقدس علیه ایران و حضور پررنگ در فتنه‌هایی که بعد از انقلاب در کشور رخ داد ازجمله مواردی است که انگلیسی‌ها در طول 200 سال گذشته علیه ایران اسلامی به کار بستند که به‌خوبی نشان می‌دهد این کشور جز خیانت‌کاری برای جمهوری اسلامی نکرده است. 🔹حضور عناصر این کشور در هر رده‌ای در جمهوری اسلامی حتی با اخذ مجوز، با اجازه وزیر خارجه یا برای گردشگری انسان را دل‌نگران می‌کند چون چیزی جز خیانت و توطئه علیه جمهوری اسلامی از انگلیسی‌های تاکنون ندیده‌ایم. 🔹چون این سفیر در جریان ناآرامی‌ها و فتنه در کشور حضور فعال داشته، این سفر را جز خسران و زیان برای کشور و استان نمی‌بینم. @rozaneebefarda
روزنه
موضع گیری صریح نماینده تفت و میبد نسبت به خبر حضور سفیر انگلیس در یزد ⭕️ حضور عناصر انگلیس در یزد ج
یک پیشنهاد به صدا و سیمای یزد با توجه به انتشار خبر سفر سفیر ، که اعتراض مردم غیور و بصیر یزد را به دنبال داشت، پیشنهاد می شود مردم و حزب الله یزد به طور یکپارچه از صدا و سیمای استان درخواست کنند، برای مرور بخشی از ، فیلم را پخش کنند. @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /11 🔸مخالفت شبه روشنفکرانه با جریان و سوق دادن جامعه به سمت ! جناب آقای 💥تلنگر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الحکیم است نه ! مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است. این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه های مضاف و فقه های تخصصی و فقه های نظام های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تاسیس و توسعه یافته است. این واقعیت مبارک در دانشگاه های علوم انسانی هم در حال شکل گیری است و به همین دلیل سکولارها را داغ دیده کرده است. آری گرایش به فقه های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست. حال عده ای از دانشگاهیان از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت سوق دهند. مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است. عبدالحسین خسروپناه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم @khosropanah_ir @rozaneebefarda