«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
[صفحه 3 از 6]
4-القای مباحث در محرم برای مخاطبان تحصیلکرده، بدون استناد به آیات و روایات، خارج از ضوابط سخنرانی مذهبی است اما سخنران مزبور در سخنرانی نزدیک به ۴۵۰۰ کلمه ای خود به جز یک آیه قرآن برای تایید، از هیچ آیه، روایت و نقل تاریخی از عاشورا، استفاده نکرده ولی از مثالهای غیردینی و مضامین افسانهها، فراوان استفاده کرده که بن مایه سخنان وی را نشان میدهد.
علاوه بر این، در تفسیر آیه «لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»(بقره/154) به ارائه #تفسیری_مادی از این آیه شریف میپردازد و #شهادت را امری زمینی و مادی صرف، توصیف میکند و به صورت ضمنی ادعا میکند، شهادت عنوانی است که جوامع برای زنده نگه داشتن قهرمانان خود، خلق کردهاند.
🔻گفتنی است این ادعا تازگی ندارد و پیش از این نیز عدهای از مفسرین اعتقاد داشتند. علامه در المیزان به این تفسیر انحرافی چنین اشاره میکند:
«منظور از زندگى بعد از شهادت [در آیه لاتحسبن الذین قتلوا ....] اين است كه نام شهيد زنده ميماند و در اثر مرور زمان ذكر جميلش كهنه نميشود»(ترجمه المیزان، ج1، ص519)
علامه در نقد این تفسیر چنین میفرماید:
⭕️«حياتى كه شما آيه را با آن معنا كرديد، جز يك گولزننده چيز ديگرى نيست، و اگر پيدا شود تنها در وهم پيدا مىشود نه در خارج، [و] حياتى است خيالى كه به غير از اسم، حقيقت ديگر ندارد و مثل چنين موضوع وهمى، لايق كلام خداى تعالى نيست.»(ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص519)
⭕️در سخنان گوینده مزبور به موازات مواضع برخی روشنفکران عرفی و رسانه های غربزده، تقابل خاصی با هیئات و مداحان متعهد دیده میشود. آنها در ایام محرم گوش فلک را کر میکنند که چرا مداحان روضه ها و مدحهای بی اعتبار میخوانند(3/02/99، کانال تلگرامی) اما با این وجود، خود او، ضوابط حداقلی یک سخنرانی مذهبی را رعایت نکرده است.
5-سخنران مزبور از مثالهایی برای توضیح مطالب خود استفاده می کند که هر کدام ابهامات خاص خود را دارد. او از دو مثال تاریخی برای اثرگذاری مرگ های غیر عادی در جوامع استفاده می کند که هر دو شورشی مردمی علیه حکومتهای وقت بودند. مثال اول درباره طاعون سیاهی در اروپا بود که باعث شورش علیه فئودالیسم و حاکمیت کلیسا در اروپا شد و مثال دوم مرگ جوان تونسی که باعث جرقه بیداری اسلامی شد و البته جناب ایشان از لفظ بهار عربی استفاده می کند و نه بیداری اسلامی. این مثالها با قسمت آخر صحبتهای او که اعتراض به وضع موجود را از قیام اباعبدالله(ع) استفاده می کند، تناسب جالبی دارد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.
⭕️مثال دیگر درباره #هولوکاست است که به صورت ضمنی و با طرح سوال، افسانه بودنش را در ذهن مخاطب زیر سوال میبرد و از این طریق، خواسته یا ناخواسته قرائت یهودیان رادیکال از این واقعه را در ذهن مخاطب تقویت میکند.
استفاده از این مثالهای تاریخی بی اعتبار و یا جهتدار با وجود وقایع تاریخی معتبر مانند شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی(به عنوان عامل شتابزای انقلاب اسلامی)، جای بسی تامل دارد. علاوه بر مورد ذکر شده، حادثه تاریخی هیروشیما و ناکازاکی در جنگ جهانی دوم نیز هست که از قضا ملموستر و متقنتر از قصه مشکوک هولوکاست است.
عجیبتر از موارد مذکور، اشاره او به شخصیت خیالی و افسانهای «گیلگمش»، در مقام تبیین و تمثیل شهید و مقام شهادت است!
شاید جناب سخنران آنقدر درگیر افسانههایی مثل گیلگمش و... بوده که شهادت سردار سلیمانی و تاثیر اجتماعی و سیاسی عمیق و جهانی آن را عمدا و یا سهوا(!) از یاد برده است.
6- بخش معظم از سخنان وی، مقدمهای است برای القای قسمت آخر و بیان دو جوهره مهم زندگی امام حسین(ع) برای الگو برداری. او با اذعان به وجود فهرست بلند بالایی از ویژگیهای زندگی امام حسین(ع) که به جاودانگی فرهنگی ایشان منجر شده است، دو ویژگی اصلاح طلبی و آزادگی را بر می گزیند. انتخاب این دو از جهاتی بسیار قابل توجه است؛
اولا: او در مقاله ای که در سال 93 منتشر شده، در این باره از عنوان " افزایش روحیه انقلابیگری" استفاده کرده است(تحلیل کارکردی سوگواری های محرم در ایران پس از انقلاب، ص5)
استفاده از عنوان اصلاح طلبی که امروزه تبادر اولیه اش نزد مخاطب به جریان سیاسی خاص و غرب زده کشور است، خالی از سوگیری نخواهد بود.
ثانیا: دو پهلو صحبت کردن و مشخص نکردن مرجع ضمیرها یکی از شاخصه های خرده جریان اعتدال است. محمود سریع القلم یکی از تئورسین های اعتدالیون از این شاخصه به #ابهام_استراتژیک تعبیر میکند(عقلانیت و توسعهیافتگی ایران، ص۳۳۲)
اینان اما از نظر اهل دقت نمی توانند مراد خود را پنهان کنند لذا گوینده باید مشخص کند اصلاحطلبیای که مدنظر اوست به چه معناست؟ دایره این اصلاحطلبی تا کجاست؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
[صفحه 4 از 6]
🔹معلوم نیست منظور از اصلاح وضع موجود و توجیه نکردن آن دقیقا چیست؟
🔻به نظر نمی رسد سخنران مورد نقد، واقعا طالب اصلاحطلبی به معنای ادعایی آن باشد، چرا که تاب انتقاد از مجلس دهم، دولت اعتدال و برجام را نداشته است و در برابر انتقادات صریح علیرضا #پناهیان او را متهم به #تندروی کرده و برجام را تصمیم نظام! و انتقاد از برجامیان را دلسرد کردن مردم دانسته است.(مصاحبه با اعتمادآنلاین، 20 آبان98)
🔹جالب اینکه از این فرد تا کنون انتقاد خاصی از دولت اعتدال سراغ نداریم! البته مراد او با مراجعه به سایر اظهاراتش بیشتر مشخص میشود و ظاهرا منظور وی از اصلاح، اصلاح نظام اسلامی و شاید تغییر آن است.
یکی از مخاطبانش از او در سخنرانی دیگری می پرسد:
« وقتی [امروزه] خطبه منای امام حسین را مطالعه می کنیم به یک بنبست می رسیم. از یک طرف با تاکیدات حضرت بر کنشگری فعال، اعتراض و نهی از منکر مواجه هستیم. اما در مقابل نه با سلطان ماذون طرف هستیم و نه با سلطان جائر و… . لذا اگر بخواهیم با تمسک به خطبه منا اعتراضی داشته باشیم چگونه باید انجام بگیرد؟ به هر حال در حکومت اسلامی اشکالاتی وجود دارد که باعث شده خود حاکم اسلامی به اولین معترض نظام تبدیل شده است، در این شرایط وظیفه ما چیست؟»
صادق نیا مفروض این سوال را ظاهرا می پذیرد. یعنی اولا سلطان ماذون و مشروع در جمهوری اسلامی نداریم. ثانیا نظام دچار اشکال است و در واقع اسلامی نیست لذا در ادامه می گوید:
⭕️« در نظام اجتماعی فعلی آنچه که امام حسین به دنبالش است، را می توان از طریق رفتارهای مدنی، صندوق رای، اقدامات رسانهای و… هم دنبال کرد.»(شفقنا، 18 شهریور 1397)
🔻سؤالی که برای صادقنیا طرح شده مبهم است و پاسخدهنده نیز رفع ابهام نمیکند. شخص سائل با رندی و ظرافت، اشکالات اجرائی را به اصل نظام تسری میدهد و ادعا میکند « حاکم اسلامی به اولین معترض نظام تبدیل شده است.»
طبیعی است وقتی اشکالات به ساختار و اصل نظام بازگردد تکلیف در استنتاج روشن خواهد بود. معلوم نیست مراد او از تغییرات در نظام با رفتار مدنی و رسانه ای، همان الگوی مد نظر اصلاح طلبان و امثال کدیور است که سر از فتنه ۷۸ و ۸۸ درآوردند، یا چیز دیگر؟!
🔹البته از کلمات دیگر وی برداشت میشود که او چندان به صندوق رای و انتخابات باور ندارد و فضای مجازی را چون بی در و پیکرتر می بیند در آنجا صریحتر حرف می زند و مردمسالاری دینی نظام اسلامی را زیر سؤال میبرد. وی در این رابطه می نویسد:
🔻« آن روزها مخالفان و موافقان سیدمحمد خاتمی هر کدام فکر میکردند که با آمدن و یا نیامدن او چهها که نخواهد شد و همین بیم و امید بود که تنور انتخابات را گرم کرد و مردم را به پای صندوقهای رأی کشاند و در پایان آن "حماسه" رقم خورد. امّا طولی نکشید که هر دو دسته فهمیدند نباید از صندوقهای رأی انتظار زیادی داشت. تاریخ معاصر ایران نشان میدهد که سیاستهای کلان در این کشور، هیچوقت از انتخابات اثر نگرفتهاند و هرگونه تغییر در عواملی غیر از صندوق رأی و انتخابات ریشه دارد.»( کانال تلگرامی، 99/3/2)
🔹یکسانانگاری انتخابات در نظام اسلامی و رژیم طاغوتی، ظلمی است بزرگ به نظام اسلامی که پیشتر معاندان و فتنه گران بارها مرتکب شده اند. اینبار اعتدالیون چون دوباره از صندوق رای آینده ناامید شدهاند سعی دارند ادبیات کهنه آنان را بازسازی کنند. سوزنبانی #اعتراضات_سیاسی_رادیکال در جریان #اصلاحات به سمت اقدامات #ساختارشکنانه و #براندازانه، یکی از مهمترین راهبردهای مورد توجه طیفی از پیروان #خرده_جریان_اعتدال است که صادق نیا خواسته یا ناخواسته به سهم خود در این سناریوی سیاسی نقش آفرینی کرده است.
بعد دیگر اصلاحطلبی مدنظر وی به تهاجم فرهنگی مربوط است نه در دولت اعتدال بیش از هرچیز در قالب سند منحوس ۲۰۳۰ پیگیری شد. سخنران مزبور در یک لایو، خانواده را از تعریف دینی اش خارج کرده و ازدواج های نامشروع را در تعریف خانواده گنجانده است.(صفحه اینستاگرام مؤسسه خاتم، 1مرداد1399) که این سخنان مورد نقد هیئت تحریریه روزنه واقع شد.(16مرداد1399) و او به جای تصحیح، طلبکارانه به رجزخوانی بسنده کرد و منتقدین را به سو برداشت متهم نمود.
🔹 سخنران مزبور مثل سایر اعتدالیون، هر از چند گاهی دم از امام و رهبری می زند. اما اصلاح طلبی اش با رهبری تفاوتی بنیادین دارد. او دولت متبوعش را از دایره اصلاح طلبی بیرون می کند و لوازم کلمات او به سمت و سوی تغییرات بنیادین میل میکند، درحالی که رهبری، انقلاب را در مرحله تشکیل دولت اسلامی می دانند و نظام اسلامی را تحقق شده دانسته اند.(84/5/28)
@rozaneebefarda
ادامه👇
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
[صفحه 5 از 6]
🔹صادق نیا تعریف خاص خود را از اصلاح طلبی دارد و تلاش میکند آن را از دل تاریخ عاشورا بیرون بکشد و عجیب آنکه در قاموس وی اصلاحطلبی جهانی که از اهداف اساسی انقلاب اسلامی است جایی نداشته و بالاتر از آن، حرکت انقلاب اسلامی را در جهت زمینه سازی ظهور منجی عالم بشریت را از اساس، #غیردینی می داند و می نویسد:
«واقعیّت آن است که در ادیان ابراهیمی، دینداران هیچ مسئولیّتی به نام زمینهسازی ظهور و یا شبیه آن ندارند. #زمینهسازی یک #مفهوم_ساختگی است که #هیچ #معنای_الاهیاتیای #ندارد.»(کانال تلگرامی، 99/1/19)
واضح است که اصلاح امور بر اساس کتاب و سنت(که همانا از شعارهای اساسی نهضت عاشورا بود) همیشه مطلوب است اما اگر این قبیل مفاهیم، ابزاری برای تضعیف جبهه حق و تقویت یک قبیله سیاسی همگرا با استکبار و کفار باشد، شعار پوچی بیش نیست. اصلاح طلبی در نگاه اعتدالیون هرگز به مقوله هایی مانند خروج آمریکا از منطقه، نابودی اسرائیل، نابودی استکبار و استعمار جهانی و تشکیل جبهه جهانی مستضعفین و صدور انقلاب و... تعلق نمیگیرد.
⭕️ثالثا: او آزادگی را جوهره دیگر زندگی امام حسین(ع) دانسته است. او معتقد است در برابر تهدیدها، تطمیعها و مشکلات بی حد و حصر اصلاحطلبی باید ایستاد. با نگاهی به دیگر مطالب او می توان مراد دقیقش را از این اجمال گویی ها فهمید.
وی با اشاره به مشکلات حاد معیشتی(که محصول عملکرد همفکران سیاسی اوست) مینویسد:
«کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان، منابع انسانی پویا و جوانتری دارد؛ ولی جوانهایی که این روزها از فقر و بیکاری در عذاب هستند و گرانی و تورّم امانشان را بریده و نرخِ دلار و طلا و مسکن نا امیدشان کرده است، بیش از آنکه برای جامعهی خود سرمایه باشند، "بمبهای متحرکی" هستند که هر آن میتوانند منفجر شوند و نظم اجتماعی و بقاء جامعهی خود را تهدید کنند. فقر، بیعدالتی، بیکاری، و ناامیدی انسانها را به مرزهای کفر هم میکشاند؛ چه رسد به دزدی و شرارت و آشوب»(همان، 99/4/28)
🔻اگر چنین زمینه ای در جامعه وجود دارد و رسانه های ضدانقلاب به شدت به دنبال آشوب در کشور هستند، چنین دعوت های بیضابطه برای اصلاح نظام اسلامی(نه دولت حاکم) آیا معنایی جز تهییج بر شورش و القای حس ناامیدی در جامعه دارد؟؟!
🔹جناب صادقنیا علاوه بر تشویق جوانان #اصلاحطلب به اعتراض بی ضابطه، جوانان #عدالتخواه را نیز هدف قرار داده است. او که ظاهرا در جریان های عدالت طلب نیز نفوذ دارد می نویسد:
«چند سال پیش در جمعی از دوستانِ عدالتخواهِ تهران سخنرانی میکردم. آنها چنان از عدالت و مبارزه با فساد و مسئولیّت شهروندان در مطالبهگری حرف میزدند که شنونده ذوق میکرد و از امید و انرژی پر میشد. بعد از پایان، به یکی از مسئولان جلسه گفتم: "فکر میکنید تا کجا میتوانید عدالتخواه باشید؟" دستش را به سر و صورتش کشید و گفت: " تا تهاش! ما برای عدالتخواهی خط قرمزی نداریم." لبخندی زدم و گفتم، ولی ممکن است "ایدئولوژیک بودن" با عدالتخواهی نسازد؛ چون گاهی برای حفظ آن ایدئولوژی مجبورید خیلی چیزها و از جمله، عدالت را هم زیرِ پا بگذارید! آخرین جملهی من را که شنید دستش را به نشانهی خداحافظی به طرفم دراز کرد. نمیدانم این روزها بر همان عقیده هستند یا نه. اگر قرار است کشوری بر پایهی عدل بچرخد، هیچ مصلحتی نباید بر عدالت و اقامهی قسط مقدم شود. به بهانهی هیچ مصلحتی نباید از مبارزه با فسادهای سازمانیافته چشم پوشید؛ و هیچ عذری نباید سبب شود "عقیل"ها از آهن گداخته ی علی (ع) در امان باشند.»(همان، 9/4/99)
🔹البته هیچ مصلحتی نباید بر عدالت مقدم شود اما نه عدالت مارکسیستی و کمونیستی و چنین عدالتی چیزی جز گذر از فقه اسلامی نیست و طبیعتا عدالتخواهان با هوشمندی خود نخواهند گذاشت که #اعتدالیون_غربگدا، عدالت سکولار و منهای ولایت را برای آنها تئوریزه کنند و آنان را آلت دست و ابزاری برای اهداف سیاسی خود قرار دهند.
🔹گذشته از نکته فوق؛ نظام ما یک نظام دینی است و با این حال، سخنران مزبور به طرزی زیرکانه بین پایبندی به ایدئولوژی و عدالتخواهی نسبت #تباین برقرار میکند. با این وجود باید بررسی شود که آیا وی با طرح کردن برخی مثالهای معنادار، عدالتطلبان را به سمت کدامین هدف بنیادین دعوت میکند!؟
🔹او که برای ایران نسخه اصلاحطلبی رادیکال می پیچد، در مواضعی متناقض، پیرامون مقابله با رژیم غاصب اسرائیل به یکباره اهل رواداری میشود و ادعا میکند کشورهای دیگر در مبارزه با ظلم باید حد و حدودی داشته باشند! حتی اگر رژیم ظالم، اسرائیل باشد و اصلاح طلبانی مثل حزب الله در مقام دفاع از خاکشان باشند!
او با نقل قصه ای مشکوک از زبان یکی مسئولان حزب الله لبنان می نویسد....
@rozaneebefarda
ادامه👇
«کربلا منهای عاشورا»؛ نمونهای از طراحیهای انحرافی در ساحت عاشوراپژوهی
[صفحه 6 از 6]
🔹صادق نیا با نقل قصه ای مشکوک از زبان یکی مسئولان حزب الله لبنان می نویسد:
"ما طاقت اسلام به قرائت مصباح یزدی را نداریم.( نقل به مضمون) ... امام صدر حتی مسیحیان را جذب اسلام خود کرده بود و مصباح یزدی حتی شیعیان را از اسلام خود ترسانده است."( همان، 29/3/99)
پس در منظومه آشفته امثال صادق نیا، در مواجهه با اسرائیل کودک کش باید صدرگونه اقدام کرد و دم از وحدت ملی و خشونت گریزی زد اما در ایران باید کشور را به اعتراض پرهزینه دعوت کرد!
7-به نظر می رسد این گوینده اعتدالگرا با تمرکز بیش از حدّ و سنگین جلوه دادن کفه مصیبت و شهادت امام حسین(ع) در نزد عوام، سعی دارد عنوان بحث خود را برجسته کند لذا می گوید:
⭕️«اگرچه در روایت ما از حادثه عاشورا در بسیاری از رویکردها بر مفاهیمی چون شهادت مصیبت، داغ دیدگی، رنج و در کل مردن تمرکز میشود و گویی در این رویکرد ما به دنبال کشف الگوهایی برای مواجهه با مصیبت و مواجهه با مرگ و شهادت هستیم اما با این حال من میخوام عرض کنم که اگر از زاویه دیگری به عاشورا و فرهنگ عاشورایی نگاه کنیم، آنها را مطالعه کنیم خواهیم دید که عاشورا الگویی است برای زیستن.»
این قبیل برجسته سازی های رسانه ای و از کاه کوه ساختن ها در میان روشنفکران رواج دارد که بدون پشتوانه تحقیقاتی و علمی و بدون اتکا به تحلیل های دقیق آماری، استظهارات صرفا عامیانه خود را قاعده مند جلوه می دهند و به کل تعمیم می دهند!
خرده گیری نسبت به رفتار های اجتماعی عزاداران و شیفتگان اباعبدالله(ع) و نقدتراشی نسبت به دستگاه امام حسین(ع) نیز از این قبیل است.
برخلاف پیرایه های بی پشتوانه روشنفکران عرفی، آرزومندان شهادت همانطور که از حماسه حسینی، الگوی شهادت می گیرند، تمنای تربیت و زندگی حسینی را نیز دارند؛ چه اینکه زمزمه دائمی آنان در زیارت عاشورا، طلب حیات و ممات به سبک سیدالشهدا علیه السلام است و از این رو، ادعاهای سخنران در این مورد واقعیت خارجی ندارد و ادعای تک جانبه نگری در اتصال به حقائق عاشورا، تهمتی بیش نیست!
⭕️کلام پایانی:
در این سخنزانی با تقابل کاذب میان الگوگیری از «حیات» و «شهادت» حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، مفهوم ایثار و شهادت و حماسه به عنوان عناصر اصلی واقعه عاشورا کمرنگ جلوه داده شده و علاوه بر آن، از مفهوم شهادت قدسیزدایی شده است.
همچنین در حاشیه این سخنرانی، تلویحا اعتراض به انقلاب اسلامی با خوانشی عاشورایی برای تهییج مخاطبان به سمت و سوی اصلاحات ادعایی به ظاهر مبهم(که مخاطب معنایش را قبلا یا بعدا باید در سایر سخنان گوینده ردیابی کند!) پیگیری شده است.
اگرچه به واسطه تناقض گویی و ضعف محتوایی، چندان توان اثبات ادعاهای خود خود را نداشت.
◽️روزنه: دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥: فیلم:: سخنرانی آتشین حجت الاسلام احتشام در نقد رویکرد #حسن_روحانی در استفاده ابزاری و تفسیر تحریف آمیز از #صلح_امام_حسن(ع)
🔻از روی #ترس به #صلح_امام_حسن(ع) توسل می کنند...
🔻اگر از صلح امام حسن(ع) می گوئید، از #خیانت_یاران هم بگوئید...
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#خیانت_خواص
#حوزه_انقلابی
@rozaneebefarda
دستنوشته خواندنی مقام معظم رهبری در دفتر یادبود حرم مطهر حضرت معصومه(س)
#بازنشر به مناسبت #دهمین_سالگرد_سفر_رهبر_به_قم
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸این یادداشت توسط حضرت آیتالله خامنهای در سوم مهرماه ۱۳۷۲، در دفتر یادبود آستانهی مقدسهی حضرت معصومه سلاماللهعلیها نوشته شده و در حرم مطهر نگهداری میشود.
▪️بخشی از متن یادداشت:
بسماللهالرّحمنالرّحیم
السّلام علیکم یا أهلَ بَیتِ النّبوة و مَوضِعِ الرّسالَة، السّلام عَلَیکِ یا قُرّةَ عَین آلِ الرّسُولِ (صلواتاللهعلیهوآلهوسلّم)
افتخار خدمت در این آستان بلندپایهی ملکپاسبان بر شما آقایان و عزیزان مبارک و گرامی باد. حقّ بزرگِ این سرچشمهی نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزهی علمیهی عظیمالشأن در سایهی این بقعهی مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست.
این حق بر دوش همهی کسانی که از برکات این بقعه و این حوزه بهرهمند شدهاند، وظائفی را در خورد توان و امکان میگذارد. خداوند شما و همهی متمسکین به ذیل ولایت رفیعهی اهل بیت وحی و فضیلت را موفق به أدای این وظائف بدارد.
خداوند عالمِ عظیمالقدر مرحوم آیتالله حاجشیخ عبدالکریم #حائری و مرحوم آیتالله #بروجردی رحمهما اللهتعالی را با مضطجعهی این مَضجع شریف محشور فرماید و روح مقدس #امام بزرگوار را که #روحی_در_همهی_تلاشهای_گذشتگان_دمید، به عالیترین درجات نائل فرماید و شما آقایان عزیز را حفظ کند.
سیّدعلی خامنهای-۷۲/۷/۳
#حوزه_و_انقلاب_اسلامی
#مطالبات_رهبری_از_حوزه
@rozaneebefarda
جریان انقلابی و ضرورت پیشگیری از ایجاد یک دوقطبی کاذب در مواجهه با روحانی
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️در حساسیت فوق العاده شرایط فعلی، اختلاف نظری در میان دوست داران انقلاب اسلامی وجود ندارد.
▪️چنانکه در عاملیت مستقیم روحانی در ایجاد وضعیت معیشتی تاسف بار فعلی نیز، اختلاف نظری وجود ندارد.
◽️نکته ای که احیانا مورد مناقشه در محافل انقلابی پدید آمده، در نوع مواجهه با دولت روحانی است؛ برخی در شرایط فعلی سخت بر استیضاح تاکید دارند، برخی بدون ایجاد زمینه های اجتماعی و لحاظ مسائل پیچیده پیرامونی، سخت به مخالفت با آن برخاسته اند و سایر روش های نظارتی را مطرح می کنند، برخی دیگر از ضرورت #استیضاح_مردمی و افشای ماهیت واقعی #دولت_بنفش در میان توده مردم سخن می گویند تا زمینه فرافکنی از این جریان گرفته شود و فرصت #تکرار حضور این جریان وابسته در مناصب حاکمیتی، از بین برود.
برخی دیگر هر نوع اقدام سلبی را غیراولویت دار می دانند و بر تمرکز بر اقدامات ایجابی تاکید دارند.
◾️نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت آنکه:
1- با اقدامات احساسی و ادبیات هیجانی و ناپخته، ممکن است زمینه هوچی گری طرف مقابل و طلبکاری طرف مقابل فراهم شود و اساسا زمینه برای برخورد محکم و دقیق، از بین برود.
2- درگیر شدن جبهه خودی به مناقشات داخلی، موجب زمین گیر شدن کل جریان انقلابی خواهد شد و لشکر زمین گیر شده، امکان عملیات مؤثر ندارد!
3- بر #نقاط_اشتراک در نقد روحانی باید تمرکز کرد، بعد از آن با همگرایی حداکثری، با ادبیاتی منصفانه، مستند، منطقی و در عین حال صریح و مستحکم، اقدام گردد.
4- روحانی عامل اصلی ایجاد وضع فعلی است اما نقد خط سازش نباید متوقف در نقد روحانی شود؛ این یک جریان ریشه دار و نسبتا گسترده است که شناسایی و معرفی آن، از ضرورت هاست.
5- نباید فضا طوری پیش برود که یک دوقطبی کاذب در دل جریان انقلابی شکل بگیرد و عده ای با برخی القائات نادرست، دسته ای از انقلابیون(که به هر دلیل با استیضاح مخالف اند) را به عنوان طرفدار روحانی یا عناصر غیرانقلابی معرفی کنند.
@rozaneebefarda
چرا «دولت بیسر»؟!
حسین شریعتمداری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 2]
۱- دولت بیسر (HEADLESS GOVERMENT)
نام پروژهای است که آمریکا و متحدانش با هدف تنشآفرینی و ایجاد ناامنی و بیثباتی برای سه کشور ایران، لبنان و عراق تهیه کرده و اجرای آن را از چند ماه قبل کلید زدهاند. بخش اصلی این پروژه (بخوانید طرح توطئه) حذف رئیس دولت در کشور هدف است. با این تفسیر که وقتی رئیس یک دولت کناره میگیرد و یا کنار گذاشته میشود، زمینه لازم برای تنشآفرینی و برهمزدن ثبات و امنیت در آن کشور فراهم میشود. در این حالت انتخاب رئیس دولت جدید به آسانی ممکن نیست و معمولاً با اختلافنظرها و برخورد سلیقهها همراه خواهد بود و این دقیقاً همان بیثباتی ایدهآل و شرایط مطلوبی است که دشمن برای تنشآفرینی و ایجاد ناامنی به آن نیاز دارد. از امیر مؤمنان حضرت علی علیهالسلام است که خطر دولت بیامیر (همان دولت بیسر در فرهنگ امروز) را گوشزد کرده و میفرمایند «إِنَّهُ لَابُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ از داشتن امیر (رئیسدولت) چارهای نیست، خواه نیکوکار و خواه بدکار باشد». این کلام حضرت امام (ره) را هم ببینید: «به نظر من اينطور مىرسد كه نقشه اين است كه در داخل، اين ضربه را به ما بزنند كه ما اغتشاش در خودمان پيدا كنيم. يك انتظامى در كار نباشد. اختلافات باشد و يك هرجومرجى باشد» و حالا در این گفته «مایکل لدین»، کارشناس برجسته و بلندآوازه اندیشکده آمریکن اینترپرایز دقت کنید. میگوید «ما خواهان ثبات در ایران، عراق، سوریه، لبنان نیستیم؛ سؤال اصلی نه لزوم یا عدم لزوم بیثباتی در این کشورها است، بلکه چگونگی ایجاد بیثباتی مورد نظر است»!
سخن درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت و خوب یا بد بودن رئیس یک دولت در میان نیست، بلکه سخن درباره خطر دولتبیسر و پهلو دادن به دشمن برای ایجاد بیثباتی و ناامنی است و به قول حضرت امیر علیهالسلام دولت باید سر داشته باشد، چه نیکوکار باشد و چه نباشد.
۲- طرح آمریکایی دولت بیسر در لبنان به اجرا درآمد و سعدحریری نخستوزیر لبنان که خود از عوامل وابسته به دشمن و با تهیهکنندگان طرح همراه بود، در اقدامی غیرمنتظره استعفا داد و این در حالی بود که با توطئه از قبل طراحی شده آمریکا و متحدانش، ارزش پول لبنان (لیر) به شدت کاهش یافته و معیشت مردم این کشور را با سختی فراوان روبهرو کرده بود. استعفای حریری اما، نه فقط بهبود شرایط را به دنبال نداشت بلکه کشور لبنان میرفت تا با فاجعه منجر به فروپاشی و بلعیدهشدن از سوی آمریکا روبهرو شود. درایت مثالزدنی سید حسن نصرالله رهبر حزبالله لبنان، مانند همیشه به کار گرفته شد و توطئه دشمن ناکام ماند. سعد حریری که در همراهی با توطئه آمریکا و متحدانش استعفا داده بود تا طرح دولت بیسر به نتیجه برسد امروزه در پی شکست و ناکامی آن توطئه برای پست نخستوزیری لبنان اعلام آمادگی کرده است! شاید- و به احتمال قوی-
با این انگیزه که در توطئه دیگری به کار گرفته شود.
۳- متاسفانه گام اول، طرح دولت بیسر بهدنبال یک غفلت ناخواسته در کشور عراق هم به اجرا در آمد و عادل عبدالمهدی، نخستوزیر مؤمن و متعهد دولت عراق مجبور به استعفا شد. شاید برخی از نیروهای مؤمن ولی بیش از اندازه خوشباور عراق تصور نمیکردند که با استعفای عادل عبدالمهدی به ناکجاآباد طرح دولت بیسر وارد شدهاند و برخلاف انتظارشان نتیجه ورود به این وادی تحمل برخی از بیثباتیها، ناامنیها و حتی تلاشهای سؤالبرانگیز جریانات غربگرا -و بعضاً وابسته به غرب- برای عبور از ارزشهایی باشند که خون پاک و مطهر فرزندان مؤمن و انقلابی عراق پای آن ریخته شده است. اگرچه خوشبختانه با درایت مرجعیت و هوشیاری مردم غیور عراق این توطئه رو به افول گذاشته است.
۴- طرح توطئهآمیز «دولت بیسر» علیه جمهوری اسلامی ایران هم کلید خورد و به صحنه آمد و به یقین میتوان گفت که ایران اسلامی اصلیترین هدف آن بوده است چرا که ایران خاستگاه، اردوگاه و پشتیبان نهضت مقاومت در سراسر منطقه و جهان است. بنابراین به آسانی میتوان نتیجه گرفت توطئه یاد شده، قبل از همه روی ایران اسلامی که خاستگاه و اردوگاه اصلی مقاومت است هدفگذاری شده و به صحنه آمده باشد.
اما چگونه؟ بخوانید!
@rozaneebefarda
چرا «دولت بیسر»؟!
[صفحه 2 از 2]
از چند ماه قبل یعنی دقیقاً همزمان با کلید خوردن طرح مورد اشاره از سوی دشمنان بیرونی، برخی از مدعیان اصلاحات -تاکید میشود که نه همه آنها- و غربزدگان داخلی که تا آن هنگام با همه توان و تمامقد از دولت آقای روحانی حمایت میکردند و کمترین انتقادی به ایشان و دولتشان را برنتافته و علیه منتقدان یقه چاک میدادند، بهناگاه و در یک چرخش یکصد و هشتاد درجهای دولت آقای روحانی را ناکارآمد و ناموفق در تامین خواستههای مردم معرفی کرده و خواستار استعفای ایشان شدند! موج دعوت رئیسجمهور به استعفا در قالب مصاحبه و مقاله و گزارش صفحات اصلی بسیاری از سایتها، کانالها و روزنامههای زنجیرهای و مدعی اصلاحات را به خود اختصاص دادند و کار به آنجا کشید که آقای واعظی رئیس دفتر آقای روحانی صدا به اعتراض بلند کرده و خطاب به مدعیان اصلاحات گفت: «اگر الان اصلاحطلبان منتقد شدند که البته همه آنها نیستند، انتقاد به رفقای خودشان هست که در داخل دولت هستند. حداقل اگر مراعات بقیه اعضای دولت را نمیکنند مراعات حال رفقا و همفکران خود را بکنند»! در همان حال، رسانههای فارسیزبان بیگانه که همواره با طیف یاد شده همراه و همسو بودهاند -بخوانید طیف یاد شده با آنها همسو بودهاند- نیز تغییر جهت داده و به جای دفاع از دولت، سازاستعفای رئیسجمهور را کوک کرده و در آن دمیدند.
۵- تکلیف رسانههای تابلودار دشمن که معلوم است و کمترین تردیدی در میان نیست که اصرار آنها بر استعفای آقایروحانی برای برطرف شدن مشکلات پیشروی نیست چرا که خود عامل بسیاری از مشکلات هستند و نه فقط رفع آن بلکه ادامه و سختتر و بیشتر شدن مشکلات را دنبال میکنند. و در سوی دیگر ماجرا، اکثریت قریب به اتفاق آن عده از مدعیان اصلاحات که در شیپور استعفای رئیسجمهور میدمند، کسانی هستند که در کارنامه سیاه خود ننگ وطنفروشی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی ۸۸ را دارند. ضمن آنکه تغییر جهت یکصدوهشتاد درجهای آنها از حمایت روحانی به درخواست استعفای ایشان به تنهایی برای اثبات عدم صداقت آنان کافی است و...
۶- و اما، با تاکید بر اینکه دولت آقای روحانی را در بسیاری از موارد ناکارآمد میدانیم، سؤال این است که چرا طیفهای یادشده داخلی و دشمنان بیرونی در استعفای روحانی همصدا شدهاند؟! کدام انسان کمعقلی میتواند باور کند که آنها با انگیزه خیر و صلاح و در پی رفع مشکلات به میدان آمده و استعفای آقای روحانی را فریاد میزنند؟! و آیا میتوان کمترین تردیدی داشت که آنچه طیف مورد اشاره داخلی و دشمنان قسمخورده بیرونی را در نقطه استعفای رئیسجمهور گردهم آورده است همان طرح آمریکایی «دولت بیسر» است؟!
۷- اکنون و بالاخره سخنی برادرانه با طیف امیدآفرین نمایندگان متعهد و انقلابی مجلس شورای اسلامی در میان است و آن اینکه آیا تصور نکرده و یا لااقل احتمال نمیدهید که تصمیم اخیر شما عزیزان بزرگوار برای #استیضاح_رئیسجمهور آب ریختن ناخواسته به آسیاب توطئه «دولت بیسر» دشمن باشد؟! تردیدی نیست که ناکارآمدی برخی از دولتمردان و بیتوجهی دولت به مشکلات پیشروی مردم انگیزه شما در استیضاح رئیسجمهور است. اما، آیا برای پیشگیری از این نتیجه تلخ که خدای ناخواسته، حاصل کارتان به سبد دشمن ریخته شود نیز فکری کردهاید؟!
🔶حاشیه روزنه
نقد عملکرد دولت روحانی و افشای کارشکنی ها و خسارتهای ناشی از وابستگی فکری و خودباختگی برجامیان، همچنان و همیشه یک #وظیفه_همگانی است تا از #تکرار تجربه تلخ برسرکار آمدن غربگرایان و سازشکاران، پیش گیری کند.
باید بر مردم معلوم شود که شرایط نابسامان فعلی، نتیجه بی عرضگی و سازشکاری و انحصارطلبی های #برجامیان_عاشق_آمریکاست.
جریان انقلابی اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند #انسجام و پرهیز از نزاع های داخلی فشل کننده است؛ چه اینکه مقابله با #اژدهای_هفت_سر_اعتدال، تنها در سایه #اجماع_سازی و #وحدت_کلمه جریان انقلابی ممکن خواهد بود.
یکی از شاخصه های مهم در تشخیص مسیر درست، رصد تحرکات مشکوک #بهاری_ها و پرهیز از همسویی با آنهاست.
اعتدالی ها با زیرکی و خدعه سیاسی، در پی آنند که گفتمان #عدالتخواهی و طیف های مختلف حامی آن را #ابزار نبرد سیاسی 1400 قرار دهند! طبعا عدالتخواهانی که با #فرقه_نارمک و #خرده_جریان_اعتدال، #مرزبندی_واقعی نداشته باشند و در پیروی عملی از فرامین رهبری برادری شان را اثبات نکرده باشند، باید به دیده #تردید بدانها نگریست!
آنان در مقامی نیستند که پیرامون پیشینه و کارنامه سیاسی نیروهای اصیل و خدوم و امتحان پس داده جریان انقلابی، تردیدافکنی کنند.
@rozaneebefarda
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/3
#نهضت_روشنگری، زمینه ساز تحقق مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در حوزه
اختصاصی/ علی مؤمنی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸از نگاه رهبر معظم انقلاب، حوزه با همه کارهای خوب و رو به جلو بعد از انقلاب، از تطابق مناسب و در حد مطلوب با اقتضائات و نیازهای زمانه عقب است. چرا عزم کافی و جدی در حوزه بر پیگیری مطالبات رهبری معظم انقلاب مشاهده نمیشود؟ این یک سوال مهم و فراگیر است.
▫️در کنار برخی فعالیتهای خوب، برنامههای سطحی، از باب رفع تکلیف، کم ندیدهایم.
▪️یکی از نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب در سفر به شهر قم در سال 1389 در دیدار با طلاب و فضلای حوزوی بر آن تاکید داشتند مسئله #تفسیر_صحیح #استقلال_حوزه و گره خوردن سرنوشت روحانیت و سرنوشت نظام اسلامی بود.
🔻به تعبیر ایشان:
"استقلال حوزه ها به معنای عدم حمایت نظام از حوزه وحوزه از نظام تلقی نشود، یک عده این را میخواهند..بعضی میخواهند.. رابطه حوزه را با نظام قطع کنند؛ این نمیشود وابستگی غیر از حمایت است، غیر از همکاری است."
◽️اما واقعا چه افراد و جریانهایی و چرا این طرز فکر را دارند؟ توضیح این مسئله میتواند بیانگر یکی از عوامل بر زمین ماندن مطالبات رهبری معظم انقلاب باشد. لازم نیست ارتباطات گستردهای داشته باشیم تا بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم و منشا برخی مواضع منفی را دریابیم.
▪️آنچه از استقبال و تجمع مردمی در روز به یادماندنی سفر رهبر معظم انقلاب به قم در خاطر داریم، عشق و علاقه و شور فراوانی بود که در میان مردم متدین و بدنه جوان حوزه علمیه به روشنی محسوس بود. اما به عنوان نمونه به یاد دارم اواخر مهر ماه 89 که در شرف استقبال مردمی بودیم و آمادگیهای لازم در خیابان و نزدیک حرم مطهر صورت میگرفت و جمعیت بیشتر و بیشتر میشد، یکی از اساتید مطرح عضو #نشست_اساتید، آرام جملهای گفت که استقبال کنندگان رهبری عزیز را تنقیص میکرد.
▪️مردم و طلابی که به قصد تعظیم دین و جایگاه فقه و فقهای راستین شیعه به خیابان آمده بودند. اما چرا؟ عوامل مختلفی برای ذهنیت منفی برخی آقایان که متعلق به جریان سنتی حوزه هستند، وجود دارد؛ اختلاف نظر با امام راحل(ره) که ریشه در قبل از انقلاب دارد یا ناراحتیهای قدیمی از حوادث مربوط به برخورد با برخی شخصیتهای حوزوی؛ قضایای مربوط به فتنه 88 تا تاثیر پذیری از رسانههای زرد غربگرا یا ارتباط با جریانهای روشنفکرمآب که با راه امام از ابتدا یا بعد از تجدیدنظر مخالف بوده و هستند.
▫️فقدان تحلیل عمیق از شرایط خاص کنونی و جایگاه و نقش حوزه علمیه در دفاع از دین، علةالعلل نگاههای منفی و زاویه دار با نظام اسلامی در دل حوزه است.(گرچه از نظر کمیت در حداقل ممکن باشند)
وجه مشترک این افراد، همان تردید قدیمی مبنی بر عدم امکان تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت است که همچنان با أشکال مختلف رخ مینمایند.
▪️اوایل استقرار پهلوی دوم در نتیجه یک #کودتای_ننگین، تردیدهایی وجود داشت که آیا با سرنگون کردن پهلوی، امکان ایجاد و اداره یک حکومت مطلوب توسط فقیهان وجود دارد یا خیر.
امروز مخالفان امکان تحقق حکومت دینی، در تقویت دینداری و جایگاه روحانیت در این دوران، تشکیک میکنند
از این جهت برخی حوزویان به سکوتی معنادار و کناره گیری از حمایت و همراهی با نظام روی آورده اند و بعضا با تکرار آموزه های روشنفکری، ایده جدایی دین از دولت را علناً مطرح میکنند.
🔹برخی اساتید این اعتقاد خود را پنهان نمیکنند که جایگاه روحانیت و دین بعد از انقلاب کاهش یافته و از این جهت دوست دارند راه حوزه را از نظام جدا کنند. در واقع، کسانی که همیشه خود را از تلاش و مجاهدت برای تداوم انقلاب و اصلاح نقصها کنار کشیدهاند، اینک از نظام و وضعیت جامعه اسلامی، برای دیگران نگاهی منفی و غیر واقعی به ارمغان میآوردند. این دیدگاه به طور غیرمستقیم بر تصمیم گیران و مدیران انقلابی نیز موثر است.
◽️در حالی که با مرور حقائق تلخ عصر سیاه پهلوی، و مقایسه آن با شرایط فعلی(با اذعان به کاستی ها)، بی شک جایگاه روحانیت و دین داری مردم ارتقاء یافته؛ خصوصا که دینداری در شرایط امروز آگاهانهتر، انتخابی تر و ارزشمندتر نیز هست.
رهبری معظم انقلاب بیانات صریحی در این باب دارند:
"هیچ وقت هیج وقت در هیچ شهری در هیچ جلسه منبری، اجتماعاتی که امروز شما پای این منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت، نه اینکه وجود نداشت،یک دهم این هم وجود نداشت، مشهد، اصفهان ما خب در مجالس بودیم..بعضی آقایان تبلیغ میکنند روحانیت بعد از تشکیل جمهوری اسلامی، سقوط کرد، ابدا این حرفها چیه؟"
▫️به نظر میرسد راه حل اساسی، روشنگری حداکثری و مستمر نسبت به خدمات نظام و بالا بردن سطح تحلیلها نسبت به جایگاه حوزه پس از انقلاب و تبیین نیازهای بر زمین مانده است. امری که زمینه ساز تحقق هرچه بیشتر مطالبات رهبر را فراهم خواهد کرد.
@rozaneebefarda
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته نیروی انتظامی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹متن پیام شرح ذیل است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
سردار اشتری؛ سلام من را به همهی کارکنان خوب و زحمتکش و خدوم نیروی انتظامی برسانید.
مردم عزیز ما قدردان زحمات و تلاشهای بیوقفه خدمتگزاران به خود و کشور هستند و امروز #اقتدار و #مهربانی را توأمان در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران احساس میکنند و از #ابتکارات_ناجا در #برخورد_با_منکرات #استقبال میکنند.
سیّدعلی خامنهای
۲۹ مهر ۱۳۹۹
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔴وبینار
🔹 مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی🔹
◀️چهل و سومین سالگرد بزرگداشت آیت الله شهید سیدمصطفی خمینی به صورت مجازی برگزار می گردد:
🔹با سخنرانی:
🔸تاریخ نگار انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی
🔸آیت الله سیفی مازندرانی
پنجشنبه یکم آبان 1399
ساعت ۱۰:۰۰ صبح
پیوند اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/sinaamiri1367/hamayesh-mojtahed-shahid
پیوند آپارات:
https://www.aparat.com/Bonyadtarikh/live
#بزرگداشت_آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
#چهل_و_سومین_سالگرد
#مجتهد_شهید
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
کانال رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db