از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
بخش هفتم
خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید!
[صفحه 1 از 3]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️#برجام
#خبرآنلاین قبل و بعد از تصویب برجام هم پای رسانه های زنجیره ای حامی دولت، خاصه رسانههای #اصلاحطلب، به حمایت و دفاع بی چون چرا از برجام پرداخت.
این #شبه_خبرگزاری #شبه_دولتی، تا به امروز از برجام و زنده کردن جسم و روح به کما رفته آن، از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. با جستجوی ساده در این پایگاه، صحت این مدعا روشن میشود.
در ادامه، به عنوان نمونه، برخی اظهارات هیئت تحریریه خبرآنلاین در مورد #برجام را مرور می کنیم.
#سیدعبدالجواد_موسوی در روز انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک می نویسد:
" آن ها که امشب خواب راحتی ندارند جزو نوادرند و به حکم النادرکالمعدوم اصلا به شمار نمی آیند. شادی خود را با تمام مردم ایران قسمت کنیم و به جای اندیشیدن به #تحقیر این و آن به آفتاب سلامی دوباره بگوییم."
#محمد_مهاجری در مصاحبه ای با #روزنامه_اعتماد در 29 مرداد سال 97 می گوید: " من همچنان معتقدم برجام یکی از #درخشانترین، پرافتخارترین، شجاعانهترین و قابل دفاعترین کارهایی است که در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است." و در ادامه برجام را به عملیات های دفاع مقدس تشبیه می کند و می گوید:" من اعتقادی به شکست برجام ندارم اما بر فرض محال اگر برجام شکست هم خورده باشد، مردانگی آن است که از عملیات شکست خورده دفاع کنیم."
جالب این است که محمد مهاجری شاید تنها کسی است که هم ادعای اصولگرایی دارد و هم به #مذاکره نکردن با #ترامپ معترض است.
🎞عکس36: دعوت به مذاکره با ترامپ
#حسن_لاسجردی دیگر عضو شورای سردبیری خبر آنلاین در مصاحبه ای با تسنیم در 28 دی سال 96 با دفاع از #برجام می گوید:
"حرف من این است که اگر مجموعه قطعنامههایی که قبل از دولت یازدهم و مجموعه اقداماتی که سازمان ملل و سازمانهای دیگر پیگیری میکردند، کنار هم قرار دهیم میبینیم شرایطی داشتیم که به نقطه صفر و ایجاد نوعی #بنبست منتهی میشد. اگر بخواهیم این موضوع را مبنا قرار دهیم بهطور حتم برجام برای کشور یک رهاشدگی و برونرفت خوب از آن وضعیت داشته است."
او در حالی از بن بست قبل از برجام حرف می زند که #رهبری چند ماه قبل از تصویب برجام صراحتا فرموده بودند:
"بنبستی وجود ندارد. کمبود منابع، مشکل ما است، نه گره بازنشدنی ما؛ یک مشکلی است، این مشکل را باید برطرف کرد؛ خب این راهحل دارد. ما الان پولها را گاهی در جاهایی خرج میکنیم که نباید در آنجاها خرج بشود."
🎞عکس37: بن بست نداریم
#زهره_نوروزپور عضو گروه بین الملل خبرآنلاین آخرین تیر های چله خالی #خبرآنلاین را رها می کند تا شاید این بی آبرویی رسانه ای را به گردن کسانی دیگر بیاندازد و می نویسد:
" این روزها کاسبان برجام همان هایی هستند که در زمان انتخابات به هر نحوی رنگ عوض کرده و بر اساس سیاست خودشان و نه بر اساس منافع ملی سیاست خارجی را فدای خواسته های خود کردند. همان هایی که روزگاری می گفتند #تحریم کاغذ پاره ای بیش نیست امروز هم می گویند برجام توافقی ناکارآمد است و آنقدر برطبل مخالفت کوبیدند و در زمین دشمن بازی کردند تا دست اخر این شد وضعیت یک توافق که در آستانه کشیدن ماشه است و مخالفان در حال دوئل!"(خبرآنلاین، 31/2/99)
علاوه بر موضع گیری اعضای هیئت تحریریه خبرآنلاین در حمایت از برجام، سیاست گذاری خبری آن، تخریب چهره نیروی های انقلابی در این جهت بود. انگاره سازی اهانت آمیز و غلط و ارائه تصویری تندور، بی منطق و بی مایه از #نیروهای_انقلابی_منتقد_برجام، یکی از اساسی ترین رویکردهای خبری خبرآنلاین است که در بخش های بعدی پرونده ویژه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد. در بحث برجام نیز همین سیاست غیر منصفانه، سیاست زده و جناحی پیگیری شد.
🎞عکس38: تخریب مخالفان برجام
سیاست گذاری کمی خبرآنلاین نیز بر سانسور و گزینش خبرهای مربوط به مخالفین برجام استوار بود. از طرف دیگر به انتشار وسیع و پر تعداد اخبار با جهت گیری مثبت از برجام اهتمام ویژه داشتند. بررسی آماری نیز این امر را تایید می کند. این بررسی ها نشان می دهند که خبرآنلاین در انتشار اخبار برجام کاملا یک سوی برخورد کرده و به حمایت آشکار و پر حجم از برجام پرداخته است. از طرف دیگر به #سانسور و ارائه جهتدار اخبار و دیدگاه های مخالفین برجام، اصرار داشته است. این بررسی آماری مربوط به ایام تصویب برجام در #مجلس_شورای_اسلامی است. در آن بازه زمانی بازار مخالفت ها و موافقت ها با برجام بسیار داغ بود.
📊نمودار2:خبرآنلاین و برجام
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هفتم
خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید!
[صفحه 2 از 3]
⭕️حمایت همه جانبه خبرآنلاین از #fatf
#خبرآنلاین در راستای حمایت سفت و سخت از برنامه های کلان دولت، در دفاع از fatf نیز سنگ تمام گذاشت تا جایی که #محمد_مهاجری ادعا کرد، بخاطر طرفداری از تصویب fatf ، #تهدید شده است.
این حمایت ها در فضای متفاوت تری از برجام شکل می گرفت. مخالفت ها با fatf چشمگیر تر از برجام بود. این مخالفت ها هم از طرف نهاد های مردمی و هم از طرف نهاد های حکومتی اعلام می شد.
به عنوان نمونه به اعلام مخالفت های #حوزویان و #دانشجویان و از طرف دیگر به مخالفت #شورای_نگهبان و #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام می توان اشاره کرد.اما #طرفداری_متعصبانه #خبرآنلاین از طرح های کلان دولت اعتدال مثل همیشه برقرار بود. آنها با #سانسور، #برخورد_گزینشی و #تخریب عناصر دلسوز و نیرو های اصیل انقلابی سعی داشتند تنور موافقت ها با اف ای تی اف را داغ تر کنند.
خبرآنلاین در ماجرای fatf حتی حاضر شد از ژست پیشین خود در حفظ احترام به #حوزه_علمیه_قم و مراجع عظام تقلید نیز صرف نظر کند و به سانسور آشکار و بازنشر گزینشی و جهتدار اخبار مخالفت بزرگان و بدنه حوزه علمیه با fatf پرداخت. خبرآنلاین در اقدامی #خلاف_اخلاق، مخالفت های #مراجع_تقلید و برخی علمای اعلام را یا جهت دار منتشر کرد و یا به طور کلی سانسور کرد. بعنوان نمونه مخالفت آیت الله العظمی نوری همدانی با FATF را بسیار کمرنگ منتشر کرد.
🎞عکس39: مخالفت آیت الله العظمی نوری همدانی با FATF
عجیب آنکه خبرآنلاین خبر #تحریمfatf توسط آیت الله الظعمی #مکارم_شیرازی را منتشر نکرد و صرفا این دیدگاه مهم و تاریخی آن را با تفسیر به رای روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد بازتاب داد.
🎞عکس40: آیت الله العظمی مکارم شیرازی و FATF
همچنین آنان از انتشار خبر مخالفت آیت الله العظمی #علوی_گرگانی و آیت الله #سیفی_مازندرانی به کل امتناع کردند!
🎞عکس41: عدم بازتاب دیدگاه آیات علوی گرگانی و سیفی پیرامون FATF
خبرآنلاین به این بسنده نکرد و بعضی از واکنش های مهم فضلا و روحانیون درباره fatf را نیز سانسور کرد، از جمله:
-نامه #مجمع_نمایندگان_طلاب حوزه علمیه قم به #علی_لاریجانی(خبرگزاری حوزه، 15/07/97)
-نامه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم به ریاست محترم مجمع، جناب آقای #آملی_لاریجانی(خبرگزاری حوزه، 28/10/97)
-نامه جمعی از #اساتید حوزه علمیه قم به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام(ایسنا، 26/10/97)
این موارد غیر از اخباری است که خبرآنلاین از مخالفت های حوزه علمیه با جهت گیری #منفی منتشر کرده است.
خبرآنلاین پا را از سانسور و انتشار گزینشی اخبار فراتر نهاد و در اقدامی #اهانت_آمیز و عجیب، #بزرگان_حوزه_علمیه را #فریب_خورده گروه های سیاسی معرفی کرده و #فتواهای_تحریم را #مهندسی_شده جلوه داد. حوزه ای که در تاریخ پرافتخار خود همواره پرچم دار مقابله با قراردادهای استعماری مثل لاتاری، رژی، تنباکو، کاپیتولاسیون، انقلاب سفید و #سند2030، اینبار توسط ارگان خبری جریان غربگرا بزرگانش فریب خورده معرفی میشوند و دریغ از برخورد متناسب با این اهانت آشکار.
لابد پادوهای رسانهای برجامیان انتظار داشتند بزرگان قم، پیش از صدور فتوای تحریم، از آنان یا بزرگان قبیله سیاسی آنان، استفتا نمایند و باب طبع کدخداگرای آنان فتوا بدهند تا از اهانت این جماعت در امان بمانند!
خبرآنلاین در این جهت به اصلاحطلبان رادیکال تکیه کرد و به نقل از #عباس_عبدی نوشت:
" اينکه تعدادي از روحانيون سنتي در مخالفت با FATF وارد شدند، بيشتر آنان دچار اشتباه شدند و #فريب بخشهای تندرو را خوردند."(خبرآنلاین، 19/7/1397).
در توهینی دیگر، تحریریه خبرآنلاین برای #مراجع_تقلید در امر فتوا تعیین تکلیف کرده و از زبان یکی از هواداران آقای #منتظری به نام# هادی_قابل که سابقه زندان به جرم تبلیغ علیه نظام اسلامی دارد، آورده است:
" صدور حکم از سوی آیتالله #مکارم دو ایراد دارد: یکی اینکه موضوع در دستور کار مجلس است و جزو لوایح دولت محسوب میشود. حتی اگر میخواسته اظهار نظر شخصی هم بکند باید اطلاعات را از کارشناسان دولت و مجلس میگرفته است. دوم اینکه این مسئله جزو موضوعات است و #مراجع نباید در آن وارد شوند ایشان میتوانست کلی بگوید که اطلاعات در اختیار دشمن گذاشتن حرام است؛ حکمی کلی و پسندیده اما اینکه روی موضوع خاص و تخصصی و کارشناسی بخواهد مستقیم فتوا دهد کار اشتباهی است"(خبرآنلاین ، 16/4/1397)
#آمارها نیز نشان می دهد که خبرآنلاین اخبار لایحه #fatf را گزینشی و جهت دار انتشار داده است. این آمار در بازه زمانی مهر ماه 97 تهیه شده است که در این بازه این لایحه با جنجال های فراوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
📊نمودار 3: خبرآنلاین و FATF
@rozaneebefarda
ادامه👇
بخش هفتم
خبرآنلاین به مثابه خبرگزاری فوق دولتی؛ از دفاع افراطی از برجام و fatf تا سانسور و انتشار گزینشی دیدگاه مراجع تقلید!
[صفحه 3 از 3]
⭕️مدافع تمام عیار #دولت
خبرآنلاین این سالها با تمام توان به دفاع از سوء مدیریت غیر قابل دفاع دولت می پردازد. تا آنجا که #محمد_مهاجری انتقاد های اصلاح طلبان از دولت را نیز برنتافت و نوشت:
" از اصلاحطلبانی که این روزها فکر میکنند باید به دولت فحش بدهند، عصبانی میشوم. این جریان از همان ابتدا میدانست #روحانی هیچگاه #اصلاحطلب نبوده و اکنون هم نیست ... بهجای اینکه به مخالفان دولت که به دنبال فشل کردن آن هستند فشار بیاوریم به خود دولت فشارمی آوریم. و همراه تندروهایی می شویم که اساساً به دنبال هل دادن دولت به سرازیری سقوط هستند ..."
سوء مدیریت دولت در حوزه #اقتصادی ملموس تر از دیگر حوزه های مدیریتی بود. این ضعف در بیانات #مقام_معظم_رهبری نیز منعکس شده که در بدنه مدیریتی کشور اندیشه #درون_زایی ضعیف بوده و نگاه به بیرون از کشور دوخته شده است. اندیشه #نگاه_به_بیرون دلیل اصلی مشکلات اقتصادی را تحریم های اقتصادی #آمریکا معرفی می کند در حالی که ضعف اساسی در همین، مشکل اصلی دانستن تحریم بود.
رسانه های دولتی در تلاش بوده و هستند که در تقابل این دو اندیشه مشکل اصلی اقتصاد ایران را به گردن تحریم ها بگذارند و با این ترفند #ضعف_مدیریتی مدیران دولتی را لاپوشانی کنند. خبرآنلاین نیز در این دسته از رسانه ها قرار می گیرد. برای چنین قضاوتی باید به بررسی آماری اخبار اقتصادی خبرآنلاین بپردازیم.
به همین منظور کلید واژه های #تولید را که نماد های درون زایی اقتصاد هست در مقابل کلید واژه #تحریم قرار می دهیم. هر یک از این دو کلید واژه نماد های اصلی اندیشه " نگاه به درون" و " نگاه به بیرون" هستند. مقایسه آماری این دو کلید واژه در اخبار خبرآنلاین به ما نشان می دهد که کدام یک از کلید واژه ها بیشترین دغدغه و مهمترین مسئله سرویس اقتصادی خبرآنلاین است.
📊نمودار4: خبرآنلاین؛مدافع تمام عیار دولت روحانی
این آمار نشان می دهد که خبرآنلاین در مسائل اقتصادی نیز تابع محض مدیران لیبرال جریان اعتدالی در داخل دولت است.
باید خاطر نشان کنیم که دبیر اقتصادی خبرآنلاین #زهرا_علی_اکبری متوجه است که کلید واژه هم خانواده " تولید " مثل " اقتصاد مقاومتی" در فضای فکری نخبگان کشور یکی از مسائل مهم است. او در مصاحبه می گوید:
" مسئولان اقتصادی کشور تاکید دارند که لازم است مبانی اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد."
⭕️حمله به منتقدین در راستای حمایت از دولت
یکی از کار ویژه های #خبرآنلاین در راستای حمایت از دولت روحانی حمله رسانه ای پر حرارت به #منتقدان دولت است. در تمامی مسائل ریز و درشتی که منتقدان دولت لب به سخن می گشایند خبرآنلاین با تمام توان به دفاع از دولت می پردازد و با انگ های مختلف منتقدان را به سیاسی کاری متهم می کند. مانند:
- کاسبان تحریم(خبرآنلاین،17/5/1394)
- تندرو(خبرآنلاین، 9/11/1397 و 11/1/1399)
- فتنه گر(خبرآنلاین، 23/2/1398)
- افراطی(خبرآنلاین، 19/8/1398)
- دلواپس(خبرآنلاین، 20/9/1397)
- اهل شعار و دعوا(خبرآنلاین، 21/2/1399)
- بداخلاق و هوچی گر(خبرآنلاین،17/4/1399)
این تعابیر درحالی از طرف خبرآنلاین به افکار عمومی پمپاژ می شود که #رهبر_معظم_انقلاب صریحا از تندرو خطاب کردن #منتقدان و #حزب_الله نهی و از اهانت به #دلواپسان منع کرده اند.
بررسی های #آماری این پژوهش نشان می دهد که #خبرآنلاین به شدت سیاست زده و جناحی و دولتی عمل میکند و علایق افراطی به #اعتدالیون را در کار خبری بروز میدهد. نمونه بسیار مهم آماری که می تواند حاکی از این نوع تفکر خبرآنلاین داشته باشد، جهت گیری های خبری آن در برابر مجلس دهم و مقایسه آن با مجلس یازدهم است. باید در نظر گرفت که #مجلس_دهم با ریاست #علی_لاریجانی به اذعان کارشناسان متمایل به دولت، یکی از #ضعیف_ترین مجالس بود( به نقل از #محمدرضا_خباز) و در برابر بخش اعظمی از مشکلات عمیق اقتصادی سال های اخیر منفعل ماند. این انتقاد ها به مجلس دهم در اواخر عمر یک ماهه اش شدت یافت. اما با وجود #کرونا و انفعال مجلس در برابر آن ، مجلس دهم در اقدامی سیاسی، تصمیم به کاهش اختیارات #شورای_نگهبان گرفت.
بر این اساس، بهترین بازه برای بررسی جهت گیری #خبرآنلاین در برابر انتقاد ها به مجلس دهم، یک ماه پایانی کار این مجلس خواهد بود. بررسی های آماری این پژوهش بازه ی 3 اردیبهشت 99 تا 6 خرداد 99 در نظر دارد. در مقابل یک ماه ابتدایی مجلس یازدهم مد نظر قرار گرفته است. بازه مورد نظر برای مجلس یازدهم، از 20 خرداد 99 تا 17 تیر 99 است.
📊نمودار5 : خبرآنلاین، مجلس دهم و یازدهم
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
حجتالاسلام دکتر"جواد اژهای" نماینده مقام معظم رهبری در امور دانشجویان اروپا و آمریکا درگذشت
وی که داماد شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و از طرف مادری جزو خاندان صدر بود، پیش از انقلاب دکترای روانشناسی تجربی از دانشگاه وین گرفت و در دولت های پس از انقلاب دارای مسئولیت هایی بود.
او در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رییس سمپاد بود
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب
▫️ بسمه تعالی
با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای دکتر جواد اژهئی را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدتهای بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهدهدار شد و یادگارهای فراموشنشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت.
تشکیل انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعههای نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلائی مدالآوریهای علمی بینالمللی از جملهی این یادگارهای بیهمانند است.
این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیتالله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبهپروری را بر شالودههای محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعهی نخبگانی کشور تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۸/۲۴
@rozaneebefarda
روزنه
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ حجتالاسلام دکتر"جواد اژهای" نماینده مقام معظم رهبری
🔹صدور پیام های تسلیت مقام معظم رهبری و ادبیات آن، بسیار حکیمانه، ضابطه مند و درس آموز است.
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه
🔴در یادداشت های بعدی خواهیم خواند:
🔻مشاور ارشد میرحسین موسوی و حامی فتنه در رسانه های حوزوی چه می کند؟
🔷وبلاگ خبرآنلاین؛ وبلاگ یا پاتوق همپیالگان غرب زده؟
🔷بررسی عملکرد خبرآنلاین: خبرگزاری یا دلال خبر؟
همه چیز در مورد مهم ترین بنگاه رسانه ای #برجامیان و #دولت_اعتدال را در پرونده ویژه روزنه بخوانید...
📌برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم، چهارم ، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹|| نماینده مردم مشهد در مجلس: #روحانی و #لاریجانی بخاطر #اتفاقات_آبانماه، باید محاکمه شوند❗️
⭕️مواضع صریح حجتالاسلام #پژمانفر به مناسبت سالگرد اتفاقات #آبانماه۹۸:
🔹 لاریجانی طرح سوال از رئیسجمهور را با ۱۸۰ امضا چند ماه داخل کشوی خود نگه داشت.
🔹 مقصر اتفاقات آبان ماه روحانی و لاریجانی بودند.
🔹 وقتی راه پیگیری قانونی مطالبات مردم را بستیم، مردم برای پیگیری مطالباتشان به خیابان آمدند و این اتفاقات افتاد.
@rozaneebefarda
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی
دکترای علوم سیاسی
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
#گزیده
🔹از نظریه #اسلام_غیر_انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود؛
#اسلام_متحجر و #اسلام_سکولار، که #فیرحی در قالب اسلام سکولار میگنجد.
🔹 مواجهه با شخصیت فیرحی از دو منظر قابل بررسی است؛
🔻اول اینکه وی از دنیا رفته و احساسات نسبت به این ضایعه برانگیخته شده است و باید به خانواده ایشان #تسلیت گفت
🔻اما آنچه اهمیت بالایی دارد #بعد_فکری جناب فیرحی است که نباید در #مواجهه_احساسی با فوت ایشان مغفول بماند.
🔹شخصیت علمی آقای فیرحی را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد؛
بعد اولی که در شخصیت ایشان می شود به آن پرداخت به لحاظ #تبار_شناسی و #جریان_شناسی است.
🔹 مهم ترین مسأله ای که جریان روشنفکری از عصر فتحعلی شاه تا کنون با آن روبرو بوده این است که چطور می توان از وضعیت کنونی که کشور در آن قرار دارد خارج شد و به مدرنیته رسید به صورتی که ظاهر دین حفظ شود اما به لحاظ فکری و مبنایی ذیل مدرنیته تعریف بشویم.
🔹براین اساس رویکرد های مختلفی توسط جریان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد؛ رویکرد اول نقد دین است، به گونه ای که به تبیین مبانی فکری غرب به عنوان الگوی پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها پرداخته می شود.
🔹 رویکرد دوم تأویل مفاهیم غیر دینی در قالب مفاهیم دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایه گذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمی توان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت.
🔹 اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایران شناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون #مرحوم_نائینی و #شیخ_فضل_الله سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند.
🔹بعد دوم شخصیت آقای فیرحی جنبه فکری ایشان است؛
وی تلاش می کند مفاهیم و مؤلفه های غربی را با چارچوب فقهی مورد تبیین قرار دهد و در مواجهه با کسانی که رویکرد فلسفی دارند مانند سروش و یا رویکرد ایران شهری دارند مانند طباطبایی، به این دلیل نیست که این ها تلاش دارند دین را در ذیل مدرنیته تعریف کنند بلکه نقد وی به سروش و امثال او این است که چرا این افراد دستگاه فقه را نادیده گرفته اند، چرا که فقه مهمترین دستگاهی است که می شود از آن برای تعدیل مفاهیم غربی و ارائه مبانی و مؤلفه ها و مبانی غربی در چارچوب فقه و با روکش فقهی بهره برد.
🔹بنابراین این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند و تنها تفاوت این دو در تحلیل آن ها از موقعیت زمانه بود و استمرار تفکر شیخ فضل الله و نائینی به حکومت ولایت فقیه می انجامید، البته با مبانی متفاوت مرحوم نائینی در امور حسبیه و ادله الهی ولایت فقیه در دیدگاه شیخ فضل الله نوری وجود داشت.
🔹جریان روشنفکری تلاش می کند مرحوم نائینی را به نفع مبانی فکری التقاطی خود مصادره کند اما مطالعه در شیوه مرحوم نائینی و مواجهه واقع بینانه بینانه با اندیشه وی، ما را به نقطه ای که روشنفکران معاصر بر آن ایستاده اند نمی رساند.
🔹با مداقه در سلوک شخصیتی آقای فیرحی این نکته را خوهیم یافت که وی بیشترین #تأثیرپذیری را از #دکتر_بشیریه دارد و در یک کلام می توان گفت #خاستگاه_فکری وی مدرنیته است و تلاش می کند هر مسأله ای را با نقطه عزیمت مدرنیته آغاز کند و مؤلفه های فکری غربی که پس از رنسانس شکل گرفته است برای او اصالت دارد و از فقه به عنوان یک دستگاه فکری در خدمت توجیه مبانی فکری غربی در استفاده می کند و پیشینه ای رویکرده میرزا ملکم خان برمی گردد که تلاش داشت مفاهیم غیردینی را با لعاب دینی به جامعه عرضه کند.
🔹پشتوانه تئوریک نظریه نظام انقلابی، اسلام ناب است در مقابل نظریه اسلام غیر انقلابی که حاصل آن دموکراسی است ودو نوع اسلام از آن می تواند متولد شود، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار یا اسلام رحمانی»؛ که آقای فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد.
🔹این انتقاد به #رسانه_ملی و سایر رسانهها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم #حسینیان با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آن ها توجهی نمی کنند اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن #شبکه_چهار می رود بدون اینکه زمینه نقد وجوه علمی این شخص فراهم شده باشد!
@rozaneebefarda
ادامه👇
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته
[صفحه ۲ از ۲]
🔹اگر بخواهیم نمودهای تفکر سکولار را در اندیشه فیرحی بیابیم سیری نه چندان عمیق در آثار و سخنرانی های وی ما را به هدف مان می رساند؛
تحلیلی که در سخنرانی های خود از #قیام_امام_حسین (ع) ارائه می کند، تحلیلی که از تقابل نظام اسلامی و نظام سلطه براساس دو مفهوم تضاد و حقانیت ارائه می کند و یا مباحث مختلفی که در مقاله ای به آن می پردازد و درآن خود را به عنوان پل ساز میان فقه و جریان روشنفکری سکولار معرفی می کند که هدف این پل، #تعدیل_کنندگی #رادیکالیزم_مذهبی و #سکولاریزم_ستیزنده است.
🔹اگر ما مجموعه آثار و نوشته های ایشان را مورد بررسی قرار دهیم به هیچ وجه بین خود و جریان روشنفکری سکولار که مصادیق آن امثال #سروش، #شبستری و دیگران هستند، مرزبندی نمی کند و مواجهه او با این افراد مواجهه شکلی است به این معنا که از دریچه فقه باید ورود کرد یا از دریچه ای دیگر.
🔹یکی از اصول انقلاب و اسلام ناب مرزبندی با نظام سلطه است و فیرحی تلاش می کند این ویژگی و اصل را به شدت کمرنگ کند و سعی می کند اندیشه #انقلاب_اسلامی را در #ذیل_مدرنیته معرفی کند؛ بنابراین چیزی تحت عنوان علوم اسلامی نخواهیم داشت و از اساس علوم تقسیم بندی علوم انسانی به اسلامی و غیر اسلامی بی معنا خواهد بود.
🔹در اندیشه فیرحی فقه هم به دستگاهی برای موجه سازی مبانی فکری مدرنیته و مفاهیمی که در دانش سیاسی وجود دارد، فروکاسته شده، بنابراین دانش همان چیزی است که در غرب رشد و نمو یافته و تنها کاری که ما در قبال دانش می توانیم انجام دهیم بومی سازی است و این بومی سازی به معنای داشتن یک دانش مستقل نیست؛ بنابراین فیرحی خود را پل سازی معرفی می کند که به #عرفی_سازی_مبانی_تفکر_غرب می پردازد.
🔹اگر از دیدگاه مبانی امام و انقلاب اسلامی به عملکرد فیرحی بنگریم، شاید داعیه داری او برای اسلام از یک سو و تئوری پردازی برای جریان اصلاحات از سوی دیگر نشانه تناقض رفتاری او باشد اما اگر به دیدگاه تئوریکی که وی نظریه پرداز آن است توجه کنیم و سلوک علمی و عملی او زیر نظر بگیریم خواهیم دید که هیچ تناقضی در رفتار وی وجود ندارد چرا که اسلامی که فیرحی که داعیه دار آن است تقویت کننده جریان فکری سکولار به سردمداری اصلاحات است.
⭕️متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هشتم/ الف، از پرونده ویژه
برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم ، چهارم، پنجم ، ششم و هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
بخش هشتم/ الف
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه 1 از 5]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️وبلاگ نویسان خبرآنلاین؛ از آخوندهای اعتدالی تا ژورنالیست های فعال فتنه
🔻یکی از پروژه های رسانهای #خبرآنلاین، در نظر گرفتن فضای اختصاصی برای چهرههای فکری، سیاسی و رسانهای همسو است. در میان کسانی که در بستر خبرآنلاین وبلاگ اختصاصی دارند، ترکیب جالبی به چشم میخورد!
شماره هشتم به بارخوانی کارنامه و مواضع سیاسی #وبلاگ_نویسان_خبرآنلاین اختصاص دارد.
🔹حضور پررنگ چهرههای سیاسی حامی دولت و روشنفکران اعتدالی،جالب است! شاید در نگاه ابتدایی، صرفا انتشار یادداشتهای اختصاصی برخی افراد، نشانگر پیوند سیاسی و جناحی نباشد اما براساس پاسخ صریح نماینده #خبرآنلاین به نویسندگان این پرونده، اختصاص صفحات وبلاگی به افراد، با گزینش #مدیران سایت انجام می گیرد و #نویسندگان مستقل و چهرههای سیاسی متفاوت یا مخالف با سیاستهای خبرآنلاین و خرده جریان اعتدال جایی در جمع وبلاگ نویسان خبرآنلاین نخواهد داشت.
بازکاوی وبلاگ نویسان خبرآنلاین نشان میدهد طیف خاصی در این پاتوق مجازی حضور دارند.
در ادامه به بررسی بیوگرافی تعدادی از این چهره های اعتدالی نزدیک به دولت روحانی می پردازیم.
این بخش را با بررسی کارنامه سیاسی یکی از ایده پردازان رسانهای جریان غربگرا آغاز می کنیم.
♦️ابوالفضل فاتح
ابوالفضل فاتح روزنامهنگار، فعال سیاسی، کارشناس ارتباطات و از فعالان فتنه88 است. فاتح فارغالتحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران(۱۳۷۶) و فارغالتحصیل دکترای ارتباطات دانشگاه #آکسفورد(۱۳۹۰) است. فاتح از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی بود. او در سال ۱۳۷۸ #ایسنا(خبرگزاری دانشجویان ایران) را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۸۴ مدیرعامل آن بود.
او #چهره_پشت_پرده جریان غربزده و ایده پرداز رسانه ای است. به نظر می رسد او با پیاده کردن نظریه هایی مثل "مدل بینابینی" ، " همه برای همه"، " هر دانشجو یک خبرنگار" و " ویکی واره نویسی" در رسانه هایی مثل ایسنا، تلاش کرد که از یک طرف خبررسانی و خبرسازی را به یک سطح عرفی و غیرتخصصی تنزل و در عین حال دامنه آن را گسترش دهد و از طرف دیگر زمینه حضور طیفی از نوباوگان سیاسی و رسانه ای را بدنه سیاسی/رسانهای فراهم کند. جالب است که این ایده فاتح مدتها بعد، در خبرآنلاین و در راه اندازی بخش وبلاگ و کافه خبر اجرا شد.
🎞عکس42: ابوالفضل فاتح
#حسین_انتظامی به این موضوع اذعان دارد و در باب سیاست گذاری خود در بخش وبلاگ و کافه خبرآنلاین می گوید:
" بی انصافی و البته سرقت علمی است اگر به مبدع و نظریه پرداز طرح حاضر[ همه برای همه] اشاره نکنیم. اگر چه پیشتر نمونههایی متفاوت از این طرح ظهور و افول کرده است اما این ایده متعلق به #برادر_نازنینم دکتر #ابوالفضل_فاتح، موسس خبرگزاری ایسنا است که این روزها رساله خود در زمینه ارتباطات را در دانشگاه آکسفورد به پایان میرساند. اگر خود او مجری این طرح می شد قطعا کاستیهای پیش رو و انحرافات احتمالی از هسته اولیه به حداقل میرسید که امیدوارم با کمک او پیرایههای این طرح زدوده شود. " (خبرآنلاین، 30/4/1388)
#فاتح مشاور ارشد، رئیس کمیته رسانهای و سخنگوی ستاد #میرحسین_موسوی در انتخابات 88 بود که نقش تعیین کننده ای در آن #فتنه داشت. او در شکل گیری #توهم_پیروزی برای موسوی و طیفی از طرفدارانش، نقش مهمی داشت و شخصا حداقل دو بار پیروزی قطعی موسوی را اعلام کرد(خبرآنلاین، 15/2/1388 و 22/3/1388).
نقش فاتح در تصمیم سازی برای سران اصلاحات تا بدان پایه مهم است که برخی از او بعنوان یکی از مخالفین کاندیداتوری #خاتمی در سال 88 نام بردهاند که در انصراف خاتمی مؤثر بود.(خبرآنلاین، 20/6/1388)
@rozaneebefarda
ادامه👇