نامه آقا سیدموسی صدر به برادرش در پاسخ به انتقادات پیرامون اقامه نماز بر پیکر دکتر شریعتی
#حافظه_تاریخی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سرور معظم و برادر بزرگوار دست مبارک را میبوسم و ملتمس دعا هستم.
...متأسفانه مطالب از دور طور دیگری جلوه و تفسیر شده است.
و امیدوارم شناسایی و اطمینان سابق و حسنظن و خدمات کمنظیر سابق که به لطف خدا انجام گرفته روشنگر باشد.
درباره دکتر شریعتی، متأسفانه مطالب یاد شده و پیام رسیده و حتی تفسیرها دور از حقیقت بوده است.
هیچ جبههگیری و دفاعی و تبنی وجود ندارد. فقط و فقط جوانان مسلمان زیادی که من آنها را میشناسم و خود را مسئول آنها می دانم و برای راهنمایی آنها تلاشها کردهام بعلت وضع سیاسی و جبههگیری در مقابل چپ بهخصوص به مطالب ایشان نیازمند بودند و در عین حال نقص داشتن را معترف بودند.
منتظر بودند در مرحله آینده دکترین مثبت برای آنها در اروپا تهیه کند و چون فوت شد سخت محزون و پریشان شدند و چون هیچکس حتی #آیتالله_خمینی کوچکترین صحبتی با آنها نکرد، نزدیک بود به کلی رشته و روابط آنها با روحانیت قطع شود.
من با این احترام – و فداکاری فراوان- مانع انقطاعشان از روحانیت و انحرافشان شدم و در خطاب گفته و میگویم که افکار ما با او فرق دارد. و به همین دلیل موفقیت حاصل و امیدوارم همه نواقص و سوءتفاهمها جبران شود.
موضع دیگر هم براستی من در حال دفاع بوده و هستم. نمیدانم چرا از . . . مرتب کارشکنی و تحریک ادامه دارد تا آنکه وضع خطرناک بود و حملۀ من فقط صورت دفاع داشته است.
امیدوارم مفصلتر عریضهای تقدیم دارم...
@rozaneebefarda
مردمستیزی مجاهدین در دل اروپا و رسوایی تاریخی برای حامیان داخلی و خارجی این گروهک جلاد!
حمله و اهانت منافقین مزدور به رأیدهندگان ایرانی، آنهم در دل اروپا، بزرگترین رسوایی برای گروهک جلاد و همه حامیان داخلی و خارجی آن بود.
آنان با اقدامات وحشیانه، به مردم محترم رأیدهند حملهور شدند و گاه این تهاجم، علاوه بر فحاشی و جسارت و اهانت، با ضرب و جرح نیز همراه شد!
ماهیت پلید این جلادها که از قبل بر مردم ایران روشن بود اما در سال ۹۶، بیت منتظری با انتشار فایل صوتی گفتمانی را کلید زد که نهایتا توسط حسن روحانی در تریبونهای تبلیغاتی بدان دامن زده شد و نهایتا به تعبیر رهبر حکیم و فرزانه، جای جلاد و شهید را عوض کردند!
حالا اما تشت رسوایی این وحوش عصر مدرن، بار دیگر از بام افتاده و موجب رسوایی بیشتر حامیان داخلی و خارجی شان شده است.
@rozaneebefarda
خاتمی و جنبش فورواردینگ از نوچههای سیاسی!
در این ایام سرنوشتساز و تاریخی، اوج کنشگری سیاسی رئیس دولت اصلاحات خلاصه شده در فوروارد پیامهای رادیکال نوچههای سیاسی!
این جماعت نهایت تلاش خود را برای کارشکنی در مشارکت حداکثری و مخدوش کردن انتخابات به کار بستند؛
یک طیف شان همگام با مریم رجوی و احمدینژاد به کمپین تحریم پیوستند!
طیف دوم از #انتقام_جمهور و #زدن_زیر_میز و #روز_سرنوشت سخن گفتند!
حالا پس از آنکه تمام زورشان را در تضعیف انتخابات که مصداق بارز #تضعیف_نظام است، زدهاند، در حال فرار دزدانه از کارشکنیهاشان هستند و برای #دولت_مردمی نسخه مینویسند و در کسوت مطالبهگری نشستهاند!
جریان انقلابی/مردمی نسخهنویس لیبرال و رادیکال نمیخواهد؛ راهحل را بلد است چون با مشکلات عمیقا آشناست.
شما اگر بلد بودید، مردم را به ستوه نمیآوردید!
خاتمی، روحانی، مصطفوی، و سایر دوستان و آشنایان شان، اعم از نوچهها و پدرخواندهها، همه پیروان خط غرباندیشی که نمادشان خسارت محض ۸ ساله روحانی بود، فعلا تا سالها فقط باید #پاسخگوی_زمین_سوخته باشند!
بعد از آن نقد و مطالبهشان مسموع است.
مردم بیدارند و #سیلی_سخت۱۴۰۰ به تحریمکنندگان و تضعیفکنندگان انتخابات، نشانه همین بیداری است.
دوران بزن در رو تمام شده است....
@rozaneebefarda
تبیین نقش مردم در حکومت اسلامی توسط مقام معظم رهبری(دهه شصت)
#مبانی_انقلاب_اسلامی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
وقتی ما میگوییم حکومت اسلام یک حکومت مردمی است، معنای این حرف این نیست که حکومت اسلامی، حکومت خدا نیست. معلوم است که همهی ادیان الهی به حکومت خدا دعوت کردهاند و همهی پیغمبران و جانشینان آنها مردم را به نظامی الهی که در آن حاکمیت از آنِ خدا و قوانین خدا است، فراخواندهاند؛ امّا در اسلام حکومت «اللَّه» با حاکمیت مردم بر سرنوشت خود منافاتی ندارد. حکومت مردم به معنای حکومت مردم، آنچنان که در دمکراسیهای غربی بیان میشود، نیست و در اینباره مختصری قبلاً عرض کردهام. حکومت مردم به همان اندازهای است که بر طبق فرمان خدا به مردم اجازه و امکان تصمیمگیری و اقدام داده شده است و لذا در قرآن دربارهی بنی اسرائیل میفرماید: وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّهً؛ یعنی حکومت، حکومت مستضعفان است و این منافاتی ندارد که حکومت مستضعفان به معنای حکومت خدا و در چهارچوب احکام الهی باشد.
و امّا یک بخش دیگر و یک گوشهی دیگر از این بحث گسترده این است که مردمی بودن حکومت اسلامی به دو معنا است: یکی این است که مردم در ادارهی حکومت و تشکیل حکومت و تعیین حاکم و شاید در تعیین رژیم حکومتی و سیاسی نقش دارند. مردمی بودنِ حکومت یعنی نقش دادن به مردم در حکومت. یک معنای دیگر برای مردمی بودنِ حکومت اسلامی این است که حکومت اسلامی در خدمت مردم است؛ آنچه برای حاکم اسلامی مطرح است، منافع عامّهی مردم است؛ نه منافع اشخاص معین یا قشر معین و طبقهی معین.
اسلام به هر دو معنا دارای یک حکومت مردمی است؛ امّا مادامی که حکومت مردمی به معنای اوّلی تأمین نشود، یعنی مردم نقشی در حکومت نداشته باشند، نمیشود گفت که حکومت به معنای دوّمی - یعنی آن حکومت در خدمت مردم است - مردمی است.
✅خطبههای نماز جمعه تهران_۱۳۶۲/۵/۱۴
@rozaneebefarda
یک نکته برجامی!
#اختصاصی
🔹نظر به تصریح کارگزاران و رسانههای رسمی آمریکایی و اسرائیلی مبنی بر تعجیل در نهایی کردن توافق مجدد با ایران پیش از انتقال قدرت به جریان مردمی/انقلابی، معقول نیست فرمان مذاکرات با غرب به دست دولت فعلی باشد و لذا آنگونه که هماکنون نیز در نهادهای عالی نظام در حال تمهید است، برای ادامه مذاکرات، لازم است تیمی جدید با حضور عناصر متخصص و متعهد برای اعلام نظر کارشناسی وارد میدان شود.
🔻حتما کسب نظر از رئیسجمهور منتخب ملت با ضمانت تأثیر در روند مذاکرات هم امری کاملا بایسته و معقول است؛ چه اینکه هر توافقی که امضا شود، در ۴ سال آتی دامنگیر دولت جدید خواهد بود.
▫️طبعا گذشته از شورای امنیت ملی بعنوان نهاد متولی و معتمد نظام، #مجلس_انقلابی نیز در کنترل فرایندهای نامرئی دولت روحانی برای پیشگیری از چوب حراج به منافع ملی و #تکرار انعقاد توافقات خسارتبار مجدد، وظیفه ویژهای برعهده دارد.
▫️تحرکات عجولانه و مرموزانه طرف غربی و ولع سیریناپذیر و تکاپوی مشکوک اعتدالیها برای به نتیجه رساندن مذاکرات، قطعا به نفع ملت ایران نیست و ممکن است کلاهی گشادتر از برجام بر سر ملت ایران برود که به مثابه یک #سیاهچالهسیاسی در مسیر دولت مردمی آقای #رئیسی عمل کند و تمام ظرفیتهای تحولی جدید را معطل یا مشغول کند.
۳۰ خرداد ۱۴۰۰
@rozaneebefarda
هدایت شده از کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی ره
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت اللَّه خوشوقت ره
❓بعضی میگویند: «اگر در مقابل #غرب #کوتاه_بیاییم، #تحریمها برداشته میشود و وضع بهتر میشود». نظر شما چیست؟
✅ کوتاه بیایند یعنی چه؟ در اینصورت (#آمریکا) میآید و آنجا مینشیند. #امام هم که نیست تا بیرونش کند و تمام میشود. (آمریکا) از خدا میخواهد که بیاید. ناگهان میبینی شب تا صبح #تهران پر شد. این شما هستی که میگویی: «بهتر میشود»؛ اما اینطور نیست. اینها حرفهای #عاقلانه_نیست.
ما به عنوان #مسلمان باید #کمک_کنیم و این #تحریم را تحمل کنیم. اگر او تحریم کند و ما هم #تسلیم شویم، کار تمام میشود. #باید_صبر_کرد. اگر صبر نکنی، باید تسلیم شوی و #کلید را به آنها بدهی. او هم میآید و در رأس مینشیند و تمام میشود. #باید #مقاومت_کرد تا درست شود انشاءالله.
🔰کانال رسمی حضرت آیت اللَّه خوشوقت تهرانی (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
رمزگشایی از توییت هوشمندانه #سیدحسن_نصرالله
🔷سید مقاومت با انتشار تصویر سردار #اسماعیل_قاآنی در کنار رئیس جمهور منتخب #سیدابراهیم_رئیسی، به آیه (۱۲۵ بقره) اشاره میکند:
«وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ...»:
به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم: خانهام را از هرچه رنگوبوی بتپرستی دارد، پاک کنید.»
▫️در این آیهی شریفه، خداوند متعال مأموریتی ویژه به ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) داده است که همانا پاک کردن خانه خدا از وجود شرک و بتپرستی است!
به نظر میرسد این توئیت کنایه از تقویت جبهه مقاومت و مأموریتی الهی در پاکسازی قبله اول مسلمین از وجود منحوس صهیونیستهای دینستیز است. انشالله.
🔹حوادث واقعه نشان میدهد که کیاست مؤمنانه سیدحسن ریشه در مکتب الهی امام خمینی دارد و درود بر مردم هوشیار و حکیم ایران که به درستی به عمق افکار او پی بردهاند و سالهاست فریاد میزنند:
#نواده_روحالله؛ #سیدحسن_نصرالله!
پ.ن:
این حساب کاربری غیررسمی است و تعبیر توئیت منتسب به سیدحسن نصرالله دقیقتر است.
@rozaneebefarda
از جمهوریت رضاخانی تا جمهوری اسلامی
درنگی در تحریف اخیر سروش محلاتی پیرامون دیدگاه امام خمینی در باب جمهوریت
اختصاصی|| #نقد_چهارم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۳]
آقای سروش محلاتی اخیرا بحثی با عنوان «امام خمینی، جمهوریت و ایران امروز» داشته و در آن دو بحث را مطرح نمود. بحث اول وی حول مواجه امام خمینی(ره) با موضوع «جمهوریت» است. وی ادعا دارد امام در سن 23 سالگی با این موضوع مواجه شدهاند و نظری مخالف تمام علما و رجال سیاسی زمان خود داشتهاند. بحث دوم سروشمحلاتی در مورد استدلالهای امام خمینی(ره) بر تایید جمهوریت است. به زعم سروش محلاتی استدلالهای امام خمینی(ره) هر نوع جمهوریتی را حتی اگر اسلامی نباشد، مورد تأیید قرار داهاند! وی نکته اساسی و محوری این بحث را به رسمیت شناختن حق مردم در تعیین سرنوشت خود میداند. درنتیجه حتی جمهوری رضاخانی نیز حکومتی صحیح است و مردم حقّ دارند جمهوری اسلامی یا غیراسلامی را انتخاب نمایند.(دقیقه ۴۷:۳۱) در انتها نیز از این که افکار امام با میدانداری جریان فکری انقلاب در حال آسیب دیدن است، احساس خطر میکند. سخنان سروش محلاتی، نمونه عینی تحریف اندیشههای متعالی امام خمینی(ره) است. در ادامه به بررسی و نقد سخنان وی پرداخته میشود.
1. سروش محلاتی و تحریف دیدگاه امام خمینی درباره جمهوریت در آستانه انتخابات
برای تفسیر دیدگاه امام خمینی(ره) باید تمام کلمات ایشان را ملاحظه نمود و به یک جمله کوتاه که در مقام مقایسهی حکومت از نوع جمهوری و سلطنت است، بسنده ننمود. صرف آوردن عبارتی کوتاه از ایشان و عدم لحاظ دیگر سخنان امام، معنایی جز تحریف عمدی امام ندارد. سروش محلاتی به دنبال آن است که از این جمله امام که در ضمن تعریف از شهید مدرس بیان می شود، این استفاده را ببرد که امام با مطلق جمهوریت موافق است ولو اینکه بر راس آن دیکتاتوری چون رضاخان باشد! متن بیان امام چنین است: «اینها از انسان می ترسند. اینها دیدند که یک مدرس در زمان رضاخان بود نمی گذاشت رضاخان آن وقت که جمهوری درست بکند. مدرس نگذاشت ولو برخلاف مصالح شد و اگر درست شده بود بهتر بود، لکن آن وقت اینها نظر سوء داشتند. یعنی او به سلطنت که نرسیده بود می خواست رئیس جمهور شود و بعدش هم کارهای دیگری بکند و کسی که جلو او را گرفت مدرس بود که نگذاشت این کار عملی شود... و بالاخره هم جانش را از دست داد.»(صحیفه امام، ج 4، ص 201 (30/4/1358))
نکته مهم آن است که این سخنان امام تحلیلی پسینی از اتفاقات بیش از پنجاه سال گذشته است. به دیگر بیان امام خمینی(ره) ضمن تأیید و تمجید شهید مدرس و تعریف از فهم دقیقش از نیات و اهداف جمهوری رضاخانی، در تحلیلی کلی آن هم بعد از گذشت نیم قرن از تاریخ ایران، این برداشت را دارند که چه بسا «جمهوری دیکتاتوری رضاخانی»، در مقایسه و نسبتسنجی با «پادشاهی مطلق رضاخانی» دارای مفسده کمتر و مصالح بیشتری میتوانست باشد. درحقیقت این سخنان صرفا در مقام مقایسه است نه اینکه امام خمینی(ره)، به طور مطلق و بدون هیچ قید و توضیحی، جمهوریت و بهطور خاص جمهوری رضاخانی را تأیید نموده باشند. از منظر فقهیِ امام خمینی تنها «جمهوریت در چارچوب اسلام» مورد تایید دین است، ولی اگر تحقق چنین حکومتی در سال ۱۳۰۳ ممکن نبود، چه بسا جلوگیری از فساد و اصلاح امور در آینده، توسط یک جمهوری غیر دینی، آسانتر از مدل سلطنتی بود، گرچه بعد از مرگ رضاخان، چرا که او به دنبال ریاست جمهوری مادام العمر همانند آتاترک بود. لذا در مقام تزاحم، جمهوریت بر سلطنت ترجیح دارد. نظیر این موضوع، در قضیه مشروطه است که به تصریح مرحوم نائینی در کتاب تنبیه الامه، سلطنت مشروطه موافق حکم اولی اسلام نیست، ولی از باب وجوب کم کردن ظلم و نزدیک شدن به حکومت صحیح اصلی، چارهای از قبول آن نیست. (تنبیه الامه، ص 8، 40، 46 و تفصیل در کتاب الحاکمیه فی الاسلام، ص646) نیز امام خمینی در کتاب ولایت فقیه، ص44 در نفی حکومت جمهوری غیر دینی چنین میفرمایند:
فرق اساسی حکومت اسلامی با حکومتهای مشروطه سلطنتی و جمهوری در همین است... (برنامه ریزی و نه قانون گذاری در عرض تشریع الهی) ایشان از این نوع جملات کم ندارند! امام هرگز جمهوری غیر دینی را تایید نکرده اند.
@rozaneebefarda
از جمهوریت رضاخانی تا جمهوری اسلامی
درنگی در تحریف اخیر سروش محلاتی پیرامون دیدگاه امام خمینی در باب جمهوریت
[صفحه ۲ از ۳]
آقای سروش محلاتی و همفکرانشان معتقدند مردم حق دارند حتی فرد فاسدی همچون پهلوی را به عنوان حاکم انتخاب نمایند و این از نظر اسلامی نیز مورد تایید است. شوربختانه کسی که داعیه دار امام شناسی است چنین مطلب واضح البطلانی را به امام خمینی نیز نسبت می دهند!
روشن است که خاستگاه حقوق از نگاه دینی، خداوند متعال است. اوست که برای انسانها حقوقی را قرار داده است البته اگر شخصی منکر نگاه توحیدی و معتقد به مکتب پوزیتویستی حقوق باشد، چنین اعتقادی نخواهد داشت.
این بحث از منظر امام خمینی طرح شده و محل بحث، حکومتی است که از منظر دینی مورد تایید است. باید دقت نمود که بحث، در آزادی تکوینی مردم نیست؛ از نظر تکوینی خداوند این قدرت را به هر انسان مختاری داده است که مرتکب معصیت، حتی قتل و جنایت شود، ولی از نظر تشریعی او را نهی کرده و چنین حقی به او نداده است! حال آیا میتوان معنای معقولی برای این گزاره یافت که خداوند به مردم حق داده است هر شخصی حتی فاسدترینها را به عنوان حاکم خود انتخاب کنند؟
البته حق مردم در انتخاب بالاترین مقام کشور مورد تایید قانون اساسی است. امام خمینی (ره) و بزرگان انقلاب که به شکل صحیح نظریه ولایت فقیه را تقریر نمودهاند، اذعان میکنند امام معصوم، فقهای جامع شرایط را برای به دست گرفتن مجاری امور در دوران غیبت به مردم معرفی نمودهاند و تطبیق چنین فقیهی بر یکی از فقهای موجود به عهده مردم است و حکومت باید این حق مردم را به رسمیت بشناسد. اینکه مردم حق دارند چنین شخصی را به عنوان حاکم انتخاب نمایند، مورد انکار کدام فقیه است؟
بنابراین سروش محلاتی از یک جمله کوتاه امام و اینکه فرمودند (مردم حق دارند تنها برای خودشان حاکم انتخاب کنند نه نسل های آتی) مطالب نادرستی که خود میپسندد را به امام نسبت داده است.
2. آیا امام خمینی(ره) در سن ۲۳ سالگی نظری مخالف همه فقها و رجال سیاسی داشته اند؟
سروش محلاتی در بحث اخیر خود در خصوص جمهوریت، مدعی است که امام خمینی در سن ۲۳ سالگی(در قضیه تلاش رضاخان برای تاسیس جمهوریت) با این موضوع مواجه شدند و در حالی که همه علما و رجال سیاسی مخالف جمهوریت رضاخانی بودند، امام مصلحت کشور را در جمهوری میدیدند و لو در رأس آن رضاخان باشد.(دقیقه ۵۰:۵۰)
سروش محلاتی میگوید:
«در برابر قاطبه علما و بزرگان یکی استاد بزرگوارشان مرحوم شیخ عبدالکریم حائری و دو تن از مراجع بزرگ آن عصر سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله نائینی و بعد جبهه بزرگ مبارزه با استبداد که رهبرش مدرس است، در قبال همه اینها این طلبه جوان ۲۴-۲۵ ساله اعتقاد دیگری دارد. چنان جمهوریت برای امام خمینی اهمیت دارد که در آن سنّ و سال که آغاز فعالیت فکری و سیاسی حضرت امام تلقی میشود میگوید ای کاش جمهوری رضاخانی تحقق پیدا میکرد...»(دقیقه ۳۳)
واقعیت آن است که این نسبت به امام خمینی صحیح نیست. آقای محلاتی چطور از سخن امام در سال ۱۳۵۸ که: اگر جمهوری در سال ۱۳۰۳ تشکیل شده بود در مقایسه با سلطنت و فجایعی که بعدا رخ داد بهتر بود، برداشت کردهاند ايشان در همان سال و در سن ۲۳ سالگي چنين نظري داشت اند؟!
این تحلیل پسینی از یک واقعه تاریخی است و لزوما به این معنا نیست که امام خمینی(ره) در همان زمان هم این فکر را داشته اند. اساسا در آن سال هنوز معلوم نبود كه بعد از منتفی شدن جمهوري رضاخاني، سلطنت وی مطرح خواهد شد، تا علما اهمّ و مهمّ كرده و در تزاحم اين سلطنت یا جمهوریت رضاخانی يكي را ترجيح دهند. مسالهاي كه در سال 1358 مبتنی بر تجربه ای تاریخی و تحلیلی پسینی امکان پذیر بود.
محلاتی اذعان دارد که علما با قدرت يافتن رضاخان مشكل داشتند نه جمهوريت؛ لذا طبعا علما سلطنت او را نيز نميپذيرفتند! اساسا در آن فضاي پر فتنه و ابهام، صحنه آنچنان روشن نبود که کسی بتواند با اطمینان جمهوری رضاخانی را نسبت به وقایع سیاه و پرخسارتی که قرار بود در آینده واقع شود، ترجیح دهد.
اگر هر عالم و فقیهی به این نتیجه میرسید که مبارزه و اصلاح امور و لو بعد از مرگ رضاشاه به عنوان رئیس جمهور مادام العمر نزدیکتر و سادهتر است، بی تردید با توجه به اصول فقهی آن را تجویز مینمود. از این رو تحلیل امام خمینی یک تحلیل پسینی است که بعد از گذشت ۵۴ سال شکل گرفته است و به همین جهت هرگز نمیتوان نظر امام خمینی را در آن سالها در برابر نظر آیات حائری و اصفهانی و نائینی دانست، آنطور که در سخنان آقای محلاتی بیان شده است.
طرح موضوع جمهوریت در ایام انتخابات بیجهت با اغراض سیاسی نیست؛
آیا #سکولارهای_حوزوی و طرفداران #دولت ناکارامد #اعتدال با قرار گرفتن در معرض شکست سیاسی در پی انتقام از نظام برآمده و به طرح چنین مباحث تحریفآمیزی میپردازند!؟
@rozaneebefarda
از جمهوریت رضاخانی تا جمهوری اسلامی
درنگی در تحریف اخیر سروش محلاتی پیرامون دیدگاه امام خمینی در باب جمهوریت
[صفحه ۳ از ۳]
3.ژست دفاع از جمهوریت همراه با توهین به امام خمینی!
در بحث اخیر آقای سروش محلاتی راجع به نگاه امام خمینی به جمهوریت، به ظاهر با تلاش ایشان برای دفاع از حق مردم مواجه هستیم. اما آیا حقیقتا مایه گذاشتن جریان اصلاح طلب و اعتدال، از امام خمینی همراه با اعتقاد است یا دست کم بعضا با انگیزههای سیاسی، غیر صادقانه و قدرت طلبانه رو به هستیم؟
اگر نیش و کنایههای آقای سروش محلاتی و مخاطبان اصلی ایشان که رسانه های کاسب ترس و شیفتگان فرهنگ و ظواهر غرب هستند، را بشناسیم، از برخی سخنان، اغراض دیگری استشمام میکنیم.
سروش محلاتی در روز ۴دی۹۹ در کانال تلگرامش مینویسد در دنیای مسیحیت، خدا انگاری مسیح، به کلیسا داده شد و کلیسا حلول خداوند را به خود تطبیق داد و خود را فرمانروای مفترض الطاعه معرفی کرد و در دنیای اسلام هم چنین اتفاقی افتاد(به نقل از علامه طباطبایی) سپس ادعا میکند باید علائم عبودیت را در جامعه شناسایی کرد.
اگر زجر و شکنجه، سختی زندگی، ذلت و تحقیر شخصیت، اضطرار و درماندگی و محرومیت از دفاع همچون جامعه ای که فراعنه بر آن حکومت میکردند در جامعه دیده شود، یعنی حاکم مردم را به بردگی کشیده و همچون فرعون خود را خدا انگاشته و بعد با اشاره به برخی منازعات سیاسی روز میگوید انسانهای سلطهگر میخواهند حتی فراتر از خدا باشند چون خداوند نخواسته همه را هدایت کند، اما این مدعیان میخواهند همه انسانها را به سعادت موهوم خود برسانند و گیتی را یکپارچه هدایت کنند!(خلط اراده تکوینی و تشریعی خداوند)
این سخنان موضوع دیگری را تداعی میکند که در آن آقای سروش محلاتی، نظر امام خمینی را به چالش کشیده است. امام فرمودهاند: ما اگر بتوانیم مکلّفیم با کفر و ظلم در همه جهان مقابله کنیم.
محلاتی میگوید ما اکنون در شرایطی هستیم که آن وظایف، تکالیفها و آرمانها برعهده ما نیست، وقتی شرایط فراهم شد و حضرت ظهور کرد، تکالیف هم تغییر پیدا میکند.(https://fa.shafaqna.com/news/171369/)
(برای نقد؛ تاریخ الغیبه الکبری،ج2،ص359)
البته ایشان دم از امام میزند و میگوید برای شناخت امام به رسانه های رسمی اکتفاء نکنید و در مقام ستایش امام مدعی است، فقه بعد از ایشان در روندی نزولی است و علت آن را کمرنگ شدن نقش مردم در مشروعیت حکومت برمیشمارد.(نقد: https://eitaa.com/rozaneebefarda/662)
او و همفکرانش از ولایت فقیه با تفسیر مشهور، اینطور تعبیر میکنند که باید ولی فقیه را مفترضالطاعه و نقش مردم را صرفا اطاعت دانست(با تعبیری که درباره خداانگاری کرد مقایسه نمایید) گرچه این ملاک درباره معصوم(ع) هم میآید و نزدیکان فکری وی همچون مهدی حائری و کدیور، قائل به آنند، لذا حکومت معصوم را هم امری زمینی و خارج از ما انزل الله میپندارند!!
پرسش آنکه اگر مردم برای رسیدن به آرمان های بلند خود و به امید پیروزی و رفاه بیشتر خود و نسلشان، مقاومت کنند و سختی و زجر را (به تعبیر شما) تحمل نمایند، بردگی است، چرا این را درباره شرایط سخت دهه شصت نمیگویید؟!
حامیان و تئوریسینهای #خردهجریاناعتدال، با آنکه با تمام قوا علیه جریان انقلابی و فرزندان فکری امام خمینی فعالیت میکنند و از تندگویی و تحریف هم ابا ندارند، اما در عین حال زبان به تمجید و ستایش امام خمینی میگشایند و اغلب از نقد صریح و طعن مستقیم ابا دارند.
آیا محلاتی فراموش کرده که قبلا این دیدگاه که مکلفیم همه انسانها را به حقّ هدایت کنیم را به امام نسبت داده و ردّ کرده بود؟
چگونه چنین مطلب موهنی را به قائلان آن نسبت میدهد؟ آیا معاذ الله، امام خمینی ادعای خدایی داشت و مردم را به بردگی کشید؟
شاید بجای پاسخ، این روايت بیمناسبت نیست.
امام صادق(ع) در روایتی با توسعه مفهوم ناصبي فرمودند:
لَيْسَ النَّاصِبُ مَنْ نَصَبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لِأَنَّكَ لَا تَجِدُ أَحَداً يَقُولُ أَنَا أُبْغِضُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ لَكِنَّ النَّاصِبَ مَنْ نَصَبَ لَكُمْ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّكُمْ تَتَوَلَّوْنَا أَوْ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِنَا...(معاني الأخبار،ص365)
«ناصبی کسی نیست که (صرفا) با ما اهل بیت دشمنی کند، زیرا کسی را نمی یابی که بگوید من از محمد و آل محمد تنفر دارم! لکن ناصبی کسی است که با شما شیعیان دشمنی می کند در حالی که می داند شما ولایت ما را دارید یا از دشمنان ما برائت می جویید.»
به نظر میرسد در زمانه ما نیز برخی قلم بدستان که توانایی مواجهه مستقیم با اندیشه و سیره امام خمینی را ندارند، با کاربست روشهای پیچیده ژورنالیستی به تقابل با آن حقیقت عالمگیر روی آوردهاند!
آنگونه که خود را داعیهدار امام معرفی میکنند و همزمان به تحریف افکار و اندیشههای متعالی ایشان همت گماشتهاند!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد ولینعمتمان حضرت امام رضا علیه السلام را به عموم مخاطبان ارجمند، پیشاپیش تبریک عرض میکنیم.
@rozaneebefarda
روزنه
یک نکته مهم انتخاباتی جریان غربگرا از #فتنه۸۸ به این سو همواره با اشکال مختلف به دنبال #انتقام_س
مجلس اخلال در انتخاب را بررسی خواهد کرد
🔹رئیس مجلس: روز جمعه یک بار در نوبت صبح و آغاز رأیگیری و یک نوبت در نیمه روز قبل از ساعت ۱۰:۳۰ دو اشکال جدی در فرآیند رأی گیری ایجاد شد.
🔸قالیباف به کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون شوراها و امور داخلی مأموریت داد که به این موضوع رسیدگی کرده و گزارش آن را به صحن علنی مجلس ارائه دهند.
@rozaneebefarda
آقای عراقچی، قلّاب نگیرید، تضمین بگیرید!
محمد ایمانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آقای عراقچی دیروز گفت "بدون #تضمین امریکا، توافقی صورت نمیگیرد. یکی از مباحث ما در مذاکرات، ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار اقدام امریکا در ترک برجام است. ما برای بازگشت به برجام، نیازمند تضمین هستیم".
♦️سه هفته دیگر، ششمین سالگرد برجام است. توافقی نامتوازن، و فاقد ضمانت و مکانیسم شکایت معتبر برای ایران. روزگاری که آقای ظریف، صاحب نظران منتقد را دست می انداخت و با اطمینان می گفت "آمریکا از برجام خارج نمی شود"، آقای عراقچی سخنی گفت که تیتر روزنامه شرق شد: "امضای کری تضمین است"!
🔹تب اطمینان به شیطان بزرگ چنان تند بود که وقتی آمریکا آذر 92، توافق موقت ژنو را نقض کرد، مرحوم #هاشمی در مصلای کرمان به مردم گفت:
"وزیر خارجه امریکا با اعتراف به خلف وعده، قول داده واشنگتن جبران کند. وقتی او به آقای ظریف می گوید خُلف وعده خود را جبران می کنیم و مذاکرات باید ادامه یابد؛ یعنی عزم قدرت های غربی برای گفت و گوهای دوستانه جدی است. تغییر رویکرد غرب، به خاطر هوشیاری مردم در انتخابات است که دنیا را مجبور کرد با ایران در فضای برابر مذاکره کند".
🔹شیدایی چنان بود که در برابر تحریم های پیاپی دولت اوباما تغافل شد. آقای روحانی حتی 27 دی 95 گفت «برجام، توافق دوجانبه نیست که ترامپ بگوید خوشم میآید یا بدم میآید». اما به فاصله یکی دو ساعت، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در دولت اوباما پاسخ داد:
"ما برای آینده توافق در دولت بعدی #تضمین ندادهایم. اوباما بارها گفته که این دولت در خصوص آنچه دولت بعد میکند، هیچ تضمینی نداده است. دولت بعدی بر اساس اینکه چه چیزی را در راستای منافع ملی تشخیص میدهد، تصمیم مقتضی را در قبال توافق خواهد گرفت"!
🔹حسین دهباشی، سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی و آموزگار او در گفتن "هم چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد و هم چرخ اقتصاد" بود. اما کار که از کار گذشت، شهریور 96 نوشت: "برجام اصلا خیانت نبود، صرفا خریّت بود! امثال ما نیز بیغیرتی کردند، وقتی قبل از تصویب برجام، نقدهای شان را علنی نکردند".
♦️روحانی چنان مایه عبرت جهانیان شد که گفت"داستان مضحکی اتفاق افتاده؛... آمریکا با زبان و عمل میگوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا می گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر ديوانه اند كه با شما مذاكره كنند؟ شما به مذاكره اي كه به تاييد سازمان ملل رسيده، پايبند نيستيد".
🔹شش سال از امضای برجام گذشته و وزارت خارجه، این بار به اصرار رهبری، شورای عالی امنیت ملی و مجلس، از آمریکا "تضمین معتبر" مطالبه می کند. با این وجود، روحانی چند ماه است بدون احترام به عبرت و عقلانیت جمعی، و بدون گرفتن تضمین، ادعا می کند "توافق تمام شده است"!
♦️آنچه آمریکا می خواهد این است که قبل از پایان روحانی، به برجام برگردد و از مکانیسم ماشه آن علیه ایران استفاده کند، بدون این که تحریم های اصلی را لغو کند و تضمین معتبر بدهد. دولت بایدن شش ماه فرصت داشت و جبران نکرد. حالا هم فقط به آخرین قلاب گرفتن روحانی امید بسته است!
@rozaneebefarda
بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تقدیر از حضور شکوهمند و حماسی ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمالله الرحمن الرحیم
ملت شریف ایران
نمایش عظیم حضور پرشور و آگاهانه شما در 28 خرداد 1400، یکبار دیگر بصیرت و روشنبینی ملت سرافراز ایران را آشکار کرد و میدان انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا، میاندورهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را به یک حماسه بزرگ تبدیل نمود.
امتیاز ویژه این دوره از انتخابات و حضور هوشمندانه مردم در آن، این بود که جامعه ما در موج عظیمی از تبلیغات سوء و شبهه افکنیهای پیچیده به سر میبرد و برخی تلخکامیها از مشکلات اقتصادی و وضعیت شیوع کرونا، آسیبهای جدی به فضای ذهنی مردم وارد کرده بود؛ اما نصرت و قدرت الهی که دلهای مردم به دست اوست بار دیگر شامل حال ملت فهیم ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی گردید.
بدخواهان و دشمنان کینهتوز نظام اسلامی بدانند پیوند مردم و انقلاب اسلامی پیوندی عمیق و ناگسستنی است و این ملت تا آخرین نفس در میدان مجاهدت نقشآفرینی میکند.
زبان در بیان تشکر از شما مردم مؤمن و انقلابی در پیشگاه خداوند متعال، قاصر و الکن است اما این سعی عظیم در درگاهالهی مشکور و مأجور بوده و انشاءالله مایه نزول رحمت و برکات الهی خواهد بود.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تبریک پیروزی به همه منتخبان ملّت به ویژه حضرت حجتالاسلام والمسلمین حاج سید ابراهیم رئیسی(زید عزه) در جلب اعتماد مردم به عنوان رئیس جمهور منتخب این کشور، در راستای تواصی بهحق و تذکر اعلام میدارد:
امید است همه منتخبان به ویژه دولت با تمام قدرت و در نهایت ارادت و قدردانی از مردم نسبت به تکریم آنان همت گماشته و وعدههای دادهشده و امیدهای برانگیختهشده را محقق گردانند.
امروز این مسئولیت خطیر و این فرصت خدمت، امانتی از سوی شهیدان و مؤمنین به اسلام و انقلاب در دستان منتخبان ملت است. امید داریم تحت توجهات حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و هدایتهای حضرت امام (قدس الله نفسه الزکیه) و براساس منویات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» مستظهر به تأییدات الهی و در توفیق خدمت مستدام و استوار باشند.
از همهی دستاندرکاران برگزاری انتخابات و نیز از همهی کسانی که در تحقق این مشارکت حماسی تلاش داشتهاند بهویژه مراجع معظّم تقلید «دامت برکاتهم» و نهادهای مسؤول، علمای اعلام و نخبگان جامعه صمیمانه تشکر و قدردانی مینماییم و از خداوند متعال عزّت اسلام و سربلندی و بهروزی ملّت بزرگ ایران را مسئلت داریم.
سید هاشم حسینی بوشهری
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@rozaneebefarda
جابجایی مرزهای استدلال سیاسی توسط شیخ اعتدالی رادیکال!
🔶حاشیه روزنه
اگر افراطگرایی در این کشور مصداقی داشته باشد، آن سران #فتنه_سبز هستند که دستشان توسط ملت بصیر ایران از دستاندازی غیرقانونی به قدرت قطع شد و البته بار دیگر از آستین تزویر درآمد و الحمدلله دگر بار قطع شد!
همه ملت ایران به هر کسی که رأی داده باشند، محترماند و رئیسجمهور منتخب نیز شرعا و قانونا مکلف به خدمترسانی به همه مردم ایران است.
شما اما باید به واسطه طرفداری از خط سازش و تسلیمطلبی که جز خسارت محض چیزی نتیجه نداده، به ملت ایران پاسخگو باشید.
شما چند نفر سیاستمدار مدعی ورشکسته منظور است نه مردم.
همه مردم ایران یکصدا به غربگرایان نه گفتند؛ چه حاضران پای صندوق و چه آنها که به واسطه کارشکنی و ناکارآمدی برجامیان عاشق آمریکا، دلزده بودند!
مردم ایران در انتخابات ۱۴۰۰ به زبانهای مختلف به #سازشکاری و تسلیمطلبی و ترس از دشمن و کاهلی و کمکاری و کوتهنظری، #نه_گفتند!
نعل وارونه و فرافکنی جواب نمیدهد، توبه و جبران لازم است!
@rozaneebefarda
وقتی ژورنالیستهای مروج تسلیمطلبی و سازش با آمریکا، نگران نفوذ میشوند!
🔶حاشیه روزنه
نفوذ آن است که کرسی تفسیر و ترویج آرا و اندیشههای امام را عدهای از نااهلان و نامحرمان #غصب کنند و بجای حریمداری به حرمبانی مشغول شوند و باند قائممقام معزول را بالانشین مجموعه منتسب به امام نمایند!
نفوذ آنست که امام آزادیخواهان و استکبارستیزان عالم را موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بنمایانند و بین جمهوریت و اسلامیت از یک سو و بین جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی از دیگر سو، دوگانه کاذب درست کنند!
نفوذ آنست که دو نفس ذکیه را به دروغ در مقابل هم معرفی کنند و چنین القا کنند که مشی و مرام مرجع اعلای نجف در تقابل با ولی فقیه و جمهوری اسلامی است!
نفوذی آنست که در ذیل پرچم امام مخفی شود ولی به یاران صدیق انقلاب اسلامی و امام، بزرگانی همچون آیتالله یزدی و علامه مصباح اهانت کند. نفوذی آنست که در یک دست پرچم انقلابیگری و در دستی دیگر پرچم سازش و تسلیم بلند کرده باشد!
نفوذی آنست که نان امام را میخورد ولی سینهچاک منتظریست!
نفوذی را هرچه بنامیم، باز هم حق مطلب ادا نمیشود، نفوذی نفوذی ست!
آری! اینچنین است برادر....
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید|| دین و دنیا در کلام مرحوم آیتالله ممدوحی(رحمهالله)
🔷اولین خصوصیت دین اصلاح دنیا است
❇️شاید خیلی از بریز و به پاش هارا نداشته باشد
✅اما بهت آرامش میده .....
@rozaneebefarda
هدایت شده از حسینیه امام خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ای صفای قلب زارم
مدیحهسرایی آقای امیر عارف در دیدار جمعی از شاعران آئینی و مداحان خراسان با رهبر انقلاب. ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
#ولادت_امام_رضا علیهالسلام
✳️ صفحه ویژه مراسمهای حسینیه امام خمینی
💻 @hoseinie_emamkhomeini
حامیان حوزوی #خردهجریان_اعتدال و بازی با سرنوشت یک ملت
نقدی بر یادداشت جنجالی اخیر سروش محلاتی
اختصاصی|| قاسم عارف #نقد_پنجم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 2]
در کوران انتخابات سرنوشتساز ۱۴۰۰، آقای #سروش_محلاتی به جای دعوت مردم به #مشارکت_فعالانه در تعیین سرنوشت خود، با استفاده نادرست از برخی مباحث فقهی به دنبال تئوریزه کردن عدم وجوب شرکت در انتخابات بر آمد که ما در اینجا ضمن صورتبندی فقهی ادعاهای ایشان، به نقد آن میپردازیم.
ایشان در فراز نخست متن خود اصل وجوب اقدام به تعیین سرنوشت خود را پذیرفته اما از سه طریق خواسته است تلازم آن را با وجوب شرعی حضور در انتخابات نفی نماید؛ بالاتر آنکه به صورت غیرمستقیم دعوت به عدم حضور نموده است.
اول آنکه شیوه اقدام به تعیین سرنوشت را اعم از روش سلبی و ایجابی معرفی مینماید تا بدین ترتیب عدم حضور در انتخابات را نیز خود نوعی تعیین سرنوشت قلمداد نماید.
دوم آنکه وجوب آن را از باب مقدمه واجب ذکر نموده و با استناد به دیدگاه برخی از فقهاء مثل حضرت امام (ره) و آیتالله خویی مبنی بر عقلی بودن وجوب مقدمه واجب ، شرعی بودن وجوب حضور در انتخابات را نفی مینماید.
سوم آنکه با توصلی دانستن این وجوب؛ آن را متفرع بر احراز ترتب فایده معرفی مینماید و با واگذاری تشخیص ترتب اثر بر عهدهی خود مکلف، حضور یا عدم حضور در انتخابات را به تشخیص سودمندی و ترتب اثر بر آن از سوی خود مکلف وابسته میکند.
در تحلیل این مطلب باید گفت: پیرامون هر یک از سه ادعای فوق، نقدهای روشنی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می گردد.
اما پیرامون تعمیم تعیین سرنوشت نسبت به حضور یا عدم حضور در انتخابات باید گفت :
اولاً: ایشان ظاهرا مسأله انتخابات را با رفراندوم (همهپرسی) اشتباه گرفته است؛ زیرا در رفراندوم است که با رأی سلبی دادن میتوان سرنوشت خود را تعیین نمود، اما در انتخابات چون اولا عدم شرکت، دارای زبان گویا نیست و ثانیا بالأخره با رأی دیگران ، فردی انتخاب می شود، پس رأی ندادن را نمی توان مصداق تعیین سرنوشت خود تلقی نمود.
توضیح آنکه در انتخابات از آن جا که رقابت بین دو یا چند نامزد مشخصی است که صلاحیت اولیهی آنها از سوی یک مرجع قانونی تایید شده است پس ترک رأی بار معنایی منفی و ظهوری در چگونگی تعیین سرنوشت ندارد؛ زیرا عدم حضور شخص در انتخابات میتواند ناشی از یکی از چهار احتمال عدم قبول نامزدها؛ اشکال به اصل انتخابات؛ اشکال به اصل نظام و یا عذر شخصی باشد و لذا معنای خاصی که مربوط به یکی از این احتمالات باشد را نمیتوان از آن برداشت نمود.
به علاوه در انتخابات بالاخره فردی که احتمالا مورد پسند شخص نیست؛ انتخاب میگردد؛ پس حتی اگر هیچیک از نامزدها نیز مقبول شخص نباشد؛ باز از آن جا که قطعا میزان عدم مقبولیت آنها متفاوت خواهد بود؛ بایستی از باب قاعده عقلی دفع افسد به فاسد با انتخاب فردی که از نظر او فساد کمتری دارد مانع از روی کار آمدن فرد افسد گردد و نمیتواند با این توجیه که هیچ یک را قبول ندارد؛ در انتخابات شرکت نکرده و یا حتی رای سفید دهد. قابل توجه آنکه قاعده وجوب دفع افسد به فاسد در فقه نیز در مسأله وجوب أکل میته در فرض بروز خطر جانی مورد تأکید قرار گرفته است.
بر همین اساس نیز در هیچ سیستم عقلائی عدم حضور در انتخابات و بلکه حتی عدم شرکت در همه پرسی را به نام تعیین سرنوشت قلمداد نمیکنند. بله از آن جا که همهپرسی بر محور پذیرش یا عدم پذیرش مسالهای صورت میپذیرد؛ رأی منفی به رفراندوم می تواند مصداق تعیین سرنوشت تلقی شود.
ثانیاً حتی اگر رأی سلبی را مصداق تعیین سرنوشت بدانیم شارع مقدس موارد استفاده از رای ایجابی و سلبی را تعیین نموده است، بدین صورت که در فرض استقرار نظام حق که حضور در پای صندوق تایید آن محسوب گردد با رای ایجابی و در فرض استقرار نظام باطل که رای دادن به منزله ی تایید آن باشد با رای سلبی این کار را انجام دهند و البته تشخیص همین مساله (تایید باطل بودن یا نبودن حضور در انتخابات و همه پرسی نظام طاغوتی) نیز بایستی از سوی امام یا نایب او معین گردد. چنان که حضرت امام شرکت در رفراندوم انقلاب سفید شاه و ملت را از همین باب تحریم کردند.(پرتال امام خمینی؛ کد مطلب: ۴۹۶۱۰؛ تاریخ مطلب: ۱۳۹۲/۱۱/۰۳)
این مسأله را می توان از ادله وجوب کفر به طاغوت، نصرت حق، اقامه دین و... که به صورت متضافر در آیات و روایات شریفه مورد تأکید قرار گرفته است نیز استفاده نمود.
بنابراین در زمان تشکیل حکومت اسلامی چه از طرف امام و چه نایب خاص و یا عام او ، قطعاً تعیین سرنوشت بایستی با حضور در انتخابات صورت می پذیرد و ذکر این قاعده در زمان وجود حکومت اسلامی بدون ذکر این معیار، مغالطه ای بیش نیست.
@rozaneebefarda
حامیان حوزوی #خردهجریان_اعتدال و بازی با سرنوشت یک ملت
نقدی بر یادداشت جنجالی اخیر سروش محلاتی
اختصاصی|| #نقد_پنجم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 2 از 2]
اما پیرامون عقلی بودن {وجوب} مقدمه واجب باید گفت:
اولاً این ادعا با صدر کلام ایشان تهافت دارد، چون ایشان در ابتدای یادداشت صراحتاً تعیین سرنوشت را مسئولیتی الهی میدانند و در اینجا با ایجاد تقابل بین حکم شرعی و عقلی، میخواهند الهی (شرعی) بودن آن را انکار نمایند. افزون بر این بدون هیچ مستندی، دلیل فتاوای متعدد علما را محصور در مسالهی مقدمهی واجب نموده و سپس با استناد به عقلی دانستن وجوب مقدمه واجب از سوی دو نفر از آنان؛ استفادهی وجوب شرعی از همهی آنها را انکار مینماید که در هریک از این مراحل استدلال، مغالطات و تفسیر به رای هایی نهفته است که بر اهل نظر پوشیده نیست.
ثانیاً گرچه حضور در انتخابات مقدمه حفظ نظام است؛ اما مصداق تعیین سرنوشت نیز میباشد که به اقرار یادداشتنویس وجوب شرعی دارد، لذا وجوب مقدمه واجب تنها دلیل آن نیست تا با نفی وجوب شرعی آن ، بتوان شرعی بودن وجوب حضور در انتخابات را نفی نمود.
ثالثا بر فرض پذیرش انحصار استدلال به مسئله مقدمه ی واجب، از آن جا که این مساله از مصادیق غیرمستقلات عقلیه است بر طبق قاعده ی ملازمه و سپس حجیت عقل، تنجز شرعی دارد؛ گرچه جزء ادله نقلیه محسوب نمیشود.
در واقع در اینجا بین وجوب نقلی که در برابر وجوب عقلی است و بین وجوب شرعی که اعم از وجوب عقلی و نقلی است خلط شده است. چنان که خود حضرت امام که به اقرار یادداشتنویس معتقد به عقلی بودن وجوب مقدمه واجب هستند شرکت در انتخابات را جزء واجبات شرعی دانسته و عدم حضور را در زمره ی گناهان بزرگ قلمداد مینمایند.(همان؛ کد مطلب: ۱۵۰۱۴۴تاریخ مطلب: ۱۳۹۶/۰۲/۱۷)
رابعاً حتی اگر به وجوب عقلی مقدمه واجب نیز اکتفا نماییم؛ چون در حال حاضر راه جایگزینی برای إتیان ذی المقدمه(حفظ نظام) جز از طریق این مقدمه (حضور در انتخابات) نیست و در حقیقت مقدمه منحصره است، نمیتوان به صرف عقلی دانستن آن، حکم به جواز ترک آن نمود.
اما پیرامون توصلی بودن وجوب حضور در انتخابات و لزوم احراز ترتب فایده از سوی مکلف باید گفت:
اولاً این مسأله صرفاً در مورد موضوعات عرفیه ای که توسط آحاد مکلفان قابل فهم باشد قابل قبول است، نه در موضوعات تخصصی که فهم آن تنها از اهل خبره و کارشناسان آن هم با دسترسی به اطلاعات جزئی بر میآید مثل مدیر و مدبر بودن و یا رجولیت سیاسی و مذهبی.
لذا اصل تشخیص صلاحیت نامزدها را نه میتوان به عهده مردم گذاشت؛ و نه بر عهده کارشناسان تعیین شده از سوی آنها؛ وگرنه با انتخاب افراد مختلف از سوی مردم، هم هرج و مرج لازم آمده و هم اطلاعات محرمانه ی نامزدها در جامعه منتشر خواهد شد.
بنابراین مردم بایستی به کارشناسانی که حاکمیت برای احراز اصل صلاحیت نامزدها تعیین نموده اعتماد نمایند و صرف تصور خطای آن ها نیز مجوزی برای عدم شرکت آن ها در انتخابات نیست؛ چون افزون بر فقدان توان کارشناسی؛ آن ها نسبت به اطلاعات و سوابق نامزدها آگاهی کافی را ندارند.
بنابراین اصل حضور در انتخابات بر همگان واجب و تنها تعیین اصلح بر عهده آنها است.
ثانیا در خود موضوعات عرفیه نیز در صورتی که اختلال نظام را در پی داشته باشد؛ ادله حرمت اختلال نظام مانع از واگذاری آن به عهده ی آحاد مکلفان میگردد. توضیح آنکه اگر قرار باشد اصل حضور در انتخابات در نظام اسلامی بر عهده مکلفان گذاشته شود و هرکس به تشخیص خود تصمیم به حضور یا عدم حضور بگیرد، غرض انتخابات که تعیین نماینده مردم از سوی آنها است نقض می شود و اصل انتخابات بیمعنا میشود و در بلندمدت منجر به اختلال نظام میگردد که قطعا مورد نظر شارع مقدس نیست.
بلکه اساساً شارع مقدس در عین واگذاری حق تعیین سرنوشت به مردم، آنها را موظف و مسئول تعیین سرنوشت خود قرار داده است؛ لذا معنا ندارد که آنها را نسبت به تعیین یا عدم تعیین سرنوشت خود مختار بدانیم.
با عنایت به مطالب فوق؛ آشکار میگردد که یادداشت مذکور بیش از آنکه مبانی فقهی نگاشته شده باشد، مقاصد سیاسی یک گروه خاص را مورد نظر قرار داده است؛ و لذا با یاری خداوند این قبیل تشکیک ها خدشهای در اراده ی مردم عزیز ایران در تعیین سرنوشت خود نخواهد داشت.
و علی الله التکلان
@rozaneebefarda
یک نکته پیرامون اعلان نتایج نهایی انتخابات ۱۴۰۰
بعد از کش و قوسهای فراوان و پنهان روزهای اخیر، بالأخره وزارت کشور اعداد و ارقام را تصحیح کرد!
شورای محترم نگهبان هم مدبرانه و حکیمانه با کارشکنیها مواجهه کرد و بعد از اعلان نتایج تصحیح شده، سلامت انتخابات را تأیید کرد.
حتما و قطعا اعداد و ارقام اختلافی، در حدی نبوده و نیست که در سرنوشت انتخابات اثر محسوس بگذارد اما صیانت از حقوق ملت و پیشگیری از تبدیل برخی تخلفات و کارشکنیها و اختلالها به #رویه، اقتضای سختگیری قانونی به مجریان انتخابات داشت و دارد؛ چه اینکه اگر چنین نشود، خدای ناکرده در بلندمدت اعتماد عمومی آسیب جدی خواهد دید و احتمال تبدیل تخلفات جزئی و کارشکنیهای عناصر خاص، به رویه و تخلف ساختاری، اصلا بعید نیست.
شناسایی علل و عوامل اختلال و کارشکنی توسط نهادهای عالی نظارتی و صیانتی و مراجع قانونی نظام و اقدام برای برخورد قانونی بدون تسامح، همچنان بعنوان یک مطالبه بایسته، قابل پیگیری است.
شخص حسن روحانی و وزیر کشور باید نسبت به معطلی تک تک مردم عزیز و نجیب کشور در پای صندوق رأی پاسخگو باشند و ضمن عذرخواهی و اذعان به ناتوانی مفرط خود در اجرای درست انتخابات، آماده پذیرش تبعات سیاسی و حقوقی این امر باشند.
@rozaneebefarda
مسدود کردن وبسایتهای ایرانی و تحقیر کدخداپرستهاو اعتدالیها توسط آمریکا!
محدود کردن وبسایتهای ایرانی، سیلی سخت دولت بایدن به دولت روحانی و تمام کدخداپرستهای داخلی بود که ۸ سال تمام بیراهه #بزک_آمریکا در پیش گرفتند و با دوگانهسازی کاذب، تلاش کردند شیطان بزرگ را به آمریکای خوب و آمریکای بد، تقسیم کنند تا زمینه پیگیری #خط_سازش با شیطان بزرگ را از دست ندهند!
این سیلی سنگین، خواب آشفته سازش با شیطان را تعبیر کرد و بعنوان یک #تحقیر_تاریخی، حامیان داخلی آمریکا را برای همیشه رسوا و بطلان انگارههای واهیشان را افشا کرد!
این سیلی سخت، بیش از دیگران متوجه روحانی، ظریف، واعظی و آذری جهرمی است که در سالهای اخیر در ایجاد زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات و تنظیم مقررات و زیرساختهای فنی، امنیتی و حقوقی لازم برای مدیریت معقول و امن استفاده ایرانیان از شبکه جهانی اینترنت، به وظیفه خود عمل نکردند.
@rozaneebefarda
انتخابات 1400 و مسأله فروپاشی فکری و روحی در جریان برانداز و بدخواه نظام اسلامی
اختصاصی|| داوود مهدویزادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 3]
بحمد لله انتخابات ریاست جمهوری 1400 با وجود شرایط خاص و دور از انتظار با مشارکت پر شور مردم در 28 خرداد ماه برگزار شد و آیت الله سید ابراهیم رییسی با کسب 62 درصد آراء مردم به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور برگزیده شد. مشارکت مردم در این انتخابات بیش از 50 درصد بود. البته درصد مشارکت مردم در برخی از انتخابات گذشته بیش از این میزان بوده است، لکن آنچه که این انتخابات را نسبت به گذشته با شکوه و پر شور جلوه می دهد، حجم سنگین فعالیت رسانه ای دشمن و تمام گروه ها و جریانات سیاسی بد خواه با جمهوری اسلامی است. در چند ماه منتهی به انتخابات 1400 شبکه گسترده رسانه ای داخلی و خارجی ضد انقلاب به همراه ظرفیت بالای فضای مجازی، بطور شبانه روزی در تخریب چهره جمهوریت خواهانه نظام اسلامی و ایجاد ذهنیت بی اعتمادی و حتی تقابلی مردم با نظام، فعالیت بی سابقه ای را به راه انداخته بود. دشمن ملت حتی برای تشدید عملیات روانی وتولید آگاهی کاذب از طریق فضای مجازی به سرعت ظرفیت جدیدی به نام کلاو هاوس را در ایران فعال سازی کرد تا به این وسیله، بطور نا محسوس، گروه های مرجع فکری برانداز و مخالف نظام بسیج و سازماندهی شوند. البته در اینکار هم بسیار موفق عمل کردند.
هدف اصلی دشمن در این عملیات به حد اقل رساندن مشارکت مردم در انتخابات به زیر 15 درصد و پیوند زدن آن با عدم مشروعیت نظام اسلامی و زمینه سازی شهرآشوب های گسترده بود. این پروژه در قالب عملیات « تحریم انتخابات » برنامه ریزی شده بود. در نظر دشمن و بد خواهان نظام اسلامی، عملیات تحریم تا روز برگزاری انتخابات با موفقیت پیش رفته بود. اینان حتی این احتمال را نمی دادند که نهادهای رسمی حافظ معنوی نظام مانند شورای نگهبان جرأت مقاومت برابر عملیات تحریم را داشته باشد. شورای نگهبان یا باید برابر تهدید تحریم انتخابات تمکین کند و به تایید صلاحیت نامزدهای غیر انقلابی و همسو با جریان های عادی ساز انقلاب تن دهد و یا باید خود را برای حجم سنگینی از تهاجم بی رحمانه و غیر منطقی رسانه های برانداز و مخالف آماده کند. بدین ترتیب، دشمنان مردمو نظام اسلامی در شب برگزاری انتخابات، کار را تمام شده می دانستند. به زعم آنان، اکثریت مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد و در نتیجه راه برای اقدامات بعدی که عبارت از شورش های خیابانی و فشار بر نظام به منظور تغییر دیدگاه ومواضع سیاسی و نیز امتیاز گیری است، هموار شود. لکن ملت ایران علیرغم گله مندی از شرایط بد اقتصادی و درک عملیات شوم تحریم و دعوت ولی فقیه و مراجع دینی و دانشگاهی به شرکت گسترده در انتخابات، در روز 28 خرداد حماسه آفریدند و حضور 50 درصدی خود را در این انتخابات به ثبت رساندند.
بطور قطع، اگر مساله شیوع بیماری کرونا و نا بسامانی اقتصادی و کارشکنی دستگاه اجرایی در شروع بموقع صندوق های رأی و رساندن تعرفه و پوشش مناطق دور دست روستایی و افزایش صندوق های سیار رای گیری نبود، مشارکت مردم در انتخابات بالای 70 درصد می بود. به همین خاطر است که مشارکت مردم در انتخابات 28 خرداد 1400 را از جهت محتوایی و معناداری برتر از انتخابات گذشته می دانیم. این حضور مردمی توطئه سنگین علیه ملت و نظام اسلامی را نا فرجام گذاشت. بطوری که در مناظره سوم از سوی یکی از نامزدها هشدار تکرار 28 مرداد در 28 خرداد داده شد.
@rozaneebefarda