روزنه
بازخوانی یک فتنه(۱)؛ #نمامی در پوشش خاطرهگویی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ❇️29 مرداد بود. اوج در
جوابیه احمد نجمی به یادداشت انتقادی و ناصحانه کانال روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مدیر محترم کانال روزنه
سلام علیکم
پیرو انتشار مطلبی پیرامون سایت مباحثات، مستدعی است توضیح ذیل را منتشر فرمایید.
۱-خاطرهی نقل شده از حضرتایتالله یزدی و یکی دیگر از مراجع تقلید در صدد بیان این نکتهی مهم بود که دیدارکنندگان با بزرگان بویژه اگر حوزوی باشند باید در انتشار مطلب بیان شده در جلسات خصوصی تدبیر داشته باشند. چهبسا بزرگواری مطالبی بیان کردهاست که منحصر و فقط مناسب آن جلسه بوده و شاید توجهی به انعکاس رسانهای آن نداشته باشد.
۲-تصویر روزنامه آرمان مربوط به یادداشت اخیر مدیر مسئول مباحثات نیست که بخواهیم با ذوقزدگی! منتشر کنیم. بلکه مربوط میشود به انعکاس رسانهای سخنان آیتالله یزدی که در سال ۱۳۹۲ رخ دادهاست و تقرببا همهی روزنامهها منتشر کردند. چنانچه نویستده محترم یکبار به تیتر و تاریخ روزنامه فوق دقت میکردند متوجه میشدند.
http://mobahesat.ir/21439/amp
در این بین بدون هیچگونه قضاوت یا نیتخوانی این اشتباه محرز را فقط نتیجهی عجله نویسنده محترم میدانیم و امیدواریم در سایر نقلها این اشتباه رخ ندهد.
۳-در ساعات نخست انتشار بیانات آیتالله یزدی، مباحثات با انتشار مطلبی ضمن گلایه از رسانهای کردن یک جلسه خصوصی و احترام به هردو بزرگوار از بزرگان جامعه مدرسین و سایرتاثیرگذاران درخواست کرد تا با ورود به این ماجرا تلاش کنند با حداقلترین حاشیهی ممکن پایان یابد. باید دید کدام کانالها با انتشار صدها مطلب به شعلهورتر شدن این قضیه کمک کردهاند.
۴-مصاحبهی آیتالله گرامی مانند همهی نظرات بزرگان بویژه خاطرات تاریخی قابل نقد و خدشه است. مطلبی توسط یکی از مخاطبان در نقد مصاحبه ایشان ارسال و منتشر شد. اصل گفتونیز در سایت موجود است و حذف نشده است.
http://mobahesat.ir/15449
۵- همانگونه که از نام مباحثات برمیآید این سایت معرکهی آرای گوناگون درموضوعات مختلف حوزوی است. برای نمونه در ماههای اخیر بحثهای جدی میان فلاسفه و عرفا و مکاتب مخالف آنان منتشر شدهاست. در همینجا از همهی مخاطبان دعوت میشود چنانچه درباره مطالب منتشره در سایت نقد یا نظری دارند ارسال نمایند.
https://eitaa.com/mobahesat
https://t.me/mobahesatmagz
۶- در یادداشت روزنه متاسفانه برخی تحلیلها و قضاوتهای دیگری درباره مدیر مسئول سایت از جمله عدم همکاری با جامعه مدرسین و ... مطرح شدهاست که اگرچه کاملا نادرست اما دیدگاه نویسنده بوده و در جای خود میتواند محترم شمرده شود.
۷-در پی دعوتهای مکرر پیشین، مجددا از مدیر کانال روزنه دعوت میشود دغدغههای خود را به صورت حضوری با سایت مباحثات مطرح نموده تا انشاءالله در فضایی منطقی و به دور از سوءتفاهمات رسانهای مورد بحث قرار گیرد.
باتشکر
مباحثات
🔶حاشیه
پاسخ روزنه را در ذیل بخوانید:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1884
@rozaneebefarda
💥انتشار صفحه نخست روزنامه زرد آرمان در کنار یادداشت مدیر مباحثات درست در کوران هجمه رسانهای به آیتالله یزدی!
@rozaneebefarda
نکاتی پیرامون جوابیه مباحثات
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مدیریت محترم مباحثات؛ سلام علیکم
پیرو انتشار جوابیه سایت مباحثات، نکاتی در پاسخ بیان خواهد شد. انتظار میرود که سایت مباحثات و شبکههای اقماری آن طبق قانون و جهت مراعات اخلاق رسانهای، جوابیه تحریریه روزنه را در رسانههای منتشر کننده مطلب مزبور، بازنشر نماید.
1. خاطره منتشره توسط آقای احمد نجمی در فضای ملتهب درگیریهای اخیر علاوه بر نمامی رسانهای که در یادداشتهای قبل به آن اشاره شد، مشمول «استیضاع ارباب الدین» بود و خواسته یا ناخواسته در آن فضا «معونة أهل الفسق و البغی» نیز محسوب میشد که همه این عناوین در روایات ما مذموم شمرده شده و در برخی روایات نیز نشانه نفاق دانسته شده است.(مصباح الشریعه ص145-144) جناب آقای نجمی در شرایطی که هجمه رسانهای دشمن علاوه بر تفرقهافکنی به هدم شخصیت آیتالله یزدی میپرداخت، خاطرهای منتشر نمود و ایشان را شخصیتی نشان داد که «فی المجلس ناراحت میشود و مطالبی میگوید.»
یعنی جناب آیتالله یزدی با آن همه سابقه سیاسی، کیاست، تقوا و علمیت توان حفظ زبان خود را ندارند و این جناب آقای نجمی است که باید حرفهای ناصواب ایشان را تصحیح نموده و بعضی را منتشر کند و بعضی را نه؟!
جناب آقای نجمی در بخش دیگری از خاطرهگویی خود از یک مرجع تقلید و سخنان وی یاد میکند. مرجع تقلیدی که او در خاطرهگویی خود ترسیم میکند شخصیتی است که اولا حرفهایی در خصوص یک فیلم میگوید که نقلش خلاف ظرائف و مصالح رسانهای است و نباید عمومی شود و ثانیا انقدر نمیفهمد که در جمع کوچکشان خبرنگار هم هست و ممکن است حرفهایش توسط او منتشر شود و ثالثا ضبط صوت آقای خبرنگار را هم ندیده و متوجه نیست حرفهای ضبط شده ممکن است هرجایی پخش شود.
ولی وقتی مرجع تقلید معاذالله ملتفت نیست و اقتضائات شغل خبرنگاری را نمیداند و ضبط او را نمیبیند چه باک؟! جناب آقای نجمی به عنوان قهرمان درزگیری هستند و سخنان مرجع تقلید را هم مسکوت نگه میدارند و جایی نقل نمیکنند. که البته در این فقره نشان دادید که مصلحت سنجیهای تان هم مقطعی و سیاست زده است چرا که اگر امری قابل انتشار نباشد و تنقیص شخصیت دینی محسوب شود، مصداق سر و امانت است و بازگو کننده آن در هر زمان، خلاف امانت رفتار کرده و به شخصیت ضربه زده است.
آیا این تضعیف شخصیت مرجعیت و قهرمانسازی از خود و تنقیص بزرگان حوزه نیست؟
2. بعضی از رسانههای متمایل به جریانات سیاسی خاص، شیوهای نه چندان جدید برای بیان مواضع خود پیدا کردهاند. در ابتدا اسم مقاومت میآورند و بعد از چندی سازش و تسلیم را تئوریزه میکنند یا دم از اتحاد میزنند و بعد تفرقهافکنی میکنند. سایت مباحثات نیز اگر در دعوت خود به حفظ اتحاد و دوری از حاشیه صادق بود اولا نباید با خاطرههای صحتسنجی نشده به تفرقهافکنی و تخریب چهره بزرگان و مراجع میپرداخت و ثانیا باید خبرنگاری که با جهتدهی خبری این بلوا را به راه انداخت محکوم میکرد.
البته برای این کار هنوز هم دیر نشده است اگر صداقتی باشد.
3. سایت مباحثات در ضبط و انتشار مصاحبهها دو هدف میتواند داشته باشد: یا میخواهد به حق و حقیقت برسد و آن را به مخاطب خود عرضه کند یا میخواهد غث و سمین و حق و باطل را با هم بیامیزد تا حرفهای مسموم و ناروا را در پوستهای از حقیقت بپیچد و آن را به بینندگان بخوراند. اگر هدف مباحثات اولی بود نباید خاطره شفاهی را بدون هیچ ارزیابی و به صورت خام منتشر میکرد. و در صورتی که مطالب خلاف واقع موجود در یک مصاحبه اثبات می شود، حفظ آن در سایت و عدم عذرخواهی رسمی از مخاطبان، چه وجهی دارد؟! آیا جز این است که می خواهید انتشار دروغ قطعی را استدامه دهید و بر آن اصرار ورزید؟!
سیره علمای سلف را بنگرید؛ اگر مطلب نادرستی در درس به شاگردان القا می کردند فردایش رسما در کرسی درس اصل ماجرا را به همگان اعلان و در صدد جبران بر می آمدند و گاه اگر در پاسخ به مستشکلی مطلب خلاف بیان می شد، همان شب قبل از جلسه درس، به سراغ او رفته بر اشتباه خود اذعان می کردند.
طبیعی است این قبیل اقدامات نه تنها از اعتبار یک رسانه حوزوی نمی کاهد، بلکه موجب جلب بیشتر مخاطبان خواهد شد.
آیا واقعا مسؤولین این سایت از آفات خاطره شفاهی و ضوابط تاریخی در زمینه استفاده از آن آگاهی ندارند؟ اگر آگاهی ندارند باید هرچه سریعتر در دورههای علمی تاریخی شرکت کنند چراکه خطر تحریف تاریخ چیزی نیست که در دنیا یا آخرت جبران شود و اگر آگاهی دارند؛ چرا دانسته و عامدانه به آلوده کردن حافظه تاریخی طلاب مشغولاند؟ آیا خدایی ناکرده از این قضیه سودی میبرند؟
4. بجای فرافکنی، بهتر است شرح ماوقع خروج از جامعه مدرسین را در اختیار مخاطب تان قرار دهید.
فراموش نکنیم؛ آخرتبینی برای همه به ویژه طلاب اصل است. چه فضای رسانهای باشد چه فضای علمی یا فضاهای دیگر.
@rozaneebefarda
💥حکم فقهی #سازش_با_بیگانگان از منظر مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی
(مجمع المسائل، ۵۳۲و۵۳۳)
🔶حاشیه
لطفا کارگزاران دولت #اعتدال بخوانند!
🔻اختصاصی
@rozaneebefarda
May 11
اعلان مرجعیت آقای #علوی_بروجردی؛ سه تخلف از قاعده در آن واحد!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⁉️می گویند فلانی هم شبهه اعلمیت نداشت ولی رساله داد، فقط زورتان به آقای #علوی_بروجردی رسیده؟!
می گویند فلان مرجع هم مورد حمایت فلان جریان سیاسی بوده است، فقط به ایشان انتقاد دارید؟! رفتار آنها خلاف سیره سلف صالح نبوده است؟!
❗️عزیزان! ما با کسی دشمنی نداریم! فدایی جناح خاصی هم نیستیم! حضرات آیات #وحید_خراسانی و #شبیری_زنجایی هم همفکر ما نیستند، آیا کسی می تواند به #شبهه_اعلمیتشان خدشه کند؟ آیا کسی به خود جرئت می دهد به ساحت مرجعیتشان تعرضی کند؟!
🙏لطفا اندکی بدون تعصب به عرائضم توجه کنید:
🔹آقای #علوی_بروجردی سه ویژگیِ خلاف قاعده را با هم دارند، هر کدام از این سه ویژگی اگر در کسی باشد، در حد خود قابل نقد است اما آنچه واکنش حوزویان را به همراه داشته، جمع شدن هر سه ویژگی با هم در یک نفر است. این است که میتواند مبدأ یک #تحریف_خطرناک باشد:
1️⃣ اولا ایشان زمانی اعلام مرجعیت کرده اند که هیچ اشاره ای در محافل تخصصی فقه و اصول به ایشان نیست. در درس خارج های مطرح و قوی حوزه، نامی از درس ایشان نیست.
این مسئله فرق می کند با اینکه بگوییم ایشان مجتهد نیست یا از لحاظ علمی ضعیف است. نه! ربطی ندارد! علمیت و اجتهاد مسئله ای است و اعلمیت و در تراز مرجع تقلید بودن، مسئله دیگری است! مرجعیت شبهه اعلمیت می خواهد نه صرف علمیت!(1)
2️⃣ ثانیا دفتر ایشان به صورت ابتدا به ساکن(2)، در حال تبلیغ مرجعیت ایشان است. آن هم نه صرفا با نصب یک تابلو و چاپ یک رساله، بلکه با رفتار هایی نظیر دعوت از بانوان تیم ملی کاراته، دعوت از خبرنگاران و توزیع کارت هدیه بین آن ها. توزیع پول بین شرکت کنتدگان #نشست_اساتید و امثالهم.
مراسم "استقبال از مرجع عالیقدر..." هم در یکی از شهرستان ها در آستانه برگزاری بود که لغو آن، ناراحتی و بیانیه ایشان را در پی داشت.
3️⃣ ثالثا، یک جریان سیاسی خاص که از لحاظ صبغه مذهبی و اعتقادی اصلا پرونده جالبی ندارد، در حال تقویت و ضریب دادن به ایشان است.
✅ سه تخلف از قاعده در آن واحد؛ خودتان انصاف دهید، اصلا سیره سلف صالح به کنار! این روش #مرجع_سازی، روشی منطقی و عقلایی است؟! به فرض که به افراد دیگری هم برخی انتقادات مذکور وارد بوده و مسامحتاً کسی با آن ها تقابل نکرده است، آیا منطقی است که اجازه بدهیم همه اشتباهات را با هم یک نفر انجام دهد و بنیانگذار یک مسیر اشتباه و خطرناک برای آیندگان شود؟!
به نظرتان اگر داریم انتقاد میکنیم، نگران جایگاه یک حزب و جریان سیاسی هستیم؟! نسبت به آینده حوزه مسئولیت نداریم؟!!
✍میماند یک مطلب؛ که آیا #مرجعیت_دینی، در #حکومت_دینی، آن هم وقتی چشم طمع جریان کفر و استکبار به آن حکومت دوخته شده است، و #تجربه_تاریخی می گوید از هیچ تلاشی برای نفوذ در نهاد دین دریغ نمی کنند، می تواند بدون قاعده و قانون و ممیزی، یله و رها باشد یا نه؟!
این خود مجالی واسع و پرداختی مستقل می طلبد لکن هر نتیجه ای که بگیریم، به بحث فوق خدشه ای وارد نمی کند.
و متن بالا مبتنی بر نتیجه این بحث نیست.
---------------
(1) لطفا به #مقام_معظم_رهبری مثال نقض نیاورید! زمانی که مرجعیت ایشان مطرح شد، اولا بزرگانی مثل آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله جوادی آملی، اشارات و تصریحاتی به اعلمیت ایشان داشتند، و ثانیا در ابتدا بسیار به ایشان اصرار شد و ایشان قبول نمی کردند و به دیگران رجوع می دادند.
میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است!
(2) تبلیغ ابتدا به ساکن، فرق می کند با تبلیغی که دفاتر مراجع موجود می کنند. مرجعی که مرجعیتش از طریق رجوع فضلا و اهل خبره ثابت شده است، می تواند در راستای اطلاع رسانی به مقلدین خود، رساله توزیع کند و از عنوان "مرجع عالیقدر" استفاده کند. اگر چه برخی از مراجع استفاده از این عناوین را هم اجازه نمی دهند.
(محمد رضایی/کانال کشکول یک طلبه)
@rozaneebefarda
اعتراض یک روحانی موجب انصراف #واعظی از سخنرانی در جلسه مبلغان محرم ۹۸ گردید!
💥گزارش اختصاصی روزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مهمترین حوزه امر به معروف و نهی از منکر حوزه مسئولان است آنهم نه با خواهش و تقاضا بلکه آمرانه بگویید نکن.
در جلسه همایش مبلغان محرم ۹۸، که با حضور جمع کثیری از طلاب و سخنرانی ریاست محترم قوه قضاییه در سالن دفتر تبلیغات برگزار شد، بنا به قرار قبلی ابتدا آقای احمد واعظی مسئول دفتر تبلیغات برای ایراد سخنانی در جایگاه حاضر شد که حضور وی واکنش انتقادی یکی از معممین را به دنبال داشت و در نتیجه پیشنهاد این روحانی و همراهی تعدادی از حضار، واعظی از ادامه سخنان خود منصرف شد.
🔸در همان ابتداقبل از شروع سخنرانی اقای واعظی بعد از سلام و صلوات ایشان، طلبهای با گرفتن اجازه و بسیار محترمانه سوال کردند:
اقای واعظی با توجه به سابقه فعالیت شما بفرمایید چه سنخیتی با جریان انقلابی و مبارزه با فساد دارید؟!
چرا امروز میخواهید از جریانات انقلابی و آقای #رئیسی کسب آبرو کنید؟!
🔹امروز اینهمه طلبه دغدغهمند و انقلابی نیامدهاند با حرفهای شما اتلاف وقت کنند.
مگر امام خامنهای در دیدار مسئولان و مدیران دفتر تبلیغات نفرمودند :
« . . . در مجموعه کشور نام و نشانی از این دفتر نمیبینم.
در دیدارهایی که مدتی است با اهالی فرهنگ و هنر دارم، سؤالات مختلفی در حوزه تصویرگری از چهره ائمه و شاخصهای معماری اسلامی توسط حاضران مطرح میشود، اما برای پاسخ به این سؤالات، شما هیچگاه به ذهن من نیامدهاید؛ شما در وضعیت مرجعیت پاسخگویی قرار نگرفتهاید و حضور ندارید . . . »
🔹در ادامه طلبه منتقد گفت:
« آقای واعظی بروید کنار بگذارید آقای رئیسی ادامه دهند و شما به وظائف بر زمین مانده فکر و چارهای پیدا کنید، نه اینکه هنوز در این چهل سال برای هیچکدام از فحول اخلاق و معنویت توفیق برگزاری جلسهای نداشتید اما برای کسی که حامی فتنه بود و مجری #سازش و #مذاکره و خلاصه اینکه حال و روز او بر کسی پوشیده نبود و لکن با نماز میت امام خامنهای بر جسد او بسیاری حقایق روشنتر شد؛
آمدید همایش تجلیل برگزار کردید و او را اسوه اخلاق سیاسی اجتماعی معرفی کردید!؟
به چه حقی و با چه رویی؟!»
در ادامه به جهت صراحت لهجه و بیان سخنان مستند و متقن روحانی مطالبهگر و همراهی جمع، آقای واعظی جایگاه سخن را رها کرد و به کناری رفت و سخنرانی ریاست قوه قضاییه آغاز گردید.
سخنران اصلی مراسم ضمن تأکید بر مبارزه با مفاسد (خصوصا مفاسد اقتصادی)، طلاب را به انتقال مشکلات مردم از طریق دفتر تبلیغات دعوت کرد.
بعد از پایان مراسم برخی از حضار بنا به اقتضای جلسه، انتقاداتی را نسبت به اصل این اعتراض داشتند اما جمع زیادی از مبلغین از اعتراض روحانی منتقد استقبال و از او تشکر کردند.
عدم واکنش تیم حفاظت قوه قضاییه به این انتقاد صریح در جلسه رسمی با حضور رئیس قوه، نشانگر سعه صدر و نوع مواجهه ایشان با دیدگاههای انتقادی است.
🔶حاشیه
سیاه نمایی برخی رسانههای نزدیک به اصلاحات و اعتدال در مورد انتقاد صریح یک روحانی، آنهم در جمع اختصاصی روحانیون، و خلاف گویی در این زمینه، از عجایب روزگار و مایه تعجب و تأسف است.
فارغ هرنگاهی که به اقدام این روحانی معترض در مقام عمل داشته باشیم، اصل بیان انتقادات بدون لکنت و صریح، هرچند ناخوشایند متولیان امور (دفتر تبلیغات) باشد، امری مطلوب و نشانه تعالی سیاسی/اجتماعی و مطابق با وظیفه ذاتی روحانیت است که هرگز در مقابل رویه های غلط سکوتش جایز نیست.
گرچه اگر این سنخ انتقادات در فضای همدلانه و غیررسمی مطرح می شد، ای بسا تأثیر گذارتر می نمود اما وقتی دفتر تبلیغات قم زمینه ای برای هم اندیشی و کانالی برای شنیدن صدای منتقدین ایجاد نمی کند، در وقوع چنین مسائلی بیش از همگان باید نوک پیکان انتقادات را متوجه این سازمان عریض و طویل دانست.
@rozaneebefarda
💥انتشار عکس و خبر سیدمحمد خاتمی در شماره دیروز پنجشنبه روزنامه اطلاعات!!!
تنها چیزی که نزد مطبوعات اصلاحطلبان و اعتدالگرایان اعتبار و حرمت ندارد، #قانون است!
کسانی که احترام قانون را پاس ندارند، موجودات خطرناکی اند....
@rozaneebefarda
درنگی در آثار مخرب پدیده شوم نمامی در حوزه قم(۲)
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📸در روزهای اخیر و بعد از آتش افروزی رسانهای پردامنه معاندین، دو تن از مسئولین عالی نظام؛ آیات #یزدی و #آملی_لاریجانی با صمیمیتی خاص در یک قاب حاضر شدند. خبری مسرتبخش برای عموم دلسوزان نظام، خصوصا #طلاب_انقلابی که صدالبته تحیر و عصبانیت #اصحاب_فتنه را بدنبال داشت!
◀️با فروکش کردن آتش فتنه اخیر فضا برای تحلیل ماوقع و اهداف افراد و جریانهای مرموز ذینفع فراهم است و در این زمینه ذکر نکات ذیل ضروری مینماید:
✳️1. پیگیری اخبار و گفتار برخی شخصیتهای مؤثر در فتنه اخیر به ما نشان میدهد که یکی از اهداف فتنهگران شبههافکنی پیش از انتخابات علیه #شورای_نگهبان بود. امری که هر ساله اتفاق میافتاد اما امسال با برنامهریزی پیچیدهتر دنبال شد.
❇️2. در حال حاضر بر خلاف میل گردانندگان جنجال اخیر، جدال بین آیات یزدی و آملی به یک بحران فراگیر مردمی تبدیل نشد و مردم که تا پیش از این #دغدغههای_اقتصادی را اولویت خود میدانستند امروز هم با مشکلاتی که #دولت_اعتدال برایشان پدید آورده درگیر زندگی خود هستند و علاقهای برای پیگیری یک اختلاف جزئی ندارند.
در این شرایط بهترین حالت برای #آتشافروزان_فتنه و هیزمکشان آن، «عمومیتبخشی به مسائل مطرح شده در جدال اخیر» و «کشاندن آن تا زمان انتخابات» است تا اولا #مقبولیت_عمومی شورای نگهبان را تضعیف کنند و به گمان باطل خود راحتتر بتوانند از این #نهاد_انقلابی باج بگیرند و ثانیا بین اعضای آن شکاف ایجاد کنند و لابلای شکافهای ایجاد شده بازیگران خود را به صحنه انتخابات بکشانند.
✳️3. این نقشه بازیگردانان و بازیگرانی دارد که البته نقشههای پیچیده سابق را ادامه میدهند و همچنان با همه توان مشغول کارند!
اشاره به برخی نمونهها در این زمینه، خالی از لطف نیست!
🔹آقای #محسن_غرویان از جمله کسانی بود که در سرمقاله روزنامه زرد و بی اعتبار #اعتماد، تلاش کرد خط فتنه را ادامه داده، عکس های منتشر شده را #نمایشی جلوه دهد!
◀️جناب آقای #محسن_غرویان (شیخ اعتدالی که میخواست در کسوت مدافع حسن روحانی کاندید ریاست جمهوری سال96 شود ) ضمن یادداشتش در #روزنامه_اعتماد تلویحا گفت که آشتی بین آقایان یزدی و لاریجانی ظاهری بوده و اختلافات عمیقتر از اینهاست. او پس از طرح آرزوها و خیالات خود؛ سراغ احیای مسائل مطرح شده در فتنه اخیر رفت و مثل سایر همکیشان سیاسیاش مردم را بهانه کرد و پاسخ به آن مسائل را مطالبه روز مردم عنوان کرد.
◀️جالب اینجاست که قبل از غرویان یک سایت درجه دوم حوزوی که علیرغم برخورداری از تحریریه بعضا بدسابقه و طرفدار فتنه۸۸، تلاش میکند خود را انقلابی جا بزند، نیز همین خط را دنبال کرده بود و تلاش نمود با کاربست برخی ترفندهای رسانهای نخ نما، تلویحا کدورتهای آقایان را مستمر و عمیق جلوه دهد!
این سایت نیز همچون آقای غرویان از زبان مردم حرف دل خود را زد و به احیای مسائل رد و بدل شده بین بزرگان پرداخت.
البته سایت حوزوی مزبور که طبیعتا نسبت به آقای غرویان تازهکار محسوب شده،تجربه کمتری دارد، ناپختگی نشان داد و مستقیم (و البته با لحنی دلسوزانه) دامنه اختلافات اخیر را به سمت شورای نگهبان و انتخابات آتی جهت داد.
اشتباهی استراتژیک که گام بعدی #فتنهرسانهای اعتدالگرایان و اصلاحطلبان را عیان کرد. این خط قبل و بعد از این، در برخی گروههای حوزوی نیز توسط برخی از انقلابی نماها ادامه یافت که ردیابی مصادیق آن نیازمند یادداشت های تفصیلی مجزاست.
🔆در پایان؛ خدمت جناب آقای #غرویان و امثال او باید گفت که مردم در فتنه اخیر جهتی که شما رفتید را دنبال نکردند. شاید شما درگیریهای معیشتی چندانی نداشته باشید اما عموم طلاب و مردم روزگار سختی را میگذرانند. مردم عزیز ایران به مباحثه دو مسؤول عالی نظام به چشم یک اختلاف گذرا نگاه کردند و در طراحی #دشمن بازی نکردند و گفتههای آنان را هم به فراموشی سپردند. آیا زمان آن نرسیده به جای پرداختن به این حواشی کماهمیت، از نزدیکیتان با #مراکز_دولتی استفاده کنید و به جای آنکه همین حیثیت اندک و رو به زوال حوزوی تان را در توجیه اقدامات غلط دولتمردان غربگرا حراج بزنید، آنها را نسبت به وضع سخت مردم و شکست گفتمان اتکا به بیگانه، هوشیار کنید؟!
🔶حاشیه
جناب آقای غرویان هرگز استقلال سیاسی را تجربه نکرده و همین شاخصه موجب میشود که در حد یک سلیبریتی ساده سیاسی، مورد سوءاستفاده اصحاب رسانه و خاصه اعتدالگرایان قرار گیرد!
او روزگاری سینه چاک علامه #مصباح_یزدی بود و همه دنیا را از دریچه نگاه ایشان میدید و اندکی بعد که از طریق #قوچانی و روزنامه #شرق، شکار شد، به #خرده_جریان مرحوم #هاشمی_رفسنجانی پیوست و اکنون دنیا را با عینک عاریه ای ایشان میبیند!
کسی چه میداند فردا در کدام اردوگاه خواهد بود!
@rozaneebefarda
May 11